Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Ashley, AR; Morehouse, LA.

18 Apr 2024 15:58:24

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Clinton, MO.

18 Apr 2024 12:37:04

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Buchanan, MO; Clinton, MO; Platte, MO.

18 Apr 2024 12:28:09

De kaart KNMI klassieke pluim is bijgewerkt.

18 Apr 2024 12:00:07

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Clay, MO; Jackson, MO; Ray, MO.

18 Apr 2024 11:28:24

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Clay, MO; Clinton, MO; Jackson, MO; Ray, MO.

18 Apr 2024 11:02:03

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Johnson, KS; Wyandotte, KS; Clay, MO; Clinton, MO; Jackson, MO; Platte, MO.

18 Apr 2024 10:57:16

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Leavenworth, KS; Buchanan, MO; Platte, MO.

18 Apr 2024 10:24:03

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Johnson, KS; Leavenworth, KS; Wyandotte, KS; Buchanan, MO; Clay, MO; Clinton, MO; Jackson, MO; Platte, MO.

18 Apr 2024 10:17:51

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Douglas, KS; Jefferson, KS.

18 Apr 2024 09:57:38

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Atchison, KS; Leavenworth, KS; Buchanan, MO; Platte, MO.

18 Apr 2024 09:57:38

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Douglas, KS; Jefferson, KS; Shawnee, KS.

18 Apr 2024 09:44:39

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Atchison, KS.

18 Apr 2024 09:31:41

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Douglas, KS; Jackson, KS; Jefferson, KS; Shawnee, KS.

18 Apr 2024 09:25:44

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Jackson, KS; Jefferson, KS; Shawnee, KS.

18 Apr 2024 09:15:26
Actueel
1 / 4

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
1 2
Woonplaats:
Berichten: 0
Lid sinds: 10 jun. 2007
14 oktober 2009, 15:13 uur | Bericht #54015
Meteoor doorbrak mogelijk geluidsbarrière

De meteoor die honderden mensen dinsdagavond zagen of hoorden, is geregistreerd door de seismometers van het KNMI. Het stuk steen spatte uiteen boven het noorden van Nederland of boven de Noordzee en veroorzaakte een knal die schokgolven voortbracht.

De knal kan zijn teweeggebracht door een explosie van de meteoor of doordat hij sneller dan het geluid -ruim 1200 kilometer per uur- bewoog. Het KNMI weet nog niet welke van de twee de oorzaak is, maar metingen lijken uit te wijzen dat het gaat om een explosie, omdat eerder signalen zijn geregistreerd in Noord-Nederland dan in De Bilt.

Waarnemingen duiden erop dat de baan van de meteoor van zuid naar noord liep. Het geluidsfront zou dan ook van zuid naar noord over Nederland moeten gaan en niet andersom. Nader onderzoek moet uitsluitsel geven over de precieze baan van de meteoor.

De seismometers van het KNMI hebben de schokgolven die de aarde rond 19.00 uur bereikten opgevangen. Het instituut kreeg vooral meldingen uit Groningen en de regio Rotterdam. In Groningen heeft de schokgolf in de lucht duidelijke trillingen in de bodem opgewekt.

©Nieuws.nl
Woonplaats:
Berichten: 0
Lid sinds: 10 jun. 2007
14 oktober 2009, 16:41 uur | Bericht #54018
Hieronder ziet u echt unieke foto's die gisteren gemaakt zijn door Robert Mikaelyan. De foto's die hier geplaatst worden zijn met toestemming van Robert zelf en daarvoor willen wij hem bedanken. Neem gerust een kijkje op zijn site. De foto's zijn gemaakt in Groningen lokatie Suikerunie.











Waarom deze advertentie?
Woonplaats: Uster, Zwitserland
Berichten: 700
Lid sinds: 10 mei. 2009
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
14 oktober 2009, 16:58 uur | Bericht #54020
Zo zeg!! Topplaten! Over op de juiste tijd en plaats zijn gesproken. En dan nog eerst met een camera in de aanslag, als je bedenkt dat deze metoor wsl met de snelheid van het geluid voorbijschoot. Goede fotograaf!
https://twitter.com/#!/mherp
depeer
Lid
Woonplaats: Sprundel
Berichten: 327
Lid sinds: 14 jun. 2007
14 oktober 2009, 17:48 uur | Bericht #54023
Top Foto's!,wat mij betreft de foto's van het jaar. (astronomische)
talkyr86
Lid
Woonplaats: Apeldoorn
Berichten: 4311
Lid sinds: 7 aug. 2008
14 oktober 2009, 19:54 uur | Bericht #54029
Wow die foto's zijn mooi
Woonplaats: België
Berichten: 195
Lid sinds: 16 jul. 2009
14 oktober 2009, 20:24 uur | Bericht #54037
Prachtige foto's Robert !

Once in a lifetime

WeatherService
Woonplaats: Locatie
Berichten: 88
Lid sinds: 25 jul. 2008
14 oktober 2009, 20:42 uur | Bericht #54041
Fan-tas-tische foto's. Ben wel benieuwd naar het verhaal van de fotograaf. Of hij toevallig de lucht stond te fotograferen ofzo
Woonplaats:
Berichten: 0
Lid sinds: 10 jun. 2007
14 oktober 2009, 20:48 uur | Bericht #54042
Citaat van Versnellingspook, woensdag 14 oktober 2009, 20:42 uur Fan-tas-tische foto's. Ben wel benieuwd naar het verhaal van de fotograaf. Of hij toevallig de lucht stond te fotograferen ofzo

Ik kan het wel even vragen aan hem of dat hij zijn verhaal neer wil zetten
Woonplaats: Arnhem
Berichten: 209
Lid sinds: 18 mrt. 2007
14 oktober 2009, 21:34 uur | Bericht #54045
On-ge-loofelijk wat een platen zeg. Heeft die fotograaf dat ding besteld dat ie zo mooi klaar stond
Hulde voor de fotograaf, meerde foto's ook nog.. schitterend!!!
Woonplaats: Alblasserwaard
Berichten: 867
Lid sinds: 8 mei. 2009
14 oktober 2009, 22:28 uur | Bericht #54049
Wauw! Geweldige foto's!!
"Sunshine is delicious, rain is refreshing, wind braces us up and snow is exhilarating. There is really no such thing as bad weather, only different kinds of good weather."-John Ruskin
Woonplaats: Helmond (NB)
Berichten: 498
Lid sinds: 27 jul. 2006
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
14 oktober 2009, 22:38 uur | Bericht #54052
dat zijn erg mooie foto's..wat een geluk als je net een camera vast hebt..dit maak je niet gauw mee
Woonplaats:
Berichten: 2279
Lid sinds: 28 mei. 2009
14 oktober 2009, 22:41 uur | Bericht #54053
Ik reed nu gisteren toevallig dat uur richting Antwerpen en heb niks gezien veel te druk op de weg...

Maar whaaw wat een prachtige foto's zie ik hier!!!

Eigenlijk vraag ik mezelf ook af hoe het kwam dat de fotograaf nu net het geluk had om dit prachtig fenomeen op het juiste moment te fotograferen...
Ik zelf heb nooit op het juiste moment mijn fototoestel bij
Woonplaats:
Berichten: 59
Lid sinds: 26 okt. 2009
26 oktober 2009, 20:49 uur | Bericht #54811
ik heb het jammer genoeg gemist
Woonplaats: Groningen
Berichten: 1
Lid sinds: 25 okt. 2009
27 oktober 2009, 02:37 uur | Bericht #54826
Hallo iedereen,
Sorry voor de late reactie van mij… dit komt doordat ik opeens te druk had met de mailtjes wat ik gekregen heb.
Allereerst wil ik jullie allemaal bedanken voor de complimentjes over mijn foto’s, en ik dank jullie ook voor de goede berichten over mij!!!

Zoals jullie al weten ben ik een amateur fotograaf en mijn naam is Robert Mikaelyan, uit Groningen.
eigenlijk echt amateur ben ik niet want ik heb thuisstudie gevolgd en vervolgens houd ik mij regelmatig bezig met het fotograferen. Wegens de omstandigheden blijf ik meestal in mijn eigen regio te fotograferen, deze keer bij voormalige suikerunie in Groningen.

Ik was ongeveer een half uur bezig met het fotograferen van suikerunie gebouw, regelmatig stond ik mijn foto’s te beoordelen of ze mooi zijn geworden wat ik op dat moment gemaakt had. Ik heb een dik geluk gehad dat ik op dat moment niet bezig was met het fotograferen van gebouw want dan zou ik de meteoriet niet meer kunnen zien.
Even later draaide ik me om en zag plotseling een razendsnelle licht verschijnen in de lucht, toen geen enkel tijd verloren om foto’s te maken. Ik wist op dat moment niet dat het een meteoiet is en heb snel foto’s genomen vanuit de hand.

Ik heb twee snelle handelingen gedaan!
Maximaal ingezoomd, met mijn lensbereik 200 mm dus.
De belichtingsknop snel naar recht gedraaid voor een korte sluitingstijd, omdat ik de instellingen nog op 1/30 had en is toen 1/200 geworden, (vandaar een blauw achtergrond) het is mij ook nog snel gelukt. Dit alles heeft mij 2 seconden gekost.

Vervolgens met mijn camera de meteoriet gevolgd en achter elkaar foto’s genomen tot hij verdween.
In totaal 6 shots binnen 3 seconden. Eerste 3 foto’s binnen 1 seconde, met daarbij 1 seconde vertraging en daarna laatste 3 foto’s binnen 1 seconde, dus in totaal 3 seconde voor 6 foto’s gereed.

Hier een volgorde per secondes: eerste 3 foto’s 26,26,26, en laatste 3 foto’s 28,28,28.

Dit alles heeft mij in totaal 5 seconden gekost vanaf het moment toen ik hem zag verschijnen tot dat hij weer verdween! Volgens veel mensen heb ik een nieuw wereldrecord gehaald.. maar ja, hopelijk krijg ik dat nog te horen???
Nadat ik de foto’s had gemaakt stond ik verbaast in de lucht te kijken en was een beetje geschrokken van dat geluid en snelheid, ik dacht eerst een UFO crash.. Even later de foto’s teruggekeken op de camera en zag deze bijzondere foto’s wat ik nooit meer zal vergeten!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
later in de avond kwam ik thuis en legde de cameratas andere kant en zat rustig TV te kijken. Toen kwam ik achter dat er een meteoriet is geweest, zo ook de foto’s gepubliceerd.!

Mensen die nog vragen / opmerkingen hebben kunnen mij gerust vragen.


Ik zal regelmatig op deze forum komen bezoeken en en kijken naar de mooie foto's die allemaal geplaatst worden door andere leden.. Ik vind Onweer Online een hele leuke site en heb de website onder mijn links geplaatst zodat ik en mijn bezoekers regelmatig hier komen kijken


Groeten
PolderPS
Lid
Woonplaats: Emmeloord
Berichten: 872
Lid sinds: 8 jul. 2009
27 oktober 2009, 12:02 uur | Bericht #54843

Prachtige foto's Robert, de droom van elke fotograaf lijkt me, wat een geluk dat je net stond te fotograferen en zo snel je instellingen kon aanpassen. !!
Volg me ook op Twitter, want er is meer dan alleen onweer.
depeer
Lid
Woonplaats: Sprundel
Berichten: 327
Lid sinds: 14 jun. 2007
27 oktober 2009, 12:29 uur | Bericht #54846
Snelle reactie Robert,het zit je waarschijnlijk in het bloed
Murphy
Lid
Woonplaats: Heerenveen
Berichten: 561
Lid sinds: 25 mei. 2009
27 oktober 2009, 12:49 uur | Bericht #54847
Hey Robert, bedankt voor het verhelderende verhaal erbij!
Woonplaats: 's-Gravenzande
Berichten: 1684
Lid sinds: 11 okt. 2009
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
27 oktober 2009, 21:12 uur | Bericht #54882
Prachtig! & van harte welkom op het forum!
Groetjes Bjorn


Red Sky @ Night show us the lightRed Sky in the morning Sailors take warning.
Mr.Jo
Lid
Woonplaats: tussen Gorinchem en 's-Hertogenbosch
Berichten: 209
Lid sinds: 15 jun. 2008
28 oktober 2009, 22:19 uur | Bericht #54945
Schitterende foto's Robert,geweldig hoe je het voor elkaar heeft gekregen je hebt ongetwijfeld de mooiste Nederlandse meteoriet foto's gemaakt,Super.

Misschien dat deze site je ook geïnspireerd hebt om bliksems en mooie wolken te fotograferen dan hebben we weer een geweldige fotograaf erbij.

Welkom bij O&O.
Woonplaats:
Berichten: 0
Lid sinds: 10 jun. 2007
29 oktober 2009, 08:35 uur | Bericht #54954
Vuurbol 13 oktober tot 3000 kilometer afstand geregistreerd

De meteoor die op 13 oktober op grote schaal in Nederland is gezien of gehoord is ook door de seismometers van het KNMI geregistreerd. Uit onderzoek is gebleken dat het infrageluid (onhoorbaar geluid met frequenties lager dan 20 Hz) van deze vuurbol tot in Kazakhstan gemeten.

Het KNMI heeft een uitgebreid seismisch meetnetwerk in het noordoosten van Nederland voor het registreren van aardbevingen. Maar in dit geval hebben de seismometers trillingen gemeten die niet van beneden kwamen, maar van boven. De meteoor heeft boven het noorden van Nederland of boven de Noordzee een knal veroorzaakt, waarbij schokgolven in de lucht zijn gegenereerd. Deze schokgolven hebben het aardoppervlak bereikt en hebben de trillingen doorgegeven aan de aarde.



De knal kan veroorzaakt zijn door een explosie van de meteoor of doordat hij zich sneller voortbewoog dan het geluid. Op dit moment is nog niet duidelijk welke van de twee de oorzaak is. De metingen van het KNMI in het noorden van Nederland en in De Bilt lijken te wijzen op een explosie, omdat eerder signalen zijn geregistreerd in Noord-Nederland dan in De Bilt. Alle visuele waarnemingen duiden erop dat de baan van de meteoor van zuid naar noord over Nederland lag. Het golffront van het sneller dan het geluid vliegen zou dan ook van zuid naar noord over Nederland moeten gaan en niet andersom. Nader onderzoek aan de hand van de gegevens die worden verzameld moet uitsluitsel geven over de precieze baan van de meteoor.

Het KNMI heeft voornamelijk meldingen gekregen uit Groningen en uit de regio Rotterdam. In een aantal van de meldingen uit Groningen wordt gevraagd of er een aardbeving heeft plaatsgevonden, wat erop duidt dat de schokgolf in de lucht duidelijke trillingen in de bodem heeft opgewekt.

©KNMI
Terug naar boven
1 2
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.849 topics, welke bij elkaar 448.358 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.576 leden.
Het nieuwste lid is Jeffrey bunk .

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 95 mensen aan het browsen op het forum. 1 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 95, lezen 2 mensen het topic "Onweerskansen 29, 30 en 31 augustus".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden