Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dallas, MO; Greene, MO; Webster, MO.

29 Apr 2024 04:21:25

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Bradley, AR; Calhoun, AR; Clark, AR; Cleveland, AR; Dallas, AR; Ouachita, AR.

29 Apr 2024 04:16:39

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Greene, MO; Webster, MO.

29 Apr 2024 04:16:39

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Christian, MO; Dallas, MO; Greene, MO; Polk, MO; Webster, MO.

29 Apr 2024 04:16:38

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Logan, AR; Scott, AR.

29 Apr 2024 04:16:38

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Logan, AR; Scott, AR.

29 Apr 2024 03:56:16

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Houston, TX; Madison, TX; Walker, TX.

29 Apr 2024 03:56:15

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Christian, MO; Greene, MO.

29 Apr 2024 03:56:15

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Christian, MO; Stone, MO.

29 Apr 2024 03:40:08

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Columbia, AR; Lafayette, AR; Nevada, AR; Union, AR; Bienville, LA; Bossier, LA; Caldwell, LA; Claiborne, LA; Jackson, LA; Lincoln, LA; Ouachita, LA; Red River, LA; Union, LA; Webster, LA.

29 Apr 2024 03:40:08

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Calhoun, AR; Clark, AR; Dallas, AR; Ouachita, AR.

29 Apr 2024 03:40:08

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Scott, AR.

29 Apr 2024 03:40:08

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Grimes, TX; Houston, TX; Madison, TX; Walker, TX.

29 Apr 2024 03:40:08

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Nacogdoches, TX; San Augustine, TX.

29 Apr 2024 03:40:07

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Houston, TX; San Jacinto, TX; Trinity, TX; Walker, TX.

29 Apr 2024 03:40:07
Actueel
1 / 4

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
Woonplaats:
Berichten: 0
Lid sinds: 10 jun. 2007
21 oktober 2009, 09:34 uur | Bericht #54444
Het is weer tijd voor wintertijd



Dit weekeinde draaien we de klok een uur achteruit en gaat de wintertijd opnieuw in. In de nasleep van de oliecrisis van 1973 voerde Frankrijk de zomertijd in 1976 in om energie te sparen. De Britse eilanden kenden de zomertijd al van daarvoor en de Benelux volgde in 1977. De Europese en Belgische regelgeving leggen de zomer- en de wintertijd op, met als laatste wapenfeit een Koninklijk Besluit van 19 december 2001.

Verplichting
Toenmalig minister van Binnenlandse Zaken Antoine Duquesne verwoordde in zijn verslag aan koning Albert II de kern van de verplichting volmondig als: "krachtens deze richtlijn wordt er verduidelijkt dat de periode van de zomertijd, namelijk de periode van het jaar waarin het uur vooruitgezet wordt met zestig minuten ten opzichte van het uur van de rest van het jaar, vanaf het jaar 2002 en voor een onbepaalde periode, zal beginnen op de laatste zondag van de maand maart, om 1 uur 's morgens, wereldtijd (2 uur, plaatselijke tijd) en zal eindigen op de laatste zondag van de maand oktober, om 1 uur 's morgens, wereldtijd (3 uur, plaatselijke tijd)". Zo stond letterlijk in het Staatsblad van 28 december 2001.

Drie wordt twee
Anders gezegd: zondagmorgen 25 oktober om 03.00 uur draaien we de klok een uur achteruit, zodat we op GMT+1 komen in plaats van GMT+2, en zodat het nog maar 02.00 uur is. Kortom, drie uur wordt twee uur, en we kunnen van zater- op zondag een uur langer weten wij veel wat doen.

©Hln | Gewijzigd: 10 februari 2017, 10:48 uur, door Joyce.s
anirnith
Lid
Woonplaats:
Berichten: 817
Lid sinds: 9 jun. 2009
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
21 oktober 2009, 10:33 uur | Bericht #54446
toen ik nog jong was was dit de nacht om te gaan stappen, in de stad waar ik toen woonde gingen de kroegen namelijk om 2 uur dicht en dus hadden we zo een uur langer om lol te maken... tegenwoordig ga ik: 1 niet zo vaak meer stappen (zeg maar nooit) en 2 woon ik nu in een stad die geen sluitingslijden hanteert als het om de kroegen gaat...

ik merk elke keer weer dat of we nou naar de zomertijd gaan of naar de wintertijd, ik altijd even nodig heb om er aan te wennen en met mij m'n kinderen...
Waarom deze advertentie?
Woonplaats: Deventer/Enschede
Berichten: 2512
Lid sinds: 29 mei. 2008
21 oktober 2009, 12:35 uur | Bericht #54448
Heerlijk de wintertijd, 's morgens lekker in het donker op de fiets naar school of naar het werk of waar dan ook naar toe..
De mooiste tijd van het jaar wat mij betreft!

* het valt me trouwens op dat de tijden van de berichten op de site niet kloppen, of ligt dat aan mijn eigen pc?

Edit Jan: Zie PB
vlerk00
Lid
Woonplaats: Eindhoven
Berichten: 261
Lid sinds: 6 jul. 2009
21 oktober 2009, 14:41 uur | Bericht #54453
Citaat van anirnith, woensdag 21 oktober 2009, 8:33 uur toen ik nog jong was was dit de nacht om te gaan stappen, in de stad waar ik toen woonde gingen de kroegen namelijk om 2 uur dicht en dus hadden we zo een uur langer om lol te maken... tegenwoordig ga ik: 1 niet zo vaak meer stappen (zeg maar nooit) en 2 woon ik nu in een stad die geen sluitingslijden hanteert als het om de kroegen gaat...

ik merk elke keer weer dat of we nou naar de zomertijd gaan of naar de wintertijd, ik altijd even nodig heb om er aan te wennen en met mij m'n kinderen...




De klok gaat pas om 03:00 een uur terug en niet om 02:00 dus jouw kroegjes hadden toen allang dicht moeten zijn!;)
Woonplaats:
Berichten: 0
Lid sinds: 10 jun. 2007
22 oktober 2009, 10:15 uur | Bericht #54525
Wintertijd stemt eventjes somber


Komend weekend gaat de wintertijd in. Dat veel mensen zich vervolgens vermoeid voelen, slechter slapen of een tijdje niet lekker in hun vel zitten, is helemaal niet zo gek. Het ingaan van de wintertijd zorgt voor een lichte ontregeling van de biologische klok, stelde professor Johan den Boer van de Rijksuniversiteit Groningen donderdag.

Veel mensen hebben het zwaar met het aanbreken van de wintertijd. Uit onderzoek dat de hoogleraar biologische psychiatrie aanhaalt, blijkt dat bijna de helft van de Nederlanders zich in meer of mindere mate wat vermoeider of somber voelt. De klachten zijn van korte duur; na een paar dagen tot een week zijn zij weer verdwenen.

In de nacht van zaterdag op zondag wordt de klok een uur teruggezet, waardoor de nacht een uur langer duurt.

©AD
anirnith
Lid
Woonplaats:
Berichten: 817
Lid sinds: 9 jun. 2009
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
22 oktober 2009, 13:42 uur | Bericht #54529
Citaat van vlerk, woensdag 21 oktober 2009, 14:41 uur De klok gaat pas om 03:00 een uur terug en niet om 02:00 dus jouw kroegjes hadden toen allang dicht moeten zijn!;)
dat klopt... alleen werd er bij ons (vooral ook in het voordeel van de kroegbaas denk ik nu) een uurtje vooruit gerekend of het was in het voorjaar... *zucht eens diep* ik haal dat nog steeds door elkaar...

maar een van die dagen konden we langer stappen in ieder geval hahaha | Gewijzigd: 22 oktober 2009, 13:43 uur, door anirnith
Woonplaats: Thuis
Berichten: 5
Lid sinds: 25 mei. 2009
22 oktober 2009, 14:18 uur | Bericht #54531
WoooW de wintertijd !! Schaatsen in Friesland, kerst vieren, iedereen vrolijk, Anton pick dag Haarlem wat een mooie platen gaat het weer opleveren voor mijn !!!

www.stefanruijgrok.nl
Woonplaats:
Berichten: 0
Lid sinds: 10 jun. 2007
24 oktober 2009, 10:01 uur | Bericht #54646
Wintertijd

De "wintertijd" is eigenlijk de gewone tijd en duurt vijf maanden. Binnen de Europese Unie geldt een richtlijn Europese commissie die bepaalt dat de zomertijd begint in het laatste weekeinde van maart en eindigt in het laatste weekeinde van oktober. Bij overgang naar wintertijd schuift de daglichtperiode een uur op waardoor het 's ochtends eerder licht en 's avonds eerder donker wordt. Als de zomertijd ook in de winter zou gelden dan zou het rond de jaarwisseling pas rond 9 uur 's ochtends licht worden. Het weer stoort zich uiteraard niet aan de verandering van de tijd, zodat ook de gemiddelde dagelijkse gang van weersverschijnselen een uur naar voren schuift. Zo wordt de hoogste temperatuur van de dag meestal enkele uren na het middaguur bereikt. In de winter valt het warmste moment gemiddeld tussen 15 en 16 uur, maar omdat de invloed van de zon 's winters kleiner is dan 's zomers kan het warmste moment van de dag ook op een heel ander tijdstip vallen. Hartje winter wordt de hoogste temperatuur bij stormachtig weer soms midden in de nacht gemeten.

In Nederland is het onderscheid tussen zomer- en wintertijd in 1977 opnieuw ingevoerd: ook van 1916 tot 1945 was de zomertijd van kracht. Tot begin de 20e eeuw had vrijwel elke plaats in ons land zijn eigen tijd, omdat voor de tijdbepaling werd uitgegaan van de hoogste stand van de zon. Omdat de zon in het oosten opkomt en in het westen ondergaat werd de hoogste zonnestand in het oosten van ons land een kwartier eerder bereikt dan in het westen van het land.

De komst van de spoorwegen maakte invoering van een landelijke standaardtijd noodzakelijk. Van 1909 tot 16 mei 1940 kende Nederland de Amsterdamse tijd, die 20 minuten voorliep op de West-Europese tijd (Greenwich Mean Time) en 40 minuten achter op de Midden-Europese Tijd. Dus 12.00 uur in Nederland was 11.40 uur in Londen en 12.40 uur in Berlijn.Overgang naar de huidige Middeneuropese Tijd vond plaats op 16 mei 1940: op bevel van de Duitse bezetters werd de klok toen één uur en 40 minuten vooruit gezet. Die zomertijd duurde ook gedurende de winters van 1941 en 1942. Pas in november 1942 werd de klok weer één uur teruggezet. In de jaren 1943-1945 gold alleen 's zomers de zomertijd, maar in 1946 werd deze voor een periode van ruim dertig jaar geheel afgeschaft. Voor de tijdrekening die we nu kennen is de aarde verdeeld in 24 zones, waarin een standaardtijd geldt. Als maatstaf (universele tijd) wordt de tijd van Greenwich in Engeland genomen. Nederland en het grootste deel van Europa liggen in de zone ten oosten daarvan, waarin het een uur later is dan in Greenwich, de Middeneuropese Tijd.

©KNMI
Romani
Lid
Woonplaats: Den Haag (Wateringseveld)
Berichten: 1328
Lid sinds: 26 mei. 2009
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
24 oktober 2009, 11:42 uur | Bericht #54654
Mijn rooster valt al jaren precies goed....In het voorjaar in mijn nachtdienst uurtje korter werken, in het najaar altijd vrij, uurtje langer slapen!
Ik snap alleen nooit dat mensen er zo'n last van kunnen hebben, als je een afspraak hebt, en je moet toevallig een uurtje eerder je bed uit dan normaal heb je daar toch ook geen week last van...? Laat staan in het najaar als je langer kunt slapen.
Like a drifter twister i was born to walk alone2e plaats fotowedstrijd week 31
Woonplaats: ijmuiden, noord holland
Berichten: 1257
Lid sinds: 30 jan. 2008
24 oktober 2009, 13:12 uur | Bericht #54656
nu krijg je weer van die chagorijnige mensen te zien op straat, jippie fotogenieke hoofden
bekijk mijn website, klikje hier... Canon eos: Canon EF:1DmkIIN - 17-40 f4 L1DmkIII - 24-105 f4 L IS5DmkII - 100mm f2.8 L IS40D - 70-200 f2.8 L ISCanon 580 EX II x3 Cactuc v4
talkyr86
Lid
Woonplaats: Apeldoorn
Berichten: 4311
Lid sinds: 7 aug. 2008
24 oktober 2009, 21:14 uur | Bericht #54699
Ik werp me wel op als EMO fotomodel
Boxer
Lid
Woonplaats: Breukelen (ut)
Berichten: 950
Lid sinds: 14 aug. 2006
24 oktober 2009, 22:58 uur | Bericht #54701
Persoonlijk vind ik dit extra uurtje slaap echt heerlijk, alleen denk ik dat mijn kids ( 3jr en 9mnd ) morgen om 6 uur aan mijn bed staan (ipv 7 uur) om tv te kijken bij papa en mama in bed en die van 9mnd brult dus ook een uur eerder om zijn bordje pap.
Als je niet meer durft te zeggen wat je meent, zal je al snel niet meer menen wat je zegt!
anirnith
Lid
Woonplaats:
Berichten: 817
Lid sinds: 9 jun. 2009
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
25 oktober 2009, 10:01 uur | Bericht #54708
ik zat dus vanmorgen een eerder in de kamer dan anders in de weekenden... schrok toen ik op de klok keek... huh kwart over 9 had vriendlief gisteren alle klokken al een uurtje terug gezet alleen die van m'n wekkerradio stond nog op de oude tijd hahaha..

is voor het eerst dat iemand anders het voor me doet... m'n ex liet het altijd aan mij over en de kids moeten met hun tengels (nog) er vanaf blijven... was dus ff raar...
helaas ben ik wakker als ik wakker ben dus geen uurtje extra bijknorren voor mij vandaag...
Woonplaats:
Berichten: 2279
Lid sinds: 28 mei. 2009
25 oktober 2009, 13:07 uur | Bericht #54732
Wat ben ik blij dat het weer wintertijd is... ik voel me altijd veel beter in de wintertijd. Opstaan gaat veel makkelijker, mijn biologische klok staat weer op normaal.

Van mij mogen ze de zomertijd afschaffen!
arjens
Lid
Woonplaats:
Berichten: 281
Lid sinds: 24 mei. 2009
26 oktober 2009, 01:42 uur | Bericht #54766
Hahaha ik ben altijd zo'n zomer en wintertijd slachtoffer.. Altijd wel wat Ik kan mij herinneren dat ik onderweg naar mijn werk was, alleen viel het pas er laat op het zo rustig was... Beter gezegd ik stond al voor de poort. Gisteren was ik met mijn vriendin aan het ouwehoeren via de pc, om 3 00, pc op zwart. Die kon de verandering van tijd niet meer aan.. En zo kan ik nog ff doorgaan... Hahaha het valt op dat deze "fouten"altijd in mijn eigen nadeel zijn

Maar vond het een interessant stuk om te lezen, hoe wel een aantal dingen wel bekend waren. Vind ik het zeer interessant!
Terug naar boven
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.855 topics, welke bij elkaar 448.367 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.581 leden.
Het nieuwste lid is philip.beuckels@gmail.com.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 86 mensen aan het browsen op het forum. 0 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 86, lezen 3 mensen het topic "Winter discussietopic 2016/2017".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden