Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Burnet, TX.

26 Apr 2024 17:10:39

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Lampasas, TX.

26 Apr 2024 17:10:39

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Knox, NE.

26 Apr 2024 17:10:38

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Hood, TX; Johnson, TX; Somervell, TX.

26 Apr 2024 16:56:26

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor San Saba, TX.

26 Apr 2024 16:56:26

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Burnet, TX; Llano, TX.

26 Apr 2024 16:56:26

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Carroll, AR; Crawford, AR; Franklin, AR; Madison, AR.

26 Apr 2024 16:35:52

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Le Flore, OK.

26 Apr 2024 16:21:01

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Carroll, AR; Crawford, AR; Franklin, AR; Madison, AR; Washington, AR.

26 Apr 2024 16:09:43

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Sebastian, AR; Le Flore, OK.

26 Apr 2024 16:09:43

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Atoka, OK; Coal, OK.

26 Apr 2024 15:49:49

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Atoka, OK; Bryan, OK; Coal, OK.

26 Apr 2024 15:49:49

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Cherokee, OK; Craig, OK; Delaware, OK; Mayes, OK; Nowata, OK; Rogers, OK; Tulsa, OK; Wagoner, OK; Washington, OK.

26 Apr 2024 15:49:49

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor McIntosh, OK; Pittsburg, OK.

26 Apr 2024 15:49:48

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Cherokee, OK; Haskell, OK; McIntosh, OK; Muskogee, OK; Pittsburg, OK; Wagoner, OK.

26 Apr 2024 15:49:48
Actueel
1 / 4

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
Richardus
Lid
Woonplaats: Groningen
Berichten: 1294
Lid sinds: 27 jun. 2009
25 oktober 2009, 11:52 uur | Bericht #54720
Het zijn zulke KlazienuutZalk-wijsheden: dat er bij nieuwe maan een weersomslag is enz. etc.

Zijn er statistische aanwijzingen dat er bij volle en/of nieuwe maan vaker een bepaald weertype voorkomt? Is er een trend zichtbaar bij wassende of afnemende maan? Of is er op basis van weerkennis iets te verwachten op basis van hogere luchtvochtigheid, luchtdruk oid?

Natuurlijk zijn eigen waarnemingen ook leuk om te horen, en naar mijn mening net zo serieus te nemen als statistisch onderzoek
talkyr86
Lid
Woonplaats: Apeldoorn
Berichten: 4311
Lid sinds: 7 aug. 2008
25 oktober 2009, 12:34 uur | Bericht #54725
Als me iets te binnen schiet zal ik het erbij zetten
Waarom deze advertentie?
henk55
Lid
Woonplaats: zwolle
Berichten: 2045
Lid sinds: 23 okt. 2009
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
25 oktober 2009, 12:53 uur | Bericht #54731
Wat ik eens ergens gelezen heb, maar zo gauw niet kan vinden is dat er gezaaid werd met wassende maan,
het zaad zou dan de grootste kiemkracht bezitten en geoogst bij afnemende maan , wat de grootste opbrengst op leveren.
Ook was er iets met het kappen van bomen voor het haardhout wat langer brande als het gekapt werd met afnemende maan, de suikers die in de sapstroom zitten zijn al op genomen door het hout wat tot versteviging van het hout bijdraagt, terwijl bij wassende maan de suikers in de sapstroom nog niet opgenomen zijn door het hout.
Of dit nu een hoog Klazien gehalte heeft weet ik niet, vroeger werd er meer op dit soort dingen gelet dan heden.

edit:= boek gevonden vandaar de corectie. | Gewijzigd: 25 oktober 2009, 13:12 uur, door henk55
Richardus
Lid
Woonplaats: Groningen
Berichten: 1294
Lid sinds: 27 jun. 2009
25 oktober 2009, 13:55 uur | Bericht #54736
zou het dan toch iets met vocht te maken hebben, bij een volle of wassende maan? Dan heb je namelijk ook hogere waterstanden. Ook meer kans op regen dus...?

Wat mij bekend is, en ik al een paar keer bewezen heb zien worden afgelopen maanden, is dat er vaak weersomslagen zijn bij nieuwe maan. Alsof de verminderde maansinvloed de klimatologische stromingen opeens de vrije hand geeft, alsof de teugels gevierd worden.
jean 56
Lid
Woonplaats: Bretagne, Frankrijk
Berichten: 539
Lid sinds: 27 mei. 2009
25 oktober 2009, 15:52 uur | Bericht #54738
Beste allemaal,
Na een leven lang het weer goed waargenomen te hebben als professional en als amateur meen ik te mogen zeggen dat er van de invloed van de maanfasen op het weer niets te bewijzen valt. Alleen de getijden zijn het gevolg van maan- en zonnestanden t.o.v. de aarde. Over de invloed op landbouwzaken kan ik geen mening hebben want daar weet ik sowieso niets van; maar ik heb er wel zo mijn gedachten over, net zoals over de vele weergezegden die door het agrarisch genootschap (en ook door vele collega-zeelui) gebezigd werden en worden.
Ik heb ook vele gesprekken gehad met lieden die er anders over dachten en die discussies zijn zonder uitzondering op hetzelfde punt uitgekomen: je gelooft er in of niet. Het is dus dezelfde discussie als die tussen Darwinisten en Creationisten en even zinloos.
Wat mij betreft: geloof vooral wat je toch al deed, ik ga de discussie niet meer aan. Veel plezier!
Groet, G.
Richardus
Lid
Woonplaats: Groningen
Berichten: 1294
Lid sinds: 27 jun. 2009
25 oktober 2009, 16:30 uur | Bericht #54739
daarom, om de discussie over 'geloven of niet' te vermijden, vraag ik ook om statistische 'bewijzen'. Er zal toch wel 'ns een weergek zijn geweest die uit z'n logboek eens de data van tijdens maanfasen op een rijtje heeft gezet? Dan heb je lekker objectieve aanwijzingen van een al of niet zichtbare trend...
Woonplaats: Deventer/Enschede
Berichten: 2512
Lid sinds: 29 mei. 2008
25 oktober 2009, 16:37 uur | Bericht #54740
Ik heb daar heel toevallig laatst nog wat over gelezen, moet het nog ergens hebben. Als ik het vind zet ik het hier neer!
jean 56
Lid
Woonplaats: Bretagne, Frankrijk
Berichten: 539
Lid sinds: 27 mei. 2009
25 oktober 2009, 17:50 uur | Bericht #54744
Een bekend statisticus zei ooit: op de schaal erg, erger, ergst, is de waarheid erg, de leugen erger en de statistiek ergst: je kunt er alles mee bewijzen.
Nou ben ik een van de bewijsbaar ergste sceptici ooit, dus bedelf me onder de bewijzen dat de maanstand invloed heeft op alles behalve de getijden. Please?
Groet, G.
Richardus
Lid
Woonplaats: Groningen
Berichten: 1294
Lid sinds: 27 jun. 2009
4 november 2009, 07:46 uur | Bericht #55360
Zo, jij weet een discussie neer te sabelen zeg mag hopen dat je dat in het echt niet zo doet.

Mensen nog iets zinniger, en vooral leuker, bijdrage te leveren dan dat? Moeilijk kan dat niet zijn...
jean 56
Lid
Woonplaats: Bretagne, Frankrijk
Berichten: 539
Lid sinds: 27 mei. 2009
4 november 2009, 17:49 uur | Bericht #55375
Citaat van Richardus, woensdag 4 november 2009, 7:46 uur Zo, jij weet een discussie neer te sabelen zeg mag hopen dat je dat in het echt niet zo doet.

Mensen nog iets zinniger, en vooral leuker, bijdrage te leveren dan dat? Moeilijk kan dat niet zijn...


Sorry Richardus, ik was me er niet van bewust dat de discussie al begonnen was. Veel meer dan wat postings in de trant van "heb ergens gelezen" of "ergens gehoord" heb ik niet gelezen. Dus van neersabelen is geen sprake. Integendeel, ik heb opgeroepen om me te "bedelven onder bewijzen"; pas als dat gebeurt kunnen we een discussie hebben.
Zinniger bijdragen dan de mijne zijn denkbaar (ik ben ook maar een beperkt mens) maar, denk ik, best moeilijk... Leuker is makkelijk, maar of dat ook zinnig is?
En ja, in het echt (is dit wat anders dan?) doe ik dat ook zo. Alleen een duidelijke stellingname levert een heldere discussie. En als je niet tegen hitte bestand bent moet je de keuken mijden.
Groet, G.
luci
Lid
Woonplaats: Delft
Berichten: 421
Lid sinds: 26 jul. 2006
11 februari 2010, 15:35 uur | Bericht #98026
Nou ik weet alleen dat ik erg moeilijk slaap bij volle maan.
Of het komt dat het dan veel lichter is weet ik niet.
En nee ik ben geen weerwolf.

Het schijnt ook zo te zijn dat er dan meer kinderen worden geboren tijdens volle maan maar of dat waar is weet ik ook niet.
Maar ik vind het wel een hele leuke vraag.
Pgs3000
Lid
Woonplaats: Grijpskerke
Berichten: 1719
Lid sinds: 14 jun. 2007
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
11 februari 2010, 19:04 uur | Bericht #89339
ik weet wel dat je mooie nachtfoto's kan maken bij volle maan
-- Live fast, Die young and leave a beautiful corpse! --
ing
Lid
Woonplaats: s-gravendeel
Berichten: 138
Lid sinds: 1 aug. 2006
11 februari 2010, 19:15 uur | Bericht #89268
http://www.astro.uu.nl/~strous/AA/nl/antwo...maan.html#6_5_1
hier staat een leuk stukje er over.
| Gewijzigd: 11 februari 2010, 19:16 uur, door ing
Groetjes Ing
Tyshane
Lid
Woonplaats: Noordoost veluwe
Berichten: 8824
Lid sinds: 25 mei. 2009
11 februari 2010, 23:10 uur | Bericht #86190
Naar het schijnt (oeps ik bedoel blijkt) is de maanstand van invloed op de waterstanden op aarde. Ik kan me er iets bij voorstellen dat het, zoals eerder hier vermeld, dan ook best eens van invloed kan zijn op water in andere vormen c.q. hoedanigheid en dus uiteindelijk invloed heeft op het weer en klimaat.

Vind ik best logisch en nee ik kan dit niet bewijzen. Ik vind dat mensen die dit niet geloven maar moeten bewijzen dat het niet zo is!

Leuk topic trouwens!
Tyshane
Lid
Woonplaats: Noordoost veluwe
Berichten: 8824
Lid sinds: 25 mei. 2009
11 februari 2010, 23:29 uur | Bericht #86144
Even een stukje overgenomen van Meteo Consult / archief:

...

De invloed van de maan op het weer nader bekeken

De Maan spreekt al eeuwen tot de verbeelding. Zij is een betrouwbaar lichtbaken gedurende de nachtelijke uren, doet de harten van verliefden sneller slaan en de Maan kan je zelfs gek maken (je krijgt dan een "lunatic"). Veel meer eigenschappen worden aan de Maan toebedicht en wij gaan nu eens kijken in hoeverre de Maan in staat is het weer te beinvloeden.

...

Een wijdverbreid geloof is ook dat het weer tijdens een "strategische" schijngestalte van de Maan (nieuwe- en volle Maan; eerste en laatste kwartier) een omslag laat zien. Nu is het weer hier ten lande nogal variabel en is het al moeilijk te definieren wanneer er sprake is van een omslag. Iedere zeven dagen vindt zo'n strategische schijngestalte plaats en de kans is vrij groot dat beide samenvallen. En dat geldt zeker als men het minder nauw neemt met het exacte tijdstip en de weersomslag ook een dag eerder of later mag plaatsvinden.

We concentreren ons eens op de belangrijkste stelling, namelijk dat er tijdens nieuwe Maan een weersverslechtering plaatsvindt. Veel weerspreuken wijzen hierop, zoals "een nieuwe Maan zal in regen vergaan." Uw auteur heeft in het verleden het weer in zijn woonplaats het weerbeeld op de dag voor, tijdens en de dag na nieuwe Maan (drie dagen op rij dus) eens vergeleken. Dat deed hij voor 100 nieuwe Manen op rij, oftewel een periode van bijna acht jaar. Kort gezegd bestond de toetsing hieruit dat ieder van deze honderd drietallen een cijfer kreeg van "0" tot "10", waarbij bij een "0" het weer juist drastisch verbeterde (in tegenspraak met de stelling dus), bij een "5" het weer niet veranderde en bij "10" een drastische weersverslechtering plaatsvond (en de stelling dus geheel klopte). Als de stelling zou kloppen zou er gemiddeld dus een hoog cijfer uit de bus moeten komen. In werkelijkheid kwam het gemiddelde cijfer op 5.1 uit, precies het resultaat wat je zou verwachten als het weer zich niets van de nieuwe Maan zou aantrekken.

Wie even nuchter nadenkt, zou moeten concluderen dat de stelling ook niet juist kan zijn. Stel dat het weer wel vaak zou verslechteren tijdens nieuwe Maan en het gemiddelde eindcijfer bijvoorbeeld 8.0 zou zijn. Als het in Nederland nieuwe Maan is, dan is dat overal op Aarde zo. Er hoeft niet te worden uitgelegd dat een weersverslechtering in Nederland niet betekent dat het weer in bijvoorbeeld het Alpengebied, langs de Costa Blanca of in New York ook verslechtert. Dat de Maan alleen in Nederland het weer zou besturen en niet elders, is absoluut niet te verklaren. Gelukkig hoeft er naar zo een vreemde verklaring gezocht te worden, want ondanks alle weerspreuken die anders beweren, is een verband tussen de nieuwe Maan en het weer dus niet aangetoond.

[bron: Meteo Consult]

Lees het hele artikel hier!
Terug naar boven
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.853 topics, welke bij elkaar 448.364 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.579 leden.
Het nieuwste lid is philip.beuckels@gmail.com.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 233 mensen aan het browsen op het forum. 0 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 233, lezen 2 mensen het topic "Van de regen in de hoosbui!".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden