Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Kern, CA; Tulare, CA.

20 Apr 2024 01:01:19

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Union, SC.

20 Apr 2024 00:04:45

De kaart KNMI klassieke pluim is bijgewerkt.

20 Apr 2024 00:00:06

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Spartanburg, SC; Union, SC.

19 Apr 2024 23:25:56

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Hoke, NC.

19 Apr 2024 20:44:38

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Hoke, NC; Moore, NC; Scotland, NC.

19 Apr 2024 20:31:18

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Hoke, NC; Moore, NC.

19 Apr 2024 20:16:36

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Hoke, NC; Moore, NC; Richmond, NC; Scotland, NC.

19 Apr 2024 19:50:29

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Aiken, SC; Lexington, SC; Richland, SC; Saluda, SC.

19 Apr 2024 16:12:43

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Aiken, SC; Edgefield, SC; Lexington, SC; Richland, SC; Saluda, SC.

19 Apr 2024 15:38:36

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Winston, AL.

19 Apr 2024 14:26:15

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Colbert, AL; Franklin, AL; Lawrence, AL.

19 Apr 2024 12:59:33

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Colbert, AL; Franklin, AL; Lauderdale, AL.

19 Apr 2024 12:35:33

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Grant, AR; Jefferson, AR.

19 Apr 2024 09:45:24

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Jefferson, AR; Lonoke, AR; Pulaski, AR; Saline, AR.

19 Apr 2024 08:41:57
Actueel
1 / 4

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14
symen89
Lid
Woonplaats:
Berichten: 9
Lid sinds: 11 dec. 2009
14 december 2009, 20:54 uur | Bericht #59910
Citaat van coki, maandag 14 december 2009, 20:46 uur Niets mooier en leuker dan een vers (dik) sneeuwdek!
geef mij maar een elfstedentocht(l)
tostoast
Lid
Woonplaats: Nijmegen
Berichten: 386
Lid sinds: 3 jul. 2009
14 december 2009, 20:54 uur | Bericht #59911
ik ben optimistisch, k'denk dat we over een paar dage wel op n enkel meertje kunnen schaatse
Waarom deze advertentie?
Woonplaats: Tilburg Noord-Brabant
Berichten: 4127
Lid sinds: 16 jul. 2009
14 december 2009, 20:56 uur | Bericht #59912
Citaat van symen, maandag 14 december 2009, 20:54 uur geef mij maar een elfstedentocht(l)

Ik heb liever sneeuw maar voor de ijs lief hebbers
Hoop ik dat er ijs komt
Zie mijn hobby via de link
https://gurushots.com/Martijn.photography/photos

En deze pagina heb ik opgezet om mijn droom werkelijkheid te laten worden.
http://martijn-naar-de-usa.webnode.nl/voorwoord/
Woonplaats: Raalte/Overijssel
Berichten: 1034
Lid sinds: 16 apr. 2009
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
14 december 2009, 20:56 uur | Bericht #59913
Ijsbaan zit bijna helemaal dicht bij ons dus Nu alleen nog dikker worden
allways in the mood for some thunder and lightningTwitter Stevenwesselink

Weer liefhebber/fotograaf/weeramateur Raalte Overijssel
Woonplaats: België
Berichten: 195
Lid sinds: 16 jul. 2009
14 december 2009, 20:59 uur | Bericht #59914
Wat ik wel hoop is dat dit topic geen spamm topic wordt.. Als er veel te zeggen valt verwijs ik graag door naar O-O chat. Daar kunnen we rustig praten en enkel belangrijke informatie verschaffen in dit topic.

Weatherservice
Woonplaats: Haarlem
Berichten: 1726
Lid sinds: 8 nov. 2009
14 december 2009, 21:01 uur | Bericht #59915
Houdt de kou het lang genoeg vol?

Kerst en sneeuw horen voor de meeste mensen bij elkaar. Helaas behoort een "witte kerst", dus kerstdagen met een sneeuwdek, in ons land tot de zeldzaamheden, "groene kerst" met regen en een graad of 8 is bij ons typisch kerstweer. Dit is ovrigens in grote delen van West- en Midden-Europa zo; rond de kerstdagen ligt er in de meeste gevallen een diepe depressie bij IJsland en pompt zachte lucht met veel bewolking en regen ver Europa in. Sneeuw vinden we dan alleen in Zuid-Duitsland en de Alpen en misschien nog enkele restjes in Winterberg, Koning Winter heeft zich dan meestal ver naar Noord- of Midden-Scandinavië teruggetrokken. De "kerstdepressie" is ook een meteorologische singulariteit en komt in de weerstatistieken van december duidelijk naar voren.

Dit jaar lijken de dingen anders te gaan verlopen. Boven IJsland ligt momenteel geen lagedrukgebied, maar een krachtig hogedrukgebied. Storingen op de Atlantische Oceaan zijn te zwak om dit hogedrukgebied te verdrijven, omzeilen het hoog en duiken vervolgens het Middelandse-Zee-gebied in, waar de komende dagen slecht weer met regen en wind verwacht wordt. Deze drukconstellatie wordt een "IJslandblokkade" genoemt en komt zeker in december niet vaak voor. Bij deze diepwinterse drukverdeling stroomt aan de zuidoostflank van het blokkerende hoog koude tot zeer koude lucht uit de poolstreken of Noordwest-Rusland ver Europa in. Tot en met volgend weekend blijft het daarom zeker winters, maar kan de blokkade het tot en met kerst volhouden?


De kaart van 24 december op basis van de GFS-oper, 14.12.09, 0z: Een fragiel hogedrukruggetje op de Atlanische Oceaan weet storingen met zachte lucht (nog) op afstand te houden. Kleine (sneeuw-)laagjes komen via Scandinavië afzakken en zorgen voor winters weer met sneeuwkansen, aan zee meer natte sneeuw of regen. Komt deze kaart letterlijk uit maakt vooral het midden en oosten van het land kans op sneeuw met kerstavond!

Het kan vriezen of dooien
De weermodellen kunnen de situatie momenteel moeilijk inschatten en "springen" van run tot run behoorlijk heen en weer. Veel leden gaan inmiddels voor een verzachting net voor of met de kerstdagen, de "kerstdepressie" gaat het volgens deze berekeningen dus toch weer winnen. Andere modellen laten de dooiaanval later (eerste of tweede kerstdag) en in verzwakte vorm komen, maar uiteindelijk toch slagen, maar er bestaat ook nog een kans dat de dooiaanval niet slaagt (of helemaal niet komt!) en de kou ook met de kerstdagen nog blijft liggen. Dooiaanvallen gaan in het begin vaak gepaart met sneeuw, dus de kansen op een "witte kerst", of temindste sneeuwval met kerstavond, al dan niet in regen overgaand, zijn in elk geval een stuk beter dan in de meeste andere jaren. Als er sneeuw valt blijft die in elk geval meteen liggen, want de grondtemperaturen zullen na de lange koude periode overal onder nul liggen. Stukken beter zijn de kansen op sneeuw met kerst in de Duitse Middelgebergten en de Alpen, waar ook met de kerstdagen genoeg sneeuw zal liggen om te kunnen skiën. Of het dit jaar ook in ons land lukt? Wij volgen het op de voet en houden u op de hoogte!


De 2-meter temperatuur"pluim" van GFS 0z toont nog een grote spreiding. De mogelijke middagtemperaturen op 24 december variëren van -3 tot +10 graden. Flink wat leden gaan voor temperaturen rond of iets boven het vriespunt, of anders gezegt: het kan vriezen of dooien!

© Weerdirect
jewaitit
Lid
Woonplaats: Zwolle
Berichten: 422
Lid sinds: 25 mei. 2009
14 december 2009, 21:02 uur | Bericht #59917
Citaat van coki, maandag 14 december 2009, 20:36 uur Op Weerplaza is weer een verkoeling te zien, na de kerstdagen 27 en 28 december hebben ze die bijgesteld van 6°C naar 2°C met weer kans op sneeuw! (Dit was voor Gent, Vlaanderen)

Haha ik hoop het van harte dat het de 28e gaat sneeuwen Ik ben dan jarig namelijk
zinniz
Lid
Woonplaats: Hooglede,West-Vlaanderen of Gent/Oost-Vlaanderen
Berichten: 78
Lid sinds: 13 dec. 2009
14 december 2009, 21:04 uur | Bericht #59918
voo.jpg
Belgie

Hopelijk dan vrijdag en in het weekend sneeuw, flink vriezen doet het al!
Anne.
Lid
Woonplaats: Zoetermeer
Berichten: 224
Lid sinds: 6 dec. 2009
14 december 2009, 21:05 uur | Bericht #59916
Liever sneeuw dan ijs, ik kan toch voor geen meter schaatsen
Ik kijk zelfs nu al af en toe achterom naar de lantaarnpaal.. maar nog geen sneeuw

Zeg, Jan, heb je nog ergens een runnetje verstopt? | Gewijzigd: 14 december 2009, 21:08 uur, door Anne.
Tyshane
Lid
Woonplaats: Noordoost veluwe
Berichten: 8824
Lid sinds: 25 mei. 2009
14 december 2009, 21:08 uur | Bericht #59920
Citaat van Anne., maandag 14 december 2009, 21:05 uur Liever sneeuw dan ijs, ik kan toch voor geen meter schaatsen
Ik kijk zelfs nu al af en toe achterom naar de lantaarnpaal.. maar nog geen sneeuw


Heb ook liever sneeuw dan ijs, schaatsen lukt me ook niet zo best. Heb ze maar op marktplaats gezet. Het mooie van sneeuw is dat dan alles zo anders lijkt, zo'n mooi wit dekje sneeuw waardoor alles even anders is, sprookjesachtig mooi. Zeker in de avond, die verse sneeuw waar nog niemand op heeft gelopen, en dan het licht van een lantaarnpaal dat er op schijnt... schitterend!
Woonplaats:
Berichten: 0
Lid sinds: 10 jun. 2007
14 december 2009, 21:11 uur | Bericht #59921
Citaat van Anne., maandag 14 december 2009, 21:05 uur Liever sneeuw dan ijs, ik kan toch voor geen meter schaatsen
Ik kijk zelfs nu al af en toe achterom naar de lantaarnpaal.. maar nog geen sneeuw

Zeg, Jan, heb je nog ergens een runnetje verstopt?


Hehehehe de runs komen strakjes pas. Ik vermoed dat Stephan die erop gaat zetten. Mocht ik vannacht weer wakker zijn dan bekijk ik de sneeuwkaarten wel even en als die oke zijn dan plaats ik ze wel even.
Anne.
Lid
Woonplaats: Zoetermeer
Berichten: 224
Lid sinds: 6 dec. 2009
14 december 2009, 21:12 uur | Bericht #59922
Daar ben ik het helemaal mee eens! En dan om een uur of 24.00 nog even snel een wandelingetje maken in de kou. Dat heerlijke pak sneeuw onder je voeten dat dan zo lekker kraakt.

Ik weet nog goed dat vroeger, toen het sneeuwde, mijn ouders mij altijd uit bed haalde zodat ik nog eventjes kon spelen in de sneeuw.. Al was het maar voor een half uurtje. Zelf om 23.00 nog
Woonplaats: Haarlem
Berichten: 1726
Lid sinds: 8 nov. 2009
14 december 2009, 21:15 uur | Bericht #59924
Actuele situatie:

Het is al flink afgekoeld, op sommige plaatsen is het al beneden -5 graden, dit terwijl de avond nog maar net op de helft is.

;)

Verwachting Nederland:



Vooruitzichten voor De Bilt:

| Gewijzigd: 14 december 2009, 21:17 uur, door stephanvanloon
zinniz
Lid
Woonplaats: Hooglede,West-Vlaanderen of Gent/Oost-Vlaanderen
Berichten: 78
Lid sinds: 13 dec. 2009
14 december 2009, 21:15 uur | Bericht #59925
Citaat van Anne., maandag 14 december 2009, 21:12 uur Daar ben ik het helemaal mee eens! En dan om een uur of 24.00 nog even snel een wandelingetje maken in de kou. Dat heerlijke pak sneeuw onder je voeten dat dan zo lekker kraakt.

Ik weet nog goed dat vroeger, toen het sneeuwde, mijn ouders mij altijd uit bed haalde zodat ik nog eventjes kon spelen in de sneeuw.. Al was het maar voor een half uurtje. Zelf om 23.00 nog


Zeker herkenbaar hier!
Han
Lid
Woonplaats: Ermelo
Berichten: 816
Lid sinds: 8 feb. 2007
14 december 2009, 21:16 uur | Bericht #59926
Ik heb liever een paar graden vorst en ijs dan sneeuw. Waarom?
Aan sneeuw heb je niets, je hebt er alleen maar last van. Het verkeer heeft er last van en de NS ook.
Let maar eens op als het flink gaat sneeuwen hoeveel overlast dat geeft.
Alleen wat kleine kinderen vinden het leuk om in de sneeuw te spelen.

Aan ijs heb je veel meer. De overlast is beperkt en je kunt er op schaatsen als er genoeg ijs ligt.

Voor de rest waag ik me niet aan een voorspelling voor de kerst.
Ik heb nog nooit zoveel wisselende berichten achter elkaar gezien.
De weermodellen zijn in de war, of beter gezegd, de programmeurs en meteorologen die de weermodellen gemaakt hebben lijken in de war te zijn. De computers maken echt geen fouten, de computerprogramma's die de berekeningen uitvoeren wel.
Tyshane
Lid
Woonplaats: Noordoost veluwe
Berichten: 8824
Lid sinds: 25 mei. 2009
14 december 2009, 21:17 uur | Bericht #59927
Citaat van Anne., maandag 14 december 2009, 21:12 uur Daar ben ik het helemaal mee eens! En dan om een uur of 24.00 nog even snel een wandelingetje maken in de kou. Dat heerlijke pak sneeuw onder je voeten dat dan zo lekker kraakt.

Ik weet nog goed dat vroeger, toen het sneeuwde, mijn ouders mij altijd uit bed haalde zodat ik nog eventjes kon spelen in de sneeuw.. Al was het maar voor een half uurtje. Zelf om 23.00 nog


Dat gevoel inderdaad! Als kind kon ik vaak niet slapen als er sneeuw zou komen... als ik dan toch in slaap viel en weer wakker werd ging ik altijd gelijk naar het raam, gordijnen open en snel kijken... Heel spannend.

Als er dan geen sneeuw lag was ik zo enorm teleurgesteld... heb dat nog steeds eigenlijk. En als het er wel lag, als een kind zo blij. Nog steeds eigenlijk!

Wat kunnen kleine, simpele dingen je soms zo blij van binnen maken...
PatrickM
Lid
Woonplaats: Heiloo
Berichten: 1018
Lid sinds: 9 jul. 2008
14 december 2009, 21:19 uur | Bericht #59928
Ik stel voor han, ga dit jaar sleeën


Ik duim voor een dik pak sneeuw, vind het wel kicken om te zien hoe heel t verkeer vastloopt
PatrickM
Lid
Woonplaats: Heiloo
Berichten: 1018
Lid sinds: 9 jul. 2008
14 december 2009, 21:19 uur | Bericht #59929
Citaat van Twister, maandag 14 december 2009, 21:17 uur Dat gevoel inderdaad! Als kind kon ik vaak niet slapen als er sneeuw zou komen... als ik dan toch in slaap viel en weer wakker werd ging ik altijd gelijk naar het raam, gordijnen open en snel kijken... Heel spannend.

Als er dan geen sneeuw lag was ik zo enorm teleurgesteld... heb dat nog steeds eigenlijk. En als het er wel lag, als een kind zo blij. Nog steeds eigenlijk!

Wat kunnen kleine, simpele dingen je soms zo blij van binnen maken...


Haha, precies wat ik deed en doe.
Debbieke
Lid
Woonplaats: knesselare. oost-vlaanderen belgië
Berichten: 8924
Lid sinds: 7 aug. 2008
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
14 december 2009, 21:22 uur | Bericht #59930
hier knesselare ( op de grens oost-en westvlaanderen) momenteel -4 . ik wou nog even naar de sterretjes kijken maar er staat een te koude bries voor mij
@ twister dat deed ik vroeger ook altijd. toch maar proberen om wakker te blijven en dan s'morgens meteen naar het raam lopen lol. doe ik nu nog altijd zelfs
en om nog even ontopic te blijven hier de verwachting voorf belgie volgens de vtm weerdienst voor de komende dagen.


Toenemende neerslagkans
Vanochtend konden we nog eens, na de
lange zachte periode, winterse
temperaturen waarnemen. In
Kleine-Brogel werd het -6 graden,
matige vorst dus. Vlak aan de kust, in
Zeebrugge, bleeft het kwik nog net
positief. De winter zit nu overigens
stevig in het zadel, dankzij een
krachtig hogedrukgebied boven IJsland.
In eerste instantie is er volop zon,
maar in de tweede helft van de week
neemt de kans op sneeuw toe.


Dit komt door de invloed een
lagedrukgebied dat vanuit het noorden
afzakt en op woensdag boven
Zuid-Scandinavi ligt. Daarna komen we
in een noordelijke stroming terecht
met een grote neerslagkans.
Morgen -dinsdag- verloopt de hele dag
zonnig en droog bij een staalblauwe,
maar koude lucht. Het kwik haalt niet
meer dan waarden rond het vriespunt.
De wind waait meestal zwak uit
oostelijke richting.


De nacht erop gaat het opnieuw matig
vriezen. De lucht is erg droog, dus
mist kan er niet gevormd worden. Ook
betekent dit geen problemen op de weg,
omdat ze er droog bij ligt.
Woensdag wordt het zonnig, maar
schraal met een wind die iets
aanwakkert. Over het noorden kan er
wat meer bewolking voorkomen. De
maxima liggen rond het vriespunt.
Donderdag trekt er een zwakke storing
door het land met lichte sneeuw.


Over het noordwesten en de kustregio
valt er ook tijdelijk regen. De maxima
liggen tussen 0 en 3 graden in
Vlaanderen.
Vrijdag is het wisselend bewolkt en
kan er hier en daar een sneeuwbui
voorkomen. Het kwik geraakt nauwelijks
boven het vriespunt. De wind waait
zwak tot matig uit het noordoosten.
Zaterdag blijft het droog en wordt het
zonnig. 's Avonds verschijnen er
vanuit het noorden wolkenvelden.


Het is aanhoudend koud met maxima rond
het vriespunt.
Zondag is het wisselend tot zwaar
bewolkt en komen er verspreid
sneeuwbuien voor. Over het westen is
het zachter en zijn er ook regenbuien.
De wind neemt toe, waardoor het koud
aanvoelt.
Maandag en dinsdag lijkt de kou nog in
het land te blijven. Daarna lijkt het
wat zachter te worden.
(DH,MeteoServices)
Mijn twitter: https://twitter.com/#!/debbietje128
Onweersdagen: 0
Tyshane
Lid
Woonplaats: Noordoost veluwe
Berichten: 8824
Lid sinds: 25 mei. 2009
14 december 2009, 21:22 uur | Bericht #59931
Citaat van Han, maandag 14 december 2009, 21:16 uur Ik heb liever een paar graden vorst en ijs dan sneeuw. Waarom?
Aan sneeuw heb je niets, je hebt er alleen maar last van. Het verkeer heeft er last van en de NS ook.


Mij gaat het dus niet zozeer om of ik er iets aan heb, maar meer om de sfeer, het visuele, de beleving en een beetje de jeugdherinneringen. Prachtig! Verder begrijp ik wel dat het enorm lastig kan zijn in het verkeer e.d. Maar ja, die economie hoeft niet altijd te draaien, aye.
Terug naar boven
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.850 topics, welke bij elkaar 448.360 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.578 leden.
Het nieuwste lid is NightFoxy.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 182 mensen aan het browsen op het forum. 0 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 182, lezen 12 mensen het topic "Berichtgeving Noord- en Zuidpool".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden