Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Alcorn, MS; Tippah, MS; McNairy, TN.

15 May 2024 13:01:07

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Marion, FL; Putnam, FL.

15 May 2024 12:25:43

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Flagler, FL.

15 May 2024 12:25:42

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Lake, FL; Volusia, FL.

15 May 2024 12:11:41

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Lake, FL; Volusia, FL.

15 May 2024 10:33:48

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Lake, FL.

15 May 2024 10:27:59

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Sumter, FL.

15 May 2024 10:26:42

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Volusia, FL.

15 May 2024 10:26:21

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Flagler, FL.

15 May 2024 10:12:35

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Lake, FL; Volusia, FL.

15 May 2024 10:12:35

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Flagler, FL.

15 May 2024 09:33:15

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Marion, FL; Putnam, FL.

15 May 2024 09:28:39

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Lake, FL; Volusia, FL.

15 May 2024 09:28:38

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Flagler, FL.

15 May 2024 08:42:44

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Putnam, FL.

15 May 2024 08:39:01
Actueel
1 / 4

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
Woonplaats:
Berichten: 0
Lid sinds: 10 jun. 2007
17 december 2009, 21:31 uur | Bericht #62085
Citaat van wiggelrode, donderdag 17 december 2009, 21:29 uur Okey Jan we wachten geduldig af. want volgens mij draai jij meer over uren nu met deze sneeuw situatie dan als er onweer is. Maar goed met alle respekt naar jou.



Greetz/..


Ja en dan te bedenken dat de winter voor mij niet hoeft maar zoals vandaag bij jullie vind ik dan wel weer mooi die sneeuwjacht en duinen
Woonplaats: 's-Gravenzande
Berichten: 1684
Lid sinds: 11 okt. 2009
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
17 december 2009, 21:38 uur | Bericht #62098
Geef de sneeuw van het hoge noorden maar aan de kustprovincies! Dan kunnen wij ook nog effe versneeuwen

Zondag ziet er goed uit
Groetjes Bjorn


Red Sky @ Night show us the lightRed Sky in the morning Sailors take warning.
Waarom deze advertentie?
Woonplaats: Apeldoorn
Berichten: 229
Lid sinds: 17 dec. 2009
17 december 2009, 21:39 uur | Bericht #62100
zul je zien dat alles met kerst weer weg is
maarten89
Lid
Woonplaats: arnhem
Berichten: 605
Lid sinds: 27 apr. 2008
17 december 2009, 21:39 uur | Bericht #62101
Komende uren nog sneeuw, bitterkoud

Te verwachten weersontwikkelingen

Een lagedrukgebied ten ZW trekt verder richting Frankrijk, en de bijbehorende sneeuwband trekt de komende uren WZW weg. Na bijna de gehele dag bijna stationair boven het noorden te hebben gelegen, en daar enorme hoeveelheden heeft gebracht. Trekt de sneeuwband nu relatief snel weg, dus de gebieden, vnl het westen, die nu nog sneeuw krijgen zullen dit niet in die mate van eerder deze dag meemaken. Verder wordt het dan droger vanuit het NO, met een NO wind die toeneemt naar kracht 4-6 Bft. Wolkenvelden worden afgewisseld met enkele opklaringen en de minima zitten zo tussen de -5 en -10 C.

Morgen overdag nadert er vanuit het oosten een nieuw gebied van lagedruk, hieruit wordt naar verwachting enige lichte sneeuwval verwacht, met name voor het oosten van het land. Overigens is het meest droog met wolkenvelden en enkele zonnige perioden, maar het N/W kustgebied is gevoelig voor enkele sneeuwbuien, die ontstaan als de bitterkoude arctische lucht over het warme zeewater scheert. De wind is NO, kracht 3-5 Bft en de maxima zo tussen -5/0 C.

Ten noorden van ons land bevindt zich ook nog een gordel van hogedruk, een soort uitloper van het Rusland over het ZW van Scandinavie. Deze zorgt mn zaterdagnacht en zaterdag voor enige stablisering. De dan ingestroomde artische luchtmassa's komen tot stilstand en vooral zaterdagnacht kan het flink afkoelen met strenge en plaatselijk zeer strenge vorst (of nog meer-Ell minima?).

Ook zaterdag overdag brengt deze H uitloper rustig en eerst mistig en later vrij zonnig maar wel zeer koud weer. Met een ZO wind 1-3 Bft bereiken de maxima waarden tussen -10/-5 C. Ook op zaterdag zien we vanuit het noorden een nieuw lagedrukgebied naderen. Naar verwachting zal hierdoor in de loop van de avond de bewolking toenemen met in het NW later een kans op sneeuwbuien. De minima -10/-3 C, in het Z/O met langdurigere opklaringen lagere minima. Zeer koud met dagelijks kans op sneeuw(buien).

Te verwachten weersontwikkelingen
Het lagedrukgebied dat zondag ter hoogte van Schotland wordt verwacht verplaats zich qua kern de daaropvolgde dagen slechts zeer traag iets zuidwaarts. Wel verbindt het laag zich met een ander lagedruksysteem dat zich maandag ter hoogte van de Golf van Biskaye aandient. Het omvangrijke systeem dat zich zo vormt blijft daarna vrij stationair ten ZW, dit ook omdat er deze periode constante H ten NO aanwezig blijft met uitlopers tot het ZW van Scandinavie.
Met een ZW hoogtestroming wordt polaire lucht aangevoerd. Aan de bodem wordt de stroming eerst aanlandig, in de loop van maandag onder invloed van ZW L weer ZO/O. Daarom blijvende aanvoer van zeer koude lucht.

Te verwachten weerbeeld

Zondag
Wisselend bewolkt en sneeuwbuien, soms zware buien. ZZW wind 3-5 Bft en Tmax -2/+3 C.

Maandag
Wisselende bewolking en soms perioden met sneeuw, Z-O wind 2-4 Bft, en Tmin -10/-5 C en Tmax -5/0 C.

Dinsdag
Wisselende bewolking en perioden met sneeuw, ZO/O wind 3-5 Bft, en
Tmin -8/-2 C en Tmax -3/0 C.

Aanhoudend winters, eerst nog sneeuwkansen, tegen Kerst droger.

Te verwachten weersontwikkelingen
Vooral eerst zien we nog de status quo situatie met diepe L ten WZW en H ten NW/NO. Patstelling met belangrijk voordeel voor H dat gebied boven ZW Scandinavie relatief hogedruk blijft houden. Houdt daareem tegen dat de ZW L zich tevens met hoofdkern ergens ten NNO kan vestigen.

Nee, door de onverminderd krachtige hogedruk eigenlijk boven het gehele gebied ten NW/NO. Gaan "slechts" randstoringen op NO koers vanuit het ZW van Europa. Met daarmee vaak continentale winden boven onze omgeving blijft het winters koud. Overdag rond het vriespunt en lichte, als het even opklaart ook matige-, vorst. Door nabijheid lagedruk-kernen blijft de kans op neerslag onveranderd groot. Slechts aan de kust, met een tijdelijk aanlandige wind, kan dit regen of natte sneeuw. Elders blijft de neerslag -meest- in de vorm van sneeuw.

Ook obv de Uitvoer van vandaag zie ik gerede kansen voor hogedruk om zo net voor Kerst meer bepalend voor ons weerbeeld te worden. In stabieler weer kunnen dan vooral de minima weer lager worden.

Bovenstaand praatje als lange termijn verwachting is eigenlijk onveranderd sinds een aantal dagen. En eerlijkheidshalve de meerderheid van de Uitvoer ook niet, die laten het nog steeds vanaf 22-24 december een stuk zachter worden.

Maar eigenlijk, ook met oog op de ontwikkelingen voor de lange termijn, kijk ik op dit moment met veel meer interesse naar de ontwikkelingen zoals die op de korte en begin middellange termijn gaan plaatsvinden.

De eerste dagen van deze koudeperiode lieten al temperaturen zien die we obv de Pluim niet verwacht hadden.
Gisterenavond, afgelopen nacht en vandaag is een bijzonder voorbeeld van exploderende neerslag. Tweede grote verrassing binnen 5/6 dagen. Daarom ook kijk ik met grote nieuwsgierigheid uit naar het nestelen van de kou de komende 48 uur en dan op zondag naar wat voor effect het naderdende NNW laag op het dan ontstane kou-bolwerk West Europa.

Ik sluit niet uit dat de versnelling die de winter nu heeft genomen, en therimsch zal gaan nemen de komende 2 dagen, wel eens een langere adem zal hebben dan we nu obv de kaarten aannemen.

Mvg, Ronald.

(bron: Ronald De wildt)

Ps: Deze man had afgelopen periode heel goed in de smiezen! En voorgaande winter ook!
Woonplaats:
Berichten: 0
Lid sinds: 10 jun. 2007
17 december 2009, 21:41 uur | Bericht #62106
Hier dan de kaarten voor zondag. Zoals ik kan beoordelen kan er weer een aardig hoopje vallen. Zelf houdt ik het voorlopig bij tussen de 25 en 30 centimeter.











rdf
Lid
Woonplaats:
Berichten: 48
Lid sinds: 17 dec. 2009
17 december 2009, 21:44 uur | Bericht #62108
Dat ziet er veel belovend uit, ook voor hier. Ik kan bijna niet wachten, ik zie er alleen tegenop morgenvroeg door de bevroren sneeuw naar mijn werk te fietsen.
mulder
Lid
Woonplaats: Heerenveen, Fryslan
Berichten: 26
Lid sinds: 17 dec. 2009
17 december 2009, 21:45 uur | Bericht #62110
Geweldig Jan, dat belooft dan flink wat sneeuw voor de komende dagen. Ongehoord en ongezien in NL. Ik hoop werkelijk dat deze voorspellingen uitkomen, een ongelooflijke kerst zou dat geven.
JPP
Lid
Woonplaats: Workum
Berichten: 502
Lid sinds: 2 jan. 2009
17 december 2009, 21:47 uur | Bericht #62112
Het is hier nu eindelijk droog. op de foto ons versierde kerstboom e.d. in ons voor tuintje.
Gemiddeld meet is hier 16-18 cm sneeuw.

Net moest ik nog even naar mijn bedrijf net buiten Workum, maar kon de weg amper vinden ivm de duinvorming geen onderscheid meer tussen berm en weg.

op plaatsen ligt de sneeuw al 40 cm opgestoven waar vanmiddag nog niets lag.

JPP

sneeuw_17_dec_09_avond.jpg
martYn
Lid
Woonplaats: Woerden
Berichten: 294
Lid sinds: 26 jul. 2006
17 december 2009, 21:48 uur | Bericht #62113
Prachtige kaartjes. Midden NL krijgt de volle lading die ik vandaag eigenlijk heb gemist, ik wil ook meemaken hoe het is om door de 20cm sneeuw te lopen . Ik hou de hoop erin!

Weerplaza houd het trouwens nog best koud rond de kerst in tegenstelling tot vele anderen...
Woonplaats: Oldambt(Oost Grunn)
Berichten: 1851
Lid sinds: 3 sep. 2008
17 december 2009, 21:48 uur | Bericht #62114
Citaat van Verwijderde_gebruiker_01, donderdag 17 december 2009, 21:31 uur Ja en dan te bedenken dat de winter voor mij niet hoeft maar zoals vandaag bij jullie vind ik dan wel weer mooi die sneeuwjacht en duinen

Het is mij nooit extreem genoeg qwa weer. en aangezien dat we haast nooit onweer hebben is dit een geschenk maar zoals in 1979 is dit nog maar een speldeprik.

Maar toch mooi voor diegene die dit nog nooit hebben meegemaakt zoals kids. en hopelijk komen nu de echte winters retour. heb er wel vertrouwen in. en aangezien dat de winter nog lang is hebben liggen alle kansen open.

Hoorde vandaag op radio 24 januari elfsteden tocht (op schaats) wie weet



Greetz/..





Hou feller mug en horzel steken, Houveul te eerder de dunder lös zal breken
Woonplaats: Spijkenisse
Berichten: 852
Lid sinds: 1 okt. 2006
17 december 2009, 21:49 uur | Bericht #62115
Volgens de buienradar krijg het zuid westen niet veel meer Alles zit weer boven zee
Richardus
Lid
Woonplaats: Groningen
Berichten: 1294
Lid sinds: 27 jun. 2009
17 december 2009, 21:50 uur | Bericht #62116
Sodeju, we raken hier nog ingesneeuwd! Wat een geweldig, weergaloos winters december!

tnx voor het werk met de kaarten, Jan!
Woonplaats:
Berichten: 0
Lid sinds: 10 jun. 2007
17 december 2009, 21:52 uur | Bericht #62118
Citaat van wiggelrode, donderdag 17 december 2009, 21:48 uur Hoorde vandaag op radio 24 januari elfsteden tocht (op schaats) wie weet



Greetz/..


Dat hebben ze van mij want ik roep al vanaf november dat er een 11 stedentocht gereden wordt in de derde week van januari
Woonplaats: Oldambt(Oost Grunn)
Berichten: 1851
Lid sinds: 3 sep. 2008
17 december 2009, 21:52 uur | Bericht #62119
Citaat van Verwijderde_gebruiker_01, donderdag 17 december 2009, 21:41 uur Hier dan de kaarten voor zondag. Zoals ik kan beoordelen kan er weer een aardig hoopje vallen. Zelf houdt ik het voorlopig bij tussen de 25 en 30 centimeter.


Idd ziet er veel belovend uit. voor een groot deel van nederland.

Hou feller mug en horzel steken, Houveul te eerder de dunder lös zal breken
corro
Lid
Woonplaats: oosterwolde fryslan
Berichten: 192
Lid sinds: 24 okt. 2006
17 december 2009, 21:52 uur | Bericht #62120
ikzelf heb er vertrouwen in dat friesland wat sneeuw drbij krijgt morgen...
ik hoop het tenminste..was mooi om te zien hoe wij totaal ontregeld raken bij 20cm sneeuw.
Woonplaats: Tilburg Noord-Brabant
Berichten: 4127
Lid sinds: 16 jul. 2009
17 december 2009, 21:53 uur | Bericht #62121
Dat wordt zondag genieten vanachter mijn raam
En vrijdag wanneer kan ik sneeuw verwachten ?
Zie mijn hobby via de link
https://gurushots.com/Martijn.photography/photos

En deze pagina heb ik opgezet om mijn droom werkelijkheid te laten worden.
http://martijn-naar-de-usa.webnode.nl/voorwoord/
Wolkje7
Lid
Woonplaats: Velp (Gelderland)
Berichten: 1534
Lid sinds: 24 mrt. 2008
17 december 2009, 21:53 uur | Bericht #62122
Wat een sfeervol plaatje zeg. Ongelooflijk mooi!
Weerdagen Velp 2019:

Volledige dagen met sneeuwdek: 7
Dagen met deels sneeuwdek: 2
Vaste sneeuw: 4 * Laatste 01-02-2019
Smeltende sneeuw: 1 * Laatste 02-02-2019
Hagel: 4


Velp 2018:

Smeltende sneeuw: 6
Vaste Sneeuw: 6
Hagel: 8
Weerlicht: 6
Onweer: 24 (1 onweersdag in Velp gemist toen ik in Duitsland was)


Velp 2017:

Dagen met sneeuwdek: 34 (waarvan 21 in januari, 6 in februari en 7 in december)
Vaste sneeuw: 12
Smeltende sneeuw: 6
Hagel: 13
Weerlicht: 6
Onweer: 21
Maxim1110
Lid
Woonplaats: Nijmegen(ma-vr), Eindhoven(weekend)
Berichten: 4041
Lid sinds: 25 okt. 2009
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
17 december 2009, 21:57 uur | Bericht #62124
Nou het lijkt erop dat we hier zondag ook het een en ander gaan krijgen. Overigens hebben we hier echt pech gehad, want ik hoorden net van iemand dat in Nuenen(ongv. 4 km verderop) rond de 10 cm ligt, terwijl hier nauwelijks een halve cm ligt. Nouja, op naar zondag dan maar!
Helemaal vernieuwd: mijn eigen fotografiewebsite: www.maximvanasseldonk.com
Volg me ook op twitter: https://twitter.com/#!/PhotographyMvA
En like me op facebook: http://www.facebook.com/MaximVanAsseldonkPhotography
Richardus
Lid
Woonplaats: Groningen
Berichten: 1294
Lid sinds: 27 jun. 2009
17 december 2009, 22:01 uur | Bericht #62125
maareuh, in 't noorden ligt nu 25-50cm, komt daar morgen 10-20cm bij, en zondag 20-30...dan kan er hier in 't noorden 70cm-1m. sneeuw komen te liggen...? en dan maandag en dinsdag nog voor 't wrs begint te dooien? Wauw
jvh
Lid
Woonplaats:
Berichten: 34
Lid sinds: 27 nov. 2009
17 december 2009, 22:03 uur | Bericht #62127
Hier in Rotterdam alleen voor een uurtje heel lichte motsneeuw gehad vanavond. Konden we niet een beetje meepikken van de plekken waar 30cm ligt
Terug naar boven
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.858 topics, welke bij elkaar 448.381 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.584 leden.
Het nieuwste lid is Rooie bert.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 62 mensen aan het browsen op het forum. 2 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 62, lezen 2 mensen het topic "Noodweer 4, 5 en 6 augustus 2012 (Steenwijkerwold)".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden