Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

De kaart KNMI klassieke pluim is bijgewerkt.

23 Apr 2024 17:00:01

De temperatuur bij Dourbes is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

23 Apr 2024 08:58:04

De temperatuur bij Buzenol is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

23 Apr 2024 08:58:03

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gage, NE; Jefferson, NE; Saline, NE.

23 Apr 2024 07:21:42

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gage, NE; Pawnee, NE.

23 Apr 2024 07:00:53

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dawson, MT; Garfield, MT; McCone, MT; Prairie, MT; Valley, MT.

23 Apr 2024 01:11:40

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dawson, MT; McCone, MT; Richland, MT; Roosevelt, MT; Valley, MT.

23 Apr 2024 00:17:24

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Garfield, MT; McCone, MT; Valley, MT.

22 Apr 2024 23:03:37

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Daniels, MT; McCone, MT; Roosevelt, MT; Valley, MT.

22 Apr 2024 23:03:37

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dawson, MT; Garfield, MT; McCone, MT; Richland, MT; Roosevelt, MT; Valley, MT.

22 Apr 2024 21:33:31

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dawson, MT; McCone, MT; Richland, MT; Roosevelt, MT.

22 Apr 2024 21:04:01

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Hoke, NC; Moore, NC.

22 Apr 2024 07:46:27

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Hoke, NC; Moore, NC; Scotland, NC.

22 Apr 2024 07:46:26

De kaart KNMI klassieke pluim is bijgewerkt.

22 Apr 2024 05:00:00

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor St. Johns, FL.

22 Apr 2024 03:33:18
Actueel
1 / 4

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
Mr C
Lid
Woonplaats:
Berichten: 98
Lid sinds: 22 jul. 2009
29 december 2009, 14:20 uur | Bericht #68604
zet ik de link van de eclipse ook hier nog ff neer:

http://scienceray.com/astronomy/lunar-ecli...0%99s-eve-2009/
Woonplaats: ijmuiden, noord holland
Berichten: 1257
Lid sinds: 30 jan. 2008
29 december 2009, 16:33 uur | Bericht #68694
Citaat van Svenn, dinsdag 29 december 2009, 16:22 uur jaja wist het een jaar geleden al maar hopen dat het helder is, mooie foto combi van vuurwerk en de verduisterde maan! Excellent!!!


Svenn, de maan is maar een heel klein beetje bedekt.
en tijdstip is om samen met vuurwerk op de foto te krijgen ook niet echt gunstig.

begin om 18:16
maximum om 20:23 uur
eindigt om 22:31 uur

foto van maximum
bekijk mijn website, klikje hier... Canon eos: Canon EF:1DmkIIN - 17-40 f4 L1DmkIII - 24-105 f4 L IS5DmkII - 100mm f2.8 L IS40D - 70-200 f2.8 L ISCanon 580 EX II x3 Cactuc v4
Waarom deze advertentie?
Woonplaats: ijmuiden, noord holland
Berichten: 1257
Lid sinds: 30 jan. 2008
29 december 2009, 16:57 uur | Bericht #68719
heheheh,
jup die herinner ik me nog, komeet mcnaught.
hier een google foto, helaas was het ten tijden van die komeet bij mij telkens bewolkt ( was te zien tijdens zonsondergang )

;)
bekijk mijn website, klikje hier... Canon eos: Canon EF:1DmkIIN - 17-40 f4 L1DmkIII - 24-105 f4 L IS5DmkII - 100mm f2.8 L IS40D - 70-200 f2.8 L ISCanon 580 EX II x3 Cactuc v4
MarkNL
Lid
Woonplaats: Spijkenisse
Berichten: 2121
Lid sinds: 8 jun. 2007
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
30 december 2009, 15:12 uur | Bericht #69291
Blue moon to shine on New Year's Eve

It happens only once in a blue moon -- and scientists say a blue moon is exactly what we'll see in the skies this New Year's Eve. Don't expect an azure glow over our lunar satellite, however. The term "blue moon" simply refers to the second full moon in a calendar month, something that hasn't happened on a New Year's Eve for nearly 20 years, NASA says. "December 1990 ended with a blue moon, and many New Year's Eve parties were themed by the event," said Professor Philip Hiscock of the department of folklore at Memorial University of Newfoundland, in Canada. "It was a lot of fun."

Most months have just one full moon, because the 29.5-day cycle of the moon matches up pretty well with the length of calendar months. Occasionally, there will be two full moons in a month, something that happens about every 2½ years, NASA says.

But a blue moon on December 31 is rare.



Elvis Presley crooned about it when he sang the old Rodgers and Hart song "Blue Moon," in which he stood alone without a dream in his heart or a love of his own. He struck a more hopeful tone in another tune, singing about his love returning to his arms "When My Blue Moon Turns to Gold Again." He also covered Bill Monroe's bluegrass classic, "Blue Moon of Kentucky." It is possible for the moon to have a cerulean hue, NASA says, but that's sometimes caused by fine dirt circulating in the Earth's atmosphere or the dark blue tone of the sky.

A blue moon hasn't always meant the second full moon in a month. Hundreds of years ago, it simply meant "never" or "absurd," Hiscock said. "The phrase 'blue moon' has been around a long time, well over 400 years, but during that time its meaning has shifted," he said. "I have counted six different meanings which have been carried by the term, and at least four of them are still current today. That makes discussion of the term a little complicated."

When the Indonesian volcano Krakatoa erupted in 1883, it put so much dust in the atmosphere that the moon actually appeared blue -- an event so unusual that the term "once in a blue moon" was coined, according to NASA's National Space Science Data Center. The effect lasted for almost two years, Hiscock said. Full moons used to have 12 names, one for each month, such as "harvest moon," NASA said. The term "blue moon" referred to the 13th full moon in a year.

The term acquired its current meaning in the 1940s, after the Farmer's Almanac of Maine offered an astronomical definition of a blue moon "so convoluted that even professional astronomers struggled to understand it," NASA wrote on its Web site. A writer at Sky and Telescope magazine in the late 1940s tried to explain the almanac's definition by saying it referred to the second full moon in a month. "That was not correct, but at least it could be understood," NASA wrote. "And thus the modern blue moon was born."

© Cnn.com | Gewijzigd: 12 juni 2017, 16:23 uur, door Joyce.s
Marching ever onward to tomorrow!
Woonplaats: ijmuiden, noord holland
Berichten: 1257
Lid sinds: 30 jan. 2008
30 december 2009, 20:57 uur | Bericht #69426
hier een filmpje met hoe de eclips eruit zal zien

http://shadowandsubstance.com/
bekijk mijn website, klikje hier... Canon eos: Canon EF:1DmkIIN - 17-40 f4 L1DmkIII - 24-105 f4 L IS5DmkII - 100mm f2.8 L IS40D - 70-200 f2.8 L ISCanon 580 EX II x3 Cactuc v4
MarkNL
Lid
Woonplaats: Spijkenisse
Berichten: 2121
Lid sinds: 8 jun. 2007
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
1 januari 2010, 02:13 uur | Bericht #69871
Wolkendek verbergt maansverduistering

De beperkte maansverduistering van donderdagavond voltrekt zich vrijwel onzichtbaar. Volgens het KNMI is het in het hele land te bewolkt om iets te kunnen waarnemen. Pas in de nachtelijke uren komen lokaal wat opklaringen voor, maar dan is de maansverduistering allang voorbij.

Om 20.23 uur was er een hapje uit de maan verdwienen, een stukje van 8 procent. Een maansverduistering doet zich voor als de zon, de aarde en de maan op dezelfde lijn staan, met de aarde in het midden. Gewoonlijk weerkaatst de maan het zonlicht op de aarde, maar tijdens een maansverduistering staat de aarde geheel of gedeeltelijk in de weg.

Blauwe maan

De deels verduisterde maan op oudejaarsavond is tevens een blauwe maan. Een blauwe maan, die overigens niet blauw maar gewoon geel is, wordt veroorzaakt doordat onze kalender niet helemaal gelijkloopt met de maancyclus. De kalendermaanden duren iets langer dan de cycli, en zo ontstaat eens in de zoveel tijd een maand waarin de maan twee cycli doorloopt. De volgende blauwe maan op oudejaarsavond is in 2028.

© Nu.nl | Gewijzigd: 1 januari 2010, 02:17 uur, door MarkNL
Marching ever onward to tomorrow!
Brian
Lid
Woonplaats: Lelystad
Berichten: 1348
Lid sinds: 17 mei. 2008
1 januari 2010, 02:19 uur | Bericht #69874
ho ho ho, ik heb het wel degelijk gezien, het was niet zo heel erg bewolkt hier hoor, ik zag dat er zo'n beetje rechtsonder de maan verduisterd was , verder niets blauws ofzo, of de maan was evengoed niet vol vanavond, kan ook.....
Check out the light show:)
Woonplaats:
Berichten: 59
Lid sinds: 26 okt. 2009
6 januari 2010, 08:32 uur | Bericht #72752
ik heb er spijtig genoeg niks van gezien
ik denk als ik gekeken had dat ik de maan dubbel had gezien
want zo helder was ik niet meer met oud en nieuw
Loezje
Lid
Woonplaats: Ter Apel / Musselkanaal
Berichten: 424
Lid sinds: 9 jun. 2007
6 januari 2010, 09:02 uur | Bericht #72767
Citaat van Heelal-lover, woensdag 6 januari 2010, 8:32 uur ik heb er spijtig genoeg niks van gezien
ik denk als ik gekeken had dat ik de maan dubbel had gezien
want zo helder was ik niet meer met oud en nieuw



Je was zelf blaauw
Woonplaats: heerlen
Berichten: 162
Lid sinds: 7 jun. 2007
6 januari 2010, 10:48 uur | Bericht #72834
ik heb hem wel gezien maar ook maar met toeval want ging net een mooie pot de lucht in en toen zag ik hem was inderdaad heel erg mooi kon helaas geen foto maken heeft ook niet lang geduurd want er was zo een wolk voor
Terug naar boven
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.853 topics, welke bij elkaar 448.359 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.579 leden.
Het nieuwste lid is philip.beuckels@gmail.com.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 96 mensen aan het browsen op het forum. 1 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 96, lezen 2 mensen het topic "Sneeuw in Dubai".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden