Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Decatur, KS; Rawlins, KS.

26 Apr 2024 04:49:38

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Decatur, KS; Rawlins, KS; Sheridan, KS; Thomas, KS.

26 Apr 2024 04:31:49

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Cheyenne, KS; Dundy, NE.

26 Apr 2024 04:31:49

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Graham, KS; Norton, KS.

26 Apr 2024 04:31:49

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gaines, TX.

26 Apr 2024 04:31:48

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gove, KS; Graham, KS; Sheridan, KS.

26 Apr 2024 03:20:33

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Decatur, KS; Graham, KS; Norton, KS; Sheridan, KS.

26 Apr 2024 03:20:33

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Decatur, KS; Norton, KS; Red Willow, NE.

26 Apr 2024 03:20:33

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Yuma, CO; Cheyenne, KS; Dundy, NE.

26 Apr 2024 03:20:32

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dawson, NE.

26 Apr 2024 03:01:32

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Cheyenne, KS; Rawlins, KS; Sherman, KS; Thomas, KS.

26 Apr 2024 02:35:13

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gove, KS; Logan, KS; Sheridan, KS; Thomas, KS.

26 Apr 2024 02:34:39

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Cheyenne, KS; Sherman, KS.

26 Apr 2024 02:34:39

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gove, KS.

26 Apr 2024 02:34:39

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Hitchcock, NE; Red Willow, NE.

26 Apr 2024 01:47:28
Actueel
1 / 4

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
Woonplaats:
Berichten: 0
Lid sinds: 10 jun. 2007
6 januari 2010, 08:35 uur | Bericht #72753
Alles verwoestende supernova dreigt Aarde te vernietigen

Astronomen hebben de onthutsende ontdekking gedaan dat er een gigantische ster (zo groot als de zon) is ontstaan die de potentie heeft de Aarde te vernietigen. Het gaat om de zogenaamde T Pyxidis, een binair sterrensysteem en een mogelijke supernova of superster. Uit nieuw onderzoek blijkt dat het gevaarte veel dichter bij onze planeet is dan eerder gedacht. Als de T Pyxidis zichzelf zou vernielen, dan zou dat een Supernova-ontploffing van 20 miljard miljard miljard megaton TNT kunnen veroorzaken en de ozonlaag vernietigen. Die berschermt ons tegen dodelijke straling vanuit de galaxie en zonder de ozonlaag zou alle leven op Aarde onmogelijk worden.



De professoren Edward M. Sion en Patrick Godon en hun student Timotyh McCLain van de universiteit van Villanova stelden het rapport met hun revolutionaire bevindingen voor op de 215de bijeenkomst van Amerikaanse astronomen in Washington. Zij ontdekten dat de supernova T Pyxidis slechts 3.260 lichtjaren van ons verwijderd is, een peulschil in galactische termen. Supernovae doen zich voor in dubbelsterren, waarin de uitgebrande rest van de ene ster, de zogenoemde witte dwerg, gas opvangt van de andere. De uitgebrande rest krijgt steeds meer massa en ontploft uiteindelijk.

20 jaar te laat
In het systeem van de T Pyxidis deden zich ongeveer elke twintig jaar enorme thermo-nucleaire explosies voor, nova's genoemd. Die werden achtereenvolgens geregisteerd in 1890, 1902, 1920, 1944 en 1967. Dat betekent dus dat er de voorbije 44 jaar (de laatste is dus al meer dan 20 jaar 'te laat') geen zulke enorme ontploffingen meer waren en dat zette de onderzoekers aan het denken. Die explosies worden op gang gebracht door een waterstofrijk gas dat dicht bij de zonachtige supernova komt.

Nieuwe Big Bang
Als die ontploffingen uitblijven, groeit de massa van de supernova aan een heel snel tempo. Uiteindelijk wordt het systeem zo groot dat het op een bepaald moment gigantisch veel zwaartekracht verliest, waardoor er een onvoorstelbaar zware explosie kan volgen, een nieuwe Big Bang zeg maar. Die explosie zou een kracht hebben vergelijkbaar met 20 miljard miljard miljard megaton TNT.

Geen nachtmerries
Na het bestuderen van de ultraviolette stralen van de T Pyxidis ontdekten de wetenschappers dat de supernova op maar 3.260 lichtjaren van de Aarde verwijderd is, een pak dichter dan eerst gedacht. Toch willen de onderzoekers geen paniek zaaien. "De ster kan zich snel omvormen tot een gevaarlijke supernova, maar snel is relatief in astronomische termen. In mensentaal kan het nog een hele tijd duren. Het is dus nog niet nodig om er nachtmerries over te hebben."

©AD
PolderPS
Lid
Woonplaats: Emmeloord
Berichten: 872
Lid sinds: 8 jul. 2009
6 januari 2010, 09:10 uur | Bericht #72770
Gezellig nieuws weer op de vroege ochtend, als we gaan , gaan we met zijn allen. Beginnen we in het hiernamaals gewoon weer een o-o.nl

Dit grapjke staat idd relatief dicht bij, laten we hopen dat het meevalt. In galactische tijd bestaat de mens nog maar net... dus... vrees dat we eerder ons zelf vernietigen dan dat deze ster dat gaat doen. Mocht het gebeuren dan kunnen we er helemaal niets aan doen.. Oh ja een big bang is weer net te veel credit voor die ster... | Gewijzigd: 6 januari 2010, 20:52 uur, door talkyr86
Volg me ook op Twitter, want er is meer dan alleen onweer.
Waarom deze advertentie?
Woonplaats: Tholen (Zeeland)
Berichten: 270
Lid sinds: 24 mei. 2009
6 januari 2010, 09:16 uur | Bericht #72776
Gaan we weer hoor...
Woonplaats: Voorhout (Z-H)
Berichten: 1407
Lid sinds: 31 mei. 2008
6 januari 2010, 09:20 uur | Bericht #72778
Zow, dat is lekker nieuws... hebben we in ieder geval nog even om naar een verder sterrenstelsel te verhuizen
Woonplaats: behind my desk!
Berichten: 51
Lid sinds: 2 jul. 2008
6 januari 2010, 09:29 uur | Bericht #72784
Erg interessant aangezien het relatief dicht bij onze aarde gebeurd.
PolderPS
Lid
Woonplaats: Emmeloord
Berichten: 872
Lid sinds: 8 jul. 2009
6 januari 2010, 09:41 uur | Bericht #72787
Citaat van weathergirl, woensdag 6 januari 2010, 9:29 uur Erg interessant aangezien het relatief dicht bij onze aarde gebeurd.
Welkom Weathergirl met deze 'maiden' posting...
Volg me ook op Twitter, want er is meer dan alleen onweer.
Rob63
Lid
Woonplaats: Rheden
Berichten: 402
Lid sinds: 16 jun. 2009
6 januari 2010, 10:10 uur | Bericht #72804
Citaat van zorba, woensdag 6 januari 2010, 9:20 uur Krijgen de Maya's dan toch gelijk, 2012 ?
Op zich niet waarschijnlijk.
Toch zit er iets in wat je hier zegt. Deze ster staat op 3260 lichtjaren afstand en kan best al 3259 lichtjaar geleden zijn ontploft. Of vorige week, of pas over 10.000 jaar.
Immers, pas na 3260 jaar is hier op Aarde zichtbaar als het ding is ontploft.
En dan de periodes tussen verschillende thermo-nucleaire explosies: 12,18,24 en 23 jaar tussen de verschillende waarnemingen. Dit zegt dus niets. Zo'n ster houdt zich echt niet aan onze statistieken. Doet onze zon ook niet, kijk maar naar het uitblijven van de zonnevlekken.
PolderPS
Lid
Woonplaats: Emmeloord
Berichten: 872
Lid sinds: 8 jul. 2009
6 januari 2010, 10:37 uur | Bericht #72826
Citaat van Alfa156, woensdag 6 januari 2010, 10:10 uur En dan de periodes tussen verschillende thermo-nucleaire explosies: 12,18,24 en 23 jaar tussen de verschillende waarnemingen. Dit zegt dus niets. Zo'n ster houdt zich echt niet aan onze statistieken. Doet onze zon ook niet, kijk maar naar het uitblijven van de zonnevlekken.
Is ook zo wat zijn nou 12,18,24,23 jaren op een sterreleven.. wellicht vergelijkbaar met seconden op een mensen leven. als ik in de komende 10 seconden, 4 scheten laat wil dat niet zeggen dat ik dat de hele dag doe... De periode dat we als mensheid enigszins intelligent naar het heelal kijken stelt op een sterreleven geen ene hele fluit voor. Wellicht was de ster in die afgelopen jaren aan het gapen, en doet ie nu ff een tukkie van een paar miljoen jaar...

(dit was mijn poging om het in Jip en Janneke taal uit te leggen). Mijn dochter van 6 zag gisteren die foto die ik hierboven gepost heb, op het journaal, en zei gelijk " wat een mooie planeet..vind jij die ook mooi papa." Terwijl ik het er niet met haar over gehad had... dus over een paar jaar maar eens een spreekbeurt er over houden, wie weet hebben we dan al leefbare Exxo planeten gevonden.
Volg me ook op Twitter, want er is meer dan alleen onweer.
Woonplaats: 's-Gravenzande
Berichten: 1684
Lid sinds: 11 okt. 2009
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
6 januari 2010, 13:39 uur | Bericht #72950
Volgens mij willen de wetenschappers en al die gasten gewoon dat de aarde vernietigt wordt. Ik zeg dit maken wij niet mee. En dus totaal geen reden om ons ongerust te maken. Je heb meer kans op een hartstilstand dan een supernova.
Groetjes Bjorn


Red Sky @ Night show us the lightRed Sky in the morning Sailors take warning.
Rob63
Lid
Woonplaats: Rheden
Berichten: 402
Lid sinds: 16 jun. 2009
6 januari 2010, 14:02 uur | Bericht #72965
Citaat van PolderPS, woensdag 6 januari 2010, 10:37 uur paar miljoen jaar... (dit was mijn poging om het in Jip en Janneke taal uit te leggen). En een zeer geslaagde. Dit was inderdaad precies wat ik bedoelde.

QUOTE(BjornOnweer @ Jan 6 2010, 13:39) <{POST_SNAPBACK}>
Volgens mij willen de wetenschappers en al die gasten gewoon dat de aarde vernietigt wordt.
Ach, dat op zich denk ik niet.
Wel is het zo, dat dit voor hen een manier is om aan fondsen te komen om research te doen.

QUOTE(BjornOnweer @ Jan 6 2010, 13:39) <{POST_SNAPBACK}>
Ik zeg dit maken wij niet mee. En dus totaal geen reden om ons ongerust te maken. Je heb meer kans op een hartstilstand dan een supernova.
Amen. | Gewijzigd: 6 januari 2010, 16:57 uur, door Rob63
PolderPS
Lid
Woonplaats: Emmeloord
Berichten: 872
Lid sinds: 8 jul. 2009
6 januari 2010, 14:11 uur | Bericht #72974
Ik zeg dit maken wij niet mee. En dus totaal geen reden om ons ongerust te maken. Je heb meer kans op een hartstilstand dan een supernova.

als het andersom zou zijn zou ik me pas zorgen gaan maken...
Volg me ook op Twitter, want er is meer dan alleen onweer.
Brian
Lid
Woonplaats: Lelystad
Berichten: 1348
Lid sinds: 17 mei. 2008
6 januari 2010, 14:56 uur | Bericht #72995
:| Getting a little bit mellow here
Check out the light show:)
mrijkhals
Lid
Woonplaats: Goes
Berichten: 1200
Lid sinds: 1 dec. 2007
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
6 januari 2010, 17:06 uur | Bericht #73125
LOL,...
Happy NY allemaal en we zijn nog steeds in topvorm zo te lezen hahahaa.
Zal allemaal wel meevallen,... we zien wel.
Eerst deze kouwe **[censuur]** winter overleven
Natuurlijk wel intressant hoe ze dit kunnen zien trouwens.

Heb toevallig van de week op discovery een docu gezien over de sterrenwacht op hawaii ergens hoog op een topje waar een bak sneeuw ligt. Daar staan twee telescopen die zo scherp 'zien' dat ze op 500km afstand twee koplampen van een auto nog zien als twee lichten.... damn!!!
Da's pas een telescoop! | Gewijzigd: 6 januari 2010, 17:09 uur, door mrijkhals
Radiografische Hobby's ?..kijk op: http://www.mrdracing.nl
Woonplaats: ijmuiden, noord holland
Berichten: 1257
Lid sinds: 30 jan. 2008
6 januari 2010, 17:08 uur | Bericht #73128
o god ! het AD.

hier een veel mooier en veel positiever lap tekst.
*ik heb even wat tekst rood gemaakt, wat ik nogal een pre vind voor de lezers.
p.s. ik lees net op amerikaanse site ( van de universiteit zelf ) dat de titel van het stuk ook zo luid.(let op het vraagteken)
The Long Overdue Recurrent Nova T Pyxidis: Soon To Be A Type Ia Supernova?

Nabije ster staat mogelijk op ontploffen

Sterrenkundigen van Villanova University in Pennsylvania denken dat de relatief nabije dubbelster T Pyxidis binnenkort het toneel zal zijn van een allesverwoestende supernova-explosie.
T Pyxidis bestaat uit een normale ster die materie overdraagt aan een nabije witte dwergster.
Dat leidde zo eens in de twintig jaar tot thermonucleaire ontploffingen aan het oppervlak van de witte dwerg: zogeheten nova-explosies.
Maar de laatste van deze explosies was in 1967.
Sindsdien houdt T Pyxidis zich opvallend stil.
Volgens de sterrenkundigen kan dat betekenen dat zich nu zo veel materie op de witte dwergster verzamelt, dat deze uiteindelijk een bepaalde kritische massa zal bereiken.

Dat idee wordt versterkt door de ontdekking dat T Pyxidis aanzienlijk dichterbij staat dan tot nog toe werd aangenomen: zijn afstand bedraagt ongeveer 3000 lichtjaar.
Dat betekent dat de schattingen van de hoeveelheid materie die de witte dwerg bij de laatste nova-explosies is kwijtgeraakt naar beneden moeten worden bijgesteld.
Daardoor is het denkbaar dat hij de afgelopen eeuwen niet lichter is geworden, maar juist zwaarder.


een voorbeeld van een supernova

Die gewichtstoename kan niet eeuwig doorgaan, Uiteindelijk wordt de witte dwergster zo zwaar, dat hij onder zijn eigen gewicht ineenstort, waardoor een nieuwe, veel grotere explosie optreedt.
Bij zo'n supernova-explosie komt tien miljoen keer zo veel energie vrij als bij een 'gewone' nova-explosie.
En een groot deel van die energie komt vrij in de vorm van gammastraling.
Voor alles wat leeft op onze planeet is het te hopen dat het niet zo ver zal komen.
Want zelfs op 3000 lichtjaar afstand kan de uitbarsting van gammastraling verwoestende gevolgen hebben voor de ozonlaag in de aardatmosfeer.

© astronieuws.nl
bekijk mijn website, klikje hier... Canon eos: Canon EF:1DmkIIN - 17-40 f4 L1DmkIII - 24-105 f4 L IS5DmkII - 100mm f2.8 L IS40D - 70-200 f2.8 L ISCanon 580 EX II x3 Cactuc v4
mrijkhals
Lid
Woonplaats: Goes
Berichten: 1200
Lid sinds: 1 dec. 2007
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
6 januari 2010, 17:20 uur | Bericht #73160
Eehhhhhh 3000 lichtjaar... ff rekenen, een lichtjaar is een afstand van 9.5 biljoen kilometer maal 3000 = 28500 biljoen km. Da's best een eindje ....


QUOTE
alfa156;
Deze ster staat op 3260 lichtjaren afstand en kan best al 3259 lichtjaar geleden zijn ontploft. Of vorige week, of pas over 10.000 jaar.
Immers, pas na 3260 jaar is hier op Aarde zichtbaar als het ding is ontploft.

Radiografische Hobby's ?..kijk op: http://www.mrdracing.nl
remkie
Lid
Woonplaats: Swifterbant
Berichten: 124
Lid sinds: 25 mei. 2009
6 januari 2010, 17:39 uur | Bericht #73189
groot en verschrikkelijk BOEM!
Rob63
Lid
Woonplaats: Rheden
Berichten: 402
Lid sinds: 16 jun. 2009
6 januari 2010, 19:15 uur | Bericht #73277
Citaat van remkie, woensdag 6 januari 2010, 17:39 uur groot en verschrikkelijk BOEM!
Niks boem.
In het helaal heerst een (bijna) volledig vacuüm alwaar geluid niet hoorbaar is.
Immers, er is een gas nodig voor de voortbeweging en hoorbaar zijn van een geluidsgolf.
Woonplaats: behind my desk!
Berichten: 51
Lid sinds: 2 jul. 2008
6 januari 2010, 19:39 uur | Bericht #73296
Citaat van PolderPS, woensdag 6 januari 2010, 9:41 uur Welkom Weathergirl met deze 'maiden' posting...

Dankje wel
arjens
Lid
Woonplaats:
Berichten: 281
Lid sinds: 24 mei. 2009
7 januari 2010, 06:18 uur | Bericht #73606
Ik ga al mijn gel van mijn bankrekening halen, bij mijn rijke tante leen ik een groot bedrag. Ik koop de lekkerste dranken en de beste etenswaren.. Verder ga ik allemaal onzin aankopen doen... Oh en ik zal ook 2012 gaan kijken. Ik zeg tegen mijn baas, wat ik van hem vind... Ik jat een hele dure sportauto en vraag mijn vriendin ten huwelijk...

Want het einde is in zicht....


Kimmey
Lid
Woonplaats: Wageningen
Berichten: 987
Lid sinds: 8 jun. 2007
7 januari 2010, 07:22 uur | Bericht #73616
*maakt allumi hoedjes*



:P
Terug naar boven
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.853 topics, welke bij elkaar 448.363 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.579 leden.
Het nieuwste lid is philip.beuckels@gmail.com.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 229 mensen aan het browsen op het forum. 0 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 229, lezen 1 mensen het topic "Winterdiscussie topic 2011/2012 deel 4".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden