Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Coke, TX; Nolan, TX.

4 May 2024 00:31:21

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Terrell, TX.

4 May 2024 00:31:21

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Coke, TX; Runnels, TX; Tom Green, TX.

4 May 2024 00:31:21

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Crosby, TX; Garza, TX.

4 May 2024 00:31:20

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Coleman, TX; Concho, TX; Runnels, TX; Tom Green, TX.

4 May 2024 00:22:49

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Pecos, TX.

4 May 2024 00:22:48

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Union, NM.

4 May 2024 00:16:48

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Coke, TX.

4 May 2024 00:16:47

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Briscoe, TX; Floyd, TX; Hale, TX; Swisher, TX.

4 May 2024 00:16:47

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Brewster, TX; Pecos, TX; Terrell, TX.

4 May 2024 00:16:47

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Swisher, TX.

4 May 2024 00:01:57

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Kiowa, CO.

4 May 2024 00:01:57

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Briscoe, TX; Swisher, TX.

3 May 2024 23:52:30

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Floyd, TX; Hale, TX.

3 May 2024 23:52:30

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Floyd, TX; Hale, TX.

3 May 2024 23:47:42
Actueel
1 / 4

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
kaya
Lid
Woonplaats: deventer
Berichten: 284
Lid sinds: 26 mei. 2009
7 januari 2010, 21:32 uur | Bericht #74312
Citaat van erik, donderdag 7 januari 2010, 21:24 uur Uitleg van weer.nl:

Een willekeurige winter moet heel wat vorst opleveren om als ‘streng’ betiteld te kunnen worden en sowieso is een strenge winter in Vlissingen veel milder dan een strenge winter in Twente. Kijken we naar De Bilt en noemen we de tien koudste winters die in het tijdvak 1901 tot en met 2000 zijn voorgekomen 'streng’, dan moet een strenge winter tenminste 158 Hellmannpunten scoren (de sommatie van alle gemiddelde etmaaltemperaturen, voor zovel deze onder nul liggen met weglating van het minteken). Voor de vorstsom (de sommatie van alle negatieve minimum- en maximumtemperaturen, met weglating van het minteken) geldt dan een grens van 432 punten. Uiteraard komt de huidige winter daar bij lange na nog niet aan, maar het is pas 7 januari. Toch hebben we al aardig wat kou gehad en zo wist de vorstsom gisteren de grens van honderd punten te passeren (105.6). De afgelopen dertig jaar hebben slechts drie winters tot 7 januari méér vorst opgeleverd dan de huidige winter, namelijk 1996 met 169.6, 1982 met 173.2 en 1997 met 227.6 punten. Volgens het criterium dat één op de tien winters als ‘streng’ betiteld mag worden, ligt de huidige winter dus nog aardig op schema.

heel duidelijk bedankt
erik
Lid
Woonplaats: Purmerend
Berichten: 1055
Lid sinds: 26 jul. 2006
7 januari 2010, 21:33 uur | Bericht #74313
Citaat van Kalle, donderdag 7 januari 2010, 21:31 uur Welkom Dennis! Mooie naam

Veel plezier hier!


Volgens mij heeft Dennis al sinds 2007 veel plezier hier

@Kaya - graag gedaan | Gewijzigd: 7 januari 2010, 21:33 uur, door erik
Waarom deze advertentie?
interjrs
Lid
Woonplaats: Stramproy
Berichten: 163
Lid sinds: 17 dec. 2009
7 januari 2010, 21:33 uur | Bericht #74314
Citaat van FirstwingBreda, donderdag 7 januari 2010, 21:29 uur heef Nederland daar wel genoeg van?

ONDER een groot deel van de wegen ligt er al genoeg van....

Daarbij: ze willen toch een tunneltje onder maastricht graven? 1+1 = een good idee.

Zo, ga ff inpakken en door de kou om wat warms (=koud pilsje) te nuttigen. Tis tenslotte weekend
Woonplaats:
Berichten: 4905
Lid sinds: 16 jun. 2007
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
7 januari 2010, 21:35 uur | Bericht #74315
Citaat van boeskool, donderdag 7 januari 2010, 21:32 uur Ik hoop dat je het niet bruin inziet voor zaterdag


Ach storm is ook nog mogelijk...
Loeck
Lid
Woonplaats: Brielle
Berichten: 39
Lid sinds: 10 dec. 2009
7 januari 2010, 21:36 uur | Bericht #74316
Flinke sneeuw buien boven de noordzee voor Engeland, alweer..

Hier -5,6*C
boeskool
Lid
Woonplaats: Oldenzaal, Twente
Berichten: 523
Lid sinds: 11 jun. 2007
7 januari 2010, 21:36 uur | Bericht #74317
Citaat van dfromdwgn, donderdag 7 januari 2010, 21:35 uur Ach storm is ook nog mogelijk...
+ sneeuw =.....
Woonplaats: Goes, Zeeland
Berichten: 623
Lid sinds: 30 dec. 2009
7 januari 2010, 21:36 uur | Bericht #74318
Citaat van dfromdwgn, donderdag 7 januari 2010, 21:16 uur graag gedaan; blijf maar vragen als je iets verder wilt weten

Doe ik, en ik vrees dat ik eerdergenoemde pagina meerdere malen zal moeten lezen, teksten zoals " Tenslotte is de bewolking via cirrostratus, en altostratus in een dik pak nimbostratus overgegaan waaruit neerslag valt" duren even om te bezinken
Days of thunder 2011: 10Twitter for Forum
Mr.Jo
Lid
Woonplaats: tussen Gorinchem en 's-Hertogenbosch
Berichten: 209
Lid sinds: 15 jun. 2008
7 januari 2010, 21:40 uur | Bericht #74320
citaat Ronald de wildt:

Het zeer koude winterweer houdt nog lang aan.

Over het naar mijn mening indrukwekkende karakter van deze winter heb ik gisteren uitvoerig geschreven. Actueel wordt weer een thermische prestatie neergezet, om 20.00 uur zojuist liepen de Tact uiteen van rond minus 2 op de Wadden, tot regionaal al onder de minus 13 C.

Maar de stevigheid zit 'm mi vooral in de waarschijnlijke ontwikkelingen medio volgende week. Waarin het er meer en meer naar uit gaat zien dat deze winter zich gaat ontwikkelen naar een meer bestendig soort. Want de waarschijnlijke flinke drukstijgingen boven Scandinavie de komende dagen, met komend weekend waarschijnlijk kernwaarden van boven 1040 Hpa, brengt dan nog wel niet terstond stabiel winterweer. Het lijkt er echter wel op dat de komende week het fundament daarvoor zal worden gelegd.

Want na een tijdelijke stabilisering vandaag en morgen, lijkt vooral zaterdag en deels zondag nog in het teken te staan van het karakter van deze winter tot nu, dus dominantie van lagedruk. Reeds nu al, maar vooral morgen, diept een lagedrukgebied boven het zuiden van Europa flink uit, en begint zich noordwaarts te verplaatsen. Levert de komende dagen in grote gebieden van vooral midden Europa flinke hoeveelheden sneeuw op, en ook wij krijgen daar het weeekend een staart(je) van mee.

Verder vind ik opvallend het waarschijnlijke temperatuurverloop dat voor komend weekend in de Uitvoer wordt geschetst. Vrij algemeen wordt voorzien dat zondag en ook maandag nog de maxima rond het vriespunt zullen liggen, met zondag- en maandagnacht ook slechts enkele graden nachtelijke vorst. Gezien de waarschijnlijke bovenlucht-temperaturen, die weliswaar oplopen maar nog altijd minimaal enkele graden onder nul zullen blijven op 1500 meter hoogte, en met een strakke continenentale aanvoer over besneeuwde vlakten, kijk ik hier van op. Wellicht dat er door de stevige Z/ZO stroming aan de voorzijde van het lagedruksysteem een soort fohn vanaf de Alpen wordt voorzien richting onze brongebieden van dat moment, Duitsland en Polen. Die dus dan die tijdelijke -flinke- tempering van de kou zal brengen. Zelf acht ik het goed mogelijk dat deze temperaturen uiteindelijk nog naar beneden zullen gaan worden bijgesteld. Maar in ieder geval voor een dag of 3 wel duidelijk minder lage temperaturen dan we die vandaag en morgen zullen beleven.

Maar een en ander past wel het ritme van deze winter tot nu, dus voornamelijk nog geregeeerd door lagedruk en met de echt koude momenten -slechts- op de momenten van enige stabilisering. En wat dit betreft lijkt de winter juist volgende week meer setting te gaan krijgen. Zoals al eerder aangegeven stijgt dit weekend de luchtdruk boven het westen van Scandinavie flink, en dat beeld blijft eigenlijk de gehele volgende week ongewijzigd.

Na opvulling van het lagedruksysteem dat de komende dagen zo'n rol gaat spelen, verlopen de eerste dagen van volgende week dan ook onder invloed van het Scandihoog vrij stabiel. Met dan ook gelijk weer stevige verscherping van de vorst, in de nacht en ochtend algemeen matig tot streng, overdag rond het vriespunt tot lichte vorst.

Mogelijk dat tegen midden volgende week tijdelijk de wisselvalligheid zal toenemen. Veroorzaakt dan door een uiterst interessante ontwikkeling op de oceaan. Een ontwikkeling die erg lijkt op de fase waarin deze winter ontstaan is, de 2e week van december jl. Dus: stevige lagedruk blijft in essentie stationair ten zuidwesten van Groenland, randstoringen splisten zich af en stomen richting het zuidwesten van Europa, maar worden aan hun westkant afgesplitst van het "moeder" laag op de oceaan door vorming hoogterug, die ook nog een noord-noordoost uitpunt, en hiermee weer verbinding maakt met het nog aanwezige Scandihoog. Dat dan inmiddels verzwakt is, maar dus tegen eind volgende week eigenlijk een nieuwe injectie krijgt door een mooi uitgevoerde wijze van warmteadvectie door lagedruk "op de juiste plaats".

Kortom, mi is er een grote kans dat deze winter zich volgende week meer en meer gaat ontwikkelen richting een (noordoost) blokkade patroon, met stabilisering en stevige verdere verscherping van de kou. Op basis hiervan is het einde van deze koude periode nog verre van in zicht, ook op het moment zelfs als we aan de laatste decade van deze maand gaan beginnen.

Te verwachten weerbeeld komende 2 dagen

Komende avond en nacht, meest helder en droog, slechts in het noordwesten een kans op een sneeuwbui. NO wind 1-3 Bft en Tmin algemeen -13/-7 C, regionaal -20/-15 C mogelijk.

Morgen zonnige perioden, later vanuit het zuidoosten meer hogere bewolking maar wel meest droog, alleen het N/NW kustgebied houdt een sneeuwbuien kans. NO die gaat toenemen, 3-5 Bft, en Tmax algemeen -5/0 C, maar regionaal -flink- lager.

Zaterdagnacht, toenemende bewolking maar nog meest droog, NO wind 4-6 Bft en Tmin -10/-5 C. Snijdend koud!!!!

Zaterdag, meest geheel bewolkt en vanuit het zuidoosten een toenemende kans op sneeuw, NO wind 5-7 Bft en Tmax -5/0 C. Snijdend koud!!!!

Boeiende periode.........
Mvg, Ronald.

Auteur: Ronald de Wildt | Opgesteld 2010-01-07 20:55:45
Zippy79
Lid
Woonplaats: Boskoop
Berichten: 197
Lid sinds: 15 jun. 2009
7 januari 2010, 21:40 uur | Bericht #74321
Citaat van Bornin7ty2, donderdag 7 januari 2010, 21:36 uur Doe ik, en ik vrees dat ik eerdergenoemde pagina meerdere malen zal moeten lezen, teksten zoals " Tenslotte is de bewolking via cirrostratus, en altostratus in een dik pak nimbostratus overgegaan waaruit neerslag valt" duren even om te bezinken

Doe mij maar gewoon een dikke cumulonimbus wolk. Hmm daar moet ik nog wel een paar maandjes op wachten vrees ik.
Zie je in april meeuwen dan gaat het in augustus sneeuwen.
erik
Lid
Woonplaats: Purmerend
Berichten: 1055
Lid sinds: 26 jul. 2006
7 januari 2010, 21:40 uur | Bericht #74322
Citaat van Bornin7ty2, donderdag 7 januari 2010, 21:36 uur Doe ik, en ik vrees dat ik eerdergenoemde pagina meerdere malen zal moeten lezen, teksten zoals " Tenslotte is de bewolking via cirrostratus, en altostratus in een dik pak nimbostratus overgegaan waaruit neerslag valt" duren even om te bezinken

Om dat bezinken een handje te helpen dan ff nog een linkje........ weet je tenminste welke wolken er bedoeld worden
Wolken herkennen
Woonplaats:
Berichten: 0
Lid sinds: 10 jun. 2007
7 januari 2010, 21:44 uur | Bericht #74324
Citaat van just0408, donderdag 7 januari 2010, 21:21 uur Het nieuwe animatiefilmpje van Wetterspiegel.de is er weer!

Die staat al een uur of 6 in youtube vorm op het forum


Woonplaats: Westerbork
Berichten: 48
Lid sinds: 8 jun. 2007
7 januari 2010, 21:44 uur | Bericht #74325
Citaat van Kalle, donderdag 7 januari 2010, 21:23 uur Zie dat de verwachting qua sneeuw EN vooral qua temperatuur op de lange termijn bijgesteld...
http://www.weerplaza.nl/wereldweer/stad.asp?stad=45

Hecht daar uiteraard niet zoveel waarde aan, maar tot voor kort heeft er alleen maar vorst gestaan. Hoop dat ze weer eens ongelijk gaan krijgen...


Hihi, als ik Westerbork invul en ik reken even de te verwachten hoeveelheid sneeuw van de komende 2 weken uit kom ik op 38 cm en een beetje........


....laat het waar zijn ...... PLEASE!
channiej
Lid
Woonplaats: Wijchen
Berichten: 242
Lid sinds: 2 okt. 2008
7 januari 2010, 21:50 uur | Bericht #74326
ik wil heel even offtopic gaan als da mag

het valt mj namelijk op dat dit maar liefst het zoveelste deel is (deel 8 ofzo) over een sneeuwtopic nog wel
en dat op een onweer site, waar het nooit zoooo druk is als we in de zomerperiode zitten!! Heb ik het idee
Onweersdagen 2011: 66 juni; 28/29 juni; 21 en 23 augustus, 26 augustus, 3/4 september
Maxim1110
Lid
Woonplaats: Nijmegen(ma-vr), Eindhoven(weekend)
Berichten: 4041
Lid sinds: 25 okt. 2009
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
7 januari 2010, 21:51 uur | Bericht #74327
Citaat van interjrs, donderdag 7 januari 2010, 21:33 uur ONDER een groot deel van de wegen ligt er al genoeg van....

Daarbij: ze willen toch een tunneltje onder maastricht graven? 1+1 = een good idee.

Zo, ga ff inpakken en door de kou om wat warms (=koud pilsje) te nuttigen. Tis tenslotte weekend

Tunnel onder Maastricht? Ik weet niet of ze dat nog wel moeten doen in Limburg, ging in Roermond ook niet helemaal goed geloof ik

En weer on topic: Jan, er vinden momenteel schommelingen plaats in de temperaturen op veel plaatsen, hoe schat jij de minima voor vannacht in?
Helemaal vernieuwd: mijn eigen fotografiewebsite: www.maximvanasseldonk.com
Volg me ook op twitter: https://twitter.com/#!/PhotographyMvA
En like me op facebook: http://www.facebook.com/MaximVanAsseldonkPhotography
rdevos
Lid
Woonplaats: Veenendaal
Berichten: 286
Lid sinds: 19 dec. 2009
7 januari 2010, 21:52 uur | Bericht #74328
Citaat van Kalle, donderdag 7 januari 2010, 21:23 uur Zie dat de verwachting qua sneeuw EN vooral qua temperatuur op de lange termijn bijgesteld...
http://www.weerplaza.nl/wereldweer/stad.asp?stad=45

Hecht daar uiteraard niet zoveel waarde aan, maar tot voor kort heeft er alleen maar vorst gestaan. Hoop dat ze weer eens ongelijk gaan krijgen...


ik mag het niet hopen het moet bijstellen anders freet ik mijn schoenen op
Weatheralert B.V, Het weer, een spectaculaire ontwikkeling! www.weatheralert.nl ga direct naar onze site!. :)
Woonplaats: Hoorn
Berichten: 962
Lid sinds: 6 dec. 2009
7 januari 2010, 21:54 uur | Bericht #50914
Jan


Hier nu -14.7.Drukke avond voorbereidingen voor mn dochters 1ste verjaardag morgen...voordat ik met versieren begon was t buiten -11,nu bijna -15.En de koudste temperaturen zijn pas voor zonsopgang toch?

ben benieuwd.
Woonplaats: Goes, Zeeland
Berichten: 623
Lid sinds: 30 dec. 2009
7 januari 2010, 21:54 uur | Bericht #50915
Citaat van erik, donderdag 7 januari 2010, 21:40 uur Om dat bezinken een handje te helpen dan ff nog een linkje........ weet je tenminste welke wolken er bedoeld worden
Wolken herkennen


Tnx again, mijn favorietenmap "het weer" begint machtige vormen aan te nemen. en om nog maar even wat on-topic toe te voegen. tis nu -5 in Goes, gaat hier volgrns mij een van de koudste nachten van deze winter worden.
Days of thunder 2011: 10Twitter for Forum
Woonplaats: Heerhugowaard
Berichten: 493
Lid sinds: 30 jul. 2006
7 januari 2010, 21:54 uur | Bericht #50270
Citaat van Buffell, donderdag 7 januari 2010, 20:33 uur Oke, buienradar temperatuurkaartje van KNMI faalt zeer hard.

in tien minuten van -11 naar -6 in Gilze-Rijen?



Of... het is echt zo!..

Volgens mij zit het zo.. op 100-200 meter hoogte is het een stuk minder koud, die hele lage temperaturen heb je alleen met windstil weer door uitstraling,.. een klein briesje en het gaat mengen met de wat minder koude bovenlaag en kan het inderdaad met van die sprongen op en neer gaan.. Als de wind weer wegvalt koelt het weer af.

Echt, die temperatuur METINGEN met geijkte thermometers, die worden digitaal "afgelezen" en op een server gezet en zo iedere 15 minuten of zo helemaal automatisch op het internet. Daar komt geen scheel kijkende weerman of vrouw aan te pas, dus die actuele temp kaartjes kloppen echt wel hoor.

Eens?

Ok dan,

Lots
Kalle1979
Lid
Woonplaats: Heerlen
Berichten: 242
Lid sinds: 13 dec. 2009
7 januari 2010, 21:54 uur | Bericht #50488
Citaat van channiej, donderdag 7 januari 2010, 21:50 uur ik wil heel even offtopic gaan als da mag

het valt mj namelijk op dat dit maar liefst het zoveelste deel is (deel 8 ofzo) over een sneeuwtopic nog wel
en dat op een onweer site, waar het nooit zoooo druk is als we in de zomerperiode zitten!! Heb ik het idee


Denk dat ik ook wel weet hoe dat komt.... In de zomer zit ik op het terras , tot het begint te onweren en ik naar binnen moet rennen... Meestal is er dan helaas geen forum in de buurt.
Woonplaats:
Berichten: 0
Lid sinds: 10 jun. 2007
7 januari 2010, 21:55 uur | Bericht #60841
Citaat van Maxim1110, donderdag 7 januari 2010, 21:51 uur Tunnel onder Maastricht? Ik weet niet of ze dat nog wel moeten doen in Limburg, ging in Roermond ook niet helemaal goed geloof ik

En weer on topic: Jan, er vinden momenteel schommelingen plaats in de temperaturen op veel plaatsen, hoe schat jij de minima voor vannacht in?


Die schommelingen zijn normaal om deze tijd. Het koudste is het altijd net voor zonsopkomst en ik denk dat oostelijk deel -12 kan halen en zuidwestelijk deel -6. Lokaal waar er veel sneeuw ligt kan de -15 gehaald worden
Terug naar boven
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.856 topics, welke bij elkaar 448.376 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.584 leden.
Het nieuwste lid is Rooie bert.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 100 mensen aan het browsen op het forum. 1 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 100, lezen 3 mensen het topic "Estofex Level 3 forecasts".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden