Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Lincoln, NM.

16 May 2024 19:54:40

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Brevard, FL; Indian River, FL.

16 May 2024 19:51:51

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Concho, TX; Menard, TX.

16 May 2024 19:41:35

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Falls, TX; Freestone, TX; Limestone, TX.

16 May 2024 19:32:29

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Scurry, TX.

16 May 2024 19:29:22

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Concho, TX; Menard, TX; Schleicher, TX.

16 May 2024 19:29:22

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Coryell, TX; Hamilton, TX; Lampasas, TX; Mills, TX.

16 May 2024 19:29:21

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Bailey, TX; Lamb, TX.

16 May 2024 19:25:49

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Concho, TX; Menard, TX; Schleicher, TX; Tom Green, TX.

16 May 2024 19:09:01

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Falls, TX; Freestone, TX; Hill, TX; Limestone, TX; McLennan, TX; Navarro, TX.

16 May 2024 19:09:01

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Hamilton, TX; Lampasas, TX; Mills, TX.

16 May 2024 19:03:53

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Brown, TX; San Saba, TX.

16 May 2024 19:02:49

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Otero, NM.

16 May 2024 18:47:50

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Brown, TX; McCulloch, TX; San Saba, TX.

16 May 2024 18:45:49

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Comanche, TX; Hamilton, TX; Lampasas, TX; Mills, TX.

16 May 2024 18:29:49
Actueel
1 / 4

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
just0408
Lid
Woonplaats: Heerhugowaard (NH)
Berichten: 1279
Lid sinds: 11 dec. 2009
10 januari 2010, 23:07 uur | Bericht #78964
Citaat van Verwijderde_gebruiker_01, zondag 10 januari 2010, 22:35 uur Ik denk dat de dooiaanval van midden van de week het gaat winnen van de kou

Nou als het dan toch gebeurd laat het dan nog even gebeuren met hevige sneeuwval!
Woonplaats: Oss
Berichten: 1545
Lid sinds: 24 mei. 2009
10 januari 2010, 23:09 uur | Bericht #78966
Hypocriete mensen hier. Eerst allemaal moord en brand schreeuwen om sneeuw en nu dooi willen van een paar dagen..
Waarom deze advertentie?
just0408
Lid
Woonplaats: Heerhugowaard (NH)
Berichten: 1279
Lid sinds: 11 dec. 2009
10 januari 2010, 23:12 uur | Bericht #78968
Citaat van M.Dings, zondag 10 januari 2010, 23:09 uur Hypocriete mensen hier. Eerst allemaal moord en brand schreeuwen om sneeuw en nu dooi willen van een paar dagen..

Inderdaad! Je bent sneeuwman of niet..
Woonplaats:
Berichten: 2279
Lid sinds: 28 mei. 2009
10 januari 2010, 23:13 uur | Bericht #78970
Citaat van M.Dings, zondag 10 januari 2010, 23:09 uur Hypocriete mensen hier. Eerst allemaal moord en brand schreeuwen om sneeuw en nu dooi willen van een paar dagen..
Je hebt volkomen gelijk hoor, maar wie had nu gedacht dat het zo lang ging doorgaan? Meestal hebben we hier enkele cm sneeuw voor enkele dagen. Nu komt er geen einde aan en de enkele cm's zijn er tientallen geworden.

Woonplaats: Arnhem
Berichten: 209
Lid sinds: 18 mrt. 2007
10 januari 2010, 23:17 uur | Bericht #78973
Citaat van PolderPS, zondag 10 januari 2010, 22:51 uur Daarom nog maar eens de pluim.. valt ook nog wel een beetje mee.


Ja die pluimen geven nu btje vertekend beeld, iig het gemiddelde. Of het wordt warmer, of het gaat dooien, zie de KNMI eps pluim. Niet ertussen in.
Ik ga voor een elfstedentocht, dus als daar dooi voor nodig is, kom maar!
Woonplaats: Middelburg
Berichten: 832
Lid sinds: 18 dec. 2009
10 januari 2010, 23:22 uur | Bericht #78975
Citaat van Verwijderde_gebruiker_01, zondag 10 januari 2010, 22:35 uur Ik denk dat de dooiaanval van midden van de week het gaat winnen van de kou


Dus... paar dagen warm water regen, friesland sneeuw vrij, daarna weer vorst... 3e week van januari...


Ik ruik berenburger voor iemand..
Rutte31
Lid
Woonplaats: Gouda
Berichten: 2421
Lid sinds: 26 jul. 2008
10 januari 2010, 23:25 uur | Bericht #78978
Citaat van Isabelle, zondag 10 januari 2010, 23:13 uur Meestal hebben we hier enkele cm sneeuw voor enkele dagen. Nu komt er geen einde aan en de enkele cm's zijn er tientallen geworden.

Ik kan me best voorstellen dat de sneeuw voor bepaalde mensen een belemmering aan 't worden is. De sneeuw is deze keer gewoon op de verkeerde plek gevallen, want in 't noorden gooit dit bij de schaatsliefhebbers roet in 't eten, en daarnaast is er op plaatsen veel sneeuw gevallen die normaal nauwelijks sneeuw hebben...
Hier ligt er trouwens maar een laag van een dikke 10 cm of zo, dus daar had wat mij betreft gerust nog een metertje bij gemogen.
Toch ligt de wereld er nu gewoon prachtig bij, en ik geniet er elke dag met volle teugen van.
PolderPS
Lid
Woonplaats: Emmeloord
Berichten: 872
Lid sinds: 8 jul. 2009
10 januari 2010, 23:27 uur | Bericht #78979
Citaat van M.Dings, zondag 10 januari 2010, 23:09 uur Hypocriete mensen hier. Eerst allemaal moord en brand schreeuwen om sneeuw en nu dooi willen van een paar dagen..

Er mag van mij ook een halve meter sneeuw komen hoor

Maar als we dan toch wellicht enige dooi krijgen, laat het dan even goed dooien, zodat de sneeuw met name van het ijs gaat, en laat het dan lekker vriezen, liefst ook weer stevig, zodat de tocht misschien nog eens gedaan kan worden.

Overigens dat zou mooi zijn, ik verwacht het niet. Ik blijf bij een stevige kwakkelwinter, hoe graag ik het ook anders zou willen hebben
Volg me ook op Twitter, want er is meer dan alleen onweer.
interjrs
Lid
Woonplaats: Stramproy
Berichten: 163
Lid sinds: 17 dec. 2009
10 januari 2010, 23:29 uur | Bericht #78980
Afgaande op de huidige temperaturen IS 't daarboven al aan 't dooien. Wat zullen ze blij zijn....
Maareuh, voor goed ijs denk ik dat 't toch wel ff ECHT moet gaan dooien, dus dag of 3 / 4 met temperaturen ruim boven de 5 graden.
Tussen kerst en nieuw heeft 't hier ook een paar dagen gedooid, maar toch lag de (half gesmolten) sneeuw nog op de ijsplaat waarop we schaatsen.

tempgmt100110.png

| Gewijzigd: 10 januari 2010, 23:30 uur, door interjrs
just0408
Lid
Woonplaats: Heerhugowaard (NH)
Berichten: 1279
Lid sinds: 11 dec. 2009
10 januari 2010, 23:44 uur | Bericht #78984
Citaat van interjrs, zondag 10 januari 2010, 23:29 uur Afgaande op de huidige temperaturen IS 't daarboven al aan 't dooien. Wat zullen ze blij zijn....
Maareuh, voor goed ijs denk ik dat 't toch wel ff ECHT moet gaan dooien, dus dag of 3 / 4 met temperaturen ruim boven de 5 graden.
Tussen kerst en nieuw heeft 't hier ook een paar dagen gedooid, maar toch lag de (half gesmolten) sneeuw nog op de ijsplaat waarop we schaatsen.



Het zou een perfecte winter zijn als we de sneeuw die we nu gehad hebben even gedag zeggen met nog een keer hevige sneeuwval vlak voor een kleine week flinke dooi zodat het ijs weer mooi kan groeien als het daarna voor een wekenlange periode zodanig hard gaat vriezen dat er half februari een Elfstedentocht verreden wordt in barre omstandigheden vergelijkbaar met die van 1963 waarna deze winter eindigd met de rest van februari en maart nog eens enorm veel sneeuw!
PolderPS
Lid
Woonplaats: Emmeloord
Berichten: 872
Lid sinds: 8 jul. 2009
10 januari 2010, 23:52 uur | Bericht #78986
Citaat van interjrs, zondag 10 januari 2010, 23:29 uur Afgaande op de huidige temperaturen IS 't daarboven al aan 't dooien. Wat zullen ze blij zijn....
Maareuh, voor goed ijs denk ik dat 't toch wel ff ECHT moet gaan dooien, dus dag of 3 / 4 met temperaturen ruim boven de 5 graden.
Tussen kerst en nieuw heeft 't hier ook een paar dagen gedooid, maar toch lag de (half gesmolten) sneeuw nog op de ijsplaat waarop we schaatsen.
]

3/4 dagen zou zeker afdoende moeten zijn, vervelende is dat ook alle landsneeuw gaat smelten er komt derhalve een enorme hoeveelheid water los. Kortom de gemalen gaan zwaar aan, en dat is heel vervelend voor het nog aanwezige ijs, wat dan van onderen afgesleten wordt. | Gewijzigd: 10 januari 2010, 23:52 uur, door PolderPS
Volg me ook op Twitter, want er is meer dan alleen onweer.
PolderPS
Lid
Woonplaats: Emmeloord
Berichten: 872
Lid sinds: 8 jul. 2009
10 januari 2010, 23:54 uur | Bericht #78987
Citaat van just0408, zondag 10 januari 2010, 23:44 uur Het zou een perfecte winter zijn als we de sneeuw die we nu gehad hebben even gedag zeggen met nog een keer hevige sneeuwval vlak voor een kleine week flinke dooi zodat het ijs weer mooi kan groeien als het daarna voor een wekenlange periode zodanig hard gaat vriezen dat er half februari een Elfstedentocht verreden wordt in barre omstandigheden vergelijkbaar met die van 1963 waarna deze winter eindigd met de rest van februari en maart nog eens enorm veel sneeuw!
Jij moet iets met film scripts gaan doen
Volg me ook op Twitter, want er is meer dan alleen onweer.
Rutte31
Lid
Woonplaats: Gouda
Berichten: 2421
Lid sinds: 26 jul. 2008
10 januari 2010, 23:54 uur | Bericht #78988
Citaat van just0408, zondag 10 januari 2010, 23:44 uur Het zou een perfecte winter zijn als we de sneeuw die we nu gehad hebben even gedag zeggen met nog een keer hevige sneeuwval vlak voor een kleine week flinke dooi zodat het ijs weer mooi kan groeien als het daarna voor een wekenlange periode zodanig hard gaat vriezen dat er half februari een Elfstedentocht verreden wordt in barre omstandigheden vergelijkbaar met die van 1963 waarna deze winter eindigd met de rest van februari en maart nog eens enorm veel sneeuw!

Helemaal mee eens, maar is er van het ontstane ijs op de elfsteden route nog iets te maken? Om die sneeuw daar in 't noorden te laten dooien heb je toch minimaal 2 weken dooi nodig? | Gewijzigd: 10 januari 2010, 23:55 uur, door Rutte31
just0408
Lid
Woonplaats: Heerhugowaard (NH)
Berichten: 1279
Lid sinds: 11 dec. 2009
10 januari 2010, 23:55 uur | Bericht #78989
Als we nu een mooi scenario opstellen waar we het allemaal mee eens zijn en dat opsturen naar Erwin Krol, Peter Timofeeff, Monique Somers, Reinier van der Berg, Margot Ribberink, Diana Woei, Helga van der Leur, Gerrit Hiemstra, Marco Verhoef, Harry Otten, Piet Paulusma en Marjon de Hond. Zou dat helpen als zij daarmee dan akkoord gaan? Dan kunnen we ernaartoe werken.

Een punt waar we zeker aan moeten denken is uiteraard de sneeuwmagneet.
Is het verstandig deze in Sneeuwland te houden of kan die wellicht beter tijdelijk naar Noordholland worden overgebracht in verband met de ijsontwikkeling in Vriesland? | Gewijzigd: 10 januari 2010, 23:57 uur, door just0408
just0408
Lid
Woonplaats: Heerhugowaard (NH)
Berichten: 1279
Lid sinds: 11 dec. 2009
10 januari 2010, 23:57 uur | Bericht #78990
Wat ben ik toch een lolbroek he zo laat op de avond...
Woonplaats: Heerhugowaard
Berichten: 493
Lid sinds: 30 jul. 2006
10 januari 2010, 23:59 uur | Bericht #78991
Citaat van Verwijderde_gebruiker_01, zondag 10 januari 2010, 22:35 uur Ik denk dat de dooiaanval van midden van de week het gaat winnen van de kou

Waarop baseer je dat Jan?

Laat mij even hardop denken, als ik het mis heb of iets verkeerd beredeneer, schroom niet mij daar op te wijzen.. ik ben ook naar een beginnende amateur..

De pluim was iets minder koud dan die van vanmorgen, maar nog steeds koud genoeg om de winter te laten voort duren. De pluimen van gisteren waren nog slechter, daar kwam de rooie oper echt boven nul, dat is nu weer helemaal anders. Daarnaast is afgelopen week gebleken dat de pluim temperaturen steeds enkele graden te warm waren ten opzichte van wat er werkelijk aan de hand was..

Met al die sneeuw die is gevallen, en de afnemende wind en afwezigheid van bewolking zal dit komede week zomaar weer het geval kunnen zijn. Wind komt uit het Oosten en in Duitsland ligt een enorm pak sneeuw, zo'n beetje overal.. daar waait het meestal nog minder dan hier, dus kan het daar NOG kouder worden, als dan overdag door convectie de wind wat toeneemt, kan die kouwe lucht mooi onze kant op komen.

Dat zo'n beetje heel Duitsland, Polen, Nederland, Tsechie en Denemarken onder een dik pak sneeuw liggen zorgt er ook voor dat de lucht overdag maar moeilijk kan opwarmen (witte sneeuw weerkaatst meeste zonne warmte weer de ruimte in), dooi moet dus echt komen van transport van zachte lucht vanaf de oceaan.. Als ik de druk kaartjes bekijk gaat de wind zo;n beetje wegvallen komende week, zeker boven Duitsland, dus van transport warmte is ook geen sprake.. Als het mooi helder wordt, zal snachts de uitstraling van warmte die er nog is alleen maar toenemen, en wordt het alleen maar kouder boven Duitsland maar ook hier in Nederland.

Ik vraag me af in hoeverre de computers rekening kunnen houden dat een heel continent onder een dik pak sneeuw ligt, wat de hele berekening voor wat betreft opwarming en afkoeling op de bodem danig in de war kan sturen. Convectie berekeningen kloppen dan ook niet meer.. Normaal gesproken liggen Denemarken het noorden van Duitsand en heel Nederland er tijdens een normale winter gewoon groen bij. In mijn logica zal dit voor de winterliefhebbers alleen maar positief uit gaan pakken.

Ik heb de neerslagverwachting filmpjes bekeken, en daarop is duidelijk te zien dat de oceaandepressies het (net) niet redden om Nederland te halen. Hogedruk boven Scandinavie gaat het dus blijkbaar toch winnen komende week, wat er ook voor zorgt dat de wind, als die er al is, uit de oosthoek blijft komen waardoor ook transportkou helpt de dooi bij ons op afstand te houden.

Zolang de wind uit de oosthoek blijft komen zal er van dooi geen sprake zijn, pas als die oceaan depressies weten door te breken gaat het dooien, maar door de verscherping van de kou boven het continent, neemt de luchtdruk daar toe, net als boven scandinavie, en zal helpen de lagedrukgebieden op afstand houden.


.. Zo, kom nou maar op met he verweer

Lots
Rutte31
Lid
Woonplaats: Gouda
Berichten: 2421
Lid sinds: 26 jul. 2008
11 januari 2010, 00:02 uur | Bericht #78992
Citaat van just0408, zondag 10 januari 2010, 23:55 uur Een punt waar we zeker aan moeten denken is uiteraard de sneeuwmagneet.

Als je die sneeuwmagneet naar Limburg brengt, krijgen jullie van ons de ijsmagneet. Jullie willen daarboven toch allemaal schaatsen he.
Iedereen blij. | Gewijzigd: 11 januari 2010, 00:04 uur, door Rutte31
Woonplaats: Hoorn
Berichten: 962
Lid sinds: 6 dec. 2009
11 januari 2010, 00:03 uur | Bericht #78993
@lots.



Dat heb je goed gezegd.

en jan weet natuurlijk ook dat die pluimen elke keer veranderen.alleen hij wil schaatsen dus ziet hij t dooien en dan gaat t weer vriezen toch janneman?
Rob63
Lid
Woonplaats: Rheden
Berichten: 402
Lid sinds: 16 jun. 2009
11 januari 2010, 00:05 uur | Bericht #78995
Jee, echt opvallend zeg!
Het woord "dooiaanval kan slagen" valt, en het valt helemaal stil hier.
Zo druk als het hier de afgelopen weken was, nu is de stilte bijna hoorbaar.

Woonplaats: Heerhugowaard
Berichten: 493
Lid sinds: 30 jul. 2006
11 januari 2010, 00:07 uur | Bericht #78996
Citaat van PolderPS, zondag 10 januari 2010, 22:51 uur Daarom nog maar eens de pluim.. valt ook nog wel een beetje mee.

Maar van mij mag het ook 2 dagen vet dooien, alle sneeuw wegdooien van het ijs. Daarna de vorst er stevig op en hoppa we kunnen serieus schaatsen. Veel langer moet het ook niet dooien, plus vorst moet duidelijk in de voorspelling blijven. Daar anders de Fryse gemalen op volle kracht draaien en dan kun je de tocht der tochten zo ie zo vergeten....



Deze was vandeweek een stuk warmer, dus het gaat echt wel weer de goeie kant op.. met al die sneeuw denk ik echt dat die pluimem met een graad of twee naar beneden moeten worden bijgesteld,, weten die pluimen veel dat er zoveel sneeuw ligt?!

Lots
Terug naar boven
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.858 topics, welke bij elkaar 448.381 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.584 leden.
Het nieuwste lid is Rooie bert.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 82 mensen aan het browsen op het forum. 3 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 82, lezen 1 mensen het topic "FOTO: lenticularis".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden