Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Garfield, OK; Grant, OK.

27 Apr 2024 22:37:56

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Noble, OK.

27 Apr 2024 22:32:38

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Garfield, OK; Grant, OK; Kay, OK; Noble, OK.

27 Apr 2024 22:32:38

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Andrew, MO; Holt, MO; Nodaway, MO.

27 Apr 2024 22:30:03

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Atchison, MO; Holt, MO; Nodaway, MO.

27 Apr 2024 22:30:03

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Caddo, OK; Washita, OK.

27 Apr 2024 22:30:02

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Osage, OK.

27 Apr 2024 22:30:02

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Osage, OK; Pawnee, OK.

27 Apr 2024 22:30:02

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Haskell, TX.

27 Apr 2024 22:30:02

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Noble, OK; Payne, OK.

27 Apr 2024 22:30:02

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Osage, OK; Pawnee, OK.

27 Apr 2024 22:30:02

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Chautauqua, KS; Cowley, KS; Elk, KS.

27 Apr 2024 22:30:02

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Chautauqua, KS; Cowley, KS.

27 Apr 2024 22:30:01

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Rooks, KS.

27 Apr 2024 22:30:01

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Sumner, KS.

27 Apr 2024 22:30:01
Actueel
1 / 4

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
Woonplaats:
Berichten: 0
Lid sinds: 10 jun. 2007
11 januari 2010, 12:26 uur | Bericht #79177
Zijn we begonnen aan 30 jaar global cooling?

Voor de klimaatsceptici lijkt deze winter een geschenk uit de hemel. De extreme kou die het noordelijk halfrond teistert, is het ideale argument in de discussie over global warming. En ook wetenschappers duiken mee in de golf van ontkenning. Enkele belangrijke experts zeggen zelfs dat we begonnen zijn aan een periode van global cooling.

In tegenstelling tot andere studies moeten we dit onderzoek misschien toch ernstig nemen. Zo is het niet afkomstig van wetenschappers die door milieubewegingen afgetekend worden als 'ontkenners'. Integendeel, hoofdonderzoeker professor Mojib Latif is zelfs een belangrijk lid van het IPCC (Intergovernmental Panel on Climate Change) van de Verenigde Naties. Dat orgaan bracht drie jaar geleden het met een Nobelprijs bekroonde rapport over de klimaatverandering uit.



Koudere winters
Volgens het Amerikaanse centrum in Colorado dat gegevens over sneeuw en ijs verzamelt, gebeurt de opwarming van de Aarde sinds 1900 door een natuurlijke cyclus in de oceaan, en niet uitsluitend door de broeikasgassen die de mens produceert. De opwarming was dus het resultaat van een warme periode, die sowieso zou gebeurd zijn. Professor Mojib Latif zegt daarom dat de wereld nu aan een koude periode begonnen is, met koudere winters en minder warme zomers. Samen met enkele collega's kondigde hij de afkoeling in 2008 al aan in een paper.

Omgekeerde cyclus
Aan de universiteit van Kiel ontwikkelde hij een methode om de temperatuur op een diepte van ongeveer duizend meter onder de zeespiegel te meten. Daar beginnen immers trends die verantwoordelijk zijn voor een warmere of koudere cyclus. Voor Europa ligt het zwaartepunt in het midden van de Atlantische Oceaan. Dat kan de opwarming van de voorbije jaren voor zeker de helft verklaren. "De cyclus is nu aan de omgekeerde beweging begonnen. Een winter zoals de huidige zal dus steeds vaker voorkomen. En die periode kan nog zeker twintig jaar duren."

Pauze
"Het smelten van gletsjers en ijs zal even stoppen. Global warming neemt een pauze en er zal zelfs een afkoeling gebeuren." Weerkundigen geven hun eigen verklaring voor het feit dat dit de koudste winter in 30 jaar dreigt te worden. Maar ook andere onderzoekers steunen de mening van professor Latif. Of de menselijke impact op global warming nu bestaat of niet, de veranderingen in de oceanen hebben de voorbije twee eeuwen het optreden van koude en warme perioden verklaard.

©Hln | Gewijzigd: 25 april 2017, 10:04 uur, door Joyce.s
Woonplaats: 's-Gravenzande
Berichten: 1684
Lid sinds: 11 okt. 2009
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
11 januari 2010, 13:08 uur | Bericht #79193
Zo is het maar net.

Ik hoop het zo he dat we nu gewoon global cooling krijgen. Kunnen ze direct de wegenbelasting afschaffen ivm vervuilende dingen.
Groetjes Bjorn


Red Sky @ Night show us the lightRed Sky in the morning Sailors take warning.
Waarom deze advertentie?
WimBaens
Lid
Woonplaats: Molenbeersel (N-O Belgisch Limburg)
Berichten: 1452
Lid sinds: 16 dec. 2009
12 januari 2010, 15:21 uur | Bericht #79676
Bij mijn weten is het alleen de winter die kouder is, de andere seizoenen zijn allemaal warmer als normaal.
Dus global cooling kun je dit niet echt niet aan de hand van 1 seizoen.
Op jaarbasis is het nog altijd warmer dan normaal.
Woonplaats: leeuwarden
Berichten: 518
Lid sinds: 9 jun. 2009
12 januari 2010, 15:49 uur | Bericht #79687
ik maakte hiervan laatst ook al een topic want ik zag staan dat er nu inmiddels al ruim een week global cooling staat
bkriesels
Lid
Woonplaats: Hellevoetsluis
Berichten: 34
Lid sinds: 10 dec. 2009
12 januari 2010, 16:31 uur | Bericht #79708
Wat mij betreft an sich een prima ontwikkeling.

Ik hoop alleen vurig dat men dit niet als excuus zal aandragen om alle inspanningen voor een beter milieu te laten vallen. Want ondanks dat er nu een koele periode zou aankomen ben ik nog altijd voorstander van alternatieve energiebronnen die beter voor het milieu zijn.

Overigens ben ik skeptisch over deze paper. Maar de tijd zal het leren.
reymar
Lid
Woonplaats: Dordrecht
Berichten: 63
Lid sinds: 25 mei. 2009
12 januari 2010, 16:57 uur | Bericht #79729
30 jaar cooling? het zou zomaar kunnen.
global warming en cooling bestaat al sinds mensenheugenis, zie bijvoorbeeld de kleine ijstijd omstreeks 1500/1600. en flink koude winters in nederland komen gemiddeld om de 12 of 13 jaar voor.

ps. bjorn, de wegenbelasting is ooit ingevoerd als tijdelijke maatregel om het wegennet in nederland te verbeteren en uit te breiden. maar ondertussen door verkeerd beleid misbruikt [het dagelijks wegenbelastingvrij rijden in een vervuilende oltimer diesel]
Ronniebor
Lid
Woonplaats: Rijswijk
Berichten: 41
Lid sinds: 24 aug. 2008
12 januari 2010, 16:58 uur | Bericht #79730
Toevallig was er gister hierover een programma op National Geographic Wild, waar ze het hadden over de Milankovic cyclussen. Dat zijn natuurlijke bewegings cyclussen van de aarde ten opzichte van de zon. En eens in de zoveel tijd staat de aarde op zo dicht bij de zon met de aarde onder een bepaalde hoek gekanteld e.d. dat er veel meer zonnestraling de poolkap kan opwarmen waardoor de poolkap smelt, maar....

Als al het ijs van de poolkap is valt de natuurlijke stromingscyclus weg van de oceanen. Normaal is de oceaan namelijk in beweging doordat koud water en warm water naar verschillende kanten stromen. Maar bij gebrek aan koud water ligt deze stroming stil waardoor in het noordelijk halfrond geen warm water van de evenaar meer naar Europa en Noord Amerika stroomt wat als gevolg heeft dat Europa gemiddeld 5 graden kouder word en Noord Amerika 2 graden kouder word.

Zie hier een link over de Milankovic Cyclussen
http://en.wikipedia.org/wiki/Milankovitch_cycles

Er bestaan dus veel teveel theorieen over Global Warming en Cooling dat het moeilijk word om nou te weten wat er gaat gebeuren...

Groetjes Ron
Kom maar op met die onweer...
Woonplaats: Groningen
Berichten: 1285
Lid sinds: 25 mei. 2009
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
12 januari 2010, 21:14 uur | Bericht #79934
Heel interessant!

hopelijk komt er inderdaad een global cooling (hebben we lekker weer veel sneeuw en ijs:))
maar ik weet het niet zeker of dit allemaal echt zo is.
tot nu toe klopt het (vorig jaar was ook koud en redelijk veel sneeuw) dus het kan maar zo.
moet wel zeggen dat afgelopen jaar gemiddeld wel warmer is.
dus als dat cyclus echt aan de gang zou zijn dan zou dit jaar toch kouder uit moeten vallen toch?
Mijn timelapse video: http://www.youtube.com/watch?v=u50lhEUOSNk
Mijn (on)weer foto's : Foto's
Imrich
Lid
Woonplaats: Deventer Overijssel
Berichten: 904
Lid sinds: 1 feb. 2008
12 januari 2010, 21:50 uur | Bericht #79970
Het is niet dat er te veel mogelijkheden zijn maar eerder dat de mogelijkheden die er zijn nog niet goed of maar gedeeltelijk onderzocht zijn. Feit is dat oceaan stromingen van grote invloed zijn, verandering of zelfs stil vallen van deze stromingen hebben grote gevolgen. Bedenk alleen maar dat ons klimaat voor en erg groot deel wordt bepaald door de Atlantische stroming die warm water aan voert.

Het grootste probleem is dat veel mensen en dan bedoel ik echt het gros van de mensen niet beseffen dat het klimaat en zeer complexe materie is welke door veel verschillende gebeurtenissen wordt beïnvloed. Is het de zon? zijn het vulkanen of golfstromen. Ja die en vele andere gebeurtenissen en situaties bepalen het klimaat maar niet allemaal te gelijk en zeker niet allemaal even sterk.

Het is sorry het zou geen geheim mogen zijn dat vulkaan uitbarstingen in het verleden grote gevolgen hebben gehad voor het klimaat. El Nino weet het klimaat ook geregeld behoorlijk te ontwrichten. De wetenschap is redelijk op weg om de boel te onderzoeken maar op dit punt staat onderzoek nog relatief in de kinderschoenen en juist om dat er zoveel mogelijkheden en combinaties zijn is het heel erg lastig om onderzoek te doen.

Wat er ook gebeurt 2 belangrijke dingen mag je nooit uit het oog verliezen,
1 de mens heeft geen enkele of slechts minimale invloed op het klimaat.
2 de aarde zal zich zelf herstellen.
RayZor
Lid
Woonplaats: Eext
Berichten: 1135
Lid sinds: 19 jun. 2007
12 januari 2010, 23:19 uur | Bericht #80027
even terug naar day after tomorrow, is dat idee niet het zelfde wat er nu gebeurt, behalve die extreme kou dan he.
Woonplaats: Groningen
Berichten: 1285
Lid sinds: 25 mei. 2009
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
12 januari 2010, 23:27 uur | Bericht #80033
Citaat van Imrich, dinsdag 12 januari 2010, 21:50 uur Het is niet dat er te veel mogelijkheden zijn maar eerder dat de mogelijkheden die er zijn nog niet goed of maar gedeeltelijk onderzocht zijn. Feit is dat oceaan stromingen van grote invloed zijn, verandering of zelfs stil vallen van deze stromingen hebben grote gevolgen. Bedenk alleen maar dat ons klimaat voor en erg groot deel wordt bepaald door de Atlantische stroming die warm water aan voert.

Het grootste probleem is dat veel mensen en dan bedoel ik echt het gros van de mensen niet beseffen dat het klimaat en zeer complexe materie is welke door veel verschillende gebeurtenissen wordt beïnvloed. Is het de zon? zijn het vulkanen of golfstromen. Ja die en vele andere gebeurtenissen en situaties bepalen het klimaat maar niet allemaal te gelijk en zeker niet allemaal even sterk.

Het is sorry het zou geen geheim mogen zijn dat vulkaan uitbarstingen in het verleden grote gevolgen hebben gehad voor het klimaat. El Nino weet het klimaat ook geregeld behoorlijk te ontwrichten. De wetenschap is redelijk op weg om de boel te onderzoeken maar op dit punt staat onderzoek nog relatief in de kinderschoenen en juist om dat er zoveel mogelijkheden en combinaties zijn is het heel erg lastig om onderzoek te doen.

Wat er ook gebeurt 2 belangrijke dingen mag je nooit uit het oog verliezen,
1 de mens heeft geen enkele of slechts minimale invloed op het klimaat.
2 de aarde zal zich zelf herstellen.


Dat vraag ik me toch sterk af. je kan zien dat de uitstoot van Co2 veel invloed heeft gehad op de 'verwarming van de aarde'
Ik heb namelijk een snuffelstage dag bij KNMI gehad en daar hadden ze het ook over. Daar hadden ze het erover dat als je de gas Co2 uit de berekening wegneemt dan word er niet tot nauwelijks meer verwarming berekent. Ik weet het, het gaat nu over alle mogelijkheden tot een klimaatverandering maar de Co2 uitstoot door de mens heeft er wel degelijk mee te maken. vooral de laatste eeuw.
Mijn timelapse video: http://www.youtube.com/watch?v=u50lhEUOSNk
Mijn (on)weer foto's : Foto's
Woonplaats:
Berichten: 2279
Lid sinds: 28 mei. 2009
13 januari 2010, 00:22 uur | Bericht #80064
Ach als het warm is zeggen ze dat het aan de opwarming van de aarde ligt, als het koud is zouden we terug naar een ijstijd gaan.
Zo gaat het al decennia lang. In de jaren '80 waren er ook enkele strenge winters en dan dachten ze ook dat we naar een ijstijd gingen gaan.

Ik moet er gewoon eens mee lachen.

Rutte31
Lid
Woonplaats: Gouda
Berichten: 2421
Lid sinds: 26 jul. 2008
13 januari 2010, 01:11 uur | Bericht #80079
Inderdaad...Is er eindelijk weer eens een koude winter ( althans tot nu toe ) steken er meteen zulke verhalen op. Als het straks in 't voorjaar een dag 30 graden wordt hoor je weer meteen iets anders.
Ik lees zulke berichten gewoon met een knipoog.
Imrich
Lid
Woonplaats: Deventer Overijssel
Berichten: 904
Lid sinds: 1 feb. 2008
13 januari 2010, 10:02 uur | Bericht #80167
Citaat van weerfreakje, dinsdag 12 januari 2010, 23:27 uur Dat vraag ik me toch sterk af. je kan zien dat de uitstoot van Co2 veel invloed heeft gehad op de 'verwarming van de aarde'
Ik heb namelijk een snuffelstage dag bij KNMI gehad en daar hadden ze het ook over. Daar hadden ze het erover dat als je de gas Co2 uit de berekening wegneemt dan word er niet tot nauwelijks meer verwarming berekent. Ik weet het, het gaat nu over alle mogelijkheden tot een klimaatverandering maar de Co2 uitstoot door de mens heeft er wel degelijk mee te maken. vooral de laatste eeuw.


Het KNMI zal er inderdaad alles aan doen om CO2 de schuld te geven. De waarheid blijft echter dat CO2 zo en klein percentage in de atmosfeer beslaat dat het effect minimaal is helemaal dat deel wat de mens uit stoot.
We moeten er met zijn allen van af dat CO2 de oorzaak of mede oorzaak is.
In het verleden was het warm met hoge CO2 concentraties maar ook koud met hoge CO2 concentraties. In het verleden was deCO2 concentraties vele malen hoger dan nu sterker nog we zitten met de CO2 concentraties op en behoorlijk laag punt. Ik heb eerder al eens bepaalde tabellen geplaatst hier om trend.

Loezje
Lid
Woonplaats: Ter Apel / Musselkanaal
Berichten: 424
Lid sinds: 9 jun. 2007
31 januari 2010, 09:00 uur | Bericht #91746
Tja er is altijd klimaat geweest
En kijk je langere termijnen terug zie je het heen en weer gaan van de temperaturen.
daan bv ongeveer 15 jaren warm dan weer koud .
Het is een op en neergaan van het klimaat.
dus dat gaat nu ook zo door.

En die zwarte gaten hebben ze pas de laatste jaren ontdekt dus die zullen ook wel met het weer en
misschien ook wel met zonne vulkaan uitbarstingen te maken hebben .
Tuurlijk zijn wij vies bezig op deze aardkloot en moeten we oppassen dat we het leefbaar houden
en niet viezer maken.
Maar je huis en tuintje onderhoud je toch ook?

Hoe het precies werkt allemaal daar komen ze hopelijk nog wel eens achter
In iedergeval is het heel intressant.
Terug naar boven
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.853 topics, welke bij elkaar 448.364 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.579 leden.
Het nieuwste lid is philip.beuckels@gmail.com.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 116 mensen aan het browsen op het forum. 0 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 116, lezen 3 mensen het topic " Herfst en Winter discussie 2014".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden