Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dickens, TX; Garza, TX; Kent, TX.

24 Apr 2024 09:25:19

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Coleman, TX; Runnels, TX; Taylor, TX.

24 Apr 2024 04:06:44

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Callahan, TX; Jones, TX; Shackelford, TX; Taylor, TX.

24 Apr 2024 03:18:47

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Callahan, TX; Nolan, TX; Runnels, TX; Taylor, TX.

24 Apr 2024 03:18:47

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Kent, TX.

24 Apr 2024 01:16:54

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Scurry, TX.

24 Apr 2024 01:16:54

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Fisher, TX.

24 Apr 2024 00:56:55

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Garza, TX; Kent, TX.

24 Apr 2024 00:45:51

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Kent, TX.

23 Apr 2024 23:56:54

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Garza, TX; Kent, TX.

23 Apr 2024 23:19:17

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dickens, TX; Garza, TX; Kent, TX.

23 Apr 2024 23:03:28

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Alger, MI; Marquette, MI.

23 Apr 2024 19:07:37

De kaart KNMI klassieke pluim is bijgewerkt.

23 Apr 2024 17:00:01

De temperatuur bij Dourbes is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

23 Apr 2024 08:58:04

De temperatuur bij Buzenol is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

23 Apr 2024 08:58:03
Actueel
1 / 4

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
Woonplaats:
Berichten: 0
Lid sinds: 10 jun. 2007
25 januari 2010, 10:04 uur | Bericht #85597
Twintig jaar geleden: zwaarste storm

De storm van 25 januari 1990 was een van de ergste in zeker honderd jaar en de zwaarste van de laatste decennia. De avond tevoren had het KNMI al gewaarschuwd voor windkracht 10, maar de dramatische weerberichten konden een ramp niet voorkomen. Zeventien mensen verloren het leven. De gevolgen waren zo groot omdat de wind juist tijdens de avondspits zijn piek bereikte. De luchthaven Schiphol was tijdelijk onbereikbaar. Het weg- en treinverkeer werd volledig ontwricht door omgewaaide bomen, vernielde bovenleidingen en defecte spoorwegovergangen. Duizenden reizigers strandden in de grote steden en moesten daar noodgedwongen de nacht doorbrengen.



In de loop van de rampdag werden de waarschuwingen opgevoerd tot windkracht 11 en uiteindelijk zelfs orkaankracht 12. Uit onderzoek bleek dat het gros van het publiek zich niets kon voorstellen bij deze krachtige taal, die in ons land zeer ongebruikelijk is. De storm heeft geleid tot meer voorlichting over begrippen in het weerbericht door het KNMI met de start van deze teletekstpagina en de invoering van speciale waarschuwingen voor extreme weerssituaties.

Bovendien wordt het windpatroon dat zich bij deze storm voordeed toegepast voor het inschatten van de maximale windstoten bij nieuwe stormen. De metingen die bij deze storm zijn gedaan op de meetmast in Cabauw bij Lopik zijn van grote betekenis geweest voor berekeningen vanwindstoten. Met name de luchtvaart heeft daar profijt van. Opmerkelijk bij deze storm was vooral de windkracht landinwaarts. In de provincies Zeeland, Zuid-Holland en Utrecht werd een uurgemiddelde van windkracht 10 bereikt, een zeldzaamheid boven land.

De provincie Utrecht beleeft slechts eens in de zeventig jaar een dergelijke windkracht, wat niet wil zeggen dat een nieuwe storm van dit kaliber niet ook veel eerder kan terugkeren. IJmuiden registreerde gedurende minstens een uur windkracht 11, een zeer zware storm met gemiddelde windsnelheden tussen 103 en 117 kilometer per uur. Ronduit uniek waren de windstoten van 150 kilometer per uur op verschillende plaatsen tot maximaal 161 kilometer per uur op een van de windmeters van Schiphol. Dergelijke windstoten horen tot de hoogst mogelijke in ons land; de zwaarste windstoot in honderd jaar die tijdens een storm is gemeten staat op naam van Hoek van Holland waar de meter op 6 november 1921 tot 162 kilometer per uur uitschoot. Op 28 december 2001 werd die windsnelheid in IJmuiden bijna weer bereikt, toen hier 158 kilometer per uur werd gemeten.

Bron KNMI
Woonplaats: Haarlem
Berichten: 1726
Lid sinds: 8 nov. 2009
25 januari 2010, 11:01 uur | Bericht #85625
Stormen vind ik altijd onwijs gaaf, trek er ook graag op uit naar het strand dan. Maar bij bovenstaande windsnelheden zal dat toch wat lastig gaan
Waarom deze advertentie?
Woonplaats: Gouda
Berichten: 453
Lid sinds: 22 mei. 2009
25 januari 2010, 11:52 uur | Bericht #85659
Ik kan deze dag nog goed herinneren bij mijn ouders, de woonhuizen van toen 3 jaar oud
lagen op straat en er werd geadviseerd niet op straat te gaan.
Hopelijk binnen vier maanden een normale storm aan de kust en mooie opnames maken.
Woonplaats: Gouda
Berichten: 453
Lid sinds: 22 mei. 2009
25 januari 2010, 11:53 uur | Bericht #85660
Ik bedoelde de DAKPANNEN van de jonge woonhuizen lagen op straat.
henk55
Lid
Woonplaats: zwolle
Berichten: 2045
Lid sinds: 23 okt. 2009
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
25 januari 2010, 12:16 uur | Bericht #85675
Ik kan het ook nog goed herinneren, was net de dag ervoor verhuist, een huis 10 mtr. verderop was nog niet voorzien van glas maar er was wel bouw-plastiek voor de ramen gemaakt,de eerste nacht (tijdens die storm) niet kunnen slapen van het geklapper van dat plastiek, men....wat een lawaai!
Loezje
Lid
Woonplaats: Ter Apel / Musselkanaal
Berichten: 424
Lid sinds: 9 jun. 2007
25 januari 2010, 15:37 uur | Bericht #85773
Onze broeikas lag overal.
Al het glas er uit enop de oprijlaan terug te vinden de hele dag er na glas lopen zoeken op
het pad.
Er zat grote scheur in de achter muur van onze zeer grote Veenkoloniale boederij (schuin van links naar rechts)
en aan de west kant zat nog maar een derde van de dakpannen op het dak
Paar Veenkoloniale boederijen terug aan de laan hier , was een boerderij totaal van zijn stiepen afgetild en er naast gezet
Paarden de halsters maar aan gedaan als het dak er af zou waaien we de stal deuren
open konden gooien en de paarden gewoon maar konden vrij laten .Met het idee die vinden we later ergens wel terug.
Tjee minee nee zoiets alsjeblieft nooittttt weer
Woonplaats: 's-Gravenzande
Berichten: 1684
Lid sinds: 11 okt. 2009
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
25 januari 2010, 15:52 uur | Bericht #85781
Ik moet het meegemaakt hebben maar ik weet er niks meer vanaf :S Oke ik was toen 2 maar toch
Groetjes Bjorn


Red Sky @ Night show us the lightRed Sky in the morning Sailors take warning.
henk55
Lid
Woonplaats: zwolle
Berichten: 2045
Lid sinds: 23 okt. 2009
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
25 januari 2010, 16:24 uur | Bericht #85806
[quote name='BjornOnweer' date='Jan 25 2010, 15:52' post='99311']
Ik moet het meegemaakt hebben maar ik weet er niks meer vanaf :S Oke ik was toen 2 maar toch
[/quote

Kan kloppen, mensen kunnen pas van af hun vierde jaar zich iets herrinneren, volgend de 'geleerde heren'.
reymar
Lid
Woonplaats: Dordrecht
Berichten: 63
Lid sinds: 25 mei. 2009
25 januari 2010, 16:28 uur | Bericht #85808
tijdens deze storm woonde ik 8 hoog op de bovenste verdieping van een flat. daar werden op de dagen voor deze storm werkzaamheden op het dak uitgevoerd, er waren enkele stijgerplanken achtergebleven. deze heb ik dus als luciferhoutjes door de lucht zien vliegen en kwamen een flink eind verder in een aantal populieren terecht. wonder boven wonder werden geen woningen auto's of mensen geraakt.
jean 56
Lid
Woonplaats: Bretagne, Frankrijk
Berichten: 539
Lid sinds: 27 mei. 2009
25 januari 2010, 16:38 uur | Bericht #85816
Ik weet 't nog goed, we werkten toen in R'dam en woonden in Gouda, gingen vroeg in de middag naar huis. Vanaf Kortenoord (bij Nieuwersluis) over de dijk tot Gouda kon ik de auto in z'n vrij laten (40-50 km/u!), alleen door Moordrecht moest de motor er even bij. Twee luiken van ons schip waren weggewaaid, en vroeg in de avond kwam een jachtje langsdrijven dat van de kant gewaaid was.
Voor mij hoeft dat niet meer, je kunt er alleen maar blij mee zijn als je nog weinig ervaring hebt.
Woonplaats: Hengelo Ov.
Berichten: 464
Lid sinds: 31 jul. 2006
25 januari 2010, 17:18 uur | Bericht #85848
Weet het ook nog, mijn vader had de auto die naast het huis stond, weg gezet op een open plek, maar goed ook..!! want een uur later lagen de dakpannen van ons huis op de parkeerplaats. Mijn vader was toen die tijd ook vrijwillig bij de brandweer en werd vaak opgeroepen voor stormschade, grote bomen op de Enschedesestraat waren als luciferhoutjes afgeknapt. En dat te bedenken dat wij in het oosten van het land wonen, het westen en de kust heeft het toen heel erg te voorduren gehad!!
Klapper
Lid
Woonplaats: vlissingen
Berichten: 1071
Lid sinds: 2 jan. 2010
25 januari 2010, 18:03 uur | Bericht #85871
oja bij ons de bomen omver bomen in huizen bomen op schuren daken vlogen eraf..
jaja heerlijke tijd was dat en volgens mij ben ik bij deze storm zelf ook nog gewond geraakt, k vloog t ziekenhuis in en was 3 dagen bewusteloos en geheugen kwijt.
k heb toch wel n partij zin in de volgende storm en dan lekker naar het strand
you are a god amongst insects
decarrion
Lid
Woonplaats: nijkerk
Berichten: 34
Lid sinds: 24 jan. 2010
25 januari 2010, 18:53 uur | Bericht #85904
die avond moest ik van nijkerk naar amersfoort. de wind zwelde aan. van het station lopend zag ik drie woudreuzen, die omgingen in tuinen. terug ging niet meer met de NS en kwam er een taxi. dat was echt weer....
Terug naar boven
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.853 topics, welke bij elkaar 448.361 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.579 leden.
Het nieuwste lid is philip.beuckels@gmail.com.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 381 mensen aan het browsen op het forum. 2 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 381, lezen 5 mensen het topic "Speciale satellietbeelden".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden