Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Harris, TX; Liberty, TX; Montgomery, TX; Polk, TX; San Jacinto, TX.

2 May 2024 14:08:55

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Liberty, TX.

2 May 2024 14:01:09

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Hardin, TX.

2 May 2024 13:48:20

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Hardin, TX; Tyler, TX.

2 May 2024 13:39:47

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Liberty, TX; Polk, TX; San Jacinto, TX.

2 May 2024 13:27:40

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Jefferson, TX; Newton, TX; Orange, TX.

2 May 2024 13:18:21

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Liberty, TX; Montgomery, TX; San Jacinto, TX.

2 May 2024 13:06:41

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Montgomery, TX; San Jacinto, TX; Walker, TX.

2 May 2024 12:41:52

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Jasper, TX; Jefferson, TX; Newton, TX; Orange, TX.

2 May 2024 12:40:44

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Hardin, TX.

2 May 2024 12:06:43

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Carter, OK; Garvin, OK; Grady, OK; McClain, OK; Murray, OK; Stephens, OK.

2 May 2024 11:57:27

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Caddo, OK; Grady, OK.

2 May 2024 11:57:27

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Russell, KS.

2 May 2024 11:57:27

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Blanco, TX; Gillespie, TX.

2 May 2024 11:57:26

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Clay, NE; Fillmore, NE; Nuckolls, NE; Thayer, NE.

2 May 2024 11:57:26
Actueel
1 / 4

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
Woonplaats: Arnhem
Berichten: 209
Lid sinds: 18 mrt. 2007
29 januari 2010, 10:31 uur | Bericht #88948
Citaat van civiccoupe, vrijdag 29 januari 2010, 10:16 uur hey jan heb je die luim van het knmi ook gezien??
in hoeverre ga jij daarin mee? of distangeer?? je je van die voorspelling dat het overdag -9 gaat worden??

Ja natuurlijk komt dat niet uit, morgen is het of opgeschoven of uitgemiddeld naar -3 ofzo. Als er op et einde van de esemble iets raars gebeurd moet je dat gewoon nooit geloven, dan zit je in 98% van de gevallen goed
Woonplaats:
Berichten: 0
Lid sinds: 10 jun. 2007
29 januari 2010, 10:32 uur | Bericht #88949
Citaat van allseasons, vrijdag 29 januari 2010, 10:28 uur Weerplaza is ook van et pad af geloof ik.

Ze geven voor mijn woonplaats morgen 4,4 cm sneeuw

Eerst zien dan geloven.

Jan,

denk je dat dit tot de mogelijkheden behoort?
Is het daar koud genoeg voor?


Kan goed hoor temperaturen gaan naarmate de avond komt ook weer onder het vriespunt
Waarom deze advertentie?
Woonplaats:
Berichten: 0
Lid sinds: 10 jun. 2007
29 januari 2010, 10:33 uur | Bericht #88950
Citaat van DaOverclocker, vrijdag 29 januari 2010, 10:31 uur Ja natuurlijk komt dat niet uit, morgen is het of opgeschoven of uitgemiddeld naar -3 ofzo. Als er op et einde van de esemble iets raars gebeurd moet je dat gewoon nooit geloven, dan zit je in 98% van de gevallen goed

Raar dat EC ook beste kou berekend en GFS ook al 4 runs
Woonplaats: Warffum (Noord Groningen)
Berichten: 27
Lid sinds: 23 jan. 2010
29 januari 2010, 10:34 uur | Bericht #88951
Wat een puinhoop op de wegen hier! Wegen nog niet gestrooid of geschoven... Kon vanochtend mijn rijbewijs ophalen, dus mijn eerste ritje werdt ik meteen in het diepe gegooid
En het blijft maar doorsneeuwen met een temperatuur rond 0,5/1 in de plus.

Groeten uit Warffum!
Kakdrol
Lid
Woonplaats: Zevenaar
Berichten: 553
Lid sinds: 7 jan. 2010
29 januari 2010, 10:35 uur | Bericht #88952
Het is hier echt alles behalve wit. Buienradar had het dan toch bij het rechte eind met hun sneeuw-regen voorspelling..
Woonplaats: Arnhem
Berichten: 209
Lid sinds: 18 mrt. 2007
29 januari 2010, 10:35 uur | Bericht #88953
Citaat van mbouman, vrijdag 29 januari 2010, 10:29 uur Geef de zomer maar.... ik wordt hier erg verdrietig van in deze regio....
Zuidwest had gewoon niet moeten bestaan in nederland.


tja kwa extreem weer kan je al sinds de noordzee naast west nederland ligt beter in het NO/O/ZO wonen. Kwa onweer is het noorden en NO dan weer dikke prut.
Maar meestal, hoe meer landklimaat hoe meer extremen. Groot Br, is helemaal ellende, meestal is het daar super suf weer, tenminste in mijn beleving dan.
Alhoewel jullie in het westen dan toch best veel onweer hebben meen ik ergens ooit op een cummulatieve kaart te hebben gezien.
Woonplaats: Haarlem
Berichten: 1726
Lid sinds: 8 nov. 2009
29 januari 2010, 10:35 uur | Bericht #88954
Ik denk dat die pluim van KNMI het spoor bijster is, hij berekent overdag temperaturen flink boven 0, en pas bij dag 9 en 10 ver onder 0

Woonplaats: Eindhoven
Berichten: 376
Lid sinds: 15 dec. 2009
29 januari 2010, 10:36 uur | Bericht #88955
Nou ik geloof even niks meer, het regent hier nu onafgebroken. Ben er nu ook van overtuigd dat er niets meer van sneeuw gaat vallen hier ook niet de komende dagen.

Ook ik snap er niets meer van, voor de tweede keer is er hier sneeuw voorspeld en het valt in het noorden. Alleen maar kou hebben we hier ook niets aan dus laat de lente maar komen.
Buffell
Lid
Woonplaats: Gendringen (za-zo) Nijmegen (zo.avond - vrijdag)
Berichten: 1325
Lid sinds: 25 mei. 2009
29 januari 2010, 10:38 uur | Bericht #88956
Nouja zeg, het regent hier gewoon!

PP, KNMI, Meteoconsult hebben het hele (zuid)oosten blij gemaakt met een dooie mus.
Onzekerheden waren er, 'maar grote kans op sneeuw in het oosten, 2 tot 5, plaatselijk 7 centimeter'. Zeg dan gewoon dat het voor 't oosten ook onduidelijk is?:S
Woonplaats:
Berichten: 195
Lid sinds: 29 dec. 2009
29 januari 2010, 10:38 uur | Bericht #88957
Citaat van Stephan88, vrijdag 29 januari 2010, 10:35 uur Ik denk dat die pluim van KNMI het spoor bijster is, hij berekent overdag temperaturen flink boven 0, en pas bij dag 9 en 10 ver onder 0


En dat is dan ook nog eens de Tmax. De Tmin gaat nog wel een stuk lager



Heb al heel wat wat deze ensembledinges langs zien komen deze winter, maar ik vind de 50%-spreiding heel erg klein vergeleken met eerdere berekeningen! En als zelfs het KNMI zo zeker is van koude...
Woonplaats: Koekelare, West-Vlaanderen https://twitter.com/BartStandaert
Berichten: 2744
Lid sinds: 15 jun. 2007
29 januari 2010, 10:41 uur | Bericht #88958
Pluimen geven dit ook aan.
Licht boven nul graden tem donderdag en dan de dieperik in.
BartS
rkrajicek
Lid
Woonplaats: Breda
Berichten: 299
Lid sinds: 7 jan. 2010
29 januari 2010, 10:42 uur | Bericht #88959
Ik ben eigenlijk wel blij dat het vandaag regent en niet glad is (behalve natuurlijk in Grunn).

Anders zou het maar een chaos worden op de wegen en ik moet vandaag best wat km rijden. Laat morgen maar lekker sneeuw vallen.
Woonplaats: Haarlem
Berichten: 1726
Lid sinds: 8 nov. 2009
29 januari 2010, 10:42 uur | Bericht #88960
Citaat van CvHof, vrijdag 29 januari 2010, 10:38 uur En dat is dan ook nog eens de Tmax. De Tmin gaat nog wel een stuk lager

Heb al heel wat wat deze ensembledinges langs zien komen deze winter, maar ik vind de 50%-spreiding heel erg klein vergeleken met eerdere berekeningen! En als zelfs het KNMI zo zeker is van koude...


Het enige vage is dat, KNMI ook gebruik maakt van ECMWF, en dan begrijp ik niet dat ie zo onwijs kan afwijken van andere weersites die ook het ECMWF gebruiken.
jewaitit
Lid
Woonplaats: Zwolle
Berichten: 422
Lid sinds: 25 mei. 2009
29 januari 2010, 10:44 uur | Bericht #88961
Dus als ik het goed begrijp is de kou weer opgeschoven net zoals het laatste scenario???
Woonplaats: Greonterp Friesland
Berichten: 263
Lid sinds: 10 dec. 2009
29 januari 2010, 10:44 uur | Bericht #88962
Citaat van Alfa156, vrijdag 29 januari 2010, 10:22 uur Zoals hieruit duidelijk mag zijn, ik vind winterweer in het algemeen en sneeuw in het bijzonder echt prachtig.
En tegelijk heb ik een pesthekel aan kou.
Beetje dubbel allemaal, ik weet het. Maar zo voelt het nu eenmaal.
Ik word er in mijn werk ook ernstig door gehinderd; ik kan momenteel geen kant op.
Ondertussen snak ik echt naar het voorjaar. Een graad of 16 á 18 en ik ben dik tevreden.


Kop op, ik werk al 4 maanden niet, november veel te nat en daarna de sneeuw en ijs, dat moet anders volgende winter. En ik heb liever echte kou, sneeuw, dan veel regen en wind, daar word je hier op de open vlakte echt gek van. Daarbij is het hier Friesland, dus als er zulke pluimen zijn als nu............. Laat het dan nog maar even regenen, ruimt mooi op in deze hoek, ik zit tussen 4 van de 11 steden.
Janett
Lid
Woonplaats: ZW Drenthe
Berichten: 443
Lid sinds: 15 feb. 2009
29 januari 2010, 10:51 uur | Bericht #88965
Balen zeg....hier natte sneeuw-regen... je ziet het smelten op de licht witte stoepjes
Jack 738
Lid
Woonplaats: Lippenhuizen ( Frl )
Berichten: 175
Lid sinds: 16 jun. 2007
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
29 januari 2010, 10:53 uur | Bericht #88966
Citaat van pandabeer, vrijdag 29 januari 2010, 10:36 uur Nou ik geloof even niks meer, het regent hier nu onafgebroken. Ben er nu ook van overtuigd dat er niets meer van sneeuw gaat vallen hier ook niet de komende dagen.

Ook ik snap er niets meer van, voor de tweede keer is er hier sneeuw voorspeld en het valt in het noorden. Alleen maar kou hebben we hier ook niets aan dus laat de lente maar komen.

Nou hier in Noorden regent het nu , na sneeuw
Woonplaats: Haarlem
Berichten: 1726
Lid sinds: 8 nov. 2009
29 januari 2010, 10:53 uur | Bericht #88967

Woonplaats:
Berichten: 0
Lid sinds: 10 jun. 2007
29 januari 2010, 10:54 uur | Bericht #88968
Wanneer eerste ijsdag?

Hieronder de 10-daagse ensembles van het KNMI voor De Bilt. Die laten weinig ruimte voor misverstanden. Uiterlijk volgende week vrijdag begint de nieuwe ijstijd in de lage landen. Evengoed worden woensdag en donderdag ook al ijsdagen. GFS zit meer aan die kant van het spectrum. Het is gewoon weer ruitensproeiervloeistof inslaan. Schaatsen slijpen en wat dies meer zij.



Compleet eens

Hierboven de berekende drukverdeling voor denacht van maandag op dinsdag. Dat is 24 uur voor de laatste grote klap sneeuw tegen de Alpen. Voor deze datum zijn beide modellen het nog compleet eens. Zoek de 7 verschillen. Je vindt ze niet. Dat is op zich al best bijzonder: 4 dagen vooruit zo'n grote overeenstemming. Dat biedt hoop dat de erna komende kaarten ook iets van realisme hebben.



Grotendeels eens
Op de kaarten 24 uur zijn de modellen het ook nog grotendeels eens. De verdeling van de koudere luchtkolom - blauw = koudere kolom tot 5km - ten noordwesten en ten zuidoosten van de Alpen is iets anders. Aan de rand van die blauwe pluk valt de meeste neerslag. Het is dus nog iets onzeker hoe die laatste klap tegen de Alpen eruit gaat zien. Dat gaan we volgen. Verder is een opmerkelijk verschil dat ECMWF het Scandihoog laat vol lopen met een flink gele en zelfs oranje dikke (=warme) luchtkolom. Hoe gek het ook klinkt: hoe warmer en dikker die luchtkolom is hoe stabieler het hogedrukgebied en hoe kouder aan de grond. Stel het je zo voor: hogedruk aan de grond kan komen door een dunne zware koude laag aan de oppervlakte die relatief makkelijk weer op te ruimen is of door een solide warme torenhoge kolom die tegen een stootje kan. Het heldere weer en het sneeuwdek zorgen `s winters dan vanzelf voor de rappe afkoeling aan het aardoppervlak.



Wel/geen ijsdag
4 februari is de dag dat de glijbaan definitief voorbij is en dat de kou gaat oprukken. ECMWF tekent nog een T (=L) boven Noord-Duitsland wat de wind in Nederland nog even in de noordwesthoek houdt. Geen ijsdag dus. GFS daarentegen heeft een mooie gecentreerde depressie aan de westkant van de Zwarte Zee. Wind dik in de oosthoek en al een hele mooie ijsdag bij ons. ECMWF gaat verder met het dikker maken van de luchtkolom van het scandhoog. In beide modellen vormen het Groenlandhoog en het Azorenhoog een zwakke oceaanblokkade. Zwak is genoeg want echt stevige depressiesliggen niet op de loer.



Opmerkelijke verschillen

Op 5 februari is de Noord-Duitse T (=L) op de ECMWF-kaart iets naar het zuidoosten opgeschoven en bijna opgelost in het Scandihoog. Dat is de eerste dikke ijsdag die correspondeert met de KNMI-grafieken hierboven. ECMWF laat het dikke scandihoog een brug slaan naar het Groenlandhoog. Bij Griekenland heeft alleeen GFS nog iets wat op een echt lagedrukgebied lijkt. Dat zijn al opmerkelijke verschillen.



Groot verschil
Op 6 februari zul je als leek nauwelijks meer overeenkomsten tussen beide kaarten zien. Wat kan ik er nog van maken? Als je de kleuren even weglaat en je kijkt puur naar de isobaren dan zie je dat beide modellen gewoon op een megascandihoog uitkomen: alles boven 1013hPa is hogedruk. Alles binnen de 1020hPa-lijn kun je als samenhangend hogedrukgebied beschouwen. Eigenlijk hebben we dus een hogedrukgebied dat vanaf de noordpool via Ijsland en met een uitstulping naar Groenland doorloopt tot aan de Canarische eilanden en dan weer via de Oekraïne terug naar Rusland. Beide modellen hebben de wind in Nederland in de oosthoek (rondom een H met de wijzers van de klok). Aanhoudene vorst dus. Het grote verschil tussen beide modellen zijn de verschillend berekende diktes van de luchtkolommen. Het ECMWF-scandihoog is supersolide. Het GFS-hoog lijkt bij Bretagne een afsplitsing te krijgen van een nieuw superhoog.



Beide oplossingen prima!
Kijken we op 8 februari - de laatste dag waarvoor de ECMWF-kaart beschikbaar is - dan zien we die afsplitsing inderdaad gebeuren. Het GFS geeft ons dan een hoog met de kern tussen het Kanaal en de Oostzee. Daarboven een naar Scandinavië doorbrekende depressie. ECMWF heeft juist een beresterk scandi-groenlandhoog en nu een mooie depressie boven Griekenland. Beide oplossingen zijn prima voor de winter bij ons. De GFS-oplosssing heeft het risico dat het nieuwe hoog toch wat zuidelijker komt te liggen en dan is het in Nederland gedaan met de vorst. Evengoed sluit dit nieuwe hoog weer samen met het Russische hoog en dan zitten beide modellen weer op hetzelfde spoor. Beide modellen laten weinigruimte voor nieuwe sneeuwval in de Alpen. Wel zal er nevel zijn en wolkenvelden omdat de Alpen niet bij de kern maar aande rand van het hoog zitten.



Koudste nacht?
Dat het weinig uitmaakt of het ECMWF geklijk krijgt of het GFS voor de winter bij ons illustreert bovenstaande kaart. Weer 24 uur later. De temperaturen voor middernacht (minima zeker nog lager). Op dit moment de koudste nacht door GFS berekend. Daarna lichte verzachting (wel aanhoudende vorst), maar die oplossing is zoals gezegd eerder een bovengrens van de verwachting. Met de vorige weerberichten als ondergrens. Afsluitend: wat doet de Arctische Oscillatie? See 4 yourself!



Sneeuwverwachting
helamako
Lid
Woonplaats: Uithuizen (noord-groningen)
Berichten: 45
Lid sinds: 5 jan. 2010
29 januari 2010, 11:00 uur | Bericht #88969
update: lichte sneeuwval, net opgemeten, er ligt ruim 3 cm. sneeuw

Temperatuur 1.0°C
Luchtvochtigheid 95%
Dauwpunt 0.3°C
Wind Z 0.0 m/s
Luchtdruk 982.6 hPa
Terug naar boven
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.855 topics, welke bij elkaar 448.371 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.582 leden.
Het nieuwste lid is Debduvi.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 85 mensen aan het browsen op het forum. 4 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 85, lezen 19 mensen het topic "Algemeen onweerskansentopic 2024".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden