Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Kern, CA; Tulare, CA.

20 Apr 2024 01:01:19

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Union, SC.

20 Apr 2024 00:04:45

De kaart KNMI klassieke pluim is bijgewerkt.

20 Apr 2024 00:00:06

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Spartanburg, SC; Union, SC.

19 Apr 2024 23:25:56

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Hoke, NC.

19 Apr 2024 20:44:38

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Hoke, NC; Moore, NC; Scotland, NC.

19 Apr 2024 20:31:18

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Hoke, NC; Moore, NC.

19 Apr 2024 20:16:36

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Hoke, NC; Moore, NC; Richmond, NC; Scotland, NC.

19 Apr 2024 19:50:29

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Aiken, SC; Lexington, SC; Richland, SC; Saluda, SC.

19 Apr 2024 16:12:43

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Aiken, SC; Edgefield, SC; Lexington, SC; Richland, SC; Saluda, SC.

19 Apr 2024 15:38:36

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Winston, AL.

19 Apr 2024 14:26:15

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Colbert, AL; Franklin, AL; Lawrence, AL.

19 Apr 2024 12:59:33

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Colbert, AL; Franklin, AL; Lauderdale, AL.

19 Apr 2024 12:35:33

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Grant, AR; Jefferson, AR.

19 Apr 2024 09:45:24

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Jefferson, AR; Lonoke, AR; Pulaski, AR; Saline, AR.

19 Apr 2024 08:41:57
Actueel
1 / 4

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
1 2
Tyshane
Lid
Woonplaats: Noordoost veluwe
Berichten: 8824
Lid sinds: 25 mei. 2009
24 februari 2010, 19:30 uur | Bericht #102500
Citaat van Takenu, donderdag 18 februari 2010, 10:04 uur Heeft iemand in Groningen deze al gesignaleerd?

http://www.nu.nl/binnenland/2187344/opnieu...-groningen.html

Die is gelukkig al weer terug, maar ik moest gelijk aan dit topic denken toen ik dat over Pluim las. En dat is al de derde Oehoe sinds november die is ontsnapt / weggevlogen.

Vanwaar deze Oehoe-ik-smeer-hem-drang?! Ach ja, wel logisch eigenlijk, een vogel hoort lekker vrij te zijn!
luci
Lid
Woonplaats: Delft
Berichten: 421
Lid sinds: 26 jul. 2006
24 februari 2010, 19:59 uur | Bericht #102510
Een vijftal jaren geleden hadden wij plotseling een kolibrievlinder in de tuin.Stadstuintje midden in Delft.Mijn man geroepen hij het foto toestel gepakt maar ja jammer hij was weg.Eigenlijk dacht ik dat het een echte kolibrie was maar we hebben het op gezocht op .... natuurlijk Google en het bleek de vlinder te zijn.
Maar dagen erna hadden wij het er nog over.
Altijd leuk om iets bijzonders in je tuin te hebben iets wat je niet dagelijks ziet.
Waarom deze advertentie?
Tyshane
Lid
Woonplaats: Noordoost veluwe
Berichten: 8824
Lid sinds: 25 mei. 2009
24 februari 2010, 21:23 uur | Bericht #102523
Citaat van luci, woensdag 24 februari 2010, 19:59 uur Een vijftal jaren geleden hadden wij plotseling een kolibrievlinder in de tuin.Stadstuintje midden in Delft.Mijn man geroepen hij het foto toestel gepakt maar ja jammer hij was weg.Eigenlijk dacht ik dat het een echte kolibrie was maar we hebben het op gezocht op .... natuurlijk Google en het bleek de vlinder te zijn.
Maar dagen erna hadden wij het er nog over.
Altijd leuk om iets bijzonders in je tuin te hebben iets wat je niet dagelijks ziet.

Oh maar da's ook wel bijzonder! Lijkt me echt mooi om een keer een kolibri in het echt te zien in de tuin trouwens. Wel een keer een ijsvogel in de tuin gehad, wat minder bijzonder, maar toch opmerkelijk!
Woonplaats: haarlem
Berichten: 1310
Lid sinds: 23 jun. 2009
24 februari 2010, 22:20 uur | Bericht #102546
wat een dikzak ! maar wel een veth beessie
Life without freedom is no life at all.

weather without storms is no weather at all.
arjens
Lid
Woonplaats:
Berichten: 281
Lid sinds: 24 mei. 2009
24 februari 2010, 22:43 uur | Bericht #102568
Stond ik in de tuin en keek ik weer eens onder mijn bbq, wat kwam ik tegen...

soft_shelled_turtle.jpg

Een geplette schildpad...

Maar Ruk, wat was je eerste reactie?
Je verwacht zoiets niet en het was voor mij net toen ik in Geuzenveld de auto uit stapte en er een vogel op mijn dak zat te schijten. Ik keek omhoog en dan zag je een troep parkieten in de boom.
Tyshane
Lid
Woonplaats: Noordoost veluwe
Berichten: 8824
Lid sinds: 25 mei. 2009
24 februari 2010, 22:53 uur | Bericht #102580
Citaat van arjens, woensdag 24 februari 2010, 22:43 uur Maar Ruk, wat was je eerste reactie?
Je verwacht zoiets niet en het was voor mij net toen ik in Geuzenveld de auto uit stapte en er een vogel op mijn dak zat te schijten. Ik keek omhoog en dan zag je een troep parkieten in de boom.


Lol; die schildpad!

Grappig dat is mij ook een keer opgevallen in A'dam zuid-oost, een hele groep van die vogels. Blijken halsbandparkieten te zijn die inmiddels in Nederland al met zo'n tienduizend schijnen te zijn! Erg gezellig, is weer eens wat anders vergeleken met die saaie bruine vogels die we gewend zijn!
arjens
Lid
Woonplaats:
Berichten: 281
Lid sinds: 24 mei. 2009
24 februari 2010, 23:01 uur | Bericht #102587
Citaat van Twister, woensdag 24 februari 2010, 22:53 uur Lol; die schildpad!

Grappig dat is mij ook een keer opgevallen in A'dam zuid-oost, een hele groep van die vogels. Blijken halsbandparkieten te zijn die inmiddels in Nederland al met zo'n tienduizend schijnen te zijn! Erg gezellig, is weer eens wat anders vergeleken met die saaie bruine vogels die we gewend zijn!


Interessant artikel! Wat een getallen. Ik zag ze ook eens in Rotterdam. En hoewel het er al zoveel zijn. Ik blijf het een raar verschijnsel vinden.. Je verwacht in Nederland saaie bruine vogels. en opeens in een boom boven je auto, schijt er een gekleurde parkiet op je auto..
En dat er zelfs ara's in het wild leven.... Nog ff en ik kom ergens een wilde toekan tegen.
ruk
Lid
Woonplaats: Spijkenisse
Berichten: 1694
Lid sinds: 10 jun. 2007
24 februari 2010, 23:07 uur | Bericht #102591
Citaat van arjens, woensdag 24 februari 2010, 22:43 uur Stond ik in de tuin en keek ik weer eens onder mijn bbq, wat kwam ik tegen...

[attachment=34185:soft_she...d_turtle.jpg]

Een geplette schildpad...

Maar Ruk, wat was je eerste reactie?
Je verwacht zoiets niet en het was voor mij net toen ik in Geuzenveld de auto uit stapte en er een vogel op mijn dak zat te schijten. Ik keek omhoog en dan zag je een troep parkieten in de boom.

eerst ongeloof natuurlijk, je weet wat je ziet maar je gezond verstand zegt zoiets van...kennie !

dan zie je het riempje hangen aan z'n pootje en dan valt het kwartje.


trouwens die parkieten, halsbandparkieten zijn het, die zag ik jaaaren geleden voor het eerst een paar straten achter het huis van m'n ouders in schiedam.
m'n pa schepte er toen over op dat er verderop tientallen in de bomen zaten...jaja...
ik wilde het wel eens zien ,dus wij erheen en ik sta onder die bomen ,kijk omhoog en zie gelijk op 3 meter afstand 4 halsbandparkieten lekker een vruchie zitten te eten en na meer rondkijken tientallen!?!?!
dan denk ie ook, er klopt hier iets niet...op school had ik geleerd dat die beesies in de tropische landen enzo voorkomen...
gaat trouwens een aardige plaag worden die vogels, verjagen de gewone vogels, pikken de nesten en voedsel in en zijn er inmiddels al duizenden en breiden zich steeds verder over de regio uit, hier in Spijkenisse heb ik ze nog niet gezien of gehoord, ze laten zich altijd lekker horen als ze rondvliegen namelijk.

ps, foto's ff van internet gehaald, zijn dus niet van mezelf !!

halsbandparkiet.jpg
halsbandparkiet2hy2.jpg
halsbandparkiet_tuin.jpg

groetjes Ruk.
één ding is zeker, er is ALTIJD WEER!!!!
arjens
Lid
Woonplaats:
Berichten: 281
Lid sinds: 24 mei. 2009
25 februari 2010, 00:05 uur | Bericht #102604
Citaat van ruk, woensdag 24 februari 2010, 23:07 uur eerst ongeloof natuurlijk, je weet wat je ziet maar je gezond verstand zegt zoiets van...kennie !

dan zie je het riempje hangen aan z'n pootje en dan valt het kwartje.


trouwens die parkieten, halsbandparkieten zijn het, die zag ik jaaaren geleden voor het eerst een paar straten achter het huis van m'n ouders in schiedam.
m'n pa schepte er toen over op dat er verderop tientallen in de bomen zaten...jaja...
ik wilde het wel eens zien ,dus wij erheen en ik sta onder die bomen ,kijk omhoog en zie gelijk op 3 meter afstand 4 halsbandparkieten lekker een vruchie zitten te eten en na meer rondkijken tientallen!?!?!
dan denk ie ook, er klopt hier iets niet...op school had ik geleerd dat die beesies in de tropische landen enzo voorkomen...
gaat trouwens een aardige plaag worden die vogels, verjagen de gewone vogels, pikken de nesten en voedsel in en zijn er inmiddels al duizenden en breiden zich steeds verder over de regio uit, hier in Spijkenisse heb ik ze nog niet gezien of gehoord, ze laten zich altijd lekker horen als ze rondvliegen namelijk.


Groetjes Ruk.


en het was natuurlijk ook 's ochtends.. Dat is apart wakker worden...

Maar je hebt een punt, deze vogels zijn een plaag, ze horen in deze habitat niet thuis.
Je ziet het met bepaalde rivier kreeftjes, vissen die gedumpt worden. een poema op de Veluwe..
Nog even en we hoeven met onze kinderen niet meer naar de dierentuin, maar een wandeling in het stadspark volstaat al prime.. ...
luci
Lid
Woonplaats: Delft
Berichten: 421
Lid sinds: 26 jul. 2006
25 februari 2010, 15:48 uur | Bericht #102670
Ooit zijn er als proef halsbandparkieten uitgezet in Noord en Zuid-Holland.
Nu leven er zo'n vijfhonderd in deze gebieden en er zijn er een tiental van deze vogels elders in Nederland.Maar de meesten zitten zie kaartje.
soortkaart.asp.png
luci
Lid
Woonplaats: Delft
Berichten: 421
Lid sinds: 26 jul. 2006
25 februari 2010, 15:52 uur | Bericht #102671
Citaat van arjens, donderdag 25 februari 2010, 0:05 uur en het was natuurlijk ook 's ochtends.. Dat is apart wakker worden...

Maar je hebt een punt, deze vogels zijn een plaag, ze horen in deze habitat niet thuis.
Je ziet het met bepaalde rivier kreeftjes, vissen die gedumpt worden. een poema op de Veluwe..
Nog even en we hoeven met onze kinderen niet meer naar de dierentuin, maar een wandeling in het stadspark volstaat al prime.. ...



Deze vogels zijn zeker een plaag aan het worden.Bij ons in het park van het ziekenhuis waar op de tuin groente wordt gekweekt is het soms een kakofonie van een honderd van deze vogels en alles wat net is geplant is binnen no time weer opgegeten.
Tyshane
Lid
Woonplaats: Noordoost veluwe
Berichten: 8824
Lid sinds: 25 mei. 2009
25 februari 2010, 16:41 uur | Bericht #102678
Daar heb ik dan niet bij stil gestaan, dat het ook die negatieve kant heeft en eigenlijk dus een plaag is geworden. Het is eigenlijk ook nooit goed als de mens ingrijpt in de natuurlijke balans. Waarom zijn ze ooit die proef begonnen om er een paar uit te zetten. Achteraf dus stom, want hoe kom je er vanaf zonder te moeten vervallen in nare 'moordpartijen'.
ruk
Lid
Woonplaats: Spijkenisse
Berichten: 1694
Lid sinds: 10 jun. 2007
25 februari 2010, 22:31 uur | Bericht #102757
Citaat van luci, donderdag 25 februari 2010, 15:48 uur Ooit zijn er als proef halsbandparkieten uitgezet in Noord en Zuid-Holland.
Nu leven er zo'n vijfhonderd in deze gebieden en er zijn er een tiental van deze vogels elders in Nederland.Maar de meesten zitten zie kaartje.

ps. plaatje is 10 jaar oud...ga maar na hoeveel er nu zitten !!!
één ding is zeker, er is ALTIJD WEER!!!!
Tyshane
Lid
Woonplaats: Noordoost veluwe
Berichten: 8824
Lid sinds: 25 mei. 2009
25 februari 2010, 22:39 uur | Bericht #102761
Lol! Oud kaartje idd... Dus nu Nederland helemaal vol met gele / oranje blokjes, en 3 witte blokjes waar ze niet zijn...
ruk
Lid
Woonplaats: Spijkenisse
Berichten: 1694
Lid sinds: 10 jun. 2007
25 februari 2010, 22:48 uur | Bericht #102763
Halsbandparkiet wél bedreiging voor inheemse holenbroedersinvasieve-exoten.nieuwslog.nlGelogd door: Wilfred14.08.09
“Halsbandparkiet geen bedreiging” luidt de kop van een artikel in Bionieuws van 11 juli 2009. “De halsbandparkiet lijkt in Nederland geen concurrent te zijn van andere holenbroeders als boomklever, grote bonte specht of kauw” is de openingszin. De gegevens uit het artikel en het daaraan ten grondslag liggende rapport van Willem van Esch leiden echter tot het tegenovergestelde standpunt.





De halsbandparkiet is een invasieve exoot, die door menselijk toedoen in Nederland terechtgekomen is en waarvan de populatiegrootte de laatste jaren fors stijgt. Alleen al in Den Haag en Amsterdam gaat het nu al om zo’n 3700 stuks per stad.

(Bron: www.invasieve-exoten.nl)


De halsbandparkiet is een invasieve exoot, die door menselijk toedoen in Nederland terechtgekomen is en waarvan de populatiegrootte de laatste jaren fors stijgt. Alleen al in Den Haag en Amsterdam gaat het nu al om zo’n 3700 stuks per stad.

In het artikel wordt vooral ingegaan op de concurrentie van de halsbandparkiet met inheemse vogels om nestgelegenheden, in casu boomholtes. Concurrentie die – vergeleken met een situatie zonder halsbandparkieten – altijd nadelig uitpakt voor de inheemse vogels, alleen al vanwege het feit dat er voor hen minder (geschikte) nestgelegenheid overblijft.

Van concurrentie is sprake als de exoot nestgelegenheid gebruikt die ook door inheemse soorten gebruikt wordt. Dit kan blijken uit het feit dat de exoot een inheemse soort uit zijn nest verjaagt, hetgeen tijdens het onderzoek werd waargenomen. Echter ook de waarneming dat een inheemse soort een halsbandparkiet verjaagt, toont aan dat de exoot nestgelegenheid benut die ook geschikt is voor de inheemse soorten. Dat de halsbandparkiet volgens het onderzoek vaker door inheemse vogels zou worden verdreven dan dat hij ze zelf verjaagt, is tegen deze achtergrond absoluut niet relevant. Het suggereert dat je deze situaties tegen elkaar zou kunnen wegstrepen, terwijl je ze juist bij elkaar moet optellen omdat beide waarnemingen wijzen op concurrerende effecten van de halsbandparkiet. Als de halsbandparkiet niet in de boomholte had gezeten, had de inheemse soort geen energie hoeven te steken in het wegjagen van de exoot, en had hij ook geen risico gelopen op beschadiging of verwonding tijdens de schermutselingen.

Alleen al deze waarnemingen leiden dus tot de conclusie dat de halsbandparkiet met inheemse vogels concurreert om nestgelegenheid en dus – zeker gezien de explosief ontwikkelende populatie – een serieuze bedreiging vormt voor inheemse holenbroeders, in ieder geval op lokaal niveau en in de toekomst mogelijk zelfs op grotere schaal.
Daarnaast staan er in het rapport nog andere zaken die pleiten tegen het hierboven geciteerde standpunt. Zo is er landelijk sinds 1990 een stijgende trend te zien in de aantallen inheemse holenbroeders, zoals boomklever, grote bonte specht en groene specht. In de onderzochte parken, waar veel halsbandparkieten verblijven, is er van een stijgende trend niets te merken. De aantallen lijken hooguit stabiel of zijn dalend en bij sommige soorten is zelfs sprake van volledige verdwijning uit het park. Alleen de aantallen halsbandparkieten nemen toe.

Invasieve exoten zijn na vestiging in een nieuw leefgebied soms niet meer te verwijderen en kunnen hooguit – tegen hoge kosten – enigszins in toom worden gehouden. De schadelijke effecten die ze veroorzaken, zijn dan onomkeerbaar. Toepassing van het voorzorgbeginsel ligt daarom in de rede: ga uit van de schadelijkheid, totdat onomstotelijk is aangetoond dat er geen schade te verwachten is. De gegevens die Willem van Esch tijdens zijn onderzoek heeft verzameld tonen niet aan dat de halsbandparkiet onschadelijk is. Integendeel: ze bewijzen dat de halsbandparkiet met inheemse holenbroeders concurreert om nestgelegenheid.

En dan hebben we het nog niet eens gehad over andere schadelijke effecten zoals voedselconcurrentie met inheemse soorten in de winter, schade aan de fruitoogst en de mogelijke overdracht van papegaaienziekte.
Al met al is het dus volkomen terecht dat de halsbandparkiet bij veel mensen, waaronder ook biologen, negatieve reacties oproept. De Nederlandse overheid zou daarom – zoals in België al gebeurt – serieus moeten gaan nadenken over maatregelen om het probleem aan te pakken.
één ding is zeker, er is ALTIJD WEER!!!!
Terug naar boven
1 2
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.850 topics, welke bij elkaar 448.360 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.578 leden.
Het nieuwste lid is NightFoxy.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 208 mensen aan het browsen op het forum. 1 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 208, lezen 1 mensen het topic "Zomer discussie topic".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden