Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Chesterfield, SC; Lancaster, SC.

15 May 2024 23:22:53

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Donley, TX.

15 May 2024 23:22:52

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Briscoe, TX; Floyd, TX; Hall, TX; Motley, TX.

15 May 2024 23:22:52

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Sampson, NC.

15 May 2024 23:22:52

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Briscoe, TX; Floyd, TX; Hale, TX; Swisher, TX.

15 May 2024 23:22:52

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Florence, SC; Williamsburg, SC.

15 May 2024 23:12:03

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Duplin, NC; Onslow, NC.

15 May 2024 23:12:02

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Douglas, NE; Washington, NE.

15 May 2024 23:12:02

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Mecklenburg, NC; Union, NC; York, SC.

15 May 2024 23:09:51

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Columbus, NC.

15 May 2024 23:00:25

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Aiken, SC; Barnwell, SC; Edgefield, SC; Lexington, SC; Orangeburg, SC.

15 May 2024 22:55:03

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Mecklenburg, NC; Union, NC.

15 May 2024 22:55:02

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Hoke, NC; Moore, NC; Scotland, NC.

15 May 2024 22:38:05

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Union, NM.

15 May 2024 22:38:05

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dallam, TX.

15 May 2024 22:38:05
Actueel
1 / 4

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
Tyshane
Lid
Woonplaats: Noordoost veluwe
Berichten: 8824
Lid sinds: 25 mei. 2009
24 februari 2010, 10:33 uur | Bericht #102352
Hier is het bewolkt en grijs, maar niet donkergrijs om somber van te worden. Hier lijkt het alsof de zon een poging doet door te breken. Ik hoop dat het verder droog blijft...

Pluimen zien er best fris uit en het ziet er niet naar uit dat de door velen verwachte lente zal doorbreken...
mosw
Lid
Woonplaats: Elst/Best (door de week, overdag)
Berichten: 542
Lid sinds: 22 dec. 2009
24 februari 2010, 10:45 uur | Bericht #102355
Fragmenten uit weerbericht sneeuwverwachting.nl, weerman Hajo:

Winter voorbij? Allerminst! De weermodellen spugen al een paar dagen weer koudere scenario's uit. De Alpen zitten waarschijnlijk vanaf 3 maart weer in de kou. En zelfs Nederland maakt een grote kans begin maart nog een paar ijsdagen te gaan beleven. Laten we hieronder de pluimen voor alle relevante gebieden eens doornemen.

Koude uitschieter
Nederland zien we van een nat einde van februari naar een droge eerste decade van maart gaan. En met een dalende tendens in temperatuur. Deze temperaturen zijn voor een hoogte van ruwweg 1400m, maar met de winterse inversie gaat vorst op die hoogte vaak samen met vorst aan de grond. Dat zien we hieronder nog wat duidelijker. De groene hoofdrun geeft een hele koude uitschieter op 6 maart en we zien vele andere members ook richting -15°C duiken. De Oostenrijkse pluim laat de helderste trend zien. Geen wonder want de kou die wordt berekend is droge kou die uit het noordoosten komt. Wat een glijvlucht zeg! Van ruim +5°C op 1400m vrijdag en zondag en maandag naar -10°C op 5 maart. Waarbij de hoofdrun kurkdroog is, maar sommige members toch nog neerslag berekenen.

Kans op ijsdag
Hieronder de 10-daagse pluim van het KNMI op basis van het GFS-model. Van boven naar beneden zien we neerslag, wind en temperatuur. We zien dat het nat blijft in Nederland. Ook als het weer kouder wordt. We zien zondag en maandag een hele stevige wind waaien als er een kleine felle depressie midden over ons land trekt. En dan die temperatuur aan de grond (2m)! Dat piekt naar meer dan 10°C op zondag en dan zien we volgende week donderdag, vrijdag en/of zaterdag (GFS) zowaar kansen op een ijsdag ontstaan. Met alle kans op sneeuw omdat zowel ECMWF als GFS de neerslagkansen hoog houden. Raken we dan nooit van die winter af?
Waarom deze advertentie?
Takenu
Lid
Woonplaats: Leuven, Belgie
Berichten: 617
Lid sinds: 28 jan. 2010
24 februari 2010, 10:49 uur | Bericht #102358
Citaat van Twister, woensdag 24 februari 2010, 10:33 uur Hier is het bewolkt en grijs, maar niet donkergrijs om somber van te worden. Hier lijkt het alsof de zon een poging doet door te breken. Ik hoop dat het verder droog blijft...

Pluimen zien er best fris uit en het ziet er niet naar uit dat de door velen verwachte lente zal doorbreken...


Dat hangt er een beetje vanaf wat je lente noemt, denk ik. Als ik de pluimen interpreteer als Tmin=0, Tmax=5 en flink wat zon, dan is dat voor mij lente, maar voor een ander waarschijnlijk winter. En zoals de pluimen inderdaad al laten zien, het zou ook wel eens kunnen dat we een vorstperiode krijgen.
tdv
Lid
Woonplaats: Haarlem
Berichten: 748
Lid sinds: 13 feb. 2010
24 februari 2010, 10:49 uur | Bericht #102359
mooie lente dag vind ik dit weinig wind zachte temp.. en weer veel muggen zelfs net een in huis..8|
WimBaens
Lid
Woonplaats: Molenbeersel (N-O Belgisch Limburg)
Berichten: 1452
Lid sinds: 16 dec. 2009
24 februari 2010, 10:52 uur | Bericht #102360
Citaat van mosje, woensdag 24 februari 2010, 10:45 uur En dan die temperatuur aan de grond (2m)! Dat piekt naar meer dan 10°C op zondag en dan zien we volgende week donderdag, vrijdag en/of zaterdag (GFS) zowaar kansen op een ijsdag ontstaan. Met alle kans op sneeuw omdat zowel ECMWF als GFS de neerslagkansen hoog houden. Raken we dan nooit van die winter af?

Rare veronderstelling, als iemand meer als een week op voorhand zegt het wordt 10°C want de kaarten zeggen het, krijgt men hopen kritiek. Maar als men meer als een week op voorhand ijsdagen gaat verwachten lijkt dit de normaalste zaak.

Hier nu temperaturen iets onder de 10°C, 12°C wordt zeker gehaald vandaag. | Gewijzigd: 24 februari 2010, 10:53 uur, door WimBaens
Takenu
Lid
Woonplaats: Leuven, Belgie
Berichten: 617
Lid sinds: 28 jan. 2010
24 februari 2010, 10:56 uur | Bericht #102361
Citaat van WimB, woensdag 24 februari 2010, 10:52 uur Rare veronderstelling, als iemand meer als een week op voorhand zegt het wordt 10°C want de kaarten zeggen het, krijgt men hopen kritiek. Maar als men meer als een week op voorhand ijsdagen gaat verwachten lijkt dit de normaalste zaak.

Hier nu temperaturen iets onder de 10°C, 12°C wordt zeker gehaald vandaag.


Zeker raar, aangezien ik ook niet zie waar hij die 'aanhoudend hoge neerslagkansen' vandaan haalt. Ik zie juist de ECMWF en GFS allebei significant minder neerslag geven richting het einde van de periode.

Overigens zijn er voorlopig meer dagen te zien waarop leden in de pluim De Bilt Tx>10 geven dan leden die De Bilt Tn < 0 geven. Maar ik geef toe dat de kans op ijsdagen aanwezig is richting het einde van volgende week (maar dat is nog ver weg, gezien de voorspelbaarheid de afgelopen maanden).
Tyshane
Lid
Woonplaats: Noordoost veluwe
Berichten: 8824
Lid sinds: 25 mei. 2009
24 februari 2010, 10:58 uur | Bericht #102357
Citaat van WimB, woensdag 24 februari 2010, 10:52 uur Rare veronderstelling, als iemand meer als een week op voorhand zegt het wordt 10°C want de kaarten zeggen het, krijgt men hopen kritiek. Maar als men meer als een week op voorhand ijsdagen gaat verwachten lijkt dit de normaalste zaak.

Hier nu temperaturen iets onder de 10°C, 12°C wordt zeker gehaald vandaag.

Ik begrijp wat je wil zeggen... Ik denk dat dat komt omdat dit een wintertopic is en mensen in dit topic gek van de winter en winterweer zijn. Ik kan me zo voorstellen dat die dus meer toegespitst zijn op de winterse varianten en niet op de lente varianten. Hier wordt dus niet de algemene weersverwachting besproken maar de winterweersverwachting.
Tyshane
Lid
Woonplaats: Noordoost veluwe
Berichten: 8824
Lid sinds: 25 mei. 2009
24 februari 2010, 11:00 uur | Bericht #102362
Citaat van Takenu, woensdag 24 februari 2010, 10:49 uur Dat hangt er een beetje vanaf wat je lente noemt, denk ik. Als ik de pluimen interpreteer als Tmin=0, Tmax=5 en flink wat zon, dan is dat voor mij lente, maar voor een ander waarschijnlijk winter. En zoals de pluimen inderdaad al laten zien, het zou ook wel eens kunnen dat we een vorstperiode krijgen.
Is voor ieder anders, maar voor mij een zonnetje en denk ik temps boven de 12 graden ongeveer. Aan het einde van de winter dan he... Is het zomer en het wordt 12 graden dan vind ik het akelig winters!

Anyway, hier is het zonnetje aan het doorbreken! Lekker!
WimBaens
Lid
Woonplaats: Molenbeersel (N-O Belgisch Limburg)
Berichten: 1452
Lid sinds: 16 dec. 2009
24 februari 2010, 11:10 uur | Bericht #102363
Citaat van Twister, woensdag 24 februari 2010, 10:58 uur Ik begrijp wat je wil zeggen... Ik denk dat dat komt omdat dit een wintertopic is en mensen in dit topic gek van de winter en winterweer zijn. Ik kan me zo voorstellen dat die dus meer toegespitst zijn op de winterse varianten en niet op de lente varianten. Hier wordt dus niet de algemene weersverwachting besproken maar de winterweersverwachting.

Ja en er zullen nog wel winterprikken komen, het is volgende week ook nog maar begin maart.
Maar ik herinner mij nog vorig jaar toen men ook dacht dat het koude weer zou blijven doorzetten maar eenmaal toen de kou verdreven was kwam de ene warme maand na de andere.
Deze winter is in ieder geval al de koudste winter van de eeuw en gaat hier in België waarschijnlijk iets kouder uitvallen als normaal. We hebben een mooie winter gehad, nu hopen op warme zomermaanden met veel onweer. | Gewijzigd: 24 februari 2010, 11:17 uur, door WimBaens
mosw
Lid
Woonplaats: Elst/Best (door de week, overdag)
Berichten: 542
Lid sinds: 22 dec. 2009
24 februari 2010, 11:17 uur | Bericht #102364
Citaat van Takenu, woensdag 24 februari 2010, 10:56 uur Zeker raar, aangezien ik ook niet zie waar hij die 'aanhoudend hoge neerslagkansen' vandaan haalt. Ik zie juist de ECMWF en GFS allebei significant minder neerslag geven richting het einde van de periode.

Overigens zijn er voorlopig meer dagen te zien waarop leden in de pluim De Bilt Tx>10 geven dan leden die De Bilt Tn < 0 geven. Maar ik geef toe dat de kans op ijsdagen aanwezig is richting het einde van volgende week (maar dat is nog ver weg, gezien de voorspelbaarheid de afgelopen maanden).



Denk dat het vooral gaat om de koudere tendens........

ook zichtbaar in de laatste pluimen.
Tyshane
Lid
Woonplaats: Noordoost veluwe
Berichten: 8824
Lid sinds: 25 mei. 2009
24 februari 2010, 11:23 uur | Bericht #102367
En de temps. maar weer even. Een enorme spreiding qua temperatuur. In het uiterste puntje van Zuid-Limburg boven de 10 graden en het uiterste topje van het Noorden nog net onder nul!

tempgmt.png
WimBaens
Lid
Woonplaats: Molenbeersel (N-O Belgisch Limburg)
Berichten: 1452
Lid sinds: 16 dec. 2009
24 februari 2010, 11:27 uur | Bericht #102369
Citaat van mosje, woensdag 24 februari 2010, 11:17 uur Denk dat het vooral gaat om de koudere tendens........

ook zichtbaar in de laatste pluimen.


Kouder maar normale waarden voor de tijd van het jaar, hier in België toch.
Deze week een paar graden te warm voor de tijd van het jaar.
erik1979
Lid
Woonplaats: Oeffelt (noord Brabant)
Berichten: 318
Lid sinds: 29 aug. 2006
24 februari 2010, 11:32 uur | Bericht #102370
Later is het weer bewolkt met regen en daarbij kan vannacht onweer optreden. Morgen regen, maar in de middag tijdelijk droog en wat zon.


ben benieuwd.

Bron weer.nl
Woonplaats: Oldambt(Oost Grunn)
Berichten: 1851
Lid sinds: 3 sep. 2008
24 februari 2010, 11:54 uur | Bericht #102372
Vochtig saai weer 0,7gr en de gevallen sneeuw gaat nu snel weg.

Hou feller mug en horzel steken, Houveul te eerder de dunder lös zal breken
Martian
Lid
Woonplaats: Gaasterland, Friesland
Berichten: 194
Lid sinds: 4 jan. 2010
24 februari 2010, 12:58 uur | Bericht #102384
Citaat van WimB, woensdag 24 februari 2010, 10:52 uur Rare veronderstelling, als iemand meer als een week op voorhand zegt het wordt 10°C want de kaarten zeggen het, krijgt men hopen kritiek. Maar als men meer als een week op voorhand ijsdagen gaat verwachten lijkt dit de normaalste zaak.

Hier nu temperaturen iets onder de 10°C, 12°C wordt zeker gehaald vandaag.


Die quote waar je op reageert, is afkomstig van sneeuwverwachting.nl. Van zo'n site is het vanzelfsprekend dat men zich richt op de kansen op sneeuw en vorst. Hetzelfde geldt voor dit wintertopic.

En verder is er een groot verschil tussen zeggen met stelligheid dat het dit of dat wordt, en zeggen dat er kansen zijn dat het dit of dat wordt. In de quote wordt gesproken over kansen.
Mijn website: http://www.wintergek.nl/
Nopie
Lid
Woonplaats: Boskoop (ZH)
Berichten: 344
Lid sinds: 19 dec. 2009
24 februari 2010, 13:08 uur | Bericht #102388
Wow wat een heerlijk weer is het hier, zon scheen lucht begint nu dicht te trekken, 7,5 graden.
GFS - ECMWF
WimBaens
Lid
Woonplaats: Molenbeersel (N-O Belgisch Limburg)
Berichten: 1452
Lid sinds: 16 dec. 2009
24 februari 2010, 13:18 uur | Bericht #102391
Verwachtingen KMI voor de Kempen:
Takenu
Lid
Woonplaats: Leuven, Belgie
Berichten: 617
Lid sinds: 28 jan. 2010
24 februari 2010, 13:42 uur | Bericht #102392
Citaat van WimB, woensdag 24 februari 2010, 13:18 uur Verwachtingen KMI voor de Kempen:

14 graden, toe maar. Jammer alleen dat het (dus) ook direct regenachtig weer is. Dan toch liever een paar graden minder maar dan met zon.
WimBaens
Lid
Woonplaats: Molenbeersel (N-O Belgisch Limburg)
Berichten: 1452
Lid sinds: 16 dec. 2009
24 februari 2010, 13:48 uur | Bericht #102395
Citaat van Takenu, woensdag 24 februari 2010, 13:42 uur 14 graden, toe maar. Jammer alleen dat het (dus) ook direct regenachtig weer is. Dan toch liever een paar graden minder maar dan met zon.

Hier begint het dan ook net te regenen bij een 11°C.
Ja liever een hele dag zon. Ze hebben bij mij thuis zonnepannelen aangeschaft, nu wil de zon dit jaar maar niet schijnen | Gewijzigd: 24 februari 2010, 13:50 uur, door WimBaens
Buffell
Lid
Woonplaats: Gendringen (za-zo) Nijmegen (zo.avond - vrijdag)
Berichten: 1325
Lid sinds: 25 mei. 2009
24 februari 2010, 13:57 uur | Bericht #102397
haha, wat een stilte op t forum. Dat komt natuurlijk door het chagerijnige weer.
Breda nu +10.1 (!!) graden en lichte regen.
Somber.
Terug naar boven
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.858 topics, welke bij elkaar 448.381 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.584 leden.
Het nieuwste lid is Rooie bert.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 50 mensen aan het browsen op het forum. 1 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 50, lezen 3 mensen het topic "Winter 2009 discussietopic deel 3".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden