Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Phillips, KS; Smith, KS; Franklin, NE; Harlan, NE; Webster, NE.

25 Apr 2024 14:12:34

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Jewell, KS; Mitchell, KS.

25 Apr 2024 14:08:32

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Jewell, KS; Mitchell, KS; Osborne, KS; Smith, KS.

25 Apr 2024 13:44:40

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Osborne, KS; Smith, KS.

25 Apr 2024 13:10:13

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Osborne, KS; Phillips, KS; Rooks, KS; Smith, KS.

25 Apr 2024 12:33:33

De kaart KNMI klassieke pluim is bijgewerkt.

25 Apr 2024 08:00:01

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dickens, TX; Garza, TX; Kent, TX.

24 Apr 2024 09:25:19

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Coleman, TX; Runnels, TX; Taylor, TX.

24 Apr 2024 04:06:44

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Callahan, TX; Jones, TX; Shackelford, TX; Taylor, TX.

24 Apr 2024 03:18:47

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Callahan, TX; Nolan, TX; Runnels, TX; Taylor, TX.

24 Apr 2024 03:18:47

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Kent, TX.

24 Apr 2024 01:16:54

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Scurry, TX.

24 Apr 2024 01:16:54

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Fisher, TX.

24 Apr 2024 00:56:55

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Garza, TX; Kent, TX.

24 Apr 2024 00:45:51

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Kent, TX.

23 Apr 2024 23:56:54
Actueel
1 / 4

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
Woonplaats:
Berichten: 0
Lid sinds: 10 jun. 2007
24 februari 2010, 14:06 uur | Bericht #102399
Sensatie voor de wetenschap

Hij is de enige buitenlander die mee mag doen aan een groot onderzoek naar extreem weer. Rutger Boonstra is een bonafide Storm Chaser. Wat doen Amerikanen als ze weten dat er een tornado nadert? Omkeren of in een schuilkelder springen. Een select clubje weerfanatici doet exact het tegenovergestelde. Zij spelen de hoofdrol in Discovery Channels Storm Chasers. Dit seizoen mocht er ook een Nederlander mee, KNMI-medewerker Rutger Boonstra. Vorige zomer maakte hij deel uit van Vortex2, een door Amerika betaalde wetenschappelijke ploeg die onderzoek doet naar tornado’s en orkanen. ‘Ik liep in de zomer stage in Colorado en bij mij in de buurt woonde ook een van de hoofdpersonages van Storm Chasers en onderzoeker Josh Wurman, die ik natuurlijk al kende van tv. Hij bleek nog iemand te zoeken voor zijn team en ik mocht mee, een droom die in vervulling ging.’


Die droom is het jagen op extreem weer en in dit geval met als excuus de wetenschap. Het team van Vortex2 rijdt duizenden kilometers op zoek naar extreem weer om data te verzamelen en dat is geen frivole bezigheid. ‘Tornado’s kunnen uit hevige onweersbuien ontstaan en hard toeslaan. In Tornado Alley kent iedereen wel iemand die aan den lijve de verschrikkingen daarvan heeft ondervonden. De mensen daar nemen een waarschuwing dus heel serieus. Nu is de onvoorspelbaarheid nog groot en kan er pas een waarschuwing komen gemiddeld dertien minuten voordat een tornado toeslaat. Wij deden onderzoek om die tijd te verkleinen.’

Boonstra had gemengde gevoelens toen hij in het najaar van 2008 zelf in het door hem gekoesterde noodweer terechtkwam. Een orkaan in de omgeving van New Orleans deed hem realiseren wat de krachten zijn bij dit natuurgeweld. ‘Dan pas zie je hoeveel schade de natuur kan aanrichten; boten, huizen, alles komt voorbij drijven en dan word je wel even met je neus op de feiten gedrukt.’

En bij zijn eerste twister in de zomer van 2009 was hij euforisch. ‘Daar had ik naar toe geleefd, maar tegelijkertijd moet je professioneel blijven. In het achterhoofd denk je aan de mensen voor wie je onderzoek doet. Een beetje staan juichen kan niet, sowieso niet omdat de lokale media in je kielzog zitten. Dan lijk je een ramptoerist.’

Daar zijn er overigens plenty van in Tornado Alley, aldus Boonstra. Er worden tours georganiseerd voor amateurchasers. Sommigen rijden dan massaal achter ons aan. Dat is best gevaarlijk, want de elementen zijn nogal heftig, de hagelstenen zijn groter dan bij ons en de bliksem slaat geregeld dichtbij in. Een ongeluk zit dan in een klein hoekje. Boonstra popelt alweer om met de mannen van Vortex2 op te trekken, maar moet nog even wachten. ‘Ik heb een leuke baan bij het KNMI maar het stormseizoen in de VS is maar kort. Een combinatie van de twee zou natuurlijk mooi zijn, ik ga zeker weer die kant op.’

Tot die tijd moet hij het doen met Nederlands onweer, waar hij niet denigrerend over doet. ‘Dat kan ook mooi zijn. Als het extreem onweert, ga ik toch het dak op om te kijken.’

Bron De Pers | Gewijzigd: 27 januari 2017, 11:03 uur, door Joyce.s
Tyshane
Lid
Woonplaats: Noordoost veluwe
Berichten: 8824
Lid sinds: 25 mei. 2009
24 februari 2010, 17:05 uur | Bericht #102441
Mooi verhaal! En wat een bofkont!
Waarom deze advertentie?
Maxim1110
Lid
Woonplaats: Nijmegen(ma-vr), Eindhoven(weekend)
Berichten: 4041
Lid sinds: 25 okt. 2009
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
24 februari 2010, 18:38 uur | Bericht #102479
Ja mooi, zou ik ook wel willen! Alleen dit snap ik niet:
"Nu is de onvoorspelbaarheid nog groot en kan er pas een waarschuwing komen gemiddeld dertien minuten voordat een tornado toeslaat. Wij deden onderzoek om die tijd te verkleinen."

Hij doet onderzoek om de tijd tussen de waarschuwing en de tornado te verkleinen? Lijkt me gewoon een kwestie van even wachten met waarschuwen
Helemaal vernieuwd: mijn eigen fotografiewebsite: www.maximvanasseldonk.com
Volg me ook op twitter: https://twitter.com/#!/PhotographyMvA
En like me op facebook: http://www.facebook.com/MaximVanAsseldonkPhotography
Tyshane
Lid
Woonplaats: Noordoost veluwe
Berichten: 8824
Lid sinds: 25 mei. 2009
24 februari 2010, 19:20 uur | Bericht #102496
Citaat van Maxim1110, woensdag 24 februari 2010, 18:38 uur Ja mooi, zou ik ook wel willen! Alleen dit snap ik niet:
"Nu is de onvoorspelbaarheid nog groot en kan er pas een waarschuwing komen gemiddeld dertien minuten voordat een tornado toeslaat. Wij deden onderzoek om die tijd te verkleinen."

Hij doet onderzoek om de tijd tussen de waarschuwing en de tornado te verkleinen? Lijkt me gewoon een kwestie van even wachten met waarschuwen

Lol, heel scherp gezien! Klein foutje inderdaad...
talkyr86
Lid
Woonplaats: Apeldoorn
Berichten: 4311
Lid sinds: 7 aug. 2008
24 februari 2010, 22:51 uur | Bericht #102578
Nog iets: wie is Josh Bernman? Voor zover ik weet heet hij nog altijd Josh(ua) Wurman
Woonplaats:
Berichten: 0
Lid sinds: 10 jun. 2007
24 februari 2010, 22:56 uur | Bericht #102582
Citaat van talkyr86, woensdag 24 februari 2010, 22:51 uur Nog iets: wie is Josh Bernman? Voor zover ik weet heet hij nog altijd Josh(ua) Wurman

Talkyr toch beetje googlen kom je een heel eind Josh Bernman is een onderzoeker
talkyr86
Lid
Woonplaats: Apeldoorn
Berichten: 4311
Lid sinds: 7 aug. 2008
24 februari 2010, 23:03 uur | Bericht #102588
Citaat van Verwijderde_gebruiker_01, woensdag 24 februari 2010, 22:56 uur Talkyr toch beetje googlen kom je een heel eind Josh Bernman os een onderzoeker
  • Joshua "Josh" Berman is a television executive. He is the co-executive producer on the TV show CSI: Crime Scene Investigation.
  • Joshua Michael Aaron Ryder Wurman is an atmospheric scientist and inventor noted for tornado, hurricane, and weather radar research.


Toch wel een verschil
Terug naar boven
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.853 topics, welke bij elkaar 448.363 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.579 leden.
Het nieuwste lid is philip.beuckels@gmail.com.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 230 mensen aan het browsen op het forum. 0 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 230, lezen 2 mensen het topic "Winterdiscussie topic 2011/2012 deel 11".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden