Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dickens, TX; Garza, TX; Kent, TX.

24 Apr 2024 09:25:19

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Coleman, TX; Runnels, TX; Taylor, TX.

24 Apr 2024 04:06:44

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Callahan, TX; Jones, TX; Shackelford, TX; Taylor, TX.

24 Apr 2024 03:18:47

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Callahan, TX; Nolan, TX; Runnels, TX; Taylor, TX.

24 Apr 2024 03:18:47

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Kent, TX.

24 Apr 2024 01:16:54

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Scurry, TX.

24 Apr 2024 01:16:54

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Fisher, TX.

24 Apr 2024 00:56:55

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Garza, TX; Kent, TX.

24 Apr 2024 00:45:51

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Kent, TX.

23 Apr 2024 23:56:54

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Garza, TX; Kent, TX.

23 Apr 2024 23:19:17

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dickens, TX; Garza, TX; Kent, TX.

23 Apr 2024 23:03:28

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Alger, MI; Marquette, MI.

23 Apr 2024 19:07:37

De kaart KNMI klassieke pluim is bijgewerkt.

23 Apr 2024 17:00:01

De temperatuur bij Dourbes is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

23 Apr 2024 08:58:04

De temperatuur bij Buzenol is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

23 Apr 2024 08:58:03
Actueel
1 / 4

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
Woonplaats:
Berichten: 0
Lid sinds: 10 jun. 2007
24 februari 2010, 16:01 uur | Bericht #102424
Tornado gespot in Bayona

Afgelopen maandag omstreeks 16.25 uur alarmeerde Bahinas de hulpdiensten in het plaatsje Bayona. Hij zag vanuit zijn auto een tornado die op dat moment nog op zee was richting het havengebied van Bayona trekken. Hij heeft dit verschijnsel met een mobiele telefoon vastgelegd. De tornado slaagde er niet in om aan de grond te blijven. Toen de tornado aan land kwam verloor hij zijn kracht.



Bahinas zei dat het maar goed was dat de tornado zich niet verder ontwikkelde boven land want dan was de schade niet te overzien geweest. Diverse mensen hebben foto's gemaakt van dit fenomeen.

©Onweer-online | Gewijzigd: 24 februari 2010, 22:51 uur, door talkyr86
Klapper
Lid
Woonplaats: vlissingen
Berichten: 1071
Lid sinds: 2 jan. 2010
24 februari 2010, 16:40 uur | Bericht #102436
waterhoos dus
you are a god amongst insects
Waarom deze advertentie?
Woonplaats:
Berichten: 0
Lid sinds: 10 jun. 2007
24 februari 2010, 16:53 uur | Bericht #102437
Citaat van klapper, woensdag 24 februari 2010, 16:40 uur waterhoos dus

Nee hoor hij heeft het land bereikt dus spreekt men over een tornado!
Maxim1110
Lid
Woonplaats: Nijmegen(ma-vr), Eindhoven(weekend)
Berichten: 4041
Lid sinds: 25 okt. 2009
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
24 februari 2010, 16:59 uur | Bericht #102439
Citaat van Verwijderde_gebruiker_01, woensdag 24 februari 2010, 16:53 uur Nee hoor hij heeft het land bereikt dus spreekt men over een tornado!
Is het dan geen windhoos?
Helemaal vernieuwd: mijn eigen fotografiewebsite: www.maximvanasseldonk.com
Volg me ook op twitter: https://twitter.com/#!/PhotographyMvA
En like me op facebook: http://www.facebook.com/MaximVanAsseldonkPhotography
Tyshane
Lid
Woonplaats: Noordoost veluwe
Berichten: 8824
Lid sinds: 25 mei. 2009
24 februari 2010, 17:17 uur | Bericht #102445
Mooi om te zien, dit soort verschijnselen willen we hier graag zien!
Tyshane
Lid
Woonplaats: Noordoost veluwe
Berichten: 8824
Lid sinds: 25 mei. 2009
24 februari 2010, 17:18 uur | Bericht #102446
Citaat van Maxim1110, woensdag 24 februari 2010, 16:59 uur Is het dan geen windhoos?
Het zou een windhoos kunnen zijn, beetje afhankelijk van wat de kracht van de tornado was. Een windhoos is een lichte tornado...
Woonplaats:
Berichten: 0
Lid sinds: 10 jun. 2007
24 februari 2010, 17:19 uur | Bericht #102447
Windhoos Gewoon zwakke tornado of tornado en geen windhoos
Tyshane
Lid
Woonplaats: Noordoost veluwe
Berichten: 8824
Lid sinds: 25 mei. 2009
24 februari 2010, 17:32 uur | Bericht #102453
Citaat van Verwijderde_gebruiker_01, woensdag 24 februari 2010, 17:19 uur Windhoos Gewoon zwakke tornado of tornado en geen windhoos
Heeft hij een gevoelig slurfje geraakt met het woordje windhoos?!

Ik denk dat men (het KNMI en andere instituten) graag van windhozen spreekt om geen paniek te willen zaaien. Veel mensen denken dat we in Nederland nooit tornado's hebben. Hoe vaak hoor je dat; "Tornado's, nee dat kan niet in Nederland joh!" Terwijl ze elk jaar voorbij komen.

Ik denk dat mensen misschien wat bang worden als ze het woord tornado horen, al is het meer een f0 of f1, ik denk dat ze dan toch lichtelijk in paniek raken. Terwijl het bloed van velen hier juist harder gaat stromen!
Woonplaats:
Berichten: 0
Lid sinds: 10 jun. 2007
24 februari 2010, 17:43 uur | Bericht #102456
Citaat van Twister, woensdag 24 februari 2010, 17:32 uur Heeft hij een gevoelig slurfje geraakt met het woordje windhoos?!

Ik denk dat men (het KNMI en andere instituten) graag van windhozen spreekt om geen paniek te willen zaaien


Juist dat denk jij helemaal goed. Ik ben vorig jaar ook in discussie geweest daarover en heb daar een weerman (Jordi Bloem) over aangeschreven en die zei hetzelfde. Je moet eens op een Amerikaanse chat gaan zitten typen over een windhoos... Dan lachen je ze vierkant uit. Hieronder het mailtje van Jordi en daar komt jou antwoord of gedachten ook naar voren

Hallo Jan

Wij spreken bij MC toch liever over zwakke tornado's en niet zozeer over een gewone tornado wanneer die zich in Europa voordoet.

Wij denken dan ook dat het woord windhoos in teksten en media beter is, tornado wordt vooral in de V.S. gebruikt en is daar heviger dan bij ons.

In Europa zijn het kleinschalige tornado's (ook goede benaming) en soms vallen ze net in de laagste categorie van de Fujita (F)-schaal waar tornado's worden ingedeeld. F0 (en heeeeel soms F1)

Tyshane
Lid
Woonplaats: Noordoost veluwe
Berichten: 8824
Lid sinds: 25 mei. 2009
24 februari 2010, 17:58 uur | Bericht #102460
Citaat van Verwijderde_gebruiker_01, woensdag 24 februari 2010, 17:43 uur Juist dat denk jij helemaal goed. Ik ben vorig jaar ook in discussie geweest daarover en heb daar een weerman (Jordi Bloem) over aangeschreven en die zei hetzelfde. Je moet eens op een Amerikaanse chat gaan zitten typen over een windhoos... Dan lachen je ze vierkant uit. Hieronder het mailtje van Jordi en daar komt jou antwoord of gedachten ook naar voren
Thanx! Zoiets dacht ik dus al, ben er altijd al benieuwd naar geweest...

Wel cool dat je dan gelijk de mail aangrijpt om Jordi b.v. daarover te mailen en leuk dat hij daarop een antwoord geeft. Overigens jammer dat men het woord windhoos blijft gebruiken; ok, het is een Nederlands woord, dat begrijp ik, maar handiger is het om internationaal dezelfde woorden te gebruiken voor dit soort fenomenen. Het vergemakkelijkt tevens het indiceren op de schaal van Fujita.

Als we nou maar standvastig op dit forum TORNADO blijven melden, wie weet heeft dat op termijn zo'n invloed dat het ooit nog eens algemeen gebruikt gaat worden. Het ver-amerikaniseren van taal is toch juist zo hip!
Woonplaats:
Berichten: 0
Lid sinds: 10 jun. 2007
24 februari 2010, 23:12 uur | Bericht #102594
Citaat van Twister, woensdag 24 februari 2010, 17:58 uur Thanx! Zoiets dacht ik dus al, ben er altijd al benieuwd naar geweest...

Wel cool dat je dan gelijk de mail aangrijpt om Jordi b.v. daarover te mailen en leuk dat hij daarop een antwoord geeft. Overigens jammer dat men het woord windhoos blijft gebruiken; ok, het is een Nederlands woord, dat begrijp ik, maar handiger is het om internationaal dezelfde woorden te gebruiken voor dit soort fenomenen. Het vergemakkelijkt tevens het indiceren op de schaal van Fujita.

Als we nou maar standvastig op dit forum TORNADO blijven melden, wie weet heeft dat op termijn zo'n invloed dat het ooit nog eens algemeen gebruikt gaat worden. Het ver-amerikaniseren van taal is toch juist zo hip!


Tornado is gewoon een Nederlands woord. Alleen het feit al dat ze het alleen maar een windhoos noemen in de media omdat als je er een tornado neerzet veel mensen bang maakt is te gek voor woorden. Maar goed dat is mijn mening. Ik heb vorig jaar een mail gestuurd omdat ik het gezeur zat was van een bepaald aantal mensen die zich alleen maar aan de KNMI richtlijnen houden (niet op dit forum). Die EF3 tornado in Chaam en Tricht ook al zo'n voorbeeld. Die dag is er door 1 persoon van het KNMI gewaarschuwd voor een mogelijke tornado. Hij werd voor gek verklaard want een tornado in Nederland kon niet. Wat was het gevolg? Juist een tornado en 5 mensen vonden de dood, 50 huizen werden geheel verwoest, 150 andere raken zwaar beschadigd, 32 gewonden en 500 mensen raken dakloos.

Ook vind ik dat ze hier in Nederland ook maar eens weerberichten moeten gaan maken op Amerikaans niveau. Want ik zie vaak hagelberekeningen van 4 a 5cm en dan met name vooral in Belgie. Wat geven ze hier dan op? Juist kans op hagel... Nou lekker als je aan het fietsen bent oid en je krijgt ineens hagel van 4cm op je koppie.
Tyshane
Lid
Woonplaats: Noordoost veluwe
Berichten: 8824
Lid sinds: 25 mei. 2009
24 februari 2010, 23:44 uur | Bericht #102600
Citaat van Verwijderde_gebruiker_01, woensdag 24 februari 2010, 23:12 uur Tornado is gewoon een Nederlands woord. Alleen het feit al dat ze het alleen maar een windhoos noemen in de media omdat als je er een tornado neerzet veel mensen bang maakt is te gek voor woorden. Maar goed dat is mijn mening. Ik heb vorig jaar een mail gestuurd omdat ik het gezeur zat was van een bepaald aantal mensen die zich alleen maar aan de KNMI richtlijnen houden (niet op dit forum). Die EF3 tornado in Chaam en Tricht ook al zo'n voorbeeld. Die dag is er door 1 persoon van het KNMI gewaarschuwd voor een mogelijke tornado. Hij werd voor gek verklaard want een tornado in Nederland kon niet. Wat was het gevolg? Juist een tornado en 5 mensen vonden de dood, 50 huizen werden geheel verwoest, 150 andere raken zwaar beschadigd, 32 gewonden en 500 mensen raken dakloos.

Ook vind ik dat ze hier in Nederland ook maar eens weerberichten moeten gaan maken op Amerikaans niveau. Want ik zie vaak hagelberekeningen van 4 a 5cm en dan met name vooral in Belgie. Wat geven ze hier dan op? Juist kans op hagel... Nou lekker als je aan het fietsen bent oid en je krijgt ineens hagel van 4cm op je koppie.

Helemaal mee eens! Chaam en Tricht situatie is inderdaad een goed voorbeeld daarvan. Ze kunnen dus maar beter de naam torndao gebruiken. Maakt het handiger en duidelijker voor de mensen. Maar in Nederland zijn ze altijd een beetje bang om waarschuwingen te geven, want stel je voor dat het niet nodig was. Ik denk dat je beter twee keer kan waarschuwen met dit soort potentiële gevaren. Better safe then sorry!
Woonplaats: nijverdal overijssel
Berichten: 783
Lid sinds: 2 apr. 2010
2 april 2010, 18:59 uur | Bericht #110623
hopelijk dit jaar ook in nederland??
Anthony
Lid
Woonplaats: Tilburg
Berichten: 267
Lid sinds: 26 mei. 2008
2 april 2010, 19:04 uur | Bericht #110627
Het komt overal al lekker vroeg op gang zeg, dat beloofd wat voor aankomende zomer.
"carpe diem quam minimum credula postero"
Terug naar boven
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.853 topics, welke bij elkaar 448.363 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.579 leden.
Het nieuwste lid is philip.beuckels@gmail.com.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 201 mensen aan het browsen op het forum. 1 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 201, lezen 4 mensen het topic "Speciale satellietbeelden".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden