Vraag 1: Wat is bliksem?
D: Antwoord A, B en C zijn alledrie goed.
Vraag 2: Hoe ontstaat donder?
B: Doordat een bliksemschicht met zeer hoge snelheid door de atmosfeer gaat.
Vraag 3: Je ziet de bliksem en het duurt nog 6 seconden voordat je de donder hoort. Hoever is het onweer nog van je verwijderd?
A: 2 kilometer
Vraag 4: Je bent buiten en er nadert onweer. Wat moet je niet doen?
D: Schuilen in een kajuitboot van metaal.
Vraag 5: Welk van onderstaande soorten bliksem bestaat niet?
B: Rollende bliksem
Vraag 6: Wat is 'weerlicht'?
B: Weerlicht zie je wel, maar hoor je niet.
Vraag 7: Hoe noemt met de plek waar een aardbeving ondergronds ontstaat?
C: Epicentrum ( Heb ik het laatst ook op school over gehad.. Vandaar dat ik dit weet !
Vraag 8: In welk land noemen ze een orkaan een “tropical cyclone?
E: Geen idee.
Vraag 9: In welk jaar kwam de vulkaan “Vesuvius" in Italië het laatst tot uitbarsting?
D: 1944 ( Hier heb ik 't nou over met de school. Pompeii etc. )
Vraag 10: Hoeveel doden vielen er ten gevolge van de tsunami op 26 december 2004?
B: Ongeveer 175.000 mensen
Vraag 11: In welk jaar was de grote watersnoodramp in Nederland?
D: 1953 ( Goh. Jaar geleden nog gehad op school, en pas nog "de storm" gekeken. )
Vraag 12: Er bestaan twee soorten hagel: korrelhagel en hagel (harde hagel). Hoe groot is korrelhagel?
Vraag 13: Er bestaan twee soorten hagel: korrelhagel en hagel (harde hagel). Hoe groot is een deeltje hagel?
Vraag 14: Hoe ontstaat hagel?
D: Een hagelsteen ontstaat als een regendruppel door heel koude lucht naar beneden valt en bevriest.
Vraag 15: Een hagelsteen bestaat vaak uit meerdere laagjes. Hoe komen die laagjes daar?
Vraag 16: Met welke snelheid raakt een hagelsteen met een grootte van 8 cm de aarde?
B: Met een gemiddelde snelheid van 140 km/uur.
Zoals je dus ziet zijn een paar vragen gegokt, en een paar vragen die ik gewoon niet wist | Gewijzigd: 26 mei 2010, 20:08 uur, door
Test je weerkennis