Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dickens, TX; Garza, TX; Kent, TX.

24 Apr 2024 09:25:19

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Coleman, TX; Runnels, TX; Taylor, TX.

24 Apr 2024 04:06:44

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Callahan, TX; Jones, TX; Shackelford, TX; Taylor, TX.

24 Apr 2024 03:18:47

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Callahan, TX; Nolan, TX; Runnels, TX; Taylor, TX.

24 Apr 2024 03:18:47

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Kent, TX.

24 Apr 2024 01:16:54

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Scurry, TX.

24 Apr 2024 01:16:54

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Fisher, TX.

24 Apr 2024 00:56:55

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Garza, TX; Kent, TX.

24 Apr 2024 00:45:51

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Kent, TX.

23 Apr 2024 23:56:54

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Garza, TX; Kent, TX.

23 Apr 2024 23:19:17

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dickens, TX; Garza, TX; Kent, TX.

23 Apr 2024 23:03:28

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Alger, MI; Marquette, MI.

23 Apr 2024 19:07:37

De kaart KNMI klassieke pluim is bijgewerkt.

23 Apr 2024 17:00:01

De temperatuur bij Dourbes is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

23 Apr 2024 08:58:04

De temperatuur bij Buzenol is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

23 Apr 2024 08:58:03
Actueel
1 / 4

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
1 2
Woonplaats:
Berichten: 0
Lid sinds: 10 jun. 2007
1 april 2010, 21:58 uur | Bericht #110402
Tornado richt ravage aan in Bagnolo

Een tornado heeft woensdagmiddag rond de klok van vijf uur voor aanzienlijke schade gezorgd tussen Cadelbosco en Bagnolo. Er werden windstoten gemeten die opliepen tot 120 kilometer per uur. Tientallen mensen belden naar de alarmcentrale die direct hulp nodig hadden. De tornado deed zich voor in een gebied waar weinig verkeer is maar des ondanks werd er een vrachtwagen omver geblazen.



Een ooggetuige meldde dat de tornado ongeveer 15 minuten aan de grond was, de lengte die de tornado heeft afgelegd was ongeveer zes kilometer. Die 15 minuten was genoeg om aanzienlijke schade aan te richten vertelde een lokale kaasboer. "Ik zag alles in de rondte vliegen zoals dakgoten, dakbedekking, garagedeuren, gevelbekleding van gebouwen. Ook werden er auto's van hun plaats geblazen of dat het niets was. Het was werkelijk een chaos en gelukkig zijn er geen gewonden of doden gevallen, aldus de lokale kaasboer."

Naast de tornado is er in zeer korte tijd ook een aardige hoeveelheid neerslag naar beneden gekomen. Lokaal werd er 35mm in nog geen dertig minuten geregistreerd.

©onweer-online
Woonplaats: Breda
Berichten: 608
Lid sinds: 31 mrt. 2010
1 april 2010, 22:01 uur | Bericht #110404
Nu moet het nog deze kant opkomen!
Bekijk ook eens mijn website
Waarom deze advertentie?
Woonplaats:
Berichten: 0
Lid sinds: 10 jun. 2007
1 april 2010, 22:11 uur | Bericht #110407






Woonplaats:
Berichten: 0
Lid sinds: 15 mei. 2008
1 april 2010, 22:24 uur | Bericht #110414
kan dat niet echt een tornado noemen meer een windhoos, slurf raakt geen eens de grond
Woonplaats:
Berichten: 0
Lid sinds: 10 jun. 2007
1 april 2010, 22:28 uur | Bericht #110415
Citaat van Black Identity, donderdag 1 april 2010, 22:24 uur kan dat niet echt een tornado noemen meer een windhoos, slurf raakt geen eens de grond

Slurf raak niet de grond? Maar even een mededeling.... Een windhoos wordt alleen maar hier in Nederland gebruikt door de media om de mensen niet bang te maken en omdat het niet zo erg klinkt als een tornado. In mijn ogen ben je dan knap ziek bezig. Het is en blijft gewoon een tornado. Maar hoe verklaar je dit.....?

QUOTE
Een ooggetuige meldde dat de tornado ongeveer 15 minuten aan de grond was, de lengte die de tornado heeft afgelegd was ongeveer zes kilometer. Die 15 minuten was genoeg om aanzienlijke schade aan te richten vertelde een lokale kaasboer. "Ik zag alles in de rondte vliegen zoals dakgoten, dakbedekking, garagedeuren, gevelbekleding van gebouwen. Ook werden er auto's van hun plaats geblazen of dat het niets was. Het was werkelijk een chaos en gelukkig zijn er geen gewonden of doden gevallen, aldus de lokale kaasboer."
Tyshane
Lid
Woonplaats: Noordoost veluwe
Berichten: 8824
Lid sinds: 25 mei. 2009
1 april 2010, 22:36 uur | Bericht #110408
Prachtige filmpjes, wat blijft het toch een mooi natuurverschijnsel! Gelukkig geen doden en gewonden en viel de totale schade mee. Ben echt werkelijk benieuwd wat komend seizoen in Nederland gaat doen qua tornado's. Spannend!

@Blackidentity, dat het deel aan de grond niet goed is te zien op deze 'footage' wil dat nog niet zeggen dat het de grond niet heeft geraakt. En zoals jij het zegt is het dus geen tornado maar een windhoos omdat het de grond niet raakt?
Woonplaats: Alblasserwaard
Berichten: 867
Lid sinds: 8 mei. 2009
1 april 2010, 22:51 uur | Bericht #110418
Citaat van Black Identity, donderdag 1 april 2010, 22:24 uur kan dat niet echt een tornado noemen meer een windhoos, slurf raakt geen eens de grond

Dat is een grote misvatting hoor Black Identity! Dat de tornado niet 'zichtbaar' de grond raakt, daar heb je gelijk in. Het gebeurd namelijk regelmatig dat een tornado wel de grond raakt, maar dat deze niet helemaal tot de grond condenseerd, waardoor het lijkt alsof de tornado de grond niet raakt. Het tegendeel is echter waar!

De onderstaande foto is een prachtig voorbeeld. De tornado is niet volledig tot de grond gecondenseerd, maar op de grond is wel een duidelijke puinwolk te zien, het bewijs dat deze tornado wel degelijk aan de grond is.

;) Een 'tornado' heet pas een tornado als deze daadwerkelijk de grond heeft geraakt. Raakt deze niet de grond, dan krijgt het de naam 'funnel cloud' en niet tornado of windhoos. | Gewijzigd: 1 april 2010, 22:58 uur, door Narmolanya
"Sunshine is delicious, rain is refreshing, wind braces us up and snow is exhilarating. There is really no such thing as bad weather, only different kinds of good weather."-John Ruskin
Woonplaats:
Berichten: 0
Lid sinds: 15 mei. 2008
1 april 2010, 23:23 uur | Bericht #110422
Citaat van Verwijderde_gebruiker_01, donderdag 1 april 2010, 21:28 uur In mijn ogen ben je dan knap ziek bezig.


dank je wel voor je compliment .. laat ik er verder maar niet op reageren maar ik vind jou manier van reageren niet gezond en zeker niet als moderator met zulke uitlatingen naar je medeforumers | Gewijzigd: 1 april 2010, 23:26 uur, door blackidentity
Woonplaats:
Berichten: 0
Lid sinds: 10 jun. 2007
1 april 2010, 23:26 uur | Bericht #110425
Citaat van Black Identity, donderdag 1 april 2010, 23:23 uur dank je wel voor je compliment .. laat ik er verder maar niet op reageren maar ik vind jou manier van reageren niet gezond en zeker niet als moderator met zulke uitlatingen naar je medeforumers


Wederom niet goed gelezen he Het gaat niet om jou maar om de media
Woonplaats:
Berichten: 0
Lid sinds: 15 mei. 2008
1 april 2010, 23:31 uur | Bericht #110428
dan nog, er is een verschil tussen een windhoos en een tornado, media gaat daar niet om liegen, helga van leur ook niet ze zeggen allemaal hetzelfde windhoos is geen tornado, ze kunnen allebei wel schade aanrichten.
Woonplaats: Alblasserwaard
Berichten: 867
Lid sinds: 8 mei. 2009
1 april 2010, 23:37 uur | Bericht #110430
Citaat van Black Identity, donderdag 1 april 2010, 23:31 uur dan nog, er is een verschil tussen een windhoos en een tornado, media gaat daar niet om liegen, helga van leur ook niet ze zeggen allemaal hetzelfde windhoos is geen tornado, ze kunnen allebei wel schade aanrichten.

Met alle respect, maar dit klopt niet. Een tornado is precies hetzelfde als een windhoos. Ze ontstaan op dezelfde manier en ze kunnen dezelfde schade aanrichtten. Windhoos klinkt enkel wat vriendelijker waardoor het in de media vaak wordt gebruikt. Achter de schermen zal Helga van Leur het nooit over een windhoos hebben. | Gewijzigd: 1 april 2010, 23:38 uur, door Narmolanya
"Sunshine is delicious, rain is refreshing, wind braces us up and snow is exhilarating. There is really no such thing as bad weather, only different kinds of good weather."-John Ruskin
Woonplaats:
Berichten: 0
Lid sinds: 10 jun. 2007
1 april 2010, 23:39 uur | Bericht #110431
Citaat van Black Identity, donderdag 1 april 2010, 23:31 uur dan nog, er is een verschil tussen een windhoos en een tornado, media gaat daar niet om liegen, helga van leur ook niet ze zeggen allemaal hetzelfde windhoos is geen tornado, ze kunnen allebei wel schade aanrichten.

Hier een mailtje wat ik gekregen heb van een meteoroloog van Meteo-Consult Jordi Bloem.

QUOTE
Hallo Jan

Wij spreken bij MC toch liever over zwakke tornado's en niet zozeer over een gewone tornado wanneer die zich in Europa voordoet. Wij denken dan ook dat het woord windhoos in teksten en media beter is, tornado lijkt gelijk zo zwaar. In Europa zijn het kleinschalige tornado's (ook goede benaming) en soms vallen ze net in de laagste categorie van de Fujita (F)-schaal waar tornado's worden ingedeeld. F0 (en heeeeel soms F1)

Het woord wordt dan ook door ons gebruikt, maar dan in de vorm van een zwakke tornado of kleinschalige tornado en zeker geen windhoos.

Tyshane
Lid
Woonplaats: Noordoost veluwe
Berichten: 8824
Lid sinds: 25 mei. 2009
1 april 2010, 23:43 uur | Bericht #110432
Citaat van Black Identity, donderdag 1 april 2010, 23:31 uur dan nog, er is een verschil tussen een windhoos en een tornado, media gaat daar niet om liegen, helga van leur ook niet ze zeggen allemaal hetzelfde windhoos is geen tornado, ze kunnen allebei wel schade aanrichten.
Ik denk niet dat het met liegen te maken heeft.

Van oudsher wordt 'windhoos' in Nederland gebruikt terwijl meteorologisch gezien het gewoon een tornado is. Nederlandse media, of eigenlijk weerinstanties, zouden ervoor kunnen kiezen om het een tornado te noemen, maar kiezen er voor om de minder heftig klinkende term 'windhoos' te gebruiken. Hoogstwaarschijnlijk idd omdat tornado zeer negatieve associaties met zich meebrengt.

Het nadeel is dat als er een windhoos in NL langs komt met een F3 schaalindeling b.v. dan kan dat een behoorlijke schade betekenen. Met een woordje windhoos denken mensen dan al snel dat het wel meevalt terwijl het dus potentieel veel gevaar kan betekenen.

Desalniettemin pleit ik derhalve ook voor om het in Nederland gewoon tornado's te noemen voorzien van de schaling van Fujita. Dus f1, f2 etc. Vaak zal het dan in het begin van de schaling blijven steken in Nederland, maar je weet tenminste meteen waar je aan toe bent qua gevaar. Net als met de schaal van beaufort, de windkracht.

Maar goed, dit is mijn mening,

Twister...

Edit/ oke, jan was me voor, maar goed dat bedoel ik dus...
Woonplaats:
Berichten: 0
Lid sinds: 15 mei. 2008
1 april 2010, 23:47 uur | Bericht #110434
Tornado's in de USA kun je niet vergelijken met die in NL of Europa, het klimaat heel anders. En Jordi Bloem die ken ik niet sorry

De bekendste Tornado in NL is Chaam-Tricht tornado van 25 juni 1967 en dat was geen windhoos en er werd ook niet gesproken van een windhoos maar van een Tornado | Gewijzigd: 1 april 2010, 23:48 uur, door blackidentity
Amras
Lid
Woonplaats: Dordrecht
Berichten: 554
Lid sinds: 25 mei. 2009
1 april 2010, 23:56 uur | Bericht #110437
Citaat van Black Identity, donderdag 1 april 2010, 23:47 uur Tornado's in de USA kun je niet vergelijken met die in NL of Europa, het klimaat heel anders. En Jordi Bloem die ken ik niet sorry

De bekendste Tornado in NL is Chaam-Tricht tornado van 25 juni 1967 en dat was geen windhoos en er werd ook niet gesproken van een windhoos maar van een Tornado


Grinnik, wat ben jij een heerlijk eigenwijsje
(en nee, ik trek deze woorden niet eerder terug dan dat ik het bewijs heb gezien dat je ook maar enige graad hebt binnen de meteorologie)


@ de filmpjes en foto: Mooi man, zo wil ik ze nog wel eens van dichtbij zien (zonder dat er een vrachtwagen op mijn dak/koe in mijn visvijver waait)
Regen, das gewoon vloeibare zonneschijn
Woonplaats: Alblasserwaard
Berichten: 867
Lid sinds: 8 mei. 2009
1 april 2010, 23:58 uur | Bericht #110438
Citaat van Black Identity, donderdag 1 april 2010, 23:47 uur De bekendste Tornado in NL is Chaam-Tricht tornado van 25 juni 1967 en dat was geen windhoos en er werd ook niet gesproken van een windhoos maar van een Tornado

KNMI spreekt anders netjes volgens hun media regels over "zware windhozen"

Letterlijk van de KNMI website:
"16 augustus 2007 - Op zondag 25 juni 1967 werden Chaam in Brabant en Tricht in de Betuwe getroffen door voor ons land zeldzaam zware windhozen. Uniek was ook de waarschuwing die het KNMI die ochtend gaf."
Bron (knmi.nl)

Je kan stug blijven volhouden dat windhozen en tornado's 2 verschillende verschijnselen zijn, maar zoals ik al eerder zei: een tornado is 'precies' hetzelfde als een windhoos. | Gewijzigd: 2 april 2010, 00:15 uur, door Narmolanya
"Sunshine is delicious, rain is refreshing, wind braces us up and snow is exhilarating. There is really no such thing as bad weather, only different kinds of good weather."-John Ruskin
Woonplaats: Alblasserwaard
Berichten: 867
Lid sinds: 8 mei. 2009
2 april 2010, 00:17 uur | Bericht #110451
Ik stel overigens voor om weer ontopic te gaan en het weer te hebben over de tornado die Cadelbosco en Bagnolo heeft getroffen.
"Sunshine is delicious, rain is refreshing, wind braces us up and snow is exhilarating. There is really no such thing as bad weather, only different kinds of good weather."-John Ruskin
Tyshane
Lid
Woonplaats: Noordoost veluwe
Berichten: 8824
Lid sinds: 25 mei. 2009
2 april 2010, 00:32 uur | Bericht #110455
Ontopic = goed plan!

Hier nog een video van de tornado, waarbij de onderkant tevens wat beter is te zien:

Rutte31
Lid
Woonplaats: Gouda
Berichten: 2421
Lid sinds: 26 jul. 2008
2 april 2010, 00:52 uur | Bericht #110457
Ziet er allemaal lekker dreigend uit, en dit al zo vroeg in 't seizoen...heerlijk.
Woonplaats:
Berichten: 0
Lid sinds: 15 mei. 2008
2 april 2010, 01:09 uur | Bericht #110463
Citaat van Narmolanya, donderdag 1 april 2010, 22:58 uur KNMI spreekt anders netjes volgens hun media regels over "zware windhozen"

Letterlijk van de KNMI website:
"16 augustus 2007 - Op zondag 25 juni 1967 werden Chaam in Brabant en Tricht in de Betuwe getroffen door voor ons land zeldzaam zware windhozen. Uniek was ook de waarschuwing die het KNMI die ochtend gaf."
Bron (knmi.nl)

Je kan stug blijven volhouden dat windhozen en tornado's 2 verschillende verschijnselen zijn, maar zoals ik al eerder zei: een tornado is 'precies' hetzelfde als een windhoos.



meningen verschillen en nee ik ga jou geen gelijk geven Doei!
Terug naar boven
1 2
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.853 topics, welke bij elkaar 448.363 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.579 leden.
Het nieuwste lid is philip.beuckels@gmail.com.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 241 mensen aan het browsen op het forum. 1 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 241, lezen 2 mensen het topic "Lente discussietopic Deel 2 - 2013".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden