Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Clark, IN; Bullitt, KY; Jefferson, KY; Oldham, KY.

19 Apr 2024 06:25:15

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Clark, IN; Floyd, IN; Bullitt, KY; Jefferson, KY; Oldham, KY.

19 Apr 2024 06:10:35

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Breckinridge, KY; Hardin, KY; Meade, KY.

19 Apr 2024 06:10:35

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Cleburne, AR; Independence, AR; Stone, AR.

19 Apr 2024 06:10:34

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Independence, AR; Izard, AR; Stone, AR.

19 Apr 2024 05:36:00

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Clark, IN; Crawford, IN; Floyd, IN; Harrison, IN; Orange, IN; Perry, IN; Washington, IN; Meade, KY.

19 Apr 2024 05:35:59

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Franklin, IL; Hamilton, IL; Jefferson, IL; Wayne, IL.

19 Apr 2024 03:29:08

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gallatin, IL; Hamilton, IL; Saline, IL; White, IL; Posey, IN.

19 Apr 2024 03:29:07

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Clay, IN; Daviess, IN; Greene, IN; Knox, IN; Sullivan, IN; Vigo, IN.

19 Apr 2024 03:29:07

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Madison, MO.

19 Apr 2024 03:29:06

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Bollinger, MO.

19 Apr 2024 03:16:35

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Clark, IL; Coles, IL; Crawford, IL; Cumberland, IL; Jasper, IL.

19 Apr 2024 03:16:35

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Llano, TX.

19 Apr 2024 03:16:35

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Edwards, IL; Wabash, IL; White, IL; Gibson, IN; Posey, IN.

19 Apr 2024 03:16:34

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Lawrence, IL; Richland, IL.

19 Apr 2024 03:16:34
Actueel
1 / 4

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
Debbieke
Lid
Woonplaats: knesselare. oost-vlaanderen belgië
Berichten: 8924
Lid sinds: 7 aug. 2008
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
1 juni 2010, 20:04 uur | Bericht #121954
Vlaamse jongens van 17 stunten met ruimtefoto's .

Twee leerlingen van zeventien jaar hebben zelf foto's vanuit de ruimte gemaakt. Ze hingen een simpel fototoestel aan een waterstofballon en konden zo foto's nemen tot op 30 kilometer hoogte.



Het exploot van Kasper Verfaillie uit Ardooie en Martijn Debever uit Zwevezele begon met een wild idee op school in Ardooie, bij Roeselare. Op het Instituut Heilig Kindsheid volgen ze daar allebei het zesde jaar wetenschappen-wiskunde.

'Elke week hebben we één uur vrije ruimte', zegt Kasper. 'In dat uur mogen we doen wat we willen, maar op het einde van het jaar moet je tonen wat je bereikt hebt. De meeste mensen maken een naslagwerk, gericht op de studie die ze volgend jaar willen volgen. Wij wilden eens iets anders doen, we wilden de theorie omzetten naar de praktijk. Ik vond op het internet een project van twee hogeschoolstudenten die samen met hun professor foto's genomen hadden op 30 kilometer hoogte. Wij beslisten om hetzelfde te doen.'

Dure instrumenten
Het tweetal ontdekte snel een hele gemeenschap gelijkgestemde zielen op het internet. 'Eigenlijk werken we met een zogenaamde high altitude ballon. Dat is een ballon die ze gebruiken op het KMI om weerwaarnemingen te doen. Daarin zit waterstof, dat veel lichter is dan de lucht en dus hoog kan vliegen. De ballon bestaat uit latex en is zo gebouwd dat hij ontploft op 30 kilometer hoogte. Dat is drie keer zo hoog als een vliegtuig vliegt.'

Aan die ballon hingen de scholieren verschillende instrumenten zoals een thermometer, luchtdrukmeter en nog andere weermeters. En vooral: ze hingen er ook een fototoestel aan. Geen dure reflexcamera, maar een simpele vakantiecamera die zo was ingesteld dat hij elke twee minuten een foto nam. Een parachute moest de instrumenten veilig terug op aarde brengen, eenmaal de ballon op grote hoogte was ontploft. Een gps tenslotte moest de studenten toelaten hun instrumenten te recupereren.

'Ons grootste probleem was eigenlijk het geld', zegt Kasper. 'Aan de universiteit heb je fondsen, maar wij hebben zelf sponsors moeten zoeken. Het duurste instrument was de gps. Gelukkig kon een bedrijf ons zo'n systeem schenken. De ballon mochten we dan weer gebruiken van het KMI.'

In een tuintje
Vorige donderdag was het zover. De TraxGo 1 ging op het KMI in Ukkel de lucht in met alle apparatuur aan boord. 'Het KMI had deze datum moeten vastleggen, zodat het vliegverkeer op de hoogte was van onze stunt.'

Twee uur later werd het fototoestel teruggevonden in een tuintje in Hasselt. 'Dankzij onze gps wisten we exact waar de parachute was neergekomen. We hebben geluk gehad dat hij in een tuintje was terechtgekomen, want voor hetzelfde geld lag hij op een dak of in een boom. We waren daarvoor wel verzekerd, want het toestel kan evengoed ook schade maken als het door een raam valt of op een auto.'


foto van Martijn Debever

'Met de foto's hebben we natuurlijk niets wetenschappelijks bewezen, maar we hebben wel aangetoond dat twee simpele studenten uit een Ardooise school foto's vanuit de ruimte kunnen maken.'

Bron: Het Nieuwsblad
Mijn twitter: https://twitter.com/#!/debbietje128
Onweersdagen: 0
ruk
Lid
Woonplaats: Spijkenisse
Berichten: 1694
Lid sinds: 10 jun. 2007
1 juni 2010, 20:17 uur | Bericht #121958
HMMMMM.... ideetje om een vette onweersbui vanuit een ander hoekie te fotograveren !?!?!

en tuurlijk leuk voor je eigen fotoalbum ...je eerste ruimtefoto's!!
één ding is zeker, er is ALTIJD WEER!!!!
Waarom deze advertentie?
thijmco
Lid
Woonplaats:
Berichten: 1802
Lid sinds: 28 jul. 2008
1 juni 2010, 20:24 uur | Bericht #121960
zo'n lang draad heb ik niet eens aan m'n Draadontspanner :s
anirnith
Lid
Woonplaats:
Berichten: 817
Lid sinds: 9 jun. 2009
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
1 juni 2010, 20:50 uur | Bericht #121981
gaaf idee! en mooi dat ze het ook uitgevoerd hebben!
Woonplaats: Zutphen
Berichten: 342
Lid sinds: 21 dec. 2009
1 juni 2010, 20:57 uur | Bericht #121978
Wel grappig, vlieg je daar met je Cessnaatje, vliegt er een ballon met een vakantiecamera voor je cockpit langs.
Bekeuringen betaal ik nooit, want iets wat je krijgt hoef je niet te betalen.
Woonplaats: ijmuiden, noord holland
Berichten: 1257
Lid sinds: 30 jan. 2008
1 juni 2010, 21:35 uur | Bericht #122001
jammer dat ze een eige nieuwbericht krijgen van 1 of ander nieuwsblad terwijl dit idee 8 jaar terug al uitgevoerd is....
maarja, er zijn er gelukkig weinig die het na doen anders moeten we nog belasting gaan betalen voor het luchtruim
bekijk mijn website, klikje hier... Canon eos: Canon EF:1DmkIIN - 17-40 f4 L1DmkIII - 24-105 f4 L IS5DmkII - 100mm f2.8 L IS40D - 70-200 f2.8 L ISCanon 580 EX II x3 Cactuc v4
Woonplaats:
Berichten: 2279
Lid sinds: 28 mei. 2009
1 juni 2010, 23:27 uur | Bericht #122028
Dit is een prachtig initiatief!
corro
Lid
Woonplaats: oosterwolde fryslan
Berichten: 192
Lid sinds: 24 okt. 2006
1 juni 2010, 23:32 uur | Bericht #122031
shit sinds ik de 1e berichten via een wetensschapsite zag jaren terug wou ik het ook...helaas geld ontbreekt hier wel ns wat
wel alles gevolgd pas het laatste half jaar booming...nu toch stiekum jaloers op n goede manier op 2 belgische kidzz
much respect
Woonplaats: Voorst (Ten oosten van Apeldoorn)
Berichten: 384
Lid sinds: 25 mei. 2009
2 juni 2010, 00:04 uur | Bericht #122042
Raar dat al die apparatuur nog werkt op die hoogte, t is namelijk nou niet echt een "normale" kamertemperatuur daar
Woonplaats: Arkel
Berichten: 431
Lid sinds: 28 jul. 2008
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
2 juni 2010, 18:39 uur | Bericht #122174
Citaat van vossejongk, woensdag 2 juni 2010, 0:04 uur Raar dat al die apparatuur nog werkt op die hoogte, t is namelijk nou niet echt een "normale" kamertemperatuur daar

Dat vond ik nou ook. Lijkt mij een grap
Dichter bij moeder natuur! I love it **stormchaser for life** Fotografie website Lynette RensenInterviews over stormchasen! AD rivierenland en De stad GorinchemInterviews Stormchasen NL, Lynette Rensen
lovejer
Lid
Woonplaats: Nieuwegein
Berichten: 411
Lid sinds: 2 jul. 2008
2 juni 2010, 19:22 uur | Bericht #122137
Haha wat super leuk dat ze dat gedaan hebben, en dat het nog gelukt is ook!
ONWEER-staanbaar
Brian
Lid
Woonplaats: Lelystad
Berichten: 1348
Lid sinds: 17 mei. 2008
2 juni 2010, 20:57 uur | Bericht #122239
Best grappig
Ik heb er zelf ook over na gedacht om een rc helicopter te kopen, die sterk genoeg is om een klein cameraatje te dragen, zodat je landschappen/weersomstandigheden etc toch op een andere manier kunt fotograferen.
Want laten we rieel wezen, zoek jij maar eens op het internet je vind niet zo gek veel foto's vanuit die hoek.....misschien HET nieuwe fotograferen?
Ok het is welliswaar niet zo hoog als die gasten hebben gedaan lol maar toch weer een innovatief ideetje voor ''weer'' liefhebbers. ph34r.gif | Gewijzigd: 2 juni 2010, 21:00 uur, door Brian
Check out the light show:)
Estoque
Lid
Woonplaats: Broekhuizen (Meppel)
Berichten: 534
Lid sinds: 13 feb. 2010
2 juni 2010, 21:17 uur | Bericht #122242
Lijkt me inderdaad een leuke manier om zo te filmen of
foto's te maken.

-Heaven denkt al gelijk aan een helikoptertje in een onweersbui-
Debbieke
Lid
Woonplaats: knesselare. oost-vlaanderen belgië
Berichten: 8924
Lid sinds: 7 aug. 2008
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
2 juni 2010, 22:16 uur | Bericht #122281
Luchtfoto's vanaf een weerballon

Het KMI verleende op donderdag 27 mei 2010 haar medewerking aan het project van Martijn Debever en Kasper Verfaillie, twee laatstejaars van het Instituut Heilige Kindsheid te Ardooie, zodat zij foto´s konden nemen vanaf een weerballon. 3 keer per week lanceert het KMI een peilingsballon waaraan een radiosonde bevestigd wordt. Dit instrument meet de temperatuur, de relatieve vochtigheid, de luchtdruk, de windsnelheid, de windrichting en de hoeveelheid ozon in functie van de hoogte.


Klaarmaken van de sonde met het fototoestel

Voor het project van Martijn en Kasper, werd niet alleen een radiosonde, maar ook een eenvoudig fototoestel en een gps aan de met waterstof gevulde weerballon vast gemaakt. Een dergelijke ballon stijgt meestal tot ver boven het wolkendek - hier in België reiken de wolken doorgaans tot een maximale hoogte van 11 km, wat ook ongeveer de typische kruishoogte van vliegtuigen is -, en dit tot een hoogte van zo´n 30 km vanwaar je prachtige foto´s van de aardse atmosfeer kan nemen. Op dergelijke hoogte ligt het overgrote deel van de massa van de atmosfeer lager, zodat de hemel erboven, zelfs overdag, al zwart is. Het is er al mogelijk om de kromming van de horizon, door de bolle vorm van de aarde, te fotograferen.


De aarde met de zwarte hemel

Aangezien je een fototoestel niet vanop afstand kan bedienen, hadden Kasper en Martijn hun fototoestel, met de hulp van een scriptje, zo geprogrammeerd dat het automatisch en op geregelde tijdstippen - om de 2 à 30 seconden - foto´s trok. In tegenstelling tot de meteorologische gegevens en de positie van de ballon, die onmiddellijk via radiogolven naar het ontvangstsysteem te Ukkel doorgestuurd worden, moesten Martijn en Kasper op zoek gaan naar hun fototoestel om de foto´s te kunnen bemachtigen.



Wanneer een ballon stijgt, daalt de luchtdruk met de hoogte, waardoor het volume van de ballon steeds uitzet, tot op het ogenblik dat de rubberen ballon, op zo´n 30 km hoogte dus, ontploft. Vanaf dat ogenblik valt de kapotte ballon weer naar beneden en klapt er een parachute open. Hierdoor wordt de val afgeremd, zodat de instrumenten en het fototoestel onbeschadigd de grond kunnen bereiken. Om de exacte positie van de landingsplaats te kunnen bepalen, konden Martijn en Kasper beroep doen op de ingebouwde gps van de radiosonde, én op de gps, in bruikleen van het bedrijf Traxgo in Waregem, die ze zelf meestuurden. 2 uur na de lancering vonden Kasper en Martijn hun fototoestel intact terug in een tuintje te Spalbeek, een deelgemeente van Hasselt, op een kleine 65 km - in vogelvlucht - van Ukkel.

Het KMI wil Martijn en Kasper van harte feliciteren met hun geslaagde en tot in de puntjes voorbereidde missie. Ook wensen wij hen veel succes met hun nakende examens en hun verdere studies.

Bron: KMI | Gewijzigd: 4 mei 2017, 12:16 uur, door Joyce.s
Mijn twitter: https://twitter.com/#!/debbietje128
Onweersdagen: 0
Woonplaats:
Berichten: 1
Lid sinds: 23 aug. 2010
23 augustus 2010, 22:57 uur | Bericht #149354
@ iedereen: bedankt voor de positieve reacties, wij hadden ook niet gedacht dat het zo'n succes ging zijn.

Wanneer u meer informatie wilt over ons project, gelieve dan onze facebookpage te raadplegen:

http://www.facebook.com/pages/Traxgo-1/114...65302395?ref=ts

Op deze page staan alle foto's, panorama's, 1 van de 4 video's en hoe we het hebben aangepakt.
Wanneer u vragen heeft over ons project, dan kunt u het daar zeker stellen!

Alvast bedankt voor jullie interesse.

Vriendelijke groeten

Kasper Verfaillie
Diem
Lid
Woonplaats: Hoeksche Waard
Berichten: 755
Lid sinds: 8 mei. 2010
2 februari 2012, 17:31 uur | Bericht #328112
Geweldig idee en heel mooi uitgevoerd!
Ik ben op dit onderwerp gekomen doordat ik pas een filmpje heb gezien hoe 2 Canadezen een Lego-mannetje de ruimte in hadden gestuurd.
Het lijkt mij ook wel vet om zoiets te doen deze zomer. Ik zal is aan een paar vrienden vragen of ze dit ook wel zien zitten.
En anders hier iemand?
Woonplaats: Zwolle
Berichten: 370
Lid sinds: 2 jan. 2012
2 februari 2012, 17:58 uur | Bericht #328140
Citaat van Diem, donderdag 2 februari 2012, 17:31 uur Geweldig idee en heel mooi uitgevoerd!
Ik ben op dit onderwerp gekomen doordat ik pas een filmpje heb gezien hoe 2 Canadezen een Lego-mannetje de ruimte in hadden gestuurd.
Het lijkt mij ook wel vet om zoiets te doen deze zomer. Ik zal is aan een paar vrienden vragen of ze dit ook wel zien zitten.
En anders hier iemand?


Mij lijkt het ook wel leuk om te doen eigenlijk moesten ze het filmen
Twitter: https://twitter.com/#!/Art_of_thunders

Best chase!!
28-06-2011
10-09-2011
10-05-2012
Picobyte
Lid
Woonplaats: Stadskanaal/Kopstukken
Berichten: 694
Lid sinds: 31 jan. 2010
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
2 februari 2012, 18:09 uur | Bericht #328149
Citaat van vossejongk, dinsdag 1 juni 2010, 23:04 uur Raar dat al die apparatuur nog werkt op die hoogte, t is namelijk nou niet echt een "normale" kamertemperatuur daar Is minder lastig dan het lijkt omdat een ballon met de lucht meedrijft en het dus amper waait ten opzichte van de apparatuur.
De dichtheid van de lucht wordt bij het opstijgen ook snel lager waardoor er via contactwarmte weinig energie meer wordt overgedragen en de meeste warmte als straling moet ontsnappen.
En dan werkt zo'n piepschuim bakje prima ter isolatie.
Ook verbruikt een digicam een beetje stroom waardoor die wat warmer blijft en is de looptijd van het experiment relatief kort.

Bliksem is gewoon gratis random stroom.Die donder krijg je er extragratis nog bij.
Diem
Lid
Woonplaats: Hoeksche Waard
Berichten: 755
Lid sinds: 8 mei. 2010
2 februari 2012, 20:48 uur | Bericht #328368
Citaat van Team_*SSC*, donderdag 2 februari 2012, 17:58 uur Mij lijkt het ook wel leuk om te doen eigenlijk moesten ze het filmen
Ja inderdaad, filmen zou helemaal mooi zijn geweest.
Het mooiste is als je dit doet bij een onbewolkte dag.
Als ik dit ga doen zal ik een GoPro HD camera aanschaffen.
Hier een filmpje met zo'n camera.

Geweldig toch? | Gewijzigd: 2 februari 2012, 20:48 uur, door Diem
Diem
Lid
Woonplaats: Hoeksche Waard
Berichten: 755
Lid sinds: 8 mei. 2010
5 februari 2012, 17:03 uur | Bericht #332763
Citaat van Picobyte, donderdag 2 februari 2012, 18:09 uur Is minder lastig dan het lijkt omdat een ballon met de lucht meedrijft en het dus amper waait ten opzichte van de apparatuur.
De dichtheid van de lucht wordt bij het opstijgen ook snel lager waardoor er via contactwarmte weinig energie meer wordt overgedragen en de meeste warmte als straling moet ontsnappen.
En dan werkt zo'n piepschuim bakje prima ter isolatie.
Ook verbruikt een digicam een beetje stroom waardoor die wat warmer blijft en is de looptijd van het experiment relatief kort.

Op die hoogte waait het wel heel hard, je hebt ook de straalstroom.
Bij dit filmpje wordt helemaal geen piepschuim bakje gebruikt.
En toch werkt de camera nog zonder problemen
-----
Als ik de ballon hier loslaat, is het dan mogelijk dat hij in de Noordzee terechtkomt? Of is het onmogelijk dat de ballon westelijker neerkomt omdat de straalstroom altijd van west naar oost gaat?

Terug naar boven
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.849 topics, welke bij elkaar 448.358 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.576 leden.
Het nieuwste lid is Jeffrey bunk .

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 128 mensen aan het browsen op het forum. 1 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 128, lezen 2 mensen het topic "Zomerverwachting Europa 2013 (Algemeen)".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden