Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Lincoln, NE.

15 May 2024 04:51:46

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Boyd, NE; Brown, NE; Holt, NE; Keya Paha, NE; Rock, NE.

15 May 2024 03:26:38

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Hayes, NE; Lincoln, NE.

15 May 2024 03:18:32

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Albany, WY; Carbon, WY.

15 May 2024 03:13:44

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Keya Paha, NE; Rock, NE.

15 May 2024 03:13:43

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Bladen, NC.

15 May 2024 02:40:42

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Tripp, SD.

15 May 2024 02:40:42

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Keya Paha, NE.

15 May 2024 02:40:42

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Columbus, NC; Horry, SC.

15 May 2024 01:56:31

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Duplin, NC.

15 May 2024 01:56:31

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Jackson, AL; Madison, AL.

15 May 2024 01:56:30

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Sampson, NC.

15 May 2024 01:56:30

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Mellette, SD; Todd, SD; Tripp, SD.

15 May 2024 01:36:15

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Sampson, NC.

15 May 2024 01:36:15

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Cumberland, NC; Sampson, NC.

15 May 2024 01:36:14
Actueel
1 / 4

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
1 2 3
thefly
Lid
Woonplaats: de Bilt
Berichten: 375
Lid sinds: 18 jan. 2010
18 juli 2010, 00:23 uur | Bericht #141373
Nou onze hond wordt alleen maar onrustig van mij omdat ik onrustig wordt pfffffff anders slaapt tie gewoon door het lawaai heen (Rottweiler)
kijk ook is op de bilt in het weer TWITTER WEBCAM
Imrich
Lid
Woonplaats: Deventer Overijssel
Berichten: 904
Lid sinds: 1 feb. 2008
20 juli 2010, 21:44 uur | Bericht #142014
Citaat van breker, dinsdag 20 juli 2010, 21:26 uur lk zal nog een sterker verhaal vertellen, heb ik me ook maar laten vertellen of het waar is laat ik even in het midden. Maar er zijn ook mensen die hoofdpijn krijgen als een onweersbui zich aandient.

Is geen sterk verhaal ik ben zo en persoon die en weer omslag en onweer voelen door hoofdpijn. Afgelopen week was ik vooral woensdag beroerd als en hond en dat hebben we geweten.

Overigens heb ik er pas ook over verteld over die hond die het vertikte om verder te lopen en alle andere dieren geluid wat verstomde om het geluid van de krekels na. Dus ja dieren voelen het echt we aan komen.
Waarom deze advertentie?
anirnith
Lid
Woonplaats:
Berichten: 817
Lid sinds: 9 jun. 2009
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
20 juli 2010, 21:44 uur | Bericht #142016
Citaat van breker, dinsdag 20 juli 2010, 21:26 uur lk zal nog een sterker verhaal vertellen, heb ik me ook maar laten vertellen of het waar is laat ik even in het midden. Maar er zijn ook mensen die hoofdpijn krijgen als een onweersbui zich aandient.
dank u...

ik ben dus zoiemand... ik heb niet altijd door dat dat het is maar als de eerste flits dan gezien word en de eerste donder gehoord dan weet ik dat dat het was!
Richardus
Lid
Woonplaats: Groningen
Berichten: 1294
Lid sinds: 27 jun. 2009
20 juli 2010, 21:46 uur | Bericht #142017
Mijn katten kijk voor, tijdens en na het onweer niet op of om.
EdwardvG
Lid
Woonplaats: Dalfsen
Berichten: 278
Lid sinds: 5 jul. 2010
21 juli 2010, 00:22 uur | Bericht #142074
Tuurlijk voelen ze het aankomen, dieren zijn een stuk gevoeliger dan mensen in alles eigenlijk wel.
Daarom vind ik dat stilte voor de storm altijd zo mooi, laatst met die hevige onweer en wind stond ik met mijn zus buiten en het was angstwekkend stil, geen wind geen vogels geen dieren niks, alleen in de verte de weg met allemaal mensen in auto's die lekker reden
Ik denk overigens ook dat het met huisdieren deels aan het baasje ligt, als het baasje onrustig wordt van onweer worden dieren dat ook sneller, dat merk ik ook duidelijk met onze honden.
Wij hebben 3 labradors, 1teefje die heeft meer met mijn moeder een band en 1reutje die wat meer met mij een band heeft. Het teefje wordt altijd wat onrustig van onweer en vind het niet leuk -> Moeder
En het reutje boeit het niet echt en gaat vaak bij me zitten kijken naar buiten -> ik
Zo denk ik dat je als baasje heel veel invloed uitoefent op de dieren, als je zelf bang bent voor onweer worden je dieren dat ook sneller, als je het leuk vind vinden je dieren het ook sneller leuk.

Woonplaats:
Berichten: 160
Lid sinds: 3 jul. 2009
31 juli 2010, 22:11 uur | Bericht #144474
Ook ik heb bij drie weerverschijnselen altijd op voorhand hoofdpijn: Onweer, mist en sneeuw. Is mijn barometer!

Ik vind onweer absoluut niet leuk, maar mijn hond (leeft al lang niet meer), had er helemaal niets van, dus denk ik dat het overbrengen van angst niet altijd op gaat.
Denk aan de tsunami, toen waren al veel dieren naar hoger gelegen gebieden gevlucht, dus die dieren hebben dat natuurverschijnsel (nou ja, ramp) toch aan voelen komen.
bazje
Lid
Woonplaats:
Berichten: 5
Lid sinds: 3 apr. 2011
25 april 2011, 17:59 uur | Bericht #225994
hey

dieren voelen noodweer of slecht weer echt wel aan komen
was in oostenrijk toen ik ook echt noodweer kreeg
was daar voor nog aan het wandelen in de bergen en normaal lopen de koeien daar vrij rond
maar nu waren ze al uit hun eigen in die kleine stalletjes gegaan
wat dus aangaf dat er slecht weer op komst was.
is toch wel een mooi meter om te zien dat er slecht weer aan komt betere voorspellers kan je niet hebben

gr bas | Gewijzigd: 25 april 2011, 18:00 uur, door bazje
Sanwa
Lid
Woonplaats: winkel
Berichten: 5550
Lid sinds: 3 jul. 2009
25 april 2011, 19:14 uur | Bericht #226010
mijn katten voel en onweer goed aankomen, katten rennen naar het bed en gaan het liefst onder de dekens liggen. zelf krijg ik behoorlijk hoofdpijn, hoe dat kan geen idee. maar wel heel apart.
maar dieren voelen het inderdaad als er ander weer komt.

kijken of het dit jaar weer zo is.
gr marieke
Bekijk het van de zonnige kant, de meeste regen valt naast je.
PatrickM
Lid
Woonplaats: Heiloo
Berichten: 1019
Lid sinds: 9 jul. 2008
25 april 2011, 19:51 uur | Bericht #226023
katten hier doen niet zoveel bijzonders.
Ikzelf wel, als er onweer aankomt, kijk ik spontaan op onweer-online en de radarbeelden.
Kimmey
Lid
Woonplaats: Wageningen
Berichten: 987
Lid sinds: 8 jun. 2007
26 april 2011, 14:22 uur | Bericht #226170
Ik merk wel dat als er onweer aankomt dat koeien naar elkaar toe trekken..
Woonplaats: Stiens
Berichten: 55
Lid sinds: 8 jun. 2010
26 april 2011, 14:36 uur | Bericht #226178
Dieren horen het vooral eerder aankomen met hun scherper gehoor.
De zintuigen van dieren zijn veel scherper dan die van ons, dus als die het onweer al horen kan het nog uren duren voor wij er erg in hebben met ons zeer beperkte gehoor.

Zo ook bij aarbevingen. Die trillingen horen en voelen ze ook, net als seismografen.
Het zijn allemaal overlevings mechanismen die bij ons zijn verdwenen door de jaren heen.
Bac00
Lid
Woonplaats: Hoogeveen
Berichten: 510
Lid sinds: 22 apr. 2011
26 april 2011, 20:10 uur | Bericht #226250
De reden dat dieren onweer eerder opmerken dan mensen heeft vrij weinig met het intuïtief "aanvoelen" te maken..
Het heeft te maken met het feit dat het gehoor van sommige dieren veel sterker ontwikkeld is dan bij mensen..

Bliksem veroorzaken geluidsgolven, zogenaamd infrageluid, waarvan de frequentie zo laag ligt (onder 20 Hz), dat het menselijk gehoororgaan dit niet meer als geluid kan waarnemen, naarmate de afstand van het geluid toeneemt zullen uiteindelijk steeds lagere tonen overblijven, die op den duur niet meer voor het menselijk gehoor hoorbaar zijn..

Sommige diersoorten kunnen deze trillingen waarnemen en gaan die dan interpreteren als waarschuwing. Een erg bekend voorbeeld uit een iets andere invalshoek is de tsunami van 2e kerstdag 2004 .
Er werd toen gemeld dat dieren wegvluchtten van de kusten en veiligere oorden landinwaarts gingen opzoeken.
Deze dieren waren in staat het infrasone geluid waar te nemen die werden veroorzaakt door de zeer zware onderzeese aardbeving (die uiteindelijk tot de tsunami leidde.)

Over grote afstanden worden de hogere frequenties van het geluid geabsorbeerd, zodat alleen de lage frequenties overblijven. De scherpe knal bevat ook veel hoge frequenties, die als het onweer verder weg gehoord wordt, zijn geabsorbeerd.

*om infrageluid op te wekken zijn grote verplaatsende volumes lucht, of bewegende oppervlaktes, nodig.
bronnen van infrageluid zijn:

*exploderende vulkanen. De gewelddadige erupties van de Etna in de zomer van 2001 zijn in Nederland geregistreerd. Het infrageluid dat vrijkwam bij deze uitbarstingen heeft een afstand van 1800 km afgelegd.

*grote explosies, zoals die van de vuurwerkramp in Enschede.

*hevige onweerstormen

*vliegtuigen die door de geluidsbarrière gaan, zijn in staat onhoorbaar geluid voort te brengen. De dubbele knal die te horen is wanneer een vliegtuig sneller vliegt dan de geluidssnelheid (ca. 340 m/s = 1200 km/uur), kan op grote afstand nog worden waargenomen als infrageluid.

*bovengrondse kernbomproeven.


En om alleen die redenen kunnen sommige dieren het eerder aan "horen/voelen" aankomen dan mensen | Gewijzigd: 26 april 2011, 20:19 uur, door Bac00
nickmi3
Lid
Woonplaats: den bosch
Berichten: 50
Lid sinds: 1 mei. 2009
26 april 2011, 21:26 uur | Bericht #226281
Onze yorkshire terrier(hond) word helemaal gek!
Terug naar boven
1 2 3
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.858 topics, welke bij elkaar 448.381 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.584 leden.
Het nieuwste lid is Rooie bert.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 36 mensen aan het browsen op het forum. 0 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 36, lezen 2 mensen het topic "Winterdiscussie topic 2011/2012 deel 8".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden