Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

De kaart KNMI klassieke pluim is bijgewerkt.

28 Mar 2024 16:59:57

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Beaufort, NC; Craven, NC; Jones, NC; Pamlico, NC.

28 Mar 2024 10:03:12

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Screven, GA.

28 Mar 2024 03:29:38

De kaart KNMI klassieke pluim is bijgewerkt.

27 Mar 2024 15:59:58

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gadsden, FL; Leon, FL; Liberty, FL; Wakulla, FL.

27 Mar 2024 14:15:23

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Alachua, FL; Columbia, FL; Gilchrist, FL.

27 Mar 2024 13:40:38

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dixie, FL.

27 Mar 2024 13:33:57

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Levy, FL.

27 Mar 2024 13:25:44

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dixie, FL; Taylor, FL.

27 Mar 2024 13:13:44

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gadsden, FL; Leon, FL; Decatur, GA; Grady, GA.

27 Mar 2024 13:08:44

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gadsden, FL; Leon, FL; Liberty, FL.

27 Mar 2024 13:03:11

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gadsden, FL; Leon, FL; Liberty, FL; Wakulla, FL.

27 Mar 2024 12:26:19

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Franklin, FL; Liberty, FL.

27 Mar 2024 12:16:03

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Franklin, FL; Gulf, FL; Liberty, FL.

27 Mar 2024 12:03:34

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Franklin, FL; Gulf, FL.

27 Mar 2024 11:36:51
Actueel
1 / 4

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
Woonplaats:
Berichten: 0
Lid sinds: 10 jun. 2007
8 juni 2010, 08:40 uur | Bericht #124508
Bliksemgevaar

De bliksem is één van de gevaarlijkste weersverschijnselen. Vooral wanneer het onweer nabij is en de tijd tussen bliksem en donder minder dan 10 seconden bedraagt levert de bliksem gevaar op. Het gerommel in de verte is al ruim tevoren hoorbaar, zodat de bui niemand hoeft te verrassen. Het gevaar om persoonlijk door de bliksem getroffen te worden is relatief gering, maar de gevolgen kunnen ernstig zijn. Gemiddeld worden tegenwoordig in Nederland 1 of 2 mensen per jaar dodelijk door de bliksem getroffen, vroeger waren dat er waarschijnlijk meer.



Onweersbuien kondigen zich meestal luid en duidelijk aan en ook in de weersverwachting wordt de kans op onweer aangegeven. Bij naderend onweer is binnenshuis de veiligste plaats. Heftige windvlagen en regen kunnen bij openstaande ramen wel schade aanrichten. Veilig is ook een afgesloten auto of metalen caravan, omdat bij een blikseminslag de lading direct wordt afgevoerd. De restlading die op de auto achterblijft is zo gering dat u na een inslag niet tegen een paaltje hoeft te rijden. Wacht echter met uitstappen tot het onweer voorbij is.

Het licht van de bliksem is bijzonder fel en een nabije inslag kan u verblinden. Automobilisten moeten behalve op windstoten en zware regen ook daarop bedacht zijn. Bij een (nabije) blikseminslag zal de stroom zich een weg banen langs leidingen. Kranen, een bad of douche en radiatoren kunnen gevaar opleveren, al gebeurt dat zelden. Schade aan apparatuur kan worden beperkt of voorkomen door tijdig stekkers uit de antenne-aansluitingen te halen en de telefoon- en modemaansluiting los te koppelen van de computer. Wie buitenshuis overvallen wordt door het onweer en geen goede schuilplaats vindt kan zich het best zo klein mogelijk maken door op de hurken te zitten. Houd daarbij de voeten tegen elkaar, zodat de stroom niet door uw lichaam kan lopen. Schuil nooit onder een alleenstaande boom, langs een bosrand of in de buurt van een metalen afrastering.



Als het onweer nabij is zijn meren, vaarten, de zee en het strand, ook vanwege plotselinge windstoten, gevaarlijke plaatsen: zwemmen, surfen en varen levert veel risico op. Alleen boten met een afgesloten metalen hut zijn binnen veilig. Ook in een tent is het risico groter dan binnenshuis vooral als de tent het hoogste punt in de omgeving is. Gevaarlijk is het vooral als de tent staat onder een alleenstaande boom, bij een metalen hek of bij lichtpalen. Ook bij een inslag dicht in de buurt kunt u verwondingen oplopen. Ervaring heeft inmiddels ook geleerd dat het gebruik van MP3 spelers tijdens onweer verwondingen kan opleveren.

Bron KNMI | Gewijzigd: 3 februari 2017, 08:46 uur, door Joyce.s
monique
Lid
Woonplaats: bergen op zoom
Berichten: 127
Lid sinds: 3 jun. 2008
8 juni 2010, 09:01 uur | Bericht #124512
interresant stukje om te lezen
Waarom deze advertentie?
Woonplaats: Arnhem
Berichten: 667
Lid sinds: 14 apr. 2009
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
8 juni 2010, 09:05 uur | Bericht #124513
mooi stukkie tekst!

TwitterFotoFanatic WebsiteStormchase team Arnhem ****Get out of my way!! I have a storm to catch!!****
kouros1
Lid
Woonplaats: Ede
Berichten: 25
Lid sinds: 10 apr. 2009
8 juni 2010, 09:32 uur | Bericht #124516
Netjes Jan
Dreamely
Lid
Woonplaats: Gouda
Berichten: 290
Lid sinds: 6 jun. 2010
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
8 juni 2010, 09:33 uur | Bericht #124517
Erg interessant stukkie tekst
Gertjan
Lid
Woonplaats:
Berichten: 67
Lid sinds: 27 apr. 2008
8 juni 2010, 10:00 uur | Bericht #124525
Je moet de mensen niet "bang" maken Jan ! | Gewijzigd: 8 juni 2010, 10:00 uur, door Gertjan
Tyshane
Lid
Woonplaats: Noordoost veluwe
Berichten: 8824
Lid sinds: 25 mei. 2009
8 juni 2010, 11:07 uur | Bericht #124542
Nee dit vind ik geen bang maken, dit is goed om te plaatsen. Een gewaarschuwd mens... Het is nou eenmaal een gevaarlijk weersverschijnsel, ook al genieten wij er enorm van, is het goed om ook de gevaren te benadrukken denk ik.
Woonplaats:
Berichten: 0
Lid sinds: 10 jun. 2007
8 juni 2010, 11:31 uur | Bericht #124549
Dat de bliksem je raakt is zo enorm klein. Als je weet hoe ik altijd sta met foto's maken en waar ik sta..... Auto rijden is gevaarlijker
Tyshane
Lid
Woonplaats: Noordoost veluwe
Berichten: 8824
Lid sinds: 25 mei. 2009
8 juni 2010, 11:38 uur | Bericht #124553
Citaat van Verwijderde_gebruiker_01, dinsdag 8 juni 2010, 11:31 uur Dat de bliksem je raakt is zo enorm klein. Als je weet hoe ik altijd sta met foto's maken en waar ik sta..... Auto rijden is gevaarlijker
Idd, en dat terwijl je in de auto juist met bliksem erg veilig bent!
Woonplaats: gaanderen
Berichten: 27
Lid sinds: 8 jun. 2010
8 juni 2010, 16:48 uur | Bericht #124851
mooi stukje. zolang het net regent ben ik eigenlijk altijd wel om het huis naar de onweer aan het kijken.
onweer van 2013
19/6
20/6
Picobyte
Lid
Woonplaats: Stadskanaal/Kopstukken
Berichten: 694
Lid sinds: 31 jan. 2010
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
8 juni 2010, 21:23 uur | Bericht #125255
Mocht je toevallig buiten lopen en zo'n paaltje als in mijn avatar zien,ga dan juist midden onder die paal staan.
Hoogspanningsmasten zijn gebouwd op lange gepulste palen d.w.z men boort een gat doet daar stalen dikwandige buis in en vult deze met gewapend beton en de ankerplaten voor de te bouwen mast.
Het ding maakt dus op alle vier de hoeken tot soms wel dertig meter diep met een super dikke 'elektrode' degelijk aard contact.
Betere bliksemafleiders kom je in het 'wild' niet tegen
Bliksem is gewoon gratis random stroom.Die donder krijg je er extragratis nog bij.
Marjoo
Lid
Woonplaats: Arnhem
Berichten: 566
Lid sinds: 7 jun. 2010
8 juni 2010, 22:07 uur | Bericht #125323
Als proffesionele bangerd is het juist goed te weten dat onweerliefhebbers ook weten dat het gevaarlijk is. Is eerlijk en geeft vertrouwen om het zo uit te drukken.
Top gedaan Jan
Tyshane
Lid
Woonplaats: Noordoost veluwe
Berichten: 8824
Lid sinds: 25 mei. 2009
8 juni 2010, 22:28 uur | Bericht #125352
Citaat van Picobyte, dinsdag 8 juni 2010, 21:23 uur Mocht je toevallig buiten lopen en zo'n paaltje als in mijn avatar zien,ga dan juist midden onder die paal staan.
Hoogspanningsmasten zijn gebouwd op lange gepulste palen d.w.z men boort een gat doet daar stalen dikwandige buis in en vult deze met gewapend beton en de ankerplaten voor de te bouwen mast.
Het ding maakt dus op alle vier de hoeken tot soms wel dertig meter diep met een super dikke 'elektrode' degelijk aard contact.
Betere bliksemafleiders kom je in het 'wild' niet tegen

Oke dan, goede tip!
Janet1814
Lid
Woonplaats: Zeist (UT)
Berichten: 605
Lid sinds: 15 apr. 2009
9 juni 2010, 00:36 uur | Bericht #125527
goed stukje, en ja, ook al is de kans klein, je moet er wel verstanding mee omgaan. Ik wist bijv. niet van die mp3 speler! Lekker dan...hahaha maar ik neem het risico wel
lingy28
Lid
Woonplaats: wageningen
Berichten: 197
Lid sinds: 30 jul. 2008
9 juni 2010, 03:24 uur | Bericht #125537
interessant stukje jan heb jij deze toevallig ook voor nos teletekst geschreven? ik las daar namelijk eigenlijk precies hetzelfde... en over dat met bliksem buiten staan, ik ken het idee, maar ik blijf toch meestal wel in de buurt van mn achterdeur lol, mocht het me te dichtbij komen ben ik zo binnen (schijterd die ik ben )
Woonplaats:
Berichten: 0
Lid sinds: 10 jun. 2007
9 juni 2010, 07:49 uur | Bericht #125548
Citaat van lingy, woensdag 9 juni 2010, 3:24 uur interessant stukje jan heb jij deze toevallig ook voor nos teletekst geschreven? ik las daar namelijk eigenlijk precies hetzelfde... en over dat met bliksem buiten staan, ik ken het idee, maar ik blijf toch meestal wel in de buurt van mn achterdeur lol, mocht het me te dichtbij komen ben ik zo binnen (schijterd die ik ben )

Nee er staat onder de tekst Bron KNMI
Terug naar boven
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.842 topics, welke bij elkaar 448.334 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.574 leden.
Het nieuwste lid is Stormliefhebber787.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 178 mensen aan het browsen op het forum. 4 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 178, lezen 9 mensen het topic "Berichtgeving aardbevingen Noord Nederland ".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden