Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Bossier, LA; Caddo, LA; De Soto, LA; Harrison, TX; Panola, TX; Rusk, TX.

29 Apr 2024 02:24:13

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Houston, TX.

29 Apr 2024 02:24:13

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Cherokee, TX; Nacogdoches, TX.

29 Apr 2024 02:24:13

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Madison, TX.

29 Apr 2024 02:24:13

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Crawford, AR; Sebastian, AR; Sequoyah, OK.

29 Apr 2024 02:24:13

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Adair, OK; Cherokee, OK; Delaware, OK; Mayes, OK; Rogers, OK; Wagoner, OK.

29 Apr 2024 02:24:13

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Cherokee, TX.

29 Apr 2024 02:24:13

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Le Flore, OK; Pushmataha, OK.

29 Apr 2024 02:24:13

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Houston, TX; Trinity, TX.

29 Apr 2024 02:24:13

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor McDonald, MO.

29 Apr 2024 02:24:13

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Cherokee, KS.

29 Apr 2024 02:24:13

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Miller, AR; Caddo, LA; Cass, TX; Harrison, TX; Marion, TX.

29 Apr 2024 02:24:13

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Bossier, LA; Caddo, LA.

29 Apr 2024 02:24:13

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Canadian, OK; Grady, OK.

29 Apr 2024 02:24:13

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Columbia, AR; Lafayette, AR; Miller, AR; Nevada, AR; Union, AR; Bienville, LA; Bossier, LA; Caddo, LA; Claiborne, LA; De Soto, LA; Jackson, LA; Lincoln, LA; Natchitoches, LA; Red River, LA; Webste

29 Apr 2024 02:24:12
Actueel
1 / 4

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
1 2
Rick1314
Lid
Woonplaats: IJsselstein
Berichten: 23
Lid sinds: 26 jan. 2010
25 juni 2010, 10:10 uur | Bericht #128482
Hoi allemaal!

Ik zit al een tijd op dit forum (Ik lees erg veel mee, maar reageer minder).
En heb gezien dat jullie erg veel verstand hebben van het weer.

En daarom zal ik deze vraag even hier stellen.

Ik ga over 2 weken op vakantie met mijn vriendin, kamperen in Nederland, met een tent.
En ik verwacht uiteraard een heftige of misschien wel gevaarlijke onweersbui.

Dit is mijn eerste keer dat ik ga kamperen, en ben er dus helemaal nieuw mee.
Nu is mijn vraag, als het heftig onweert, en je kampeert in een tent, is dat dan veilig? Ik heb wel stormlijnen mee, en hoe strak moeten die dan staan? Is het nog handig om tijdens een onweersbui op een bepaalde plek in je tent te zitten?
Sorry als het een domme vraag is, maar dit moet ik even kwijt hier.

Alvast hartstikke bedankt jongens! En ga zo door met het voorspellen en praten over het weer, ik vind het geweldig!
Groet, Rick
PatZ
Lid
Woonplaats: Leeuwarden - Centrum
Berichten: 42
Lid sinds: 9 jun. 2007
25 juni 2010, 10:21 uur | Bericht #128487
Domme vragen bestaan niet..

Volgens mij is de tent de laatste plaats waar je zou willen zijn als het aan het onweren is.
Als de donder binnen 10 tellen van de flits komt, kan je beter een "gebouw" op zoeken.
Denk hierbij om een cafetaria, receptiegebouw e/d.

Zorg in iedergeval dat je tent niet te dicht bij een boom staat...

success
Waarom deze advertentie?
Tyshane
Lid
Woonplaats: Noordoost veluwe
Berichten: 8824
Lid sinds: 25 mei. 2009
25 juni 2010, 10:28 uur | Bericht #128491
Zoals Patz al zegt, domme vragen bestaan niet. Wel goede vraag juist. Goede voorbereiding toch! Maar inderdaad niet zo veilig. Om de harde wind zou ik me nog het minste zorgen maken, maar het onweer kan significant gevaarlijk zijn. Ligt er natuurlijk aan hoe dicht in de buurt het onweer is, zie Patz reactie.

Ben je verder met de auto? Dat scheelt, want dat is een zeer veilig verblijf om te zijn met onweer, dus als het te link wordt kan je altijd daar naar toe. Wat betreft de stormlijnen... wat je zegt, handig, net als stormharingen. Goed strak zetten en flink diep, schuin, in de grond. Dit om de risico's te verkleinen, maar als de wind je tent goed te pakken heeft, istie zo weg.

Geniet van het kamperen, heerlijk joh! Fijne vakantie vast!
Rick1314
Lid
Woonplaats: IJsselstein
Berichten: 23
Lid sinds: 26 jan. 2010
25 juni 2010, 10:44 uur | Bericht #128499
Bedankt voor jullie super antwoorden!
Het is net alsof ik antwoord krijg van allemaal experts. (Misschien is dat ook wel zo, haha)

We hebben trouwens geen auto mee, maar fietsen.
En internet op mijn mobiel om de buien in de gaten te houden.

Trouwens: als we in een gebouw schuilen, moet ik dan om de zoveel tijd even kijken of de lijnen nog strak staan?


MarkNL
Lid
Woonplaats: Spijkenisse
Berichten: 2121
Lid sinds: 8 jun. 2007
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
25 juni 2010, 11:00 uur | Bericht #128507
En onderschat ook de kracht van het water niet. Oftewel, als het erg hard regent, zorg dat belangrijke spullen veilig staan want voor je het weet staat de boel blank .
Marching ever onward to tomorrow!
Woonplaats:
Berichten: 2713
Lid sinds: 11 mrt. 2010
25 juni 2010, 11:43 uur | Bericht #128513
ik heb hier niets meer op toe te voegen, zelfs ik heb nog heel wat geleerd van deze antworden
Woonplaats: Enschede
Berichten: 51
Lid sinds: 21 dec. 2009
25 juni 2010, 11:52 uur | Bericht #128516
Hoe zit het dan met een (sta)caravan, zit je daar net zo veilig als in de auto?
dimi72
Lid
Woonplaats: Gemert
Berichten: 72
Lid sinds: 17 jul. 2009
25 juni 2010, 12:11 uur | Bericht #128526
Citaat van Gekke Leo, vrijdag 25 juni 2010, 11:03 uur In een caravan zit je ook veilig, je zit in een metalen frame. Precies hetzelfde als een auto.

Dit gaat niet altijd op
heb je een (sta)caravan met metalen frame / dak en wanden dan ben je redelijk veilig vanwegen
de kooi constructie (kooi van Faraday)
je kan de beveiliging ook een beetje verbeteren door chassis van je caravan te aarden

echter heb je een kunstof dak en wanden dan denk ik dat je beter af bent in de auto of in een gebouw in de buurt.
MarkNL
Lid
Woonplaats: Spijkenisse
Berichten: 2121
Lid sinds: 8 jun. 2007
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
25 juni 2010, 12:39 uur | Bericht #128531
De Kooi van Faraday kan je wel beschermen tegen bliksem, maar niet tegen omvallende bomen (bijv.) ben ik bang voor. Toiletgebouw lijkt mij dan ook het veiligst.
Marching ever onward to tomorrow!
Woonplaats: Enschede
Berichten: 51
Lid sinds: 21 dec. 2009
25 juni 2010, 12:40 uur | Bericht #128532
Een sta caravan heeft vaak een bitumen dak en een houten vloer, hier zit dan meestal wel een stalen draagconstructie in maar kun je dit als kooi van Faraday zien?
MarkNL
Lid
Woonplaats: Spijkenisse
Berichten: 2121
Lid sinds: 8 jun. 2007
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
25 juni 2010, 13:20 uur | Bericht #128543
Exact weet ik het niet, maar denk het niet. Denk aan auto waarbij je compleet omgeven bent ongeveer door een metalen frame/carcas. In jou opstelling is enkel het skelet van metaal. De Kooi van Faraday gaat ervan uit dat je omgeven bent door een 'net' van metaal (kippengaas denk ik altijd aan) wat de statische elektriciteit kan opvangen en afvoeren.

Echter wil dat niet zeggen dat je direct dood bent ofzo als je door de bliksem wordt geraakt, als dat überhaupt al gebeurd . | Gewijzigd: 25 juni 2010, 13:22 uur, door MarkNL
Marching ever onward to tomorrow!
Woonplaats: Haarlem
Berichten: 183
Lid sinds: 28 feb. 2010
25 juni 2010, 13:23 uur | Bericht #128542
Heey ik campeer zelf veel en zoals er al gezegt wordt schuilen in een gebouw als het echt te heftig wordt is zeker verstandig ook zou ik een grondzeil neerleggen voordat je de tent plaatst maar wel groot genoeg om hem rond de tent omhoog te kunnen trekken en vooral aan de voorkant zodat het water niet direct je tent in kan lopen en als je een goede grondzeil heb meestal een groot stuk plastic waardoor het water niet direct onder de tent kan lopen ik weet niet wat voor tent je heb maar meestal bestaat het uit een slaap kabine en daar overheen komt nog een doek en daaronder kan je mooi het zeil spannen zo loopt het niet langs het zeil maar ook niet onder de tent en zit je toch droog wat scheerlijnen betreft inderdaad regelmatig controleren of ze strak staan en je kleding en tassen op je luchtbed/matje leggen zodat ze droog blijven mocht er toch water in lopen
ik hoop dat je hier wat heb en ik wens je dan ook een fijne vakantie met veel mooi weer
groet dennis | Gewijzigd: 25 juni 2010, 13:25 uur, door stennis1987
[onweersdagen 2013] 1
Zippy79
Lid
Woonplaats: Boskoop
Berichten: 197
Lid sinds: 15 jun. 2009
25 juni 2010, 14:30 uur | Bericht #128558
Ik moet zeggen dat ik al rond de 20 jaar kampeer, flinke onweersbuien gehad. En een flinke plens regen. Je staat versteld wat een tentje kan hebben, mits het natuurlijk van goede kwaliteit is. Ik lig altijd op een lucht bedje, en ik weet eigenlijk niet of het wel gevaarlijk is. Ik heb eigenlijk ook nog nooit gehoord dat iemand is getroffen door onweer in een tent. Er staan altijd wel boven of andere objecten rondom de tent. Natuurlijk kan de bliksem in een boom slaan. Maargoed dan zit je ook niet veiling in je caravan
Zie je in april meeuwen dan gaat het in augustus sneeuwen.
Woonplaats: Hoogkarspel Noord-Holland NNW
Berichten: 278
Lid sinds: 2 jan. 2010
25 juni 2010, 14:33 uur | Bericht #128559
Leuk om deze tips te lezen.
Ik was 2 jaar terug naar Luxemburg in een tent op vakantie.
Dat was echt heel erg heftig. We waren eerst naar een stadje daar in de buurt.
Dus toen we terug naar huis gingen. Had ik me eerste tornado/windhoos meegemaakt.
Wij zaten toen net onder een punt van een berg. Dus al het water liep de tent in..
Wij hebben toen het zeil strak gehouden voor onze spullen te beschermen.. We moesten eigenlijk gewoon in onze auto zitten. Maar daar hadden we dus geen tijd voor.
Een ding is daarna duidelijk geworden ik ga nooit meer met de tent op vakantiee.
Voetbal is mijn passie, Ajax is mijn club.
Boxer
Lid
Woonplaats: Breukelen (ut)
Berichten: 950
Lid sinds: 14 aug. 2006
25 juni 2010, 15:20 uur | Bericht #128574
Ik kampeer al 35 jaar en heb wel het nodige meegemaakt.
Van rolwolken tot heel heftig onweer.
Je bent redelijk veilig in een tent hoor zolang je maar niets aanraakt wat elektriciteit geleidt.
Dus je tent gewoon GOED opzetten, voldoende haringen gebruiken en als je een bungalowtent met luifel hebt gooi er dan een stormband overheen.
Mocht er een flink wind opteken doe dan je ritsen (ramen en deuren) dicht zodat de wind geen vat krijgt op de tent, anders krijg je een soort zak die vol lucht geblazen wordt en dan heb je kans dat hij scheurt.
Nog een tip v.w.b je onderzeil, maak een kuip zodat de randen van je zeil omhoog staan tussen je tent en de stokken, zo hou je altijd droge voeten omdat het water niet je tent in loopt maar eronderdoor.
Wij gaan over 3 weken trouwens weer met de klapkar op vakantie, HEERLIJK
Als je niet meer durft te zeggen wat je meent, zal je al snel niet meer menen wat je zegt!
Woonplaats: Alblasserwaard
Berichten: 867
Lid sinds: 8 mei. 2009
25 juni 2010, 17:18 uur | Bericht #128599
Citaat van Boxer, vrijdag 25 juni 2010, 15:20 uur Je bent redelijk veilig in een tent hoor zolang je maar niets aanraakt wat elektriciteit geleidt.

Tijdens onweer zit je absoluut niet veilig in een tent. Een tent biedt geen enkele bescherming tegen de bliksem.
"Sunshine is delicious, rain is refreshing, wind braces us up and snow is exhilarating. There is really no such thing as bad weather, only different kinds of good weather."-John Ruskin
Sietse
Lid
Woonplaats:
Berichten: 1772
Lid sinds: 10 sep. 2008
25 juni 2010, 17:33 uur | Bericht #128604
Het gevaarlijkste van kamperen terwijl het onweert is gewoon de wateroverlast, zeer kleine kans dat de bliksem in je tent slaat, maar het regenwater kan in no time de boel onder water zetten.
“There is no such thing as bad weather, only different kinds of good weather.”Mijn Weerblog
jean 56
Lid
Woonplaats: Bretagne, Frankrijk
Berichten: 539
Lid sinds: 27 mei. 2009
25 juni 2010, 19:32 uur | Bericht #128644
Ben 't volledig eens met alle voorgaande waarschuwingen, toch: als je met je vriendinnetje bent, geloof me, er gaat NIETS boven vrijen tijdens een onweersbui...
Groet, G.
Stealth
Lid
Woonplaats: Wijchen
Berichten: 333
Lid sinds: 27 jun. 2009
26 juni 2010, 20:33 uur | Bericht #128903
Citaat van guillaume, vrijdag 25 juni 2010, 17:32 uur Ben 't volledig eens met alle voorgaande waarschuwingen, toch: als je met je vriendinnetje bent, geloof me, er gaat NIETS boven vrijen tijdens een onweersbui...
Groet, G.


Held!

Als je weet dat er onweer op komst is heb je maar een paar minuten nodig voor voorbereidingen: Controleer of alles zeker weten droog staat, en check of je tent stevig staat, en ga daarna gewoon schuilen in een gebouw.
Als je in een bos kampeert hoef je niet bang te zijn voor de wind, zo'n tentje kan dan wel wat hebben. Voor de rest denk ik dat ook hagel van 5+ cm een vijand kan zijn, maar zon tentje kan wel wat hebben.
Maar ik denk dat jij je geen zorgen hoeft te maken | Gewijzigd: 26 juni 2010, 20:34 uur, door Stealth
Sneeuwdagen winter 2011/2012: 4
Woonplaats: Alblasserwaard
Berichten: 867
Lid sinds: 8 mei. 2009
30 juni 2010, 00:50 uur | Bericht #129689
In mijn opzicht is bliksem veruit het gevaarlijkst, zie onderstaand filmpje.

Je zal er maar eigenwijs zijn geweest om in je tentje te blijven zitten...

"Sunshine is delicious, rain is refreshing, wind braces us up and snow is exhilarating. There is really no such thing as bad weather, only different kinds of good weather."-John Ruskin
Terug naar boven
1 2
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.855 topics, welke bij elkaar 448.367 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.581 leden.
Het nieuwste lid is philip.beuckels@gmail.com.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 108 mensen aan het browsen op het forum. 0 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 108, lezen 2 mensen het topic "Onweerskansen 14 juli".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden