Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Meigs, OH; Calhoun, WV; Jackson, WV; Mason, WV; Roane, WV; Wirt, WV.

18 Apr 2024 04:43:08

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Braxton, WV; Calhoun, WV; Gilmer, WV; Ritchie, WV; Roane, WV; Wirt, WV.

18 Apr 2024 04:25:45

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Braxton, WV; Calhoun, WV; Gilmer, WV; Ritchie, WV.

18 Apr 2024 04:25:45

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gallia, OH; Meigs, OH; Calhoun, WV; Jackson, WV; Mason, WV; Roane, WV; Wirt, WV.

18 Apr 2024 04:25:44

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Athens, OH; Meigs, OH; Vinton, OH; Washington, OH; Wood, WV.

18 Apr 2024 02:59:43

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Washington, OH; Wood, WV.

18 Apr 2024 02:44:04

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Athens, OH; Jackson, OH; Meigs, OH; Vinton, OH; Washington, OH.

18 Apr 2024 02:44:04

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Washington, OH; Pleasants, WV; Ritchie, WV; Tyler, WV; Wood, WV.

18 Apr 2024 02:44:03

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Kinney, TX.

18 Apr 2024 02:44:03

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Allegheny, PA; Armstrong, PA; Beaver, PA; Butler, PA; Lawrence, PA; Washington, PA; Westmoreland, PA.

18 Apr 2024 01:37:23

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Athens, OH; Morgan, OH; Perry, OH.

18 Apr 2024 01:37:22

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Ashtabula, OH; Trumbull, OH.

18 Apr 2024 01:31:30

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Allegheny, PA; Armstrong, PA; Beaver, PA; Butler, PA; Lawrence, PA; Washington, PA; Westmoreland, PA; Hancock, WV.

18 Apr 2024 01:31:30

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Belmont, OH; Guernsey, OH; Monroe, OH; Noble, OH; Washington, PA; Marshall, WV; Ohio, WV.

18 Apr 2024 01:31:29

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Fairfield, OH; Hocking, OH; Pickaway, OH; Ross, OH.

18 Apr 2024 01:31:29
Actueel
1 / 4

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14
Woonplaats:
Berichten: 0
Lid sinds: 10 jun. 2007
30 juni 2010, 13:46 uur | Bericht #129767
Onweerskansen 2-3 juli

De intense hitte vrijdag overdag zorgt voor veel latente energie in de atmosfeer. Vrijdagavond begint een koufront langzaam dichterbij te komen, die ons qua onweer een spannende zaterdag gaat brengen. Dor het warme weer kunnen al op vrijdag geisoleerde (hitte)onweersbuien ontstaan, die zeer intensief kunnen worden met hagel, stortregens en (zeer) zware windstoten. De weermodellen simuleren inmiddels onweersactiviteit op vrijdagnacht, eventueel ontstaat er ook een grote buiencluster boven Frankrijk, die vrijdagnacht over Nederland heen trekt. In dat geval moet men rekening houden met veel regen, lokaal ook met wateroverlast, omdat de droge, verharde bodem het vele water niet snel genoeg kan opnemen.

Nowcasten
Of en waar onweersbuien gaan ontstaan is van tevoren vrijwel niet te voorspellen. De meteorologen kunnen wel de kans aangeven, maar niet waar ze zullen ontstaan. Onweersbuien hebben behalve warmte ook vocht nodig, en die is vooral boven bossen en in bergachtige gebieden te vinden. Maar ook rivieren en grote plassen kunnen in sommige gevallen een trigger voor het ontstaan van een onweersbui zijn , afhankelijk van de omstandigheden in de atmosfeer. Voor alle buitenactiviteiten geld dus: Hou altijd de lucht in de gaten en wees op de hoede als in de buurt plotseling stapelwolken de hoogte inschieten of grote buienwolken in de verte zichtbaar zijn. Voor de actuele ontwikkelingen is het Bliksemradar en de normale radar van Nederland.

Onweerskansen zaterdag 3 juli
Na een lange periode van hitte kunnen we ons van het weekend opgaan maken voor afkoeling. De meeste mensen, zoals oudere mensen, boeren maar ook werkgevers staan er op te springen. Vrijdag halen we nog temperaturen die boven de 30 graden gaan uitkomen, zaterdag is dat niet het geval. Met 26 graden is het nog wel drukkend warm maar naarmate de middag vordert koelt het steeds verder af en in de avond worden er temperaturen verwacht van 15 graden in het midden van het land.


Bron: WOM - Hier ziet u de temperatuur verwachting van de aankomende paar dagen. Wat opvalt is dat de temperatuur 11 graden onderuit gaat op zaterdag.

Ter hoogte van de Britse Eilanden ligt momenteel een depressie. Het koufront van deze depressie ligt vandaag over de Ierse Zee en komt pas zaterdag boven Nederland. Vandaag vormt er zich een termische vore cq trog boven Frankrijk die vanuit het zuidwesten over onze omgeving noordoostwaards trekt. Door deze ontwikkeling neemt de onstabiliteit aanzienlijk toe. De CAPE waardes schieten omhoog. Momenteel zijn de waardes 1000-2000 j/kg, een lifted van zo'n -2 tot -5 (zie gifje hieronder). De buien zullen zich langzaam voortbewegen waardoor ze lokaal veel neerslag achter kunnen laten, dus ook kans op wateroverlast. Ook is er de kans op windstoten en hagel, de hagelberekening laat voor zaterdag ongeveer 2 centimeter.


Bron: WOM - Hier ziet u de CAPE en lifted waardes van vrijdag en zaterdag. Een CAPE 1000-2000 j/kg.

Kijken we naar de tornado parameter dan zien we hem in deze run weer uitkomen op 0.5 in het gehele land. Een windhoosje valt niet uit te sluiten. Echter moeten we ons geen gekke dingen in ons hoofd gaan halen. De deep layer shear komt uit op zo'n 15-20 m/s. De SRH ligt rond de 250-350. Kans op supercellen of multicellen is aanwezig. Hieronder een gifafbeelding van de tornado parameter en de neerslag.


Bron: WOM - De tornado parameter is beduidend lager dan zijn voorganger..


Bron: WOM - Hier de neerslag die verwacht wordt, de hoeveelheden kunnen hoger uit gaan pakken omdat de buien zich langzaam voortbewegen.

Let op dit is een verwachting, dit wil niet zeggen dat het daadwerkelijk ook uit gaat komen. We houden deze situatie in de gaten! Dit bericht wordt geupdate indien nodig is!

Bron WeerDirect
Maxim1110
Lid
Woonplaats: Nijmegen(ma-vr), Eindhoven(weekend)
Berichten: 4041
Lid sinds: 25 okt. 2009
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
30 juni 2010, 22:36 uur | Bericht #129945
Dit is weer eens een interessante situatie, alleen jammer dat de kaarten van SE het nog steeds niet doen.

Maargoed, we gaan het inderdaad in de gaten houden Overigens zie ik op de kaarten voor vrijdag hagel tot 2 cm en zaterdag tot 3 cm
Helemaal vernieuwd: mijn eigen fotografiewebsite: www.maximvanasseldonk.com
Volg me ook op twitter: https://twitter.com/#!/PhotographyMvA
En like me op facebook: http://www.facebook.com/MaximVanAsseldonkPhotography
Waarom deze advertentie?
Woonplaats:
Berichten: 0
Lid sinds: 10 jun. 2007
30 juni 2010, 22:39 uur | Bericht #129946
Citaat van Maxim1110, woensdag 30 juni 2010, 22:36 uur Dit is weer eens een interessante situatie, alleen jammer dat de kaarten van SE het nog steeds niet doen.

Maargoed, we gaan het inderdaad in de gaten houden Overigens zie ik op de kaarten voor vrijdag hagel tot 2 cm en zaterdag tot 3 cm


Ik ook maar ik zie ook 4cm, dat vind ik niet realistisch dus daarom bij die waardes blijven steken
buldog
Lid
Woonplaats: schoten
Berichten: 346
Lid sinds: 26 mei. 2009
30 juni 2010, 22:45 uur | Bericht #129948
na al het warmte van dezer dagen is een lekker krakend onweer zeker welkom
Website KMI NATURE IS UNPREDICTABLE/LIGHTING AND THUNDER IS ON HIS WAY :)
Maxim1110
Lid
Woonplaats: Nijmegen(ma-vr), Eindhoven(weekend)
Berichten: 4041
Lid sinds: 25 okt. 2009
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
30 juni 2010, 22:45 uur | Bericht #129949
Citaat van Verwijderde_gebruiker_01, woensdag 30 juni 2010, 22:39 uur Ik ook maar ik zie ook 4cm, dat vind ik niet realistisch dus daarom bij die waardes blijven steken
Oh waar zie je die dan? Nouja, 4 cm is inderdaad wel erg veel, maar 3 cm is ook al heel wat!

EDIT: Trouwens Jan, klopt het dat vrijdag waarschijnlijk meer warmte onweer zal zijn? | Gewijzigd: 30 juni 2010, 22:46 uur, door Maxim1110
Helemaal vernieuwd: mijn eigen fotografiewebsite: www.maximvanasseldonk.com
Volg me ook op twitter: https://twitter.com/#!/PhotographyMvA
En like me op facebook: http://www.facebook.com/MaximVanAsseldonkPhotography
Maxim1110
Lid
Woonplaats: Nijmegen(ma-vr), Eindhoven(weekend)
Berichten: 4041
Lid sinds: 25 okt. 2009
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
30 juni 2010, 22:59 uur | Bericht #129952
Ja dat is nogal een serieus verschil, dus het kan zaterdag wel eens spannend worden Is er eigenlijk aan bepaalde parameters te zien hoe groot de kans op bijv. shelfclouds en rolwolken zijn?
Helemaal vernieuwd: mijn eigen fotografiewebsite: www.maximvanasseldonk.com
Volg me ook op twitter: https://twitter.com/#!/PhotographyMvA
En like me op facebook: http://www.facebook.com/MaximVanAsseldonkPhotography
monique
Lid
Woonplaats: bergen op zoom
Berichten: 127
Lid sinds: 3 jun. 2008
30 juni 2010, 23:07 uur | Bericht #129957
ik zie dat zeeland het minder zwaar krijgt te verduren dan midden van nederland daar zal het wel mooi worden
Woonplaats: Dwingeloo (Drenthe)
Berichten: 283
Lid sinds: 17 aug. 2008
30 juni 2010, 23:11 uur | Bericht #129959
Het lijkt erop dat ik net als vorig jaar op mijn verjaardag op onweer getrakteerd wordt!
Woonplaats: Haaksbergen
Berichten: 78
Lid sinds: 10 feb. 2010
30 juni 2010, 23:13 uur | Bericht #129954
Jan, wat verwacht je voor de proloog van de Tour op 3 juli in Rotterdam?
Woonplaats: haarlem
Berichten: 1310
Lid sinds: 23 jun. 2009
30 juni 2010, 23:20 uur | Bericht #129964
Citaat van FlesjeFanta, woensdag 30 juni 2010, 22:13 uur Jan, wat verwacht je voor de proloog van de Tour op 3 juli in Rotterdam?
ik durf te wedden...niets tot niet veel...hoe ik dat weet ?

het westen maakt altijd het minste kans op onweer
Life without freedom is no life at all.

weather without storms is no weather at all.
koen17
Lid
Woonplaats: IJmuiden
Berichten: 1038
Lid sinds: 16 dec. 2009
30 juni 2010, 23:27 uur | Bericht #129965
Het westen maakt niet altijd het minste kans op onweer. In de na-zomer maanden cq eind augustus/september is volgens mij de actitiviteit groter in het westen.

Het noorden daarintegen heeft volgens mij landelijk het minste te maken met onweer.
Woonplaats: haarlem
Berichten: 1310
Lid sinds: 23 jun. 2009
30 juni 2010, 23:35 uur | Bericht #129967
Citaat van zorba, woensdag 30 juni 2010, 22:33 uur Lol hoe kom je daar nou bij
nou...met harde woorden...

je hoeft niet echt slim te zijn om te weten dat het westen minder kans maakt dan het zuid-oosten.

of zie je dat niet ?
Life without freedom is no life at all.

weather without storms is no weather at all.
Rutte31
Lid
Woonplaats: Gouda
Berichten: 2421
Lid sinds: 26 jul. 2008
30 juni 2010, 23:35 uur | Bericht #129968
Het is allemaal tenminste iets om een beetje naar toe te leven en te genieten van de voorpret. Komt 't er niet dan hebben we DIE pret tenminste wel al gehad.
Maxim1110
Lid
Woonplaats: Nijmegen(ma-vr), Eindhoven(weekend)
Berichten: 4041
Lid sinds: 25 okt. 2009
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
30 juni 2010, 23:36 uur | Bericht #129969
Een deel van de westelijke provincies maakt zelfs de meeste kans. Het is algemeen bekend dat ongeveer in een lijn van Breda naar het noorden het vaakste onweer voorkomt, en daar zit een deel van het westen ook bij

EDIT: sterker nog, het minste in het oosten
| Gewijzigd: 30 juni 2010, 23:40 uur, door Maxim1110
Helemaal vernieuwd: mijn eigen fotografiewebsite: www.maximvanasseldonk.com
Volg me ook op twitter: https://twitter.com/#!/PhotographyMvA
En like me op facebook: http://www.facebook.com/MaximVanAsseldonkPhotography
Maxim1110
Lid
Woonplaats: Nijmegen(ma-vr), Eindhoven(weekend)
Berichten: 4041
Lid sinds: 25 okt. 2009
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
30 juni 2010, 23:37 uur | Bericht #129970
Citaat van smoke_soldier, woensdag 30 juni 2010, 23:35 uur nou...met harde woorden...

je hoeft niet echt slim te zijn om te weten dat het westen minder kans maakt dan het zuid-oosten.

of zie je dat niet ?

Maar dat zei je niet, of wel? Je zei "altijd", en dat is niet zo
Helemaal vernieuwd: mijn eigen fotografiewebsite: www.maximvanasseldonk.com
Volg me ook op twitter: https://twitter.com/#!/PhotographyMvA
En like me op facebook: http://www.facebook.com/MaximVanAsseldonkPhotography
Woonplaats: haarlem
Berichten: 1310
Lid sinds: 23 jun. 2009
30 juni 2010, 23:58 uur | Bericht #129974
dat plaatje van KNMI klopt van geen kant.

het oosten en zuiden krijgt gewoon het meeste onweer.
Life without freedom is no life at all.

weather without storms is no weather at all.
killarbee
Lid
Woonplaats: Sint Annaparochie
Berichten: 152
Lid sinds: 7 jun. 2007
1 juli 2010, 00:00 uur | Bericht #129975
Op alle dagen van het jaar mag het het van mij onweren ... maar zaterdag a.s. ff niet a.u.b. *terug blaast*
Kriebels
Woonplaats:
Berichten: 0
Lid sinds: 10 jun. 2007
1 juli 2010, 00:08 uur | Bericht #129980
Nou wordt roeien een zaterdag...

Woonplaats: Voorst (Ten oosten van Apeldoorn)
Berichten: 384
Lid sinds: 25 mei. 2009
1 juli 2010, 00:10 uur | Bericht #129982
Moeder Natuur wil Flevoland terug
Stenne
Lid
Woonplaats: Dorst
Berichten: 84
Lid sinds: 8 jun. 2009
1 juli 2010, 00:25 uur | Bericht #129988
Jan, ik heb een vraagje. Vrijdagavond vier ik mijn examenfeest, en aangezien het warm word overwegen wij om geen party tent neer te zetten, wat adviseer jij ons met betrekking tot onweer op die avond? Ik woon overigens in de buurt van Breda!

mvg
Terug naar boven
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.847 topics, welke bij elkaar 448.358 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.576 leden.
Het nieuwste lid is Jeffrey bunk .

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 68 mensen aan het browsen op het forum. 0 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 68, lezen 4 mensen het topic "Discussiepagina winter 2023-2024".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden