Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Drew, AR.

27 Apr 2024 08:14:16

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Ashley, AR.

27 Apr 2024 07:21:23

De kaart KNMI klassieke pluim is bijgewerkt.

27 Apr 2024 07:00:09

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Union, AR; Union, LA.

27 Apr 2024 05:39:06

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Union, AR; Union, LA.

27 Apr 2024 05:39:05

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Bowie, TX; Morris, TX; Red River, TX; Titus, TX.

27 Apr 2024 03:46:57

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Clarke, IA; Ringgold, IA; Union, IA.

27 Apr 2024 03:46:57

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Cleburne, AR; Independence, AR; Jackson, AR; Prairie, AR; White, AR; Woodruff, AR.

27 Apr 2024 03:46:57

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Independence, AR; Jackson, AR; White, AR; Woodruff, AR.

27 Apr 2024 03:46:56

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Clarke, IA; Lucas, IA; Marion, IA; Warren, IA.

27 Apr 2024 03:46:56

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Nodaway, MO; Worth, MO.

27 Apr 2024 03:05:09

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Adams, IA; Ringgold, IA; Taylor, IA; Union, IA.

27 Apr 2024 03:05:08

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Clarke, IA; Decatur, IA; Ringgold, IA; Union, IA.

27 Apr 2024 03:05:08

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Buena Vista, IA.

27 Apr 2024 03:05:08

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Madison, IA; Warren, IA.

27 Apr 2024 03:05:08
Actueel
1 / 4

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
MarkNL
Lid
Woonplaats: Spijkenisse
Berichten: 2121
Lid sinds: 8 jun. 2007
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
5 juli 2010, 19:44 uur | Bericht #114972
'Klimaatverandering, geloof het nu maar'

Werkgroep II van het wetenschappelijke VN-klimaatpanel IPCC werkt niet helemaal foutloos, maar de hoofdconclusies over de mogelijke toekomstige regionale gevolgen van klimaatverandering kloppen wel zo’n beetje. Dat meldt het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) in een rapport, opgesteld in opdracht van (inmiddels ex-)milieuminister Jacqueline Cramer. Cramer bestelde het rapport indertijd naar aanleiding van berichten dat er foutjes zaten in het laatste rapport van werkgroep II, dat in 2007 uitkwam. Het ging onder meer om onjuiste informatie over het smelten van gletsjers in de Himalaya en over het percentage landoppervlak in Nederland dat onder de zeespiegel ligt.

Klimaatsceptici maakten er dankbaar gebruik van om het hele IPCC aan de schandpaal te nagelen, en zelfs de Tweede Kamer begon te twijfelen aan de wetenschappelijke basis van Cramers milieubeleid. Het PBL-rapport bevestigt nu echter wat de meeste wetenschappers, inclusief minister Cramer, al vermoedden. Namelijk dat de hele affaire een storm in een glas smeltwater was. Als je de twee genoemde foutjes corrigeert, verandert dat niets aan de hoofdconclusies in het IPCC-rapport en ook niet aan het feit dat de klimaatverandering hier en daar gewoon al merkbaar is.

In die hoofdconclusies (32 in totaal) zit maar één echte fout: het aantal mensen in Afrika dat kans loopt om in 2020 tekort aan water te krijgen, is niet 75 tot 250 miljoen maar 90 tot 220 miljoen. Tel uit je winst. Wel vind het PBL dat 7 van die 32 hoofdconclusies beter onderbouwd hadden kunnen worden. Gepleit wordt voor meer transparantie in de redeneringen.

En wat ook enigszins storend is, is dat die conclusies nogal de nadruk leggen op de negatieve gevolgen van klimaatverandering, terwijl in het rapport ook de nodige positieve effecten verstopt zitten. Dat kan beleidsmakers op het verkeerde been zetten. Het PBL adviseert om de volgende keer ook iets in de samenvatting te zetten over het volledige spectrum van gevolgen. Aan de andere kant zou aan het volgende rapport ook een sectie ‘worst case’-scenario’s moeten worden toegevoegd, over klimaatontwikkelingen die door de wetenschap onwaarschijnlijk worden geacht maar die des te rampzaliger zijn wanneer de wetenschap zich blijkt te hebben verrekend.

Tot slot concludeert het PBL dat fouten onvermijdelijk zijn in een dermate omvangrijk rapport, maar dat het IPCC (lees: de Verenigde Naties) wat meer zou moeten investeren in de kwaliteitscontrole. Zo zouden de leidinggevende hoofdauteurs misschien betaalde assistenten moeten krijgen.

Bron: C2W/PBL
Marching ever onward to tomorrow!
Peet
Lid
Woonplaats: Emmen
Berichten: 104
Lid sinds: 27 jul. 2006
5 juli 2010, 20:05 uur | Bericht #114967
Citaat van MarkNL, maandag 5 juli 2010, 19:44 uur 'Klimaatverandering, geloof het nu maar'

Wanneer er iemand is met de klimaatgegevens(zoals we die al jaren kennen)vanaf het begin van de aarde, dus ...ruim 4 miljard jaar terug ....tot aan nu, die zou een geloofwaardig verhaal kunnen afsteken.
Maar bij mijn weten is er niemand die dit kan, daarom hecht ik weinig waarde aan pro of contra. Het enige wat ik geloof is, dat de aarde cyclussen doormaakt ... (extreem)warmer of (extreem)kouder.

Ciao Peet
Waarom deze advertentie?
thijmco
Lid
Woonplaats:
Berichten: 1802
Lid sinds: 28 jul. 2008
5 juli 2010, 20:26 uur | Bericht #114958
Citaat van Peet, maandag 5 juli 2010, 20:05 uur Wanneer er iemand is met de klimaatgegevens(zoals we die al jaren kennen)vanaf het begin van de aarde, dus ...ruim 4 miljard jaar terug ....tot aan nu, die zou een geloofwaardig verhaal kunnen afsteken.
Maar bij mijn weten is er niemand die dit kan, daarom hecht ik weinig waarde aan pro of contra. Het enige wat ik geloof is, dat de aarde cyclussen doormaakt ... (extreem)warmer of (extreem)kouder.

Ciao Peet

hé dat was mijn tekst !
Eilander
Lid
Woonplaats: Terschelling
Berichten: 1001
Lid sinds: 13 jan. 2010
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
5 juli 2010, 20:36 uur | Bericht #114953
Klimaatverandering an sich is dan ook niet het probleem. Het probleem is dat niet iedereen in dezelfde oorzaak gelooft. De een in CO2, de ander in invloeden van de zon, weer anderen zeggen dat het inderdaad cyclisch is.

Het meest boos zijn veel tegenstanders op de conclusie dat het (vooral) de invloed van de mens is die voor klimaatverandering zorgt.

Persoonlijk weet ik het niet.
De ozonlaag hoor je niets meer van, maar of dat nu allemaal beter is geworden door de afschaffing van CFK's? Ik weet het niet hoor, het probleem is wel heel snel weer vrijwel uit de picture verdwenen.
Wat de opwarming van de aarde betreft: ik zou het toejuichen als we onze atmosfeer minder vol proppen met allerlei gassen. Wat dat betreft vind ik het prima dat er maatregelen komen. Maar of dat ook maar iets gaat betekenen voor het klimaat... ik betwijfel het.
Jelte Media: webdesign, fotografie en video van Terschelling
H2O Hotel Terschelling: Mijn werk en weerchasecentrum. Hotelkamers met fantastisch uitzicht over de wolken!
Peet
Lid
Woonplaats: Emmen
Berichten: 104
Lid sinds: 27 jul. 2006
5 juli 2010, 20:55 uur | Bericht #114598
Citaat van supercell, maandag 5 juli 2010, 20:26 uur hé dat was mijn tekst !


Sorry SC

Maar ben dus niet de enige die er zo over denkt
thijmco
Lid
Woonplaats:
Berichten: 1802
Lid sinds: 28 jul. 2008
5 juli 2010, 21:03 uur | Bericht #114586
Citaat van Peet, maandag 5 juli 2010, 20:55 uur Sorry SC

Maar ben dus niet de enige die er zo over denkt

klopt.....
PaytDelft
Lid
Woonplaats: Delft
Berichten: 578
Lid sinds: 28 jul. 2008
5 juli 2010, 21:09 uur | Bericht #114561
OK het klimaat veranderd.. so what? Het veranderd continu, beinvloed door allerlei zaken.. zoals de cycli van de zon. Waar een duidelijk verband te zien valt in de cycli van de zonneactiviteit met de opwarming/afkoeling van de aarde, is een duidelijk verband tussen menselijke activiteit en het klimaat nooit onomstotelijk vastgesteld.

Lees dit onderzoek maar eens:

http://www.tmgnow.com/repository/solar/lassen1.html

Hier alvast de conclusie:

'70-90 years oscillations in global mean temperature are correlated with corresponding oscillations in solar activity. Whereas the solar influence is obvious in the data from the last four centuries, signatures of human activity are not yet distinguishable in the observations.'

Wat we wel vast kunnen stellen is dat een aantal mensen die 'Global warming by humans' promoten dat doen omdat ze daar zelf baat bij hebben. Zo hebben we Al Gore, die miljoenen verdient aan zijn CO2 zwendel. Hij weigert vragen te beantwoorden over zijn relaas, weigert mee te doen in debatten, hij brand wetenschappers af die legitieme vragen stellen over zijn standpunten (character assasination), en hij weigert fouten te corrigeren in zijn film 'an inconvenient truth'. Laatst beweerde hij nog (in de conan o'brien show) dat het op 2 kilometer diepte een paar miljoen graden heet is. En zo'n hotemetoot geven ze dan een nobel prijs.. je vraagt je wat daar de achterliggende gedachte bij is.



Ach ja een wetenschapper is hij niet natuurlijk Maar mede door zijn werk geloven miljoenen mensen nu dat de aarde onder menselijke invoed opwarmt, dat de poolkappen en de gletsjers smelten door menselijke invloed, dat de 'science settled' is, dat wetenschappers die tot andere conclusies komen gek (of erger) zijn, vergelijkbaar met Auschwitz ontkenners (ze worden niet voor niets 'deniers'genoemd, pure smear) en dat de enige manier waarop we de aarde kunnen redden is door miljoenen aan meneer Gore te geven.. of door milieubelasting.. hoe dan ook, het is 1 grote scam. | Gewijzigd: 5 juli 2010, 21:16 uur, door PaytDelft
DrizzleChaser Extraordinaire
Peet
Lid
Woonplaats: Emmen
Berichten: 104
Lid sinds: 27 jul. 2006
5 juli 2010, 21:26 uur | Bericht #113983
Citaat van Payt69, maandag 5 juli 2010, 21:09 uur


Thnx

Als miljoenen mensen nu eens minder snel te overtuigen waren en iets verder durven en zouden kijken, zouden veel politici met hun spelletjes geen schijn van kans hebben.

Wel ben ik overtuigd er van, dat daar waar de mens in de natuur ingrijpen wil, het of mis gaat ...of er een ander probleem ontstaat.
In ieder geval kost dit 'klimaatbeheersen' bedrijven en burgers heel veel geld.

Ciao Peet
Han
Lid
Woonplaats: Ermelo
Berichten: 816
Lid sinds: 8 feb. 2007
5 juli 2010, 21:57 uur | Bericht #132086
In een rapportage over een belangrijk (en controversieel onderwerp), als klimaatverandering kun je je geen fouten veroorloven, ook geen kleine foutjes.
De invloed van de mens op het klimaat is gering zeker als je het op de tijdas van de aarde vergelijkt.
De aarde bestaat al vele duizenden jaren en het klimaat waar het rapport nu naar kijkt beslaat slechts een periode van enige tientallen jaren. Dat is op die schaal gezien helemaal niets en dus onbeduidend.

Het klimaat verandert en zal blijven veranderen, daar verander je niets aan.
Al het gedoe over zure regen (hoor je daar nu nog wel eens iets over?), gat in de ozonlaag, CO2 uitstoot e.d. lijkt te zijn bedoeld om de milieu lobby de ondersteunen. Het milieu is immers big business.
Maxim1110
Lid
Woonplaats: Nijmegen(ma-vr), Eindhoven(weekend)
Berichten: 4041
Lid sinds: 25 okt. 2009
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
5 juli 2010, 22:09 uur | Bericht #132088
Citaat van Han, maandag 5 juli 2010, 21:57 uur ...

Al het gedoe over zure regen (hoor je daar nu nog wel eens iets over?)....


Nee, al die dode bossen in o.a. Polen en Tsjechie komen door de uitwerpselen van eekhoorntjes...
Helemaal vernieuwd: mijn eigen fotografiewebsite: www.maximvanasseldonk.com
Volg me ook op twitter: https://twitter.com/#!/PhotographyMvA
En like me op facebook: http://www.facebook.com/MaximVanAsseldonkPhotography
MarkNL
Lid
Woonplaats: Spijkenisse
Berichten: 2121
Lid sinds: 8 jun. 2007
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
5 juli 2010, 22:32 uur | Bericht #132092
Citaat van Eilander, maandag 5 juli 2010, 20:36 uur De ozonlaag hoor je niets meer van, maar of dat nu allemaal beter is geworden door de afschaffing van CFK's? Ik weet het niet hoor, het probleem is wel heel snel weer vrijwel uit de picture verdwenen.

CFK's zijn afgeschaft maar hebben zeer hoge halfwaardetijd. Oftewel, duurt erg lang voordat dit uiteindelijk is verdwenen uit de atmosfeer. Het probleem van het gat in de O3 laag is er nog weldegelijk en wordt nog altijd goed in de gaten gehouden of dit niet groter wordt.

QUOTE(Han @ Jul 5 2010, 21:57) <{POST_SNAPBACK}>
Al het gedoe over zure regen (hoor je daar nu nog wel eens iets over?)


Gevaar (en het probleem) is er nog steeds maar probleem is afgenomen door verbeterde technologie en wetgeving op dit gebied.

Milieuproblemen zijn een tijdje hot op een bepaald moment. Soms tot in het extreme toe dat men gaat overdrijven. Zo is het met heel veel gegaan en zo gaat het ook met het broeikasgas probleem. Dit is jammer want de aandacht gaat verloren naar het werkelijke probleem omdat bedrijven proberen er een slaatje uit te slaan en de mensen uit te melken. Zo krijgt de massa het idee dat het allemaal maar een melkkoe is een hoax. Ik ben zeker geen milieu-fanboy en ben zelf ook een criticus maar ik heb inmiddels genoeg kennis in huis, ook vanwege me opleiding, dat het zeker niet allemaal voorgelogen is...
Marching ever onward to tomorrow!
Woonplaats: Hoorn
Berichten: 962
Lid sinds: 6 dec. 2009
5 juli 2010, 22:38 uur | Bericht #132093
Citaat van Maxim1110, maandag 5 juli 2010, 21:09 uur Nee, al die dode bossen in o.a. Polen en Tsjechie komen door de uitwerpselen van eekhoorntjes...


nee wat dacht je van de giffen die ze daar in die bossen gooien...:) niet zomaar dingen gaan roepen
Maxim1110
Lid
Woonplaats: Nijmegen(ma-vr), Eindhoven(weekend)
Berichten: 4041
Lid sinds: 25 okt. 2009
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
5 juli 2010, 22:39 uur | Bericht #132094
Citaat van Wintergek, maandag 5 juli 2010, 22:38 uur nee wat dacht je van de giffen die ze daar in die bossen gooien...:) niet zomaar dingen gaan roepen
Doe ik niet hoor Het is algemeen bekend dat zure regen daar een belangrijke oorzaak van is. Zie ook MarkNL's post ^^
Helemaal vernieuwd: mijn eigen fotografiewebsite: www.maximvanasseldonk.com
Volg me ook op twitter: https://twitter.com/#!/PhotographyMvA
En like me op facebook: http://www.facebook.com/MaximVanAsseldonkPhotography
Woonplaats: Hoorn
Berichten: 962
Lid sinds: 6 dec. 2009
5 juli 2010, 22:46 uur | Bericht #132098
Het is maar hoe ze het willen brengen...iedereen die de klimaatverandering rapporten aanvraagt komen allemaal bij dezelfde mensen(regeringen)vandaan...er word weinig zelfstudie gedaan.De mensen die wel de onderzoeken doen en ook daadwerkelijk wat vinden worden ook direct de mond gesnoerd..en werken voortaan ergens op de zuidpool.
Persoonlijk hecht ik mezelf er niet zo aan...Stel als de bomen doodgaan aan de zure regens..welk effect heeft het zure regen op mensen dan?
Invicta
Lid
Woonplaats: Amsterdam
Berichten: 268
Lid sinds: 19 sep. 2007
5 juli 2010, 23:28 uur | Bericht #132110
Er wordt in dit soort discussies veel verwezen naar het IPCC-rapport en Al Gore. Zoek op youtube en google eens naar Lord Monckton en je krijgt een heel ander beeld........
PaytDelft
Lid
Woonplaats: Delft
Berichten: 578
Lid sinds: 28 jul. 2008
5 juli 2010, 23:39 uur | Bericht #132114
Citaat van Invicta, maandag 5 juli 2010, 23:28 uur Er wordt in dit soort discussies veel verwezen naar het IPCC-rapport en Al Gore. Zoek op youtube en google eens naar Lord Monckton en je krijgt een heel ander beeld........

Voor een goed debat kun je hier eens naar kijken: beide kanten worden hier vertegenwoordigd.

http://mitworld.mit.edu/video/730
DrizzleChaser Extraordinaire
Takenu
Lid
Woonplaats: Leuven, Belgie
Berichten: 617
Lid sinds: 28 jan. 2010
5 juli 2010, 23:40 uur | Bericht #132115
Het IPCC levert dan ook inderdaad wel een extreem gekleurd beeld. Onder het mom van wetenschap, nog wel. Wat voor het gemak even vergeten wordt, is dat wetenschappers buitengewoon selectief te werk gaan. Oh, ze zijn heus niet zo dom om duidelijke leugens rond te spreiden, maar ze zijn zeker slim genoeg om alleen dat op te noemen waar politici beleid van kunnen maken. Niet geheel toevallig zijn beleidsmakende politici en hun vraag naar 'gevaren van klimaatverandering', de meest significante geldstroom van het klimaatonderzoek.

Conclusie: klimaatonderzoek is een van de meest onbetrouwbare wetenschappen die er bestaan, en zolang beleidsmakers en wetenschappers elkaar kunnen helpen blijft dit zo. Sowieso zijn er geen klimaatmodellen die de afgelopen 100 jaar kunnen voorspellen, dus elke voorspelling voor de komende 100 jaar zou ik, als ik jullie was, met een hele flinke schep zout nemen. Vergeet niet dat wetenschappers 40 jaar geleden nog riepen dat er een nieuwe ijstijd aan kwam en dat de hele mensheid eraan ten onder zou gaan...

... nee, er is de laatste tijd niets nieuws onder de zon wat klimaatonderzoek betreft. Alleen, geholpen door de opwarming van de laatste decennia (LMFAO, wat is 30 jaar op de geologische tijdschaal?) gaan we nu allemaal dood aan de opwarming in plaats van aan de afkoeling. Ander verhaaltje, zelfde idee. | Gewijzigd: 5 juli 2010, 23:41 uur, door Takenu
Terug naar boven
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.853 topics, welke bij elkaar 448.364 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.579 leden.
Het nieuwste lid is philip.beuckels@gmail.com.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 133 mensen aan het browsen op het forum. 0 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 133, lezen 1 mensen het topic "Onweerskansen 6 juni".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden