Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Caldwell, TX; Guadalupe, TX; Hays, TX; Travis, TX.

28 Apr 2024 15:20:16

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Caldwell, TX; Comal, TX; Guadalupe, TX; Hays, TX; Travis, TX.

28 Apr 2024 14:54:58

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Le Flore, OK.

28 Apr 2024 14:51:15

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor McDonald, MO.

28 Apr 2024 13:42:07

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Benton, AR; Washington, AR.

28 Apr 2024 13:42:07

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Haskell, OK; Latimer, OK; McIntosh, OK; Pittsburg, OK.

28 Apr 2024 13:42:07

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Adair, OK; Cherokee, OK; Haskell, OK; Muskogee, OK; Sequoyah, OK.

28 Apr 2024 13:42:07

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Benton, AR; Delaware, OK.

28 Apr 2024 13:42:06

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Le Flore, OK.

28 Apr 2024 12:46:12

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Le Flore, OK.

28 Apr 2024 11:39:29

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Crawford, AR; Washington, AR.

28 Apr 2024 11:28:34

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Latimer, OK; Le Flore, OK; Pushmataha, OK.

28 Apr 2024 11:12:44

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Cowley, KS; Sumner, KS.

28 Apr 2024 11:10:01

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Alfalfa, OK; Major, OK; Woods, OK.

28 Apr 2024 11:10:01

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Grant, OK; Kay, OK.

28 Apr 2024 11:10:01
Actueel
1 / 4

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
Woonplaats: behind my desk!
Berichten: 51
Lid sinds: 2 jul. 2008
12 juli 2010, 06:55 uur | Bericht #136566
Oosten van het land zal het zwaarste te verduren krijgen. Toch hoop ik dat er in het zuid-westen van Nederland ook wat heftigs mogen aanschouwen
Woonplaats: Tilburg Noord-Brabant
Berichten: 4127
Lid sinds: 16 jul. 2009
12 juli 2010, 06:58 uur | Bericht #136568
Nog niks aan de hand ook vannacht niet
Zie mijn hobby via de link
https://gurushots.com/Martijn.photography/photos

En deze pagina heb ik opgezet om mijn droom werkelijkheid te laten worden.
http://martijn-naar-de-usa.webnode.nl/voorwoord/
Waarom deze advertentie?
Rayo
Lid
Woonplaats: Wieringerwaard (N-H)
Berichten: 916
Lid sinds: 15 mei. 2008
12 juli 2010, 06:59 uur | Bericht #136569
Citaat van weathergirl, maandag 12 juli 2010, 4:55 uur Oosten van het land zal het zwaarste te verduren krijgen. Toch hoop ik dat er in het zuid-westen van Nederland ook wat heftigs mogen aanschouwen

ik hoop dat het vergelijkbaars met zaterdag avond/nacht wordt
.:: Hevig onweer in het geheugen: (1) 14 Juli 2004, (2) 25/26 mei 2009, (3) 28/29 juni 2011, (4) 10 september 2011 ::.
Maxim1110
Lid
Woonplaats: Nijmegen(ma-vr), Eindhoven(weekend)
Berichten: 4041
Lid sinds: 25 okt. 2009
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
12 juli 2010, 07:02 uur | Bericht #136570


A level 2 was issued for severe wind gusts, large hail and excessive precipitation, and to a lesser extent for tornadoes across parts of the Benelux, northwestern and northern Germany, and Jutland.

A level 1 was issued for severe wind gusts, large hail, and excessive precipitation surrounding the level 2 area, including SWern Sweden, SE Norway, much of Germany, the western Alps, northern Italy and northern, central and eastern France.


DISCUSSION

France, Benelux, northwestern Germany...

A frontal zone, marking the gradient of the very warm air over the continent and cooler air to its west stretches roughly from SW France across the Benelux to Denmark and central Sweden. As the approaching trough from the Atlantic ocean approaches, a frontal wave is expected to develop. The associated surface low is expected to travel NNEward across the far southern North Sea during the morning. A helical flow will exist in the warm air advection regime to its northeast over the Benelux. Elevated convection is expected to develop here, and possibly further south across France in places. As the surface low moves northward, the helical flow moves off to the North Sea limiting the chance surface-based storms being able to tap into this flow.

On the approach of the trough, a strong 25-30 m/s jet at 500 hPa is expected to move partly over the warm air, creating an overlap between strong wind shear and MLCAPE. Low-level shear is strong as well with 850 hPa speeds of 15-20 m/s forecast across the Netherlands by the GFS model at 12 UTC. ECMWF and GFS are consistent in increasing convective activity during the morning hours and early afternoon as the frontal zone and the associated convection starts to translate eastward. More of the convection over the Benelux will become surface-based and tap the MLCAPE-rich air east of the front, where 1000-2000 J/kg should be available.

Given the strength of the forcing and the low-level shear, it is likely that some storms become organized as a bow-echo especially in the level 2 area. Besides the widespread severe winds associated with such a system, large hail may also occur with these storms.

| Gewijzigd: 12 juli 2010, 07:04 uur, door Maxim1110
Helemaal vernieuwd: mijn eigen fotografiewebsite: www.maximvanasseldonk.com
Volg me ook op twitter: https://twitter.com/#!/PhotographyMvA
En like me op facebook: http://www.facebook.com/MaximVanAsseldonkPhotography
Woonplaats:
Berichten: 2713
Lid sinds: 11 mrt. 2010
12 juli 2010, 07:04 uur | Bericht #136573
HELLUP ik zit in level 2
Woonplaats: Voorst (Ten oosten van Apeldoorn)
Berichten: 384
Lid sinds: 25 mei. 2009
12 juli 2010, 07:20 uur | Bericht #136571
Dr hant een dikke mcs boven FR, zie meteox radarbeelden
edit: komt met een rap tempto richting NL, denk dat we 't feest allemaal gaan krijgen terwijl de meeste nog op werk zijn | Gewijzigd: 12 juli 2010, 07:21 uur, door vossejongk
Richardus
Lid
Woonplaats: Groningen
Berichten: 1294
Lid sinds: 27 jun. 2009
12 juli 2010, 07:22 uur | Bericht #136572
What THe HEll was dat vannacht?! Te zien aan buienradar is dat het vrijwel allemaal boven m'n hoofd zo ongeveer ontwikkelde, ongelooflijk.

Deel 1: constant, echt aaneengeschakelde CC's (ze hebben 't soms over '250 ontl. per 5 min.', dit was het per minut, mínstens) met een aangenaam gerommel en keiharde regen. Ongekend wat een lichtspektakel, ik heb op m'n bed m'n ogen zitten uitkijken en ben op den duur maar gaan liggen omdat m'n oververmoeidheid van 2 slapeloze nachten, en op dat moment een uur slaap dat eiste.

Deel 2: keiharde regen, wat CG's en nog altijd veel CC's, even snel tempo als deel 1 maar langzamerhand harder rommelend, hardere stoten regen.

Deel 3: stortregen, nog harder dan eerst, minder constante bliksem maar veelvuldiger CG's die keihard tot soms angstaanjagend harde rommels lieten horen. Het moet in een straat vlak bij ingeslagen zijn, want wat een onmenselijke dreun kwam er vlak na die werkelijke BOLT of lightning. Kaboom!

Ik ben maar weer gaan liggen omdat ik niet meer kon, en het maar door blééf gaan. Ik heb zo de hele nacht wakker gelegen, genoten en maar een uur of 2 in totaal in halfslaap verkeerd. En dat na 2 nachten slaaptekort van de hitte en onweer...ik ben kapot maar een o zo tevreden mens na een nacht die ik zelden meemaakte. Ongelooflijk! Zelfs de oranje versiering is meteen uit de straat verdwenen door de rukwinden! hahaha

En nou ga je me wijsmaken dat er vanmiddag nóg meer nóg erger noodweer aankomt dan vannacht en gisternacht?! Dit is echt een hemels weekend, en o wat heb ik een meelij met vriend Bertjebrul die net zaterdagochtend met vakantie vertrok...
flaskk
Lid
Woonplaats: Aalten (oosten)
Berichten: 167
Lid sinds: 8 jun. 2009
12 juli 2010, 07:24 uur | Bericht #136574
Holy cow, die bui gaat echt met een rap tempo hier heen, ik denk dat je erg moet opassen, ivb he kijk mooi weer lekker zonntje en 2 minuten later heb je noodweer
erik
Lid
Woonplaats: Purmerend
Berichten: 1055
Lid sinds: 26 jul. 2006
12 juli 2010, 07:29 uur | Bericht #136575
Nou,ben benieuwd naar vanmiddag en vanavond,op zaterdag wateroverlast in de keuken omdat het keukendak overliep en de put het niet aankon en gisteren met die enorme bui die over ons trok (en bv Loosdrecht) kon de dakgoot het niet meer aan en liep het water in de kamer via de plafondspotjes
Nu dus de hele benedenverdieping met waterschade aan het plafond en elektraleidingen PC zit via een verlengsnoer op een niet getroffen groep zodat ik iig kan zien wat er eventueel nog komt.
Het onweer was prachtig maar doordat ik met teiltjes in de weer was geen foto`s kunnen maken
EdwardvG
Lid
Woonplaats: Dalfsen
Berichten: 278
Lid sinds: 5 jul. 2010
12 juli 2010, 07:34 uur | Bericht #136577
Dit zou nog wel eens een echt erge storm kunnen worden, of niet?
Check dat ding zich ontwikkelen de laatste uren, echt mooi
Hoop dat er wat moois uit dit wolkje ontstaat, hoop overigens niet dat er een tornado uit komt, als dat al zou gebeuren.
Het is natuurlijk heel mooi om te zien, wil ik eigenlijk ook nog wel eens in het echt zien maar als het in een dichtbevolkt gebied is zijn de gevolgen niet te overzien, mede ook omdat niemand op tornado's is ingesteld in Nederland.

Dit is mijn eerste post maar volg het hier al langer

Richardus
Lid
Woonplaats: Groningen
Berichten: 1294
Lid sinds: 27 jun. 2009
12 juli 2010, 07:35 uur | Bericht #136578
update Karim Hamid:

update:
Intussen is een MCS ontstaan over SW-FR en dit uitgestrekte complex bevindt zich actueel over het noordelijke deel van FR. Een deel van het complex vertoont op de RADAR squall line eigenschappen en dit deel is trekt waarschijnlijk naar de Ardennen. Nieuwe aangroei aan de N-flank vertoont eveneens clustering en dit deel trekt meer naar het centrale deel van Benelux. De stroming is nog steeds goed gekrompen in de onderste niveau's en hierdoor is er sprake van enige SRH welke enkele dynamische cellen toelaat. Evenwel denk ik eerder aan snelle organisatie tot lijnvorming (sterke bovenstroming). Op het complex zijn nog steeds zware windstoten mogelijk, alsook grote hagel (vooral in het E/NE later op de dag) en uiteraard wateroverlast. De westelijke gebieden krijgen straks al de CONVLINE over en daar neemt de onweerkans dus al snel drastisch af.

http://severeweatheroutlook.blogspot.com/
Woonplaats:
Berichten: 160
Lid sinds: 3 jul. 2009
12 juli 2010, 07:35 uur | Bericht #136579
HELP!! Ik schijt nu al bagger voor wat er komen gaat! Manlief niet hier en dus moet ik het alleen klaren als het mis gaat, mijn poezen redden en dergelijke.

Ga wel al mijn spullen klaarzetten, reismanden en dergelijke, zodat ik acuut kan vluchten als het nodig is!
Oude lakens om in de toiletpot te stoppen, zodat deze niet over kan lopen als de riolering het niet meer aankan.

Ga nu eerst maar aan de anti-stress druppels.
Rayo
Lid
Woonplaats: Wieringerwaard (N-H)
Berichten: 916
Lid sinds: 15 mei. 2008
12 juli 2010, 07:38 uur | Bericht #136580
weinig hoop dus voor de kust provincies
.:: Hevig onweer in het geheugen: (1) 14 Juli 2004, (2) 25/26 mei 2009, (3) 28/29 juni 2011, (4) 10 september 2011 ::.
Woonplaats:
Berichten: 2713
Lid sinds: 11 mrt. 2010
12 juli 2010, 07:39 uur | Bericht #136581
Citaat van Storm in een glas water, maandag 12 juli 2010, 5:35 uur HELP!! Ik schijt nu al bagger voor wat er komen gaat! Manlief niet hier en dus moet ik het alleen klaren als het mis gaat, mijn poezen redden en dergelijke.

Ga wel al mijn spullen klaarzetten, reismanden en dergelijke, zodat ik acuut kan vluchten als het nodig is!
Oude lakens om in de toiletpot te stoppen, zodat deze niet over kan lopen als de riolering het niet meer aankan.

Ga nu eerst maar aan de anti-stress druppels.



typsche naam heb je ook

jaa, het complexje is nu al een fiks onweerscomplex geworden
Woonplaats:
Berichten: 160
Lid sinds: 3 jul. 2009
12 juli 2010, 07:39 uur | Bericht #136582
Citaat van Richardus, maandag 12 juli 2010, 6:35 uur update Karim Hamid:

update:
Intussen is een MCS ontstaan over SW-FR en dit uitgestrekte complex bevindt zich actueel over het noordelijke deel van FR. Een deel van het complex vertoont op de RADAR squall line eigenschappen en dit deel is trekt waarschijnlijk naar de Ardennen. Nieuwe aangroei aan de N-flank vertoont eveneens clustering en dit deel trekt meer naar het centrale deel van Benelux. De stroming is nog steeds goed gekrompen in de onderste niveau's en hierdoor is er sprake van enige SRH welke enkele dynamische cellen toelaat. Evenwel denk ik eerder aan snelle organisatie tot lijnvorming (sterke bovenstroming). Op het complex zijn nog steeds zware windstoten mogelijk, alsook grote hagel (vooral in het E/NE later op de dag) en uiteraard wateroverlast. De westelijke gebieden krijgen straks al de CONVLINE over en daar neemt de onweerkans dus al snel drastisch af.

http://severeweatheroutlook.blogspot.com/


Thank you! Laat het westen het maar gespaard, ik heb het nu al niet meer. Ik moet straks weg, heb om tienuur een afspraak die ik niet af kan zeggen, maar het liefst zit ik thuis, te wachten op wat komen gaat!
Klapper
Lid
Woonplaats: vlissingen
Berichten: 1071
Lid sinds: 2 jan. 2010
12 juli 2010, 07:45 uur | Bericht #136584
Citaat van Richardus, maandag 12 juli 2010, 7:35 uur update Karim Hamid:

update:
Intussen is een MCS ontstaan over SW-FR en dit uitgestrekte complex bevindt zich actueel over het noordelijke deel van FR. Een deel van het complex vertoont op de RADAR squall line eigenschappen en dit deel is trekt waarschijnlijk naar de Ardennen. Nieuwe aangroei aan de N-flank vertoont eveneens clustering en dit deel trekt meer naar het centrale deel van Benelux. De stroming is nog steeds goed gekrompen in de onderste niveau's en hierdoor is er sprake van enige SRH welke enkele dynamische cellen toelaat. Evenwel denk ik eerder aan snelle organisatie tot lijnvorming (sterke bovenstroming). Op het complex zijn nog steeds zware windstoten mogelijk, alsook grote hagel (vooral in het E/NE later op de dag) en uiteraard wateroverlast. De westelijke gebieden krijgen straks al de CONVLINE over en daar neemt de onweerkans dus al snel drastisch af.

http://severeweatheroutlook.blogspot.com/



mmm lekker is dat ik heb nog geen onweersdag gehad dit jaar
ik zat te hopen op vandaag. naja dan maar regen, dat is ook welkom
you are a god amongst insects
Harmos
Lid
Woonplaats: Elspeet
Berichten: 473
Lid sinds: 26 jul. 2008
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
12 juli 2010, 07:46 uur | Bericht #136585
Citaat van Rayo, maandag 12 juli 2010, 7:38 uur weinig hoop dus voor de kust provincies

Dat zou ik niet zeggen, de MCS in frankrijk heeft bijna de groote van een MCC lijkt het me. (Verbeter me als ik ernaast zit) Hij zal rustig naar boven schuiven en heel nederland krijgt er wel een deel van mij. Maar dat is mijn mening uiteraard. Estofex heeft daarnaast voor heel Nederland een waarschuwing afgegeven. Helaas zijn er geen Satrep kaarten, dus kan nog geen indicatie geven.
Whatever weather you may encounter, enjoy.
onweeer
Lid
Woonplaats: heeten
Berichten: 1066
Lid sinds: 22 nov. 2009
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
12 juli 2010, 07:47 uur | Bericht #136586
Knmi geeft nu al code oranje dus ik ben benieuwd
Onweer spotten natuurlijk ;)Sneeuw is BAD
EdwardvG
Lid
Woonplaats: Dalfsen
Berichten: 278
Lid sinds: 5 jul. 2010
12 juli 2010, 07:49 uur | Bericht #136587
maandag 12 juli 2010 7:41 uur, door Jan van Ooijen

WAARSCHUWING: In de loop van de middag neemt de kans op zware regen en onweersbuien tot die gepaard kunnen gaan met hagel, windstoten tot 95 km/u en lokaal wateroverlast. Vandaag krijgen we vanuit het westen uit te maken met een storing, van tijd tot tijd krijgen we te maken met zware regen en onweersbuien die gepaard kunnen gaan met hagel en windstoten. Lokaal kan er wateroverlast gaan voorkomen. De temperaturen voor vandaag zijn ongeveer 21 a 22 graden in het westen tot zo'n 29 a 30 graden in het oosten van het land. De wind is matig boven land 3-4 bft en aan de kust en in het noorden staat een matige tot soms een vrij krachtige wind 4-5 bft en komt vanuit het zuidwesten. Vanavond houden de zware buien aan in het midden en in het oosten van het land. De buien gaan gepaard met onweer, hagel, windstoten en lokaal wateroverlast. De temperaturen voor vanavond zijn ongeveer 17-19 graden. Vannacht wordt het rustiger, wel kan er lokaal nog een fikse bui voor gaan komen. De temperaturen voor vannacht zijn ongeveer 12-14 graden.


@Jan, dus geen echte kans meer op tornado's? Alleen windhozen?

Woonplaats: Midden-NL
Berichten: 315
Lid sinds: 1 jun. 2009
12 juli 2010, 07:52 uur | Bericht #136588
Windhoos = tornado....... Zelfde fenomeen, ander naampje. Windhoos wordt gebruikt omdat het dan minder erg klinkt.
Bekijk mijn weblog: christopherserna.wordpress.com
Terug naar boven
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.854 topics, welke bij elkaar 448.367 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.581 leden.
Het nieuwste lid is Basic .

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 158 mensen aan het browsen op het forum. 1 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 158, lezen 4 mensen het topic "Algemeen onweerskansentopic 2024".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden