Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Lynn, TX.

26 Apr 2024 06:22:38

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Decatur, KS; Rawlins, KS.

26 Apr 2024 04:49:38

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Decatur, KS; Rawlins, KS; Sheridan, KS; Thomas, KS.

26 Apr 2024 04:31:49

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Cheyenne, KS; Dundy, NE.

26 Apr 2024 04:31:49

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Graham, KS; Norton, KS.

26 Apr 2024 04:31:49

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gaines, TX.

26 Apr 2024 04:31:48

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gove, KS; Graham, KS; Sheridan, KS.

26 Apr 2024 03:20:33

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Decatur, KS; Graham, KS; Norton, KS; Sheridan, KS.

26 Apr 2024 03:20:33

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Decatur, KS; Norton, KS; Red Willow, NE.

26 Apr 2024 03:20:33

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Yuma, CO; Cheyenne, KS; Dundy, NE.

26 Apr 2024 03:20:32

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dawson, NE.

26 Apr 2024 03:01:32

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Cheyenne, KS; Rawlins, KS; Sherman, KS; Thomas, KS.

26 Apr 2024 02:35:13

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gove, KS; Logan, KS; Sheridan, KS; Thomas, KS.

26 Apr 2024 02:34:39

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Cheyenne, KS; Sherman, KS.

26 Apr 2024 02:34:39

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gove, KS.

26 Apr 2024 02:34:39
Actueel
1 / 4

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
stef-c
Lid
Woonplaats: Groningen
Berichten: 329
Lid sinds: 7 dec. 2006
12 juli 2010, 13:03 uur | Bericht #137314
Vannacht was ik foto's en filmpjes aan het maken van voornamelijk cc bliksem.
Na het uploaden van mijn camera naar mijn pc ontdekte ik onderstaande foto.
De richting waarnaar ik gefotografeerd heb is donker. Geen lantaarnpalen, en geen brandende verlichting bij de overburen.
Ook heb ik geen flits gebruikt.
De sluitertijd stond op 5 seconden.
Op de chat vannacht maakte ik er ook al melding van, dat ik een bolbliksem dacht te zien maar deze foto is van een paar uur eerder.
Ik zou zeggen, oordeelt u zelf.


edit: ik heb de foto verwijderd aangezien men mij niet op mijn woord wil geloven waar en hoe de foto gemaakt is. | Gewijzigd: 12 juli 2010, 19:36 uur, door stef-c
Woonplaats: Alblasserwaard
Berichten: 867
Lid sinds: 8 mei. 2009
12 juli 2010, 13:10 uur | Bericht #137332
Lampje op je camera dat weerspiegelt in de ruit? Zoniet, dan ga ik alsnog voor een lantaarnpaal of een andere lichtbron. Lijkt mij in elk geval geen bolbliksem.
"Sunshine is delicious, rain is refreshing, wind braces us up and snow is exhilarating. There is really no such thing as bad weather, only different kinds of good weather."-John Ruskin
Waarom deze advertentie?
Woonplaats:
Berichten: 9
Lid sinds: 30 jul. 2006
12 juli 2010, 13:11 uur | Bericht #137333
Ziet eruit als je rode ogen lampje. Of de led van een optische muis igg een reflectie van binnen af als ik dat zo bekijk. Ik heb er eens gezien hoog in de lucht echt prachtig!
stef-c
Lid
Woonplaats: Groningen
Berichten: 329
Lid sinds: 7 dec. 2006
12 juli 2010, 13:13 uur | Bericht #137338
Citaat van Narmolanya, maandag 12 juli 2010, 13:10 uur Lampje op je camera dat weerspiegelt in de ruit? Zoniet, dan ga ik alsnog voor een lantaarnpaal of een andere lichtbron. Lijkt mij in elk geval geen bolbliksem.

geen lantaarnpaal, geen lampje op mijn camera (canon powershot g10), en ik fotografeer vanuit een open raam.
het was compleet donker. geen licht.

ik zou er graag een andere verklaring voor geven maar die heb ik gewoon niet. | Gewijzigd: 12 juli 2010, 13:14 uur, door stef-c
stef-c
Lid
Woonplaats: Groningen
Berichten: 329
Lid sinds: 7 dec. 2006
12 juli 2010, 13:16 uur | Bericht #137345
Citaat van jeroen2006, maandag 12 juli 2010, 13:11 uur Ziet eruit als je rode ogen lampje. Of de led van een optische muis igg een reflectie van binnen af als ik dat zo bekijk. Ik heb er eens gezien hoog in de lucht echt prachtig!

geen lampje. geen muis of pc in de buurt.
ik stond vanuit de achterkamer te kijken en filmen/fotograferen, zowel in de kamer als buiten was het compleet donker, zonder lichtbronnen binnen of buiten.
Woonplaats: Deventer/Enschede
Berichten: 2512
Lid sinds: 29 mei. 2008
12 juli 2010, 13:40 uur | Bericht #137389
En dan nog lijkt het me echt geen bolbliksem. Het is, hoe dan ook, 1 of andere lichtbron maar wat precies.. | Gewijzigd: 12 juli 2010, 13:40 uur, door chieldeventer
stef-c
Lid
Woonplaats: Groningen
Berichten: 329
Lid sinds: 7 dec. 2006
12 juli 2010, 13:55 uur | Bericht #137406
Citaat van chiel, maandag 12 juli 2010, 13:40 uur En dan nog lijkt het me echt geen bolbliksem. Het is, hoe dan ook, 1 of andere lichtbron maar wat precies..

ja dat is het hem juist, ik zit zelf ook constant te denken, wat kan dat geweest zijn???
misschien dat iemand anders op hetzelfde moment een foto aan het maken was maar dan met flits?
of een vuurvliegje ofzo? wel een grote dan

ik geef het op. ben vanmorgen nog buiten geweest, achter het huis, om rond te kijken maar nergens een mogelijke bron van licht.

dus als ik jullie reacties lees, hm, dus geen bolbliksem, maar wat het dan WEL was? een raadsel wat mij betreft.
henk55
Lid
Woonplaats: zwolle
Berichten: 2045
Lid sinds: 23 okt. 2009
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
12 juli 2010, 14:45 uur | Bericht #137533
Het zou mooi zijn als het een bolbliksem was, maar helaas.
Als ik jou foto download en er rechts op klik en het venster eigenschappen 005 zich opend en dan op detail klik, dan zie ik staan bij Flash mode: Flash, compulsory, red-eye.
Er is dan zonder dat je het wist wel geflitst . compulsory betekend verplicht.
Een ander opmerkelijk gegeven is dat de 'bolbliksem' 2 keer op de foto staat en dat is nu een kenmerk van isolerende beglazing, of ook wel dubbelglas genoemd.Ondanks dat je het raam open had staan toch reflectie op de foto.
Dat het toch reflectie is komt waarschijnlijk door dat je camera een lens heeft van 6 mm is dit is erg veel groothoek.
Ik denk dat het mysterie hiermee wel is opgelost.
Het had gekund, maar eerlijk denk ik dat als het een bolbliksem geweest zou zijn, je puur een overbelichte foto gemaak zou hebben.
Groet.
stef-c
Lid
Woonplaats: Groningen
Berichten: 329
Lid sinds: 7 dec. 2006
12 juli 2010, 19:34 uur | Bericht #137987
Citaat van henk55, maandag 12 juli 2010, 14:45 uur Er is dan zonder dat je het wist wel geflitst . compulsory betekend verplicht.

ja joh, en ik ben blind.
ik weet niet of je het weet maar ik heb op mijn camera een functie om de flits uit te schakelen en dat heb ik gedaan.
no flash, no way. wat zo'n detaildingetje ook zegt.

QUOTE(henk55 @ Jul 12 2010, 14:45) <{POST_SNAPBACK}>
Ondanks dat je het raam open had staan toch reflectie op de foto.


dat vind ik knap, ik heb een raam open staan waar geen dubbelglas in zit, die staat compleet open (lees: 180 graden open dus tegen de ruit ernaast aan) en dus een open en vrije ruimte voor me.

er was geen reflectie, no way, hoe vaak moet ik dat nog zeggen dan?

maar goed, laat maar weer, de lol is er voor mij al af.
bij deze is de foto verwijderd.
Woonplaats: Rozenburg(Rotterdam)
Berichten: 1821
Lid sinds: 3 jul. 2010
12 juli 2010, 19:39 uur | Bericht #137994
Gooi er eens op dan? Misschien zijn er andere die het wel zien?

Anders mail je maar die foto



Mvg Leen
Onweerdagen 2012 : 10

Beste onweer 2012 : Op Dominicaanse Republiek 16 op 17 Juni! Zal nooit in Nederland overtroffen worden.
Woonplaats: Utrecht
Berichten: 571
Lid sinds: 8 jul. 2008
12 juli 2010, 19:41 uur | Bericht #138000
En al zou het zo zijn, die bolbliksems zijn A: nog nooit vastgelegd, B: misschien was dit er wel een, want eergisteren had mijn buurvrouw tijdens het onweer een lichtgevende bol gezien, vlak voor een inslag.
Maar wie weet!
En zet die foto ermaar weer op
'' It's the wonder of nature baby''
Woonplaats: Rozenburg(Rotterdam)
Berichten: 1821
Lid sinds: 3 jul. 2010
12 juli 2010, 19:49 uur | Bericht #138011
Bolbliksems ontstaan na zeggen meestal NA een inslag.

Vast gelegd op camera en hier het bewijs! Zelf ook met eigen ogen meegemaakt

http://www.youtube.com/watch?v=6ioN-3UWYrY...feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=-ip-0rdyy2E...feature=related


PS: Nooit vast gelegd in Nederland
Onweerdagen 2012 : 10

Beste onweer 2012 : Op Dominicaanse Republiek 16 op 17 Juni! Zal nooit in Nederland overtroffen worden.
gilles
Lid
Woonplaats: Dordrecht
Berichten: 168
Lid sinds: 10 feb. 2009
12 juli 2010, 23:00 uur | Bericht #138226
Citaat van stef-c, maandag 12 juli 2010, 19:34 uur ja joh, en ik ben blind.
ik weet niet of je het weet maar ik heb op mijn camera een functie om de flits uit te schakelen en dat heb ik gedaan.
no flash, no way. wat zo'n detaildingetje ook zegt.
Helaas liegt een computer (dus ook die in je camera) nooit; hij geeft alleen maar weer wat de instellingen waren van je camera op het moment dat je de foto maakte...

QUOTE
dat vind ik knap, ik heb een raam open staan waar geen dubbelglas in zit, die staat compleet open (lees: 180 graden open dus tegen de ruit ernaast aan) en dus een open en vrije ruimte voor me.
Dan heb je dus 2 enkele glazen achter elkaar... Dus 2x reflectie....

QUOTE
er was geen reflectie, no way, hoe vaak moet ik dat nog zeggen dan?
Je camera zegt iets anders... En op 6mm maakt je camera een foto waarbij hij nagenoeg 180 graden breed beeld pakt. Geen last van dat op deze stand je foto's nogal eens vertekend zijn?

QUOTE
maar goed, laat maar weer, de lol is er voor mij al af.
bij deze is de foto verwijderd.
Jammer. Je vraagt om een mening van anderen. Als die dan een mening geven en dat is niet het antwoord dat je had gehoopt dan haal je hem maar weg? We geven hier antwoord omdat je er om vraagt en omdat we je willen helpen met het maken van nog betere foto's. Maar dan moet je wel jezelf (en anderen) de kans geven om wat te leren...
stef-c
Lid
Woonplaats: Groningen
Berichten: 329
Lid sinds: 7 dec. 2006
13 juli 2010, 00:50 uur | Bericht #138284
Citaat van gilles, maandag 12 juli 2010, 23:00 uur Dan heb je dus 2 enkele glazen achter elkaar... Dus 2x reflectie....


ik zeg toch duidelijk dat ik het raam volledig geopend had en dus een vrije ruimte voor mij heb, dus geen glas voor me maar lucht, buitenlucht, als ik dan er doorheen stap val ik naar beneden omdat er geen glas zit wat mij tegenhoud.
begin je het te begrijpen?
als ik een fles die kant op gooi dan valt hij naar buiten om dat het raam open, niet gesloten, maar open is.
in die vrije ruimte maakte ik ook mijn foto's.


laat maar weten of ik het nog een keer moet uitleggen.
Terug naar boven
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.853 topics, welke bij elkaar 448.363 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.579 leden.
Het nieuwste lid is philip.beuckels@gmail.com.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 235 mensen aan het browsen op het forum. 0 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 235, lezen 2 mensen het topic "Onweerskansen 2 en 3 juli".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden