Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Beaufort, NC; Craven, NC; Jones, NC; Pamlico, NC.

28 Mar 2024 10:03:12

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Screven, GA.

28 Mar 2024 03:29:38

De kaart KNMI klassieke pluim is bijgewerkt.

27 Mar 2024 15:59:58

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gadsden, FL; Leon, FL; Liberty, FL; Wakulla, FL.

27 Mar 2024 14:15:23

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Alachua, FL; Columbia, FL; Gilchrist, FL.

27 Mar 2024 13:40:38

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dixie, FL.

27 Mar 2024 13:33:57

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Levy, FL.

27 Mar 2024 13:25:44

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dixie, FL; Taylor, FL.

27 Mar 2024 13:13:44

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gadsden, FL; Leon, FL; Decatur, GA; Grady, GA.

27 Mar 2024 13:08:44

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gadsden, FL; Leon, FL; Liberty, FL.

27 Mar 2024 13:03:11

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gadsden, FL; Leon, FL; Liberty, FL; Wakulla, FL.

27 Mar 2024 12:26:19

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Franklin, FL; Liberty, FL.

27 Mar 2024 12:16:03

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Franklin, FL; Gulf, FL; Liberty, FL.

27 Mar 2024 12:03:34

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Franklin, FL; Gulf, FL.

27 Mar 2024 11:36:51

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Jefferson, FL; Leon, FL; Brooks, GA; Thomas, GA.

27 Mar 2024 11:14:35
Actueel
1 / 4

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
1 2
pyro
Lid
Woonplaats: Utrecht
Berichten: 721
Lid sinds: 11 jul. 2010
15 juli 2010, 18:04 uur | Bericht #141178
op de voorpagina van de spits stond dat een getuige koeien heeft zien vliegen op de beruchte rampcamping.

Wat denken jullie? ziet hij ze vliegen of heeft hij ze zien vliegen?
Volg pyropix stormchase videos op http://www.facebook.com/pyropixvideos
Diem
Lid
Woonplaats: Hoeksche Waard
Berichten: 755
Lid sinds: 8 mei. 2010
15 juli 2010, 18:17 uur | Bericht #141184
Als caravans de lucht in vlogen, kunnen koeien dat ook.
Waarom zou je zoiets verzinnen?
Waarom deze advertentie?
Woonplaats:
Berichten: 2713
Lid sinds: 11 mrt. 2010
15 juli 2010, 18:20 uur | Bericht #141186
ik geloof het wel al heb ik geen bewijs, is er geen site waar foto's hiervan op staan?
(ik zal wel ff kijken) maar als jullie hier een site weten, is het overbodig
Eilander
Lid
Woonplaats: Terschelling
Berichten: 1001
Lid sinds: 13 jan. 2010
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
15 juli 2010, 18:34 uur | Bericht #141195
Grappig, ik loop er ook al een tijdje over na te denken.

Er zijn zeker wel dode koeien aangetroffen.
Koeien kunnen vliegen. Je kunt ook zelf testen wanneer een koe gaat vliegen (leuke app):

http://profhorn.aos.wisc.edu/wxwise/tornado/t.html

Testend kwam ik op rond 200km/h windsnelheid waarbij de makers van de site denken dat een koe gaat vliegen. Er is een marge van onzekerheid natuurlijk, maar ik denk niet dat een koe makkelijk de lucht in gaat zonder een windsnelheid die daar dichtbij in de buurt komt.
Je zou op zich aan de 'schade' aan de koe moeten kunnen zien of dat door rondvliegende bomen, blikseminslag of een onvrijwillige rondvlucht is gebeurd.

Het is mogelijk dat een downburst windsnelheden van 200km/h haalt. Downbursts lijken me echter altijd naar beneden of horizontaal gericht. Het kan dus zijn dat de koe horizontaal gaat schuiven, of zelfs een stukje boven de grond zeilt. Het lijkt me alleen sterk dat de koe de aerodynamische eigenschappen heeft om bij 200 km/h als een vleugel te fungeren die de lucht in gaat.

Dat kan dan alleen weer bij een tornado lijkt me, die wel een omhoog zuigende werking heeft, en dat zou dan minstens een EF-3 moeten zijn geweest.

Het lijkt me echter ook dat de mensen die in dat caravanparkje zaten niet de stereotype paddo-gebruikers zijn. Angst is iets raars, maar het lijkt me sterk dat je ervan gaat hallucineren over vliegende koeien. En waarom zou iemand zeggen dat ie een koe heeft zien vliegen als dat niet zo is?

Mijn conclusie: kijk nog eens goed naar de dode koeien en probeer uit te vinden wat er met ze gebeurd is. Maar ik schat de kans redelijk dat het toch om een EF-3 tornado ging. Caravans zijn ook niet snel geneigd het luchtruim te kiezen zoals je misschien is opgevallen.

Interessant vraagstuk he?
Jelte Media: webdesign, fotografie en video van Terschelling
H2O Hotel Terschelling: Mijn werk en weerchasecentrum. Hotelkamers met fantastisch uitzicht over de wolken!
Woonplaats: Musselkanaal(Grunn)
Berichten: 1096
Lid sinds: 17 apr. 2010
15 juli 2010, 19:36 uur | Bericht #141223
Toch niet zo erg als in die film van Twister?



Maja Koeien zijn lichter dan caravans, jammer dat er geen echte foto of filmpje er van is.
WINTER 78/79 laat maar komen!!!
-----------------------------------------------
As't nait gait zoas't moet, mot't mor zoas't gait
thefly
Lid
Woonplaats: de Bilt
Berichten: 375
Lid sinds: 18 jan. 2010
15 juli 2010, 19:56 uur | Bericht #141227
Als er hoogspannings masten omgeblazen kunnen worden dan kan ook zeker een koe vliegen lijkt mij.
kijk ook is op de bilt in het weer TWITTER WEBCAM
Eilander
Lid
Woonplaats: Terschelling
Berichten: 1001
Lid sinds: 13 jan. 2010
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
15 juli 2010, 20:10 uur | Bericht #141234
Citaat van Musselkanaalder, donderdag 15 juli 2010, 19:36 uur Toch niet zo erg als in die film van Twister?

Maja Koeien zijn lichter dan caravans, jammer dat er geen echte foto of filmpje er van is.


Een blok beton van 400 kilo is ook lichter, maar vliegt toch echt niet.
Het gaat allemaal om massa t.o.v. oppervlakte. En aangezien een koe met zijn eh... pardon haar kont in de wind gaat staan is dat oppervlak vrij klein voor de paar honderd kilo die eraan vastzit. Koeien vliegen een stuk minder goed dan caravans zal ik je vertellen... Caravans zijn makkelijke prooi voor wind.

Jelte Media: webdesign, fotografie en video van Terschelling
H2O Hotel Terschelling: Mijn werk en weerchasecentrum. Hotelkamers met fantastisch uitzicht over de wolken!
pyro
Lid
Woonplaats: Utrecht
Berichten: 721
Lid sinds: 11 jul. 2010
15 juli 2010, 20:45 uur | Bericht #141249
Citaat van Eilander, donderdag 15 juli 2010, 18:34 uur Het lijkt me echter ook dat de mensen die in dat caravanparkje zaten niet de stereotype paddo-gebruikers zijn. Angst is iets raars, maar het lijkt me sterk dat je ervan gaat hallucineren over vliegende koeien. En waarom zou iemand zeggen dat ie een koe heeft zien vliegen als dat niet zo is?

Hij zal niet gehallucineerd hebben nee

Het kan zomaar zo'n kereltje zijn die om de hoek woont en het heerlijk vindt om de media te omarmen als hij eindelijk een keer de aandacht krijgt. Ik heb het afgelopen half jaar 4 keer met een camerateam opnames voor een docu gemaakt. Hoeveel mensen niet dolgraag voor de camera willen, damn!

Misschien was het een oud kereltje die onder zn tafel in een ander dorp heeft gescholen...

Hie, Haloe! Haloe kaameraaman, kheb een mooi verhaal jong, kheb un koe zien vlieguh, eg waar jong! vlog zo voorbie mien hoofd

Maar los van het verhaal, blijft het zekers erg interressant. Wanneer kan een koe airborn gaan...
ik denk ook dat je er idd heel veel kracht voor nodig heb, door z'n aerodynamica.
http://www.youtube.com/watch?v=lKmSyb5Rujw...mp;feature=fvwp

wat ik me nu ook wel afvraag..
wat doet een koe als hij paddo's op zal hebben..
got the answer right here.. http://www.youtube.com/watch?v=0gi5IEjeH6E...feature=related
Volg pyropix stormchase videos op http://www.facebook.com/pyropixvideos
Rutte31
Lid
Woonplaats: Gouda
Berichten: 2421
Lid sinds: 26 jul. 2008
15 juli 2010, 20:57 uur | Bericht #141254
Als er caravans van meer dan 500 kilo door de lucht kunnen vliegen, kan een koe dat ook. Ook al vangt die koe minder snel wind.
Dus lijkt mij dit hele verhaal best wel aannemelijk.
| Gewijzigd: 15 juli 2010, 20:58 uur, door Rutte31
pyro
Lid
Woonplaats: Utrecht
Berichten: 721
Lid sinds: 11 jul. 2010
15 juli 2010, 21:08 uur | Bericht #141260
true!

wanneer vinden jullie dat vliegen ook echt daadwerkelijk vliegen is?
vliegt een caravan als hij een flinke schuiver maakt en heel effe airborn is door z'n airodynamica?

en de kracht op die elektr. masten..

die moet idd zeer sterk geweest zijn!!

neemt niet weg, dat als er 1 uit balans is en door zware windkracht omgaat de masten er om heen makkelijk meegesleurd worden...

maar het oogt wel als een kracht die een koe wel kan liften.. Als die masten nou waren blijven staan.. en er een koe in het toppie zat.. dan wisten we genoeg

Volg pyropix stormchase videos op http://www.facebook.com/pyropixvideos
Eilander
Lid
Woonplaats: Terschelling
Berichten: 1001
Lid sinds: 13 jan. 2010
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
15 juli 2010, 22:37 uur | Bericht #140645
Citaat van pyro, donderdag 15 juli 2010, 20:45 uur Hij zal niet gehallucineerd hebben nee

Het kan zomaar zo'n kereltje zijn die om de hoek woont en het heerlijk vindt om de media te omarmen als hij eindelijk een keer de aandacht krijgt. Ik heb het afgelopen half jaar 4 keer met een camerateam opnames voor een docu gemaakt. Hoeveel mensen niet dolgraag voor de camera willen, damn!

Misschien was het een oud kereltje die onder zn tafel in een ander dorp heeft gescholen...

Hie, Haloe! Haloe kaameraaman, kheb een mooi verhaal jong, kheb un koe zien vlieguh, eg waar jong! vlog zo voorbie mien hoofd



Hahahaha, ik kan me voorstellen dat mensen voor de camera willen ja. Maar deze stond al voor de camera. Het verhaal van de vliegende koe is namelijk van een van de bewoners van de camping die met zijn kinderen in een auto zat te schuilen (en blij was dat die met de neus precies in de wind stond).
Wel degelijk iemand die vlakbij was dus! En zijn caravan was weggewaaid, dus een sterk verhaal had ie ook zonder vliegende koeien wel.
Dat maakt het ook zo interessant.
Stukje op weer.nl lijkt me wat kort door de bocht. Alsof Reinier expert is in tornado schade. Bovendien maakt een downburst ook een heel specifiek patroon wat ook niet te zien was...

Het blijven raadsels. Iemand die erin wil duiken? Ik zit te ver weg.

Jelte Media: webdesign, fotografie en video van Terschelling
H2O Hotel Terschelling: Mijn werk en weerchasecentrum. Hotelkamers met fantastisch uitzicht over de wolken!
reymar
Lid
Woonplaats: Dordrecht
Berichten: 63
Lid sinds: 25 mei. 2009
15 juli 2010, 22:46 uur | Bericht #140378
ik heb ooit eens op tv beelden gezien van een waarschijnlijk f3 of sterkere tornado in de states waarin vee flink hoog de lucht ingezogen worden en rond draaien in de tornado, maar tijdens een downburst lijkt mij dit enigzins onwaarschijnlijk.
Woonplaats: Rozenburg(Rotterdam)
Berichten: 1821
Lid sinds: 3 jul. 2010
16 juli 2010, 16:15 uur | Bericht #133041
Downburst kan het ook zeker veroorzaken maar koeien in de lucht,men maakt het soms groter dan het is.

Hier een mooi voorbeeld van een downburst

En die kan zeker grote schade veroorzaken en je hoort en voelt bijna de kracht van zo'n geval

klik naar youtube

En een derecho downburst.

Klik naar youtube
Onweerdagen 2012 : 10

Beste onweer 2012 : Op Dominicaanse Republiek 16 op 17 Juni! Zal nooit in Nederland overtroffen worden.
Woonplaats: Deventer/Enschede
Berichten: 2512
Lid sinds: 29 mei. 2008
16 juli 2010, 16:45 uur | Bericht #114562
Ik vraag het me af.. Extreme wind zou een koe (of een caravan) kunnen verplaatsen, maar niet laten vliegen.
Die caravans zijn echt niet 4 meter gaan vliegen om vervolgens in het water te belanden, die zijn er in geschoven als het ware. Ik kan me niet voorstellen dat koeien echt van de grond komen en een eindje uit vliegen gaan door een (derecho) downburst. Door een EF3 tot 4 tornado kan ik het me nog voor stellen | Gewijzigd: 16 juli 2010, 16:45 uur, door chieldeventer
Marjoo
Lid
Woonplaats: Arnhem
Berichten: 566
Lid sinds: 7 jun. 2010
16 juli 2010, 16:49 uur | Bericht #114576
8| niets gehoord over echt vliegende koeien hier
Ook geen andere dieren voor wat dat betreft. Lijkt me ook sterk...m'n hele leven nog nooit gehoord dat een storm hier een vliegende koe meeneemt.
Wel overleden door inslag, dat wel
Jeroen92
Lid
Woonplaats:
Berichten: 310
Lid sinds: 14 jul. 2010
20 juli 2010, 00:27 uur | Bericht #141745
Ik kan me trouwens een stukje herinneren van StormChasers dat ze Greensburg inrijden, de dag na de F5 tornado. Bij het inrijden van het stadje lagen allemaal dode koeien langs de weg in de weilanden. Gedood door rondvliegend puin of gedood door "hun laatste vlucht"?
talkyr86
Lid
Woonplaats: Apeldoorn
Berichten: 4311
Lid sinds: 7 aug. 2008
20 juli 2010, 21:25 uur | Bericht #142008
Had ook gehoord over de vliegende koeien. Ik geloof dat het best zo kan zijn, maar ik hou altijd in het achterhoofd dat mensen die heel hyper of bang zijn vaak dingen anders zien dan ze werkelijk waren. Dus misschien zagen ze wel wat vliegen maar was het iets heel anders. Oke dan!
EdwardvG
Lid
Woonplaats: Dalfsen
Berichten: 278
Lid sinds: 5 jul. 2010
26 juli 2010, 01:09 uur | Bericht #143107
Ik denk dat die koeien bijvoorbeeld over de grond knalden door de harde wind en misschien wel wat opknalden omdat ze tegen de grond aan werden geknald, als zo'n beest rondraait dan snap ik best dat je zegt dat je ze hebt zien vliegen

Rutte31
Lid
Woonplaats: Gouda
Berichten: 2421
Lid sinds: 26 jul. 2008
26 juli 2010, 02:16 uur | Bericht #143116
Die beesten zijn daar in ieder geval dood aangetroffen. Klaar.
Er moet zeker heel wat kracht aan te pas komen om een koe de lucht in te krijgen, maar wie weet precies wat zich daar heeft afgespeeld?? Kijk naar die stroommasten! Die krijg je normaal gesproken ook niet zo snel om!
Jeroen92
Lid
Woonplaats:
Berichten: 310
Lid sinds: 14 jul. 2010
1 augustus 2010, 16:41 uur | Bericht #144561


Dit wat ik bedoelde...
Terug naar boven
1 2
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.841 topics, welke bij elkaar 448.334 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.574 leden.
Het nieuwste lid is Stormliefhebber787.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 209 mensen aan het browsen op het forum. 1 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 209, lezen 3 mensen het topic "Berichtgeving Kizimen vulkaan (Kamtsjatka, Rusland)".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden