Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dickens, TX; Garza, TX; Kent, TX.

24 Apr 2024 09:25:19

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Coleman, TX; Runnels, TX; Taylor, TX.

24 Apr 2024 04:06:44

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Callahan, TX; Jones, TX; Shackelford, TX; Taylor, TX.

24 Apr 2024 03:18:47

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Callahan, TX; Nolan, TX; Runnels, TX; Taylor, TX.

24 Apr 2024 03:18:47

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Kent, TX.

24 Apr 2024 01:16:54

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Scurry, TX.

24 Apr 2024 01:16:54

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Fisher, TX.

24 Apr 2024 00:56:55

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Garza, TX; Kent, TX.

24 Apr 2024 00:45:51

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Kent, TX.

23 Apr 2024 23:56:54

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Garza, TX; Kent, TX.

23 Apr 2024 23:19:17

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dickens, TX; Garza, TX; Kent, TX.

23 Apr 2024 23:03:28

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Alger, MI; Marquette, MI.

23 Apr 2024 19:07:37

De kaart KNMI klassieke pluim is bijgewerkt.

23 Apr 2024 17:00:01

De temperatuur bij Dourbes is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

23 Apr 2024 08:58:04

De temperatuur bij Buzenol is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

23 Apr 2024 08:58:03
Actueel
1 / 4

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
1 2 3 4 5 6
Debbieke
Lid
Woonplaats: knesselare. oost-vlaanderen belgië
Berichten: 8924
Lid sinds: 7 aug. 2008
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
20 juli 2010, 12:23 uur | Bericht #141836
Veel vallende sterren in augustus

Dit jaar zijn de omstandigheden gunstig om vallende sterren te zien van de Perseidenzwerm. Tijdens het hoogtepunt van deze meteorenzwerm, in de nacht van 12/13 augustus, gaat de maan al vroeg onder en kunnen we ook zwakkere meteoren zien. En als ook het weer meewerkt, kunnen we tot wel honderd vallende sterren per uur zien!

Elke nacht verschijnt er een aantal vallende sterren aan de hemel. Met een beetje geluk zien we er een langs schieten als we een tijdje buiten staan. Vallende sterren zijn geen echte sterren die naar beneden vallen, maar kleine steentjes die vanuit de ruimte de dampkring van de aarde binnendringen. Zo'n brokje steen heeft in de ruimte een grote snelheid van vele tientallen kilometers per seconde en als het de dampkring binnenkomt, remt de lucht het steentje af. Het wordt dan heet en verdampt op een hoogte van zo'n tachtig tot honderd kilometer. Het lichtverschijnsel dat we zien is niet van het steentje zelf, maar van de lucht er omheen die ook sterk wordt verhit en gaat gloeien. Dit lichtverschijnsel noemen we een meteoor.


Kaartje van de noordoostelijke horizon van half augustus omstreeks 1 uur 's nachts. Vanuit een punt in het sterrenbeeld Perseus lijken de vallende sterren op ons af te komen/

Enkele malen per jaar zijn er veel meer meteoren te zien dan normaal. De aarde in zijn baan kruist dan de baan van een wolk stofdeeltjes, achtergelaten door een komeet. Elk jaar in augustus kruist de aarde de baan van de komeet Swift-Tuttle, die behoorlijk wat gruis heeft verspreid. Dit veroorzaakt een mooie meteorenzwerm die elk jaar terugkeert rond 12 augustus: de Perseiden. Juist doordat deze in de zomer zichtbaar zijn, zijn ze bij een breed publiek bekend. Veel vakantiegangers zitten in deze tijd in een mooie donkere omgeving en genieten 's avonds van een prachtige sterrenhemel.

De Perseiden zijn vernoemd naar het sterrenbeeld Perseus. De reden hiervoor is dat alle vallende sterren die bij de komeet Swift-Tuttle horen, uit de richting van het sterrenbeeld Perseus lijken te komen. Als we de lijn van een Perse�de doortrekken in de richting waar die vandaan kwam, kom deze in dit sterrenbeeld uit. Het punt aan de hemel waar alle meteoren vandaan lijken te komen, heet de radiant. Het is slechts een denkbeeldig punt, want in werkelijkheid bewegen de meteoren evenwijdig aan elkaar. Dit effect zien we bijvoorbeeld ook bij treinrails. Twee rails van een spoor lopen ook evenwijdig aan elkaar. Maar als we op het spoor staan, lijken de twee rails elkaar te naderen in de verte bij de horizon. Zo ook lijken meteoren vanuit een punt aan de hemel te komen.

Vanaf half juli verschijnen de eerste Perseiden al aan de hemel. Het zijn er dan nog heel weinig, maar het worden er in de weken erna steeds meer. Op 11, 12 en 13 augustus kunnen we enkele tientallen Perseiden per uur zien oplichten aan de hemel. Dan is het echt de moeite waard om een tijdje buiten te gaan liggen en naar de lucht te kijken. Het maximum van de zwerm valt dit jaar in de nanacht van 12 op 13 augustus. Daarna neemt de activiteit weer af en rond 24 augustus heeft de aarde de baan van komeet Swift-Tuttle helemaal verlaten.

Dit jaar zijn de omstandigheden erg gunstig voor de Perseiden. De maan kan namelijk behoorlijk storen. Als die 's nachts de hemel verlicht, zien we minder sterren en ook minder meteoren omdat de hemel minder donker is. Dit jaar is het gelukkig nieuwe maan op 10 augustus en zullen we er rond het hoogtepunt van de Perseiden geen last van hebben. Bij nieuwe maan is de maan namelijk niet te zien. De maan staat dan in de richting van de zon en wij kijken dan tegen de onzichtbare, donkere zijde aan. In de dagen direct na nieuwe maan gaat de smalle maansikkel al kort na de zon onder.

Ook de hoogte van de radiant aan de hemel bepaalt hoeveel vallende sterren we kunnen waarnemen. Des te hoger de radiant aan de hemel staat, des te meer vallende sterren zijn er te zien. In het begin van de avond staat het sterrenbeeld Perseus nog vrij laag en verschijnen er nog niet veel meteoren. Later in de nacht stijgt de radiant en neemt het aantal vallende sterren langzaam toe. Als de ochtendschemering begint, staat Perseus bijna recht boven ons hoofd. Er is dan elke minuut wel een vallende ster te zien!

Bron: Astronomie
Mijn twitter: https://twitter.com/#!/debbietje128
Onweersdagen: 0
Woonplaats: Arnhem
Berichten: 667
Lid sinds: 14 apr. 2009
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
20 juli 2010, 13:05 uur | Bericht #141844
leuk berichtje!

mooi! ik pak camera en ga opzoek naar een weiland! kijken of ik iets kan vastleggen:D

TwitterFotoFanatic WebsiteStormchase team Arnhem ****Get out of my way!! I have a storm to catch!!****
Waarom deze advertentie?
Woonplaats: Arnhem
Berichten: 667
Lid sinds: 14 apr. 2009
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
20 juli 2010, 15:40 uur | Bericht #141913
Citaat van Svenn, dinsdag 20 juli 2010, 12:17 uur elk jaar sta ik wel paraat om dit te aanschouwen
nog tips qua instellen van cam?
TwitterFotoFanatic WebsiteStormchase team Arnhem ****Get out of my way!! I have a storm to catch!!****
Woonplaats: Breda
Berichten: 608
Lid sinds: 31 mrt. 2010
20 juli 2010, 17:47 uur | Bericht #141946
Heb eergisternacht nog een vallende ster mogen aanschouwen om 0:20

Ga deze nacht ook zeker klaar zitten.
Bekijk ook eens mijn website
TribalGFX
Lid
Woonplaats: Breda
Berichten: 128
Lid sinds: 1 mei. 2010
20 juli 2010, 20:29 uur | Bericht #141983
Citaat van Michaeltje, dinsdag 20 juli 2010, 17:47 uur Heb eergisternacht nog een vallende ster mogen aanschouwen om 0:20

Ga deze nacht ook zeker klaar zitten.


Lekker in het zwembad joh
Hyves | Facebook | Twitter | BvD Media If you learn from your mistakes, then why ain't I a genius?
Woonplaats: Breda
Berichten: 608
Lid sinds: 31 mrt. 2010
20 juli 2010, 23:06 uur | Bericht #142048
Citaat van TribalGFX, dinsdag 20 juli 2010, 20:29 uur Lekker in het zwembad joh

Haha idd met me rug lekker op het luchtbedje liggen hahaha.
Bekijk ook eens mijn website
Tyshane
Lid
Woonplaats: Noordoost veluwe
Berichten: 8824
Lid sinds: 25 mei. 2009
20 juli 2010, 23:34 uur | Bericht #142059
Vaste prik, elk jaar in augustus de meteorieten bekijken! Leuk! Heb er nu alweer zin in, maar inderdaad, er is op andere dagen ook genoeg te zien. Als het donker is kijk ik altijd wel even naar boven... voornamelijk buiten dan he!

Citaat van TribalGFX, dinsdag 20 juli 2010, 20:29 uur Lekker in het zwembad joh
Dat is wel relaxed zo!
pyro
Lid
Woonplaats: Utrecht
Berichten: 721
Lid sinds: 11 jul. 2010
21 juli 2010, 00:20 uur | Bericht #142073
laten we hopen op een heldere nacht

Ik ga een time lapse van zo'n 6 uur maken op de vlaktes van kootwijk.
Staatsbosbeheer gaat mij de hele nacht van stroom voorzien, zodat mijn camera die ik op mijn laptop aansluit ongehinderd door kan schieten en ik jullie daarna een videootje van de perseiden kan laten zien.

Fingers crossed!

Volg pyropix stormchase videos op http://www.facebook.com/pyropixvideos
Fluffje
Lid
Woonplaats: Veenendaal
Berichten: 243
Lid sinds: 26 jul. 2008
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
3 augustus 2010, 13:46 uur | Bericht #144972
De Ginkelse heide nabij Ede lijkt me ook wel een mooie plek om te gaan kijken. 'kWeet alleen niet of je daar mag wezen tussen zonsondergang en -opgang.
Tyshane
Lid
Woonplaats: Noordoost veluwe
Berichten: 8824
Lid sinds: 25 mei. 2009
3 augustus 2010, 14:04 uur | Bericht #144974
Citaat van Fluffje, dinsdag 3 augustus 2010, 13:46 uur De Ginkelse heide nabij Ede lijkt me ook wel een mooie plek om te gaan kijken. 'kWeet alleen niet of je daar mag wezen tussen zonsondergang en -opgang.
Gewoon doen, in de meeste gevallen mag dit niet, maar ach als je alles heel laat en geen sterren mee naar huis neemt...
Woonplaats: ijmuiden, noord holland
Berichten: 1257
Lid sinds: 30 jan. 2008
3 augustus 2010, 21:17 uur | Bericht #145099
en denkt men dat je er zoveel kan zien als je in het binnenland of in de randstad woont?
nee, ik zou dus niet al teveel moeite doen om te gaan kijken, of iig een betere locatie op zoeken.
bekijk mijn website, klikje hier... Canon eos: Canon EF:1DmkIIN - 17-40 f4 L1DmkIII - 24-105 f4 L IS5DmkII - 100mm f2.8 L IS40D - 70-200 f2.8 L ISCanon 580 EX II x3 Cactuc v4
Woonplaats: Deventer/Enschede
Berichten: 2512
Lid sinds: 29 mei. 2008
3 augustus 2010, 21:31 uur | Bericht #145101
Het lijkt vannacht mooi helder te worden en zit op 11 hoog (niet dat dat uit maakt trouwens ) Maar een goed uitzicht op het NO heb ik niet.. Moet ik het dak maar op!
Woonplaats:
Berichten: 0
Lid sinds: 10 jun. 2007
9 augustus 2010, 16:30 uur | Bericht #146270
Nachten van vallende sterren in het verschiet

Wie wensen heeft te formuleren, gaat de volgende nachten best eens buiten op een donkere plaats staan of liggen, waar wij koersen met onze planeet door de meteorenzwerm Perseïden, wat vallende sterren oplevert, zo hebben Vlaamse Volkssterrenwachten meegedeeld. Elke zomer trekt de Aarde door de Perseïden-meteorenzwerm: een wolk van stofdeeltjes achtergelaten door de komeet Swift-Tuttle. Vele stofdeeltjes komen dan in botsing met de dampkring van de Aarde en veroorzaken kortstondig een lichtstreep aan de hemel: een vallende ster of meteoor.

Dit jaar is de Perseïdenactiviteit eind juli geleidelijk begonnen met enkele exemplaren per nacht. Vanaf morgen loont het echt de moeite te gaan waarnemen. Het maximum valt in de ochtend van 13 augustus, met vele tientallen vallende sterren per uur. Zaterdag is het spektakel voorbij. Om deze meteoren waar te nemen is geen telescoop of verrekijker nodig. Het volstaat om met het blote oog minstens 15 minuten te kijken naar een willekeurige plaats aan de hemel. De meeste Perseïden zijn vanop donkere plaatsen buiten de stedelijke gebieden, telkens in de tweede helft van de nacht, te zien.

Bron Hln
Woonplaats:
Berichten: 2713
Lid sinds: 11 mrt. 2010
9 augustus 2010, 16:34 uur | Bericht #146271
spannend
Pascalll
Lid
Woonplaats: Oirsbeek(ZuidLimburg)
Berichten: 440
Lid sinds: 25 mei. 2010
9 augustus 2010, 17:45 uur | Bericht #146287
Zolang ga ik er niet van opblijven als ze pas in de tweede helft te zien zijn
Wijsheid overwint niet. Blijf aandacht houden bij het weer.Bekijk www.pascalsoomers.webnode.com voor een weer site met een locatie voor Oirsbeek!
Tyshane
Lid
Woonplaats: Noordoost veluwe
Berichten: 8824
Lid sinds: 25 mei. 2009
9 augustus 2010, 17:50 uur | Bericht #146290
Citaat van Pasmanniejjj, maandag 9 augustus 2010, 17:45 uur Zolang ga ik er niet van opblijven als ze pas in de tweede helft te zien zijn
Nee joh, ze zijn zelfs nu al (vanavond / vannacht) te zien, het hoogtepunt is in de tweede helft van de nacht. Maar daarvoor en erna zijn ze zeker ook te zien alleen in verhouding minder, ik zou het zeker een kans geven dus. Niet geschoten is altijd mis nietwaar!
Pascalll
Lid
Woonplaats: Oirsbeek(ZuidLimburg)
Berichten: 440
Lid sinds: 25 mei. 2010
9 augustus 2010, 17:58 uur | Bericht #146294
Citaat van Twister, maandag 9 augustus 2010, 17:50 uur Nee joh, ze zijn zelfs nu al (vanavond / vannacht) te zien, het hoogtepunt is in de tweede helft van de nacht. Maar daarvoor en erna zijn ze zeker ook te zien alleen in verhouding minder, ik zou het zeker een kans geven dus. Niet geschoten is altijd mis nietwaar!


Oki, thanks
Wijsheid overwint niet. Blijf aandacht houden bij het weer.Bekijk www.pascalsoomers.webnode.com voor een weer site met een locatie voor Oirsbeek!
Brian
Lid
Woonplaats: Lelystad
Berichten: 1348
Lid sinds: 17 mei. 2008
9 augustus 2010, 18:23 uur | Bericht #146297
Ik hoef alleen maar een uur eerder op te staan, dus dat gaat wel lukken
Vorig jaar ook heel veel gezien trouwens
Check out the light show:)
Woonplaats: Midden-NL
Berichten: 315
Lid sinds: 1 jun. 2009
9 augustus 2010, 19:59 uur | Bericht #146322
Gisteravond zag ik er al één, blijft een ontzettend mooi gezicht! Het was nog niet eens helemaal donker (half 10), maar hij was duidelijk zichtbaar!
Bekijk mijn weblog: christopherserna.wordpress.com
Karmozijn
Lid
Woonplaats:
Berichten: 1
Lid sinds: 9 aug. 2010
9 augustus 2010, 22:00 uur | Bericht #146365
Gisteren ook een "vallende ster" waargenomen. Wel van heel dichtbij. Ik kan niet precies inschatten hoe ver, maar denk wel dat ie ergens in ons dorp (Rheden) terecht is gekomen. Nog nooit van zo dichtbij meegemaakt. Leek wel of hij vlak over mijn huis kwam. Ik twijfelde eerst of het echt een vallende ster was geweest, maar mijn vriend heeft het ook gezien en na een beetje googelen bleek het inderdaad goed mogelijk te zijn dat we het echt hebben gezien.

Terug naar boven
1 2 3 4 5 6
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.853 topics, welke bij elkaar 448.363 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.579 leden.
Het nieuwste lid is philip.beuckels@gmail.com.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 261 mensen aan het browsen op het forum. 1 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 261, lezen 2 mensen het topic "Sneeuw in Dubai".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden