Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Garza, TX; Kent, TX.

24 Apr 2024 00:45:51

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Kent, TX.

23 Apr 2024 23:56:54

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Garza, TX; Kent, TX.

23 Apr 2024 23:19:17

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dickens, TX; Garza, TX; Kent, TX.

23 Apr 2024 23:03:28

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Alger, MI; Marquette, MI.

23 Apr 2024 19:07:37

De kaart KNMI klassieke pluim is bijgewerkt.

23 Apr 2024 17:00:01

De temperatuur bij Dourbes is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

23 Apr 2024 08:58:04

De temperatuur bij Buzenol is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

23 Apr 2024 08:58:03

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gage, NE; Jefferson, NE; Saline, NE.

23 Apr 2024 07:21:42

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gage, NE; Pawnee, NE.

23 Apr 2024 07:00:53

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dawson, MT; Garfield, MT; McCone, MT; Prairie, MT; Valley, MT.

23 Apr 2024 01:11:40

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dawson, MT; McCone, MT; Richland, MT; Roosevelt, MT; Valley, MT.

23 Apr 2024 00:17:24

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Garfield, MT; McCone, MT; Valley, MT.

22 Apr 2024 23:03:37

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Daniels, MT; McCone, MT; Roosevelt, MT; Valley, MT.

22 Apr 2024 23:03:37

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dawson, MT; Garfield, MT; McCone, MT; Richland, MT; Roosevelt, MT; Valley, MT.

22 Apr 2024 21:33:31
Actueel
1 / 4

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
1 2
Sietse
Lid
Woonplaats:
Berichten: 1772
Lid sinds: 10 sep. 2008
20 juli 2010, 23:44 uur | Bericht #142062
Hallo allemaal, naar aanleiding van de tornado van vorige week wil ik even iets met jullie delen.

Ik vind dat het heel slecht gesteld is met de tornado waarschuwingen in Nederland. Afgelopen week heeft Duitsland terecht een tornado waarschuwing uitgebracht, omdat hier gewoon een reële kans voor was. Het KNMI echter, gaf niet eens de kans op een tornado in hun waarschuwingssysteem. Dit is gewoon onverantwoord, zeggen dat er geen kans voor is, terwijl deze kans juist heel groot was. Als een onafhankelijke weersite dit zegt maakt het niks uit, maar omdat het KNMI een overheidsinstantie is, is het gewoon slecht.

Ook even een klein stukje over 'tornado-sirenes'. Overal in Nederland worden elke maandag van de maand de sirenes getest. Echter, ik heb er een hard hoofd in dat deze sirenes afgaan als er een tornado richting een dorp/stad gaan. Nu ben ik heel benieuwd wat er gaat gebeuren als ik een tornado zie op mijn vaste uikijkplaats, ik bel 112 en zeg dat er een tornado in de richting van Kaatsheuvel gaat. Zelf denk ik dat de sirenes niet afgaan. In de VS gaan de sirenes zelfs al af als een bui een 'tornado-warning' heeft en niet eens een tornado aan de grond heeft. In mijn ogen een goed systeem! De gemeente (?) die de sirenes 'beheerd' zal vast zeggen: Tornado's komen in ons land toch niet voor. FOUT! Kijk maar naar vorige week: een tornado richt veel schade aan in Vethuizen en omgeving.

Wat is jullie mening??

Aan de modjes: is dit in het goede forumgedeelte geplaatst?

Moderatormededeling:
Verplaatst
| Gewijzigd: 20 juli 2010, 23:53 uur, door Marga
“There is no such thing as bad weather, only different kinds of good weather.”Mijn Weerblog
Maxim1110
Lid
Woonplaats: Nijmegen(ma-vr), Eindhoven(weekend)
Berichten: 4041
Lid sinds: 25 okt. 2009
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
20 juli 2010, 23:55 uur | Bericht #142064
Mee eens, maar wel een aantal opmerkingen. De schade in Vethuizen werd veroorzaakt door een downburst, niet door een tornado. Wel is er tussen Oosterwolde en Appelscha een tornado geweest. Het punt is denk ik dat ze bang zijn te veel paniek te zaaien met tornado-waarschuwingen, en ook bang zijn daarvan beschuldigd te worden als er achteraf niks aan de hand blijkt te zijn. Dat is denk ik het grootste probleem: mensen die het KNMI gaan beschuldigen van paniekzaaien, of er nou een reële kans voor een tornado is of niet.
Helemaal vernieuwd: mijn eigen fotografiewebsite: www.maximvanasseldonk.com
Volg me ook op twitter: https://twitter.com/#!/PhotographyMvA
En like me op facebook: http://www.facebook.com/MaximVanAsseldonkPhotography
Waarom deze advertentie?
Sietse
Lid
Woonplaats:
Berichten: 1772
Lid sinds: 10 sep. 2008
20 juli 2010, 23:58 uur | Bericht #142066
Citaat van Maxim1110, dinsdag 20 juli 2010, 23:55 uur Dat is denk ik het grootste probleem: mensen die het KNMI gaan beschuldigen van paniekzaaien, of er nou een reële kans voor een tornado is of niet.

Dat klopt, maar stel dat er een tornado een grote stad treft en het KNMI geeft geen waarschuwing af, wordt het KNMI beschuldigd. Maar aan de andere kant, als KNMI een waarschuwing afgeeft en er komt niks dan is het ook niet goed. Mensen tegenwoordig willen alles veel te precies hebben terwijl dit met het weer gewoon NIET kan.
“There is no such thing as bad weather, only different kinds of good weather.”Mijn Weerblog
Tyshane
Lid
Woonplaats: Noordoost veluwe
Berichten: 8824
Lid sinds: 25 mei. 2009
21 juli 2010, 00:03 uur | Bericht #142068
Ja je haalt wel iets interessants aan, iets waar vaker over gesproken is hier. Ik ben het met je eens dat het serieuzer genomen moet worden, maar wel met een goed werkend alarmsysteem inderdaad. Wat Maxim al zegt, ik denk ook dat het lastige het 'paniek-effect' is. Het moet om waarschuwen gaan en niet om paniekzaaien. Daarbij speelt ook de media een rol.

Toch denk ik dat we ook hier in Nederland op termijn de tornado's serieuzer gaan nemen, waarschijnlijk omdat het weer wat ruiger zal worden, met dito omstandigheden en gevaren, maar ook omdat steeds meer mensen gewoon de term tornado gaan gebruiken (zoals hier op o-o), in plaats van het burger-geruststellende-windhoosje.
Tyshane
Lid
Woonplaats: Noordoost veluwe
Berichten: 8824
Lid sinds: 25 mei. 2009
21 juli 2010, 00:07 uur | Bericht #142069
Citaat van Sietse, dinsdag 20 juli 2010, 23:58 uur Dat klopt, maar stel dat er een tornado een grote stad treft en het KNMI geeft geen waarschuwing af, wordt het KNMI beschuldigd. Maar aan de andere kant, als KNMI een waarschuwing afgeeft en er komt niks dan is het ook niet goed. Mensen tegenwoordig willen alles veel te precies hebben terwijl dit met het weer gewoon NIET kan.
Inderdaad, daarom is het dus handig, net als bij andere weersverwachtingen, om over kansen en percentages te spreken. Helaas interpreteren mensen het weerbericht vaak anders en denkt men aan voorspellingen en zekerheden. Het blijft dus moeilijk hoe dit aan te pakken, want zoals je zegt; mensen willen het precies weten, maar dat kan dus niet.
Rutte31
Lid
Woonplaats: Gouda
Berichten: 2421
Lid sinds: 26 jul. 2008
21 juli 2010, 01:53 uur | Bericht #142082
Ook ik ben van mening dat we het tornado gevaar echt niet moeten onderschatten, want afgelopen woensdag heeft dat gewoon bewezen. Ook een valwind kan dus enorme schade en ellende veroorzaken.
Zouden we weer met een zulke weer-situatie te maken krijgen zoals afgelopen woensdag, dus dat het op een gegeven moment echt gevaarlijk dreigt te worden voor een bepaald gebied, lijkt me een waarschuwing per sirene geen overbodige luxe. Al gaat het ding pas 10 minuten van te voren af, dan kan dat al genoeg zijn om het verschil te bepalen tussen leven en dood. ( zie Velthuizen ) Let wel: per gebied. Dus niet overal in de provincie de sirene laten afgaan terwijl er slechts lokaal sprake is van extreem gevaar.
En ook al treedt de verwachte gevaarlijke weer-situatie niet in, dan moet men gewoon die waarschuwing respecteren want het is en blijft een verwachting.
Een gewaarschuwd mens telt voor twee.
Estoque
Lid
Woonplaats: Broekhuizen (Meppel)
Berichten: 534
Lid sinds: 13 feb. 2010
21 juli 2010, 07:21 uur | Bericht #142097
Ik vind sowieso dat er wel eens aandacht mag komen voor tornado's. Het is toch te zot voor woorden dat er nog duizenden mensen zijn in Nederland die denken dat er nooit tornado's in Nederland komen! Dan begrijpen mensen het ook beter wanneer KNMI een waarschuwing verleend voor tornado's en ook hoe ze moeten handelen wanneer de sirene's wel af zouden gaan.

Ik zie dus zelf ook dolgraag verbetering op dat gebied, zie het alleen niet snel gebeuren..

Als je het vanaf de andere kant bekijkt:

Stél KNMI geeft aan dat er een weeralarm moet komen -wanneer jullie van O-O dat dus nodig vinden- terwijl het gewoon niet uitbarst. Dan krijgt KNMI daar wel de problemen van, ik begrijp dus wel dat ze terughoudender zijn met geven van weeralarmen. Een waarschuwing voor tornado's zou ik wel handig vinden -daar gaat het ten slotte over, ik wijk een klein beetje uit nu- maar dan moet KNMI daar ook op tijd mee bij zijn. Toch denk ik, dat dat in de huidige situatie wat betreft: 'tornado's komen niet in NL voor' meningen nog niet goed -genoeg- uitpakt.
flaskk
Lid
Woonplaats: Aalten (oosten)
Berichten: 167
Lid sinds: 8 jun. 2009
21 juli 2010, 07:51 uur | Bericht #142099
duizenden, ? lijkt me eerder dat 85% van de bevolking het niet weet daarvan 20% denkt dat een er een windhoos is geweest, maar andere kant knmi had wel een waarschuwing voor 120km/u windstoten dus eigenlijk een ef0 waarschuwing, maar het woord tornado klinkt eng en het hele land plat leggen om dat iedereen denkt dat er hell op aarde gaat uitbreken is ook niet zo heel erg slim,

Ik vind als er echt een groote kans is op een tornado gemeld moet worden maar vorigeweek had estofex meer over harde windstoten en wat minder kans op een tornado.

Edit,

En een groot verschil tov hier en usa, in de usa hebben ze schuilkelders hier hebben de meeste dat niet dus je kunt alleen in paniek raken als er een tornado uitbreekt | Gewijzigd: 21 juli 2010, 07:53 uur, door flaskk
Woonplaats:
Berichten: 0
Lid sinds: 10 jun. 2007
21 juli 2010, 09:26 uur | Bericht #142115
Een tornadowaarschuwingsysteem heeft geen functie hier in Nederland, simpelweg omdat wij er niet mee zijn opgegroeid. Als wij een sirene horen dan gaan wij met zijn alle kijken Wat betreft KNMI mogen ze wel eens een keer gaan vermelden dat er kans is op hoos/tornado, maar goed daar hebben we onweer-online ook voor denk ik dan maar. Tevens wil ik even mededelen dat er vorige week op die camping geen tornado is geweest maar een valwind. Zie onderstaande plaatjes. Wij zaten richting Duitsland en op het eerste plaatje zie je dat het gewoon in mijn achtertuin gebeurt

wind1.jpg

wind2.jpg
Sietse
Lid
Woonplaats:
Berichten: 1772
Lid sinds: 10 sep. 2008
21 juli 2010, 09:34 uur | Bericht #142119
Citaat van flaskk, woensdag 21 juli 2010, 7:51 uur En een groot verschil tov hier en usa, in de usa hebben ze schuilkelders hier hebben de meeste dat niet dus je kunt alleen in paniek raken als er een tornado uitbreekt

In Tornado Alley zijn de meeste huizen (op het platteland dan) van hout, die worden makkelijk meegenomen door de wind. Vandaar dat ze schuilkelders hebben.
“There is no such thing as bad weather, only different kinds of good weather.”Mijn Weerblog
Sietse
Lid
Woonplaats:
Berichten: 1772
Lid sinds: 10 sep. 2008
21 juli 2010, 09:37 uur | Bericht #142121
Citaat van Verwijderde_gebruiker_01, woensdag 21 juli 2010, 9:26 uur Een tornadowaarschuwingsysteem heeft geen functie hier in Nederland, simpelweg omdat wij er niet mee zijn opgegroeid. Als wij een sirene horen dan gaan wij met zijn alle kijken

Persoonlijk denk ik dat die sirenes juist wel helpen. Als die sirenes afgaan kan er van alles gebeurd zijn (zelf heb ik dit nog nooit meegemaakt en veel mensen hier ook niet) dus mensen zetten de TV aan om tot de ontdekking te komen dat er een tornado aan komt.

En inderdaad Jan, het KNMI weigert daar gewoon waarschuwingen voor te geven, op naar O-O!
“There is no such thing as bad weather, only different kinds of good weather.”Mijn Weerblog
Woonplaats: nijverdal overijssel
Berichten: 783
Lid sinds: 2 apr. 2010
21 juli 2010, 09:43 uur | Bericht #142123
ik weet eigelijk niet net wat jan zegt we zijn er hier niet mee opgegroeit maar ze mogen wel waarschuwingen uitdelen dat er kans op is
Estoque
Lid
Woonplaats: Broekhuizen (Meppel)
Berichten: 534
Lid sinds: 13 feb. 2010
21 juli 2010, 09:58 uur | Bericht #142130
Citaat van Verwijderde_gebruiker_01, woensdag 21 juli 2010, 9:26 uur Een tornadowaarschuwingsysteem heeft geen functie hier in Nederland, simpelweg omdat wij er niet mee zijn opgegroeid. Als wij een sirene horen dan gaan wij met zijn alle kijken
We zijn er niet mee opgegroeid, daarom moet het heel wat betekenen áls die wel af gaat. Een sirene staat ook duidelijk voor; sluit alle ramen en deuren en binnen blijven.

En zeg nou zelf, als je een tornado zíet terwijl er sirene's af gaan dan weet je ten minste dat ie er is. Ze hebben sowieso niet voor niets gewaarschuwd.

SniperEye
Lid
Woonplaats: NL Midden Limburg
Berichten: 1292
Lid sinds: 25 mei. 2009
21 juli 2010, 10:56 uur | Bericht #142141
Is een waarschuwing voor windstoten niet hetzelfde? Hoe die windstoten komen (via downbursts of tornado's) niet hetzelfde? Het gevaar is vrijwel even groot.

Overigens zie ik ook vaak een verschil tussen Estofex en KNMI waarschuwingen. Afgelopen woensdag was KNMI royaal te laat met het afgeven van een alarm. Kijken zij niet naar Frankrijk waar het in dit geval extreem explodeerde?
harmenst
Lid
Woonplaats: Lichtenvoorde
Berichten: 301
Lid sinds: 25 mei. 2009
21 juli 2010, 11:46 uur | Bericht #142156
Jan, heb je ook kaartjes van 12 juli. Ben wel benieuwd wat er in Lichtenvoorde precies is gebeurd. Meteoconsult sprak van een tornado.
Woonplaats: Greonterp Friesland
Berichten: 263
Lid sinds: 10 dec. 2009
21 juli 2010, 12:24 uur | Bericht #142162
Het KNMI heeft wel in zijn waarschuwingslijstje wind/waterhozen staan. Tornado's zoals die in Amerika voorkomen hebben wij niet, wel hebben we de kleinere wind-en waterhozen. Die trouwens ook best wat aan kunnen richten.
En volgens mij heeft Jan wel een punt dat wij juist gaan kijken als er een sirene gaat. Ik heb het 1x meegemaakt bij het onsnappen van een schadelijk gas, in heel Friesland gingen toen de sirenes af en niet alleen bij Dronrijp. Helaas op de tv duurde het lang voordat we hoorden wat er aan de hand was en de server van omroep Friesland kon de drukte niet aan. Daar valt dus wel iets te verbeteren.
Waterhozen zien we hier trouwens best regelmatig. Mooi gezicht en meestal doen ze geen kwaad.
mochino
Lid
Woonplaats: zwolle
Berichten: 270
Lid sinds: 13 mrt. 2010
21 juli 2010, 12:35 uur | Bericht #142164
Ik vind dat je in Nederland geen tornado alarm hoeft te hebben , maar vind wel dat ne,t zoals wat Jan zegt het knmi er wel voor mag waarschuwen .Dat er kans is op een hoos cq tornado .
In Nederland komt het gewoon veel te weinig voor vergeleken met in Amerika , als je hier nou jaarlijks tientallen ef2 en ef3 hebt dan vind ik het een ander verhaal.
Wij hebben maar heel weinig echte kansen er op en er zullen jaarlijks best een stuk of 20 tornadootjes zijn , maar dat is nog geen eens ef0.
Mijn conclusie knmi moet in hun verwachting gewoon zeggen dat er kans is op bijv : kleine tornado , downburst enz
Stealth
Lid
Woonplaats: Wijchen
Berichten: 333
Lid sinds: 27 jun. 2009
21 juli 2010, 13:26 uur | Bericht #142177
in de extreme gevallen moet het er komen vind ik. Een luchtalarm zorgt er echt wel voor dat iedereen een schuilplaats opzoekt, maar het brengt wel veel paniek met zich mee, dus daarom alleen in de extreme gevallen.

En oja even over dat woord windhoos; kap er eens mee! Het brengt alleen maar mensen in verwarring omdat ze denken dat harde wind meteen een windhoos is. Laten we het allemaal gewoon een tornado noemen.
Zware onweersbui(supercell) met slurf eronder = tornado
Willekeurig wolkje met slurf eronder = windhoos.

Zullen we het hierbij laten?
Sneeuwdagen winter 2011/2012: 4
Woonplaats: Deventer/Enschede
Berichten: 2512
Lid sinds: 29 mei. 2008
21 juli 2010, 14:08 uur | Bericht #142187
Citaat van Twister, woensdag 21 juli 2010, 0:03 uur Toch denk ik dat we ook hier in Nederland op termijn de tornado's serieuzer gaan nemen, waarschijnlijk omdat het weer wat ruiger zal worden, met dito omstandigheden en gevaren, maar ook omdat steeds meer mensen gewoon de term tornado gaan gebruiken (zoals hier op o-o), in plaats van het burger-geruststellende-windhoosje.
Inderdaad. Veel te veel mensen zien het gevaar van een 'windhoos' niet, maar als er over een tornado wordt gesproken zeggen ze dat die niet in Nederland voor komen. Dit is gevaarlijk, want als er een waarschuwing word afgegeven door het KNMI voor windhozen zijn er te veel mensen die hier het gevaar niet van inzien; als er word gesproken van tornado's bestaan die niet. Daarom liggen we vaak bij een weeralarm gezellig met zijn allen op het strand en zien we wel wanneer die windhoos overkomt.
T-inus
Lid
Woonplaats: Budel (tussen Eindhoven en Weert)
Berichten: 329
Lid sinds: 21 aug. 2009
21 juli 2010, 14:16 uur | Bericht #142188
KNMI heeft ook wel gewaarschuwd voor lokaal harde windstoten, maar op een of andere manier word er hier in NL door de mensen heel laks mee om gegaan.

Ik belde Woensdag voor het uitbrak ff naar huis dat ze alles wat naar binnen moest meteen naar binnen moesten halen omdat er binnen een half uur extreem zwaar weer aan zou komen, os moeder lachte een keer en zei "ja Tinus 't zal wel weer met je onweer".
En toen ik thuis kwam lag heel de achtertuin op een hoop.....

En zo gaat het hier in NL volgens mij bijna altijd.... 't word gewoon niet serieus genomen door de meeste mensen...
www.martijnvantongeren.nl
Terug naar boven
1 2
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.853 topics, welke bij elkaar 448.359 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.579 leden.
Het nieuwste lid is philip.beuckels@gmail.com.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 107 mensen aan het browsen op het forum. 1 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 107, lezen 2 mensen het topic "Onweerskansen 23 en 24 september NL".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden