Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Custer, SD.

25 Apr 2024 22:43:24

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Kit Carson, CO; Sherman, KS.

25 Apr 2024 22:43:24

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Lyon, KS; Wabaunsee, KS.

25 Apr 2024 21:13:29

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Franklin, KS; Osage, KS.

25 Apr 2024 21:08:42

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Converse, WY; Niobrara, WY.

25 Apr 2024 20:36:41

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Lyon, KS; Wabaunsee, KS.

25 Apr 2024 20:07:22

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Lyon, KS; Morris, KS; Wabaunsee, KS.

25 Apr 2024 19:59:09

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Geary, KS; Riley, KS; Wabaunsee, KS.

25 Apr 2024 18:59:35

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Geary, KS; Riley, KS.

25 Apr 2024 18:33:05

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Mitchell, KS; Osborne, KS.

25 Apr 2024 16:54:56

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Pulaski, AR; Saline, AR.

25 Apr 2024 15:44:24

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Cloud, KS; Republic, KS.

25 Apr 2024 15:29:41

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Perry, AR; Pulaski, AR; Saline, AR.

25 Apr 2024 15:29:40

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Jewell, KS; Mitchell, KS.

25 Apr 2024 15:10:59

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Conway, AR; Perry, AR; Pope, AR.

25 Apr 2024 15:10:59
Actueel
1 / 4

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
1 2 3 4 5 6 7
Woonplaats:
Berichten: 0
Lid sinds: 10 jun. 2007
21 juli 2010, 22:40 uur | Bericht #142325
Onweerskansen vrijdag 23 juli

Na een wat teleurstellende twee dagen, wat eigenlijk ook verwacht werd komen we nu aan voor aanstaande vrijdag. Deze kansen liggen beduidend hoger dan de afgelopen twee dagen. De kaarten zien er in alle opzichten beter uit maar helaas er is haast geen SRH aanwezig, ook de deep layer shear is minimaal te noemen. De deep layer shear ligt ongeveer rond de 8 m/s. Er is ook geen jet aanwezig en daardoor sluit ik alle vormen van extreem weer uit. Dus supercellen en windhozen cq tornado's zijn niet aan de orde aankomende vrijdag. Wel kan er hagel gaan vallen die 1.5 centimeter kan bedragen

Donderdag op vrijdag nacht zien we ten westen van ons een trog, die trog zal in de loop van de dag over ons land gaan trekken. De capewaardes zijn in de ochtenduren 200-600 j/kg oplopend in de middag naar zo'n 1000-1200 j/kg bij een lifted van -4. Wat de convectieve neerlag ziet het er ook goed uit. Hieronder zie je de afbeeldingen van de cape/lifted en de neerslag.





Wat betreft de convectieve bewolking zit het ook wel goed, voor de mensen die het niet weten wat dit is raadt ik ze aan om dit stukje te lezen. Maar hier even een kleine toevoeging daarop..... Convectieve bewolking ontstaat in de verticale stromingen, die het gevolg zijn van de onstabiliteit van de atmosfeer. Deze onstabiliteit kan veroorzaakt worden door:

* verwarming aan de onderzijde van een luchtlaag
* afkoeling boven in een luchtlaag
* optilling of verzadiging van een potentieel onstabiele luchtlaag
* een combinatie van de onder a, b en c genoemde effecten




Woonplaats:
Berichten: 0
Lid sinds: 10 jun. 2007
21 juli 2010, 22:43 uur | Bericht #142326
Ter herinnering: de spelregels voor de onweerskansen discussie

* Iedereen behandelt elkaar respectvol. Houd er rekening mee, dat er mensen met zeer uiteenlopende kennis op het forum zitten. Iedereen is welkom en iedereen mag vragen stellen, al zijn deze misschien een aantal keren eerder gesteld.

* De berichten moeten on topic blijven. Off-topic berichten worden zonder enige uitleg verwijderd.

* Het forum is geen slow-chat, hiervoor is de chat bestemd. Of een bericht een slowchat bericht is, wordt bepaald door de moderatoren. Slowchat berichten worden verwijderd.

* Vragen zoals, hoe laat krijg ik onweer? worden direct verwijderd!

* Wees niet te overheersend op het forum. Geef anderen ook de kans om iets te schrijven.

Bij voorbaat dank voor jullie medewerking
Op naar een mooie onweersdag


Mvg Jan
Waarom deze advertentie?
Maxim1110
Lid
Woonplaats: Nijmegen(ma-vr), Eindhoven(weekend)
Berichten: 4041
Lid sinds: 25 okt. 2009
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
21 juli 2010, 23:52 uur | Bericht #142348
Helder stukje en mooie kaartjes, en handig ook om zo het topic even op te schonen, ik heb er zin an!
Helemaal vernieuwd: mijn eigen fotografiewebsite: www.maximvanasseldonk.com
Volg me ook op twitter: https://twitter.com/#!/PhotographyMvA
En like me op facebook: http://www.facebook.com/MaximVanAsseldonkPhotography
Woonplaats: Tilburg Noord-Brabant
Berichten: 4127
Lid sinds: 16 jul. 2009
22 juli 2010, 00:18 uur | Bericht #142352
laat maar komen Klinkt toch aardig.
Zie mijn hobby via de link
https://gurushots.com/Martijn.photography/photos

En deze pagina heb ik opgezet om mijn droom werkelijkheid te laten worden.
http://martijn-naar-de-usa.webnode.nl/voorwoord/
Exile
Lid
Woonplaats: Oss, Brabant
Berichten: 26
Lid sinds: 19 aug. 2009
22 juli 2010, 01:59 uur | Bericht #142357
Kaarten lezen is niet mijn sterke punt maar hoelaat kunnen we het ongeveer verwachten? Ik vraag geen tijden, maar een indicatie(Begin van de middag, midden in de nacht oid) Helaas moet ik heel de dag werken, en heb 's avonds een feest dus ik zal er waarschijnlijk weinig van meekrijgen helaas
buldog
Lid
Woonplaats: schoten
Berichten: 346
Lid sinds: 26 mei. 2009
22 juli 2010, 02:43 uur | Bericht #142358
dat ziet er goed uit voor mij laat maar komen
Website KMI NATURE IS UNPREDICTABLE/LIGHTING AND THUNDER IS ON HIS WAY :)
Maxim1110
Lid
Woonplaats: Nijmegen(ma-vr), Eindhoven(weekend)
Berichten: 4041
Lid sinds: 25 okt. 2009
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
22 juli 2010, 07:50 uur | Bericht #142362
Citaat van Exile, donderdag 22 juli 2010, 1:59 uur Kaarten lezen is niet mijn sterke punt maar hoelaat kunnen we het ongeveer verwachten? Ik vraag geen tijden, maar een indicatie(Begin van de middag, midden in de nacht oid) Helaas moet ik heel de dag werken, en heb 's avonds een feest dus ik zal er waarschijnlijk weinig van meekrijgen helaas
Aan de kaartjes te zien zijn er de hele dag wel kansen: van 's ochtends 8 tot 's avonds 8 zeg maar
Helemaal vernieuwd: mijn eigen fotografiewebsite: www.maximvanasseldonk.com
Volg me ook op twitter: https://twitter.com/#!/PhotographyMvA
En like me op facebook: http://www.facebook.com/MaximVanAsseldonkPhotography
jacco
Lid
Woonplaats: kerkdriel
Berichten: 25
Lid sinds: 27 jul. 2006
22 juli 2010, 07:55 uur | Bericht #142364
Het ziet er voor hier behoorlijk goed uit jan. Volgens mij zitten wij er midden in om 12 uur (kerkdriel). Laat maar komen!!
Maxim1110
Lid
Woonplaats: Nijmegen(ma-vr), Eindhoven(weekend)
Berichten: 4041
Lid sinds: 25 okt. 2009
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
22 juli 2010, 08:05 uur | Bericht #142365
KNMI GUIDANCE:

BEWOLKING:
Overdag ondiepe onstabiliteit, en ontstaat CU, die zich ook zal uitspreiden tegen de inversie rond 6000 voet. Toppen niet beneden 0 C. Op nadering van de hoogtetrog vanuit het ZW neemt de onstabiliteit verder toe en kan er in de avond een CB ontstaan. In het oosten tijdens passage van de golf veel hogere bewolking. Vrijdagmiddag verspreid CB's, toppen tot FL300. Aan de kust wordt de convectie onderdrukt agv aanlandige wind.

NEERSLAG:
Patronen zien er grootschalig gezien gelijk uit. Frontale neerslag van de golf blijft nu itt tot in de Hir18 Uitvoer vrijwel geheel ten oosten van ons land. Dit zien we ook in de EC18 Uitvoer. Convectief signaal vrijdagmiddag in de EC18 Uitvoer sneller en oostelijker dan in de Hir Uitvoer. Vrijdag landinwaarts een consistent convectief signaal. Progtemps duidelijk onstabiel. Duidelijke kans op onweer. Enige organisatie van de convectie is waarschijnlijk, 40-60 kt schering in onderste 6 km bij 500-1000 J/Kg CAPE. Indecs MOS geeft kans 50-60% voor 09-21 UTC
Helemaal vernieuwd: mijn eigen fotografiewebsite: www.maximvanasseldonk.com
Volg me ook op twitter: https://twitter.com/#!/PhotographyMvA
En like me op facebook: http://www.facebook.com/MaximVanAsseldonkPhotography
Woonplaats:
Berichten: 2713
Lid sinds: 11 mrt. 2010
22 juli 2010, 08:09 uur | Bericht #142366
:P
maar ik gun jullie het wel hoor
richard
Lid
Woonplaats: Hoorn (NH)
Berichten: 606
Lid sinds: 28 jul. 2006
22 juli 2010, 08:37 uur | Bericht #142368
lang weeekend weg morgen.
fiets morgen over de veluwe, in wolfheze een hotel
hoop niet dat het op mijn kop komt morgenmiddag
liever s.avonds onweer, kan nergens schuilen daar denk ik.
zucht
Woonplaats: Arnhem
Berichten: 286
Lid sinds: 27 mei. 2007
22 juli 2010, 11:24 uur | Bericht #142384
Citaat van smoke_soldier, donderdag 22 juli 2010, 10:16 uur ''gaap'' ''zucht''
Maar niet getreurd, de periode met herfstbuien komt er nog aan, die ontstaan boven het in verhouding tot het land, warme zeewater. Ik heb dan ook wel eens jaloers naar het westen gekeken, waar hevig noodweer woedde, met langdurig en zelfs tot ver in de nacht doorgaand onweer (plus veel bliksem).
lovejer
Lid
Woonplaats: Nieuwegein
Berichten: 411
Lid sinds: 2 jul. 2008
22 juli 2010, 11:43 uur | Bericht #142395
Oh oh ik was van plan om morgen weer een stuk van het Pieterpad te lopen (in Limburg). Hopelijk hebben we geen last van het weer!
ONWEER-staanbaar
Woonplaats:
Berichten: 180
Lid sinds: 25 jun. 2008
22 juli 2010, 11:45 uur | Bericht #142396
Hoop ik ook niet voor je Lovejer!

Nouja we zien wel wat er uit komt morgen
Als er nooit meer een morgen zou zijn!
onweeer
Lid
Woonplaats: heeten
Berichten: 1066
Lid sinds: 22 nov. 2009
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
22 juli 2010, 11:56 uur | Bericht #142397
/me zit precies goed hoge cape en lifted van -4, 9 uur lang
EDIT: 6 uur | Gewijzigd: 22 juli 2010, 12:01 uur, door onweeer
Onweer spotten natuurlijk ;)Sneeuw is BAD
SniperEye
Lid
Woonplaats: NL Midden Limburg
Berichten: 1292
Lid sinds: 25 mei. 2009
22 juli 2010, 12:25 uur | Bericht #142399
Citaat van lovejer, donderdag 22 juli 2010, 11:43 uur Oh oh ik was van plan om morgen weer een stuk van het Pieterpad te lopen (in Limburg). Hopelijk hebben we geen last van het weer!

Join Tornado Alley
Probeer de weerberichten en het gezonde verstand goed te volgen.


QUOTE(miekemeike17 @ Jul 22 2010, 11:45) <{POST_SNAPBACK}>
Hoop ik ook niet voor je Lovejer!

Nouja we zien wel wat er uit komt morgen


Het ziet er aardig uit voor morgen. Jammer dat SRH e.d. laag zijn.
Imrich
Lid
Woonplaats: Deventer Overijssel
Berichten: 904
Lid sinds: 1 feb. 2008
22 juli 2010, 12:36 uur | Bericht #142401
Hier gemengde gevoelens. Ene kant knallende koppijn wat en voorbode van onweer kan zijn bovendien zag ik gister de bekende onweer wolken. Maar als ik puur op gevoel af ga dan zeg ik nee er komt geen onweer.
Woonplaats: Tilburg Noord-Brabant
Berichten: 4127
Lid sinds: 16 jul. 2009
22 juli 2010, 12:36 uur | Bericht #142402
Citaat van onweeer, donderdag 22 juli 2010, 9:56 uur /me zit precies goed hoge cape en lifted van -4, 9 uur lang
EDIT: 6 uur

6 uur lang 1 bui?
Zie mijn hobby via de link
https://gurushots.com/Martijn.photography/photos

En deze pagina heb ik opgezet om mijn droom werkelijkheid te laten worden.
http://martijn-naar-de-usa.webnode.nl/voorwoord/
Woonplaats:
Berichten: 0
Lid sinds: 10 jun. 2007
22 juli 2010, 13:13 uur | Bericht #142408
Vrijdag kans op waterhozen?

Morgen krijgen we te maken met buiig weer, ook onweersbuien kunnen in de middag gemakkelijk ontstaan. Oorzaak van de buien is een hoogtetrog, die in de loop van vrijdag van west naar oost over ons land trekt. De buien kunnen pittig worden met plensregen, windstoten en misschien ook kleine hagel, maar echt noodweer zoals vorige week maandag en woensdag zit er niet in. Wel kunnen er boven het betrekkelijk warme water voor de Westkust, op de Wadden en het IJsselmeer lokaal waterhozen ontstaan, die gevaarlijk kunnen worden voor de (recreatie-)scheepvaart.


Bron: WeerDirect - Een waterhoos in volle glorie. Waterhozen ontstaan vooral in de tweede helft van de zomer en in de herfst als het oppervlaktewater van meren en kustwateren door de zon voldoende opgewarmd is.

Waterhozen
Waterhozen zijn in feite windhozen boven water. Ze ontstaan als het water in de nazomer en herfst voldoende opgewarmd is onder actieve buien in koele, onstabiele en vochtige lucht bij niet al teveel wind. Als de omstandigheden voor het ontstaan van waterhozen gunstig zijn kunnen er soms binnen een uur meerdere exemplaren ontstaan, soms zijn zelfs meerdere tegelijk te zien, zoals bijv. op het IJsselmeer in juni 2003. Waterhozen zijn over het algemeen wat minder krachtig dan windhozen, maar kunnen toch zeilboten doen kapseizen en ook kleinere motorboten gevaarlijk worden. Momenteel is het oppervlaktewater in IJsselmeer en Waddenzee na het zeer warme weer van de afgelopen weken met meer dan 20, lokaal rond 25 graden uitzonderlijk warm, in combinatie met de koele, onstabiele en met vocht verzadigde lucht is de kans groot dat er vrijdag ergens langs het IJsselmeer of Waddenzee een waterhoos gezien zal worden.

En windhozen?
De kans dat ook op het land een windhoos ontstaat is nagenoeg uit te sluiten omdat de buien hiervoor niet zwaar genoeg zullen worden, maar helemaal onmogelijk is het, zoals altijd met buiig weer in de zomer, niet. Ook als een waterhoos het land optrekt is direct aan het water schade mogelijk. Boven land zullen waterhozen snel oplossen omdat hun energiebron (het warme water) plotseling weg is. Waterhozen trekken met de buien mee, de baan van de hoos is dus vrij gemakkelijk te voorspellen en met enige ervaring ook goed te omzeilen. Watersporters doen er in elk geval goed aan vrijdag altijd een oogje op de lucht te hebben als ze op het water zijn, vooral als er een flinke bui aankomt.

Bron WeerDirect
onweeer
Lid
Woonplaats: heeten
Berichten: 1066
Lid sinds: 22 nov. 2009
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
22 juli 2010, 13:22 uur | Bericht #142409
Citaat van Weatherman, donderdag 22 juli 2010, 10:36 uur 6 uur lang 1 bui?
Weet ik niet maar de waardes zijn wel hoog 6 uur lang
Onweer spotten natuurlijk ;)Sneeuw is BAD
Terug naar boven
1 2 3 4 5 6 7
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.853 topics, welke bij elkaar 448.363 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.579 leden.
Het nieuwste lid is philip.beuckels@gmail.com.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 322 mensen aan het browsen op het forum. 0 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 322, lezen 3 mensen het topic "Vier-seizoenen-in-een-dag-weer".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden