Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Archer, TX; Baylor, TX; Wilbarger, TX.

20 Apr 2024 09:22:03

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Archer, TX; Baylor, TX; Knox, TX; Wilbarger, TX.

20 Apr 2024 08:53:39

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Kern, CA; Tulare, CA.

20 Apr 2024 01:01:19

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Union, SC.

20 Apr 2024 00:04:45

De kaart KNMI klassieke pluim is bijgewerkt.

20 Apr 2024 00:00:06

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Spartanburg, SC; Union, SC.

19 Apr 2024 23:25:56

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Hoke, NC.

19 Apr 2024 20:44:38

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Hoke, NC; Moore, NC; Scotland, NC.

19 Apr 2024 20:31:18

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Hoke, NC; Moore, NC.

19 Apr 2024 20:16:36

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Hoke, NC; Moore, NC; Richmond, NC; Scotland, NC.

19 Apr 2024 19:50:29

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Aiken, SC; Lexington, SC; Richland, SC; Saluda, SC.

19 Apr 2024 16:12:43

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Aiken, SC; Edgefield, SC; Lexington, SC; Richland, SC; Saluda, SC.

19 Apr 2024 15:38:36

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Winston, AL.

19 Apr 2024 14:26:15

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Colbert, AL; Franklin, AL; Lawrence, AL.

19 Apr 2024 12:59:33

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Colbert, AL; Franklin, AL; Lauderdale, AL.

19 Apr 2024 12:35:33
Actueel
1 / 4

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
jewaitit
Lid
Woonplaats: Zwolle
Berichten: 422
Lid sinds: 25 mei. 2009
26 juli 2010, 18:39 uur | Bericht #143297
Windhoos boven Stadshagen in Zwolle

Het was vanmiddag bij tijd en wijle bar en boos in Zwolle. De regen kwam met bakken uit de lucht en, zoals lezer Jorn van den Bos op deze foto laat zien, ook een windhoos trok over de stad.



"Een windhoos is een wervelwind (een snel draaiende kolom lucht) die vaak als een trechtervormige slurf onder een onweerswolk zichtbaar is. Vooral in de zomerperiode, maar soms ook in de winter, gaan buien zo nu en dan vergezeld van windhozen", aldus Wikipedia. Voor zover bekend heeft deze windhoos geen schade toegericht.

Bron: De stentor | Gewijzigd: 22 februari 2017, 13:42 uur, door Joyce.s
Frenk78
Lid
Woonplaats: Vlaardingen
Berichten: 1148
Lid sinds: 3 aug. 2008
26 juli 2010, 18:49 uur | Bericht #143301
Ik zag 'm zojuist voorbij komen bij Helga van het RTL weer, mooi om te zien!
Waarom deze advertentie?
mochino
Lid
Woonplaats: zwolle
Berichten: 270
Lid sinds: 13 mrt. 2010
26 juli 2010, 19:08 uur | Bericht #143306
Ik heb hem in levende lijve gezien , maar volgens mij heeft hij de grond niet geraakt en is het dus een FUNNEL

Maar wel een echte funnel
Woonplaats:
Berichten: 250
Lid sinds: 21 jul. 2010
26 juli 2010, 19:23 uur | Bericht #143317
Ik heb ooit een windhoos, wat een zwakke f0 of maximaal f1 Tornado is gezien uit een buienwolk in November, en het vreemdste was, dat er geen onweer bij was, die hoos heeft in Velden bij Venlo een tuinderskas totaal vernield, alleen vraag ik me af waarom er geen onweer bij die bui was. Heb ook nog ooit een windhoos gezien met wel onweer erbij en dat was in September, sorry de jaartallen weet ik niet meer.
yoz
Lid
Woonplaats: Zwolle
Berichten: 170
Lid sinds: 16 aug. 2006
26 juli 2010, 20:53 uur | Bericht #143357
En wat een toeval. Volgens mij opdezelfde plek als destijds 12 aug 2006. ook stadshagen!!



http://zwolle.web-log.nl/zwolle/2006/08/kleine_windhoos.html | Gewijzigd: 26 juli 2010, 20:54 uur, door yoz
Tyshane
Lid
Woonplaats: Noordoost veluwe
Berichten: 8824
Lid sinds: 25 mei. 2009
26 juli 2010, 21:05 uur | Bericht #143368
Mooi funneltje, maar was al langs geweest op de site!

Citaat van yoz, maandag 26 juli 2010, 20:53 uur En wat een toeval. Volgens mij opdezelfde plek als destijds 12 aug 2006. ook stadshagen!!
Hey inderdaad. Hmz volgens mij is daar iets gaande. Het is een complot zeg ik je!
Woonplaats:
Berichten: 0
Lid sinds: 10 jun. 2007
27 juli 2010, 14:14 uur | Bericht #143515
Waterhozen gespot!

Boven de Nederlandse wateren zijn gisteren diverse waterhozen waargenomen. Wie denkt dat dit uniek is, heeft het mis. Ieder jaar zijn er waterhozen boven de Nederlandse wateren. Wij zullen in dit verhaal uiteenzetten hoe dit fenomeen ontstaat en in welke situaties je waterhozen kan verwachten. Waterhozen komen jaarlijks boven Nederland voor. Per jaar zijn er tientallen waarnemingen. Waarschijnlijk ligt het werkelijke aantal hoger, niet alle waterhozen zullen immers opgemerkt worden. Boven het IJsselmeer werden er op 17 augustus 1953 maarliefst 18 hozen gezien in anderhalf uur tijd.


Rond de klok van half 3 werd deze hoos in de omgeving van Lelystad waargenomen. Foto: Peter Korfker.


Dezelfde hoos, nu van een andere afstand. Foto: Peter Korfker.

Zijn ze gevaarlijk?
Waterhozen vormen vooral voor watersporters een bedreiging. Niet zozeer het fenomeen zelf, ze veroorzaken zelden ernstige problemen en zwaar zijn deze hozen vaak ook niet. Het gevaar zit hem vooral in de buien waar ze mee gepaard kunnen gaan. Daarbij kunnen namelijk ook hagel, windstoten en onweer voorkomen. Gelukkig zijn de waterhozen zeer plaatselijk en bestaan ze in de meeste gevallen maar kort.

Qua ontstaanswijze verschilt een waterhoos niet veel van een windhoos, de ene ontstaat boven water en de andere boven land. Een waterhoos kan in sommige gevallen vanaf het water het land optrekken. Als dat gebeurt, spreken we vanzelfsprekend niet meer van een waterhoos, maar van een windhoos. Verder sterft zo’n hoos boven land snel uit. Slechts een enkele weet het langere tijd vol te houden.


Al rijdend door de polder Mastenbroek wist John Poot deze hoos in de omgeving van Hasselt vast te leggen.

Het ontstaan van waterhozen
Waterhozen komen in ons land vooral in de tweede helft van de zomer en in het najaar voor. Aangezien we ons nu in dat gedeelte van het zomerseizoen bevinden, is het ook niet gek dat ze gisteren (maandag) zijn waargenomen. Voor het ontstaan van buien moet de lucht vooral onderin de atmosfeer – de onderste twee kilometer - onstabiel zijn. Aan die voorwaarde wordt later in het zomerseizoen makkelijk voldaan. Het water is dan immers flink opgewarmd. Als de lucht erboven dan kouder is, wat bijvoorbeeld het geval is bij lucht die afkomstig is uit de poolstreken, is er sprake van een onstabiele atmosfeer. Warme lucht is namelijk lichter dan koudere lucht. Daardoor stijgen er boven het warme water gemakkelijk bellen met vochtige lucht op.


Een schematische weergave van het ontstaan van een waterhoos.

Hoger in de atmosfeer koelen de luchtbellen af. Hierdoor neemt de luchtvochtigheid toe en na verloop van tijd condenseert de waterdamp in de bellen. Hiermee zijn bewolking en buien geboren. Onder zo’n wolk of bui blijft de lucht onstabiel. De stijgende luchtbewegingen worden hierdoor in stand gehouden. Met alleen het opstijgen van de luchtbellen zijn we er echter nog niet. Een kenmerk van een hoos is namelijk dat die om zijn eigen as draait. Er moet dus rotatie aanwezig zijn op de plaats waar stijgende luchtbewegingen plaats vinden. Die zogenaamde ‘achtergrondrotatie’ is er altijd. Deze wordt namelijk veroorzaakt door het draaien van de aarde.


En deze hoos werd ook even verderop, in Stadshagen, op de gevoelige plaat gezet. Foto: Jorn van den Bos.

Achtergrondrotatie en opstijgende luchtbellen komen vaak voor in de atmosfeer. Voor het ontstaan van waterhozen is het belangrijk dat dit op kleine schaal gebeurt. In situaties met weinig wind aan de grond, is dat vaak het geval onder stapelwolken of buien. De lucht wordt hier extra omhoog gezogen, waardoor ook de rotatie toeneemt. Onder zo’n wolk of bui, is dus vaak een cilinder of kolom met draaiende en opstijgende lucht aanwezig. Hoe smaller die cilinder, hoe sterker de lucht stijgt en de rotatie is. Op zo’n moment is er eigenlijk al sprake van een waterhoos, maar is deze niet altijd zichtbaar. Dat gebeurt pas als de luchtdruk in de kern van de kolom of hoos afneemt. Hierdoor daalt de temperatuur en condenseert de kolom met snel stijgende en draaiende lucht erin. Dan krijg je de slurf te zien.

Bronnen: Meteo Consult & KNMI.
lingy28
Lid
Woonplaats: wageningen
Berichten: 197
Lid sinds: 30 jul. 2008
28 juli 2010, 13:10 uur | Bericht #143699
is dit een beetje te vergelijken met als je heeeeel hard in je glas roert, dan is het water eigenlijk de lucht, en de lucht erboven de wolk, dan zie je ook éen soort van funnel?
MamaAsz
Lid
Woonplaats: Workum
Berichten: 1098
Lid sinds: 16 dec. 2009
28 juli 2010, 13:36 uur | Bericht #143707
Volgens mij waren er daarnet ook een aantal waterhozen boven het IJsselmeer.
Ik heb geprobeerd een foto te maken met mijn BB. Maar ik zat in de auto, en het was van een flinke afstand ( voor diegene die het gebied kennen, ik reed bij Tjerkwerd en ik zag ze bij Gaast/Makkum )
Dus de foto is behoorlijk slecht hahahaha.
Ik zag er 3, heb er 1 gefotografeerd. Zal 'm zo eens op mijn hyves en dan hier neer zetten.
pietjelol
Lid
Woonplaats: Hoorn
Berichten: 1511
Lid sinds: 6 apr. 2009
28 juli 2010, 13:50 uur | Bericht #143715
heb ze niet gezien (logisch)

Diem
Lid
Woonplaats: Hoeksche Waard
Berichten: 755
Lid sinds: 8 mei. 2010
28 juli 2010, 13:54 uur | Bericht #143717
Inmiddels ook een waarschuwing voor wind- en waterhozen (knmi).
thijmco
Lid
Woonplaats:
Berichten: 1802
Lid sinds: 28 jul. 2008
28 juli 2010, 14:01 uur | Bericht #143720
Citaat van MamaAsz, woensdag 28 juli 2010, 13:36 uur Volgens mij waren er daarnet ook een aantal waterhozen boven het IJsselmeer.
Ik heb geprobeerd een foto te maken met mijn BB. Maar ik zat in de auto, en het was van een flinke afstand ( voor diegene die het gebied kennen, ik reed bij Tjerkwerd en ik zag ze bij Gaast/Makkum )
Dus de foto is behoorlijk slecht hahahaha.
Ik zag er 3, heb er 1 gefotografeerd. Zal 'm zo eens op mijn hyves en dan hier neer zetten.

da's een afstand van pl/m 7 km , dus lijkt me wel dat ie te zien is op de foto
MamaAsz
Lid
Woonplaats: Workum
Berichten: 1098
Lid sinds: 16 dec. 2009
28 juli 2010, 14:03 uur | Bericht #143721
Há, waren het toch waterhozen. Was nogal aan het twijfelen.
Wilde er naartoe rijden, maar de hongerige baby was het daar niet mee eens
MamaAsz
Lid
Woonplaats: Workum
Berichten: 1098
Lid sinds: 16 dec. 2009
28 juli 2010, 14:10 uur | Bericht #143724
Citaat van supercell, woensdag 28 juli 2010, 14:01 uur da's een afstand van pl/m 7 km , dus lijkt me wel dat ie te zien is op de foto
Nou ik moest volledig inzoomen met mijn Blackberry ( met niet zoveel pixels ) en ik was aan het autorijden.
Dus de foto is lekker wazig
Maar uuh hij zit dus rechts naast de windlolen.

Waterhoos_28_juli_2010.jpeg
Woonplaats: Smilde, Drenthe
Berichten: 1662
Lid sinds: 21 apr. 2009
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
30 juli 2010, 16:30 uur | Bericht #144275
Op joetjoep staan ook een 5-tal filmpjes van een tornado + funnel gemaakt in Steenwijk op 28 juli j.l.







Wilde ze jullie niet onthouden.... | Gewijzigd: 30 juli 2010, 16:53 uur, door arjanbruggink
kenny01
Lid
Woonplaats: vlissingen
Berichten: 246
Lid sinds: 14 jan. 2010
30 juli 2010, 19:19 uur | Bericht #144309
vandaag weer een hele grote waterhoos in vlissingen, gisteren ook al 3
mrijkhals
Lid
Woonplaats: Goes
Berichten: 1200
Lid sinds: 1 dec. 2007
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
30 juli 2010, 19:27 uur | Bericht #144311
Citaat van kenny01, vrijdag 30 juli 2010, 19:19 uur vandaag weer een hele grote waterhoos in vlissingen, gisteren ook al 3

???? O,... ik ben in vlissingen geweest heel de dag, heb er niets van gezien.
Iemand pix hier van ??
Radiografische Hobby's ?..kijk op: http://www.mrdracing.nl
kenny01
Lid
Woonplaats: vlissingen
Berichten: 246
Lid sinds: 14 jan. 2010
30 juli 2010, 21:19 uur | Bericht #144317
ik heb geen fotos , krijg ze waars. van de week van iemand.
vanochtend rond 10 uur 1 grote,
en gisteren middag 3 kleintjes voor de boulevard.
mrijkhals
Lid
Woonplaats: Goes
Berichten: 1200
Lid sinds: 1 dec. 2007
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
31 juli 2010, 15:35 uur | Bericht #144408
Citaat van kenny01, vrijdag 30 juli 2010, 21:19 uur ik heb geen fotos , krijg ze waars. van de week van iemand.
vanochtend rond 10 uur 1 grote,
en gisteren middag 3 kleintjes voor de boulevard.


baaaluuhhhh!!!!! dat ik dat niet weer niet gezien heb zeg.
Radiografische Hobby's ?..kijk op: http://www.mrdracing.nl
Terug naar boven
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.850 topics, welke bij elkaar 448.360 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.578 leden.
Het nieuwste lid is NightFoxy.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 236 mensen aan het browsen op het forum. 2 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 236, lezen 3 mensen het topic "Foto's/Video's onweer en extreem weer".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden