Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Greenwood, SC; Laurens, SC; Union, SC.

9 May 2024 08:55:09

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Benton, TN; Carroll, TN; Decatur, TN; Henderson, TN.

9 May 2024 08:55:09

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Macon, TN; Sumner, TN.

9 May 2024 08:55:09

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Barrow, GA; Forsyth, GA; Hall, GA; Jackson, GA.

9 May 2024 08:55:08

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Fairfield, SC; Newberry, SC; Saluda, SC.

9 May 2024 08:48:06

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dickson, TN; Houston, TN; Humphreys, TN; Montgomery, TN; Stewart, TN.

9 May 2024 08:48:05

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Abbeville, SC; Greenwood, SC; Laurens, SC; Union, SC.

9 May 2024 08:48:05

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Newberry, SC; Saluda, SC.

9 May 2024 08:48:05

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gordon, GA.

9 May 2024 08:34:51

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dickson, TN; Hickman, TN; Maury, TN; Williamson, TN.

9 May 2024 08:34:51

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Crockett, TN; Fayette, TN; Hardeman, TN; Haywood, TN; Shelby, TN.

9 May 2024 08:34:51

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Macon, TN; Robertson, TN; Sumner, TN.

9 May 2024 08:34:50

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Benton, TN; Carroll, TN; Henry, TN.

9 May 2024 08:34:50

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Laurens, SC.

9 May 2024 08:34:50

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Haywood, NC; Madison, NC.

9 May 2024 08:34:46
Actueel
1 / 4

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
Maxim1110
Lid
Woonplaats: Nijmegen(ma-vr), Eindhoven(weekend)
Berichten: 4041
Lid sinds: 25 okt. 2009
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
3 oktober 2010, 22:21 uur | Bericht #155992
Citaat van RamonOost, zondag 3 oktober 2010, 22:08 uur Waar kan je dat vinden als ik vragen mag?
wetterzentrale.de
Helemaal vernieuwd: mijn eigen fotografiewebsite: www.maximvanasseldonk.com
Volg me ook op twitter: https://twitter.com/#!/PhotographyMvA
En like me op facebook: http://www.facebook.com/MaximVanAsseldonkPhotography
Woonplaats: Vianen
Berichten: 705
Lid sinds: 8 jul. 2010
3 oktober 2010, 22:26 uur | Bericht #155993
Ik kom niet veder dan 12 oktober
My new website! / Mijn twitter
Waarom deze advertentie?
Rutte31
Lid
Woonplaats: Gouda
Berichten: 2421
Lid sinds: 26 jul. 2008
3 oktober 2010, 22:55 uur | Bericht #156005
Ik vind gewoon ( en dat zullen wellicht een groep mensen niet met me eens zijn ) dat je lange termijn verwachtingen op méér dan een maand vooruit niet echt serieus meer kunt nemen. Een trend-prognose tot 2 weken vooruit dat kan nog wel, maar verder is meestal de koek toch wel op, want daar is ons klimaat véél en véél te grillig voor.
Het mooiste ( off topic ) voorbeeld vind ik dan afgelopen zomer waar over en weer gesproken werd over een mogelijke 40 graden in augustus...
Tja, iedereen weet ondertussen dat de zomer in feite maar 4 weken geduurd heeft ( kort maar krachtig ), en dat we in augustus misschien maar op 4 of 5 dagen boven de 25 graden zijn uitgekomen als ik het goed heb. Met als gevolg dat afgelopen zomer het in de statistieken qua temperatuurgemiddelde uitstekend doet, maar als beleving als matig wordt gezien.
Back on topic: Ik hou van een strenge winter, want ieder seizoen moet z'n naam eer aan doen vind ik, maar die seizoen-prognoses daar haal ik simpelweg m'n neus voor op.
Laten we maar gewoon hopen dat aankomende winter voor iedereen wat zal gaan opleveren, dus sneeuw en schaats plezier...
Woonplaats: leeuwarden
Berichten: 770
Lid sinds: 16 feb. 2010
4 oktober 2010, 08:33 uur | Bericht #156036
Citaat van RamonOost, zondag 3 oktober 2010, 21:26 uur Ik kom niet veder dan 12 oktober
>wetterzentrale.de >ens gfs>links in beeld op gfs>tepmeratur 2m >192u+
tdv
Lid
Woonplaats: Haarlem
Berichten: 748
Lid sinds: 13 feb. 2010
4 oktober 2010, 12:30 uur | Bericht #156043
Ff check of het lukt! Ik plaats dit met mij blackberry!

Alleen jammer dat ik de weesverwachtingen nie kn zien hierop!
Marjoo
Lid
Woonplaats: Arnhem
Berichten: 566
Lid sinds: 7 jun. 2010
4 oktober 2010, 12:53 uur | Bericht #156046
Britse weerkundige voorspelt nieuwe Siberische winter

De zomer is voorbij en de winter staat alweer voor de deur. En als we een Britse weerkundige mogen geloven staan we opnieuw voor een ijskoude winter. De temperaturen in ons land waren nog niets vergeleken met de koudegolf die Groot-Brittannië een groot deel van de voorbije winter teisterde. In heel het land lag bijna voortdurend sneeuw, terwijl de temperatuur Siberische dieptepunten bereikte. Jonathan Powell, weerkundige bij Positive Weather Solutions, waarschuwt zijn landgenoten om zich schrap te zetten voor een nieuwe ijskoude winter. Hoewel ook België een opvallend koude winter achter de rug had, brak het vorige winterseizoen alle records in Groot-Brittannië. Het was de koudste in 31 jaar. De gemiddelde temperatuur lag tussen 1 december 2009 en 24 februari 2010 op 1,5 graden Celsius. Dat ligt ver onder het gemiddelde van 3,7 graden voor deze periode. In Schotland werd zelfs een temperatuur van -22,3 graden Celsius genoteerd.



Blunders
Het Britse Met Office had slechts één kans op zeven gegeven op een extreem koude winter. De ontwikkelingen hadden te maken met ijskoude winden die de mildere Atlantische lucht tegenhielden. De voorbije zomer was echter opnieuw een tegenvaller voor de voorspellers van de weerkundige dienst. Ze hadden een echte "barbecuezomer" voorspeld, maar veel hittegolven hebben we niet gezien. Na twee opeenvolgende blunders besloot het Met Office geen seizoensvoorspellingen meer openbaar te maken. Positive Weather Solutions had vorig jaar de natte zomer en de koude winter wel goed voorspeld en waagt zich nu opnieuw aan een uitspraak. "Het is heel ongewoon om twee opeenvolgende ijskoude winters te hebben, dus veel mensen verwachten een zacht seizoen dit jaar", zegt Powell. "Maar de komende winter zal vergelijkbaar zijn met de vorige, hoewel het iets minder extreem zal worden. We verwachten even koude temperaturen, maar die zullen minder lang aanhouden.



Witte Kerst
Toch wordt het volgens Powell een winter met alle bekende scenario's: scholen zullen sluiten, wegen zullen afgezonderd raken en automobilisten zullen door sneeuwbuien vast komen te zitten. Een witte kerst is in delen van Schotland zelfs heel waarschijnlijk. Wel één voetnoot: dit weerkundig bedrijf is niet altijd helemaal juist in z'n voorspellingen. Zo moest augustus een hete maand worden, terwijl het de koelste sinds 1993 was. Bij het grotere Met Office wijzen ze de voorspellingen van de hand. "Deze voorspellers trekken de aandacht door altijd het tegenovergestelde van ons te zeggen. En als ze het dan bij het rechte eind hebben, gaan ze met de publiciteit lopen", klinkt het bij Met. Zelf beperken ze hun voorspellingen vanaf nu tot 30 dagen. Oktober wordt - althans in Groot-Brittannië - zacht, nat en winderig.



Bron HLN
tdv
Lid
Woonplaats: Haarlem
Berichten: 748
Lid sinds: 13 feb. 2010
4 oktober 2010, 17:36 uur | Bericht #156083
duidelijke aankomende kou vanaf dit weekend!:P

hopelijk zet het door naar het mooie lange koude winter | Gewijzigd: 4 oktober 2010, 17:36 uur, door tdv
Maxim1110
Lid
Woonplaats: Nijmegen(ma-vr), Eindhoven(weekend)
Berichten: 4041
Lid sinds: 25 okt. 2009
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
4 oktober 2010, 17:49 uur | Bericht #156084
Hmm ja Positive Weather Solutions, zeiden die niet ook dat het deze zomer 40 graden zou worden?
Helemaal vernieuwd: mijn eigen fotografiewebsite: www.maximvanasseldonk.com
Volg me ook op twitter: https://twitter.com/#!/PhotographyMvA
En like me op facebook: http://www.facebook.com/MaximVanAsseldonkPhotography
pietjelol
Lid
Woonplaats: Hoorn
Berichten: 1511
Lid sinds: 6 apr. 2009
4 oktober 2010, 18:05 uur | Bericht #156087
als ik de kaartjes kijkt dan zouw het einde van de maand wel es redelijk kouwd kunnen worden | Gewijzigd: 4 oktober 2010, 18:16 uur, door pietjelol

marcuz
Lid
Woonplaats: obdam
Berichten: 1360
Lid sinds: 12 dec. 2009
4 oktober 2010, 18:16 uur | Bericht #156089
ik zie de oostenwind snel verdwijnen op deze kaartjes
http://www.wetterzentrale.de/pics/avnpanel1.html
Maxim1110
Lid
Woonplaats: Nijmegen(ma-vr), Eindhoven(weekend)
Berichten: 4041
Lid sinds: 25 okt. 2009
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
4 oktober 2010, 18:43 uur | Bericht #156092
Citaat van marcuz, maandag 4 oktober 2010, 18:16 uur ik zie de oostenwind snel verdwijnen op deze kaartjes
http://www.wetterzentrale.de/pics/avnpanel1.html

Ja, wordt noordoost
Helemaal vernieuwd: mijn eigen fotografiewebsite: www.maximvanasseldonk.com
Volg me ook op twitter: https://twitter.com/#!/PhotographyMvA
En like me op facebook: http://www.facebook.com/MaximVanAsseldonkPhotography
Woonplaats: Wilrijk (Antwerpen), België
Berichten: 267
Lid sinds: 27 sep. 2010
4 oktober 2010, 20:31 uur | Bericht #156102
Ik vind het bijna erg voor mezelf, dat ik zelfs met dit zachte weer alleen maar aan kou en sneeuw kan denken. Eigenlijk zou ik nog wat moeten genieten van het weer maar ja... een wintergek zijn is voor het leven (hoewel ik de zomer ook wel leuk vind).
labmuisje
Lid
Woonplaats: enschede
Berichten: 196
Lid sinds: 2 okt. 2009
4 oktober 2010, 20:52 uur | Bericht #156108
Citaat van Maxim1110, maandag 4 oktober 2010, 17:49 uur Hmm ja Positive Weather Solutions, zeiden die niet ook dat het deze zomer 40 graden zou worden?

Nou ik vind 37 graden C al aardig richting de 40 hoor.
Woonplaats:
Berichten: 337
Lid sinds: 29 jul. 2010
4 oktober 2010, 20:53 uur | Bericht #156109
Citaat van Maxim1110, maandag 4 oktober 2010, 17:49 uur Hmm ja Positive Weather Solutions, zeiden die niet ook dat het deze zomer 40 graden zou worden?

Inderdaad, niet serieus nemen dus.

Ik vond trouwens dit interessante artikel:


Winterprognose

Er zijn diverse indicatie dat we opnieuw een koude winter gaan krijgen en goed mogelijk dat de komende winter qua Hellmangetallen de winter van 2009-2010 voorbij zal gaan streven.
Laten we de diverse factoren eens nader onder de loep nemen;

Low-index

Het jaar 2010 kenmerkt zich door een persisterend zgn low-index weerpatroon.
Deze is hardnekkig en het ziet er naar uit dat het tot minstens in het komende voorjaar zal aanhouden. Een low-index patroon (zwakke straalstroom) wordt gekenmerkt door 3 of 4 planetaire (Rossby) golven welke zich over het noordelijk halfrond bewegen. Door dit aantal hebben de golven een hoge amplitude waardoor het mogelijk wordt dat de polaire jet (jetstream) behoorlijk kan gaan slingeren. Dit leidt vervolgens weer tot het ontstaan van geblokkeerde weersituties.

Overigens kunnen ook het optreden van bovengemiddelde sneeuwval en koude in oktober boven Siberië gunstig zijn voor winterse inspiraties bij ons . Het daarmee zich verder in kracht ontwikkelende Siberische "koude hoog" welke vanaf eind augustus boven Siberië in stelling wordt gebracht, blokkeert eveneens de van west naar oost georiënteerde jetstream. Deze wordt daardoor eveneens gedwongen te gaan slingeren ( zie ook Rossby golven). Het Siberische hoog kan er zo voor zorgen dat lagedrukgebieden vanaf de oceaan het vasteland van Europa niet kunnen bereiken. Als het hogedrukgebied zijn invloed uitbreid richting Scandinavië komt ook in west en centraal Europa aanvoer van koude en droge lucht op gang.



ENSO (El Niño en de Southern Oscillation)

ENSO kent 3 fasen waarvan "El Niño" de bekenste is. Daarnaast komt er nog een "normale toestand" voor alsmede ook een negatieve fase. Deze laatste luistert naar de naam "La Niña".
La Niña wordt ook wel als "anti El-Niño" aangeduid en volgt vrijwel altijd een El Niño fase op (elke 3 tot 7 jaar). Momenteel hebben we te maken met zo'n La Niña fase.
Ofschoon La Niña fase geen grotere, directe gevolgen op het weer in west Europa en Atlantische Oceaan heeft, draagt het er mede in combinatie met de low-index situatie toe bij dat de invloeden van de Atlantische Oceaan op het west Europese weer beduidend kleiner zullen zijn dan bij El Niño of een zgn. high-index fase. Oftewel; minder depressie activiteit.
Naast La Niña zijn er meer mechanismen die direct of indirect met ENSO te maken hebben. Deze "teleconnecties" hebben invloed op het weer over de gehele aardbol.

Prognose ENSO (negatief ook tijdens de wintermaanden)



Pacific decadal oscillation (PDO) en Atlantic multidecadal oscillation (AMO)

Met PDO wordt de temperatuur van het oppervlakte water in de Stille Oceaan (Pacific), ten noorden van 20 ° N aangeduid. Deze kan zich in een warme fase ofwel in een koude fase bevinden. Momenteel hebben we te maken met een zgn. koude PDO.

Temperatuur anomalie noordelijke Pacific



PDO index



Met AMO wordt een cyclisch optredende circulatie verandering van de zee stromingen in de
noord Atlantische Oceaan bedoeld. Hierdoor kan het oppervlakte van de Oceaan een positieve ofwel negatieve anomalie van het gehele oppervlakte water van het noord Atlantische bekken vertonen. De temperatuur anomalie zal vervolgens zijn invloed uitoefenen op de atmosfeer.

AMO index



Een koude PDO en warme AMO in combinatie met een negatieve El Nino (La Niña) zullen (kunnen) een gunstige uitwerking hebben voor een koude winter in (west) Europa.

Quasi-Biennial Oscillation (QBO)

QBO is een quasi periodieke atmosferische golf in de equatoriale stratosfeer op een hoogte van 16 tot 40 kilometer met een maximum op circa 20 tot 25 kilometer hoogte. Deze zonale Wind kan afwisselend (gemiddeld elke 27 maanden) oost dan wel west gericht zijn. Momenteel zien we in de stratosfeer een verschuiving naar west. De QBO speelt een belangrijke rol met betrekking tot de variabiliteit van de zonneactiviteit op de aard atmosfeer en daarmee ook op het globale klimaat. Westelijke stratosferische stromingen zijn ook weer gunstig voor koude winters.

A propos zonneactiviteit

Ofschoon de zonneactiviteit weer aan het toenemen is hebben we nog steeds te maken met een zonne minimum. Niet alleen een geringe zonneactiviteit maar vooral ook het einde (overgang) van een zonne minimum pleit voor een koude winter.



NWS-NCEP

Geheel in lijn met bovenstaande prognostiseert ook het Amerikaanse NWS-NCEP model een koude winter voor vrijwel geheel Europa waarbij vooral december 2010 en januari 2011volgens dit model koud zullen gaan uitpakken !



Ter afsluiting

Uitgaande van oa. bovenstaande uiteenzetting alsmede ook andere niet genoemde factoren lijkt mij de kans op een koude winter zeer reëel. Zoals we echter allemaal weten hoeft een koude winter niet gelijk ook een sneeuwrijke winter te betekenen. Integendeel.
Vooral de Alpen zijn gebaat bij de aanvoer van vochtige (lees; zachtere) lucht wanneer het om sneeuwval gaat. Langdurige koude continentale aanvoer kan zelfs funest zijn voor de wintersport in de Alpen en middel gebergten. In hoeverre een geblokkeerde circulatie de komende winter neerslag (sneeuw) zal gaan opleveren valt met de kennis van vandaag helaas niet te zeggen.

Een volgende verificatie met betrekking tot de komende winter volgt in de laatste week van oktober. Tot zover lekker duimen met zijn allen en hopen dat oktober geen winterse trekjes zal gaan vertonen.........

Wallis (Simplon)



Bron: Johann Geers, Zwitserland, http://alpenweer.blogspot.com/ | Gewijzigd: 4 oktober 2010, 20:55 uur, door Onweerfreak
labmuisje
Lid
Woonplaats: enschede
Berichten: 196
Lid sinds: 2 okt. 2009
4 oktober 2010, 20:54 uur | Bericht #156111
Ik zie de -5 lijn al in de vijftiendaagse pluim en daar ben ik al heel blij mee. hihi.

Labmuisje
Woonplaats:
Berichten: 0
Lid sinds: 10 jun. 2007
4 oktober 2010, 21:47 uur | Bericht #156115
Nu we toch bezig zijn, hier nog een aantal plaatjes van december en januari....







Maxim1110
Lid
Woonplaats: Nijmegen(ma-vr), Eindhoven(weekend)
Berichten: 4041
Lid sinds: 25 okt. 2009
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
4 oktober 2010, 21:52 uur | Bericht #156118
Hmm, ik vindt vooral die plaatjes van december wel leuk

Helemaal vernieuwd: mijn eigen fotografiewebsite: www.maximvanasseldonk.com
Volg me ook op twitter: https://twitter.com/#!/PhotographyMvA
En like me op facebook: http://www.facebook.com/MaximVanAsseldonkPhotography
Woonplaats: Wilrijk (Antwerpen), België
Berichten: 267
Lid sinds: 27 sep. 2010
4 oktober 2010, 22:10 uur | Bericht #156123
Bedankt voor de interessante post onweerfreak.

Ik zou op die neerslagkaart van december toch wel wat meer neerslag willen zien, hoe meer sneeuw hoe beter. Maar het zijn voorspellingen, dus er kan nog veel veranderen.
Woonplaats: Hoorn
Berichten: 962
Lid sinds: 6 dec. 2009
4 oktober 2010, 22:28 uur | Bericht #156126
na zondag gaat ie toch echt goed zakken
Woonplaats:
Berichten: 337
Lid sinds: 29 jul. 2010
4 oktober 2010, 23:23 uur | Bericht #156140
Citaat van Verwijderde_gebruiker_01, maandag 4 oktober 2010, 21:47 uur Nu we toch bezig zijn, hier nog een aantal plaatjes van december en januari....

Zo, een december van gemiddeld 0,5-1°C, hoe lang is het al wel niet geleden dat dat gebeurd is als dat uitkomt! In zo'n geval hoop ik dan het liefst op een december 1938-scenario: de 1e en de 1e helft van de 2e decade waren toen zacht, maar een mega koudegolf van 2 weken die zomaar even 100 Hellmannen opbracht zorgde er toen voor dat december op iets van 0,5 graden eindigde. Ik vind een week lang extreem winterweer toch leuker dan 1-2 maanden zeer gezapig winterweer zoals bijv. winter 1996 in het zuiden.
Terug naar boven
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.857 topics, welke bij elkaar 448.376 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.584 leden.
Het nieuwste lid is Rooie bert.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 150 mensen aan het browsen op het forum. 0 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 150, lezen 3 mensen het topic "Estofex Level 3 forecasts".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden