Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Screven, GA.

28 Mar 2024 03:29:38

De kaart KNMI klassieke pluim is bijgewerkt.

27 Mar 2024 15:59:58

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gadsden, FL; Leon, FL; Liberty, FL; Wakulla, FL.

27 Mar 2024 14:15:23

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Alachua, FL; Columbia, FL; Gilchrist, FL.

27 Mar 2024 13:40:38

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dixie, FL.

27 Mar 2024 13:33:57

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Levy, FL.

27 Mar 2024 13:25:44

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dixie, FL; Taylor, FL.

27 Mar 2024 13:13:44

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gadsden, FL; Leon, FL; Decatur, GA; Grady, GA.

27 Mar 2024 13:08:44

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gadsden, FL; Leon, FL; Liberty, FL.

27 Mar 2024 13:03:11

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gadsden, FL; Leon, FL; Liberty, FL; Wakulla, FL.

27 Mar 2024 12:26:19

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Franklin, FL; Liberty, FL.

27 Mar 2024 12:16:03

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Franklin, FL; Gulf, FL; Liberty, FL.

27 Mar 2024 12:03:34

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Franklin, FL; Gulf, FL.

27 Mar 2024 11:36:51

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Jefferson, FL; Leon, FL; Brooks, GA; Thomas, GA.

27 Mar 2024 11:14:35

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Ben Hill, GA; Irwin, GA; Turner, GA.

27 Mar 2024 10:40:26
Actueel
1 / 4

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
Woonplaats:
Berichten: 0
Lid sinds: 10 jun. 2007
29 september 2010, 08:57 uur | Bericht #155444
Kan een onderzeeër een orkaan stoppen?

De Japanners denken van wel. Een Japans bedrijf heeft recent zowel in Japan als India het patent voor waterpompende onderzeeërs aangevraagd én gekregen. De onderzeeërs moeten koud water in de warme zeeën pompen en zo voorkomen dat orkanen vorm krijgen of aan kracht winnen. Theorethisch gezien lijkt het een waterdicht plan. Het idee is vrij simpel. Orkanen kunnen ontstaan wanneer het water een temperatuur heeft van ongeveer 25 graden Celsius. Om te blijven draaien, heeft een tyfoon ongeveer 26,5 graden Celsius nodig.

Drie graden
Stel u nu voor dat zich op de route van de tyfoon ongeveer twintig onderzeeërs verzamelen. Elke onderzeeër heeft acht pompen die per minuut 480 ton koud water naar het oppervlak pompen. Daardoor zou de temperatuur aan het oppervlak in één uur tijd drie graden dalen. En dan kan de tyfoon het schudden.

Waar?
Het plan lijkt simpel, maar is nog niet zo eenvoudig als gedacht. Want waar gaat de tyfoon heen en hoe komt men daarachter? Dat onderzoek staat nog in de kinderschoenen. Daarnaast is er nog het probleem dat elke keer weer opduikt wanneer wij mensen met de natuur gaan rommelen. Wie weet hoe belangrijk orkanen zijn voor ecosystemen, het klimaat of andere grote processen. Is het eigenlijk wel handig om daar als mens tussen te gaan zitten?

Bron Scientas
WSHolwerd
Lid
Woonplaats:
Berichten: 16
Lid sinds: 19 nov. 2009
29 september 2010, 10:05 uur | Bericht #155459
Hmmz ik denk niet dat dit een handig idee is.
Stel je voor, er gebeuren ongelukken tijdens het stoppen van een orkaan, dan kun je dag zeggen tegen die mannetjes, want zelfs de aller beste tofste sterkste mooiste knapste (whatever) man ter wereld zou niet in een orkaan kunnen zwemmen.
Daarnaast moeten ze wel heel ver door reizen willen ze die orkaan stoppen, ik denk dat het allemaal weinig zal uitmaken.

Ik zou zeggen: Laat het gaan! Bouw dan gewoon geen huizen meer in die streken, dit is natuurlijk niet haalbaar maar toch.
Dan ook nog: Hoeveel gaat het kosten mocht dit slagen?
We hebben nu al stuk of (laat maar zeggen) 10 orkanen. Als 20.000 euro erin wordt gestopt, dan zou je 10X20.000=200.000 kwijt zijn. Ene jaar is actiever dan het andere jaar maar toch.
En waar wordt het geld weg gehaald? Nog meer bezuinigingen!

Zo kunnen we wel door gaan
Waarom deze advertentie?
Tyshane
Lid
Woonplaats: Noordoost veluwe
Berichten: 8824
Lid sinds: 25 mei. 2009
29 september 2010, 10:23 uur | Bericht #155460
Citaat van WSHolwerd, woensdag 29 september 2010, 10:05 uur Dan ook nog: Hoeveel gaat het kosten mocht dit slagen?
We hebben nu al stuk of (laat maar zeggen) 10 orkanen. Als 20.000 euro erin wordt gestopt, dan zou je 10X20.000=200.000 kwijt zijn. Ene jaar is actiever dan het andere jaar maar toch.
En waar wordt het geld weg gehaald? Nog meer bezuinigingen!

Zo kunnen we wel door gaan

Als je het over kosten hebt zou je de baten moeten afwegen tegen de kosten. Ik denk dat de schade van een orkaan in de miljoenen kan lopen, een paar ton er tegen aan om dat te voorkomen is dan in dat geval een goede investering.

Verder lijkt het mij ook geen goed plan. Als dat zeewater wordt afgekoeld kan dat ook voor andere, wellicht negatieve effecten gaan zorgen betreffende weer & klimaat. Alles heeft invloed op elkaar, ga je aan de ene kant iets aanpassingen dan zal dat aan de andere kant een effect geven waar misschien niet op is gerekend.

Theoretisch zou het dan misschien kunnen, maar dan beoordeel je of het lokaal iets kan oplossen. Betreffende het grote systeem en op globaal nivo, zou het wellicht uiteindelijk voor nieuwe problemen kunnen zorgen. | Gewijzigd: 29 september 2010, 10:25 uur, door Tyshane
Woonplaats:
Berichten: 209
Lid sinds: 12 jul. 2010
29 september 2010, 11:16 uur | Bericht #155464
Oke, ik snap dat we hier makkelijk praten hebben. Wij zitten hier veilig achter onze dijken en duinen (waarmee we ook aardig in hebben gegrepen in de natuur btw, denk aan de zuiderzee) in een gematigd klimaat waar zulke extremen als tyfonen e.d. niet voor komen.
Maar naar mijn mening lijkt het me helemaal geen goed idee. Als ik het goed begrijp willen ze gaan zorgen dat het water aan de oppervlakte afkoelt waarvoor volgens mij dan koud, zoet water moet worden gebruikt. Dit kan allerlei neven effecten op het klimaat om nog maar niet te spreken over de ecosystemen. Als dit op grote schaal zou plaats vinden kan onder andere de visstand flink beïnvloed worden; vissen trekken weg/ sterven vanwege de temperatuursafname en uiteindelijk ook door de afname van voedsel in deze gebieden en daarnaast worden de voortplantingsgronden verstoord. De kuststreken die door tyfonen worden getroffen maar die ook vaak sterk afhankelijk van de visvangst zullen daardoor hun vangst sterk achteruit zien gaan waardoor hun economie ook weer een opdonder krijgt. Kortom een grote No Go voor mij
Woonplaats:
Berichten: 0
Lid sinds: 10 jun. 2007
29 september 2010, 11:31 uur | Bericht #155465
Citaat van Valkyrja, woensdag 29 september 2010, 11:16 uur Wij zitten hier veilig achter onze dijken en duinen

Als je met het weer gaat lopen zieken dan krijg je het dubbel zo hard terug Zie China maar
Sietse
Lid
Woonplaats:
Berichten: 1772
Lid sinds: 10 sep. 2008
29 september 2010, 12:10 uur | Bericht #155469
Persoonlijk vind ik dat wij gewoon NIKS moeten doen om natuurlijke processen te beïnvloeden... Tuurlijk, het is erg voor de mensen die in die streek wonen, maar waarom beïnvloeden als we de gevolgen niet weten? Stel het hele ecosysteem in de oceaan gaat eraan, dan heb je een groter probleem dan een miezerig orkaantje
“There is no such thing as bad weather, only different kinds of good weather.”Mijn Weerblog
Woonplaats: Arnhem
Berichten: 209
Lid sinds: 18 mrt. 2007
29 september 2010, 13:18 uur | Bericht #155473
Ik denk goed idee. De Orkaan zal afzwakken tot een depressie, hij zal niet helemaal verdwijnen. De gevolgen voor de natuur lijken me dan erg klein. Zeker als je orkaan van cat 5 naar cat1 kan verkleinen, grote voordelen voor de mens, gevolgen natuur onbekend, maar klein (denk ik..)

groter lijkt mij het water opwarm probleem. Dat water zal na verloop zijn natuurlijke temperatuur wel terug hebben, maar toch heb je geen idee wat je ermee veroorzaakt hebt.
Stel je laat die onderzeeers weken lang dat koude water oppompen, dat klinkt al veel gevaarlijker. Hoe kan je dan inschatten hoe gevaarlijk dit is als je 1 dag lang water op-pompt?

Lijkt me dat hier nog heel veel onderzoek naar gedaan moet worden, eer ze dit toepassen. Misschien lezen we hier meer over over ~10 jaar....

edit: Daar komt de benodigde energie vraag voor de onderzeeërs nog bij. Ze kunnen niet anders dan kernenergie gebruiken, die dat maatschappelijk maar eens voor elkaar te krijgen. | Gewijzigd: 29 september 2010, 13:20 uur, door DaOverclocker
Woonplaats: Deventer/Enschede
Berichten: 2512
Lid sinds: 29 mei. 2008
29 september 2010, 14:02 uur | Bericht #155475
Citaat van Valkyrja, woensdag 29 september 2010, 11:16 uur Als ik het goed begrijp willen ze gaan zorgen dat het water aan de oppervlakte afkoelt waarvoor volgens mij dan koud, zoet water moet worden gebruikt. Dit kan allerlei neven effecten op het klimaat om nog maar niet te spreken over de ecosystemen. Als dit op grote schaal zou plaats vinden kan onder andere de visstand flink beïnvloed worden; vissen trekken weg/ sterven vanwege de temperatuursafname en uiteindelijk ook door de afname van voedsel in deze gebieden en daarnaast worden de voortplantingsgronden verstoord.

Wat dacht je van het plotselinge temperatuurverschil, dat gaat rampen veroorzaken onder water.

Don't f*ck with our nature!!
thefly
Lid
Woonplaats: de Bilt
Berichten: 375
Lid sinds: 18 jan. 2010
30 september 2010, 09:48 uur | Bericht #155588
Blijven rare figuren die Jappanners
kijk ook is op de bilt in het weer TWITTER WEBCAM
Eilander
Lid
Woonplaats: Terschelling
Berichten: 1001
Lid sinds: 13 jan. 2010
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
30 september 2010, 10:53 uur | Bericht #155601
Hmm... op het eerste gezicht een redelijk idee. Hoewel ik niet denk dat 480 ton per minuut veel gaat schelen als je een flinke orkaan hebt. Het lijkt veel, maar dat is het niet.
Maar er is nog een groter probleem.
Ten eerste is er zoiets als natuurwetten. Koud water zinkt. Het zal niet lang duren voordat er een stroom naar beneden ontstaat op de plek waar de onderzeeer zich bevindt. Daar gaat je koude water weer...
Verder is het enige wat je doet het warme water verdringen met koud water. Dat wil niet zeggen dat je daarmee energie haalt uit het water. Die energie blijft erin zitten, wordt alleen wat meer verspreid over de lagen water. Dat betekent dat de volgende orkaan meer potentiele energie in het water vindt. En de volgende nog meer.
Orkanen werken op de energie van warm water. Het is een mechanisme van de natuur om het evenwicht weer te willen herstellen. Als je ermee gaat spelen vindt de natuur wel weer een andere manier...

Overigens, nu we het er toch over hebben... denk ik dat de Amerikanen al een manier hebben om orkanen af te zwakken. Meestal als een orkaan recht op de states af gaat vallen er opeens op onverklaarbare manieren gaten in de circulatie op tactische momenten en bereikt de orkaan zelden vol potentieel. Er wordt dan gezegd dat het een eyewall replacement is, wat inderdaad zou kunnen, maar die komen dan opeens wel snel achter elkaar voor.

Ben niet iemand van conspiracy theories, maar vind het wel interessant...

Overigens zou het niet overal werken. De Golf van Mexico is tot grotere diepte warm. Het werkt denk ik als het werkt alleen bij een typhoon.
Jelte Media: webdesign, fotografie en video van Terschelling
H2O Hotel Terschelling: Mijn werk en weerchasecentrum. Hotelkamers met fantastisch uitzicht over de wolken!
Terug naar boven
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.840 topics, welke bij elkaar 448.333 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.574 leden.
Het nieuwste lid is Stormliefhebber787.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 97 mensen aan het browsen op het forum. 5 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 97, lezen 9 mensen het topic "Berichtgeving aardbevingen Noord Nederland ".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden