Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Decatur, KS; Rawlins, KS.

26 Apr 2024 04:49:38

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Decatur, KS; Rawlins, KS; Sheridan, KS; Thomas, KS.

26 Apr 2024 04:31:49

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Cheyenne, KS; Dundy, NE.

26 Apr 2024 04:31:49

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Graham, KS; Norton, KS.

26 Apr 2024 04:31:49

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gaines, TX.

26 Apr 2024 04:31:48

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gove, KS; Graham, KS; Sheridan, KS.

26 Apr 2024 03:20:33

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Decatur, KS; Graham, KS; Norton, KS; Sheridan, KS.

26 Apr 2024 03:20:33

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Decatur, KS; Norton, KS; Red Willow, NE.

26 Apr 2024 03:20:33

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Yuma, CO; Cheyenne, KS; Dundy, NE.

26 Apr 2024 03:20:32

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dawson, NE.

26 Apr 2024 03:01:32

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Cheyenne, KS; Rawlins, KS; Sherman, KS; Thomas, KS.

26 Apr 2024 02:35:13

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gove, KS; Logan, KS; Sheridan, KS; Thomas, KS.

26 Apr 2024 02:34:39

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Cheyenne, KS; Sherman, KS.

26 Apr 2024 02:34:39

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gove, KS.

26 Apr 2024 02:34:39

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Hitchcock, NE; Red Willow, NE.

26 Apr 2024 01:47:28
Actueel
1 / 4

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
1 2
Woonplaats: Homoet (Overbetuwe)
Berichten: 1134
Lid sinds: 9 jun. 2010
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
26 oktober 2010, 16:07 uur | Bericht #158637
Ik ben van plan een korte film te maken van alles wat ik afgelopen jaar heb gefilmd met onweersbuien... ik heb ongeveer 12 uur aan beeldmateriaal.

Weet iemand misschien hoe ik dat het beste aan kan pakken... hoe ik de video het beste kan opbouwen?

Alvast bedankt!!

Groet Wilfred
Joey
Lid
Woonplaats: Den Ham Overijssel
Berichten: 565
Lid sinds: 11 apr. 2009
27 oktober 2010, 21:41 uur | Bericht #158760
Ik zou zeggen, zonder muziek (mijn mening)..
Pak gewoon de meest indrukwekkende beelden die je gefilmd hebt, kort deze wat in..
Ze alles in een nette volgorde, en maak gewoon een compilatie van de mooiste/heftigste beelden die je hebt..
Zet er af en toe wat rustigere beelden tussen om vervolgens met een flinke knaller te volgen (als je snapt wat ik bedoel )

Af en toe een titelje/onderschrift met bijv: datum, tijd, plaats etc..
Misschien een aantal buienradarbeelden ertussen, om de situatie wat completer en overzichtelijker te maken.

En als je hebt/kan vinden misschien wat beelden van eventuele schade, dit maakt het altijd wat hetiger

Ik hoop je een beetje een idee te hebben gegeven | Gewijzigd: 27 oktober 2010, 21:42 uur, door Joey
Waarom deze advertentie?
henk55
Lid
Woonplaats: zwolle
Berichten: 2045
Lid sinds: 23 okt. 2009
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
28 oktober 2010, 07:12 uur | Bericht #158775
Hoi,
Je hebt 12 uur aan bronmateriaal.( in vakkringen Bronbestanden genoemd)
Hoelang moet de film gaan worden?
Voorbeeld; 10 min.? Om deze op you-tube te kunnen plaatsen?
Zo ja dan zou ik beginnen met selecteren.
Alle onscherpe scene's er uit.
Selecteer eerst die beelden die je er perse in wilt hebben.
Zorg voor stabiele beelden (dus geen 'zwaaiers', snel met de camera van links naar rechts of omgekeerd, maakt de film onrustig)
Selectie maken van dezelfde beelden ( dreigende luchten die bv. 15 x voorkomen -als afzondelijke clips- in het rest materiaal) zoek de beste er uit.
Pas op dat je de trekrichting van de bui blijft volgen. (komt de bui van links opzetten dan zal je de rest van de beelden ook van links moeten beginnen omdat dit de trekrichting is dus niet links en dan rechts)

Maak een storyboard, een verhaallijn, een voorbeeld:- de lucht word donker, in de verte zie je een bui aan komen, de lucht word donkerder (mischien wel een rolwolk of een shelfcloud), je hoort gerommel nog geen bliksem, de lucht word steeds dreigender, de eerste flits in de verte is te zien ,de lucht word nog dreigender, de eerste regen druppel vallen, dan die bliksemfilts, en de regen klettert neer samen met veel wind, dan weer een filts weer die regen, dat herhaal je een paar keer en dan word de regen en de wind minder, het bliksemt nog wel wat maar dat word ook minder, de regen stopt en de bui trekt verder, als er schade is, dat als laatste verwerken-.

Dit achter elkaar monteren, eventueel effecten toepassen zoals: je kunt met titels werken, uitfaden/infaden/uitfaden, quickmotion/slowmotion toe passen, een indrukwekkende bliksem in slowmotion herhalen bijvoorbeeld, er geluid onder zetten als je geen origineel geluid hebt.
Keus zat.
Dit als aanvulling op wat Joey al geplaats heeft.
Maak er wat moois van, veel succes.


Tyshane
Lid
Woonplaats: Noordoost veluwe
Berichten: 8824
Lid sinds: 25 mei. 2009
28 oktober 2010, 11:04 uur | Bericht #158787
Helemaal niets meer toe te voegen aan de supertips van bovenstaande heren~! Ben benieuwd wat je ervan bakt!
Woonplaats: Arnhem
Berichten: 667
Lid sinds: 14 apr. 2009
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
28 oktober 2010, 11:17 uur | Bericht #158790
kweet niet of je je beschikking hebt over mac... maar Imovie kan ik je echt aanraden!
TwitterFotoFanatic WebsiteStormchase team Arnhem ****Get out of my way!! I have a storm to catch!!****
PatrickM
Lid
Woonplaats: Heiloo
Berichten: 1018
Lid sinds: 9 jul. 2008
28 oktober 2010, 11:34 uur | Bericht #158792
op Youtube kan max 15 min.
Maar als het echt niet lukt om alle goede beelden in 15 min te proppen, kan je natuurlijk een part 2 maken, dan kan je al 30 min gebruiken
henk55
Lid
Woonplaats: zwolle
Berichten: 2045
Lid sinds: 23 okt. 2009
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
28 oktober 2010, 13:54 uur | Bericht #158797
Citaat van PatsTeam, donderdag 28 oktober 2010, 11:34 uur op Youtube kan max 15 min.
Maar als het echt niet lukt om alle goede beelden in 15 min te proppen, kan je natuurlijk een part 2 maken, dan kan je al 30 min gebruiken


Dat is natuurlijk ook mogelijk.
Goeie tip.
Of, zoals ik al aangaf in mijn eerdere reactie een filmpje met de trekrichting die links begint en een volgend filmpje dat de trekrichting rechts begint, heb je 2 verschillende filmpjes.
Sietse
Lid
Woonplaats:
Berichten: 1772
Lid sinds: 10 sep. 2008
28 oktober 2010, 17:16 uur | Bericht #158811
Citaat van PatsTeam, donderdag 28 oktober 2010, 11:34 uur op Youtube kan max 15 min.
Maar als het echt niet lukt om alle goede beelden in 15 min te proppen, kan je natuurlijk een part 2 maken, dan kan je al 30 min gebruiken


Dat kan, maar persoonlijk val ik al in slaap bij 8 minuten aan beeld, tenzij het alleen maar actie is, dus constant bliksemflitsen, mooie structuren etc. Denk niet dat hierdoor 30 minuten vol gemaakt kan worden
“There is no such thing as bad weather, only different kinds of good weather.”Mijn Weerblog
Woonplaats: Homoet (Overbetuwe)
Berichten: 1134
Lid sinds: 9 jun. 2010
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
20 november 2010, 14:43 uur | Bericht #163350
Ik ben maar ff bezig geweest en heb veel aan jullie tips gehad! Hier een stuk van de storm van 2010: 14 juli. De hq-versie komt nog online...

henk55
Lid
Woonplaats: zwolle
Berichten: 2045
Lid sinds: 23 okt. 2009
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
20 november 2010, 15:31 uur | Bericht #163356
Tja......

Ik ga het filmpje nog een paar keer bekijken vandaag, vind 1 x op You-Tube te weinig.

Kom later wel terug, met eventuele OPBOUWENDE kritiek!
Twee vragen; is dit je eerste montage en welke software gebruik je?
Woonplaats: Homoet (Overbetuwe)
Berichten: 1134
Lid sinds: 9 jun. 2010
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
20 november 2010, 15:34 uur | Bericht #163358
1e montage... ik gebruik movie maker
Tyshane
Lid
Woonplaats: Noordoost veluwe
Berichten: 8824
Lid sinds: 25 mei. 2009
20 november 2010, 18:42 uur | Bericht #163409
Citaat van Wjans, zaterdag 20 november 2010, 14:43 uur Ik ben maar ff bezig geweest en heb veel aan jullie tips gehad! Hier een stuk van de storm van 2010: 14 juli. De hq-versie komt nog online...
Goeie poging, prettige beelden en fijn & toepasselijke muziek.

Vind het wel jammer dat de muziek ineens stopt. Zou mooier zijn om volledig muziek er onder te zetten, maar da's mijn smaak. Heel ver weg hoor ik nog wel iets op de achtergrond.

Grafisch gezien zou ik, betreffende het lettertype van die tekstjes, een andere keuze maken. Een wat moderner lettertype, liefst een schreefloze, dus zonder die horizontale streepjes. Maakt het wat 'hipper'. Geen 'times' dus o.i.d.

Verder zijn er wat korte scenes / shots waarbij ik even twijfel of ze erin hadden gemoeten omdat er weinig gebeurt. Dat duurt soms iets te lang. Tevens wat in- en uitzoom-werk, zou ik persoonlijk ook weglaten. Maar ja is wat afhankelijk van wat je doel is uiteraard.

De sfeer was goed en nodigt uit tot verder kijken, dus ga zo door, ben zeker benieuwd naar meer!
PaytDelft
Lid
Woonplaats: Delft
Berichten: 578
Lid sinds: 28 jul. 2008
20 november 2010, 19:19 uur | Bericht #163429
Als ik mijn amateurmening mag uiten.. lol.. Ik vind het een goede eerste poging. Wat ik anders zou doen is het begin.. er is denk ik iets te veel tekst.. misschien kan je die tekst beter gelijk ondersteunen met beelden.

Dus bijvoorbeeld: je begint met: Asevere storm entered Holland from the south. Vervolgens laat je dan die buienradar beelden zien. Dan het volgende statement, weer beelden, etc. Ik denk dat dit het wat interessanter maakt om naar te kijken.

Ook zit er in het begin een shot van donkere wolken waar verder weinig in gebeurt.. Je zou in dit shot een beetje kunnen beschrijven wat er gebeurt met wat tekst over de beelden, en het verder een stuk inkorten tot waar er daadwerkelijk wat begint te gebeuren.

De muziek is op zich erg goed, maar het is ook al heel erg vaak gebruikt in allerlei video's, en dus een beetje clichematig. Persoonlijk zou ik iets proberen te vinden wat hetzelfde dramatische effect heeft, maar wat nog niet zo vaak is gebruikt.. probeer bijvoorbeeld 'The Planets' van Holst eens, daarin vind je voor elke stemming ook een stuk muziek, en vooral het openingsstuk (Mars) is een geweldig dramatisch iets wat je denk ik heel goed kunt gebruiken voor deze clip.. maar er zijn natuurlijk ook legio andere mogelijkheden

Anyway.. ben benieuwd hoe het gaat worden.. je hebt mooi materiaal, en die schade die aangericht is is ook ontzagwekkend.. misschien kan je dat nog iets dramatischer brengen (iets langer in beeld, dramatische muziek).

Keep up the good work | Gewijzigd: 20 november 2010, 19:43 uur, door PaytDelft
DrizzleChaser Extraordinaire
Joey
Lid
Woonplaats: Den Ham Overijssel
Berichten: 565
Lid sinds: 11 apr. 2009
20 november 2010, 19:25 uur | Bericht #163431
Citaat van Tyshane, zaterdag 20 november 2010, 18:42 uur Goeie poging, prettige beelden en fijn & toepasselijke muziek.

Vind het wel jammer dat de muziek ineens stopt. Zou mooier zijn om volledig muziek er onder te zetten, maar da's mijn smaak. Heel ver weg hoor ik nog wel iets op de achtergrond.

Grafisch gezien zou ik, betreffende het lettertype van die tekstjes, een andere keuze maken. Een wat moderner lettertype, liefst een schreefloze, dus zonder die horizontale streepjes. Maakt het wat 'hipper'. Geen 'times' dus o.i.d.

Verder zijn er wat korte scenes / shots waarbij ik even twijfel of ze erin hadden gemoeten omdat er weinig gebeurt. Dat duurt soms iets te lang. Tevens wat in- en uitzoom-werk, zou ik persoonlijk ook weglaten. Maar ja is wat afhankelijk van wat je doel is uiteraard.

De sfeer was goed en nodigt uit tot verder kijken, dus ga zo door, ben zeker benieuwd naar meer!


Ik kan me hier helemaal in vinden wat Tyshane hier schrijft.

Met name dat sommige fragmenten wat te lang duren, en dat de muziek naar mijn weten lekker door mag spelen van begin tot eind. Wel is de muziekkeuze goed gekozen! Mijn complimenten hiervoor!


En de intro.. daar heb ik verder niks op aan te merken het ziet er allemaal goed uit

Voor een 1e motage ziet het er voor de rest soepel en gelikt uit!
Ben zeer benieuwd naar meer werk van je!

henk55
Lid
Woonplaats: zwolle
Berichten: 2045
Lid sinds: 23 okt. 2009
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
21 november 2010, 07:02 uur | Bericht #163536
Tja......
Hierboven is al het èèn en ander gezegd, ik vind het intro super, infade....TEKST....uitfaden/infaden....TEKST....uitfaden enz, met een goede tijdsduur niet te lang niet te kort, korte infomatie, geen ellelange zinnen, erg, erg mooi.
De opbouw v/d/ film is goed, een duidelijke verhaallijn.
Ik heb jou andere filmpjes op you tube ook bekeken, je had daaruit best wel fragmenten mogen gebruiken voor dit filmpje de bliksemflitsen bv. de duidelijker rotatie v/d wolken, de dakgoot die overstroomd, een still (foto) er tussen monteren, gewoon doen.
Het is je eerste montage en die is veel belovend, monteren is een vak, door het veel of vaak te doen en/of een film opnieuw monteren leer je de kneepjes.
Je kunt van slecht beeldmateriaal geen goed film maken, maar van goed beeldmateriaal wel een slechte.

De muziek had in zijn geheel op het zelfde volume onder de film gemogen.
Muziek keus is goed.(maar dat is mijn smaak)

14 juli 2010
©WilfredJanssen.

Rechtsonder in beeld mag je weg laten, dit is storend.
Gebruik dit in de aftiteling, als laatste shot, dat blijft 'hangen'.

Ik ben in het geheel niet ontevreden (maar wie ben ik?), ik heb er meerdere keren met plezier naar gekeken, ja opgeslagen onder favorieten op You-Tube om je latere werk nog eens met dit filmpje te kunnen vergelijken.
En die latere filmpjes ?
Dat komt wel goed!

*Nog een tip, controleer of je lens stofvrij is of laat je censor eens controleren op stof. | Gewijzigd: 21 november 2010, 08:10 uur, door henk55
pyro
Lid
Woonplaats: Utrecht
Berichten: 721
Lid sinds: 11 jul. 2010
21 november 2010, 15:14 uur | Bericht #163673
Citaat van Joey, woensdag 27 oktober 2010, 20:41 uur Ik zou zeggen, zonder muziek (mijn mening)..

Bij de juiste muziek blijft de kijker echter wel betrokken bij het beeld en kan de muziek heel vertellend werken.

bij het filmpje hieronder heb ik zelfs eerst de muziek gekozen en ben ik daarna de beelden gaan editen

Het filmpje
Volg pyropix stormchase videos op http://www.facebook.com/pyropixvideos
henk55
Lid
Woonplaats: zwolle
Berichten: 2045
Lid sinds: 23 okt. 2009
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
21 november 2010, 15:37 uur | Bericht #163685
Citaat van pyro, zondag 21 november 2010, 15:14 uur Bij de juiste muziek blijft de kijker echter wel betrokken bij het beeld en kan de muziek heel vertellend werken.

bij het filmpje hieronder heb ik zelfs eerst de muziek gekozen en ben ik daarna de beelden gaan editen

Het filmpje


Corect, muziek kan een film voor een groot deel 'maken of breken'.
Er word niet voor niets in de film industrie zoveel aandacht aan besteed.
(btw, goed filmpje)
PaytDelft
Lid
Woonplaats: Delft
Berichten: 578
Lid sinds: 28 jul. 2008
21 november 2010, 19:10 uur | Bericht #163766
Citaat van henk55, zondag 21 november 2010, 15:37 uur Corect, muziek kan een film voor een groot deel 'maken of breken'.
Er word niet voor niets in de film industrie zoveel aandacht aan besteed.
(btw, goed filmpje)


Fantastisch filmpje Henk, en heerlijke muziek ook.. van wie is dat nummer? Ik denk dat ik dit wel in mijn collectie wil toevoegen
DrizzleChaser Extraordinaire
Woonplaats: Homoet (Overbetuwe)
Berichten: 1134
Lid sinds: 9 jun. 2010
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
21 november 2010, 19:52 uur | Bericht #163791
De muziek is van x-ray dog het zijn twee nummers: here come's the king en dethroned

In ieder gaval bedank voor jullie reacties! hier kan ik wederom veel mee!
Tyshane
Lid
Woonplaats: Noordoost veluwe
Berichten: 8824
Lid sinds: 25 mei. 2009
21 november 2010, 19:57 uur | Bericht #163795
Citaat van Payt69, zondag 21 november 2010, 19:10 uur Fantastisch filmpje Henk, en heerlijke muziek ook.. van wie is dat nummer? Ik denk dat ik dit wel in mijn collectie wil toevoegen
Ik neem aan dat je het filmpje van Pyro bedoelt?
Echt een topper dat filmpje, de muziek ook, is van Oi Va Voi -> Refugee!
Terug naar boven
1 2
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.853 topics, welke bij elkaar 448.363 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.579 leden.
Het nieuwste lid is philip.beuckels@gmail.com.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 220 mensen aan het browsen op het forum. 0 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 220, lezen 1 mensen het topic "Stormkansen week 7 2014".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden