Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Ashley, AR; Morehouse, LA.

18 Apr 2024 17:46:15

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Union, AR; Union, LA.

18 Apr 2024 17:46:14

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor East Carroll, LA; West Carroll, LA; Issaquena, MS.

18 Apr 2024 17:18:22

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Chicot, AR; East Carroll, LA; West Carroll, LA; Issaquena, MS; Washington, MS.

18 Apr 2024 17:07:55

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Chicot, AR; East Carroll, LA; Morehouse, LA; West Carroll, LA; Issaquena, MS; Washington, MS.

18 Apr 2024 16:49:30

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Ashley, AR; Morehouse, LA.

18 Apr 2024 15:58:24

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Clinton, MO.

18 Apr 2024 12:37:04

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Buchanan, MO; Clinton, MO; Platte, MO.

18 Apr 2024 12:28:09

De kaart KNMI klassieke pluim is bijgewerkt.

18 Apr 2024 12:00:07

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Clay, MO; Jackson, MO; Ray, MO.

18 Apr 2024 11:28:24

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Clay, MO; Clinton, MO; Jackson, MO; Ray, MO.

18 Apr 2024 11:02:03

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Johnson, KS; Wyandotte, KS; Clay, MO; Clinton, MO; Jackson, MO; Platte, MO.

18 Apr 2024 10:57:16

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Leavenworth, KS; Buchanan, MO; Platte, MO.

18 Apr 2024 10:24:03

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Johnson, KS; Leavenworth, KS; Wyandotte, KS; Buchanan, MO; Clay, MO; Clinton, MO; Jackson, MO; Platte, MO.

18 Apr 2024 10:17:51

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Douglas, KS; Jefferson, KS.

18 Apr 2024 09:57:38
Actueel
1 / 4

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
Marga
Lid
Woonplaats: Den Haag
Berichten: 17643
Lid sinds: 25 jul. 2006
15 november 2010, 08:34 uur | Bericht #162186
Klimaat is voor veel mensen ver van 't bed

Het is overal om ons heen te zien. Exotische - soms gevaarlijke - planten duiken op, de Koekoek is van slag en dreigt uit Nederland te verdwijnen terwijl de heremietkreeft juist in opmars is. Toch lijken maar weinig mensen zich druk te maken om de klimaatverandering. ,,Het is voor veel mensen nog steeds ver van het bed'', zegt Jos Catsman van educatief milieucentrum Ecoscope. Zij hoopt dat de klimaatweek daar verandering in brengt. Catsman toont in de tuin bij het Ecoscope een op het oog onschuldig plantje. Het takje groen is echter lang niet zo onschuldig. "Ambrosia is voor de mens echt gevaarlijk. Het verspreidt pollen met weerhaakjes en voor wie daar gevoelig voor is kunnen die pollen heel heftige hooikoortsreacties opleveren.''


Heremietkreeft. Archieffoto

Verschijnselen van klimaatverandering te over. Bij bijen heerst een mysterieuze verdwijnziekte, de koolmees verliest gewicht en bomen houden in de herfst het blad langer vast dan voorheen. "En het lijkt ook wel of er vaker van die echte stortbuien zijn." Ondanks dit alles krijgt Catsman bij het Ecoscope nauwelijks vragen over de klimaatverandering. "Wel bijvoorbeeld over de zonnepanelen op het dak van Ecoscope en de zonneboiler. Dan kun je mensen heel simpel laten zien dat zonne-energie werkt."

Met vaak simpele proefjes is veel uit te leggen. Als voorbeeld neemt Catsman twee thermometers. Eén ervan gaat open en bloot op het bankje bij de 'nectarkroeg' in de Ecoscope-tuin. De andere thermometer wordt verpakt in een simpel plastic boterhammenzakje. Het 'broeikaseffect' dat aldus gecreëerd wordt blijkt overduidelijk. Na een half uurtje staat de thermometer die verpakt was tien graden hoger dan de thermometer die open en bloot buiten lag. Zelfs tot verbazing van Catsman zelf. "Ik had niet gedacht dat het verschil zo groot zou zijn."

Tips om energie te sparen mogen bekend worden verondersteld; de thermostaat een graadje lager, kort douchen, isolatie. De effecten zijn volgens Catsman veel groter dan je op het eerste gezicht zou denken. De ervaring leert dat als het voelbaar scheelt in de portemonnee mensen wel degelijk geïnteresseerd zijn.

Ecoscope trekt komende (klimaat)week alle registers open om aandacht te vragen voor klimaatverandering en de gevolgen daarvan. Er is een klimaatspeurtocht met allerlei opdrachten uitgezet in en om Ecoscope. In Ecoscope wordt de documentaire Opgewarmd Nederland vertoond.

Dinsdag draait in filmhuis FiZi in Zierikzee de documentaire Afval is voedsel. Daarin wordt onder meer getoond hoe je bijvoorbeeld zaden van planten mee kunt persen in een snoeppapiertje zodat dat na gebruik geen zwerfafval oplevert maar een wilde plant. Woensdag is er van 13.30 tot 14.30 uur in Ecoscope een workshop schudzaklamp maken. Aansluitend wordt de film The March of the Penquins vertoond. Donderdag gaan de tweede klassen van de Pontes Pieter Zeeman in Zierikzee op pad voor een afvalfietstocht. 's Middags krijgen de Pontes-leerlingen de Eco-show van Low Impact Man voorgeschoteld. De klimaatweek wordt donderdag in Ecoscope afgesloten met een reprise van eerdergenoemde Eco-show.

Bron: PZC | Gewijzigd: 15 november 2010, 08:39 uur, door Marga
Every cloud has a silver lining
PaytDelft
Lid
Woonplaats: Delft
Berichten: 578
Lid sinds: 28 jul. 2008
15 november 2010, 11:27 uur | Bericht #162221
lol.. ah ja de klimaatsverandering is natuurlijk helemaal de schuld van de mens, want het klimaat hoort een statisch iets te zijn wat nooit veranderd zonder de invloed van de mens.. lol. Ik snap die mensen niet met hun schudzaklampen en snoeppapiertjes.. ik wens ze er veel plezier mee, maar denk niet dat je daar moeder natuur mee tegen houdt.
DrizzleChaser Extraordinaire
Waarom deze advertentie?
onweeer
Lid
Woonplaats: heeten
Berichten: 1066
Lid sinds: 22 nov. 2009
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
15 november 2010, 12:51 uur | Bericht #162234
Citaat van Payt69, maandag 15 november 2010, 11:27 uur lol.. ah ja de klimaatsverandering is natuurlijk helemaal de schuld van de mens, want het klimaat hoort een statisch iets te zijn wat nooit veranderd zonder de invloed van de mens.. lol. Ik snap die mensen niet met hun schudzaklampen en snoeppapiertjes.. ik wens ze er veel plezier mee, maar denk niet dat je daar moeder natuur mee tegen houdt.
Ik weet dat dit niet een discussietoppic is maar toch ben ik dat niet helemaal met je eens, wat dacht je van vorige ijstijden, die zijn niet door de mens veroorzaakt
Onweer spotten natuurlijk ;)Sneeuw is BAD
PaytDelft
Lid
Woonplaats: Delft
Berichten: 578
Lid sinds: 28 jul. 2008
15 november 2010, 13:02 uur | Bericht #162239
ik denk dat we het dan toch met elkaar eens zijn.. mijn berichtje was een beetje 'tongue in cheek'
DrizzleChaser Extraordinaire
Woonplaats:
Berichten: 337
Lid sinds: 29 jul. 2010
15 november 2010, 18:57 uur | Bericht #162309
Het klimaat is zeker geen constante factor, alleen wordt deze (en dan bedoel ik ook enkel déze, in dit geval opwarmende) klimaatverandering wel voor het overgrote deel (zeg ~95%) door de mens veroorzaakt. Één scheikunde-, natuurkunde- of aardrijkskundelesje op het VWO en je weet voldoende. En vergeet niet dat bij practisch elke draconische klimaatverandering (zoals waarschijnlijk ook de huidige) nagenoeg alle soorten op aarde uitstorven.

We kunnen met z'n allen ook de aarde gaan afkoelen: gewoon heel veel roet en SO2 de atmosfeer in pompen, zodat er een giftige deken rond de aarde ontstaat die nauwelijks meer zonlicht doorlaat. Doen jullie mee? | Gewijzigd: 15 november 2010, 18:59 uur, door Onweerfreak
Woonplaats: Homoet (Overbetuwe)
Berichten: 1134
Lid sinds: 9 jun. 2010
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
15 november 2010, 19:20 uur | Bericht #162317
Kijk je naar de geschiedenis van de aarde, dan zie je dat Nederland zowel ijstijden heeft meegemaakt als perioden van sub-tropische omstandigheden (er zijn fossielen gevonden uit zo'n periode). Toen was er ook geen mens aanwezig, maar toch warmde de aarde weer op, ligt de klimaatsverandering dan wel bij de mens???

2000_years_of_global_temperatures_small.gif.png
De temperatuurcurve van de afgelopen 2000 jaar laat ook zien, dat toen de mens er al was, de temperatuur ook van hoog naar laag schommelde. de temperatuurcurve van de afgelopen miljoenen jaren is vergelijkbaar met dezelfde curven:

temperature_CO2.jpg
De temperatuurcurve vanaf+/- 450.000 voor christus tot jaar 0


Natuurlijk heeft de mens wel invloed op het geheel, maar een groot deel van de verandering ligt natuurlijk gezien de temperatuurcurve van de afgelopen miljoenen jaren, ook bij de natuur zelf. We komen nu dus in een sub-tropisch klimaat, waarna er weer een ijstijd zal plaatsvinden (op termijn van tienduizenden jaren). Er zijn dus ook wetenschappers die dit scenario voor ogen hebben. Beide partijen hebben zo hun argumenten, zie ook weer bij beide goed kunnen kloppen.
Woonplaats:
Berichten: 337
Lid sinds: 29 jul. 2010
15 november 2010, 19:51 uur | Bericht #162321
De komende 'warmtepiek' zal door ons toedoen toch echt veel heftiger worden dan je op basis van de natuurlijke variatie mag verwachten. Inmiddels is het al 2010 (jouw grafiek gaat maar tot 2000) en zitten we qua gemiddelde temperatuur al zowat boven de warme periode in de vroege middeleeuwen.
PaytDelft
Lid
Woonplaats: Delft
Berichten: 578
Lid sinds: 28 jul. 2008
15 november 2010, 20:38 uur | Bericht #162328
Citaat van Onweerfreak, maandag 15 november 2010, 19:51 uur De komende 'warmtepiek' zal door ons toedoen toch echt veel heftiger worden dan je op basis van de natuurlijke variatie mag verwachten. Inmiddels is het al 2010 (jouw grafiek gaat maar tot 2000) en zitten we qua gemiddelde temperatuur al zowat boven de warme periode in de vroege middeleeuwen.
Flink in de weer met snoeppapiertjes met zaden en schudzaklampen dan maar, om de aarde te redden.. lol | Gewijzigd: 16 november 2010, 00:32 uur, door PaytDelft
DrizzleChaser Extraordinaire
Imrich
Lid
Woonplaats: Deventer Overijssel
Berichten: 904
Lid sinds: 1 feb. 2008
15 november 2010, 21:16 uur | Bericht #162341
Whoooaaaa dream on. We zitten met de temperaturen aan de lage kant van de nul lijn gezien over de afgelopen 10000 jaar en vergeet die vwo bullchips maar want die proefjes kloppen van geen kant.

Onweerfreak even wat huiswerk voor jou gaat je vast lukken. Ik wil van jou weten de temperatuur op aarde zonder atmosfeer en de maximale temperatuur met atmosfeer. Het zal je namelijk verbazen en gezien jou reacties zal het jou zeker verbazen maar de aarde kent en maximum temperatuur. Als je antwoord hebt gegeven ga ik wel verder uit leggen. Kan wel duren tot in het weekeind ik heb het bepaald druk.
Woonplaats:
Berichten: 337
Lid sinds: 29 jul. 2010
15 november 2010, 22:04 uur | Bericht #162353
Citaat van Imrich, maandag 15 november 2010, 21:16 uur Whoooaaaa dream on. We zitten met de temperaturen aan de lage kant van de nul lijn gezien over de afgelopen 10000 jaar en vergeet die vwo bullchips maar want die proefjes kloppen van geen kant.

Onweerfreak even wat huiswerk voor jou gaat je vast lukken. Ik wil van jou weten de temperatuur op aarde zonder atmosfeer en de maximale temperatuur met atmosfeer. Het zal je namelijk verbazen en gezien jou reacties zal het jou zeker verbazen maar de aarde kent en maximum temperatuur. Als je antwoord hebt gegeven ga ik wel verder uit leggen. Kan wel duren tot in het weekeind ik heb het bepaald druk.


*Zonder atmosfeer (zonder CO2): -60°C (onleefbaar).
*Met atmosfeer (met de hoeveelheid CO2 van zeg maar 1900): 16°C (optimum).
*Atmosfeer met sterkst verhoogde CO2 concentratie (het Krijt, 150 miljoen jaar geleden, CO2 20x zo hoog, zeespiegel 200 m hoger): +35°C (onleefbaar).

Temperatuur gemiddeld over de gehele aarde.

De aarde een maximumtemperatuur? Onzin, het kan altijd warmer, al is het gemiddeld nog nooit warmer geweest dan 30°C op onze aarde (in vaste toestand), maar dat record zal ooit zeker verbroken worden. Wij verhogen de CO2-concentratie langzaam naar 7x de normale hoeveelheid, d.w.z. 7°C opwarming (uiteindelijk 23°C gemiddeld) . Dan komt er ook nog eens Methaan (CH4, 2x zo sterk broeikasvermogen als CO2, precieze gevolgen zijn nog onbekend, hoogstwaarschijnlijk 2°C opwarming per elke verdubbeling van de normale concentratie) uit de smeltende permafrost vrij, waardoor je uiteindelijk (veel) meer dan 10 graden opwarming kan verwachten, waardoor de aarde onleefbaar worden. In Afrika merk je de gevolgen van de opwarming nu al! | Gewijzigd: 15 november 2010, 22:17 uur, door Onweerfreak
Woonplaats:
Berichten: 337
Lid sinds: 29 jul. 2010
16 november 2010, 11:37 uur | Bericht #162430
Citaat van zorba, dinsdag 16 november 2010, 10:44 uur Klimaathoax!

Wetenschappelijke onderbouwing?

Waarom is CO2 geen broeikasgas? Toon het wetenschappelijk aan! Als het je lukt, krijg je gelijk van mij.
PaytDelft
Lid
Woonplaats: Delft
Berichten: 578
Lid sinds: 28 jul. 2008
16 november 2010, 12:39 uur | Bericht #162444
Citaat van Onweerfreak, dinsdag 16 november 2010, 11:37 uur Wetenschappelijke onderbouwing?

Waarom is CO2 geen broeikasgas? Toon het wetenschappelijk aan! Als het je lukt, krijg je gelijk van mij.


Ik denk dat dat niet zo zeer de issue is.. de vraag is meer: in hoeverre is de mens verantwoordelijk voor het veranderen van het klimaat. We zien dat het klimaat continu veranderd, en bijvoorbeeld ook dat gletsjers al begonnen te smelten VOOR de industriele revolutie.

En natuurlijk zal de mens ook een bijdrage leveren, maar hoe groot is die? Momenteel lijkt het er op dat we nu van alles in onze schoenen geschoven krijgen waarvan helemaal niet bewezen is dat dat aan ons te wijten is. Er worden ook allerlei 'tendenzen' aangewezen als zijnde het gevolg van de bijdrage van de mens, maar als je dan de geschiedenis in duikt, dan zie je dat je te maken hebt met allerlei cycli.

Een paar jaar geleden (in de 70s) was men nog bang dat de nieuwe ijstijd voor de deur stond. Men had het over 'Global Cooling', en er werden een aantal boeken en artikelen aan gewijd. Inmiddels is men weer van dat idee afgestapt, en nu vreest men weer voor een broeikaseffect.

En zo word er constant paniekvoetbal gespeeld, moeten we door allerlei hoepels springen om weer tegemoet te komen aan de laatste bedenksels van wetenschappers/regeringen/mensen die een product willen verkopen, of een combinatie van dezen, waarbij er nogal eens gekeken word naar andere motieven dan pure objectieve wetenschap (denk aan de hele emailzwendel die we laatst voorbij hebben zien komen).


Dus op mijn beurt zeg ik: ga eerst maar eens aantoonbaar maken dat er:

A: een klimaatsverandering gaande is die abnormaal/afwijkend/atypisch is

B: dat dit aantoonbaar te wijten is aan het toedoen van de mens.
DrizzleChaser Extraordinaire
Woonplaats:
Berichten: 337
Lid sinds: 29 jul. 2010
16 november 2010, 13:57 uur | Bericht #162459
Citaat van Payt69, dinsdag 16 november 2010, 12:39 uur Ik denk dat dat niet zo zeer de issue is.. de vraag is meer: in hoeverre is de mens verantwoordelijk voor het veranderen van het klimaat.
Bij het verbranden van fossiele brandstoffen komt altijd CO2 vrij. Oftewel volledig geoxideerde koolstofatomen (verbindingsformule atoombinding CO2: O2 (O=O) + C2 (C==C) => CO2 (O=C=O) ). Dat gebeurt op zeer grote schaal, waardoor er miljoenen tonnen CO2 per dag door de mens worden uitgestoten. Verder zit er in de atmosfeer stroming, waardoor al die CO2 moleculen zich zeer gemakkelijk kunnen verplaatsen, vervolgens doet diffusie de rest, waardoor er een deken van CO2 rond de aarde ontstaat. Je weet dat CO2 een broeikasgas is, dus door al die extra CO2, wil de temperatuur op aarde omhoog, overal.

QUOTE
We zien dat het klimaat continu veranderd, en bijvoorbeeld ook dat gletsjers al begonnen te smelten VOOR de industriele revolutie.

Klimaat is zeker geen constante factor, dat zeg ik ook. Alleen de huidige klimaatverandering is anders, van een andere orde dan de warme periode in de middeleeuwen of de 'kleine ijstijd'. Voor een klimaatverandering van de huidige orde moeten we terug naar het uitbarsten van de supervulkaan Toba op Indonesië, toen volgde een zeer zware ijstijd waardoor de mens al bijna meteen was uitgestorven. Nu krijgen we uiteindelijk een woestijnklimaat tot de 55e breedtegraad, waardoor de aarde opnieuw onleefbaar dreigt te worden.

QUOTE
En natuurlijk zal de mens ook een bijdrage leveren, maar hoe groot is die? Momenteel lijkt het er op dat we nu van alles in onze schoenen geschoven krijgen waarvan helemaal niet bewezen is dat dat aan ons te wijten is. Er worden ook allerlei 'tendenzen' aangewezen als zijnde het gevolg van de bijdrage van de mens, maar als je dan de geschiedenis in duikt, dan zie je dat je te maken hebt met allerlei cycli.

Er is op dit moment geen andere factor dan de mens die zo'n klimaatverandering mogelijk maakt. De mens stoot enorme hoeveelheden broeikasgassen uit, miljoenen tonnen per dag. En daarbij komt dat de huidige stijging van de temperatuur voor 100% zeker wordt veroorzaakt door de stijging van broeikasgassen, omdat er daarmee een een evenredig verband is (hypothese dan al zeker aangetoond)! En als de mens niet de oorzaak zou zijn, waar moeten al die extra broeikasgassen dan vandaan komen? Van de kabouters?

QUOTE
Een paar jaar geleden (in de 70s) was men nog bang dat de nieuwe ijstijd voor de deur stond. Men had het over 'Global Cooling', en er werden een aantal boeken en artikelen aan gewijd. Inmiddels is men weer van dat idee afgestapt, en nu vreest men weer voor een broeikaseffect.

Dat bericht was destijds verzonnen door dezelfde 'klimaatontkenners' dan waar we nu mee te maken hebben. Vergeet niet dat de AGW-theorie al ouder is dan de opwarming zelf (Svante Arrhenius, 1896, nog voordat er überhaupt sprake was van een sterke opwarming). Uiteindelijk is de hypothese met de huidige opwarming bevestigd.

QUOTE
En zo word er constant paniekvoetbal gespeeld, moeten we door allerlei hoepels springen om weer tegemoet te komen aan de laatste bedenksels van wetenschappers/regeringen/mensen die een product willen verkopen, of een combinatie van dezen, waarbij er nogal eens gekeken word naar andere motieven dan pure objectieve wetenschap (denk aan de hele emailzwendel die we laatst voorbij hebben zien komen).

Juist de 'klimaatsceptici', niet de klimaatwetenschappers!


QUOTE
Dus op mijn beurt zeg ik: ga eerst maar eens aantoonbaar maken dat er:

A: een klimaatsverandering gaande is die abnormaal/afwijkend/atypisch is

B: dat dit aantoonbaar te wijten is aan het toedoen van de mens.

Zie hierboven. En nu stop ik hiermee.
PaytDelft
Lid
Woonplaats: Delft
Berichten: 578
Lid sinds: 28 jul. 2008
16 november 2010, 14:31 uur | Bericht #162468
Ik ga nog even op een sleutelzin in:

"Er is op dit moment geen andere factor dan de mens die zo'n klimaatverandering mogelijk maakt."

Dat waag ik te betwijfelen.. er zijn legio factoren die het klimaat beinvloeden, en het is nog steeds niet onomstotelijk aangetoond dat menselijke activiteit de oorzaak is van klimaatsverandering (voorheen 'global warming').

Maar ok, het hele klimaat-debat heeft een beetje een religieus karakter gekregen: de AGW aanhangers hangen alleen hun bronnen aan, en de 'sceptici' bekijken het alleen van hun kant, en of er nog ergens een waarheid in het midden ligt weet ik niet. Ik krijg er altijd een beetje jeuk van als mensen heel fanatiek 1 kant aanhangen.. de tijd zal het leren wie er gelijk had, maar tegen die tijd hebben die mensen waarschijnlijk al weer iets anders gevonden om fanatiek over te zijn
DrizzleChaser Extraordinaire
Woonplaats: Homoet (Overbetuwe)
Berichten: 1134
Lid sinds: 9 jun. 2010
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
16 november 2010, 17:24 uur | Bericht #162508
@ onweerfreak...

Nog over die CO2... het blijkt dat de auto en fabrieksuitstoten maar ongeveer 15% van de uitstoot op zich hebben. HEt blijkt dat de ondergrondse veenbranden in China, die al decennia woedt, zeer veel CO2 uitstoot. Wordt dat probleem met succes aangepakt, dan kunnen we gewoon lekker met onze auto blijven rijden.
Woonplaats:
Berichten: 337
Lid sinds: 29 jul. 2010
16 november 2010, 19:26 uur | Bericht #162536
Citaat van Wjans, dinsdag 16 november 2010, 17:24 uur @ onweerfreak...

Nog over die CO2... het blijkt dat de auto en fabrieksuitstoten maar ongeveer 15% van de uitstoot op zich hebben. HEt blijkt dat de ondergrondse veenbranden in China, die al decennia woedt, zeer veel CO2 uitstoot. Wordt dat probleem met succes aangepakt, dan kunnen we gewoon lekker met onze auto blijven rijden.


Vergeet ook het kappen van de regenwouden niet! Pakken we de houtkap in regenwouden en de daaropvolgende veeteelt (60% van de CO2 uitstoot op aarde!) en die ondergrondse veenbranden die jij noemt (niet per se in China en vaak ook veroorzaakt door de mens) aan (o.a. door nieuwe bossen aan te planten enzo) en vervangen we kolencentrales en andere kolenstokers door duurzamere installatie's, dan is er niet veel meer aan de hand denk ik zo. Effect van auto's is inderdaad vrij verwaarloosbaar.

Maar of het gebeurt, ik moet het nog zien... We zullen daarvoor immers ons biefstukje en ons mooie houten tuinbankje moeten opofferen. De oplossing is in ieder geval makkelijker dan je denkt. | Gewijzigd: 16 november 2010, 19:27 uur, door Onweerfreak
Imrich
Lid
Woonplaats: Deventer Overijssel
Berichten: 904
Lid sinds: 1 feb. 2008
16 november 2010, 20:25 uur | Bericht #162549
Onweerfreak zo ik zij heb ik niet veel tijd dus ik ga niet uitgebreid reageren maar wil je al wel vast geven dat je fout zit.

De gemiddelde temperatuur op aarde zonder atmosfeer bedraagt min 18 graden ofwel 18-. de atmosfeer zorgt voor 33 graden verwarming wat het gemiddelde op 15 graden brengt. Daar zitten we nog 2 tot 3 graden onder op dit moment.

Over het hoe of wat kun je voorlopig zelf gaan studeren tot ik komend weekeind tijd heb en dan zal ik ook uit proberen te leggen waarom de aarde en maximum temperatuur van 33 graden kent.
Terug naar boven
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.849 topics, welke bij elkaar 448.358 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.576 leden.
Het nieuwste lid is Jeffrey bunk .

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 75 mensen aan het browsen op het forum. 0 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 75, lezen 2 mensen het topic "Valwind Uden 14/07/2010 Norby Uden".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden