Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dickens, TX; Garza, TX; Kent, TX.

24 Apr 2024 09:25:19

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Coleman, TX; Runnels, TX; Taylor, TX.

24 Apr 2024 04:06:44

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Callahan, TX; Jones, TX; Shackelford, TX; Taylor, TX.

24 Apr 2024 03:18:47

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Callahan, TX; Nolan, TX; Runnels, TX; Taylor, TX.

24 Apr 2024 03:18:47

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Kent, TX.

24 Apr 2024 01:16:54

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Scurry, TX.

24 Apr 2024 01:16:54

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Fisher, TX.

24 Apr 2024 00:56:55

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Garza, TX; Kent, TX.

24 Apr 2024 00:45:51

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Kent, TX.

23 Apr 2024 23:56:54

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Garza, TX; Kent, TX.

23 Apr 2024 23:19:17

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dickens, TX; Garza, TX; Kent, TX.

23 Apr 2024 23:03:28

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Alger, MI; Marquette, MI.

23 Apr 2024 19:07:37

De kaart KNMI klassieke pluim is bijgewerkt.

23 Apr 2024 17:00:01

De temperatuur bij Dourbes is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

23 Apr 2024 08:58:04

De temperatuur bij Buzenol is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

23 Apr 2024 08:58:03
Actueel
1 / 4

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14
Woonplaats:
Berichten: 0
Lid sinds: 10 jun. 2007
27 november 2010, 21:41 uur | Bericht #167995
Week met sneeuw voor de boeg?

Iedereen was de afgelopen week in rep en roer omdat er op sommige sites het woord "sneeuwstorm" stond. Persoonlijk vond ik dat de grootste onzin, misschien was het wel een stormpje geweest ergens ver op de Noordzee, maar zeg nu zelf..... Een kop met het woord sneeuwstorm verkoopt goed toch? Enigste wat er aan de hand was, was de windstoten, die waren vrij fors te noemen en dan in combinatie met sneeuw zou dat sneeuwjacht betekenen! Nu dat ik zo eens naar het model GFS zit te kijken verwachten ze aanstaande woensdag ook wel wat windstoten die op kunnen lopen tot zo'n 77 km/u in het noordwesten, maar of dat genoeg zal zijn voor sneeuwjacht weet ik niet....

Gaan we kijken naar de neerslag kaart van ECMWF dan zien we dat er iedere dag wel kans is op neerslag in de vorm van sneeuw, in het vorige topic had Johann ook al het een en andere aangekaart dat er die week een accuum sneeuwval berekend is van zo'n 10-20 centimeter, GFS gaat hierin nog een stukje hoger, die berekenen voor het midden en het zuiden een slordige 25-28 centimeter. De berekeningen zijn afkomstig van de 12u run en dat kan morgen weer anders zijn. Hieronder ziet u de neerslagverwachting van het weermodel ECMWF.



Hoe verder?
Tot en met zondag 5 december blijft het gewoon winters, met soms extreme lage temperaturen die in het midden van het land zo ongeveer rond de -8 tot -12 komen te liggen, echter het kwik kan nog lager uit gaan pakken bij een mooi sneeuwdekje en heldere hemel. Na de 5de december lijkt het verkeken te zijn met ons eerste winterprikje, een depressie vanuit de Azoren zal roet in het eten gaan gooien. De temperaturen op 1500 meter hoogte zullen op gaan lopen tot zo'n 10 graden! Maar goed, dit is nog ver weg en misschien is het morgen alweer verdwenen. Hieronder ziet u de temperatuurverwachting van het weermodel ECMWF.

Woonplaats:
Berichten: 0
Lid sinds: 10 jun. 2007
27 november 2010, 21:42 uur | Bericht #167996
Aangezien er leden en ook gasten zijn die interesse hebben in de pluim en/of andere kaarten zet ik hier een aantal links neer die je doorverwijzen daar naar toe. Standaard zal de KNMI pluim zichtbaar zijn hier en die update hij automatisch.



Overzicht
Alle pluimen op 1 pagina
Neerslag inclusief een mooie sneeuwradar
Temperatuuroverzicht
WRF sneeuwkaarten
Waarom deze advertentie?
Woonplaats:
Berichten: 0
Lid sinds: 10 jun. 2007
27 november 2010, 21:52 uur | Bericht #168004
Sneeuwberekening WRF

Woonplaats:
Berichten: 4905
Lid sinds: 16 jun. 2007
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
27 november 2010, 22:00 uur | Bericht #168014
Temps
Shadow112
Lid
Woonplaats: Hasselt (ov)
Berichten: 1660
Lid sinds: 22 nov. 2010
27 november 2010, 22:02 uur | Bericht #168015
Top Jan.

En nu hup hup, naar bedje toe!
;)
Mijn Twitter Ipsa scientia potestas est
Woonplaats:
Berichten: 4905
Lid sinds: 16 jun. 2007
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
27 november 2010, 22:03 uur | Bericht #168016
27 nov 2010 20:36

Bijzonder koud weer voorlopig, met wisselend weerbeeld.
door ronald de wildt

Naar mijn mening is bij een winterse weersituatie de voorspelbaarheid van vooral neerslag(hoeveelheden) minder dan bij een normaler circulatiepatroon.
Ook actueel weer een voorbeeld hiervan, in de vorm van een lagedrukgebied boven de Noordzee, dat sinds gisterenavond regionaal voor neerslag heeft gezorgd, en wellicht ook de komende uren nog voor sneeuwbuien in het (uiterste) zuidwesten zal zorgen, agv van buienvorming aan de zuidflank van het laag.

Het laag, dat zich verder geleidelijk westwaarts zal verplaatsen, zorgt verder boven ons gebied voor een meer oostelijke aanvoer de komende 24 uur, waarmee drogere en koude continentale lucht wordt aangevoerd.
Afgelopen nacht kwam het regionaal al tot matige vorst, met meer dan 8 graden vorst in Groningen, en ook komende nacht gaan in opklaringen de minima naar -2 aan de kust tot -8/-10 C boven besneeuwde gebieden.

Morgen zijn er flinke zonnige perioden, blijft het waarschijnlijk overal droog, en bedragen de maxima -3 C in het noordoosten tot iets boven het vriespunt in het zuidwesten.

Volgende week handhaaft zich het beeld van blokkerende hogedruk nabij Groenland, met uitloper naar het westen van Scandinavie.
Even indrukwekkend is een hele "kabelbaan" aan lagedrukgebieden dat loopt van het uiterste zuidwesten van Europa, via Alpen/Balkan naar het noorden van Rusland. Eigenlijk een koers volgend op de grenslijn tussen koude en zachtere luchtsoorten. Want zoals vandaag op de site van DWD viel te lezen, er zijn op dit moment enorme temperatuurverschillen binnen Europa. Binnen een gebied van ongeveer 3000 km, bedraagt het temperatuurverschil meer dan 60 C. Dit kan volgende week voor verdere uitdieping van de diverse lagedruk-kernen zorgen, iets om in de gaten te houden.
Een en ander zorgt bij ons voor een meest oostelijke aanvoer van zeer koude luchtsoorten.

Maandag blijft nog overwegend droog met hetzelfde temperatuurniveau als morgen.
Dinsdag dan grotere sneeuwkans, en door aantrekken van aanvoer aan bodem én instroom continentaal arctische bovenluchten een verder daling van temperatuur.
De rest van de werkweek dan in de nacht en ochtend algemene matige, regionaal (sneeuwdek) ook strenge, vorst en overdag lichte tot matige vorst. De gehele periode is er sprake van een afwisseling van drogere perioden met opklaringen en perioden met wolkenvelden waaruit sneeuw kan vallen.

Eind van de week, Sintweekend, is dan de uitloper van het Groenlandhoog naar Scandinavie door lagedruk afgebouwd, tevens lijkt de westelijke hoogterug zich iets westelijk te verplaatsen.
Boven onze omgeving, in een soort niemandsland, lijkt zich in aanhoudend koude bovenlucht opnieuw afzonderlijke lagedruk te vormen.
Aanhoudend wisselend weerbeeld daarom met weinig tot geen verandering in temperaturen.

De situatie na het Sintweekend duidt in de Uitvoer al enige tijd als een mogelijk draaipunt naar (aanzienlijk) zachter weer.
De laatste 2/3 dagen is er echter sprake van een zeer gestage afbouw van deze verzachting, de laatste GFS run houdt bv de temperatuur op 1500 meter op gemiddeld minus 5 C. En ook de EC temperatuur pluim laat in de laatste runs de zachtste leden op die termijn -slechts- richting de normale waarden voor deze tijd van het jaar gaan.
Bijbehorende beeld in de Uitvoer hierbij is dat opnieuw lagedruk vanuit het zuidwesten wordt geschetst. Met handhaving van hogedruk boven Groenland, lijkt zich dan weer een grenzwetterlage zoals komende week te kunnen gaan voordoen.

En zo lijkt deze winter zich nu al te gaan vormen.....


Jeroen71
Lid
Woonplaats: Alphen aan den Rijn
Berichten: 932
Lid sinds: 30 aug. 2008
27 november 2010, 22:04 uur | Bericht #168017
Koud begin van de nieuwe week


De komende dagen blijft het licht winters, met 's nachts overwegend lichte vorst en maxima rond of iets boven het vriespunt. Op maandag trekt een sneeuwzone van Duitsland naar Nederland. Bij ons lijkt vooral het oosten van het land wat kans te maken op sneeuw, alhoewel het niet uit te sluiten is dat er ook in het westen wat vlokken dwarrelen bij licht negatieve temperaturen. Als de zone uiteindelijk een fractie zuidelijker trekt dan de modellen nu berekenen, valt er ook bij ons sneeuw van betekenis. Dat is ook duidelijk te zien in de EPS-neerslagverwachting voor maandag. Die geeft voor het Gentse ongeveer 50 procent kans op neerslag.

De depressie waarvan sprake in de vorige bijdrage, lijkt een vrij zuidelijke koers te gaan volgen. De kern ligt dinsdag over de Pyreneeën. Dat betekent dat de mogelijke zachte scenario's voor dinsdag en woensdag geschrapt zijn. We blijven duidelijk in de koude lucht. Het betekent ook dat de neerslagzone die aan deze depressie verbonden is, ten zuiden van ons land doortrekt. De operationele berekening van ECMWF2700 laat ze op woensdag uiteindelijk toch over Vlaanderen trekken, maar krijgt hierbij niet al te veel steun van het ensemble. De kans op sneeuw is woensdag ongeveer even groot als maandag.Wat wel vast ligt, is dat we een aantal erg koude dagen krijgen, met een snijdende oostelijke wind. Maandag en dinsdag ligt de maximumtemperatuur rond het vriespunt. Woensdag lijkt de koudste dag te worden, met maxima die niet veel hoger geraken dan -3°C. In de nacht van woensdag op donderdag kan het kwik in het Gentse dalen tot -7°C. Vanaf donderdag lijken de scherpste kantjes van de kou er wat af te gaan. De weerkaarten zien er dan op het eerste gezicht niet echt diepwinters uit, met volgend weekend een depressie ten zuiden van IJsland en bij ons een westelijke wind. Maar de bovenluchten zijn nog altijd erg koud, waardoor het ook aan de grond niet echt zacht kan worden. Het blijft 's nacht licht vriezen en overdag stijgt het kwik tot +2 à +3°C.
Boven de Atlantische Oceaan wordt voortdurend warme lucht naar het noorden gevoerd. Dat onderdrukt daar de vorming van depressies, waardoor er erg snel nieuwe blokkades kunnen ontstaan.

ijsverwachting
belgie
mc-markie
Lid
Woonplaats: Nootdorp/Zoetermeer
Berichten: 161
Lid sinds: 2 jun. 2008
27 november 2010, 22:06 uur | Bericht #168018
Ey jan ik denk en neem aan dat dit een klein foujte is in je tekst .
Of je kan al zeggen dat de winter tot na de zomer volhoudt lolsss

Na de zomer lijkt het verkeken te zijn met ons eerste winterprikje

Ps is hier nu dik 1 graden onder nul. | Gewijzigd: 27 november 2010, 22:07 uur, door mc-markie
Woonplaats:
Berichten: 0
Lid sinds: 10 jun. 2007
27 november 2010, 22:10 uur | Bericht #168020
QUOTE
Na de zomer lijkt het verkeken te zijn met ons eerste winterprikje


Ty even aangepast

Woonplaats: Tilburg Noord-Brabant
Berichten: 4127
Lid sinds: 16 jul. 2009
27 november 2010, 22:12 uur | Bericht #168021
Dus dat het zachter gaat worden staat nog niet vast, en kan nog veranderen.
Laat eerst die 25 tot 28 cm maar komen
Zie mijn hobby via de link
https://gurushots.com/Martijn.photography/photos

En deze pagina heb ik opgezet om mijn droom werkelijkheid te laten worden.
http://martijn-naar-de-usa.webnode.nl/voorwoord/
mc-markie
Lid
Woonplaats: Nootdorp/Zoetermeer
Berichten: 161
Lid sinds: 2 jun. 2008
27 november 2010, 22:12 uur | Bericht #168022
Citaat van Verwijderde_gebruiker_01, zaterdag 27 november 2010, 22:10 uur Ty even aangepast


oky staat er zo beter, is dan wel lang winterprikje jan lols

temperatuur daalt snel ineens naar min 2
Woonplaats: winschoten
Berichten: 923
Lid sinds: 20 dec. 2009
27 november 2010, 22:13 uur | Bericht #168023
hoe lijkt het te gaan worden met het noord-oosten? lees wel over oosten en westen en midden van het land maar gaat het ons hier nog wat opbrengen? we hebben vandaag al een echte ijsdag gehad koud hoor alleen ontbreekt de sneeuw! en ik lees eigenlijk ook n iks over het noord-oosten? vallen we buiten de boot deze keer? of moeten we net als het noorden hier ook met buien van de wadden zee gaan doen?
Woonplaats:
Berichten: 4905
Lid sinds: 16 jun. 2007
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
27 november 2010, 22:15 uur | Bericht #168024
Di/Do sneeuw; no valt niet buiten de boot -> maar dit zijn verwachtingen | Gewijzigd: 27 november 2010, 22:16 uur, door Verwijderde_gebruiker_04
rachel
Lid
Woonplaats: Leeuwarden
Berichten: 350
Lid sinds: 26 mei. 2009
27 november 2010, 22:16 uur | Bericht #168026
Citaat van Verwijderde_gebruiker_01, zaterdag 27 november 2010, 22:10 uur Ty even aangepast


als ik ziek ben weet ik niet eens wat voor dag het is..... hahahha
labmuisje
Lid
Woonplaats: enschede
Berichten: 196
Lid sinds: 2 okt. 2009
27 november 2010, 22:17 uur | Bericht #168027
Nou ben ik de draag helemaal even kwijt.... Nu wel of geen sneeuw voor het oosten maandag?? Of is het nu meer naar dinsdag.... of nog later??? Sorry hoor maar ik lijk het vanavond niet echt te snappen/ door te krijgen...
Woonplaats:
Berichten: 4905
Lid sinds: 16 jun. 2007
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
27 november 2010, 22:22 uur | Bericht #168028
Citaat van labmuisje, zaterdag 27 november 2010, 22:17 uur Nou ben ik de draag helemaal even kwijt.... Nu wel of geen sneeuw voor het oosten maandag?? Of is het nu meer naar dinsdag.... of nog later??? Sorry hoor maar ik lijk het vanavond niet echt te snappen/ door te krijgen...


Later op maandag (in de avond waarschijnlijk)

Woonplaats: Wilrijk (Antwerpen), België
Berichten: 267
Lid sinds: 27 sep. 2010
27 november 2010, 22:24 uur | Bericht #168029
En hebben de mensen daar aan de kust nog wat sneeuw gehad deze avond?
Edit: Laat al maar kheb even een webcam bekeken en ja hoor... mooi wit: webcam | Gewijzigd: 27 november 2010, 22:27 uur, door samverhoeven
labmuisje
Lid
Woonplaats: enschede
Berichten: 196
Lid sinds: 2 okt. 2009
27 november 2010, 22:28 uur | Bericht #168031
Citaat van dfromdwgn, zaterdag 27 november 2010, 22:22 uur Later op maandag (in de avond waarschijnlijk)
Thanks dfromdwgn. Ik en mijn dochtertje zullen je dankbaar zijn. Nu maar hopen dat het uitkomt.
Woonplaats:
Berichten: 4905
Lid sinds: 16 jun. 2007
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
27 november 2010, 22:32 uur | Bericht #168032
Citaat van labmuisje, zaterdag 27 november 2010, 22:28 uur Thanks dfromdwgn. Ik en mijn dochtertje zullen je dankbaar zijn. Nu maar hopen dat het uitkomt.


Ja dat hoop ik ook; alleen zoals er al vaker is opgemerkt op het forum is dit een winter van verrassingen
Er wordt een prognose gemaakt door computers en dan blijkt toch dat het even net wat anders in het echt is - tja dat is niet altijd even leuk maar goed : geniet van wat er wel is (bv dit leuke forum)
Woonplaats: Wilrijk (Antwerpen), België
Berichten: 267
Lid sinds: 27 sep. 2010
27 november 2010, 22:34 uur | Bericht #168033
Ja vorig jaar was inderdaad enorm onvoorspelbaar. Ik herriner me nog een keer dat wij hier 10cm hadden gekregen terwijl dat helemaal niet voorspeld was .
Terug naar boven
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.853 topics, welke bij elkaar 448.363 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.579 leden.
Het nieuwste lid is philip.beuckels@gmail.com.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 208 mensen aan het browsen op het forum. 0 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 208, lezen 3 mensen het topic "Foto's/Video's onweer en extreem weer".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden