Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Creek, OK; Okfuskee, OK.

26 Apr 2024 12:39:34

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Lincoln, OK.

26 Apr 2024 12:39:33

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Lincoln, OK.

26 Apr 2024 12:39:33

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Hughes, OK; Pontotoc, OK; Pottawatomie, OK; Seminole, OK.

26 Apr 2024 12:32:44

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Creek, OK; Okfuskee, OK.

26 Apr 2024 12:26:49

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Carter, OK; Johnston, OK; Love, OK; Marshall, OK.

26 Apr 2024 12:26:49

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Lincoln, OK; Pottawatomie, OK; Seminole, OK.

26 Apr 2024 12:26:48

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Lincoln, OK; Pottawatomie, OK.

26 Apr 2024 12:10:51

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Cleveland, OK; Lincoln, OK; Oklahoma, OK; Pottawatomie, OK.

26 Apr 2024 12:04:42

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Red Willow, NE.

26 Apr 2024 12:04:41

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Carter, OK; Garvin, OK; Johnston, OK; Murray, OK; Pontotoc, OK.

26 Apr 2024 12:04:41

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Cleveland, OK.

26 Apr 2024 11:55:00

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Hitchcock, NE; Red Willow, NE.

26 Apr 2024 11:51:14

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Cleveland, OK; McClain, OK; Pottawatomie, OK.

26 Apr 2024 11:51:13

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Cleveland, OK; Lincoln, OK; Oklahoma, OK; Pottawatomie, OK.

26 Apr 2024 11:46:34
Actueel
1 / 4

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14
xzaz
Lid
Woonplaats: Capelle aan den IJssel, Nederland
Berichten: 750
Lid sinds: 16 dec. 2009
1 december 2010, 22:21 uur | Bericht #172282
Jammer dat de dooi gaat inzetten
Niet weer het weer!TV Commentaar
Woonplaats: berkel en rodenrijs
Berichten: 101
Lid sinds: 18 dec. 2009
1 december 2010, 22:22 uur | Bericht #172283
berkel meld lichte sneeuw, temp:-7,3 1008,3 hpa en licht stijgend
Waarom deze advertentie?
Woonplaats:
Berichten: 0
Lid sinds: 10 jun. 2007
1 december 2010, 22:22 uur | Bericht #172284
screenshot_wetteronline_25_.jpg
WimBaens
Lid
Woonplaats: Molenbeersel (N-O Belgisch Limburg)
Berichten: 1452
Lid sinds: 16 dec. 2009
1 december 2010, 22:24 uur | Bericht #172286
KMI verwacht nog maar weinig, 1 of 2 cm voor hier.
Shadow112
Lid
Woonplaats: Hasselt (ov)
Berichten: 1660
Lid sinds: 22 nov. 2010
1 december 2010, 22:25 uur | Bericht #172288
Citaat van xzaz, woensdag 1 december 2010, 22:21 uur Jammer dat de dooi gaat inzetten
Hoezo dooi?
Mijn Twitter Ipsa scientia potestas est
Invicta
Lid
Woonplaats: Amsterdam
Berichten: 268
Lid sinds: 19 sep. 2007
1 december 2010, 22:25 uur | Bericht #172289
Citaat van Calliep, woensdag 1 december 2010, 22:14 uur weten jullie nog afgelopen winter waarbij een buienfront boven amsterdam bleef hangen en er totale chaos ontstond..
dus wat mij betreft mag het snel naar NL komen en dan heeeeeeeeeeeeel langzaam naar het westen
:)


En of ik me dat kan herinneren! Een stukje waar is normaal 15 minuten over doe (binnendoor van Zaandijk naar Zaandam) deed ik toen 3,5 uur over!
Rutte31
Lid
Woonplaats: Gouda
Berichten: 2421
Lid sinds: 26 jul. 2008
1 december 2010, 22:26 uur | Bericht #172290
Het hele scenario begint langzaam vorm te krijgen, tot nog toe redelijk in de lijn der verwachtingen. Laat in de avond en 's nachts zou het sneeuwen, en dat lijkt tot nu toe redelijk uit te gaan komen. Morgen zien we wel hoeveel er waar gevallen is.
Hier gaat het in ieder geval heel langzaam de goede kant op met de vlokjes.
yycer
Lid
Woonplaats:
Berichten: 9
Lid sinds: 25 nov. 2010
1 december 2010, 22:26 uur | Bericht #172291
Driebergen meldt sneeuw, bij een temperatuur van -9
kenny01
Lid
Woonplaats: vlissingen
Berichten: 246
Lid sinds: 14 jan. 2010
1 december 2010, 22:27 uur | Bericht #172292
Citaat van Marcel32, woensdag 1 december 2010, 22:26 uur Het hele scenario begint langzaam vorm te krijgen, tot nog toe redelijk in de lijn der verwachtingen. Laat in de avond en 's nachts zou het sneeuwen, en dat lijkt tot nu toe redelijk uit te gaan komen. Morgen zien we wel hoeveel er waar gevallen is.
Hier gaat het in ieder geval heel langzaam de goede kant op met de vlokjes.

achhh destemer hebben we er morgen overdag plezier van he, of juist niet
Shadow112
Lid
Woonplaats: Hasselt (ov)
Berichten: 1660
Lid sinds: 22 nov. 2010
1 december 2010, 22:27 uur | Bericht #172293
Citaat van Verwijderde_gebruiker_01, woensdag 1 december 2010, 22:22 uur

Ook al is het 6 uur later, het loopt verrekt als de oude gfs run.
;)
Mijn Twitter Ipsa scientia potestas est
jewaitit
Lid
Woonplaats: Zwolle
Berichten: 422
Lid sinds: 25 mei. 2009
1 december 2010, 22:28 uur | Bericht #172294
Citaat van Floriandrb, woensdag 1 december 2010, 22:18 uur http://www.sat24.nl/ laat inderdaad een ruuuustige kanteling zien, ik denk dat het wel goed komt met de sneeuw

Ik ben ontzettend benieuwd wat die occlusie (of wat dan ook) gaat doen.
Misschien krijgen we zomaar 30 cm sneeuw in het hele land voor de verandering.... Kan maar zo met zo'n groot neerslag gebied!

Hoewel het een lange termijns verwachting is (waar ik dus niet meteen van uit ga), vind ik het ook een mooi bericht dat de vorst waarschijnlijk aanhoud na weekend!
Ik heb wel zin in schaatsen, vandaag nieuwe gekocht | Gewijzigd: 1 december 2010, 22:29 uur, door jewaitit
xzaz
Lid
Woonplaats: Capelle aan den IJssel, Nederland
Berichten: 750
Lid sinds: 16 dec. 2009
1 december 2010, 22:29 uur | Bericht #172295
Citaat van Shadow112, woensdag 1 december 2010, 22:25 uur Hoezo dooi?
http://www.onweer-online.nl/radars/pluim-grafieken Daar zie ik toch dooi in
En nee hier in Spanje vriest het niet. Maar ik ga over een paar weken wel naar Nederland voor een paar weken dan wil ik toch wel goed lekker streng winter weer hebben. Ik ben jaloers op dit moment.
Niet weer het weer!TV Commentaar
Serge
Lid
Woonplaats: Amersfoort
Berichten: 944
Lid sinds: 7 aug. 2009
1 december 2010, 22:29 uur | Bericht #172296
Citaat van Floriandrb, woensdag 1 december 2010, 22:26 uur Driebergen meldt sneeuw, bij een temperatuur van -9


Amersfoort ook, maar ze zijn wel heeeeeeeel erg klein
Winter 2014 - 2015 wordt horror?
Stealth
Lid
Woonplaats: Wijchen
Berichten: 333
Lid sinds: 27 jun. 2009
1 december 2010, 22:29 uur | Bericht #172297
Dat gebied wat ver in duitsland ligt krijgen we voorlopig nog even niet mee te maken, ik denk vooral dat we het moeten hebben van de neerslag die gaat ontstaan bij de zuid-oost grenzen. Je ziet nu ook al op de radar dat het gebied in het oosten zich verder uitbreid.
Ik meld hier in Wijchen (Nijmegen) lichte sneeuwval, dat is nu al zo'n 2 uur aan de gang, maar er is nog geen laagje gevormd.
Temperatuur -7 en licht stijgende.
Sneeuwdagen winter 2011/2012: 4
WimBaens
Lid
Woonplaats: Molenbeersel (N-O Belgisch Limburg)
Berichten: 1452
Lid sinds: 16 dec. 2009
1 december 2010, 22:31 uur | Bericht #172298
Citaat van Stealth, woensdag 1 december 2010, 22:29 uur Dat gebied wat ver in duitsland ligt krijgen we voorlopig nog even niet mee te maken, ik denk vooral dat we het moeten hebben van de neerslag die gaat ontstaan bij de zuid-oost grenzen. Je ziet nu ook al op de radar dat het gebied in het oosten zich verder uitbreid.
Ik meld hier in Wijchen (Nijmegen) lichte sneeuwval, dat is nu al zo'n 2 uur aan de gang, maar er is nog geen laagje gevormd.
Temperatuur -7 en licht stijgende.


Dat is ook net wat ik op de kaarten zag op meteocenter, we krijgen niet te maken met de hevige neerslag in Duitsland, die gaat naar de Oost-zee.
Het is daar gewoon een kleine uitloper van die langs komt. | Gewijzigd: 1 december 2010, 22:31 uur, door WimBaens
Serge
Lid
Woonplaats: Amersfoort
Berichten: 944
Lid sinds: 7 aug. 2009
1 december 2010, 22:31 uur | Bericht #172299
Citaat van Stealth, woensdag 1 december 2010, 22:29 uur Dat gebied wat ver in duitsland ligt krijgen we voorlopig nog even niet mee te maken, ik denk vooral dat we het moeten hebben van de neerslag die gaat ontstaan bij de zuid-oost grenzen. Je ziet nu ook al op de radar dat het gebied in het oosten zich verder uitbreid.
Ik meld hier in Wijchen (Nijmegen) lichte sneeuwval, dat is nu al zo'n 2 uur aan de gang, maar er is nog geen laagje gevormd.
Temperatuur -7 en licht stijgende.


en het is hier een graad warmer geworden,...alsjemenou
Winter 2014 - 2015 wordt horror?
Lukas
Lid
Woonplaats: Nijmegen
Berichten: 144
Lid sinds: 28 nov. 2010
1 december 2010, 22:32 uur | Bericht #172300
Citaat van moniquepeeters, woensdag 1 december 2010, 22:01 uur Wow, ik zie nu bij Meteoalarm dat Ierland in het rood staat aangeven vanwege de gladheid!

Ontopic:
En voor Limburg melden ze nu maar tussen de 1 en de 2cm sneeuw tot morgenmiddag rond 12u.
Als ik al zie wat nu aankomt, denk ik dat we er voor middernacht al overheen zitten.

De duitse in Nordrhein-Westfalen (grenst aan Limburg en Gelderland) zegt iets anders.



Dus 5 tot 10cm maak ik hier uit op, wat een verschillen toch!! Ik vraag me af wie er gelijk heeft, en naar wat ik zie heb ik meer de neiging om ze allebei geen gelijk te geven en tussen de 2 en 5cm sneeuw te voorspellen.


5 tot 10 cm zou heel mooi zijn hier in de oudste stad van Nederland. Maar als ik dit soort berichten lees dan betrap ik me er zelf wel eens op dat ik negatieve berichtgeving (minder sneeuw in casu) minder snel geloof. Ik bedoel te zeggen, we zijn allemaal liefhebbers in meer of mindere mate; maar hoe objectief kijken we nog naar kaarten? Kijken we niet gewoon de centimeters op de kaart terwijl ze er misschien echt niet staan? wie heeft dit ook wel eens? Jan?
Shadow112
Lid
Woonplaats: Hasselt (ov)
Berichten: 1660
Lid sinds: 22 nov. 2010
1 december 2010, 22:34 uur | Bericht #172301
Citaat van xzaz, woensdag 1 december 2010, 22:29 uur http://www.onweer-online.nl/radars/pluim-grafieken Daar zie ik toch dooi in
En nee hier in Spanje vriest het niet. Maar ik ga over een paar weken wel naar Nederland voor een paar weken dan wil ik toch wel goed lekker streng winter weer hebben. Ik ben jaloers op dit moment.

De oude pluim.
Nieuwe staat in het begin van dit topic.
;)
Mijn Twitter Ipsa scientia potestas est
Callie-P
Moderator
Woonplaats: Den Haag
Berichten: 2152
Lid sinds: 16 jan. 2010
1 december 2010, 22:34 uur | Bericht #172302
Citaat van Lukas71, woensdag 1 december 2010, 22:32 uur 5 tot 10 cm zou heel mooi zijn hier in de oudste stad van Nederland. Maar als ik dit soort berichten lees dan betrap ik me er zelf wel eens op dat ik negatieve berichtgeving (minder sneeuw in casu) minder snel geloof. Ik bedoel te zeggen, we zijn allemaal liefhebbers in meer of mindere mate; maar hoe objectief kijken we nog naar kaarten? Kijken we niet gewoon de centimeters op de kaart terwijl ze er misschien echt niet staan? wie heeft dit ook wel eens? Jan?

ik denk dat we ons op dit moment niet rijk rekenen.. de kaarten spreken voor zich en natuurlijk kan het afwijken het zijn tenslotte verwachtingen. Maar ik verwacht zeker veel sneeuw in bepaalde delen van het land... en met name in het westen en noorden op vrijdag en morgen eigenlijk wel in het hele land ( maar dat zal maar een paar cm zijn)
Jeroen71
Lid
Woonplaats: Alphen aan den Rijn
Berichten: 932
Lid sinds: 30 aug. 2008
1 december 2010, 22:35 uur | Bericht #172303
Eerst erg koud, later aarzelende dooi

Als ik gisteren nog schreef et weinig realistisch was om te hopen op een verlenging van de vorstperiode vanaf het weekend, dan moet ik daar nu al op terug komen. Waar eerst nog een duidelijke verzachting op het programma leek te staan voor volgende week, lijkt het nu eerder kwakkelweer te worden, met lichte vorst tijdens de nacht en licht positieve maxima. Dat zou betekenen dat de ijsvloer die er al ligt, nog niet meteen volledig zal wegdooien. Of dat goed of slecht nieuws is voor de schaatsers, dat zal nog moeten blijken. Het ijs dat er nu ligt, is immers meestal van slechte kwaliteit.

Vandaag zagen we een knap staaltje van transportkoude. De koude lucht die ons momenteel overrompelt, bevond zich vijf dagen geleden nog in Rusland en stroomde via het besneeuwde Wit-Rusland, Polen en Duitsland naar onze omgeving. Daarbij warmde deze luchtmassa nauwelijks op. Het resultaat was vrij spectaculair. De temperatuur daalde van -2°C rond middernacht tot -5,2°C om 10 uur in de ochtend en bleef daarna urenlang in de buurt van de -5°C hangen. Door de krachtige oostnoordoostenwind voelde het nog veel kouder aan.

De koude lucht kwam "op transport" tussen een Scandinavisch hogedrukgebied en een Zuid-Europese depressie. In deze stroming trekt vanavond en vannacht trouwens een zwakke sneeuwzone mee. Morgen trekt de opvullende depressie naar het noorden. Daardoor komt de koude lucht in onze omgeving tot stilstand. Er is dan nog altijd kans op wat sneeuw. De maxima blijven laag, rond -4°C, maar omdat er minder wind staat voelt het ook minder koud aan.

Zaterdag verschijnt een depressie boven de Britse Eilanden op het toneel. Ze zorgt ervoor dat de wind bij ons naar de zuidelijke sector draait. Vooral op grotere hoogte wordt de koude lucht dan verdreven. Aan de grond gaat dat een heel stuk trager. Het blijft zaterdag een groot deel van de dag vriezen, maar de kans op sneeuw neemt toe. 's Avonds laat en 's nacht loopt de temperatuur op en kan de sneeuw overgaan in regen of ijzel. In de nacht van zaterdag op zondag vriest het waarschijnlijk niet meer.

Zondag bevinden we ons in een zadelgebied, dat is een soort niemandsland tussen verschillende depressies en hogedrukgebieden in. In zo'n zadelgebied staat per definitie weinig wind. Dat betekent dat de dooi zondag niet echt overtuigend doorzet. In de loop van de dag gaat het kwik zelfs weer wat dalen. De neerslag krijgt opnieuw een winters karakter en in de nacht van zondag op maandag kan het opnieuw licht vriezen.

Maandag zien we op de weerkaarten een diepe depressie boven de Azoren, met een trog in de richting van Frankrijk. Wij bevinden ons aan de noordelijke flank van deze omvangrijke depressie, waardoor de wind opnieuw naar het oosten draait. Dat zou betekenen dat we toch een voorzetting krijgen van het winterse weer, als is het dan lang niet meer zo spectaculair. 's Nachts vriest het meestal licht, overdag komen we iets boven het vriespunt uit. Er blijft ook kans op winterse neerslag. Het verschil met wat de Europese computer gisteren nog berekende voor volgende week (een grote kans op doorzettende dooi met maxima tussen 5 en 10°C) is groot. Het hoeft dus niet gezegd dat de verwachting voor volgende week nog erg onzeker is.

De toestand van het ijs
In principe zou de ijsvorming nu snel moeten gaan, nu het ook overdag matig vriest. Toch zijn er een paar factoren die de ijsvorming bemoeilijken. Waar het water vanochtend nog niet dichtgevroren was, heeft de harde wind voor te veel menging gezorgd. Het bovenste laagje krijgt dan niet de kans om af te koelen tot het vriespunt omdat het constant wordt gemengd met iets minder koud water uit de diepte. Waar er wel al ijs lag, kan de sneeuw roet in het eten hebben gegooid. Die is op een aantal plaatsen vastgevroren aan de ijsvloer én werkt ook nog eens als een isolerend deken boven op het ijs. Natuurijskampioen Sven Mallezie twitterde vandaag een foto van de Kraenepoel in Aalter. Die ligt er erbarmelijk slecht bij: grote delen liggen onder de sneeuw, andere plekken bestaan uit grijs sneeuwijs én een deel is door de wind open gehouden. Het ziet er niet naar uit dat we de volgende dagen op deze plas veel schaatsplezier zullen beleven.

610391424.gif
Illustratie: de lucht die ons vandaag bereikte, bevond zich vijf dagen geleden nog boven Rusland en kwam via Wit-Rusland, Polen en Duitsland naar onze omgeving. (Bron: NOAA-ARL)

ijsverwachting
Terug naar boven
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.853 topics, welke bij elkaar 448.364 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.579 leden.
Het nieuwste lid is philip.beuckels@gmail.com.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 266 mensen aan het browsen op het forum. 1 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 266, lezen 2 mensen het topic "Winter discussietopic 2015/2016 deel 1".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden