Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Archer, TX; Baylor, TX; Wilbarger, TX.

20 Apr 2024 09:22:03

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Archer, TX; Baylor, TX; Knox, TX; Wilbarger, TX.

20 Apr 2024 08:53:39

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Kern, CA; Tulare, CA.

20 Apr 2024 01:01:19

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Union, SC.

20 Apr 2024 00:04:45

De kaart KNMI klassieke pluim is bijgewerkt.

20 Apr 2024 00:00:06

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Spartanburg, SC; Union, SC.

19 Apr 2024 23:25:56

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Hoke, NC.

19 Apr 2024 20:44:38

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Hoke, NC; Moore, NC; Scotland, NC.

19 Apr 2024 20:31:18

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Hoke, NC; Moore, NC.

19 Apr 2024 20:16:36

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Hoke, NC; Moore, NC; Richmond, NC; Scotland, NC.

19 Apr 2024 19:50:29

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Aiken, SC; Lexington, SC; Richland, SC; Saluda, SC.

19 Apr 2024 16:12:43

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Aiken, SC; Edgefield, SC; Lexington, SC; Richland, SC; Saluda, SC.

19 Apr 2024 15:38:36

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Winston, AL.

19 Apr 2024 14:26:15

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Colbert, AL; Franklin, AL; Lawrence, AL.

19 Apr 2024 12:59:33

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Colbert, AL; Franklin, AL; Lauderdale, AL.

19 Apr 2024 12:35:33
Actueel
1 / 4

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
Lukas
Lid
Woonplaats: Nijmegen
Berichten: 144
Lid sinds: 28 nov. 2010
6 december 2010, 21:14 uur | Bericht #176944
Citaat van Hoffies, maandag 6 december 2010, 19:33 uur In Julianadorp ook weer dik onder nul...!
Alle seinen staan op groen, zeker als je ziet dat de Noordzee nu al zo "koud" is...
Was de zee een stuk bevroren in 1963? weet iemand dat?
Dat lijkt wel zo bijzonder om dat mee te maken...



De noordzee was vele kilometers bevroren in 1963. zie deze site http://www.rbossink.nl/oudzandvoort.html
helemaal (bijna) onderaan. Dat is de laatste keer geweest.

De Rijn en Waal zijn in 1985,1987 en geloof 1996 nog gedeeltelijk bevroren geweest.
Lukas
Lid
Woonplaats: Nijmegen
Berichten: 144
Lid sinds: 28 nov. 2010
6 december 2010, 21:18 uur | Bericht #176945
Citaat van Weermannetje!, maandag 6 december 2010, 20:18 uur Het valt me op dat het weer voor Noord-Holland zo slordig wordt voorspeld!!
Er staat altijd rond het vriespunt aan de kust, landinwaarts -5 ofzoiets. Maar meestal is het in Noord-Holland kouder dan in grote delen van Nederland.
Het zou vandaag 4-6 graden worden, maar het is de hele dag 1 graad geweest hooguit! Ook -1 voor aankomende nacht. Maar het is nu al -2,3!
Hoe kan dit nou?



door de mist, die laat zich wel voorspellen maar niet in welke mate en of hij lang blijft hangen. Is alles bepalend. als jullie geen mist hadden gehad vandaag dan was het zeker 4 graden geweest in NH
Waarom deze advertentie?
The Storm
Lid
Woonplaats: Kampen
Berichten: 581
Lid sinds: 24 jul. 2009
6 december 2010, 21:23 uur | Bericht #176946
Goedeavond lui.

Man wat een berichten over gladheid allemaal
Hier vanmorgen alleen een beetje glad op de parkeerplaats, maar de rest van Zwolle was prima begaanbaar.
Nu trekt het hier dicht van de mist...
Shadow112
Lid
Woonplaats: Hasselt (ov)
Berichten: 1660
Lid sinds: 22 nov. 2010
6 december 2010, 21:24 uur | Bericht #176947
Citaat van Buffell, maandag 6 december 2010, 20:50 uur Zie nu, de mindere runs druppelen binnen.
Ik begrijp je reservatie, echter mag het ook wel eens iets positief zijn.
;)
Mijn Twitter Ipsa scientia potestas est
Hoffies
Lid
Woonplaats: Julianadorp
Berichten: 456
Lid sinds: 27 jan. 2010
6 december 2010, 21:31 uur | Bericht #176949
Citaat van Johann, maandag 6 december 2010, 20:35 uur Ligt er maar net aan waar je zit in Noord-Holland, regionaal best wel grote verschillen.
Vanmiddag bv in de Kooy 4 °C, tegelijkertijd in bv. Berkhout lichte vorst.

Ciao Johann


Klopt, er is vaak al een heel groot verschil tussen den helder en julianadorp..!
Han
Lid
Woonplaats: Ermelo
Berichten: 816
Lid sinds: 8 feb. 2007
6 december 2010, 21:34 uur | Bericht #176950
Citaat van Verwijderde_gebruiker_01, maandag 6 december 2010, 20:51 uur Totaal geen paniek hoor, ECMWF laat een mooie deftige Groenland hoog met een kerndruk van 1065


De afbeelding hierboven komt wel overeen met deze:


Jan, hoeveel kilometer zit er (ongeveer) tussen de hogedruk kern bij Groenland en de lagedruk kern een stuk verder naar rechts? Het drukverschil per kilometer is volgens mij aardig hoog wat dus als resultaat een erg sterke wind moet gaan opleveren. (vandaar de isobaren die dicht bij elkaar liggen...)
Ik vraag me af of dit ook een boven normaal sterke wind gaat opleveren of dat een dergelijke druk/afstand verhouding niet ongebruikelijk is.
Buffell
Lid
Woonplaats: Gendringen (za-zo) Nijmegen (zo.avond - vrijdag)
Berichten: 1325
Lid sinds: 25 mei. 2009
6 december 2010, 21:35 uur | Bericht #176951
Citaat van Shadow112, maandag 6 december 2010, 21:24 uur Ik begrijp je reservatie, echter mag het ook wel eens iets positief zijn.
;)



Altijd een slag om de arm houden, zeker bij verwachtingen voor de lange termijn.
Hoffies
Lid
Woonplaats: Julianadorp
Berichten: 456
Lid sinds: 27 jan. 2010
6 december 2010, 21:36 uur | Bericht #176952
Citaat van Lukas71, maandag 6 december 2010, 21:14 uur De noordzee was vele kilometers bevroren in 1963. zie deze site http://www.rbossink.nl/oudzandvoort.html
helemaal (bijna) onderaan. Dat is de laatste keer geweest.

De Rijn en Waal zijn in 1985,1987 en geloof 1996 nog gedeeltelijk bevroren geweest.


Wat gaaf dank je...
Woonplaats:
Berichten: 0
Lid sinds: 10 jun. 2007
6 december 2010, 21:36 uur | Bericht #176953
Citaat van Han, maandag 6 december 2010, 21:34 uur Jan, hoeveel kilometer zit er (ongeveer) tussen de hogedruk kern bij Groenland en de lagedruk kern een stuk verder naar rechts? Het drukverschil per kilometer is volgens mij aardig hoog wat dus als resultaat een erg sterke wind moet gaan opleveren. (vandaar de isobaren die dicht bij elkaar liggen...)
Ik vraag me af of dit ook een boven normaal sterke wind gaat opleveren of dat een dergelijke druk/afstand verhouding niet ongebruikelijk is.



Pfoe daar zou ik je nu nog geen antwoord op kunnen geven, we moeten wel voorzichtig zijn want we praten nog altijd over de lange termijn
The Storm
Lid
Woonplaats: Kampen
Berichten: 581
Lid sinds: 24 jul. 2009
6 december 2010, 21:39 uur | Bericht #176954
Uhm ik neem mijn woorden terug over dat het niet glad was in Zwolle vandaag.
De vriendin van mijn huisgenoot komt hier net binnen zetten met een dikke knie. (Onderuit gegaan met de fiets )
Brisk
Lid
Woonplaats: Arnhem (zuid) - Gelderland
Berichten: 1237
Lid sinds: 22 dec. 2009
6 december 2010, 21:39 uur | Bericht #176955
Mistig.....

zichtgmt.png
Tyshane's: O-O's (What the f*ck is?) winterwoordenboek!
Han
Lid
Woonplaats: Ermelo
Berichten: 816
Lid sinds: 8 feb. 2007
6 december 2010, 21:54 uur | Bericht #176956
Citaat van Verwijderde_gebruiker_01, maandag 6 december 2010, 21:36 uur Pfoe daar zou ik je nu nog geen antwoord op kunnen geven, we moeten wel voorzichtig zijn want we praten nog altijd over de lange termijn

Is ook een lastige vraag!
Ik heb nog even op de kaarten bij Wetter online gekeken.

Het Polar Jet kaartje laat voor volgende week (woensdag/donderdag) een zeer sterke noordelijke stroming zien wat dus met jouw kaartjes overeen gaat komen.
De kans is dus groot dat er een flinke sloot koude lucht naar ons toe komt.
Callie-P
Moderator
Woonplaats: Den Haag
Berichten: 2152
Lid sinds: 16 jan. 2010
6 december 2010, 21:55 uur | Bericht #176957
Nou normaal kan ik best wel een redelijk zinnig stukje schrijven over wat er mogelijk komen gaat.. en het schijnt zelfs nogal eens uit te komen maar nu zit ik toch met een dilemma waarvan misschien een van onze andere leden een lichtje op kan schijnen.
Ik heb alle kaarten van het GFS doorgespit.. de temp kaarten, de 500 hPa stromingskaarten. de 500 hPa bodemdruk kaarten .. you name it I saw it...
Wat ik nou niet begrijp is het volgende ..
Op woensdag 15 december zien we op 500 hPa dat de luchtstromingen nu niet meer via/van het Hogedruk gebied boven GB lopen maar dat onze luchtstromingen zo een beetje letterlijk van de noordpool komen.
Normaal gesproken zou dit dus betekenen dat we aanvoer krijgen van koude of zelfs zeer koude lucht.

Maar wat schetst nou mijn verbazing dat zowel het GFS als het ECMWF beide ruim boven nul blijven met de temperaturen.
Ik zie zelf temperaturen van 6 graden en hoger..
lopen deze kaarten nou niet in sync of zo of mis ik hier wat.. volgens mij moet het minimaal vanaf de 15de vriezen in NL ook overdag !

Hier het bewijs:
( overigens gaat het hier even niet om het feit dat dit lange termijn voorspellingen zijn enz enz .. het gaat me om de samenhang van de run.) | Gewijzigd: 6 december 2010, 21:58 uur, door Callie-P
Woonplaats: Oss
Berichten: 1545
Lid sinds: 24 mei. 2009
6 december 2010, 21:58 uur | Bericht #176958
Citaat van Calliep, maandag 6 december 2010, 21:55 uur Nou normaal kan ik best wel een redelijk zinnig stukje schrijven over wat er mogelijk komen gaat.. en het schijnt zelfs nogal eens uit te komen maar nu zit ik toch met een dilemma waarvan misschien een van onze andere leden een lichtje op kan schijnen.
Ik heb alle kaarten van het GFS doorgespit.. de temp kaarten, de 500 hPa stromingskaarten. de 500 hPa bodemdruk kaarten .. you name it I saw it...
Wat ik nou niet begrijp is het volgende ..
Op woensdag 15 december zien we op 500 hPa dat de luchtstromingen nu niet meer via/van het Hogedruk gebied boven GB lopen maar dat onze luchtstromingen zo een beetje letterlijk van de noordpool komen.
Normaal gesproken zou dit dus betekenen dat we aanvoer krijgen van koude of zelfs zeer koude lucht.

Maar wat schetst nou mijn verbazing dat zowel het GFS als het ECMWF beide ruim boven nul blijven met de temperaturen.
Ik zie zelf temperaturen van 6 graden en hoger..
lopen deze kaarten nou niet in sync of zo of mis ik hier wat.. volgens mij moet het minimaal vanaf de 15de vriezen in NL ook overdag !

Hier het bewijs:


Was mij ook al opgevallen, ik hoop dat die 'fout' er in de 18Z run uit is.
Op de een of andere manier stroomt er vanaf zee dus zachte lucht NL binnen. Ook donderdag 6 graden.. gaan de modellen de kou uitstellen?
Imrich
Lid
Woonplaats: Deventer Overijssel
Berichten: 904
Lid sinds: 1 feb. 2008
6 december 2010, 22:01 uur | Bericht #176959
Was het soms neem je kind mee naar je werk dag? Lijkt wel of er zo maar wat in gekleurd is want het strookt absoluut niet met de windrichtingen.
Callie-P
Moderator
Woonplaats: Den Haag
Berichten: 2152
Lid sinds: 16 jan. 2010
6 december 2010, 22:03 uur | Bericht #176960
Citaat van Imrich, maandag 6 december 2010, 22:01 uur Was het soms neem je kind mee naar je werk dag? Lijkt wel of er zo maar wat in gekleurd is want het strookt absoluut niet met de windrichtingen.

huh? de wind komt in die run netjes uit het noorden hoor..
Woonplaats: Vlissegem De Haan (Belgische kust)
Berichten: 1355
Lid sinds: 24 okt. 2010
6 december 2010, 22:04 uur | Bericht #176961
Dat klopt aan geen kanten.

Ofwel zijn die temperaturen mis

ofwel die windrichtingen

We hopen waarschijnlijk allemaal het eerste .

Ze gaan wel bijdraaien want de windrichtingen is toch het meest logische aangezien die drukkernen.

Die 'zachte' temperatuurskaarten baren me niet teveel zorgen
Mijn twitter: https://twitter.com/#!/MathiasDeleye
Alpenweerman
AWM Moderator
Woonplaats: Termen (Wallis, CH)
Berichten: 1295
Lid sinds: 11 okt. 2010
6 december 2010, 22:05 uur | Bericht #176963
Citaat van Calliep, maandag 6 december 2010, 21:55 uur Nou normaal kan ik best wel een redelijk zinnig stukje schrijven over wat er mogelijk komen gaat.. en het schijnt zelfs nogal eens uit te komen maar nu zit ik toch met een dilemma waarvan misschien een van onze andere leden een lichtje op kan schijnen.
Ik heb alle kaarten van het GFS doorgespit.. de temp kaarten, de 500 hPa stromingskaarten. de 500 hPa bodemdruk kaarten .. you name it I saw it...
Wat ik nou niet begrijp is het volgende ..
Op woensdag 15 december zien we op 500 hPa dat de luchtstromingen nu niet meer via/van het Hogedruk gebied boven GB lopen maar dat onze luchtstromingen zo een beetje letterlijk van de noordpool komen.
Normaal gesproken zou dit dus betekenen dat we aanvoer krijgen van koude of zelfs zeer koude lucht.

Maar wat schetst nou mijn verbazing dat zowel het GFS als het ECMWF beide ruim boven nul blijven met de temperaturen.
Ik zie zelf temperaturen van 6 graden en hoger..
lopen deze kaarten nou niet in sync of zo of mis ik hier wat.. volgens mij moet het minimaal vanaf de 15de vriezen in NL ook overdag !
Hier het bewijs:
( overigens gaat het hier even niet om het feit dat dit lange termijn voorspellingen zijn enz enz .. het gaat me om de samenhang van de run.)


Klopt allemaal als een bus !
Je moet alleen niet de 500 hPA kaarten erbij pakken, die zijn min of meer losgekoppeld van de onderste grenslaag.
Kijk maar eens naar 925 hPA (wind). Dan zie je wat de oorzaak is...



Cia Johann







Phantasie ist wichtiger als Wissen, denn Wissen ist begrenzt. (Albert Einstein)
xzaz
Lid
Woonplaats: Capelle aan den IJssel, Nederland
Berichten: 750
Lid sinds: 16 dec. 2009
6 december 2010, 22:06 uur | Bericht #176964
Citaat van Calliep, maandag 6 december 2010, 22:03 uur huh? de wind komt in die run netjes uit het noorden hoor..
Hij bedoeld dat de temperaturen niet overeen komen met de windrichting, oude lucht zo'n beetje rechtstreeks uit de noordpool is niet terug te vinden op de run.
Niet weer het weer!TV Commentaar
Woonplaats: Oss
Berichten: 1545
Lid sinds: 24 mei. 2009
6 december 2010, 22:06 uur | Bericht #176965
Deze 2 foto's wilde ik jullie niet onthouden. Gemaakt op Schiphol, niet door mezelf. maar gevonden op een website.



bron: scramble.nl
Terug naar boven
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.850 topics, welke bij elkaar 448.360 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.578 leden.
Het nieuwste lid is NightFoxy.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 213 mensen aan het browsen op het forum. 1 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 213, lezen 3 mensen het topic "Pinksteren 2014. Noodweer 7 en 9 juni".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden