Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Arkansas, AR; Lonoke, AR; Monroe, AR; Prairie, AR; Woodruff, AR.

8 May 2024 10:35:34

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Arkansas, AR; Jefferson, AR; Lonoke, AR; Prairie, AR.

8 May 2024 10:25:25

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Arkansas, AR; Jefferson, AR; Lonoke, AR; Prairie, AR; Pulaski, AR.

8 May 2024 10:17:03

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Lonoke, AR.

8 May 2024 10:17:02

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Arkansas, AR; Grant, AR; Jefferson, AR; Lonoke, AR; Prairie, AR; Pulaski, AR.

8 May 2024 09:55:08

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Lonoke, AR; Pulaski, AR; Saline, AR.

8 May 2024 09:53:39

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Bedford, PA; Blair, PA.

8 May 2024 09:48:22

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Adams, OH; Highland, OH; Pike, OH; Ross, OH; Scioto, OH.

8 May 2024 09:45:26

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Coshocton, OH; Muskingum, OH.

8 May 2024 09:45:26

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Jackson, IN; Lawrence, IN; Monroe, IN.

8 May 2024 09:45:25

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Faulkner, AR; Lonoke, AR; Pulaski, AR; Saline, AR.

8 May 2024 09:25:42

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Pulaski, AR; Saline, AR.

8 May 2024 09:25:42

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Indiana, PA; Westmoreland, PA.

8 May 2024 09:25:42

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Cambria, PA; Somerset, PA.

8 May 2024 09:25:42

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Perry, AR; Pulaski, AR; Saline, AR.

8 May 2024 09:09:37
Actueel
1 / 4

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
zwoof
Lid
Woonplaats: Rijssen (Twente)
Berichten: 2015
Lid sinds: 8 jan. 2010
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
10 december 2010, 14:31 uur | Bericht #178482
Citaat van Shadow112, vrijdag 10 december 2010, 14:27 uur De pluimen van het knmi zijn voor de Bilt.
Verder zijn de pluimen een indicatie voor wat er kan gebeuren. En zoals je in de spreiding ziet op dit moment volstrekt onbetrouwbaar na 2a3 dagen. Dus het lijkt er nu op dat het kouder word, daar het merendeel na 3 dagen een koudere trend laat zien. Nu dus ongeveer 60% gaat voor koud.


En volgens GSF 80% voor een witte kerst! Aldus Jan.
https://zwoof.nl/Winterstatistieken en https://zwoof.nl/Zomerstatistieken
meerweer
Lid
Woonplaats: Tongeren (B)
Berichten: 241
Lid sinds: 4 dec. 2009
10 december 2010, 14:34 uur | Bericht #178484
Citaat van Anko, vrijdag 10 december 2010, 14:21 uur Daarbij zie ik Jan ook wel eens met een kaartje komen van 10 dagen vooruit die tijdelijk temps aangeven van extreme koude. Daarmee zet hij de toon voor de verdere discussie terwijl, zoals hier al aangegeven werd, de kans groot is dat het allemaal wel mee zal vallen.
Wat me dan opvalt is dat we hier met zijn allen doen alsof het een hele bijzondere winter is/was, terwijl het achteraf wel mee viel en een normale winter was met een ietswat koudere aanvang dan normaal.


Daarom dat het leerrijk is als een nieuw topic begonnen wordt, eens de beginpost van het vorige topic te lezen. De werkelijkheid eens toetsen aan wat er toen in de steigers stond. Een aanrader ! | Gewijzigd: 10 december 2010, 14:35 uur, door meerweer
Waarom deze advertentie?
Shadow112
Lid
Woonplaats: Hasselt (ov)
Berichten: 1660
Lid sinds: 22 nov. 2010
10 december 2010, 14:36 uur | Bericht #178487
Citaat van Anko, vrijdag 10 december 2010, 14:31 uur Ik snap dat wel. Je mist mijn punt.

Het gaat me om de tendens die hier neergezet wordt. + dat de kaarten elkaar tegenspreken.
Lees op die basis mijn vorige post nog eens een keer. Kep geen zin het hele verhaal nogmaals te onderbouwen.


Ik snap je punt wel. Maar dat er mensen zijn met een boel (voorbarige)enthousiasme, tsja wat doe je daar aan?
En de tegenstrijdige kaarten zijn nou eenmaal deel in de meteorologie.
:)
Mijn Twitter Ipsa scientia potestas est
densta
Lid
Woonplaats:
Berichten: 267
Lid sinds: 2 jun. 2008
10 december 2010, 14:36 uur | Bericht #178488
Citaat van densta, vrijdag 10 december 2010, 14:17 uur Dat zou hier ook gebeuren. Och zout genoeg hiero. Zal wel net als vorige winter gaan. Zout tekort


Las net al op nu dat het zout al een probleem is | Gewijzigd: 10 december 2010, 14:36 uur, door densta
zwoof
Lid
Woonplaats: Rijssen (Twente)
Berichten: 2015
Lid sinds: 8 jan. 2010
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
10 december 2010, 14:39 uur | Bericht #178490
Citaat van meerweer, vrijdag 10 december 2010, 14:34 uur Daarom dat het leerrijk is als een nieuw topic begonnen wordt, eens de beginpost van het vorige topic te lezen. De werkelijkheid eens toetsen aan wat er toen in de steigers stond. Een aanrader !

Helemaal mee eens! Als je dat doet, klopt het over het algemeen redelijk allemaal. Dus altijd uitgaan van de beginpost in het topic en niet alleen van de extremen. Neemt niet weg dat je daarover wel mooi kan discussiëren. | Gewijzigd: 10 december 2010, 14:40 uur, door zwoof
https://zwoof.nl/Winterstatistieken en https://zwoof.nl/Zomerstatistieken
Shadow112
Lid
Woonplaats: Hasselt (ov)
Berichten: 1660
Lid sinds: 22 nov. 2010
10 december 2010, 14:45 uur | Bericht #178492
Citaat van densta, vrijdag 10 december 2010, 14:40 uur Juist die ja. Wist niet of er linkjes geplaatst mogen worden
Lijkt me beter dan de hele tekst te copy paste.

Mijn Twitter Ipsa scientia potestas est
Anko
Lid
Woonplaats:
Berichten: 407
Lid sinds: 19 dec. 2009
10 december 2010, 14:49 uur | Bericht #178493
Citaat van Shadow112, vrijdag 10 december 2010, 14:36 uur Ik snap je punt wel. Maar dat er mensen zijn met een boel (voorbarige)enthousiasme, tsja wat doe je daar aan?
En de tegenstrijdige kaarten zijn nou eenmaal deel in de meteorologie.
:)



Juist. En daar zit hem de kneep.

Als ik Jan dan een kaart zie posten met -15/-20 graden bijvoorbeeld, met een bericht erbij dat het flink koud gaat worden, dan beïnvloed je daarmee de lezers. Want eerlijk is eerlijk, die gaan af op wat Jan schrijft. Spreken hem niet tegen.
Nu wil ik Jan niet afschrijven maar hij zou beter moeten weten aangezien we inmiddels weten hoe de kaarten achteraf flink tegen kunnen vallen. Dat neemt niet weg dat met posts als dat de toon wordt gezet en iedere sneeuwliefhebber als een halleluja begint te steigeren.

Ik vind Jan 1 van de beste wat weer betreft. Maar met die pieken die een week of 1-2 verderop liggen mag hij wel enige bedachtzaamheid behouden. Hij zet de toon hier en zoals we weten neemt Geenstijl het af en toe ook over.
Als dan de extreemheid niet blijkt te kloppen wordt ie erop afgebrand. Wat dus nu achteraf ook al bleek. (dat afbranden is gelukkig nog niet uitgekomen). We weten allemaal hoe het de KNMI en ANWB is vergaan de afgelopen jaren met hun "waarschuwingen". | Gewijzigd: 10 december 2010, 14:51 uur, door Anko
Shadow112
Lid
Woonplaats: Hasselt (ov)
Berichten: 1660
Lid sinds: 22 nov. 2010
10 december 2010, 14:54 uur | Bericht #178494
Citaat van Anko, vrijdag 10 december 2010, 14:49 uur Juist. En daar zit hem de kneep.

Als ik Jan dan een kaart zie posten met -15/-20 graden bijvoorbeeld, met een bericht erbij dat het flink koud gaat worden, dan beïnvloed je daarmee de lezers. Want eerlijk is eerlijk, die gaan af op wat Jan schrijft. Spreken hem niet tegen.
Nu wil ik Jan niet afschrijven maar hij zou beter moeten weten aangezien we inmiddels weten hoe de kaarten achteraf flink tegen kunnen vallen. Dat neemt niet weg dat met posts als dat de toon wordt gezet en iedere sneeuwliefhebber als een halleluja begint te steigeren.

Ik vind Jan 1 van de beste wat weer betreft. Maar met die pieken die een week of 1-2 verderop liggen mag hij wel enige bedachtzaamheid behouden. Hij zet de toon hier en zoals we weten neemt Geenstijl het af en toe ook over.
Als dan de extreemheid niet blijkt te kloppen wordt ie erop afgebrand. Wat dus nu achteraf ook al bleek. (dat afbranden is gelukkig nog niet uitgekomen). We weten allemaal hoe het de KNMI en ANWB is vergaan de afgelopen jaren met hun "waarschuwingen".


Ik ga natuurlijk niet voor Jan praten, maar dat hij zo af en toe de extreme kaarten laat zien draagt natuurlijk wel bij aan leuke discussies.

Mijn Twitter Ipsa scientia potestas est
Anko
Lid
Woonplaats:
Berichten: 407
Lid sinds: 19 dec. 2009
10 december 2010, 14:57 uur | Bericht #178496
Citaat van Shadow112, vrijdag 10 december 2010, 14:54 uur Ik ga natuurlijk niet voor Jan praten, maar dat hij zo af en toe de extreme kaarten laat zien draagt natuurlijk wel bij aan leuke discussies.


Sja, als je er zo over denkt sta ik nergens.
Maar wel vreemd dat je de "enthousiasme" veroordeeld maar dit tempert als Jan daar enige hand in heeft.
Ik ben daar een te nuchtere tukker voor. Maakt me niet uit wie ik voor me heb, als me wat opvalt zeg ik dat.

Ik zou het jammer vinden als hij ook flinke kritiek krijgt. Met de "rode draad" zit hij altijd nauwkeurig goed. Met die pieken moet je gewoon uitkijken. Aangezien Jan een flinke reputatie heeft opgebouwd, gaan mensen die enkele posts van hem met die pieken en zijn opmerking erbij, als een soort werkelijke waarschuwing zien.

Nah, daar sluit ik me af.
Ondertussen ben ik geen steek wijzer. Wordt het nu heftig, of valt het allemaal weer reuze mee? We'll see. | Gewijzigd: 10 december 2010, 15:00 uur, door Anko
Shadow112
Lid
Woonplaats: Hasselt (ov)
Berichten: 1660
Lid sinds: 22 nov. 2010
10 december 2010, 15:01 uur | Bericht #178497
Citaat van Shadow112, vrijdag 10 december 2010, 14:45 uur Lijkt me beter dan de hele tekst te copy paste.

Hmm mijn linkje is verdwenen.
Mag dus niet meer linken hier>?
Mijn Twitter Ipsa scientia potestas est
Tyshane
Lid
Woonplaats: Noordoost veluwe
Berichten: 8824
Lid sinds: 25 mei. 2009
10 december 2010, 15:02 uur | Bericht #178498
Citaat van Anko, vrijdag 10 december 2010, 14:31 uur Ik snap dat wel. Je mist mijn punt.

Het gaat me om de tendens die hier neergezet wordt. + dat de kaarten elkaar tegenspreken.
Lees op die basis mijn vorige post nog eens een keer. Kep geen zin het hele verhaal nogmaals te onderbouwen.

Ik begrijp jouw punt wel, maar ik denk dat de meesten die hier komen, graag sneeuw en ijs willen zien, op het moment dat dat in de kaarten verschijnt, storten we 'ons' daar graag op omdat er dus sneeuw- en ijskansen zijn. Het enthousiasme van de leden zou een verkeerd beeld kunnen geven, logischerwijs wordt er meer aandacht gegeven aan de wel-kansen dan aan de niet-kansen... maar uit dat enthousiasme, daar moet je dus ook niet de werkelijke kansen herleiden.

Als je wil weten hoe het zit, dan zijn daar dus de verwachtingen voor, welke door een aantal heren hier regelmatig worden gepresenteerd en welke elke keer weer worden voorzien van 'disclaimers', oftewel 'geen garanties'. De verwachtingen zijn op basis van een enkele run, etc. etc. En kunnen dus als zodanig bij nieuwe runs worden aangepast.

Zodra er winterkansen zijn, worden die dus juist belicht en bekeken, omdat het daar nu eenmaal omdraait in deze topics. In dat geval wordt dus niet altijd de tendens belicht. Mensen die hier vaker komen weten denk ik wel hoe dat hier nu gaat, verder heeft een ieder de mogelijkheid om zelfstandig kaarten te analyseren en daaruit zijn of haar conclusies te trekken...

Kortom, concluderend: een ieder is verantwoordelijk voor zijn of haar eigen interpretaties. Verder is er een groot verschil tussen 'een enkele run' en 'een tendens'. Last but not least: enthousiasme is geen goede graadmeter! | Gewijzigd: 10 december 2010, 15:04 uur, door Tyshane
Woonplaats:
Berichten: 0
Lid sinds: 10 jun. 2007
10 december 2010, 15:03 uur | Bericht #178499
Ik schrijf duidelijk in mijn berichten dat het op 1 run geschreven wordt die ik op dat moment voor handen heb en vervolgens dat we in de loop van de week de situatie verder gaan beoordelen cq in de gaten gaan houden. Ook worden er bij iedere run kaarten geplaatst wat betreft de temperatuur en de sneeuwval. Ik heb daar gisteren ook nog een stukje over geplaatst hier met betrekking tot het openen van een topic. Moet ik dan gewoon maar plaatsjes neerzetten en voor de rest geen tekst? Wat helemaal al niet ten goede komt van het forum.

Ook vermeld ik in de openingspost dat we de aankomende dagen een periode van dooi krijgen, als ik daadwerkelijk iedereen wil ophitsen had ik dat juist niet moeten vermelden, maar om gewoon realistisch te zijn en te blijven heb ik dat wel gedaan. Ook wordt er gezegd dat we langzaam in de koude lucht glijden en dat de sneeuwkansen sterk toenemen. In de afgelopen 4 runs die ik gezien heb is dat niet verdraaid of gelogen. Ook ik geef mijn misstappen toe zoals de eerste sneeuw, zelfs op de radio.

Als ik verder kijk naar de run (op lange termijn) dan zag ik ook de koude, persoonlijk ben ik niet iemand die met alle winden mee waai. Ik blijf bij mijn standpunt en ik zal ook nooit mijn bericht achter iemands rug om aan gaan passen zodat het lijkt dat ik altijd gelijk heb. In tegenstelling tot anderen. Als ik het fout heb jammer dan, er is niets aan te doen dan, maar voorlopig laten de kaarten (GFS) extreme koude zien in aan het eind van decade 2 en begin van decade 3. Dat kan niemand ontkennen. Ook negatieve kanten worden hier neer gezet en ook de positieve.

In september schreef ik al een stukje over de winter en de drukverdeling die hetzelfde zou zijn als afgelopen jaar, zoals het er nu naar uit ziet is dat ook het geval. Enigste min punt daarvan is dat het juist nog wat scherper is dan afgelopen jaar. Onderaan het topic schrijf ik altijd dat het op basis is van 1 run, dat is bij vele bekend en gaanderweg de tijd strijkt komen we steeds dichter bij de waarheid. Daarvoor is dit topic ook bedoeld om te praten cq discussieren over wat het kan en gaat doen.
kat
Lid
Woonplaats: balen, Belgie
Berichten: 299
Lid sinds: 25 jan. 2010
10 december 2010, 15:03 uur | Bericht #178500
Citaat van Shadow112, vrijdag 10 december 2010, 14:54 uur Ik ga natuurlijk niet voor Jan praten, maar dat hij zo af en toe de extreme kaarten laat zien draagt natuurlijk wel bij aan leuke discussies.

ja, daar is het winterdiscussietopic toch eindelijk ook voor.
als jan die kaarten en verwachtingen niet zou posten dan zal er hier niet veel meer te zien zijn toch.
Woonplaats:
Berichten: 0
Lid sinds: 10 jun. 2007
10 december 2010, 15:09 uur | Bericht #178501
Gelieve geen nieuwsberichten in dit topic, daar hebben we een ander topic voor
Woonplaats: Raalte/Overijssel
Berichten: 1034
Lid sinds: 16 apr. 2009
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
10 december 2010, 15:28 uur | Bericht #178503
De gladheid is eindelijk voorbij Het is nu ligt aan het regenen en de temp is rond de 3 graden . Van mij mag het tot en met kerst sneeuwen en dan lekker schaatsen
allways in the mood for some thunder and lightningTwitter Stevenwesselink

Weer liefhebber/fotograaf/weeramateur Raalte Overijssel
cvandijk
Lid
Woonplaats: Borger (Dr)
Berichten: 283
Lid sinds: 29 jan. 2010
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
10 december 2010, 15:30 uur | Bericht #178504
Citaat van Anko, vrijdag 10 december 2010, 14:57 uur Sja, als je er zo over denkt sta ik nergens.
Maar wel vreemd dat je de "enthousiasme" veroordeeld maar dit tempert als Jan daar enige hand in heeft.
Ik ben daar een te nuchtere tukker voor. Maakt me niet uit wie ik voor me heb, als me wat opvalt zeg ik dat.

Ik zou het jammer vinden als hij ook flinke kritiek krijgt. Met de "rode draad" zit hij altijd nauwkeurig goed. Met die pieken moet je gewoon uitkijken. Aangezien Jan een flinke reputatie heeft opgebouwd, gaan mensen die enkele posts van hem met die pieken en zijn opmerking erbij, als een soort werkelijke waarschuwing zien.

Nah, daar sluit ik me af.
Ondertussen ben ik geen steek wijzer. Wordt het nu heftig, of valt het allemaal weer reuze mee? We'll see.


Ik denk dat Jan in zijn reactie duidelijk is. Natuurlijk is een plaatje voor over 15 dagen niet representatief voor het weer op die dag. Maar wat Jan meerdere malen geschreven heeft; het gaat om verwachtingen. Gecombineerd met de trend in de stromingspatronen schrijft Jan een onderbouwde verwachting. En daar ligt nu de kruks. Geen reële kans maar een verwachting.
Woonplaats: ZO-Brabant
Berichten: 22
Lid sinds: 4 dec. 2010
10 december 2010, 15:35 uur | Bericht #178505
Pff ik zit hier net de 06z run van GFS te bekijken: wat een gruwelijk mooie run, zowel korte als lange termijn! Kou en bakken met sneeuw. In het oosten zou de temperatuur vanaf maandag t/m de kerst niet meer boven 0 komen. Droomscenario dat misschien werkelijkheid wordt? Laten we het hopen

Overigens: deze run geeft dus ook op de korte termijn veel sneeuw. T/m volgend weekend in een gebied tussen ongeveer Groningen-Arnhem-Maastricht-Breda-Almere-Leeuwarden (trek lijnen tussen die steden) ongeveer 20-26 cm sneeuw. In Belgie pakweg alles ten oosten van de lijn Antwerpen-Brussel ook dergelijke hoeveelheden. Overigens voor de rest ook wel sneeuw hoor, als ik me niet vergis kan de 10 cm overal wel gehaald worden, misschien met de kleine uitzondering van de Wadden. Zoals Jan ook zegt bij zijn posts: dit is maar gebaseerd op 1 run, het is dus geen garantie dat het uitkomt!
Alpenweerman
AWM Moderator
Woonplaats: Termen (Wallis, CH)
Berichten: 1295
Lid sinds: 11 okt. 2010
10 december 2010, 15:42 uur | Bericht #178508
Citaat van Liesbethj1, vrijdag 10 december 2010, 9:36 uur Johann wat een vreselijk leuk stuk! Hier leren we weer van, geweldig.
Kan me voorstellen dat er ook nog een hoop niet bekend is, in hoeverre beinvloeden de straalstroom en de PV elkaar, of ontstaan er in de lagere regionen weer stromingen die de hoogtestroming beinvloeden.
In ieder geval bedankt voor deze info.

Hier ook een erf zo glad dat de plaatselijke IJsvereniging er jaloers op zou zijn. Centimeters dik en spiegelglad.....



Es is een continue wisselwerking tussen de stratosfeer en troposfeer (tropopause). Zo kan bv. een depressie zeer koude droge lucht uit de stratosfeer "aanzuigen", onweersbuien kunnen met hun toppen tot in de troposfeer(pauze) voordringen, warme lucht vanuit het gebied van de evenaar kan tot lucht tot in de stratosfeer doordringen etc etc . Het zijn dus veelal dynamische en thermische processen als ook chemische processen die hier een rol spelen.

De stratosfeer heeft inderdaad ook invloed op het verloop van de jet-stream en andersom kan de jet-stream weer de stratosfeer beinvloeden.

Vandaar dat de meteorologie en wetenschap continu bezig is met het in kaart brengen van de diverse processen die hier in rol spelen en zijn niet alleen metingen van weerstations aan de grond belangrijk maar veel meer ook de metingen in stratosfeer middels radiosonde opstijgingen (luchtballon).

Ciao Johann



Zie bv ook -> hier

Phantasie ist wichtiger als Wissen, denn Wissen ist begrenzt. (Albert Einstein)
Alpenweerman
AWM Moderator
Woonplaats: Termen (Wallis, CH)
Berichten: 1295
Lid sinds: 11 okt. 2010
10 december 2010, 16:05 uur | Bericht #178509
Citaat van Anko, vrijdag 10 december 2010, 13:48 uur Jongens, ik snap er de balle niet meer van...

Zie ik de pluimen van Jan, denk ik k*t. Schommelt rond de 0 graden (rekening houdend met dat piekjes veelal wat afvlakken naarmate de tijd verstrijkt. Dus die -10 zal wel temperen richting -2/3).

Zie ik de temperatuur/land kaarten, gaat het vriezen tot het kraakt met wel -10/-15.

Ik kan er geen gebak meer van maken. Wat is het nou?


In dit soort gevallen kun je het beste de ECMWF MOS verwachtingen erbij pakken.
De diverse kaarten en runs die we hier steeds weer de revue zien passeren is zogenaamd DMO material, oftewel Direct Model Output. MOS wil niets anders zeggen dan Model Statistics Output, oftewel DMO aangevuld met statistische gegevens uit het verleden en gezond verstand van de meteorologen. (hopen we dan maar ...)

MOS geeft dus eigenlijk een veel completer plaatje dan DMO

Kijken we nu naar de MOS verwachtingen dan dan zien we voor bv. het station Deelen vanaf maandag rond of iets onder onder nul en s'nacht meest lichte en aanvankelijk ook matige vorst. Vanaf donderdag zwakt de vorst vervolgens wat af door meer bewolking en sneeuwval. Hetgeen Jan dus vermeldt mbt de temp. komt dus goed overeen met MOS...

Onderstaand als vb. het MOS Diagram van Deelen met daarop alle MOS parameters (wel duits).




Ciao Johann



Phantasie ist wichtiger als Wissen, denn Wissen ist begrenzt. (Albert Einstein)
Woonplaats: Greonterp Friesland
Berichten: 263
Lid sinds: 10 dec. 2009
10 december 2010, 16:14 uur | Bericht #178510
Jeetje, dat is een berg info. Machtig, dat houdt me van de straat.


Zie bv ook -> hier
[/quote]
Terug naar boven
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.857 topics, welke bij elkaar 448.376 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.584 leden.
Het nieuwste lid is Rooie bert.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 72 mensen aan het browsen op het forum. 1 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 72, lezen 3 mensen het topic "Berichtgeving hitte USA / Canada 2013".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden