Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Caldwell, TX; Guadalupe, TX; Hays, TX; Travis, TX.

28 Apr 2024 15:20:16

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Caldwell, TX; Comal, TX; Guadalupe, TX; Hays, TX; Travis, TX.

28 Apr 2024 14:54:58

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Le Flore, OK.

28 Apr 2024 14:51:15

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor McDonald, MO.

28 Apr 2024 13:42:07

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Benton, AR; Washington, AR.

28 Apr 2024 13:42:07

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Haskell, OK; Latimer, OK; McIntosh, OK; Pittsburg, OK.

28 Apr 2024 13:42:07

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Adair, OK; Cherokee, OK; Haskell, OK; Muskogee, OK; Sequoyah, OK.

28 Apr 2024 13:42:07

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Benton, AR; Delaware, OK.

28 Apr 2024 13:42:06

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Le Flore, OK.

28 Apr 2024 12:46:12

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Le Flore, OK.

28 Apr 2024 11:39:29

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Crawford, AR; Washington, AR.

28 Apr 2024 11:28:34

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Latimer, OK; Le Flore, OK; Pushmataha, OK.

28 Apr 2024 11:12:44

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Cowley, KS; Sumner, KS.

28 Apr 2024 11:10:01

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Alfalfa, OK; Major, OK; Woods, OK.

28 Apr 2024 11:10:01

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Grant, OK; Kay, OK.

28 Apr 2024 11:10:01
Actueel
1 / 4

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
Bernardo
Lid
Woonplaats: Leeuwarden
Berichten: 368
Lid sinds: 1 jan. 2010
29 december 2010, 12:40 uur | Bericht #200533
Hier valt wat ijzel uit de lucht.
henk55
Lid
Woonplaats: zwolle
Berichten: 2045
Lid sinds: 23 okt. 2009
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
29 december 2010, 12:43 uur | Bericht #200534
Citaat van Verwijderde_gebruiker_01, woensdag 29 december 2010, 10:24 uur Ja de kans op mist is redelijk groot. dit temeer door dooimist. De warmere lucht gaat dan over het koudere aardoppervlakte heen. Gisteren riep ik het al op twitter, maar even afwachten hoe het zal gaan verlopen. :
Dat hoop ik niet, dat zou dan het derde jaar zijn met mist op oude & nieuw.
Kan ik weer geen vuurwerkfoto's maken.
Ik zal de actuele weersverwachting goed in de gaten moeten houden op o-o. | Gewijzigd: 29 december 2010, 12:44 uur, door henk55
Waarom deze advertentie?
Lukas
Lid
Woonplaats: Nijmegen
Berichten: 144
Lid sinds: 28 nov. 2010
29 december 2010, 12:47 uur | Bericht #200535
nog +-16 cm hier, alis de glans er een beetje vanaf. gister 7 vlokken gevallen. temp is lager dan gedacht hier. nu nog bijna -1

December heeft hier volgens mij maar 3 of 4 dagen zonder sneeuw(resten) opgeleverd.
MaikelNL
Lid
Woonplaats: Berkelland
Berichten: 332
Lid sinds: 13 dec. 2010
29 december 2010, 12:56 uur | Bericht #200537
Hier ligt van de 19cm nog wel 15cm denk ik.
Franky43
Lid
Woonplaats: Venlo
Berichten: 652
Lid sinds: 7 jan. 2010
29 december 2010, 12:59 uur | Bericht #200538
Hier nu 2.5c droog en lichte dooi en nog steeds 12cm.
Woonplaats: Hoorn
Berichten: 962
Lid sinds: 6 dec. 2009
29 december 2010, 13:05 uur | Bericht #200539
Nieuw-Siberië’ ofwel Noord-Europa blijft in de kou. Luchtmassa’s uit de poolstreken vinden ook met 2011 op de kalender gretig aftrek in Scandinavië. Dat gebeurt weliswaar onder regie van lagedruk maar voor de temperatuur maakt dat niet veel uit. Tijdens en na het weekeinde blijft het in grote gebieden (met name in Lapland) ‘mycket kallt’. Verder wordt het bestaande, reeds zeer imposante sneeuwdek hoger en hoger. Tijdens de jaarwisseling trekt een actieve depressie met (sneeuw)stormaspiraties over Zuid-Scandinavië naar de Baltische regio.
Bij ons zal het de komende tijd (1-7 januari) ‘gematigd koud’ zijn. In de nacht kan het meest enkele graden vriezen, overdag wordt het tussen 2 en 5 graden. De neerslagkansen nemen vooral na het weekeinde toe. Dan namelijk wordt een over de Noorse Zee naar het Noordzeegebied en Denemarken koersend lagedrukgebied van belang. De luchtmassa’s die rond de depressie circuleren zijn koud genoeg voor winterse buien.

Doordat de luchtdruk ten westen en noordwesten van de Britse Eilanden overwegend aan de hoge kant blijft (standvastige rug in de bovenlucht) blijven we ook op de lange termijn (6-8 januari) kwetsbaar voor storingen uit het noorden. De westcirculatie komt er echter niet aan te pas maar dat is niet zo vreemd als we de grootschalige circulatie op het Noordelijk Halfrond in ogenschouw nemen. Daarover meer in een artikel over de NAO. Dat artikel komt in de loop van de avond op de site.

@jan visser
pjotertje
Lid
Woonplaats:
Berichten: 160
Lid sinds: 25 mei. 2009
29 december 2010, 13:08 uur | Bericht #200540
Hier in de Ardennen GEEN dooi.
Shadow112
Lid
Woonplaats: Hasselt (ov)
Berichten: 1660
Lid sinds: 22 nov. 2010
29 december 2010, 13:47 uur | Bericht #200551
Het is hier erg rustig vandaag.
Even wat leesvoer over de NAO.


Uit onderzoek blijkt dat de NAO-index zich grillig gedraagt: soms kan de index na een paar weken geheel veranderen, maar er zijn ook langere periodes van soms tien jaar met een vrijwel constante index. Vandaar dat we soms periodes hebben met een hele serie zachte winters en dan weer een aantal koudere winters op rij.

Onderzoekers op het KNMI proberen er achter te komen waardoor die variaties kunnen optreden. In dat onderzoek speelt de uitwisseling van warmte en vocht van de Oceaan met de atmosfeer een belangrijke rol. Het gaat om uiterst ingewikkelde processen die in computermodellen worden beschreven. Ook wordt onderzocht of de NAO-index voorspeld kan worden, waarmee dan een basis wordt gelegd voor seizoensvoorspellingen. Vanwege het grillige gedrag van de index zal dat altijd een hachelijke zaak blijven.
@knmi

Hier een plaatje. Duidelijk te zien is de relatie tussen de afgelopen vorst periode en de negatieve index.
nao.mrf.obs.gif

@Jantje,
Ik weet dat jij het liever gewoon bij de kaarten houdt, maar heb jij toevallig ergens een kaartje liggen met de verwachtingen voor de NAO?

Of Johann??? | Gewijzigd: 29 december 2010, 13:51 uur, door Shadow112
Mijn Twitter Ipsa scientia potestas est
Woonplaats:
Berichten: 0
Lid sinds: 10 jun. 2007
29 december 2010, 13:51 uur | Bericht #200552
Citaat van Shadow112, woensdag 29 december 2010, 13:47 uur @Jantje,
Ik weet dat jij het liever gewoon bij de kaarten houdt, maar heb jij toevallig ergens een kaartje liggen met de verwachtingen voor de NAO?


NAO


AO
Woonplaats: Zederik
Berichten: 477
Lid sinds: 11 nov. 2010
29 december 2010, 13:55 uur | Bericht #200553
He,ik weet wat de Nao index is,maar Waar is die AO index eigelijk voor?
Henri_1
Lid
Woonplaats: Gent
Berichten: 1089
Lid sinds: 24 nov. 2010
29 december 2010, 13:59 uur | Bericht #200554
Warm weer zal het alvast niet worden volgens deze pluim ^^

Tis gene topper maar ik kan er mee leven ik ga zodra ook eens de runs onder de loep nemen

pluim_Leuven___29dec_2010.png
xzaz
Lid
Woonplaats: Capelle aan den IJssel, Nederland
Berichten: 750
Lid sinds: 16 dec. 2009
29 december 2010, 14:04 uur | Bericht #200556
Citaat van Love Snow, woensdag 29 december 2010, 13:59 uur Warm weer zal het alvast niet worden volgens deze pluim ^^

Tis gene topper maar ik kan er mee leven ik ga zodra ook eens de runs onder de loep nemen

Kwakkeldekwakkel
Niet weer het weer!TV Commentaar
Woonplaats:
Berichten: 0
Lid sinds: 10 jun. 2007
29 december 2010, 14:05 uur | Bericht #200557
Citaat van iemand, woensdag 29 december 2010, 13:55 uur He,ik weet wat de Nao index is,maar Waar is die AO index eigelijk voor?

ARCTISCHE OSCILLATIE (AO)
De Arctische Oscillatie gaat uit van het luchtdrukverschil op zeeniveau op het 500 hPa hoogte tussen de polaire streken en de middelbare breedten. Met andere woorden, diepe depressies in het noorden en sterke hogedrukgebieden in het zuiden staan borg een sterke AO. Sedert de jaren tachtig van de twintigste eeuw is de AO in kracht toegenomen.

POSITIEVE AO
Relatieve hoge temperaturen op gematigde breedten.

NEGATIEVE AO

Relatieve lage temperaturen op gematigde breedten.

NOORD ATLANTISCHE OSCILLATIE (NAO)
De NAO is een onderdeel van de AO. Tussen omstreeks 1950 en 1970 was deze over het algemeen negatief, maar sinds 1970 wordt de positieve NAO steeds dominanter. Bij een positieve NAO overheersen de westen winden en bij een negatieve NAO wordt de continentale invloed in Europa groter.

1.JPG

POSITIEVE NAO
- Zeer krachtige hogedrukgebieden boven Bermuda/Azoren,
- Grote en diepe depressie boven het noordelijk deel van de Atlantische Oceaan,
- Zachte en natte winters in West Europa,
- Koude en droge winters in het noorden van Canada en Groenland,
- Milde natte winters in het oosten van de USA.

NEGATIEVE NAO
- Zwakke hogedrukgebieden boven Bermuda/Azoren,
- Gematigde depressies boven het noordelijk deel van de Atlantische Oceaan,
- Blokkerende hogedrukgebieden met koude (droge) winters in grote delen van Europa,
- Grotere depressie activiteit boven de Middellandse zee,
- Zachte winters in Groenland,
- Koud met sneeuw in het oosten van de USA.

De schema's hieronder tonen per seizoen de kracht van de NAO index vanaf omstreeks 1820.

1.gif

2.gif

3.gif

4.gif

PACIFIC - NOORD AMERIKAANSE OSCILLATIE (PNA)
Het weerbeeld bij de PNA wordt bepaald ligging en kracht van hogedrukgebieden boven het noordelijk deel van de Stille oceaan en de omgeving van Florida. Deze en andere onderstaande oscillaties hebben geen invloed op het weer in West-Europa.

POSITIEVE PNA
- Krachtige hogedrukgebieden boven Hawaii en het westen van de USA,
- Zwakke hogedrukgebieden boven de Aleoeten en het zuidoosten van de USA,
- Krachtige straalstroom van Oost-Azië tot boven het westen van de USA,
- Zachte winters in het westen van Canada en het westen van de USA,
- Droog in de Midwest staten van de USA,
- Koude winters in het zuiden en zuidoosten van de USA.

NEGATIEVE PNA
- Blokkerende hogedrukgebieden boven het noorden van de Stille Oceaan en Alaska,
- Afbuiging van de Oost-Aziatische straalstroom via de Stille oceaan naar Siberië,
- Koude winters in het westen van Canada en het westen van de USA,
- Nat in de Midwest staten van de USA,
- Zachte winters in het zuiden en zuidoosten van de USA.

ZUIDELIJKE OSCILLATIE

Tot de southern oscillations behoren de El Niño en zijn tegenhanger de La Niña. Beiden wisselen elkaar periodiek af en liggen net ten zuiden van de evenaar in de Stille oceaan. In Europa hebben de El Niño en La Niña niet veel invloed, maar de kans dat een tot stormdepressie omgevormde tropische cycloon West-Europa kan bereiken is tijdens een La Niña iets groter dan tijdens een El Niño. Dergelijke ex-tropische cyclonen kunnen dan voor veel regen, onweer en wind zorgen.

EL NIÑO - SOUTHERN OSCILLATION (ENSO)

- Krachtige straalstroom boven de Stille oceaan,
- Lagedrukgebieden boven het noorden van de Stille Oceaan,
- Afzwakken van westenwind, of draaiend naar het oosten boven de evenaar van de Stille oceaan,
- Krachtige hogedrukgebieden boven de Indische oceaan, Australië en Indonesië,
- Warm en nat in de woestijnen van Peru,
- Omkering van de zeestroming in de richting Zuid Amerika,
- Afname van cycloon activiteit boven de Atlantische oceaan,
- Toename van cycloon activiteit boven het oostelijk deel van de Stille Oceaan.

LA NIÑA - SOUTHERN OSCILLATION
- Variable straalstroom boven de Stille Oceaan,
- Tendens voor blokkerende hogedrukgebieden boven de noordelijke Stille oceaan,
- Westenwind boven de evenaar van de Stille oceaan,
- Nat aan de westelijk equatoriale kusten van de Stille oceaan,
- Omkering van de zeestroming in de richting van zuidoost Azië,
- Toename van cycloon activiteit boven de Atlantische oceaan,
- Afname van cycloon activiteit boven het oostelijk deel van de Stille oceaan.

ANTARCTISCHE OSCILLATIE (AAO)
De AAO staat ook bekend als de Southern Annular Mode (SAM) en wordt beïnvloed door luchtdrukverschillen tussen 45°ZB en 65°ZB. Sedert de jaren veertig van de twintigste eeuw is deze overwegend positief.

POSITIEVE AAO
- Veel en zware stormen in de wateren rond de zuidpool,
- Boven het continent van de zuidpool relatief zwakke hogedruk,
- Sterke hogedrukgebieden boven gematigde breedten,
- Krachtige westendrift in de wateren rondom de zuidpool,
- Koud boven het continent.

NEGATIEVE AAO
- Gematigde depressie activiteit rond de zuidpool,
- Boven het continent van de zuidpool relatief krachtige hogedruk,
- Zwakke hogedrukgebieden boven gematigde breedten,
- Relatief mild/zacht boven het continent.

Bron meteo-maarssen
Woonplaats: Zederik
Berichten: 477
Lid sinds: 11 nov. 2010
29 december 2010, 14:06 uur | Bericht #200558
Citaat van Verwijderde_gebruiker_01, woensdag 29 december 2010, 14:05 uur
Danke
Shadow112
Lid
Woonplaats: Hasselt (ov)
Berichten: 1660
Lid sinds: 22 nov. 2010
29 december 2010, 14:07 uur | Bericht #200559
Hij is dus vanaf 15 oktober niet meer positief geweest als ik het goed bekijk, en de trend is neerwaarts geweest.
Echter de forecast neigt nu naar opwaarts tegen de oude trend in.

Ik blijf ook maar gewoon bij de kaarten, en laat deze roulette wel over aan de m.p van deze wereld.



Mijn Twitter Ipsa scientia potestas est
Callie-P
Moderator
Woonplaats: Den Haag
Berichten: 2152
Lid sinds: 16 jan. 2010
29 december 2010, 14:14 uur | Bericht #200560
Oudjaarsnacht...

Tja de winter is even op zijn retour en laat zich zoals de kaarten nu aangeven niet eerder terug zien dan rond de 10de januari..maar goed dit is natuurlijk weer de lange termijn.. dus ik dacht laat ik even een oudjaars analyse doen.

Op oudjaarsnacht zullen de temperaturen aan de westelijke kant van de lijn Leeuwarden -Den Bosch ruim boven nul zijn.. Aan de kust lijkt het zelfs zo rond de 5 graden te zijn en dat is best wel warm voor 's nachts..
Droog is het wel dus het zal geen verregende oudjaars nacht worden
ik zit nog eens te kijken naar de kaarten .. ik verwacht toch motregen plus het zou kunnen dat het gaat misten..Het dauwpunt ligt ernstig in de buurt van de daadwerkelijke temperatuur en we hebben daarnaast ook een bewolkte nacht.

Kortom..droog motregen, behoorlijke kans op mist ( met name in het westen en zeker met de vuurwerkdampen erbij) temperaturen ruim boven nul met uitzondering van het noordoosten en weinig wind.

Hieronder de kaarten.. ( bewolking, temperatuur en dewpoint) | Gewijzigd: 29 december 2010, 15:00 uur, door Callie-P
baux
Lid
Woonplaats: amstelveen
Berichten: 124
Lid sinds: 23 dec. 2010
29 december 2010, 14:21 uur | Bericht #200562
WAT GAAT DAT NEERSLAG GEBIED IN WEST FRANKRIJK NAARTOE??
naar nederland? SNEEUW?

http://www.meteox.nl/h.aspx?r=&jaar=-3&soort=exp | Gewijzigd: 29 december 2010, 14:23 uur, door baux
Woonplaats:
Berichten: 0
Lid sinds: 10 jun. 2007
29 december 2010, 14:22 uur | Bericht #200563
Citaat van baux, woensdag 29 december 2010, 14:21 uur WAT GAAT DAT NEERSLAG GEBIED IN WEST FRANKRIJK NAARTOE??
naar nederland? SNEEUW?


Wat zeg je, door het geschreeuw is het niet meer leesbaar
baux
Lid
Woonplaats: amstelveen
Berichten: 124
Lid sinds: 23 dec. 2010
29 december 2010, 14:25 uur | Bericht #200564
Citaat van Verwijderde_gebruiker_01, woensdag 29 december 2010, 14:22 uur Wat zeg je, door het geschreeuw is het niet meer leesbaar

waar gaat dat neerslaggebied ten westen van frankrijk naartoe?
nederland?sneeuw?

zo goed?:)
Shadow112
Lid
Woonplaats: Hasselt (ov)
Berichten: 1660
Lid sinds: 22 nov. 2010
29 december 2010, 14:25 uur | Bericht #200565
Citaat van baux, woensdag 29 december 2010, 14:21 uur WAT GAAT DAT NEERSLAG GEBIED IN WEST FRANKRIJK NAARTOE??
naar nederland? SNEEUW?


*Krabbelt weer op stoel en verbaast rondkijken doet*
Mijn Twitter Ipsa scientia potestas est
Terug naar boven
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.854 topics, welke bij elkaar 448.367 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.581 leden.
Het nieuwste lid is Basic .

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 166 mensen aan het browsen op het forum. 1 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 166, lezen 3 mensen het topic "Algemeen onweerskansentopic 2024".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden