Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Madison, LA; Tensas, LA; Warren, MS.

20 Apr 2024 14:40:14

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Madison, LA.

20 Apr 2024 14:36:17

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Franklin, LA; Madison, LA.

20 Apr 2024 13:58:55

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Collin, TX; Grayson, TX.

20 Apr 2024 13:42:53

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Collin, TX; Cooke, TX; Denton, TX; Grayson, TX.

20 Apr 2024 13:06:39

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Archer, TX; Baylor, TX; Wilbarger, TX.

20 Apr 2024 09:22:03

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Archer, TX; Baylor, TX; Knox, TX; Wilbarger, TX.

20 Apr 2024 08:53:39

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Kern, CA; Tulare, CA.

20 Apr 2024 01:01:19

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Union, SC.

20 Apr 2024 00:04:45

De kaart KNMI klassieke pluim is bijgewerkt.

20 Apr 2024 00:00:06

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Spartanburg, SC; Union, SC.

19 Apr 2024 23:25:56

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Hoke, NC.

19 Apr 2024 20:44:38

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Hoke, NC; Moore, NC; Scotland, NC.

19 Apr 2024 20:31:18

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Hoke, NC; Moore, NC.

19 Apr 2024 20:16:36

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Hoke, NC; Moore, NC; Richmond, NC; Scotland, NC.

19 Apr 2024 19:50:29
Actueel
1 / 4

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
1 2 3
Woonplaats:
Berichten: 0
Lid sinds: 10 jun. 2007
21 januari 2011, 21:39 uur | Bericht #207598
Activiteit bij supervulkaan op Yellowstone

De supervulkaan op Yellowstone heeft een grote hap lucht genomen, als gevolg van deze hap lucht is in de omtrek van de vulkaan de grond enkele centimeters gestegen. De pruttelende vulkaan, zoals die bekend staat kan een uitbarsting hebben die duizend keer krachtiger is dan Mount St. Helens's uitbarsting in 1980. De laatste grote uitbarsting dateert meer dan 640.000 jaar geleden. De Caldera die toen ontstond overlapt gedeeltelijk met twee oudere Caldera's wat verder naar het zuidwesten. Verder in die richting is het spoor van nog eerdere uitbarstingen tot in Nevada terug te vinden; een circa 800 kilometer lang en 70 kilometer brede vallei dwars door de Rocky Mountains laat zien hoe Noord-Amerika ten opzichte van de hotspot naar het zuidwesten bewogen is.



Sinds de laatste uitbarsting 640.000 jaar geleden heeft de vulkaan ongeveer 30 kleinere uitbarstingen gehad, de recente was 70.000 jaar geleden. In het begin van 2004 zagen wetenschappers dat de grond boven de Caldera met ongeveer 7 centimeter per jaar stijgt. Tussen 2007 en 2010 leek de vulkaan tot stilstand gekomen te zijn, maar sinds de vulkaan een hap lucht heeft genomen, is de grond rondom de vulkaan met ongeveer 25 centimeter gestegen. "Het is een buitengewone waarneming, temeer omdat het ook over een groot gebied gaat", aldus Bob Smith die een expert is in vulkanisme op Yellowstone.

Wetenschappers denken dat de zwelling van het magmareservoir zeven tot tien kilometer onder het oppervlak ligt. "Voorlopig is er nog geen paniek en een dreigende catastrofe is uitgesloten. In het begin waren we wel ongerust en dachten we dat de supervulkaan bezig was om uit te barsten, maar zodra we zagen dat de magma op een diepte van tien kilometer lag, was er toch enigszins opluchting. Dit was heel anders geweest al zou de magma op zo'n 2 a 3 kilometer onder het aardoppervlakte had gelegen", zei Bob Smith.

Bob Smith voegde eraan toe dat deze studies waardevolle aanwijzingen kunnen zijn over wat er gaande is in de ondergrondse leidingen van de vulkaan, die uiteindelijk kan helpen tot het voorspellen wanneer de volgende vulkanische Yellowstone uitbarsting kan zijn.

©onweer-online
Henri_1
Lid
Woonplaats: Gent
Berichten: 1089
Lid sinds: 24 nov. 2010
21 januari 2011, 22:15 uur | Bericht #207614
Hmm zulke berichten lees je liever niet want betekend toch dat het daar lekker rommelt :s

Ik hoop dat ik een uitbarsting van de monster niet hoef mee te maken!
Waarom deze advertentie?
Mr C
Lid
Woonplaats:
Berichten: 98
Lid sinds: 22 jul. 2009
21 januari 2011, 23:52 uur | Bericht #207652
Activiteit is er altijd bij Yellowstone Ik vind dat het National Geographic artikel een pakkende titel heeft maar als je even goed door leest is er niet zoveel aan de hand.

QUOTE
Based on geologic evidence, Yellowstone has probably seen a continuous cycle of inflation and deflation over the past 15,000 years, and the cycle will likely continue, Smith said.


Zeker als je er wat data bij gaat halen wordt e.e.a. duidelijk;

;)

RayZor
Lid
Woonplaats: Eext
Berichten: 1135
Lid sinds: 19 jun. 2007
22 januari 2011, 00:32 uur | Bericht #207658
water ziet er wel lekker helder uit, dat zie je bijna nergens meer, hoe warm is het water daar ?
Woonplaats: Spijkenisse
Berichten: 852
Lid sinds: 1 okt. 2006
22 januari 2011, 01:03 uur | Bericht #207661
Heb er niet zoveel verstand van Maar vind 25cm best veel En vooral voor een vulkaan die al 640.000jaar niet uitgebarsten is. En lees al op sites dat het weer kan gaan gebeuren. Omdat hij elke 640.000jaar uitbarst en die nu al een tijdje voorbij zijn

Laten we maar hopen dat het niet gebeurt Want denk dat die kleine jongens die in indonesie uitgebarsten zijn er helemaal niks bij zijn.
Voor degene die geintresseerd zijn in yellowstone kijk de film Supervolcano. Dan laten ze zien hoe hij uitbarst. Is toen vertoont op bbc en er is inmiddels ook een 2dvd versie van

luckyb1rd
Lid
Woonplaats:
Berichten: 64
Lid sinds: 28 dec. 2009
22 januari 2011, 07:57 uur | Bericht #207668
Voor dat columbus de VS had "ontdekt" was het enorme vruchtbare land relatief zeer weinig bevolkt. Hier en daar wat indianenstammen. Ik denk dat lage bevolking in het oude Amerika ook een reden heeft gehad..
Woonplaats:
Berichten: 0
Lid sinds: 10 jun. 2007
22 januari 2011, 08:55 uur | Bericht #207675
Citaat van Mr C, vrijdag 21 januari 2011, 23:52 uur Activiteit is er altijd bij Yellowstone Ik vind dat het een pakkende titel heeft maar als je even goed door leest is er niet zoveel aan de hand.

Even het artikel goed lezen...

"Voorlopig is er nog geen paniek en een dreigende catastrofe is uitgesloten. In het begin waren we wel ongerust en dachten we dat de supervulkaan bezig was om uit te barsten, maar zodra we zagen dat de magma op een diepte van tien kilometer lag, was er toch enigszins opluchting. Dit was heel anders geweest al zou de magma op zo'n 2 a 3 kilometer onder het aardoppervlakte had gelegen", zei Bob Smith.
Mr C
Lid
Woonplaats:
Berichten: 98
Lid sinds: 22 jul. 2009
22 januari 2011, 10:02 uur | Bericht #207681
@ Jan

Kijk Smid staat op de frontline en geeft de interpertatie van zijn onderzoek weer; afwijking op "normale" data stroom - ongerustheid - onderzoek data - conclusie.

Je weet zelf ook wat er gebeurd als er hier door jou of Johan(n?) wordt gemeld dat er misschien over twee weken sneeuw gaat vallen, je hebt een groep die meteen begint te stuiteren en, naast meer mogelijkheden, een groep die de kaarten en prognose er bij haalt (Data) om eigen conclusies weer te geven. Tussenconclusies en ongerustheden zonderonderzoek veroorzaken verwarring bij degene die het door een ander laat onderzoeken

Het lastige van Yellowstone is dat er pas vanaf de jaren 70 een continue monitoring plaatsvind, wat natuurlijk niks is bij een vulkaan met een cyclus van 640.000 jaar. Ik neem aan dat jouw stukje gebaseerd is op het artikel van National Geograpic en daarin geeft smith ook aan dat tussen '76 en 84 deze 18cm 'steeg' om daarna weer 14 cm te zakken. Oftewel, sinds de continue monitoring hebben 2 a 3 x de tussen cycly van druk opbouwen en verspreiden gehad. Ieder jaar hebben we aardbevingzwermen in het gebied, veel mensen maken zich, al dan niet deskundige, zorgen. Als je dan een artikel leest: activiteit bij Yellowstone of "Yellowstone Has Bulged as Magma Pocket Swells, Some places saw the ground rise by ten inches, experts report." dan denk je we moeten de seismogrammen in RL weer even op de desktop zetten. Als je het artikel dan leest leer je dat het over de periode van de afgelopen jaren gaat en het niet zo is dat de aarde nu ineens 10 inch gegroeid is.

QUOTE
When the amount of magma flowing into the chamber increases, the reservoir swells like a lung and the surface above expands upward. Models suggest that during the recent uplift, the reservoir was filling with 0.02 cubic miles (0.1 cubic kilometer) of magma a year. bron National Geographic


Vergis je niet ik zie yellowstone, als er iets gebeurd, en die kans is aanwezig, als dreiging voor de huidige maatschappij. Maar op het moment hoeven we er nog niet bovenop te gaan zitten, het kon gisteren gebeuren, maar het kan ook zo maar zijn dat mijn achterachterkleinkinderen het nog niet meegemaakt hebben. Ik probeer ook geen artikelen te ontkrachten, maar als er hier artikelen geplaats worden waar ik zelf ook e.e.a. van onderzocht heb of geinspireerd ben om zelf te gaan onderzoeken, lijkt het mij handig om de eventuele bevindingen en vooral de bronnen naar de info weer te geven. Zodat mensen die zelf ook e.e.a. wil onderzoeken in de juiste diepte gegooid worden. Op deze manier komen we allemaal wat verder he?

(PS ik had in mijn eerste post even moeten zeggen als je het artikel van National Geographic goed doorleest, ik neem aan dat je je topic hier op had gebaseerd.)
Woonplaats:
Berichten: 0
Lid sinds: 10 jun. 2007
22 januari 2011, 10:42 uur | Bericht #207686
Het enigste wat daar vandaan komt is het onderste stukje (5 regels), voor de rest komt daar niets vandaan want het gehele stuk vertalen had ik geen zin in, dat was mij te lang. Maar goed, dit neemt niet weg dat het juist goed is voor naderende onderzoeken wanneer de vulkaan mogelijk kan gaan uitbarsten
Woonplaats: Middelburg
Berichten: 832
Lid sinds: 18 dec. 2009
22 januari 2011, 11:30 uur | Bericht #207700
Citaat van Mr C, zaterdag 22 januari 2011, 10:02 uur Vergis je niet ik zie yellowstone, als er iets gebeurd, en die kans is aanwezig, als dreiging voor de huidige maatschappij. Maar op het moment hoeven we er nog niet bovenop te gaan zitten


[flauwe modus]


En als ie uitbarst ?? moeten we er dan wel boven op gaan zitten ??

[/flauwe modus]
Tyshane
Lid
Woonplaats: Noordoost veluwe
Berichten: 8824
Lid sinds: 25 mei. 2009
22 januari 2011, 11:40 uur | Bericht #207704
Citaat van Jeffrey83, zaterdag 22 januari 2011, 11:30 uur [flauwe modus]
En als ie uitbarst ?? moeten we er dan wel boven op gaan zitten ??
[/flauwe modus]

Haha, lol!
Murphy
Lid
Woonplaats: Heerenveen
Berichten: 561
Lid sinds: 25 mei. 2009
22 januari 2011, 12:52 uur | Bericht #207721
Citaat van Jeffrey83, zaterdag 22 januari 2011, 11:30 uur [flauwe modus]


En als ie uitbarst ?? moeten we er dan wel boven op gaan zitten ??

[/flauwe modus]


Lijkt me de beste optie, dan is het snel en pijnloos
henk55
Lid
Woonplaats: zwolle
Berichten: 2045
Lid sinds: 23 okt. 2009
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
22 januari 2011, 13:07 uur | Bericht #207723
Ik lees net op een site dat de caldera (krater) in 24 uur tijd enkele cm omhoog is gekomen.

Of die knakker kent geen Engels, of hij zoekt aandacht voor z'n website of kikt op sensatie.
Maar zo komen wel de foute geruchten in de wereld, die klakkeloos door drommen mensen voor waar word aangenomen!
Woonplaats: Alkmaar
Berichten: 747
Lid sinds: 7 aug. 2006
22 januari 2011, 13:11 uur | Bericht #207726
Citaat van henk55, zaterdag 22 januari 2011, 13:07 uur Ik lees net op een site dat de caldera (krater) in 24 uur tijd enkele cm omhoog is gekomen.

Of die knakker kent geen Engels, of hij zoekt aandacht voor z'n website of kikt op sensatie.
Maar zo komen wel de foute geruchten in de wereld, die klakkeloos door drommen mensen voor waar word aangenomen!


welke website?
Firstwing
henk55
Lid
Woonplaats: zwolle
Berichten: 2045
Lid sinds: 23 okt. 2009
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
22 januari 2011, 13:23 uur | Bericht #207731
Citaat van FirstwingBreda, zaterdag 22 januari 2011, 13:11 uur welke website?
Kijk maar op; nujij .nl.
Staat wel een linkje.
Woonplaats:
Berichten: 0
Lid sinds: 10 jun. 2007
22 januari 2011, 13:37 uur | Bericht #207734
Citaat van henk55, zaterdag 22 januari 2011, 13:07 uur Ik lees net op een site dat de caldera (krater) in 24 uur tijd enkele cm omhoog is gekomen.

Of die knakker kent geen Engels, of hij zoekt aandacht voor z'n website of kikt op sensatie.
Maar zo komen wel de foute geruchten in de wereld, die klakkeloos door drommen mensen voor waar word aangenomen!


Ik volg je even helemaal niet meer, en vooral niet wie jij bedoeld met die knakker
Mr C
Lid
Woonplaats:
Berichten: 98
Lid sinds: 22 jul. 2009
22 januari 2011, 19:13 uur | Bericht #207801
Citaat van Jeffrey83, zaterdag 22 januari 2011, 11:30 uur [flauwe modus]


En als ie uitbarst ?? moeten we er dan wel boven op gaan zitten ??

[/flauwe modus]


Hier een potje met zout, voordat het op is.

Als je als nederlander bewust bent dat we achter dijken wonen, weet je dat je altijd met 1 oog ze in de gaten houdt., Met een stormvloed gaan we er boven op zitten, ( ok tegenwoordig weten we dat dijken in dezelfde fabriek worden gemaakt als de melk en de karbonades en dus altijd veilig zijn. )

Ach vulkaan alarmpjes zijn het zelfde als weer alarmpjes, geef je ze te vaak, of dus bij vulkanen te vroeg denken mensen het zal wel, geef je ze niet gaan ze zeuren ja toch?

Ik ben vooral geinteresserd in een mogelijke samenwwerking/aansporing/reactie tussen Yellowstone en de New Madrid Fault, maar heb er helaas voor de theorie, maar gelukkig voor de praktijk niks van gevonden.
Woonplaats:
Berichten: 0
Lid sinds: 10 jun. 2007
25 januari 2011, 07:52 uur | Bericht #208339
Supervulkaan dreigt twee derde van VS weg te maaien

De supervulkaan die onder Yellowstone National Park in Wyoming sluimert, zorgt opnieuw voor onrust nu blijkt dat hij aan een recordtempo stijgt nadat de vulkaan een grote hap lucht heeft genomen. In het ergste scenario, zoals beschreven in de Britse 'Daily Mail', zou de lava zo ver in de lucht spuwen dat er zich een giftige wolk zou ontstaan die duizenden kilometers ver zou drijven en maar liefst twee derde van de Verenigde Staten onbewoonbaar zou maken. Een uitbarsting zou voor een knal zorgen duizenden keer zo zwaar als die van de Mount St. Helens in 1980. De gevolgen nadat IJslands Eyjafjallajökull uitbarstte in april van vorig jaar, zijn er niets tegen. De laatste grote uitbarsting van de supervulkaan onder het schijnbaar kalme park met zijn fotogenieke geisers, dateert meer dan 640.000 jaar geleden. De caldera (wat kookpot of ketel betekent) die toen ontstond, overlapt gedeeltelijk met twee oudere caldera's wat verder naar het zuidwesten. Verder in die richting is het spoor van nog eerdere uitbarstingen tot in Nevada terug te vinden. Een ongeveer 800 kilometer lange en 70 kilometer brede vallei dwars door de Rocky Mountains laat zien hoe Noord-Amerika ten opzichte van de hotspot naar het zuidwesten bewogen is.



25 centimeter gestegen
Sinds die laatste uitbarsting heeft de vulkaan ongeveer 30 kleinere uitbarstingen gehad. De recentste was 70.000 jaar geleden. In het begin van 2004 zagen wetenschappers dat de grond boven de Caldera met ongeveer 7 centimeter per jaar stijgt. Tussen 2007 en 2010 leek de vulkaan tot stilstand gekomen te zijn, maar sinds de vulkaan een hap lucht heeft genomen, is de grond rondom de vulkaan met ongeveer 25 centimeter gestegen. "Het is een buitengewone waarneming, vooral omdat het over zo'n groot gebied gaat", aldus Bob Smith, professor in de geologie aan de universiteit van Utah.

Enigszins opluchting
Wetenschappers denken dat de zwelling van het magmareservoir zeven tot tien kilometer onder het oppervlak ligt. "Voorlopig is er nog geen paniek en een dreigende catastrofe is uitgesloten. In het begin waren we wel ongerust en dachten we dat de supervulkaan bezig was om uit te barsten, maar zodra we zagen dat de magma op een diepte van tien kilometer lag, was er toch enigszins opluchting. Dit was heel anders geweest als de magma op zo'n 2 a 3 kilometer onder het aardoppervlakte had gelegen", aldus Bob Smith, die recent een studie leidde naar de supervulkaan. "Daarin vonden we waardevolle aanwijzingen over wat er gaande is in de ondergrondse leidingen van de vulkaan. Die kunnen helpen met het voorspellen wanneer de volgende vulkanische Yellowstone uitbarsting kan plaatsvinden.

Film
In 2007 toonde Discovery Channel in de tv-premiere van ''Supervolcano: Real Time Apocalypse' wat de desastreuze gevolgen voor heel de wereld van een uitbarsting kunnen zijn. Miljoenen mensen raken dakloos, gewassen worden beschadigd en watervoorraden komen in gevaar. In de twee uur durende film deden Michael Riley en Gary Lewis verslag van een fictieve, enorme vulkanische eruptie. Ze baseerden zich op ''wetenschappelijk bewijs, geloofwaardige voorspellingen en diepgaand onderzoek van vooraanstaande geologen''.

Bron Hln
Woonplaats:
Berichten: 0
Lid sinds: 10 jun. 2007
25 januari 2011, 07:56 uur | Bericht #208340
Citaat van Verwijderde_gebruiker_01, dinsdag 25 januari 2011, 7:52 uur Bron Hln

Waarom komt mij dit artikel van Hln zo bekend voor......
RayZor
Lid
Woonplaats: Eext
Berichten: 1135
Lid sinds: 19 jun. 2007
25 januari 2011, 08:10 uur | Bericht #208341
Citaat van Verwijderde_gebruiker_01, dinsdag 25 januari 2011, 7:56 uur Waarom komt mij dit artikel van Hln zo bekend voor......

Ik heb geen idee Jan
Terug naar boven
1 2 3
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.850 topics, welke bij elkaar 448.360 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.578 leden.
Het nieuwste lid is NightFoxy.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 182 mensen aan het browsen op het forum. 2 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 182, lezen 2 mensen het topic "Atlantisch Orkaanseizoen 2022".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden