Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor San Diego, CA.

18 Mar 2024 22:10:29

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor San Diego, CA.

18 Mar 2024 21:02:48

De kaart KNMI klassieke pluim is bijgewerkt.

18 Mar 2024 10:59:58

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Victoria, TX.

17 Mar 2024 22:05:02

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Jefferson, LA; Plaquemines, LA.

17 Mar 2024 21:05:02

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Iberia, LA; St. Martin, LA; St. Mary, LA.

17 Mar 2024 21:05:01

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Live Oak, TX; McMullen, TX.

17 Mar 2024 15:58:04

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Plaquemines, LA; St. Bernard, LA.

17 Mar 2024 15:58:04

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Plaquemines, LA.

17 Mar 2024 15:40:53

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Jefferson, LA; Plaquemines, LA.

17 Mar 2024 15:09:13

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Iberia, LA; St. Martin, LA; St. Mary, LA.

17 Mar 2024 15:09:12

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Vermilion, LA.

17 Mar 2024 14:36:27

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Cameron, LA; Jefferson Davis, LA.

17 Mar 2024 13:56:09

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor St. Martin, LA; St. Mary, LA.

17 Mar 2024 12:39:15

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Chambers, TX; Galveston, TX.

17 Mar 2024 10:41:55
Actueel
1 / 4

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
Callie-P
Moderator
Woonplaats: Den Haag
Berichten: 2152
Lid sinds: 16 jan. 2010
4 februari 2011, 23:54 uur | Bericht #211275
Citaat van Love Snow, vrijdag 4 februari 2011, 23:47 uur Nieuwe GFS iets beter maar ook niet meer dan dat niemands land hoogje ten noorden maar het heeft te weinig invloed op ons maar ja 12U run was slechter dus misschien een verbetering EC blijft de scandi hoogjes maar opstapelen als ze de mist in gaan is het toch wel een zeer grote FAIL geweest van EC deze winter!

hmm dat ik ook voor mij de reden om EC bijna links te laten liggen.. afgelopen december zat ec er ook zo enorm naast.
Ik noem EC zeg maar de krant "de telegraaf" en GFS meer de krant "trouw"of zo..

p.s. overigens vind ik de 18:00 run in geen geval beter..maar heb jij iets gezien ? ik kan het natuurlijk over het hoofd gezien hebben | Gewijzigd: 4 februari 2011, 23:55 uur, door Callie-P
Henri_1
Lid
Woonplaats: Gent
Berichten: 1089
Lid sinds: 24 nov. 2010
5 februari 2011, 00:00 uur | Bericht #211278
Citaat van Calliep, vrijdag 4 februari 2011, 23:54 uur hmm dat ik ook voor mij de reden om EC bijna links te laten liggen.. afgelopen december zat ec er ook zo enorm naast.
Ik noem EC zeg maar de krant "de telegraaf" en GFS meer de krant "trouw"of zo..

p.s. overigens vind ik de 18:00 run in geen geval beter..maar heb jij iets gezien ? ik kan het natuurlijk over het hoofd gezien hebben


Ik zie op 18u run een blokkade die tenminste wat kracht heeft boven Scandi, op de 12u run was daar amper sprake van. GFS heeft ons ook wel eens een week aan het lijntje gehouden eind december en EC zat toen wel goed daarbij is GFS deze periode duidelijk de zwabberdweil (misschien omdat die de juiste optie ziet) ....

EC kwam met een scandi hoog dagje later kwam GFS er ook mee, EC heeft de laatste dagen slechts 1of2runs gehad zonder scandi hoog! Of het er wel degelijk komt is een andere vraag maar de tijd brengt raad
Waarom deze advertentie?
Alpenweerman
AWM Moderator
Woonplaats: Termen (Wallis, CH)
Berichten: 1295
Lid sinds: 11 okt. 2010
5 februari 2011, 00:12 uur | Bericht #211285
Citaat van Calliep, vrijdag 4 februari 2011, 23:54 uur hmm dat ik ook voor mij de reden om EC bijna links te laten liggen.. afgelopen december zat ec er ook zo enorm naast.
Ik noem EC zeg maar de krant "de telegraaf" en GFS meer de krant "trouw"of zo..
p.s. overigens vind ik de 18:00 run in geen geval beter..maar heb jij iets gezien ? ik kan het natuurlijk over het hoofd gezien hebben


Deze stelling kan ik niet delen en al helemaal niet het onzinnige vergelijk met bv. "de Telegraaf" en -of "Trouw".
Waarop is dit gebaseerd (verificaties) ?

Over de gehele linie scoort ECMWF (licht) beter dan de andere modellen. Dat geldt ook voor de afgelopen wintermaanden.
Daarbij dient wel te worden opgemerkt dat er zich ook situaties hebben voor gedaan waarbij GFS en ook GEM de neus voor hadden.

Ciao Johann
Phantasie ist wichtiger als Wissen, denn Wissen ist begrenzt. (Albert Einstein)
Tyshane
Lid
Woonplaats: Noordoost veluwe
Berichten: 8824
Lid sinds: 25 mei. 2009
5 februari 2011, 00:20 uur | Bericht #211290
Citaat van Calliep, vrijdag 4 februari 2011, 23:54 uur hmm dat ik ook voor mij de reden om EC bijna links te laten liggen.. afgelopen december zat ec er ook zo enorm naast.
Ik noem EC zeg maar de krant "de telegraaf" en GFS meer de krant "trouw"of zo.. p.s. overigens vind ik de 18:00 run in geen geval beter..maar heb jij iets gezien ? ik kan het natuurlijk over het hoofd gezien hebben

Grappig want hier maken we vaak ook de vergelijking met kranten, haha. Alleen, en dan voornamelijk vanwege vorig jaar, vond ik juist de gfs-kaarten 'de telegraaf onder de weerkaarten'. Juist vanwege de soms iets te 'overdreven' scenario's!
zwoof
Lid
Woonplaats: Rijssen (Twente)
Berichten: 2015
Lid sinds: 8 jan. 2010
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
5 februari 2011, 01:06 uur | Bericht #211305
Citaat van Tyshane, zaterdag 5 februari 2011, 0:20 uur Grappig want hier maken we vaak ook de vergelijking met kranten, haha. Alleen, en dan voornamelijk vanwege vorig jaar, vond ik juist de gfs-kaarten 'de telegraaf onder de weerkaarten'. Juist vanwege de soms iets te 'overdreven' scenario's!
Ik vind het wel een mooi bedacht vergelijk met die kranten. Maar of je het zo kan vergelijken? De modellen zitten er zo vaak naast op de LT. Ze zijn suggestiever dan menig nieuwsblad. Dan is de fabeltjeskrant zeker voor "hij die niet genoemd mag worden". Die voorziet zelfs een Elfstedentocht op 26 februari a.s.
https://zwoof.nl/Winterstatistieken en https://zwoof.nl/Zomerstatistieken
Romani
Lid
Woonplaats: Den Haag (Wateringseveld)
Berichten: 1328
Lid sinds: 26 mei. 2009
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
5 februari 2011, 01:11 uur | Bericht #211306
Citaat van zwoof, zaterdag 5 februari 2011, 1:06 uur Dan is de fabeltjeskrant zeker voor "hij die niet genoemd mag worden". Die voorziet zelfs een Elfstedentocht op 26 februari a.s.

Nee....Sterker nog...!!!! Erger dan de Fabeltjeskrant

http://www.niburu.nl/ ,en dan halverwege links in de kantlijn! | Gewijzigd: 5 februari 2011, 01:14 uur, door Romani
Like a drifter twister i was born to walk alone2e plaats fotowedstrijd week 31
zwoof
Lid
Woonplaats: Rijssen (Twente)
Berichten: 2015
Lid sinds: 8 jan. 2010
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
5 februari 2011, 01:19 uur | Bericht #211307
Citaat van Romani, zaterdag 5 februari 2011, 1:11 uur Nee....Sterker nog...!!!! Erger dan de Fabeltjeskrant

http://www.niburu.nl/ ,en dan halverwege links in de kantlijn!


Hehe! Hij staat idd aan de zijlijn.
https://zwoof.nl/Winterstatistieken en https://zwoof.nl/Zomerstatistieken
Tyshane
Lid
Woonplaats: Noordoost veluwe
Berichten: 8824
Lid sinds: 25 mei. 2009
5 februari 2011, 01:23 uur | Bericht #211308
Citaat van zwoof, zaterdag 5 februari 2011, 1:06 uur Ik vind het wel een mooi bedacht vergelijk met die kranten. Maar of je het zo kan vergelijken? De modellen zitten er zo vaak naast op de LT. Ze zijn suggestiever dan menig nieuwsblad. Dan is de fabeltjeskrant zeker voor "hij die niet genoemd mag worden". Die voorziet zelfs een Elfstedentocht op 26 februari a.s.
Haha, goeie! Nee maar zo'n vergelijking moet je niet te serieus nemen, is meer 'a figure of speech', voor in de wandelgangen. Niet een serieuze poging om significant wetenschappelijke data uit te leggen.
Rutte31
Lid
Woonplaats: Gouda
Berichten: 2421
Lid sinds: 26 jul. 2008
5 februari 2011, 03:05 uur | Bericht #211310
Citaat van Calliep, vrijdag 4 februari 2011, 23:32 uur klopt het oosten wel maar ja de meeste mensen wonen niet in het oosten...

En nog een hoop tekst...

Misschien kun je je nog herinneren dat er zo ergens in de eerste week van afgelopen maand in een wintertopic hier een stuk werd geplaatst waarin de Duitsers 4 mogelijke scenario's uiteen gezet hadden, en dat toen één van die scenarios uitkwam. Dat was dus toch wel ff relevant voor ons want het betrof het scenario met het nét wat te oostelijk liggende UK-hoog. De Duitsers hebben sowieso al méér en sneller kans op winterweer, dan wij. Dat die verwachting voor de Duitsers dus uiteindelijk onvervalst winterweer opleverden en voor ons slechts wat gekwak, da's een tweede, maar de algehele situatie werd wel door hun mooi geschetst en getoond.
Zo zal het nu niet anders zijn. Er worden realistische scenario's neergezet, of die voor ons nu goed of minder goed uitpakken, dat valt te bezien, maar we hebben er wel wat aan! En hiermee wil ik dus zeggen dat de Duitse verwachtingen echt geen "ver van mijn bed show" zijn...
Maar goed...er komt wat leven in de brouwerij ( weerkaarten ) en dat komt het topic alleen maar ten goede: Er valt weer eens iets te bespreken, en dat maakt het voor de weerliefhebbers onder ons juist weer leuk en interessant en ik hoop ook dat we er nog nog lang en vaak over mogen discussiëren...;)
En nu duik ik m'n bed in. | Gewijzigd: 5 februari 2011, 03:38 uur, door Rutte31
smarkie
Lid
Woonplaats: Haarlem
Berichten: 1284
Lid sinds: 7 jan. 2010
5 februari 2011, 08:03 uur | Bericht #211315
Dit zijn toch geen temperaturen voor 5 februari om 07:50

GMT_TTTT_latest.png

Sneeuwdagen winter 2011/2012: 2Begint de winter laat, zet dan de strooiwagens maar paraat.Is het te warm in November, dan krijgen we een weeralarm in December
Tehawe
Lid
Woonplaats:
Berichten: 50
Lid sinds: 9 feb. 2009
5 februari 2011, 08:03 uur | Bericht #211316
Gfs runs worden minder en minder. Kijken of EC standvastig blijft. | Gewijzigd: 5 februari 2011, 08:05 uur, door Tehawe
smarkie
Lid
Woonplaats: Haarlem
Berichten: 1284
Lid sinds: 7 jan. 2010
5 februari 2011, 08:13 uur | Bericht #211317
De wind blijft maar doorgaan!

wind_9.png
Sneeuwdagen winter 2011/2012: 2Begint de winter laat, zet dan de strooiwagens maar paraat.Is het te warm in November, dan krijgen we een weeralarm in December
Woonplaats:
Berichten: 4905
Lid sinds: 16 jun. 2007
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
5 februari 2011, 08:27 uur | Bericht #211319
EC Run (5 febr 0 uur)

Woonplaats:
Berichten: 4905
Lid sinds: 16 jun. 2007
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
5 februari 2011, 08:28 uur | Bericht #211321
@JV

In een brede warme sector heeft Nederland een winderige nacht achter de rug. Tot diep in het binnenland was de zuidwester krachtig tot hard, in de kustgebieden en op het IJsselmeer hard tot stormachtig. Zelfs Schiphol meldde om 07:30 uur windkracht 8. De maximale uitschieters reikten tot rond 90 km/uur. Wat verder opviel waren de hoge nachtelijke minima. Op het KNMI in de Bilt werd het niet kouder dan 10,1º.
Tussen hogedruk boven het zuidwesten van Europa en een golvende frontale zone ten noorden van ons land, blijven de luchtdrukverschillen vandaag groot. Dat betekent aanhoudend waaiweer. Langs met name de westkust staat vrijwel continu een harde en aanvankelijk nog stormachtige wind, boven land is de zuidwester (vrij) krachtig. Verder zware windstoten tussen 75 en 90 km/uur. In het Waddengebied neemt de wind op de nadering van het koufront vanmiddag af. Het weerbeeld kenmerkt zich door bewolking. De regenkansen zijn echter klein: alleen in de noordelijke regio’s gaat het regenen. Verder maxima omstreeks 11 graden, op de Waddeneilanden en in het noordwestelijk kustgebied enkele graden lager.

Zondag blijft het bewolkt met in het noorden nu en dan regen. In de nacht koelt het niet verder af dan tot 8 graden, zondagmiddag schommelt het kwik rond 10 graden. De zuidwestenwind is vrij krachtig boven land en hard aan de kust.
Maandag komt de golvende frontale zone nog niet door. Het zachte weer met maxima omstreeks 10 graden duurt dan ook voort. Verder opnieuw een sterke zuidwestenwind maar wel dankzij drogere lucht kans op enige tijd zonneschijn.

Woonplaats:
Berichten: 4905
Lid sinds: 16 jun. 2007
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
5 februari 2011, 08:32 uur | Bericht #211322
Het blijft spannend wat het gaat worden
Woonplaats:
Berichten: 4905
Lid sinds: 16 jun. 2007
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
5 februari 2011, 08:36 uur | Bericht #211324
@KNMI 05 februari 2011

Synoptische ontwikkeling:
Het hoog in de bovenlucht boven het zuidwesten van Europa trekt komende
week langzaam in oostelijke richting en neemt tegelijkertijd in
betekenis af. Hierdoor gaat de strakke zonale stroming steeds meer
meanderen. Een 500 hPa trog passeert dinsdag onze regio waarna we te
maken krijgen met de opbouw van een rug. Donderdag trekt er een volgende
trog over onze regio, maar daarna bouwt er een rug op boven onze
omgeving die hier dan blijft liggen voor de rest van de periode. Aan de
grond zien we het hoog boven het zuiden van Europa zich zuidwaarts
verplaatsen. Dinsdag en donderdag passeren er frontale systemen. Vanaf
volgend weekend zie we opbouw van hoge druk boven Scandinavië die zich
langzaam zuidwaarts verplaatst.

Modelbeoordeling en onzekerheden:
Tot en met dinsdag zijn er weinig verschillen tussen de verschillende
oplossingen hetgeen resulteert in een geringe spreiding in de EPS-pluim.
Daarna komen er verschillen doordat de opbouw van de 500 hPa rug door de
diverse members anders ontwikkelen. Dit is van korte duur, het merendeel
van de members laat hierna een rug opbouwen boven onze omgeving. In zo'n
situatie kunnen kleine locatieverschillen van de rug voor grote
verschillen zorgen. Dit zien we ook terug in de pluim en
staafdiagrammen: grote spreiding, maar wel met een redelijke dagelijkse
gang.

Sanwa
Lid
Woonplaats: winkel
Berichten: 5550
Lid sinds: 3 jul. 2009
5 februari 2011, 08:41 uur | Bericht #211325
ik begin nu toch wel erg de vorst kriebels te krijgen. hoop dat het kouder word. met een beetje sneeuw erbij. lekker hoor
Bekijk het van de zonnige kant, de meeste regen valt naast je.
SniperEye
Lid
Woonplaats: NL Midden Limburg
Berichten: 1292
Lid sinds: 25 mei. 2009
5 februari 2011, 08:42 uur | Bericht #211327
Gisteren maakte de control nog een forse snoekduik, nu veert ie weer op. Als ik zo een grove inschatting maak, lijkt het 50/50 te gaan of het nu koud of warm wordt.
Woonplaats:
Berichten: 4905
Lid sinds: 16 jun. 2007
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
5 februari 2011, 08:54 uur | Bericht #211330
Wel de koude bron zal goed aanwezig zijn : Moskou krijgt vanaf 11 febr Hi-temps van -20 en Low-temps van -30 | Gewijzigd: 5 februari 2011, 08:56 uur, door Verwijderde_gebruiker_04
zwoof
Lid
Woonplaats: Rijssen (Twente)
Berichten: 2015
Lid sinds: 8 jan. 2010
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
5 februari 2011, 09:58 uur | Bericht #211337
Citaat van dfromdwgn, zaterdag 5 februari 2011, 8:54 uur Wel de koude bron zal goed aanwezig zijn : Moskou krijgt vanaf 11 febr Hi-temps van -20 en Low-temps van -30

Ook enig idee of dit voor langere tijd is? Ik bedoel, stel dat de puzzel past en een eventuele blokkade zich rond de 15e vormt, maar de koude uit het oosten is al weer grotendeels weg is.

Het valt me trouwens wel op dat de modellen die voor kouder gaan, overwegend voor lichte tot matige vorst kiezen. Strenge vorst zit er niet echt bij. Ik maak hier op uit dat die leden niet voor een echte blokkade gaan. Maar zoals Johann zei een geblokkeerd stromingspatroon (meridionaal).

Edit: Pluim regio midden za 5 feb. 10:00 uur
pluim.jpg

Het begint achteruit te hobbelen, veel leden krabbelen terug | Gewijzigd: 5 februari 2011, 10:34 uur, door zwoof
https://zwoof.nl/Winterstatistieken en https://zwoof.nl/Zomerstatistieken
Terug naar boven
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.840 topics, welke bij elkaar 448.316 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.573 leden.
Het nieuwste lid is paterbon.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 111 mensen aan het browsen op het forum. 0 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 111, lezen 9 mensen het topic "Berichtgeving aardbevingen Noord Nederland ".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden