Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

De kaart KNMI klassieke pluim is bijgewerkt.

28 Mar 2024 16:59:57

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Beaufort, NC; Craven, NC; Jones, NC; Pamlico, NC.

28 Mar 2024 10:03:12

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Screven, GA.

28 Mar 2024 03:29:38

De kaart KNMI klassieke pluim is bijgewerkt.

27 Mar 2024 15:59:58

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gadsden, FL; Leon, FL; Liberty, FL; Wakulla, FL.

27 Mar 2024 14:15:23

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Alachua, FL; Columbia, FL; Gilchrist, FL.

27 Mar 2024 13:40:38

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dixie, FL.

27 Mar 2024 13:33:57

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Levy, FL.

27 Mar 2024 13:25:44

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dixie, FL; Taylor, FL.

27 Mar 2024 13:13:44

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gadsden, FL; Leon, FL; Decatur, GA; Grady, GA.

27 Mar 2024 13:08:44

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gadsden, FL; Leon, FL; Liberty, FL.

27 Mar 2024 13:03:11

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gadsden, FL; Leon, FL; Liberty, FL; Wakulla, FL.

27 Mar 2024 12:26:19

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Franklin, FL; Liberty, FL.

27 Mar 2024 12:16:03

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Franklin, FL; Gulf, FL; Liberty, FL.

27 Mar 2024 12:03:34

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Franklin, FL; Gulf, FL.

27 Mar 2024 11:36:51
Actueel
1 / 4

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
1 2 3
joris put
Lid
Woonplaats: haaksbergen (weatherfreak)
Berichten: 268
Lid sinds: 1 dec. 2010
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
15 februari 2011, 01:09 uur | Bericht #213850
Er zijn een aantal voetbal ploegen die moeten voetballen tijdens -35 of meer.. Kan dat of is het gevaarlijk ??. Twente moet naar Moskou en daar is het het ongeveer - 35 als ze moeten voetballen.. Is het wel verantwoord om topprestaties te leveren tijdens zulke temperaturen..
Romani
Lid
Woonplaats: Den Haag (Wateringseveld)
Berichten: 1328
Lid sinds: 26 mei. 2009
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
15 februari 2011, 01:55 uur | Bericht #213851
De wedstrijd is met 2 uur vervroegd van 19:00 uur naar 17:00 uur, maar of dat het veel minder koud maakt...Ik vraag het me af...
Like a drifter twister i was born to walk alone2e plaats fotowedstrijd week 31
Waarom deze advertentie?
Woonplaats:
Berichten: 0
Lid sinds: 10 jun. 2007
15 februari 2011, 08:27 uur | Bericht #213867
Ze worden goed betaald dus een keertje in de kou voetballen kan geen kwaad, moeten ze maar harder lopen krijgen ze het warmer
Woonplaats: Homoet (Overbetuwe)
Berichten: 1134
Lid sinds: 9 jun. 2010
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
15 februari 2011, 08:31 uur | Bericht #213869
Ja de spelers in het veld kunnen zich goed warm houden, maar de wisselspelers vriezen vast aan de bank
zwoof
Lid
Woonplaats: Rijssen (Twente)
Berichten: 2015
Lid sinds: 8 jan. 2010
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
15 februari 2011, 09:15 uur | Bericht #213878
En wat denk je van de keepers.... en de waterzak
https://zwoof.nl/Winterstatistieken en https://zwoof.nl/Zomerstatistieken
mochino
Lid
Woonplaats: zwolle
Berichten: 270
Lid sinds: 13 mrt. 2010
15 februari 2011, 09:31 uur | Bericht #213881
Die spelers moeten niet zeuren . Ze krijgen allemaal tussen +- de 3 ton en de miljoen eurootjes per jaar exclu bonussen en sponsorgelden . Dan trekken ze vanavond maar een lange onderbroek aan .

Ik vind het wel een vorm van competitie vervalsing ik denk dat rubin karzan dik in het voordeel is met die temps
zwoof
Lid
Woonplaats: Rijssen (Twente)
Berichten: 2015
Lid sinds: 8 jan. 2010
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
15 februari 2011, 09:42 uur | Bericht #213884
Bij Rubin voetballen niet alleen Russen. Voorts komen ze net van een trainingskamp in Malaga.

Hier de temps volgens de Noren:
https://zwoof.nl/Winterstatistieken en https://zwoof.nl/Zomerstatistieken
zwoof
Lid
Woonplaats: Rijssen (Twente)
Berichten: 2015
Lid sinds: 8 jan. 2010
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
15 februari 2011, 10:37 uur | Bericht #213901
Gezondheid spelers Twente loopt echt gevaar

ENSCHEDE - FC Twente wacht een op voorhand historische expeditie naar Moskou. De landskampioen speelt donderdag bij een bizarre temperatuur van bijna dertig graden onder nul tegen de Russische topclub Rubin Kazan. ,,De gezondheid van de spelers loopt echt gevaar," zegt Gekie Meins, clubarts van FC Twente vandaag in het AD.

Bizarre omstandigheden
Een officiële ranglijst met de koudste wedstrijden aller tijden is in de annalen niet terug te vinden. Maar dat het Europa League-duel Rubin Kazan - FC Twente onder haast onmenselijke omstandigheden afgewerkt zal worden - met een verwachte temperatuur van bijna dertig graden onder nul - is al bij voorbaat rijp voor kwalificaties als 'bizar', 'krankzinnig' en 'historisch'.

De clubarts van FC Twente is druk doende met de voorbereidingen van het op voorhand bizarre duel. Onderdeel daarvan: het raadplegen van de literatuur. ,,Omdat we in Nederland zelf geen ervaringen met extreme kou hebben, ook niet in het dagelijks leven, ben ik in de boeken gedoken om de effecten bij mensen te registreren. Gezond is het allerminst; voor de zekerheid hebben we de stukken naar de UEFA gestuurd.''

Over een mogelijke afgelasting, wegens het dreigende gevaar voor de gezondheid, maakt FC Twente zich voorlopig niet druk. Zolang de wedstrijd 'gewoon' voor donderdag 17.00 uur (Nederlandse tijd) op de rol staat, tracht de landskampioen zich zo goed mogelijk op de Siberische kou in het Loezjniki-stadion van Moskou te prepareren.

Extra kleding besteld
,,Voor de hele selectie is extra kleding besteld,'' legt Meins uit. ,,Zoals skibroeken, mutsen, handschoenen, colletjes. Verder hebben we zogenoemde heatpacks aangeschaft, zakjes die vijf uur warmte afgeven en die je in handschoenen en voetbalschoenen kunt doen. Rondom de wedstrijd geldt dat de spelers na de warming-up nieuwe kleren moeten dragen, omdat natte shirts tijdens het duel kunnen bevriezen. Ik sluit ook niet uit dat we met mutsen voetballen, om de oren te beschermen.''

Meins is er, na een gesprek met een longarts, van overtuigd dat de wedstrijd nadelige effecten voor de gezondheid van de spelers heeft. ,,Het inademen van zulke koude lucht heeft onherroepelijk zijn weerslag op de longcellen. Voordeel is weer dat het om jonge, gezonde topsporters gaat, die sneller herstellen dan een ander.''

Geen regels voor kou
De Europese voetbalbond UEFA heeft geen harde temperatuursgrenzen vastgesteld voor het spelen van wedstrijden, zowel bij extreme kou als bij grote hitte. Wel wordt er gekeken naar het criterium dat de veiligheid van de spelers niet in het geding moet zijn. Bij extreme koude zal de waarnemer van de UEFA met de arbitrage en de clubartsen van de clubs overleggen of de wedstrijd door moet gaan. In november vorig jaar speelde het Noorse Rosenborg BK nog bij min-17 tegen Bayer Leverkusen in de Europa League. De Russische competitie ondervindt geen hinder van de kou, omdat het winterstop is.

15/02/11 10u14

Bron: AD
https://zwoof.nl/Winterstatistieken en https://zwoof.nl/Zomerstatistieken
zwoof
Lid
Woonplaats: Rijssen (Twente)
Berichten: 2015
Lid sinds: 8 jan. 2010
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
16 februari 2011, 09:53 uur | Bericht #214106
Met maillots, mutsen en 'heatpacks' trekt FC Twente ten strijde in Moskou

Grote kans dat FC Twente donderdag in maillots, handschoenen en mutsen om een uur zijn opwachting maakt bij het eerste Europese optreden van 2011. De temperatuur in Moskou, waar Rubin Kazan de tegenstander is in de Europa League, schommelt naar verwachting tussen de 15 en 20 onder nul.

Om die reden is ook geschoven met het aanvangstijdstip. Aanvankelijk zou het eerste fluitsignaal om negen uur klinken. Maar er wordt rekening gehouden met een minimumtemperatuur van -25. Daarom werd maandag besloten om zeven uur te beginnen. Dinsdag maakte de UEFA daarvan drie uur (13.00 Nederlandse tijd).

Clubarts Gekie Meins van FC Twente: 'Ik juich dat van harte toe. Wie weet, schijnt er dan nog een zonnetje. Scheelt toch weer iets.' Ze heeft zich terdege voorbereid op het polaire avontuur. 'Als het onder de -20 komt, moet je je volgens mij ernstig afvragen of de gezondheid van de spelers niet op het spel wordt gezet.'

De UEFA heeft voor zover bekend geen regels voor afgelasting wegens kou. Eerder dit seizoen troffen het Noorse Rosenborg en het Duitse Bayer Leverkusen elkaar bij -17. Meins: 'Ik denk dat daar zo ongeveer de grens ligt.'
Voor de selectie vliegt extra kleding mee. Het bovenlichaam dient volgens Meins met vele laagjes bedekt te worden. Na de warming-up en de eerste helft: droge kleren. 'Wie met bezwete kleren weer het veld op gaat, loopt kans dat z'n shirt bevriest.'

Behalve extra kleding behoren ook 'heatpacks' tot het overlevingspakket in het Loezjinki stadion. Dat zijn pakketjes die in schoenen en handschoenen een paar uur warmte af geven.
Meins heeft ook contact gehad met een longarts die Nederlandse schaatsers begeleidt. Dat heeft haar duidelijk gemaakt dat de kou een aanslag is op de gezondheid. De luchtwegen kunnen geïrriteerd raken. 'Het inademen van zulke koude lucht heeft natuurlijk gevolgen. Gelukkig zijn het gezonde jonge mensen, die kunnen wel een stootje hebben.'

Het grote probleem is volgens Frans de Jongh, longfysioloog van het Medisch Centrum Twente, dat koude lucht weinig vocht bevat. Bij kamertemperatuur bevat een liter lucht 17 milligram water, bij 0 graden is dat 4,8 milligram. 'Dat zal bij extreem lage temperatuur nog minder zijn. Als je je inspant, adem je door de mond, waardoor je de bevochtiging van je neus mist.'

In Oostenrijk en de Scandinavische landen is volgens hem onderzoek gedaan naar inspanningen onder hevig koude, met name in de cross country. Aangetoond is dat een sportprestatie niet lijdt onder zulke extreme temperaturen. Dat komt doordat het zuurstofvermogen afhankelijk is van het vermogen van het hart bloed rond te pompen en niet van de ademhaling.

Eigen onderzoek heeft geleerd dat astmatische aandoeningen bij een prestatie in dergelijke omstandigheden kan leiden tot benauwdheid. Een pufje biedt dan uitkomst, al kan dat soms als doping worden aangemerkt.

Statistisch gezien heeft een op de tien last van inspanningsastma en Twente mag zich dus gelukkig prijzen dat de complete selectie daarvan gevrijwaard is. Wel stelt Meins voor dat de ploeg na aankomst een korte training afwerkt om de temperatuur even goed te kunnen aanvoelen. Daarna moet volgens haar met de UEFA en Rubin Kazan gesproken worden over de wenselijkheid van doorgang.

Volkskrant
https://zwoof.nl/Winterstatistieken en https://zwoof.nl/Zomerstatistieken
Wolkje7
Lid
Woonplaats: Velp (Gelderland)
Berichten: 1534
Lid sinds: 24 mrt. 2008
16 februari 2011, 15:06 uur | Bericht #214162
De wedstrijd tussen Rubin Kazan en FC Twente in de tweede ronde van de Europa League is opnieuw verplaatst. Het duel wordt nu donderdagmiddag om 13.00 uur Nederlandse tijd gespeeld.

Het duel stond in eerste instantie op de planning voor 19.00 uur. Maandag werd bekend dat twee uur eerder zou worden afgetrapt in verband met de kou in Rusland. Na overleg is nu besloten om het duel nog vier uur eerder te laten beginnen. De wedstrijd werd eerder al verplaatst naar het stadion van Spartak Moskou.
Bron: RTV Oost.nl

(las het eerst op NOS teletekst). | Gewijzigd: 16 februari 2011, 15:20 uur, door Wolkje7
Weerdagen Velp 2019:

Volledige dagen met sneeuwdek: 7
Dagen met deels sneeuwdek: 2
Vaste sneeuw: 4 * Laatste 01-02-2019
Smeltende sneeuw: 1 * Laatste 02-02-2019
Hagel: 4


Velp 2018:

Smeltende sneeuw: 6
Vaste Sneeuw: 6
Hagel: 8
Weerlicht: 6
Onweer: 24 (1 onweersdag in Velp gemist toen ik in Duitsland was)


Velp 2017:

Dagen met sneeuwdek: 34 (waarvan 21 in januari, 6 in februari en 7 in december)
Vaste sneeuw: 12
Smeltende sneeuw: 6
Hagel: 13
Weerlicht: 6
Onweer: 21
Tycoon2
Lid
Woonplaats:
Berichten: 1035
Lid sinds: 9 dec. 2009
16 februari 2011, 15:14 uur | Bericht #214164
Gekkenwerk. Donderdag overdag vriest het nog steeds 20 graden.
Lijkt me ook niet prettig om op een veld te voetballen wat zo hard is als beton.
Duitje
Lid
Woonplaats: Egmond
Berichten: 173
Lid sinds: 10 aug. 2010
16 februari 2011, 15:27 uur | Bericht #214169
Citaat van zorba, dinsdag 15 februari 2011, 9:59 uur Kan je wel zeggen, ze verdienen bakken met geld, ja, maar de gezondheid lijkt mij belangrijker!

Als ik een paar ton zou krijgen voor 1,5 uur in de kou lopen dan interesseert die longontsteking mij niet hoor....
Groeten Kees
Woonplaats: Deventer/Enschede
Berichten: 2512
Lid sinds: 29 mei. 2008
16 februari 2011, 16:32 uur | Bericht #214195
Het zal mij benieuwen.. Ik zou het in ieder geval geen pretje vinden, dan loop ik een keer 'een paar ton' mis. Krijg ik dan in andere wedstrijden wel weer
Shadow112
Lid
Woonplaats: Hasselt (ov)
Berichten: 1660
Lid sinds: 22 nov. 2010
16 februari 2011, 16:39 uur | Bericht #214198
Citaat van Tycoon2, woensdag 16 februari 2011, 15:14 uur Gekkenwerk. Donderdag overdag vriest het nog steeds 20 graden.
Lijkt me ook niet prettig om op een veld te voetballen wat zo hard is als beton.


Nou inderdaad. kan toch nie..
Mijn Twitter Ipsa scientia potestas est
Vjenne
Lid
Woonplaats: Vriezenveen
Berichten: 17
Lid sinds: 8 jan. 2010
16 februari 2011, 17:47 uur | Bericht #214217
Citaat van Tycoon2, woensdag 16 februari 2011, 15:14 uur Gekkenwerk. Donderdag overdag vriest het nog steeds 20 graden.
Lijkt me ook niet prettig om op een veld te voetballen wat zo hard is als beton.

Het veld is het probleem niet. Dat is verwarmd. Alleen die temperaturen zijn niet zo gezond om in te sporten...
Woonplaats: Homoet (Overbetuwe)
Berichten: 1134
Lid sinds: 9 jun. 2010
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
16 februari 2011, 18:04 uur | Bericht #214221
Het is idd de gezondheid. Wat dachten jullie van de bezwete shirts (als dat überhaupt lukt bij die temperaturen). Ik vind het ook maar belachelijk, zelfs als ze het naar donderdag verplaatsen...
Shadow112
Lid
Woonplaats: Hasselt (ov)
Berichten: 1660
Lid sinds: 22 nov. 2010
16 februari 2011, 18:08 uur | Bericht #214223
Citaat van Vjenne, woensdag 16 februari 2011, 17:47 uur Het veld is het probleem niet. Dat is verwarmd. Alleen die temperaturen zijn niet zo gezond om in te sporten...
Met min 20 mogen ze daar wel speciaal en kerncentrale neergeplempt hebben om de grond boven 0 te houden.
Mijn Twitter Ipsa scientia potestas est
Kakdrol
Lid
Woonplaats: Zevenaar
Berichten: 553
Lid sinds: 7 jan. 2010
16 februari 2011, 19:21 uur | Bericht #214243
Minimaal -26, dus geen -35, maar alsnog koud.
Tycoon2
Lid
Woonplaats:
Berichten: 1035
Lid sinds: 9 dec. 2009
16 februari 2011, 19:47 uur | Bericht #214254
Grens ligt bij -15 graden Celsius

MOSKOU (ANP) - Bij een temperatuur van -15 graden Celsius of lager hebben de clubs in het Europese bekervoetbal het recht om de wedstrijd af te zeggen. Dat bleek woensdag in Moskou tijdens een vergadering van de UEFA met vertegenwoordigers van Roebin Kazan en FC Twente. Beide ploegen komen, ijs en weder dienende, donderdagmiddag om 13.00 uur (Nederlandse tijd) tegen elkaar uit in de Europa League.

Het duel tussen beide clubs werd al twee keer vervroegd (van 19.00 uur naar 17.00 en naar 15.00 uur Russische tijd) vanwege de steenkoude omstandigheden in Moskou. De verwachting is dat in de loop van de middag de temperatuur in het stadion van Spartak Moskou, waar kunstgras ligt, het meest 'aangenaam' zal zijn, maar nog altijd ver onder nul.

,,De grens is gesteld bij -15'', legde manager algemene zaken Jan van Halst van FC Twente woensdagavond in Moskou uit. ,,Wanneer het kouder is, hebben de clubs het recht om de wedstrijd niet door te laten gaan.''

De beslissing valt donderdag een uur voor het begin van de wedstrijd.

Brabants Dagblad
Hoffies
Lid
Woonplaats: Julianadorp
Berichten: 456
Lid sinds: 27 jan. 2010
16 februari 2011, 19:51 uur | Bericht #214255
Dit is terecht, door die kou koelt je lichaam zo snel af waardoor je spieren vrij snel kunnen afscheuren..!
Sporten met deze temperaturen lijkt mij ongezond, mits je een skipak aantrekt
Terug naar boven
1 2 3
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.843 topics, welke bij elkaar 448.337 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.574 leden.
Het nieuwste lid is Stormliefhebber787.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 271 mensen aan het browsen op het forum. 2 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 271, lezen 2 mensen het topic "Berichtgeving onweer 27 & 28 augustus".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden