Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Garland, AR; Saline, AR.

22 May 2024 10:13:42

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Garland, AR; Perry, AR; Saline, AR.

22 May 2024 10:05:14

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Garland, AR; Montgomery, AR; Perry, AR; Saline, AR; Yell, AR.

22 May 2024 09:48:11

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Franklin, MA.

22 May 2024 09:46:47

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Linn, KS; Miami, KS; Bates, MO; Cass, MO.

22 May 2024 09:46:47

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Cerro Gordo, IA; Franklin, IA; Hancock, IA; Worth, IA; Wright, IA.

22 May 2024 09:46:47

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Clarke, IA; Madison, IA; Ringgold, IA; Union, IA; Warren, IA.

22 May 2024 09:46:47

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Blue Earth, MN.

22 May 2024 09:46:47

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Cheshire, NH; Sullivan, NH.

22 May 2024 09:46:47

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Craig, OK; Nowata, OK; Washington, OK.

22 May 2024 09:46:47

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Bates, MO; Cass, MO.

22 May 2024 09:46:47

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Dallas, IA; Madison, IA.

22 May 2024 09:46:46

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Boone, IA; Greene, IA; Hamilton, IA; Webster, IA.

22 May 2024 09:46:46

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Harrison, MO; Mercer, MO.

22 May 2024 09:46:46

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Hancock, IA; Kossuth, IA; Winnebago, IA; Worth, IA.

22 May 2024 09:46:46
Actueel
1 / 4

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
Rutte31
Lid
Woonplaats: Gouda
Berichten: 2421
Lid sinds: 26 jul. 2008
26 februari 2011, 02:32 uur | Bericht #216543
Citaat van glenneke, vrijdag 25 februari 2011, 22:29 uur Nou, doe ik voor de verandering zelf een korte ecmwf -De Bilt- update middels de nieuwe ensemblepluim die net verschenen is. Die laat in de hoofdrun (=operationele verwachting = de rode lijn) als ik naar de sterk dalende temp. kijk de regen in de nacht van zondag op maandag in sneeuw overgaan! in nederland en belgie 15daagse inclusief sneeuwpluim even afwachten.
Ik kan er ook naast zitten als leek, maar ik vrees 't ergste voor je sneeuwverwachting....
Plaatjes van gfs
Woonplaats:
Berichten: 4905
Lid sinds: 16 jun. 2007
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
26 februari 2011, 07:44 uur | Bericht #216544
@KNMI

Synoptische ontwikkeling:
Een diep laag bij IJsland beweegt naar het noordoosten. Boven Engeland
ontstaat een secundair laag dat zondag afsnoert en als zelfstandig laag
naar het Middellandse Zeegebied beweegt. Vanaf maandag bouwt het
Azorenhoog op en vormt een rug tot boven Scandinavië. Hierdoor wordt de
momenteel zuidwestelijke stroming noordoostelijk en wordt de aangevoerde
luchtsoort continentaal polair. In het eind van de week neemt het hoog
in kracht af en wordt de stroming eerst noord, later noordwestelijk.

Modelbeoordeling en onzekerheden:
De koers van het genoemde secundaire laag is onzeker, met name in
vergelijking tot de laatste Hirlam run. Hirlam laat (overigens als
enige) het laag midden over Nederland trekken met een 3 tot 4 hPa lagere
kerndruk. Ook de verwachte hoeveelheid neerslag vandaag en morgen kan
hierdoor nogal verschillen. Als het laag eenmaal voorbij is, komen we in
een wat rustiger weertype met in de pluim mooi weergegeven
stralingsnachten. De dagtemperatuur een graad of 5 boven 0 en de
nachttemperatuur net iets onder 0. Als aan het eind van de week de
stroming om gaat, kunnen enkele kleine storingen voor neerslag zorgen.
Het model is deze periode redelijk consistent. Met als aandachtspunt het
secundaire laag.

Waarom deze advertentie?
Woonplaats:
Berichten: 4905
Lid sinds: 16 jun. 2007
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
26 februari 2011, 07:45 uur | Bericht #216545
@JV

Kleverige storing veroorzaakt regen en motregen. In Zeeland de komende nacht veel wind.

We krijgen een ‘klever’ op de koffie! Langs een qua lengte imponerend koufront (reikend van Spitsbergen via Noorwegen en Engeland naar het zeegebied ten noordwesten van Spanje) is boven Wales een storing tot ontwikkeling gekomen. Het systeem verplaatst zich vandaag naar de Noordzee en blijft tot maandagochtend in de buurt van of boven ons land hangen. Daarna wordt het lagedrukgebiedje met een zich afsnoerend hoogtelaag meegezogen naar de mediterrane regio. Onder invloed van het golvende koufront heeft het de afgelopen nacht reeds op veel plaatsen wat geregend en gemotregend. In met name het IJsselmeergebied was het mistig. Verder in met name het westen van het land hoge temperaturen. Om 06:30 uur stond de thermometer in Wijk aan Zee op 9,1º.

Het druilerige, nevelige weer houdt vanochtend aan. Met de komst van het koufront neemt de intensiteit van de regen vanmiddag verder toe. Vanavond kan het tijdelijk wat droger zijn. De middagtemperaturen lopen uiteen van rond 7 graden in het noordoosten tot 10 in het zuiden. De wind waait uit het zuiden en is overwegend matig van sterkte. Naar het einde van de middag toe ruimt de wind naar west tot noordwest en wordt matig tot vrij krachtig, aan zee nu en dan krachtig, windkracht 6.

De komende nacht blijft het overwegend zwaar bewolkt met nu en dan regen en motregen. De minimumtemperatuur bedraagt 5 graden. Afhankelijk van de koers van het lagedrukgebied wordt de wind in het noorden mogelijk veranderlijk van richting. Elders een matige tot (vrij) krachtige westnoordwestenwind en in de Zeeuwse wateren is er kans op een harde wind met rukwinden tot zo’n 80 km/uur.

Zondag is het opnieuw bewolkt en periodiek regent het. Later op de dag kan het in het noorden wat droger worden en opklaren: zeker is dat allerminst. De middagtemperaturen lopen uiteen tussen 4 en 7 graden. De noordwestenwind is matig tot vrij krachtig en aan zee krachtig. In het zuidwesten staat eerst nog een harde wind. In het noorden wellicht een matige noord- tot noordoostenwind.
Na het weekeinde knapt het onder invloed van een langgerekte zone van hoge barometerstanden op. Het wordt enkele dagen droog weer met meer zonneschijn. De wind waait hoofdzakelijk uit het noorden tot noordoosten en voert vrij koude lucht aan. Overdag wordt het circa 6 graden, in de nacht en ochtend kan het een paar graden vriezen.



http://www.noodweercentrale.nl/nl/weer/wee.../nederland.html | Gewijzigd: 26 februari 2011, 07:49 uur, door Verwijderde_gebruiker_04
Woonplaats:
Berichten: 4905
Lid sinds: 16 jun. 2007
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
26 februari 2011, 07:55 uur | Bericht #216546
Pure frustratie nu weer dat Ierland Hoog (ligt "net" weer verkeerd) | Gewijzigd: 26 februari 2011, 07:57 uur, door Verwijderde_gebruiker_04
Woonplaats:
Berichten: 4905
Lid sinds: 16 jun. 2007
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
26 februari 2011, 08:05 uur | Bericht #216547
Voor mij eerst....... | Gewijzigd: 26 februari 2011, 08:32 uur, door Verwijderde_gebruiker_04
tysio
Lid
Woonplaats: friesland
Berichten: 222
Lid sinds: 11 dec. 2010
26 februari 2011, 08:32 uur | Bericht #216550
Citaat van dfromdwgn, zaterdag 26 februari 2011, 8:05 uur Voor mij eerst.......
lol
albalinda
Lid
Woonplaats: Klein Stavern (DL. Emsland)
Berichten: 916
Lid sinds: 23 nov. 2010
26 februari 2011, 10:45 uur | Bericht #216555
t kan vriezen,t kan dooien
Ook al ben je nog zo snel, de sneeuwbuien achterhalen je wel.....
Ben47
Lid
Woonplaats: Heenvliet, Eiland Voorne-Putten (Zuid-Holland)
Berichten: 4219
Lid sinds: 16 jan. 2011
26 februari 2011, 11:02 uur | Bericht #216556
Citaat van dfromdwgn, zaterdag 26 februari 2011, 7:55 uur Pure frustratie nu weer dat Ierland Hoog (ligt "net" weer verkeerd)
Maak je je nu toch weer druk over de luchtdrukverdeling zoals die er over ruim een week uit zou kunnen zien? Kijk eens naar de verwachting voor vandaag en morgen. Ze weten niet eens goed aan te geven wat de koers van dat laagje binnen een termijn van 24u aan te geven. De modellen spreken elkaar op zo'n korte termijn al tegen dat een week vooruit geen grotere waarde heeft dan wat meer discussie op het forum. Begrijp me goed, met die discussie is niets mis, ik zou het niet willen missen, maar het gaat dikwijls om koffiedikkijkerij. Dus nogmaals, laat die frustratie maar varen. Je weet beter!
Noem mij de naam van de instantie die opdracht geeft tot een onderzoek van het klimaat en ik geef u per ommegaande het verwachte resultaat van het onderzoek.
Ben47
Lid
Woonplaats: Heenvliet, Eiland Voorne-Putten (Zuid-Holland)
Berichten: 4219
Lid sinds: 16 jan. 2011
26 februari 2011, 11:06 uur | Bericht #216558
't giet hier behoorlijk en de wolkentoppen zijn eindelijk weer eens hoog. Wel tot 7 km hoogte volgens buienradar. Boven de Belgisch-Franse grens zelfs een bui tot 8km. Wie weet kansje op onweersklap. Ik snap niet waarom ze het over motregen hebben, want dit is zuivere convectieve regen. Vette druppels! | Gewijzigd: 26 februari 2011, 11:15 uur, door Ben47
Noem mij de naam van de instantie die opdracht geeft tot een onderzoek van het klimaat en ik geef u per ommegaande het verwachte resultaat van het onderzoek.
Ben47
Lid
Woonplaats: Heenvliet, Eiland Voorne-Putten (Zuid-Holland)
Berichten: 4219
Lid sinds: 16 jan. 2011
26 februari 2011, 11:34 uur | Bericht #216560
KNMI modellenbeoordeling Uitgifte: 26/02/2011 10.20 uur (deels)

SYNOPTISCHE SITUATIE:
Een laagje net noord van East Anglia trekt aanvankelijk noordoostwaarts en ligt om 18 UTC ca 80 km. noord van Den Helder. Het laag trekt vervolgens zuidoostwaarts en verlaat morgenochtend via de Achterhoek het land. ....Voor het koufront uit wordt met een zuidelijke stroming zachte en vochtige lucht aangevoerd. Het koufront bereikt aan het begin van de middag het zuidwesten trekt oostwaarts en ligt morgenochtend langs de oostgrens. Het koufront wordt op de voet gevolgd door de ingedraaide occlusie.


MODELBEOORDELING:
De opeenvolgende Hirlamruns zijn springerig in de beschrijving van het laag. EC laat al gedurende twee dagen een tamelijk consistente koers zien zoals boven beschreven, terwijl voorgaande Hirlamruns allerlei variaties in koers voorspiegelde (de voorlaatste run liet een zuidelijker koers zien van het laag). De meest recente run van Hirlam zit nu op het spoor van EC00 en kan nu goed aangehouden worden.

Aandachtspunten.
WIND:
We zien een dikke 7 verschijnen voor de westkust. Dat betekent morgenochtend langs de kust kans op windstoten rond 40 kn/ 75 km/u. Signaal voor de 8 wat vorige run had is er uitgegaan, dit beeld lieten de andere modellen al eerder zien.

BEWOLKING:
Voor het front uit op uitgebreide schaal ST onder 500 vt. Ook in de frontale zone ST, gelaagd tot boven FL100. Mogelijk achter het koufront, vanavond een enkele opklaring, maar vrij snel weer de bewolking van de occlusie. Bewolking is goed te volgen in progtemps en dwarsdoorsnedes. De progsat smeert de berekende bewolking fors uit, hierin geen opklaring. Morgen bij de occlusie ook een gelaagd pakket aan bewolking. later morgenmiddag en avond van het noorden uit enkele opklaringen.

NEERSLAG:
Eerst (mot)regen, nabij het front regen en buiige regen. daarna even droog, maar vrij snel opnieuw regen en motregen, nabij de occlusie. Morgen later in de middag in het noordoosten kans op wat natte sneeuw als de koudere lucht er onderin steeds meer in komt.

ZICHT:
Voor het koufront uit in de vochtige lucht nog slechte condities. In het zuiden/oosten zien we de condities wel langzaam verbeteren agv de krimpende wind door het naderende laag. nabij het laag met neerslag en weinig wind uiterst slechte condities, met kans op mist. Na passage van de occlusie geleidelijk verbeterende condities als we dieper in de polaire lucht terechtkomen.

TEMPERATUUR:
Weinig dagelijkse gang 5-9 C. Morgen in loop van de dag dalende temperaturen als we dieper in de polaire lucht terecht komen.


Noem mij de naam van de instantie die opdracht geeft tot een onderzoek van het klimaat en ik geef u per ommegaande het verwachte resultaat van het onderzoek.
Eilander
Lid
Woonplaats: Terschelling
Berichten: 1001
Lid sinds: 13 jan. 2010
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
26 februari 2011, 11:51 uur | Bericht #216563
Citaat van Ben47, zaterdag 26 februari 2011, 11:06 uur 't giet hier behoorlijk en de wolkentoppen zijn eindelijk weer eens hoog. Wel tot 7 km hoogte volgens buienradar. Boven de Belgisch-Franse grens zelfs een bui tot 8km. Wie weet kansje op onweersklap. Ik snap niet waarom ze het over motregen hebben, want dit is zuivere convectieve regen. Vette druppels!

Inderdaad! Van zo'n buienradar plaatje vroeg zaterdagmorgen zou ik na een paar zomerse dagen behoorlijk enthousiast worden...
Zeker die draaiing die erin lijkt te zitten voor de kust van Zuid Holland is interessant. Zo richting Terschelling.... toppie (als het 30 graden was geweest... )

26022011.jpg
Jelte Media: webdesign, fotografie en video van Terschelling
H2O Hotel Terschelling: Mijn werk en weerchasecentrum. Hotelkamers met fantastisch uitzicht over de wolken!
Woonplaats: Izegem/WestVlaanderen.
Berichten: 1748
Lid sinds: 14 dec. 2010
26 februari 2011, 12:09 uur | Bericht #216562
(Off topic)

Word weer modderig boeltje door die regen in de voetbal =(

Gelukkig krijgen wij nog niet het meest, denk dat NL wel het meest krijgt
Mvg,Gilles ( Izegem - West vlaanderen )
WimBaens
Lid
Woonplaats: Molenbeersel (N-O Belgisch Limburg)
Berichten: 1452
Lid sinds: 16 dec. 2009
26 februari 2011, 12:10 uur | Bericht #216564
Citaat van Gilleess, zaterdag 26 februari 2011, 12:09 uur (Off topic)

Word weer modderig boeltje door die regen in de voetbal =(

Gelukkig krijgen wij nog niet het meest, denk dat NL wel het meest krijgt



Hier in Limburg kunnen we nog even van het zonnetje genieten.
Woonplaats: Izegem/WestVlaanderen.
Berichten: 1748
Lid sinds: 14 dec. 2010
26 februari 2011, 12:11 uur | Bericht #216565
Citaat van WimB, zaterdag 26 februari 2011, 12:10 uur Hier in Limburg kunnen we nog even van het zonnetje genieten.

Geniet ervan zou ik zeggen
Mvg,Gilles ( Izegem - West vlaanderen )
WimBaens
Lid
Woonplaats: Molenbeersel (N-O Belgisch Limburg)
Berichten: 1452
Lid sinds: 16 dec. 2009
26 februari 2011, 12:45 uur | Bericht #216568
Citaat van Gilleess, zaterdag 26 februari 2011, 12:11 uur Geniet ervan zou ik zeggen
het was nog maar voor korte duur, de bewolking heeft ons ook net bereikt.
Tyshane
Lid
Woonplaats: Noordoost veluwe
Berichten: 8824
Lid sinds: 25 mei. 2009
26 februari 2011, 13:03 uur | Bericht #216570
Ik wilde net typen dat het weer eens een grijze saaie dag is, en toen kwam de zon door!
Tyshane
Lid
Woonplaats: Noordoost veluwe
Berichten: 8824
Lid sinds: 25 mei. 2009
26 februari 2011, 13:42 uur | Bericht #216573
Citaat van zorba, zaterdag 26 februari 2011, 13:34 uur Jajaja, maak ons maar jaloers
Haha, lol! Ik straal hem door ja!
Woonplaats: Tilburg Noord-Brabant
Berichten: 4127
Lid sinds: 16 jul. 2009
26 februari 2011, 13:49 uur | Bericht #216574
Citaat van Ben47, zaterdag 26 februari 2011, 11:06 uur 't giet hier behoorlijk en de wolkentoppen zijn eindelijk weer eens hoog. Wel tot 7 km hoogte volgens buienradar. Boven de Belgisch-Franse grens zelfs een bui tot 8km. Wie weet kansje op onweersklap. Ik snap niet waarom ze het over motregen hebben, want dit is zuivere convectieve regen. Vette druppels!
Inderdaad, dacht vanmorgen even snel ergens heen te gaan, kwam buiten en voila vette regen.
Zie mijn hobby via de link
https://gurushots.com/Martijn.photography/photos

En deze pagina heb ik opgezet om mijn droom werkelijkheid te laten worden.
http://martijn-naar-de-usa.webnode.nl/voorwoord/
df310
Lid
Woonplaats: sittard
Berichten: 871
Lid sinds: 24 nov. 2010
26 februari 2011, 14:26 uur | Bericht #216576
die iritante regen ook! men vriend zou kome maar et plenst gewoon en dan gaat ie niet met de fiets komen najha. die rode pitten wekken wel een onweergevoel bij me op
Woonplaats: haarlem
Berichten: 1310
Lid sinds: 23 jun. 2009
26 februari 2011, 14:35 uur | Bericht #216577
voor mensen die de winter of dit weer zat zijn. leuke sample :

Naamloos_22.jpg
Life without freedom is no life at all.

weather without storms is no weather at all.
Terug naar boven
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.859 topics, welke bij elkaar 448.384 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.584 leden.
Het nieuwste lid is Rooie bert.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 60 mensen aan het browsen op het forum. 1 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 60, lezen 2 mensen het topic "Berichtgeving over het noodweer van 28 juni 2011".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden