Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

De kaart Den Helder - Dauwpunt
KNMI Expertpluim
is bijgewerkt.

18 Jul 2019 02:59:17

De kaart Den Helder - Temperatuur
KNMI Expertpluim
is bijgewerkt.

18 Jul 2019 02:59:13

De kaart Den Helder - CAPE/Onweer
KNMI Expertpluim
is bijgewerkt.

17 Jul 2019 23:59:13

De kaart T850 pluim Brussel is bijgewerkt.

17 Jul 2019 16:01:03

De kaart Den Helder - Sneeuwval
KNMI Expertpluim
is bijgewerkt.

17 Jul 2019 10:59:15

De kaart Den Helder - Neerslag
KNMI Expertpluim
is bijgewerkt.

17 Jul 2019 09:59:15

De kaart Vlissingen - Dauwpunt
KNMI Expertpluim
is bijgewerkt.

17 Jul 2019 07:59:52

De kaart Vlissingen - Neerslag
KNMI Expertpluim
is bijgewerkt.

17 Jul 2019 07:59:51

De kaart Twente - Sneeuwval
KNMI Expertpluim
is bijgewerkt.

17 Jul 2019 07:59:50

De kaart Schiphol - CAPE/Onweer
KNMI Expertpluim
is bijgewerkt.

17 Jul 2019 07:59:49

De kaart Schiphol - Temperatuur
KNMI Expertpluim
is bijgewerkt.

17 Jul 2019 07:59:48

De kaart Groningen - Dauwpunt
KNMI Expertpluim
is bijgewerkt.

17 Jul 2019 07:59:45

De kaart De Bilt - Windsnelheid
KNMI Expertpluim
is bijgewerkt.

17 Jul 2019 07:59:43

De kaart De Bilt - Neerslagsom
KNMI Expertpluim
is bijgewerkt.

17 Jul 2019 07:59:42

De kaart Groningen - Neerslag
KNMI Expertpluim
is bijgewerkt.

17 Jul 2019 07:59:16
Actueel
1 / 4

Spectaculaire waterhoos voor de kust van Bastia, Corsica

Zomerdiscussietopic

zomers warm maar licht wisselvallig

In beeld: gedeeltelijke maansverduistering boven de Benelux

Hevige regenval blijft landen in Zuid-Azie teisteren

Tientallen slachtoffers

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
Woonplaats:
Berichten: 0
Lid sinds: 10 jun. 2007
20 februari 2011, 20:49 uur | Bericht #215131
Februari 1929 - Siberische koudegolf

De winter van 1928/1929 is de boeken in gegaan als strenge winter. In Februari was zelfs sprake van een Siberische koudegolf. De winter van 1929 heeft een koude getal opgeleverd van 227.1. Het koudegetal is een maat voor de koude in het tijdvak van 1 november t/m 1 maart en wordt verkregen door alle etmaalgemiddelde temperaturen beneden het vriespunt bij elkaar op te tellen en vervolgens het minteken weg te laten.



De barre winter van 1929 werd ingeleid door drie zware stormen in november 1928. De wind was zo hard, dat de trein uit Utrecht zelfs de spoorbrug bij Gorkum niet op kon komen. In Amsterdam deden de gesneuvelde ruiten 'den glazenmakers blijde geluiden in de ooren klinken' en kwam een deel van de overkapping van het Centraal Station naar beneden. Een koudegolf zoals in februari 1929 had zich volgens Jan Buisman, auteur van het boek “Bar en Boos" sinds 1838, 1830 en 1823 niet meer voorgedaan. Zeer koude lucht van Nova Zembla bereikte ons land in een snel tempo.

In februari ging het, naarmate de maand vorderde, steeds harder vriezen. Zo was het Waddeneiland Schiermonnikoog al op 1 februari geïsoleerd, trokken enige Markers op 3 februari met hun slee over de bevroren Gouwzee naar Monnickendam en was de Waal bij Nijmegen op 4 februari voor 70 % met ijs bedekt. In heel Europa was het opnieuw bitterkoud. Voor de kust van Venetië vertoonde zich veel drijfijs en de Po vroor op enige plaatsen dicht. In Moskou kelderde de temperatuur tot -37.0 °C en in Tsjecho-Slowakije vroren tien men­sen van een zigeunerfamilie dood in hun tent. Sicilië lag onder een dik pak sneeuw be­dekt en twee leerlingen van de H.B.S. uit het Duitse Rheinhausen dreven op 6 februari op een grote ijsschots de Rijn af. De hevige kou strekte zich inmid­dels overal uit, tot in Japan, Brits-Indië, Palestina en Zuid-Europa aan toe. In het hart van Azië, in Siberië, was het met een temperatuur van rond -50.0°C ongehoord koud. In Polen vroor het met temperaturen tot -44.0 °C in geen 50 jaar zo hard. Onder een sterke noordoostenwind sneeuwde het in Bergen op Zoom op 10 februari de hele dag. Op de Zuiderzee ging het ijs kruien en voor de kust van Medemblik en op het “Enkhuizer Zand” werden metershoge ijsbergen geformeerd. In Duitsland was het op deze dag in geen 100 jaar zo koud geweest. De Rijn vroor dicht en bij de stad Hamburg lagen veertig schepen vastgevroren in het ijs. In Praag no­teerde men met -30.0 °C de laagste temperatuur sinds 1775.


Twee lekstroomboten en twee afgetuigde tjalkan in de omgeving van Rotterdam.

Van 11 t/m 16 februari vroor het dagelijks zeer streng in De Bilt. Talloze Amster­dammers reisden op 12 februari per tram naar Monnickendam om op de Gouwzee te gaan schaatsen. Tegelijkertijd gingen 301 deelnemers in Friesland de strijd met de elementen aan tijdens de vierde Elfstedentocht. Bij de start was het met een temperatuur van -15,0 °C en een snerpende noordoostenwind zeer koud. Er werd gereden om de noord en Karst Leemburg reed met acht minuten voorsprong over de finish. De tol was voor Leemburg zwaar geweest. Zijn teen was door bevriezing helemaal zwart geworden en werd later in het ziekenhuis geam­puteerd. Er waren nog tal van schaatsers die bevriezingsverschijnselen aan ogen, oren en ledematen opliepen. Uiteindelijk haalden 153 deelnemers in deze editie een zilveren kruisje.

Vanwege de felle kou gebeurden er ook minder leuke dingen. In Leiden ging het stadhuis in de nacht van 12 februari in vlammen op, waarna het overblijfsel van het pand er na het blussen als een ijspaleis uitzag. Tot in augustus zou men in de kelder van het stadhuis nog een laag van 100 cm bevroren bluswater aantreffen. Op 13 februari staken tien bewoners uit Urk te voet, vanuit Enkhuizen naar hun eiland, de bevroren Zuiderzee over. Het betrof de eerste keer dat het op deze manier geschiedde. De tocht was 18 km lang en men volbracht de trip in zes uur tijd. Op 14 februari werden op tal van plaatsen in Europa de laagste temperaturen geme­ten. Zo noteerde men in Winterswijk -21,5 °C.


Het stadhuis in Leiden dat tot een ijspaleis werd herschapen.

Toch was het niet overal in Europa zo koud. In de Noorse plaats Vardø aan de Barentszzee mat men namelijk een temperatuur van 8,0 °C. Ook op Groenland liet de kou nog steeds op zich wachten. Er lag daar nauwelijks sneeuw, zodat de inuïten (Eskimo`s) er niet met hun hondensleeën op uit konden trekken voor de jacht. In Frankrijk was de Seine op 15 februari echter tot 80 km stroomopwaarts van Parijs geheel dichtgevroren en dat was sinds 1895 niet meer gebeurd. In ons land reed half februari de eerste vrachtwagen over de IJssel.

In Schardam (NH) reden de auto’s tussen metershoge sneeuwwanden door, nadat de dicht gestoven weg langs de Zuiderzee door een ploeg arbeiders was vrij gegraven. Er was druk verkeer over het ijs tussen Urk en Enkhuizen. Ook tus­sen Dordrecht en Zwijndrecht staken weldra vrachtwagens de Merwede over, omdat het ijs alsmaar dikker werd. Ten einde de vastgevroren schepen op de Merwede bij Gorinchem te ontzetten, zette men op 20 februari een aantal torpedisten in. Dat trachtte met behulp van dynamiet het ijs op te blazen. Door de hevige kou waren de explosies echter niet sterk genoeg en haalden hun pogingen niets uit. Op de Zuiderzee vierde men, tussen Enkhuizen en Urk, een ‘kermesse d’hiver’, een ijskermis. Er waren enkele kramen, een draaimolen en een orgelman aanwezig en de ijsdikte bedroeg ongeveer 100 cm.



Op de foto: IJzeilen in Wartena (Friesland) in 1929 - Bron: kustvaartforum. Ingevroren schippers konden soms nog iets bijverdienen door de ijsbaan naast het schip te onderhouden. Er werden dan 's avonds op de kachel emmers met water warm gemaakt wat in de scheuren werd gegoten, zodat de baan goed dichtvroor. En er werd natuurlijk geveegd. Zo kreeg je een spiegelgladde wedstrijdbaan.

Op 24 februari stak de eerste auto van Kampen naar Lemmer de Zuiderzee over. De bestuurder kreeg, zoals gebruikelijk, een getekende brief van de havenmeester mee, waarna hij de reis over het ijs naar Elburg voortzette. De eerste bestuurder die rond deze tijd met zijn auto de Waddenzee overstak dat was J. Minnertsga uit Franeker. De ijsdikte was daar ongeveer 35 cm. Op verscheidene rivieren bedroeg de ijsdikte inmiddels zo´n 55 cm, op de Lek zelfs 1.00-2.00 mtr. Bovendien ontstonden op tal van plaatsen ijsdammen, waarop de ijsbrekers zich vastliepen en die men daarom met springstof ging opblazen. Zoals bij Druten, waar zich op de Waal een ijsbarrière van 300 mtr lengte en 4.50 mtr hoogte had geformeerd.

Februari 1929 was een zeer koude, zeer zonnige en zeer droge maand. Met een gemiddelde temperatuur van -5.4°C was sinds 1706, het begin der temperatuurme­tingen in ons land, alleen februari 1855 nog kouder verlopen. In de 20ste eeuw zou die temperatuur slechts goed genoeg blijken te zijn voor een derde plaats. Daarnaast bleef februari met 112,6 zonuren de op drie na zonnigste sprokkelmaand en met slechts 8 mm neerslag bovendien de op twee na droogste. In totaal vroor het in februari 11 nachten streng, 12 nachten matig en telde men 13 ijsdagen. Ten slotte bleef februari met 28 vorstdagen ook nog eens de meest vorstrijke sprokkelmaand van de 20ste eeuw.

Bron: Roge Haan - Samenvatting Ed Aldus
Woonplaats: Tholen (Zeeland)
Berichten: 269
Lid sinds: 24 mei. 2009
21 februari 2011, 10:06 uur | Bericht #215211
Mooi die historie!
Hoop dat dat nog eens een keertje terug komt!
Maar krijg nu toch weer wel zin in de zomer
Waarom deze advertentie?
Woonplaats: Smilde, Drenthe
Berichten: 60
Lid sinds: 24 apr. 2008
21 februari 2011, 12:17 uur | Bericht #215239
Eigenlijk zegt Jan: het kan nog.......ik zeg: graag!
Terug naar boven
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 26.532 topics, welke bij elkaar 440.977 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 10.938 leden.
Het nieuwste lid is Domse1970.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 1503 mensen aan het browsen op het forum. 0 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 1503, lezen 6 mensen het topic "Onweerskansen Pinksterweekend".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Zomerdiscussietopic

zomers warm maar licht wisselvallig

Spectaculaire waterhoos voor de kust van Bastia, Corsica

Hevige regenval blijft landen in Zuid-Azie teisteren

Tientallen slachtoffers

In beeld: gedeeltelijke maansverduistering boven de Benelux

© 2003 - 2019 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden