Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Burnet, TX.

26 Apr 2024 17:10:39

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Lampasas, TX.

26 Apr 2024 17:10:39

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Knox, NE.

26 Apr 2024 17:10:38

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Hood, TX; Johnson, TX; Somervell, TX.

26 Apr 2024 16:56:26

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor San Saba, TX.

26 Apr 2024 16:56:26

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Burnet, TX; Llano, TX.

26 Apr 2024 16:56:26

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Carroll, AR; Crawford, AR; Franklin, AR; Madison, AR.

26 Apr 2024 16:35:52

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Le Flore, OK.

26 Apr 2024 16:21:01

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Carroll, AR; Crawford, AR; Franklin, AR; Madison, AR; Washington, AR.

26 Apr 2024 16:09:43

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Sebastian, AR; Le Flore, OK.

26 Apr 2024 16:09:43

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Atoka, OK; Coal, OK.

26 Apr 2024 15:49:49

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Atoka, OK; Bryan, OK; Coal, OK.

26 Apr 2024 15:49:49

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Cherokee, OK; Craig, OK; Delaware, OK; Mayes, OK; Nowata, OK; Rogers, OK; Tulsa, OK; Wagoner, OK; Washington, OK.

26 Apr 2024 15:49:49

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor McIntosh, OK; Pittsburg, OK.

26 Apr 2024 15:49:48

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Cherokee, OK; Haskell, OK; McIntosh, OK; Muskogee, OK; Pittsburg, OK; Wagoner, OK.

26 Apr 2024 15:49:48
Actueel
1 / 4

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
1 2
Woonplaats: heeten
Berichten: 249
Lid sinds: 6 nov. 2010
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
22 februari 2011, 22:02 uur | Bericht #215574
Kraanvogeltrek en het weer.
Er staat voor vogelaars een bijzondere gebeurtenis voor de deur. 2 keer per jaar trekken er binnen een korte periode gigantische aantallen kraanvogels over Nederland.
Deze bijzondere vogels zijn in de rest van het jaar erg weinig te zien in Nederland. Ze broeden sinds een paar jaar weer in het Fochterloerveen. Hiervoor waren er sinds de middeleeuwen helemaal geen broedparen meer in Nederland. De kraanvogel is niet alleen qua zeldzaamheid een bijzondere vogel. Ook als verschijning zijn ze indrukwekend. Als ze staan zijn ze de langste vogel van Europa.

Bron van foto: wikepedia
kraanvogel_voor_artikel_1.jpg

Ook in hun majestueuze vlucht zijn ze met een maximale spanwijdte van 222cm een indrukwekkende verschijning. Wat alles nog mooier maakt is dat ze soms in groepen van meer als 1000 overtrekken. Ze vliegen net als ganzen in een ‘’v vorm’’ of ‘’onderbroken v vorm’’.

bron van foto:
http://waarneming.nl/soort/photos/19?from=...ie=0&page=2
kraanvogel_artikel_2.jpg

Waarom schrijf ik dit stukje op ‘’Onweer-online’’?
Ik schrijf dit stukje op onweer online omdat er nog iets bijzonders is aan de trek van kraanvogels. Tussen 23 februari en 5 maart vliegen binnen 48 uur duizenden kraanvogels over vooral het zuiden en oosten van Nederland. Op welke data deze 48 uur zijn, ligt aan verschillende omstandigheden. Een belangrijke factor is het weer. Kraanvogels gebruiken geen thermiek (zoals ooievaars en buizerds). Ze vliegen op eigen kracht van het zuiden van de Sahara naar Scandinavië en het oosten van Europa. Ze zijn dus sterk afhankelijk van een goede wind. Een goed wind voor de kraanvogel is zuid, zuid/west. Voor mij als vogelaar is zuid zuid/oost de perfecte wind omdat er dan meer vogels over Nederland heen ‘’waaien’’.
Ik vind het altijd boeiend om te zien dat al deze duizenden kraanvogels precies binnen 48 uur over vliegen. Als je naar vorig jaar kijkt dan zie je dat het overgrote deel zelfs binnen 24 uur overvliegt. Toen viel deze’’explosie’’ op 25 februari 2010.
Als je naar 2010 kijkt, dan zie je dat er op 24 februari 2010 18 waarnemingen van ongeveer 250 kraanvogels zijn ingevoerd op waarneming.nl. Op 25 februari zijn er 211 waarnemingen van bijna 10.000 kraanvogels ingevoerd. Op 26 februari zijn er 45 waarnemingen van ongeveer 600 kraanvogels ingevoerd. Wat opvallend is, is dat er op 25 februari 2010 een vrij harde wind uit het zuiden stond. Even voor de duidelijkheid, een hoop vogels worden dus niet ingevoerd, waarschijnlijk zijn het er veel meer.
Als er in de komende tijd een paar dagen zuiden wind staat, dan krijg je goede omstandigheden. Ik ga de komende dagen goed de wind in de gaten houden. Ik raad mensen die graag bijzondere foto’s maken ook aan om dat te doen:P
Je kunt het verloop van het aantal waarnemingen ook volgen op waarneming.nl. Mocht je een plaatje schieten van een kraanvogel, dan wil ik je vragen of je hem aan deze topic toe wil voegen.
Tyshane
Lid
Woonplaats: Noordoost veluwe
Berichten: 8824
Lid sinds: 25 mei. 2009
22 februari 2011, 22:13 uur | Bericht #215580
Leuk en interessant topic, ik ben er erg nieuwsgierig naar geworden en zal er aan proberen te denken te kijken of ik ze zie. Het lijk me een prachtig gezicht als ik je verhaal zo lees. Ben ook benieuwd naar jouw eventuele foto's!
Waarom deze advertentie?
Tyshane
Lid
Woonplaats: Noordoost veluwe
Berichten: 8824
Lid sinds: 25 mei. 2009
5 maart 2011, 07:41 uur | Bericht #217494
Ik heb omhoog gekeken, maar heb ze de laatste weken niet kunnen ontdekken. Ik ben benieuwd of TS (topic-starter) ze nog heeft gezien en nog foto's heeft kunnen maken! | Gewijzigd: 5 maart 2011, 07:42 uur, door Tyshane
Woonplaats:
Berichten: 0
Lid sinds: 10 jun. 2007
5 maart 2011, 08:36 uur | Bericht #217498
Zeer interessant stuk
henk55
Lid
Woonplaats: zwolle
Berichten: 2045
Lid sinds: 23 okt. 2009
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
5 maart 2011, 09:31 uur | Bericht #217506
Ik heb de website toegevoegd aan mijn favorieten.
En hou het hier in Zwolle, 6 hoog, in de gaten. (uit zicht op het noordoosten/oosten/zuidoosten, zicht kilometers)
Hebben deze prachtvogels ook tijden wanneer ze vliegen, ik bedoel vlak na zonsopkomst of voor zonsondergang of vliegen ze de hele dag?
Woonplaats: heeten
Berichten: 249
Lid sinds: 6 nov. 2010
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
5 maart 2011, 10:04 uur | Bericht #217510
Citaat van Tyshane, zaterdag 5 maart 2011, 7:41 uur Ik heb omhoog gekeken, maar heb ze de laatste weken niet kunnen ontdekken. Ik ben benieuwd of TS (topic-starter) ze nog heeft gezien en nog foto's heeft kunnen maken!


Ik heb ze helaas nog niet gezien. Wel heb ik ze s'nachts gehoord, ze maken een tromptterend geluid. Nou moet ik zeggen dat het aantal waarnemingen van dit jaar ook tegenvald.

Er worden wel dagelijks aardig wat waarnemingen van kraanvogels doorgegeven, maar een echte explosie lijkt dit jaar uit te blijven.

De enig reden die ik me kan bedenken is dat het op de dagen waarop deze explosie de laatste jaren viel een vrij harde noorden wind stond. In het oosten en limburg zijn wel veel waarnemingen ingevoerd. Ik denk dus dat het met de wind te maken heeft.

Ik krijg zelf wel veel meldingen van mensen hier in de buurt( heeten overijsel). Ik ben straks gebeld door iemand die kraanvogels heeft gezien. Ik heb hem nog niet weer kunnen bereiken, mochten ze nog terplaatse zijn, dan ga ik nog even kijken.
Woonplaats: heeten
Berichten: 249
Lid sinds: 6 nov. 2010
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
5 maart 2011, 10:09 uur | Bericht #217511
Citaat van henk55, zaterdag 5 maart 2011, 9:31 uur Ik heb de website toegevoegd aan mijn favorieten.
En hou het hier in Zwolle, 6 hoog, in de gaten. (uit zicht op het noordoosten/oosten/zuidoosten, zicht kilometers)
Hebben deze prachtvogels ook tijden wanneer ze vliegen, ik bedoel vlak na zonsopkomst of voor zonsondergang of vliegen ze de hele dag?


Kraanvogels vliegen dag en nacht. Volgens mij gaat het om de omstandigheden die goed moeten zijn. Ik heb ze zelf 's nachts horen nover komen.

In Zwolle zijn ze de laatste tijd regelmatig gemeld. Ik geloof zo uit mijn hoofd dat ze een paar keer bij de vreugderijkerwaard overvliegend zijn gemeld en ook bij Hessenpoort.

Als ze rusten zie je ze trouwens vaak op bouwlanden of braakliggend land.
henk55
Lid
Woonplaats: zwolle
Berichten: 2045
Lid sinds: 23 okt. 2009
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
5 maart 2011, 10:46 uur | Bericht #217515
Bedankt voor de info.
Locatie Hessenpoort, daar kom ik een paar keer in de week langs, Zwolle--> Dalfsen-->Zwolle, hou ik in de gaten voor je.
(heb camera altijd bij me.)
pyro
Lid
Woonplaats: Utrecht
Berichten: 721
Lid sinds: 11 jul. 2010
5 maart 2011, 17:08 uur | Bericht #217561
Zeer majestueuze vogels. Het toetergeluid is erg herkenbaar als ze overvliegen. 3 jaar geleden heb ik mij een paar dagen gefocused om de trek bij zonsopgang te kunnen scoren. Deze videoshot in Duitsland kunnen schieten. Ik was voldaan!

Door je topic bedacht ik me, dat ik nog nooit wat met deze shot heb gedaan

Wel jammer van de trillingen in het beeld. Was een erg wankel vlonder, inclusief stampende maatjes

Volg pyropix stormchase videos op http://www.facebook.com/pyropixvideos
Woonplaats: heeten
Berichten: 249
Lid sinds: 6 nov. 2010
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
7 maart 2011, 23:10 uur | Bericht #217879
Citaat van pyro, zaterdag 5 maart 2011, 17:08 uur Zeer majestueuze vogels. Het toetergeluid is erg herkenbaar als ze overvliegen. 3 jaar geleden heb ik mij een paar dagen gefocused om de trek bij zonsopgang te kunnen scoren. Deze videoshot in Duitsland kunnen schieten. Ik was voldaan!

Door je topic bedacht ik me, dat ik nog nooit wat met deze shot heb gedaan

Wel jammer van de trillingen in het beeld. Was een erg wankel vlonder, inclusief stampende maatjes


Mooi filmpje! Is deze bij de bekende plijsterplaats gemaakt?
Woonplaats: heeten
Berichten: 249
Lid sinds: 6 nov. 2010
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
7 maart 2011, 23:57 uur | Bericht #217883
De explosie die ik in deze topic beschreef heeft vandaag plaats gevonden. Het was wel iets later als normaal, maar de aantallen waren er niet minder om. Er zijn vandaag 250 waarnemingen van maarliefst 60.000 kraanvogel ingevoerd!!
De meeste waarnemingen zijn in het oosten en in limburg ingevoerd. In limburg zijn meerdere waarnemingen van meer als 1000 kraanvogels ingevoerd. bij Margraten (limburg) kwamen 75 groepen van in het totaal bijna 10.000 van deze gigantische vogels overvliegen.


De omstandigheden waren vandaag ook perfect! In de onweer-online chat heb ik vernomen dat de wind uit het zuid oosten kwam en dat de luchtstroom OZO was. Misschien dat er hierdoor zoveel over nederland zijn gekomen.

De mensen die graag mooie natuurplaatjes schieten raad ik aan om morgen goed het luchtruim in de gaten te houden.

Keep your eyes in the sky:P



Woonplaats: Breda-west
Berichten: 648
Lid sinds: 10 jun. 2010
8 maart 2011, 00:28 uur | Bericht #217887
http://waarneming.nl/soort/view/19?from=20...wg=0&page=1

Berichten op waarneming.nl.
Trek over oosten en zuiden....
Woonplaats: Breda-west
Berichten: 648
Lid sinds: 10 jun. 2010
8 maart 2011, 09:17 uur | Bericht #217901
Vanochtend, dinsdag 8 maart, ook weer veel Kraanvogeltrek. (Waarneming.nl)
De meest westelijke plaats waar ze overtrokken was Arnhem.
Breda komen ze alleen bij mist en oostenwind.....
Dus Oost-, Zuid- en Middennnederland : Attentie voor overtrekkende Kraanvogels.
Woonplaats: heeten
Berichten: 249
Lid sinds: 6 nov. 2010
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
8 maart 2011, 09:49 uur | Bericht #217906
Citaat van MariekeBreda, dinsdag 8 maart 2011, 9:17 uur Vanochtend, dinsdag 8 maart, ook weer veel Kraanvogeltrek. (Waarneming.nl)
De meest westelijke plaats waar ze overtrokken was Arnhem.
Breda komen ze alleen bij mist en oostenwind.....
Dus Oost-, Zuid- en Middennnederland : Attentie voor overtrekkende Kraanvogels.


Die oostenwind begrijp ik, maar wat heeft mist er mee te maken? Dat heb ik nog nooit gehoord.
Cyrano
Lid
Woonplaats:
Berichten: 20
Lid sinds: 30 jan. 2010
8 maart 2011, 10:19 uur | Bericht #217908
Het is inderdaad een geweldig gezicht. Op mijn vakantie adres in de Dordogne komen ze ook over, en ik geniet er iedere keer weer van.

Volgens de mensen daar kondigt het het begin van de lente aan, of in het najaar, het einde van de herfst...

Met bewolkt weer willen ze nog wel eens laag over komen, en dan is het geluid dat ze maken onvoorstelbaar. je hoort ze veel eerder dan je ze ziet, en het klinkt inderdaad als een luid getrompetter.

Nooit geweten dat NL ook op de route van die beesten lag, helaas woon ik te ver naar het westen om er iets van mee te krijgen. Als je de kans hebt, ga kijken, het is super!
Debbieke
Lid
Woonplaats: knesselare. oost-vlaanderen belgië
Berichten: 8924
Lid sinds: 7 aug. 2008
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
8 maart 2011, 11:07 uur | Bericht #217914
25.000 kraanvogels op 1 dag gespot in Limburg; Hebt u er gezien?

De voorbije dagen zijn er in totaal al 140.000 kraanvogels gespot boven ons land. Vooral het Limburgse luchtruim was erg in trek. Maandag werden er in onze provincie maar liefst 25.305 kraanvogels gespot.



Kraanvogels trekken normaal enkel over het oostelijk deel van ons land. "Wellicht door de aanhoudende oostenwind van de voorbije dagen werden de kraanvogels westelijker geduwd", verklaart Dominique Verbelen van Natuurpunt de trek. Maandag was volgens haar een topdag. Na Limburg volgende Vlaams-Brabant met 7.212 vogels op de tweede plaats. Vooral in Tienen (6.340 exemplaren) en Kinrooi (4.300 vogels) werden de kraanvogels opgemerkt. "De trek kwam maandag pas rond 15 uur op gang en zette zich door tot na schemerduister. Om 20.10 uur bijvoorbeeld vloog een trompetterende groep over Opglabbeek", aldus Verbelen. Kraanvogels trekken in maart en april in grote groepen van overwinteringsgebieden in Spanje en Frankrijk naar broedgebieden in Zweden en Rusland. Ze vliegen in gestrekte linies of in V-formaties, meestal met melancholisch getrompetter.

Bron: Nieuws.nl
Mijn twitter: https://twitter.com/#!/debbietje128
Onweersdagen: 0
Tyshane
Lid
Woonplaats: Noordoost veluwe
Berichten: 8824
Lid sinds: 25 mei. 2009
8 maart 2011, 11:11 uur | Bericht #217915
Leuk! Dan is het toch nog gebeurd. Gisterenavond hoorden we hier dergelijke geluiden en moest gelijk aan dit topic denken. Misschien zitten we hier iets te noordelijk als ik het zo lees, maar ik hoorde toch een hoop getrompetter in de lucht. En nee; het waren geen carnaval-vierders! Anyway, maar even de lucht vandaag in de gaten houden!
Woonplaats: heeten
Berichten: 249
Lid sinds: 6 nov. 2010
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
8 maart 2011, 12:13 uur | Bericht #217923
Ik heb er zojuist 1 in een de wei zien staan bij Heeten. Ik heb vernomen dat er hier in de buurt nog een groep van 80 suks staat.
Helaas stond hij vrij ver weg, dus het zijn geen topfoto's geworden.

P3080339.jpg


P3080340.jpg

voor 12 uur zijn er al 171 waarnemingen van duizenden kraanvogels ingevoerd! Er staat ons dus weer een gigantische kraanvogeltrek dag te wachten!
Woonplaats: Deventer/Enschede
Berichten: 2512
Lid sinds: 29 mei. 2008
8 maart 2011, 12:53 uur | Bericht #217924
Vlak bij mijn woonplaats honderden van die beesten gespot, ga vanmiddag maar eens richting de IJssel, wijd uitzicht en zat plekken om te rusten!
Woonplaats: Breda-west
Berichten: 648
Lid sinds: 10 jun. 2010
8 maart 2011, 13:20 uur | Bericht #217928
Uit Breda nog geen waarnemingen. Dichtste bij is de Biesbosch.
Dat verhaal van die mist heb ik weleens gehoord van een andere vogelaar.
Misschien raken ze dan de weg kwijt ???
Geldt misschien meer voor de herfst...
Het is hier erg zonnig...
Het bekendste verhaal is dat er in Limburg eens een raadsvergadering geschorst is wegens overkomende Kraanvogels...
Heb er hier ooit jaren geleden 5 gezien, wist niet wat het waren.
Iemand anders had ze toevallig ook gezien.
Wellicht volgen ze water, heidegebieden etc ???
Terug naar boven
1 2
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.853 topics, welke bij elkaar 448.364 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.579 leden.
Het nieuwste lid is philip.beuckels@gmail.com.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 236 mensen aan het browsen op het forum. 0 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 236, lezen 3 mensen het topic "Algemeen onweerskansentopic 2023".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden