Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Covington, AL; Escambia, AL; Escambia, FL; Okaloosa, FL; Santa Rosa, FL.

10 May 2024 11:12:03

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Okaloosa, FL.

10 May 2024 11:12:02

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Houston, AL; Early, GA; Seminole, GA.

10 May 2024 11:07:31

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Conecuh, AL; Covington, AL; Escambia, AL; Escambia, FL; Okaloosa, FL; Santa Rosa, FL.

10 May 2024 11:07:30

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Okaloosa, FL; Santa Rosa, FL.

10 May 2024 11:07:29

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Geneva, AL; Houston, AL; Bay, FL; Calhoun, FL; Holmes, FL; Jackson, FL; Walton, FL; Washington, FL; Seminole, GA.

10 May 2024 11:07:29

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Baldwin, AL; Escambia, FL; Okaloosa, FL; Santa Rosa, FL.

10 May 2024 10:50:37

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dale, AL; Geneva, AL; Henry, AL; Houston, AL; Calhoun, GA; Clay, GA; Early, GA; Miller, GA; Quitman, GA; Randolph, GA; Seminole, GA.

10 May 2024 10:50:37

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Stewart, GA; Webster, GA.

10 May 2024 10:50:37

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Barbour, AL.

10 May 2024 10:50:36

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Barbour, AL; Bullock, AL.

10 May 2024 10:34:56

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Baldwin, AL; Conecuh, AL; Covington, AL; Escambia, AL; Escambia, FL; Okaloosa, FL; Santa Rosa, FL.

10 May 2024 10:24:48

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Barbour, AL; Bullock, AL; Pike, AL.

10 May 2024 10:16:27

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Baldwin, AL; Escambia, AL; Mobile, AL; Escambia, FL.

10 May 2024 10:10:02

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Baldwin, AL; Mobile, AL; Escambia, FL.

10 May 2024 10:06:09
Actueel
1 / 4

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
Ricky93
Lid
Woonplaats:
Berichten: 213
Lid sinds: 30 jul. 2008
28 februari 2011, 14:00 uur | Bericht #216905
Als ik dan toch bezig benn met het online zetten van verslagen kan deze er ook nog wel bij


Hoe verliep 2009 hier in Zwijndrecht, de eerste dag van het jaar begon met een klein dipje. Na de eerste vorstperiode welke eind december van start ging luide januari in met een tijdelijke dooi.



De dooi heeft 3 dagen aangehouden tot er een tweede vorstperiode het land inkwam denderen:D Het ijs was helaas wel aangetast door de dooi waardoor er veel hobbeltjes ontstonden op de bovenlaag van het ijs. Ondanks die hobbeltjes viel er nog prima op te schaatsen voor de mensen die ook kunnen schaatsen( ik niet dus:$) foto van de ijsvloer op de eerste dag van een nieuwe vorst periode



6 Jan 2009 kregen wij iets te zien wat maar zelden voorkomt in ons kustlandje.

Zeer strenge vorst!

De temperatuur schoot al enkele dagen tot waardes onder de -15 maar 6 Jan was het hoogtepunt! De minimum temperatuur bedroog -20,4 helaas heb ik dat kaartje niet bij de hand dus doen we het maar met -20,1 de temperatuur




In Zwijndrecht bedroeg volgens KNMI op dat moment -11 bij het meetstation, in het dorp zelf zal de temperatuur denk ik rond de -9 hebben gelegen. Het bijzonderdere was dat als je de damp die je uitademende goed bekeek zag je dat er letterlijk een zeer lokaal sneeuwbuitje ontstaan was de damp bevroor binnen enkele seconde en viel terug als zeer kleine sneeuwvlokjes. Hier heb ik helaas geen foto’s van aangezien ik mijn camera niet meehad genomen die avond

De volgende avond ben ik wel op pat gegaan met de cam. Weliswaar binnen 500 vierkante meter aangezien ik de cam niet te lang wilde blootstellen aan temperaturen van -8



9 Jan.

9 Jan was waarschijnlijk de mooiste dag van de tweede vorstperiode. De dag begon met temperaturen van -10 onder een heldere hemel. Helaas had ik gewoon school die dag maar voor alsnog heb ik mijn compact camera wel meegenomen aangezien er een mooie dag voor de boeg stond!

Gelukkig was de leraar waarmee ik in het eerste lesuur zat in een goede bui en kwam met het idee om het lesuur te gaan wandelen:D hierdoor heb ik de kans gekregen toch foto’s te kunnen schieten in het eerste uur na zonsopgang.


Voor de optics-fans onder ons in de sneeuw ontdekte ik een klein stukje van de 22 graden kring



Het tweede lesuur kreeg ik het voor elkaar met een goede babbel nogmaals naar buiten te gaan om de wintersfeer op te snuiven:D




Gelukkig was ik om half1 al uit van school waardoor ik alsnog in Zwijndrecht op pat kon om plaatjes te schieten

Zoals deze rijp.



10 Jan.

IJspret op de sloten!




En in de avond deze ijshalo




11 Jan. De laatste dag van de vorstperiode was ingezet, de temperatuur klom al iets boven nul dus besloten we naar het plaatsje kinderdijk te gaan voor het te laat was.



De dooi luide ook een lange-saaie periode in dus ontbreekt er ook een gat in dit jaarverslag 2009…

Bij gebrek aan bijzonder weer dan maar een aller-dagelijks verschijnsel wat alsnog bijzondere vormen kan aannemen…


Cirrus

Deze foto is genomen op 21 februari op 10 mm dat staat gelijk aan ongeveer 94 graden! Het bovenste stukje cirrus hing dus loodrecht boven mijn hoofd



Met zo weinig beeldmateriaal van een saaie periode knallen we al gouw door 1/3’de jaar

20 maart…

Eindelijk gebeurt er weer iets fotogeniek’s aan de hemel

2 zeer felle bijzonnen






21 maart.

Niet echt een gerelateerde foto maar toch zet ik hem erbij

Passage iss ruimte station rond een uur of 9 avonds




10 april.

In april brak eindelijk weer een interessante periode aan. Voor het eerst in 2009 te maken gehad met zomers onweer, geen koudbloedige buitjes meer maar het serieuze cape+shear+warmte=boom gebeuren


De eerste convergentie lijn lag op het moment van ‘’ontploffen’’ centraal midden in het land. Helaas kon ik hierdoor alleen kijken naar de massieve witte buienwolken in de verte. Ik ben maar verder gegaan met waar ik mee bezig was en besteedde niet veel aandacht meer aan het geknetter ten oosten van me. Tot de zon onderging zag alles er triest uit wbt onweer-weerlicht


Fotografie het was ondertussen donker aan het worden en ik was gewoon op mijn pc bezig tot een weerfreak uit Barendrecht weerlicht melde ten NO van mij. Ik was toch wel nieuwsgierig en heb mijn camera alvast gepakt en ben gaan kijken buiten het raam tot mij direct een felle flits opviel in mijn ooghoek Wat bleek? Achter de voorste convergentie lijn was een tweede ontstaan! Ongeveer 30 km ten oosten van mij schoot de ene naar de andere toren de lucht in! Ik vond het vreemd dat er op de foto’s weinig van het weerlicht te zien was tot ik na 20 min zag dat mijn diafragma veelte hoog stond…. F10 met weerlicht komt meestal niet goed dus snel terug geschroefd tot f3.5



Met een goed diafragma oogt alles veel mooier



15 april.

Het was zover na enkele missers zoals oa 10-april en 11 april in het oosten.

De dag begon goed met zomerse temperaturen. In zuidoost België begon het te borrelen, diverse kleine celletjes klonterde samen tot 1 groot maar vrij ongeorganiseerd complex. Alles leek langs Zwijndrecht te trekken maar daar zal nog verandering in komen. Na een tijdje wachten begon het te flitsen richting zw. Een eerste buiencell trok net langs helaas. Ik heb wel een cc-cg ontlading op de film vastgelegd welke nog de moeite waard is.

http://www.youtube.com/watch?v=nugtEhmX2dQ...yer_profilepage

Later die avond trokken diverse pitjes rakelings langs Zwijndrecht met af en toe enkele ic-cc ontladingen.

Vertakte cc



Dubbele cc



De laatste ontlading die deze bui produceerde was ook meteen de felste waardoor alles overbelicht was.



April was verder op frontgebied niet veel bijzonders dus gaan we met een doorstart naar mei

10 mei.

Een mooie onthullende halo hoog aan de horizon



15 mei.

Sommige noemen het een schelf maar ik hou het bij een arcus



E zo stappen wij over naar een datum welke velen wel bekend in de oren zou klinken….

25-(26) mei.

Het eerste echte hevige onweer van het jaar stond voor de deur! De dag begon goed met een herlevend MCS in België met talloze bliksem ontladingen en zeer grote hagel+-4cm allemaal leuk en aardig maar daar hebben wij in NL niet veel aan dus was het afwachten op wat nog komen gaat.

Estofex zag het positief in.



In de avond was het dan zover, het eerste complex trekt het westen van het land binnen en mist mij op een haar na.



Gelukkig trok de shelfcloud van het complex wel over Zwijndrecht




De shelf passeerde met een hevige toenamen va(koude wind) lang leven de outflow van dit gigantische complex! Ik stond gewoon te bibberen van de kou en besloot om maar naar huis te gaan zodat ik en me apparatuur ook niet nat regent.

Ook ik heb nog een filmpje van het hele shelf gebeuren.

http://www.youtube.com/watch?v=2WC8Apn-REA...yer_profilepage

Niet veel later die avond ontstond een tweede onweer’s complex in het westen van het land. Deze trok in de lengterichting over het westen. Helaas kon ik alleen toekijken hoe het daar tekeer ging.




Door de hoge basis van het complex had ik ondanks de enorme afstand wel een mooi zicht op de cg’s!




Maar het echte werk moest nog komen!


Om half4 in de nacht was het dan eindelijk zover, Het MCS complex welke eerder die nacht nog een supercell met hook voor zware hagel heeft bezorgd was nu uitgegroeid tot een squall-line met rampkoers voor nl:D



Het aantal ontladingen in de sqaull lag aanzienlijk oog! Op zijn hoogte punt was er zeker om de 1 sec ergens wel een flits te zien.

http://www.youtube.com/watch?v=HHR0aOkE_lM...yer_profilepage







Oké nu genoeg over de maand mei op naar juni!

1 juni.

Een aantaal oweeërs buien trok zuidwestelijk over het oosten van het land. Daar hadden wij in Zwijndrecht natuurlijk niks aan maar de cb’s waren toch fotogenieker dan ik had verwacht!






9 juni.

9 juni trokken over heel de Benelux diverse buien. De meeste met onweer erbij.




2 filmpjes van een CG actief buitje welke over Zwijndrecht trok.

http://www.youtube.com/watch?v=7s1Dd52c8hU

http://www.youtube.com/watch?v=lnTYHl31tUQ

11 juni.

Deze dag staat bij mij nog wel bekend als de dag met de mooiste regenboog van 2009!
Ik heb zelden een regenboog zo helder en fel gezien als deze!





Exl mammatus.




15 juni.

In de late avond-nacht trok een leuke buienlijn met onweer over Zwijndrecht. Boven Zwijndrecht warren het helaas alleen maar ic ontladingen dus niks op de foto vast weten te leggen bij het wegtrekken viel het mij op dat het ding weer cg’s begon te produceren!Erg frustrerend om dat zo aan te moeten zien maar ik ben alsnog maar foto’s gaan maken.

Ik heb helaas nog geen goede telelens voor mijn camera dus was het bijna niet te doen om nog mooie plaatjes te kunnen schieten.



16 juni.

Even geen geknetter maar een rustiger weerverschijnsel wat ook erg mooi kan zijn.

Nlc’s

16 juni.



In de nacht van 23-24 juni waren er weer nlc’s te zien Een bijzonder complex was dit niet maar alsnog leuk om op de foto te zetten.



Genoeg over juni op naar een onweers rijke maand,

Juli!

5 juli.

Een hevige onweersbui trekt over Zwijndrecht met alle regen-bliksem vandien! Helaas was het overdag anders had ik een mooi kans op bliksem fotografie gehad;)



Dit had mooi weerlicht opgeleverd.



6 juli

Een convergentie lijn ten zuiden van Zwijndrecht begon langzaam te activeren waarbij de heftigste cell op dat moment precies over Zwijndrecht trok:)

De aankomst bracht een palet van dreiging&kleuren mee.



De bui liet een aardige bak hemel water achter waardoor de brandgang blank stond.


De rust keerde weer terug met een aangename temperatuur en een strak blauwe hemel, maar niet voor lang. Een klein buitje dat boven Rotterdam ontstond met matige regen aldaar zorgde hier voor een uitzicht welke je als weer amateur altijd wel wil hebben!



Ook heb ik nog een korte timelaps gemaakt van het buitje.

http://www.youtube.com/watch?v=_P7Nc0HbWlM...yer_profilepage

13 juli.

Het laatste maar ook het mooiste NLC complex wat hier zichtbaar was.





21 juli. Een dag om nooit te vergeten!

21 juli is de beruchte’’supercell’’ dag van 2009. Hiervan heb ik nooit foto’s online gezet door tijdsgebrek

Vanuit zeeland naderden 2 cellen welke volgens hun trekrichting netjes ruim langs Zwijndrecht zouden trekken. Een andere weerfreak uit Zwijndrecht melde vreemde rotatie richting zuidwest. Ik ben dus even gaan kijken en daar zag ik inderdaad plukken fractus hevig roteren! Een wallcloud is geboren! Ik ben snel mijn camera spullen wezen pakken en een vrij plekje op gaan zoeken om het spektakel op de foto te zetten.

Op deze foto is te zien hoe de wallcloud begon te ontstaan.



Helaas begon het kort daarna hevig te regenen uit diezelfde cell. Ik was op de fiets dus had geen radar tot beschikking en mijn beltegoed was op dus ben ik ook voor de veiligheid maar weg gegaan mocht er hagel-onweer aankomen. Vanwege deze beslissing heb ik uiteindelijk wel spijt gekregen aangezien het stopte met regenen zodra ik thuis was aangekomen. Om nu nog terug te fietsen heeft geen zin meer dacht ik. Ik ben dus verder gegaan met foto’s maken vanaf mijn dakraam waar het uitzicht helaas een stuk minder is dan het op de dijk.



Radarbeeld van dat moment. Ik merkte dat de bui ten zuiden van mij(met wallcloud) wel erg dichtbij kwam. Ik bekeek dus de radar en zag dat deze bui een splitting cell was geworden. Maar dat was niet alles! Een tweede vermoedelijke supercell in zeeland was aan het leftmoven! Deze 2 cellen lagen op rampkoers richting elkaar.

Hier onder 2 beelden van de radar waarop het goed te zien is hoe de cellen samensmelten boven Zwijndrecht





Mocht dit niet duidelijk genoeg zijn is op dit filmpje te zien hoe alles in zijn werk ging.

http://www.youtube.com/watch?v=4v_LNkap3lM...yer_profilepage

De leftmover uit zeeland begon samen te smelten met de splitting cell van Rotterdam



Helaas kwam hierna de regen binnen waardoor foto’s maken onmogelijk werd. De onweers activiteit viel mij nog mee. Tijdens de passage heb ik nauwelijks rommels gehoord of flitsen gezien. Bij het wegtrekken van die samengesmolten cell ontstond nog 1 klein agressief buitje boven mijn hoofd met een CG op ongeveer 400 meter afstand!

De rust keerde terug en het was tijd om even de foto’s te bekijken In België lag alweer een nieuwe cell klaar welke later vlak langs Zwijndrecht trok. Dit was waarschijnlijk geen supercell maar gewoon een ordinaire onweersbui.

]

Helaas trok de bliksemhaard langs Zwijndrecht waardoor het hier alleen bij wat stortregen bleef.

Na passage was de updraft van de bui mooi te zien a.g.z. er bijna geen bewolking voor het geheel zat.

De cell had Amerikaanse trekjes maar dan iets kleiner:P






Laatste foto van 21 juli.

De cell trekt steeds verder weg wat ook het einde van de dag aan luidde. In het oosten spookte het nog even door maar voor de rest van het land was dit het einde van een mooie dag




24-25 juli(nachtelijk onweer)


De nacht van 24 op 25 juli was denk ik een dan de beste kansen op onweersfotografie dit jaar!

Krachtige CG ontlading




3 talige ontlading.




Maar de echte show moest nog komen!Als de bui wegtrekt word de top al zichtbaar welke regelmatig oplicht door de krachtige ontladingen die deze bui produceerde!

CA ontlading(cloud-air)




De top van de bui werd af en toe prachtig verlicht door de bliksem!

Helaas zijn de foto’s wel erg achteruit gegaan in kwaliteit door het bewerken






En als laatste een waarschijnlijke CG+



29-30 juli.

Ik was gewoon bezig achter mijn pc en had niks gelezen over het fijt dat er een vrij grote kans was op onweer. Ik bekeek die avond 1x de radar en toen zag ik dat er een actief onweerscomplex in Brabant lag! Ik ben dus even gaan kijken richting Brabant of ik weerlicht kon zien. Ik hoefde nog geen 10 sec te kijken of ik zag in mijn ooghoek al een flits van het complex. Na even twijfelen besloot ik mijn spullen te pakken om een mooi plekje op te zoeken mocht het weerlicht nog dichterbij komen.

Uiteindelijk viel alles erg mee en bleef het onweer op ruime afstand.





Het was ondertussen al 2 uur 's-nachts dus was het tijd om naar huis te gaan en mijn Betje op te zoeken

Augustus.

Augustus was helaas een erg rustige maand met weinig geknetter.


20 augustus.

Het was al een aantal dagen erg warm met temperaturen van 30+ maar 20 augustus sloeg alles met de warmste dag van heel het jaar! De maximum temperatuur hier lag rond de 34 graden! Het was tevens erg broeiend dus dat kan gewoon niet lang goed gaan. Er was ook onweer voorspeld voor geheel het land met in het oosten de meeste activiteit. Het was een erg ingewikkelde situatie waarmee menig weeramateur niet wist wat hij ermee moest. Tegen de verwachtingen in kwam de cong-lijn pas ruim na de windsprong aan. De temperatuur was in Zwijndrecht ondertussen gedaald naar 24 graden met een betrekkende hemel. Er lag een brokkelige buienlijn in het westen welke oostwaarts over het land moet trekken. Dit gebeurde ook, in Zwijndrecht ging de passage met enkele CG bliksems gepaard maar niks heftigs of extreems.

Na passage was er nog wat lichte mammatus te zien.



En ook een stukje regenboog



28-29 augustus.

De nacht van 28-29 augustus was weer een geweldige nacht voor bliksem fotografie!Ondanks heb gebrek aan cg’s was het toch genieten!

Een buientrog naderde vanaf de Noordzee, deze trog zal het zuiden-west-midden van het land het meeste aandoen. De avond begon hier in Zwijndrecht met weerlicht richting west-noord-no. Aangezien ik al 1 maand geen onweer meer op de foto had gezet greep ik deze kans ondanks dat het maar weerlicht was toch aan

Waardoor ik voor de tweede een CA ontlading uit de top van een bui op de foto heb gekregen!



Een tijdje later was de trog al dicht genaderd waardoor het weerlicht steeds feller zichtbaar werd. Opeens begon het te flitsen recht boven mijn hoofd! Na 2 ontladingen kon ik vaststellen waar de bliksem haard zat dus ben ik direct begonnen met foto’s maken.





Dit is de enige CG ontlading welke dit celletje produceerde. Tevens is dit ook de mooiste ontlading die ik dit jaar op de foto heb gekregen



Toen de bui wegtrok hoopte ik nog op een show zoals ik 24-25 juli gekregen had. Helaas gebeurde dat in dit geval niet aangezien er meer bewolking voor de CB hing en het een bui was met pulse-storm eigenschappen. Na 15 min was de bui alweer uigestorven

Vlak voor de bui uitstierf heb ik nog deze foto gemaakt



Na deze cell activeerde nog een los buitje welke maar 4 ontladingen produceerde. De laatste ontladingen was een CG op ongeveer 4-500 meter afstand, helaas heb ik geen van deze ontladingen op de foto gekregen.

Na deze bui bleef het flitsen in alle richtingen met de nadruk op het zuidwesten. Daar waren in de verte enkele CG’s te zien. Tot het op ongeveer 3 km afstand van mij opnieuw begon te activeren met veel CC ontladingen.

Zoals deze crawler.




En deze CC met CG vertakking



De maand augustus was leuk maar nu gaan we verder met september

1 september.

Een uistervend buitje zorgt voor een fraaie zonsondergang.
http://www.weerwoord.be/uploads/1920094211.jpg

3 september.

Een dag om eigenlijk snel te vergeten. De hele avond was er fel weerlicht zichtbaar richting zw-w-n-no. Nogmaals trok een trog van zee over het land.

Begin van de dag avond met een CB boven Zoetermeer.



Ditmaal viel ik buiten de boot en bleef het alleen bij weelicht in Zwijndrecht,

Oplichtende CB’s zijn leuk maar liever heb ik ze dichterbij de deur of recht boven mij



Het is mij wel gelukt ene dubbele CG+ ontlading op de foto te krijgen



Na deze nacht was er niet veel interessantst in september te beleven.

27 september.

In de ochtend van 27 september ben ik op pat gegaan om enkele mistplaatjes te schieten




Ringdijk gehuld in de mist.



Een dromerige zonsondergang op het water



1 oktober.
Oktober leek goed te beginnen met een mooie zonsondergang tussen de buien door



In oktober was er verder helaas niet veel bijzonders te beleven op enkele zwakke onweers situaties na.

11 oktober.
De enige ontlading die ik in oktober op de gevoelige plaat heb weten vast te leggen


17 oktober.

Enkele polaire buitjes trokken over het land. Niks bijzonders eigenlijk maar toch kan het mooie plaatjes opleveren



De saaie weermaand oktober is weer voorbij november staat voor de deur!

4 november, al enkele dagen was er weerlicht te zien ten noorden van mij. Uit verveling heb ik een poging tot fotografie gedaan van het weerlicht. Helaas stelde het niet zoveel voor.



22 november.

Al enkele dagen was er een interessante onweers situatie aan de gang in de Benelux. Op 22 november kwam een koufront vanuit westelijke richting de Benelux binnen. De eerste meldingen van onweer kwamen al binnen. Op het moment van passage bleef het hier in Zwijndrecht helaas alleen bij enkele rukwinden-zware regen. Ondanks dat het onweer al een halfuur uit bleef vertrouwde ik het KF niet dus heb ik voor de zekerheid de camera laten lopen. Precies op het goede moment aangezien er plots een CG op +-500 meter afstand insloeg met een harde dreun als gevolg. Helaas is de foto overbelicht geraakt door de krachtige CG


Bewerkte versie



Toch wel iets om bij stil te staan is het opmerkelijke verschil tussen 23 november 2008 en 23 november 2009.

Op 23 november 2008 viel er in heel het land een pak sneeuw dat varieerde tussen de 2-15 cm gemiddeld.

Hier in Zwijndrecht lag een pak van rond de 10 cm



Ter vergelijking een radarplaatje van 23 november 2009-12-14
Een uitzonderlijke situatie voor de tijd van het jaar!



Verder was er in de maand november ook niet veel bijzonders te beleven dus gaan wij door naar de laatste maand van het jaar…december
December Begon rustig met de eerste 2 weken niet veel bijzonders behalve veel neerslag en hoge temperaturen+-10 graden!

Gelukkig begon het richting 13 december duidelijk kouder te worden! Sindsdien bleef het de rest van december overwegend koud met soms matige tot strenge vorst en af en toe winterse neerslag. Helaas zorgde deze neerslag(sneeuw) er wle voor dat de verse ijsvloeren her en der ondergesneeuwd raakte en daardoor de ijskwaliteit ernstig achteruit ging… Ondanks dat was het soms wel fraai plaatjes schieten van een witte wereld!

Hier enkele foto’s vanuit Zwijndrecht van deze prachtige periode welke tot op de dag van vandaag nog voortduurt!





Op 21 december begon het een flinke tijd hevig te sneeuwen waardoor het dekje van 4 cm werd aangesterkt tot 15 cm!

Helaas gebeuren er ondanks alles sneeuwvreugde ook mindere dingen…. Helaas is een man uit mijn straat op 21 december overleden aan een hartverzakking. Mijn condoleance gaat uit naar de familie en betrokkenen!

Foto’s van het personeel-familie heb ik niet gemaakt ter respect richting de hulpverleners-betrokkenen.



De ambulances moesten zeer behoedzaam rijden over het versgevallen sneeuwdek!



Terug naar het weer zelf! Later die dag begon het op te klaren vanuit het westen na zonsondergang. Aangezien het licht fraaie kleuren aannam, boven het sneeuwdek ben ik er snel opuit gegaan om foto's te maken van het kleurenpalet!




Ondanks dat er vrijveel sneeuwschuivers rondreden was het nog verraderlijk glad!



De volgende dag ben ik er weer op uit gegaan om foto’s te maken van het witte goud!



Dit jongetje kwam met de grootste moeite en na glijpartijen de dijk op.



Hierbij komen wij weer aan bij de Laatste foto van 2009. Het was een mooi, boeiend weerjaar met diverse mooie onweers-winter-situaties!



Op naar een op ze minst even boeiend weerjaar 2011!

Einde
EdwardvG
Lid
Woonplaats: Dalfsen
Berichten: 278
Lid sinds: 5 jul. 2010
28 februari 2011, 14:21 uur | Bericht #216910
Super mooi gedaan, echt leuk om zo eens terug te lezen hoe zo'n jaar ging.
Ook hele mooie foto's!

Waarom deze advertentie?
Harmos
Lid
Woonplaats: Elspeet
Berichten: 473
Lid sinds: 26 jul. 2008
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
28 februari 2011, 14:27 uur | Bericht #216911
Tja ik kan alleen maar zeggen; Fantastisch! Heerlijk om een jaar nog even door te lezen met prachtige foto's. Maak je er ook weer één voor 2010?
~Harmos
Whatever weather you may encounter, enjoy.
Tyshane
Lid
Woonplaats: Noordoost veluwe
Berichten: 8824
Lid sinds: 25 mei. 2009
28 februari 2011, 14:37 uur | Bericht #216913
Leuk om te zien en te lezen, veel werk aan gehad zeker... Mooi hoor!
Woonplaats: Raalte/Overijssel
Berichten: 1034
Lid sinds: 16 apr. 2009
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
28 februari 2011, 16:55 uur | Bericht #216934
Een goed verslag met prachtige foto`s !

Netjes gedaan
allways in the mood for some thunder and lightningTwitter Stevenwesselink

Weer liefhebber/fotograaf/weeramateur Raalte Overijssel
marsel
Lid
Woonplaats: Woensdrecht
Berichten: 642
Lid sinds: 28 jul. 2006
28 februari 2011, 17:30 uur | Bericht #216940
Mooi hoor! Leuk om te lezen. Er kwamen toch weer enkele mooie herinneringen naar boven. Dank hiervoor.
Woonplaats: Rotterdam
Berichten: 313
Lid sinds: 16 jan. 2010
28 februari 2011, 17:46 uur | Bericht #216943
Wat een heerlijke foto's weer Rick!! Aantal van deze foto's had je gister laten zien op msn, maar blijft super om te zien. Ook een goed verslag

Ga zo door ^^
My Biggest Dream, = Your Worst Nightmare ..
Woonplaats: Homoet (Overbetuwe)
Berichten: 1134
Lid sinds: 9 jun. 2010
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
28 februari 2011, 18:05 uur | Bericht #216948
Heel mooi verslag !! Staan ook geweldige plaatjes tussen! netjes gedaan zeggen we maar
Woonplaats: Zaandam, Noord-holland
Berichten: 1612
Lid sinds: 2 apr. 2010
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
28 februari 2011, 19:52 uur | Bericht #216962
Geweldig verslag en prachtige foto's! Schitterende foto's van ontladingen zitten er bij!
Terug naar boven
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.857 topics, welke bij elkaar 448.376 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.584 leden.
Het nieuwste lid is Rooie bert.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 67 mensen aan het browsen op het forum. 2 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 67, lezen 1 mensen het topic "2 grote zinkgaten ontstaan in Karapinar Turkije".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden