Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Adams, NE; Franklin, NE; Kearney, NE; Webster, NE.

16 Apr 2024 17:25:45

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Franklin, NE; Harlan, NE; Kearney, NE; Phelps, NE.

16 Apr 2024 17:25:45

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Jewell, KS; Smith, KS; Adams, NE; Nuckolls, NE; Webster, NE.

16 Apr 2024 17:25:45

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Franklin, NE; Webster, NE.

16 Apr 2024 17:25:44

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Clay, MO; Clinton, MO.

16 Apr 2024 17:20:39

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Johnson, KS; Miami, KS; Cass, MO; Clay, MO; Clinton, MO; Jackson, MO.

16 Apr 2024 17:20:38

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Clay, MO; Clinton, MO.

16 Apr 2024 17:20:37

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Clay, MO; Clinton, MO; Platte, MO.

16 Apr 2024 17:10:51

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Buchanan, MO; Clay, MO; Clinton, MO; Platte, MO.

16 Apr 2024 17:06:53

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Johnson, KS; Miami, KS; Wyandotte, KS; Cass, MO; Clay, MO; Clinton, MO; Jackson, MO; Platte, MO.

16 Apr 2024 16:55:15

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Clay, SD; Turner, SD; Yankton, SD.

16 Apr 2024 16:54:45

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Nodaway, MO; Worth, MO.

16 Apr 2024 16:21:07

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Adams, IA; Ringgold, IA; Taylor, IA; Union, IA.

16 Apr 2024 16:06:49

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gentry, MO; Harrison, MO; Nodaway, MO; Worth, MO.

16 Apr 2024 16:01:25

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Franklin, KS.

16 Apr 2024 15:46:02
Actueel
1 / 4

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
Marga
Lid
Woonplaats: Den Haag
Berichten: 17643
Lid sinds: 25 jul. 2006
23 maart 2011, 18:35 uur | Bericht #220536
Lichten uit voor nieuwe editie Earth Hour

Bijna 200 Belgische steden en gemeenten roepen hun inwoners op om zaterdag 26 maart deel te nemen aan Earth Hour, een klimaatactie van het World Wildlife Fund (WWF) waarbij wereldwijd wordt opgeroepen gedurende een uur de lichten te doven. De actie vindt plaats van 20.30 uur tot 21.30 uur.

Naar schatting 750.000 Belgische gezinnen zullen hun lichten voor de gelegenheid doven. Ook tientallen bedrijven nemen deel aan Earth Hour. In heel het land vinden talloze acties plaats. Zo zal de Brusselse burgemeester Freddy Thielemans om 20.30 uur met een lichtknop op de Grote Markt het stadhuis in duisternis hullen.



Volgens het WWF tonen de Belgische beleidsmakers een duidelijk gebrek aan ambitie en coherentie als het over het klimaat gaat. Zo kijkt België niet verder dan 2012, terwijl Europa zijn stappenplannen uitbreidt naar 2020 en 2050. ‘Een gebrek aan eensgezindheid op de verschillende niveaus ligt aan de basis van het probleem.' Het WWF roept dan ook op tot samenwerking op federaal en regionaal vlak, en is vragende partij voor een klimaatwet waarin men zich engageert om de CO2-emissies tegen 2050 tot bijna nul te herleiden.

Volgens het WWF heeft België een enorm potentieel om het energieverbruik drastisch te beperken. De organisatie beseft echter wel dat de huidige politieke situatie waarin ons land verkeert, niet bepaald gunstig is voor het nemen van ingrijpende maatregelen.

In 2010 namen ongeveer 125 landen deel aan de actie. Earth Hour maakt deel uit van een internationale campagne van het WWF tegen klimaatverandering.

Bron: Nieuwsblad.be
Every cloud has a silver lining
Marga
Lid
Woonplaats: Den Haag
Berichten: 17643
Lid sinds: 25 jul. 2006
24 maart 2011, 17:29 uur | Bericht #220649
Elia waarschuwt voor gevolgen Earth Hour

Het WWF heeft opgeroepen om zaterdag allemaal een uurtje het licht te doven in het kader van de Earth Hour-actie. Maar allemaal samen het licht weer aanknippen, kan voor storingen op het stroomnet zorgen. Daar waarschuwt hoogspanningsbeheerder Elia voor.

Zaterdag is het opnieuw Earth Hour, van 20.30 uur tot 21.30 uur. Dat is een actie van het World Wildlife Fund waarbij wereldwijd wordt opgeroepen gedurende een uur de lichten te doven, een symbolische actie tegen de opwarming van de aarde.

Massaal het licht uitdoen, en vooral weer aanknippen, is evenwel niet zonder risico’s, waarschuwt Elia. ‘Het kan voor onevenwichten zorgen tussen het verbruik en de productie van elektriciteit’, legt een woordvoerster uit. Met als mogelijke gevolgen storingen in de continuïteit van de stroomvoorziening en zelfs onderbreken van de levering.

Elia beveelt daarom aan niet alle lichten en toestellen op hetzelfde ogenblik weer aan te schakelen, om het effect in de tijd te spreiden. De netbeheerder houdt alvast extra personeel paraat om de actie op te volgen.

Ook vorig jaar waarschuwde Elia voor mogelijke storingen bij Earth Hour. Toen waren er geen problemen. Vorig jaar was een daling merkbaar met twee à drie procent van het verbruik als gevolg van de actie.

Bron: de Standaard
Every cloud has a silver lining
Waarom deze advertentie?
ruk
Lid
Woonplaats: Spijkenisse
Berichten: 1694
Lid sinds: 10 jun. 2007
24 maart 2011, 21:29 uur | Bericht #220692
Citaat van Marga, donderdag 24 maart 2011, 17:29 uur Elia waarschuwt voor gevolgen Earth Hour

Het WWF heeft opgeroepen om zaterdag allemaal een uurtje het licht te doven in het kader van de Earth Hour-actie. Maar allemaal samen het licht weer aanknippen, kan voor storingen op het stroomnet zorgen. Daar waarschuwt hoogspanningsbeheerder Elia voor.

Bron: de Standaard

nou ,dat is toch helemaal mooi dan !?!?! dan is er nog meer en nog langer licht gedoofd !!

doe trouwens zelf ook mee met deze actie.

werk zelf momenteel in de industrie....wat daar aan energie wordt verbruikt en verspild is gewoonweg niet normaal, daar valt denk ik wel heeeeeel erg veel te verbeteren, mischien moet het WWF hier maar eens gaan kijken ???


Ruk.
één ding is zeker, er is ALTIJD WEER!!!!
Woonplaats: Maria-Hoop (Midden-Limburg)
Berichten: 434
Lid sinds: 15 jul. 2010
27 maart 2011, 11:10 uur | Bericht #220941
Als ze het Earth Hour meer zouden verspreiden over Nederland, om 20:00-21:00 West Nederland en op dat moment in het Oosten tot 22:00 zouden de schommelingen minder hevig zijn.
Ik vind het ergens wel een mooi gebaar, want overal wordt er heel veel verspild en dat is zonde.
35 sneeuwdagen gehad in Limburg in 2010/2011Mijn foto-topic
Imrich
Lid
Woonplaats: Deventer Overijssel
Berichten: 904
Lid sinds: 1 feb. 2008
27 maart 2011, 13:27 uur | Bericht #220969
Het is en loos gebaar. Wil je echt iets doen dan zul je en aantal zaken in de wet moeten vast leggen. Zo kun je bepalen dat bepaalde verlichting van gebouwen uit moet tussen afgesproken tijden. Je kunt dan bv denken aan reclames langs snelwegen waar snachts geen hond naar kijkt maar ook straat verlichting. Dan kun je zoden aan de dijk zetten.
Woonplaats: Gouda
Berichten: 976
Lid sinds: 25 mei. 2009
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
27 maart 2011, 15:12 uur | Bericht #220991
Ik ben nog steeds van mening dat er straatverlichting moet komen dat alleen aangaat als er een auto op een afstand wordt waargenomen die vrijwel enkele seconde later dus onder het licht rijdt, wel een licht wat dan door de mens aan en uit gezet kan worden, zodat die overdag niet alsmaar aanspringt. En dan graag geen ledverlichting. Zuiniger ja, maar je wordt erdoor verblind.

Earth Hour is een leuk initiatief, maar t helpt voor geen meter. Al die lichten aanzetten kosten meer stroom dan die uur stroom blijven gebruiken, lijkt mij dan.

Zelf gebruik ik sowieso weinig licht. Alles staat in de nacht uit. PC staat de hele dag aan, behalve dan dus de nacht, maar beeldscherm gaat wel uit als ik hem niet gebruikt. TV staat altijd uit zowat, dus gebruik ik amper en verlichting heb ik niet nodig. Ben alleen wel iemand die behoorlijk veel water gebruikt (douchen en flesjes water, dus das wel minder zuinig, maar ik vind, we moeten wel ergens blijven genieten)
Mijn website: http://www.rfgfotografie.nl. Hier vind u alle foto's die ik maakt omtrent incidenten. Maar ook soms omtrent slecht weer of vliegtuigen terug.
Wolkje7
Lid
Woonplaats: Velp (Gelderland)
Berichten: 1534
Lid sinds: 24 mrt. 2008
27 maart 2011, 15:35 uur | Bericht #220994
Ik vind het nog steeds best hypocriet dat Earth hour.
Het is niet alleen menselijke bemoeienis wat de klok slaat in mijn ogen. De natuur gaat ook zijn eigen gang, niet alles is de schuld van de mens.
Ik vind het wel een makkelijk excuus om meteen álles maar op de mens af te schuiven onder het motto: "Waarom klein houden als het groter kan worden gemaakt?"
Ik denk dat het voor een deel gewoon de cyclus van de natuur is, en het klimaat dat daarbij hoort meeverandert. Klimaatverandering doen we gewoon niks aan, dat moet de mens accepteren.

En waarom hypocriet? Omdat we eens per jaar aan Earth hour doen, maar als dat voorbij is, we weer 'vrolijk' verder gaan met onnodig veel ontbossingen danwel bomen kappen voor bestemmingsplannen, het martelen van dieren. Dát is iets wat we nog steeds verder moeten verhelpen. Dát vind ik dingen waar we ons inderdaad zorgen om moeten maken, en waar `t kan dreigend uitservende soorten dieren op een andere manier te helpen doormiddel van te stoppen hun natuurgebied te vernielen.

Wat mij betreft heeft dat laatste niets te maken met klimaatverandering, maar met de mens. | Gewijzigd: 27 maart 2011, 15:37 uur, door Wolkje7
Weerdagen Velp 2019:

Volledige dagen met sneeuwdek: 7
Dagen met deels sneeuwdek: 2
Vaste sneeuw: 4 * Laatste 01-02-2019
Smeltende sneeuw: 1 * Laatste 02-02-2019
Hagel: 4


Velp 2018:

Smeltende sneeuw: 6
Vaste Sneeuw: 6
Hagel: 8
Weerlicht: 6
Onweer: 24 (1 onweersdag in Velp gemist toen ik in Duitsland was)


Velp 2017:

Dagen met sneeuwdek: 34 (waarvan 21 in januari, 6 in februari en 7 in december)
Vaste sneeuw: 12
Smeltende sneeuw: 6
Hagel: 13
Weerlicht: 6
Onweer: 21
Terug naar boven
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.847 topics, welke bij elkaar 448.358 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.576 leden.
Het nieuwste lid is Jeffrey bunk .

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 59 mensen aan het browsen op het forum. 1 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 59, lezen 4 mensen het topic "Discussiepagina winter 2023-2024".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden