Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Hitchcock, NE; Red Willow, NE.

26 Apr 2024 01:47:28

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Cheyenne, KS; Logan, KS; Rawlins, KS; Sherman, KS; Thomas, KS; Wallace, KS.

26 Apr 2024 01:47:28

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Rawlins, KS; Thomas, KS.

26 Apr 2024 01:47:27

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Sherman, KS; Thomas, KS.

26 Apr 2024 01:36:45

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Phillips, CO.

26 Apr 2024 01:36:45

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Decatur, KS; Rawlins, KS; Hitchcock, NE; Red Willow, NE.

26 Apr 2024 01:36:45

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Hamilton, KS.

26 Apr 2024 01:36:45

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Yuma, CO.

26 Apr 2024 01:36:45

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Phillips, CO; Sedgwick, CO.

26 Apr 2024 01:36:45

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Logan, KS; Thomas, KS.

26 Apr 2024 01:36:45

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Logan, KS; Wallace, KS.

26 Apr 2024 01:36:45

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Red Willow, NE.

26 Apr 2024 01:36:45

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dundy, NE; Hitchcock, NE.

26 Apr 2024 01:36:45

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Jackson, SD.

26 Apr 2024 01:36:44

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Rawlins, KS; Thomas, KS.

26 Apr 2024 00:38:25
Actueel
1 / 4

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
Woonplaats: Vianen
Berichten: 705
Lid sinds: 8 jul. 2010
31 maart 2011, 11:50 uur | Bericht #221571
Als de dynamiek nog wat beter word denk ik dat we nog wel wat onweer kunnen krijgen. Met cape van 200-400 en LI van -1 in het zuiden -2. Temp verschil tussen 2 meter en 500 hpa is op sommige plekken tegen de 45 graden.

Dit is dan de convectie lijn?
neerslag.gif | Gewijzigd: 31 maart 2011, 11:51 uur, door Ramon Oost
My new website! / Mijn twitter
Tycoon2
Lid
Woonplaats:
Berichten: 1035
Lid sinds: 9 dec. 2009
31 maart 2011, 12:15 uur | Bericht #221576


Waarom deze advertentie?
Woonplaats: Vianen
Berichten: 705
Lid sinds: 8 jul. 2010
31 maart 2011, 12:17 uur | Bericht #221577
Citaat van Tycoon2, donderdag 31 maart 2011, 12:15 uur Plaatjes

Cape en LI zijn iets beter geworden. Ik hoop de dynamiek ook... | Gewijzigd: 31 maart 2011, 12:19 uur, door Ramon Oost
My new website! / Mijn twitter
Woonplaats:
Berichten: 0
Lid sinds: 10 jun. 2007
31 maart 2011, 12:47 uur | Bericht #221580
Dynamisch nog steeds niet zo goed, hier even de hagelkaarten. Kan hagel vallen tot 1.5 a 2 cm

57_lghail.png

60_lghail.png

63_lghail.png
Woonplaats: Vianen
Berichten: 705
Lid sinds: 8 jul. 2010
31 maart 2011, 12:49 uur | Bericht #221581
Denk je dat het dan gewoon pittige regenbuien buien kunnen zijn. Of onlangs dat de dynamiek niet zo heel best is toch onweer...?
My new website! / Mijn twitter
Woonplaats:
Berichten: 0
Lid sinds: 10 jun. 2007
31 maart 2011, 13:01 uur | Bericht #221582
Citaat van RamonOost, donderdag 31 maart 2011, 12:49 uur Denk je dat het dan gewoon pittige regenbuien buien kunnen zijn. Of onlangs dat de dynamiek niet zo heel best is toch onweer...?

Kunnen denk ik wel enkele pittige exemplaren voor komen ook met hagel. De berekening is daarvan best wel simpel om te kijken of er een hagelkans is. Het verschil in temperatuur op waarnemingshoogte (1,5 meter) en de temperatuur op ongeveer 5 kilometer in de hoogte van de atmosfeer is een goede graadmeter voor het wel of niet optreden van hagel tijdens buien. Over het algemeen mag gesteld worden dat bij een verschil van minstens 40 graden er hagel op kan treden.
jeroenelf
Lid
Woonplaats: Zwolle
Berichten: 778
Lid sinds: 5 aug. 2009
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
31 maart 2011, 14:16 uur | Bericht #221584
Nog een foto van gisteren, rijdens van Ommen naar Zwolle t.h.v. Ankum, 3 flitsen waargenomen
Goeie Onweersdagen Zwolle ; 2

Top dagen dit jaar 2012 ;
20 + 21 Mei

Top dagen vorig jaar 2011 ;
28 April, 10/11Mei, 28 Juni, 26 Augustus en 10/11 September
marsel
Lid
Woonplaats: Woensdrecht
Berichten: 642
Lid sinds: 28 jul. 2006
31 maart 2011, 15:09 uur | Bericht #221592
@ Jeroenelf: mooie foto!

Overigens moet ik het nog zien gebeuren a.s. zaterdag. De boel oogt erg droog, zowel in de grenslaag als op middelbaar niveau. Er mag dan wel het eea aan CAPE ed voorhanden zijn maar met een droge atmosfeer moet elk cumultje vechten voor z'n bestaan. Op nadering van koufront zien we wel dat de boel vooral op middelbaar niveau aanmerkelijk vochtiger wordt gedurende de avond. Probleem is dan echter dat de wind tegen die tijd voor een groot deel van het land al om is naar west en de CAPE gereduceerd is tot <100 en er in de grenslaag koele zeelucht aanwezig is...
Als een aardige onweersbui gaat ontstaan moet dit vlak voor en nabij de windruiming gebeuren die samenhangt met passage van de convergentielijn/thermische rug (Theta-E waarden van rond de 45) en moet er in de smalle overgangszone naar het koufront toe genoeg vocht aanwezig zijn (lijkt me dan geen probleem meer). Ik vrees dan ook voor de westelijke helft van het land alwaar de wind tegen het eind van de middag omgaat. Wellicht dat voor het binnenland de kans op enkele onweders wat groter is.
GFS geeft dit hele plaatje mooi weer. Het gebied met maximale CAPE blijft vrij van enig neerslagsignaal (op een smalle overgangszone na), hoogst waarschijnlijk omdat convectie vanaf de grond gewoon de nek wordt omgedraaid door de aanwezige droge lucht.
Het neerslagsignaal wat nu zichtbaar is lijkt op de convergentielijn naar het koufront toe te zijn (overigens wel convectief van aard). Het koufront zelf is zichtbaar als niet convectieve neerslag aan de westzijde. Het is nog even weg, maar echt warmlopen doe ik er als westerling vooralsnog niet voor.
EDIT: Het beeld dat WRF momenteel schetst lijkt me het meest voor de hand liggend: in het binnenland op nadering van de convergentielijn/thermische rug enkele (onweers-)buien welke echter ongeorganiseerd zullen zijn, terwijl het westen van het land al snel aan de koele kant komt met regen en een enkele verscholen bui op het koufront. | Gewijzigd: 31 maart 2011, 15:48 uur, door marsel
Woonplaats: Koekelare, West-Vlaanderen https://twitter.com/BartStandaert
Berichten: 2744
Lid sinds: 15 jun. 2007
31 maart 2011, 15:57 uur | Bericht #221604
Eerste "Severe Weather Outlook Benelux" van het jaar en hopelijk volgen er nog veel.

Zaterdag dient een eerste zomerconfiguratie zich aan op de weerkaarten. Tussen een diep uitgezakte hoogtetrog op de oceaan en een sterke rug over het continent met as tegen za 12z over Duitsland, wordt warme lucht aangevoerd vanaf het Iberisch Schiereiland. De temperatuur op 850 hPa loopt tegen de middag op tot zo'n 10°, wat een 2m-temperatuur rond 23° in het binnenland moet opleveren met flink wat zon. Een golvend KF bevindt zich west van de Benelux op dat moment en daar vooruit bevindt zich een duidelijke thermische vore. Deze vore/conv.line bevindt wordt in de namiddag verwacht over de westelijke gebieden tegen 15z. Daarna trekt de vore traag oostwaarts.

In de hoogte splitst zich van de hoogtetrog een gesloten kern af welke richting Marokko trekt. De overgebleven trog ziet daarmee kans versneld oostwaarts te trekken en tegen zondagnamiddag door onze streken te passeren. Deze evolutie heeft tot resultaat dat zondag een activatie over N-FR en onze regio zal plaatsvinden onder de vorm van een actieve frontale golf. Deze golf zal waarschijnlijk hoofdzakelijk over de centrale en oostelijke gebieden trekken maar daarop wordt nauwelijks tot geen onweer verwacht.

Wel mogelijk onweer zaterdag op de prefrontale vore. De onstabiliteit (latent) neemt vlakbij de vore toe tot enkele 100den J/kg en een LI van -2 à -3. De KO zakt tot zo'n -6. Niet de ongelooflijk hoge waarden dus , doch voldoende om mits triggering enkele onweersbuien los te peuteren. Veel triggering in de hoogte zal er niet inzitten, er is nauwelijks een trog terug te vinden voor zaterdag en de jetstreak invloed lijkt te ver te liggen. Dus moet het vooral komen van de grondtriggering bij de vore.

Wanneer er onweer zal ontstaan wordt geen echte organisatie verwacht, daartoe is de shear (zowel absoluut als SRH) te zwak. Wel kunnen de buien getriggerd worden lang min of meer 1 lijn. Door de relatief sterke achtergrondstroming (zo'n 20 kts op 850 hPa) zullen de buien relatief snel voortbewegen. Schade van belang wordt niet echt verwacht.

Bron:Karim Hamid, http://severeweatheroutlook.blogspot.com/
BartS
rikkeeper
Lid
Woonplaats: Boxmeer
Berichten: 86
Lid sinds: 19 mrt. 2011
31 maart 2011, 15:57 uur | Bericht #221605
Het blijft afwachten, de nieuwe kaarten zijn inderdaag wel beter maar als het dynamisch niet goed is....
Vanavond de nieuwe kaarten bekijken.
rikkeeper
Lid
Woonplaats: Boxmeer
Berichten: 86
Lid sinds: 19 mrt. 2011
31 maart 2011, 16:00 uur | Bericht #221606
Trouwens: waar halen jullie al die kaarten vandaan?
Zouden jullie een paar links kunnen geven?
marsel
Lid
Woonplaats: Woensdrecht
Berichten: 642
Lid sinds: 28 jul. 2006
31 maart 2011, 16:04 uur | Bericht #221607
Citaat van keunmaster, donderdag 31 maart 2011, 14:57 uur ****Verwachting van Karim 'Severe weather outook BENLUX'***

Komt aardig overeen met mijn voorgaande bericht (leuk ), het moet inderdaad vanaf de grond gebeuren nabij de windsprong op de convergentielijn/thermische rug met de grootste onweerskans voor het binnenland. Ben benieuwd. Ik zal er niet voor in de auto stappen. Ik zit lekker langs de waterkant a.s. zaterdag . | Gewijzigd: 31 maart 2011, 16:49 uur, door marsel
rikkeeper
Lid
Woonplaats: Boxmeer
Berichten: 86
Lid sinds: 19 mrt. 2011
31 maart 2011, 16:11 uur | Bericht #221615
Bedankt!!!

ik kan vooruit
rikkeeper
Lid
Woonplaats: Boxmeer
Berichten: 86
Lid sinds: 19 mrt. 2011
31 maart 2011, 16:17 uur | Bericht #221616
Ik heb de kaarten van lightningwizard eens bekeken en daar trek ik een conclusie uit:

Er staat wel wat schering en er zijn wel supercell/tornado/hagel kansen maar ze zijn niet sterk aanwezig.

Heb ik dit goed gezien?
Woonplaats: Smilde, Drenthe
Berichten: 1662
Lid sinds: 21 apr. 2009
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
31 maart 2011, 16:31 uur | Bericht #221619
Citaat van marsel, donderdag 31 maart 2011, 15:09 uur *** Lap tekst van Marsel ***

Wat een goede en duidelijk uiteengezet verhaal. Jammer dat dit scenario voor a.s. zaterdag aanwezig is. Had wel zin in een best portie onweer.
Hoe groot is de kans dat er toch nog verandering optreedt zodat alle puzzelstukkies wel op hun plaats vallen?? | Gewijzigd: 31 maart 2011, 16:32 uur, door arjanbruggink
marsel
Lid
Woonplaats: Woensdrecht
Berichten: 642
Lid sinds: 28 jul. 2006
31 maart 2011, 17:05 uur | Bericht #221608
Citaat van arjanbruggink, donderdag 31 maart 2011, 15:31 uur Wat een goede en duidelijk uiteengezet verhaal. Jammer dat dit scenario voor a.s. zaterdag aanwezig is. Had wel zin in een best portie onweer.
Hoe groot is de kans dat er toch nog verandering optreedt zodat alle puzzelstukkies wel op hun plaats vallen??


Ha Arjan. In de geschetste situatie is de onweerskans naar mijn idee het grootst in een oostwaards verplaatsende strook over het binnenland. Daarbij lijkt mij dat de situatie nog maar mondjesmaat zou kunnen veranderen.
Je moet het zo zien, de lucht voor de conv.lijn/th.rug is te droog om op uitgebreide schaal 'natte' convectie, dus met wolkenvorming (Cu/Cb), te ondersteunen. Nabij de lijn echter zien we wat minder droge lucht terug, zowel op hoogte als aan het aardoppervlak (te zien in wat hogere ThetaW/ThetaE waarden). Daarbij moet triggering vanaf grondniveau plaatsvinden in de vorm van een windsprong en uiteindelijk het binnendringen van koele zeelucht (met daar vooruit warme lucht) .
Dát is het gebied waar het moet kunnen gebeuren. Een smalle landinwaarts ontwikkelende band met enkele onweersbuien lijkt mij zeker niet ondenkbaar in het begin van de avond. Erachter is het echter snel bekeken met de onweerskansen. Probleem voor het westen is dat een minimale windruiming in deze tijd van het jaar de droogadiabatische opbouw (=onstabiel) onderin al teniet doet en dat triggers van buiten de grenslaag niet mogelijk zijn. Daarbij komt dat deze ruiming ook door thermische effecten versterkt kan worden. Landinwaarts is dit effect minder sterk en destructief (GFS en WRF laten dan ook heel mooi een sterker neerslag signaal zien naarmate het systeem oostwaards trekt). Stiekem hoop ik als westerling toch nog het eea mee te kunnen pakken... | Gewijzigd: 31 maart 2011, 17:12 uur, door marsel
Woonplaats: Vianen
Berichten: 705
Lid sinds: 8 jul. 2010
31 maart 2011, 17:16 uur | Bericht #221622
triggering vanaf de grond is toch de warme opstijgende lucht... Als de koele en vochtige zeelucht het land binnendrinkt kunnen er met combinatie met de warme lucht (onweers)buien ontstaan.
My new website! / Mijn twitter
Woonplaats: Smilde, Drenthe
Berichten: 1662
Lid sinds: 21 apr. 2009
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
31 maart 2011, 17:16 uur | Bericht #221623
Citaat van marsel, donderdag 31 maart 2011, 17:05 uur ***Lap tekst***

En weer bedankt voor deze duidelijke uitleg. Het is me helemaal duidelijk.
Zijn de buien dan trouwens in een vorm van single cell buien/pulsestormen of toch nog enige organisatie in de vorm van multicellen?? Mag ik ook aannemen dat het van ZW naar NO trekt (zoals je het zovaak ziet gebeuren) of W naar O??? | Gewijzigd: 31 maart 2011, 17:17 uur, door arjanbruggink
Woonplaats: Vianen
Berichten: 705
Lid sinds: 8 jul. 2010
31 maart 2011, 17:19 uur | Bericht #221625
Citaat van arjanbruggink, donderdag 31 maart 2011, 17:16 uur En weer bedankt voor deze duidelijke uitleg. Het is me helemaal duidelijk.
Zijn de buien dan trouwens in een vorm van single cell buien/pulsestormen of toch nog enige organisatie in de vorm van multicellen?? Mag ik ook aannemen dat het van ZW naar NO trekt (zoals je het zovaak ziet gebeuren) of W naar O???


Ik zag op de neerslag kaarten dat van west naar oost over het land trekt..
My new website! / Mijn twitter
Woonplaats: Zaandam, Noord-holland
Berichten: 1612
Lid sinds: 2 apr. 2010
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
31 maart 2011, 17:26 uur | Bericht #221626
Citaat van RamonOost, donderdag 31 maart 2011, 17:19 uur Ik zag op de neerslag kaarten dat van west naar oost over het land trekt..
Dan denk ik dat het oosten de meeste kans maakt, maar als de buien hier beginnen te ontstaan zegmaar, zou dat misschien toch nog wat mooie plaatjes opleveren van wat flinke bloemkolen.
Terug naar boven
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.853 topics, welke bij elkaar 448.363 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.579 leden.
Het nieuwste lid is philip.beuckels@gmail.com.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 344 mensen aan het browsen op het forum. 1 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 344, lezen 3 mensen het topic "Foto's/Video's onweer en extreem weer".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden