Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Grant, AR; Jefferson, AR.

19 Apr 2024 09:45:24

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Jefferson, AR; Lonoke, AR; Pulaski, AR; Saline, AR.

19 Apr 2024 08:41:57

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Alexander, IL; Johnson, IL; Pulaski, IL; Union, IL.

19 Apr 2024 08:34:22

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Maries, MO; Phelps, MO; Pulaski, MO.

19 Apr 2024 08:34:22

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Attala, MS; Leake, MS; Madison, MS.

19 Apr 2024 08:34:21

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Lincoln, MO.

19 Apr 2024 08:34:21

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Greene, IL.

19 Apr 2024 08:34:21

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Calhoun, IL; Lincoln, MO.

19 Apr 2024 08:34:21

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Scott, IL.

19 Apr 2024 08:34:21

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Lincoln, MO; Warren, MO.

19 Apr 2024 08:34:21

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Maries, MO; Miller, MO.

19 Apr 2024 08:34:21

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Pike, MO.

19 Apr 2024 08:34:21

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Calhoun, IL; Greene, IL.

19 Apr 2024 08:34:21

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor East Carroll, LA; Issaquena, MS.

19 Apr 2024 08:34:21

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Pulaski, AR.

19 Apr 2024 08:00:19
Actueel
1 / 4

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
1 2 3 4 5
Woonplaats: Not in Kansas Anymore
Berichten: 840
Lid sinds: 6 feb. 2009
14 april 2011, 15:04 uur | Bericht #223542
Citaat van Maurice vd boogaard, donderdag 14 april 2011, 14:57 uur Ziet er inderdaad goed uit, heb ook gelezen dat de data inderdaad licentievrij is en er alleen een verwijzing naar de bron bij moet.
Ik vroeg mij echter alleen af waar je nou precies die data vandaan moet halen. Ik zie dat ze voor het verstrekken via FTP wel geld willen hebben bij het KNMI.


In het kort: je sluit als bedrijf een contract met het KNMI en dan krijg je via FTP toegang tot de data. Voor een programma als dit zal je dan voor je klanten de data weer ergens anders moeten hosten.

De KNMI data bevat heel veel extra gegevens over de instelling van de radar maar ook in totaal 14 scans tot 25 graden hoogte. Ik denk dat alleen de onderste 4 of 5 interessant zijn voor mijn applicatie. Ik heb dus ook een programma gemaakt dat de KNMI data splitst in kleine pakketjes zodat je heel gericht alleen dat wat je echt nodig hebt kunt laden.

(Voor het testen heb ik 1 uur data van De Bilt)

Daniel | Gewijzigd: 14 april 2011, 15:05 uur, door KnightDoppler
Watch the weather change... Karma police, arrest this man, he talks in math...
Woonplaats: Simpelveld
Berichten: 681
Lid sinds: 15 mrt. 2008
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
14 april 2011, 15:18 uur | Bericht #223548
Ik volg de ontwikkelingen vol bewondering!

Jammer dat ik hier geen verstand van heb (enkel het lezen van de beelden)

Enkele vraagjes:
*Hoe gaat het programma er ongeveer uitzien (functionaliteit)?

*Zijn radarstations afzonderlijk te selecteren?

*Je zegt geen livedata, Als het programma straks af is en we dit kunnen gebruiken tijdens een chase? Dan wel?

*Komen er meerdere landen beschikbaar als data?

*Wanneer kunnen we dit moois tegemoetzien? | Gewijzigd: 14 april 2011, 15:20 uur, door PietBerger
Mijn WebsiteMijn Twitter
Waarom deze advertentie?
Woonplaats: Arnhem
Berichten: 667
Lid sinds: 14 apr. 2009
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
14 april 2011, 15:33 uur | Bericht #223551
Vraag (misschien aanvulling op Piet) over mijn wens. GPS mogelijkheid aanwezig?
TwitterFotoFanatic WebsiteStormchase team Arnhem ****Get out of my way!! I have a storm to catch!!****
Woonplaats: Not in Kansas Anymore
Berichten: 840
Lid sinds: 6 feb. 2009
14 april 2011, 16:42 uur | Bericht #223563
> Hoe gaat het programma er ongeveer uitzien
> (functionaliteit)?

Voor zover de data beschikbaar is in grote lijnen vergelijkbaar met GRLevel3, dus zoomen, pannen, keuze van scan elevatie, split screens, wegennet er in.

Data voor nu is: reflectivity en base radial velocity, eventueel na handmatig invoer van storm motion ook storm relative velocity.

> Zijn radarstations afzonderlijk te selecteren?

Ik wil eerst de basis verder afmaken met deze data, maar wil ook zeker in de uiteindelijke proto een voorbeeld dataset hebben met zowel De Bilt als Den Helder. Die worden dan absoluut afzonderlijk getoond, voor composites hebben we buienradar

> Je zegt geen livedata, Als het programma straks
> af is en we dit kunnen gebruiken tijdens een
> chase? Dan wel?

Mijn doel van dit prototype is de technische en financiele haalbaarheid uit te zoeken. Technisch gaat het goed, financieel is misschien net te doen (waarbij gebruikers dus x euro per jaar moeten betalen) (let op de 'misschien' en 'net' erg veel vertrouwen heb ik er niet in), maar vooral de organisatorische kant zal te veel worden voor mij alleen (licenties bij houden, support leveren)

Ik verwacht dus niet dat ik zelf met een definitieve versie ga komen zolang de data niet gratis is / volledig gesponsord wordt.

> Komen er meerdere landen beschikbaar als data?

Ik heb geen flauw idee wat de data in andere landen kost maar ik denk wel dat het toevoegen van Duistland de markt enorm zou vergroten. Mijn doel is nu dus echter het prototype en dat zal zich tot 1 of 2 test data sets van De Bilt en Den Helder beperken.

> Wanneer kunnen we dit moois tegemoetzien?

Ik hoop binnen een paar weken een eerste versie van het prototype te hebben waar anderen ook mee kunnen spelen.

Een volledige versie met live data... vooralsnog voor mij niet mogelijk om te realiseren.

> GPS

Natuurlijk onmisbaar in een definitieve versie, maar voor het prototype nog niet van belang.

Daniel
Watch the weather change... Karma police, arrest this man, he talks in math...
Woonplaats: Homoet (Overbetuwe)
Berichten: 1134
Lid sinds: 9 jun. 2010
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
14 april 2011, 17:02 uur | Bericht #223569
Echt nice Daniel! Je bent er goed mee bezig, ik zou zeggen ga vooral zo door!!
RayZor
Lid
Woonplaats: Eext
Berichten: 1135
Lid sinds: 19 jun. 2007
14 april 2011, 17:49 uur | Bericht #223579
Duidelijker kan het gewoon niet.
Woonplaats: Simpelveld
Berichten: 681
Lid sinds: 15 mrt. 2008
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
14 april 2011, 17:53 uur | Bericht #223583
Hartelijk dank voor de uitleg! Duidelijk!
Mijn WebsiteMijn Twitter
Jeroen92
Lid
Woonplaats:
Berichten: 310
Lid sinds: 14 jul. 2010
14 april 2011, 18:36 uur | Bericht #223593
Oeh oeh, dit is waar ik al op zat te wachten. Maar heb toch maar voor de lage dingen gestemd in de poll, alleen maar omdat ik dit nog steeds als een tweede hobby beschouw en daar niet te veel geld in ga steken. Dat heb ik nog wel nodig. Wie weet dat ik tegen de tijd dat je het kan gaan releasen nogmaals een nieuwe afweging zal gaan maken.
Sietse
Lid
Woonplaats:
Berichten: 1772
Lid sinds: 10 sep. 2008
14 april 2011, 23:44 uur | Bericht #223622
Dit is een zeer moeilijke kwestie, aangezien je er veel geld in de definitieve versie moet stoppen. Een gratis definitieve versie zal er denk ik ook niet in zitten, stel niemand koopt het dan zit jij met alle kosten. Heb namelijk vaker gehad met polls dat er volop gestemd wordt, maar komt puntje bij paaltje dan haakt men snel af.

Het zou natuurlijk fantastisch zijn als dit gerealiseerd kan worden, maar als het niet lukt met de financiën dan snap ik dat volkomen. Je moet immers niet met de kosten komen te zitten!
“There is no such thing as bad weather, only different kinds of good weather.”Mijn Weerblog
Eilander
Lid
Woonplaats: Terschelling
Berichten: 1001
Lid sinds: 13 jan. 2010
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
15 april 2011, 09:17 uur | Bericht #223654
Jeetje zeg, wat een indrukwekkende voorbeelden. Heb je koelvinnen op je hoofd ofzo dat je hersense geen complete meltdown doen hiermee..

Als je het mij vraagt...

Ik denk dat jij gewoon lekker met de software bezig moet blijven. Maar ik denk ook dat het de moeite zou lonen om even wat verder te kijken dan dit forum. Wat je nu doet is ZEKER meer dan voldoende vraag naar. Alleen niet iedereen zit hier op het forum. Sterker nog: de meest interessante partijen zitten dat niet.

De bedragen die je noemt zijn hoog voor een particulier die lekker aan het knutselen is. Maar het stelt drie keer niets voor voor een bedrijf of overheidsinstantie.

Waar denk ik naar gekeken moet worden is:
- Subsidie. Je weet het nooit en dit kan best een handige tool zijn voor allerlei dingen. Voor boeren. activiteitenbureau's enzovoort. Maar ook voor festivals.
- Een bedrijf wat al toegang heeft tot de ftp data van het knmi. Welke bedrijven zijn dat? Die zouden dit programma eraan kunnen hangen en op basis van waar ze toch al voor betalen wat extra inkomsten kunnen genereren.
- Een app voor Android/Iphone. Dat is nou eenmaal makkelijk scoar'n.

Ik wil graag met je meedenken, en wil ook wel meehelpen. Websites maken kan ik best wel aardig (ze betalen me ervoor in ieder geval... ) en zo denk ik dat er nog wel een paar mensen op dit forum rondhangen die iets kunnen. Misschien heeft Jan wat connecties bij meteobedrijven die hierin potentieel geinteresseerd zijn, misschien zitten er mensen op het forum die connecties hebben bij provincies oid. Misschien zijn hier mensen die bedrijven kennen waar ze mogelijk hierin geinteresseerd zijn.

Als je dit werkelijk wilt gaan doen (en ik denk dat het je nog wel eens kan verbazen wat eruit kan komen) dan is het waarschijnlijk een goed idee als wij je erbij gaan steunen. Da's goed voor ons allemaal. Met een flink netwerk moet dit goed op te zetten zijn!

Wat zeg jij ervan?

Jelte Media: webdesign, fotografie en video van Terschelling
H2O Hotel Terschelling: Mijn werk en weerchasecentrum. Hotelkamers met fantastisch uitzicht over de wolken!
Woonplaats:
Berichten: 0
Lid sinds: 10 jun. 2007
15 april 2011, 09:24 uur | Bericht #223655
Citaat van Eilander, vrijdag 15 april 2011, 9:17 uur Misschien heeft Jan wat connecties bij meteobedrijven die hierin potentieel geinteresseerd zijn, misschien zitten er mensen op het forum die connecties hebben bij provincies oid


Als je met dit naar de meteobedrijven gaat wordt dit de doodsteek voor jezelf, zou het lekker hier op o-o laten, misschien is er wel iets
Mauriceb
AWM Weerman
Woonplaats: Pijnacker
Berichten: 362
Lid sinds: 15 jul. 2010
15 april 2011, 10:06 uur | Bericht #223657
Ik denk dat je dit gewoon idd in een portal van O-O moet houden. een soort van subdomein maken bijv. doppler.onweer-online.nl en betaald toegang verlenen aan members. Ik zou daar sponsoren bij zoeken die dan adverteren op desbetreffende portal. Daarnaast zou je iets moeten doen om de info die O-O verzameld met deze radar gegevens aan de man te brengen bij organisaties die baat kunnen hebben bij dit geheel. Denk dan idd aan evenementen ed.
Wildernessguide and owner of Survking.nl
Woonplaats: Not in Kansas Anymore
Berichten: 840
Lid sinds: 6 feb. 2009
15 april 2011, 10:41 uur | Bericht #223659
Beetje aan de achtergrond kaarten gewerkt (worden dynamisch gegenereerd mbv shapefiles):

pimped.png

Ik zit nu even te twijfelen wat ik ga doen, heb vanavond een paar uur tijd om er aan te werken... of zo snel mogelijk er een downloadbare versie van maken, of eerst de velocity scans toevoegen. Ik denk dat laatste want dat dwingt mij om wat zaken eerst wat netter te programmeren en zal in de toekomst uitbreidingen makkelijker maken.

Bedenk me nu ook dat het zoomen/pannen verloren is gegaan met de nieuwe kaarten, dat wil ik hoe dan ook af hebben voor ik een eerste versie beschikbaar maak.

Daniel
Watch the weather change... Karma police, arrest this man, he talks in math...
Woonplaats: Homoet (Overbetuwe)
Berichten: 1134
Lid sinds: 9 jun. 2010
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
15 april 2011, 10:55 uur | Bericht #223660
ziet er wederom gelikt uit! Ben benieuwd naar het eindresultaat
Woonplaats: Arnhem
Berichten: 667
Lid sinds: 14 apr. 2009
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
15 april 2011, 11:23 uur | Bericht #223665
Als wij het exclusief voor O-O houden kunnen wij er zelf winst uit boeken en voorlopen op iedere andere groepen in de benelux.

Mocht het commercieel gaan ben je waarschijnlijk wel een groot gedeelte uit de kosten maar heb je nadeel ivm misschien eissen die door extern bepaalt worden.

Een samenwerking met een bedrijf die deze data al beschikbaar heeft is dan ook een overwegen (mits die het ook exclusief houden)
Wij (Daniël natuurlijk) levert een applicatie en wij gebruiken de data van de externe partij zou niet eens heel gek zijn denk ik.

Dit zijn wel dingen die misschien nodig zijn om het uberhaubt in de lucht te krijgen.

app ziet er gelikt uit Daniël!



TwitterFotoFanatic WebsiteStormchase team Arnhem ****Get out of my way!! I have a storm to catch!!****
Pgs3000
Lid
Woonplaats: Grijpskerke
Berichten: 1719
Lid sinds: 14 jun. 2007
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
17 april 2011, 11:41 uur | Bericht #223898
Ik heb *niks* gestemd. Meer omdat ik met die extra data weinig kan omdat ik niet zoveel verstand heb van weer voorspellen. Ik zou wel eenmalig 25 euro betalen omdat ik het stiekum wel interressant vind.
-- Live fast, Die young and leave a beautiful corpse! --
Woonplaats:
Berichten: 17
Lid sinds: 26 mei. 2009
17 april 2011, 12:20 uur | Bericht #223902
Voor welk platform maak je je programma beschikbaar? Alleen Windows of ook andere OS-en?
WS Brielle op HWA
Woonplaats: ijmuiden, noord holland
Berichten: 1257
Lid sinds: 30 jan. 2008
17 april 2011, 15:23 uur | Bericht #223918
heb 25 en 50 gestemd, puur omdat ik er op dit moment nog niks aan zal hebben maar in de nabije toekomst hopenlijk wel.

zo jammer dat knmi he...
bekijk mijn website, klikje hier... Canon eos: Canon EF:1DmkIIN - 17-40 f4 L1DmkIII - 24-105 f4 L IS5DmkII - 100mm f2.8 L IS40D - 70-200 f2.8 L ISCanon 580 EX II x3 Cactuc v4
Woonplaats: Not in Kansas Anymore
Berichten: 840
Lid sinds: 6 feb. 2009
17 april 2011, 18:59 uur | Bericht #223930
Zolang de data niet gratis is zal het programma ook zeker niet gratis worden, het is zelfs goed mogelijk dat het programma er niet komt zo lang de data niet gratis is omdat het te veel werk/moeite/verantwoordelijkheid zal worden voor 1 persoon om het draaiende te houden.

Ik wil in elk geval aantonen dat het voor Nederland technisch haalbaar is via het prototype waar ik nu aan werk en daarbij een plan/opzet maken voor wat er financieel/organisatorisch nodig is en dan zien we wel weer verder

Daniel
Watch the weather change... Karma police, arrest this man, he talks in math...
Woonplaats: Not in Kansas Anymore
Berichten: 840
Lid sinds: 6 feb. 2009
17 april 2011, 19:08 uur | Bericht #223931
Het prototype wordt in elk geval voor Windows, momenteel voor het .Net framework. Voor een definitieve versie zal ik zeker C++ met Qt overwegen omdat dat makkelijker naar andere platformen te porten is.

Hier overigens het resultaat van dit weekend, het eerste screen shot met de Base Velocity er in. Helaas maakt de trek richting van de cel waar in ik geïnteresseerd was en hoek van 90 graden met de radar straal waardoor er geen couplet te zien is (tijd om de Base Velocity naar Storm Relative Velocity om te zetten...)

bv.png

Daniel | Gewijzigd: 17 april 2011, 19:09 uur, door KnightDoppler
Watch the weather change... Karma police, arrest this man, he talks in math...
Terug naar boven
1 2 3 4 5
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.849 topics, welke bij elkaar 448.359 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.576 leden.
Het nieuwste lid is Jeffrey bunk .

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 151 mensen aan het browsen op het forum. 1 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 151, lezen 1 mensen het topic "Zon's opgang Delft 2-10-1011 om 8.20 uur".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden